REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Faktura VAT, Działalność gospodarcza

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Doradcy podatkowi mają swoje święto

11 maja doradcy podatkowi obchodzą swoje święto - Dzień Doradcy Podatkowego. Zawód doradcy podatkowego, który jest zaliczany do zawodów zaufania publicznego, wykonuje obecnie prawie 9 tysięcy osób.

Odliczenie VAT z faktur przesłanych e-mailem lub faksem

Czy faktura VAT przesłana e-mailem lub faksem, a następnie wydrukowana i przechowywana w formie papierowej uprawnia do dokonania odliczenia podatku VAT naliczonego wykazanego na tej fakturze?

Jak zaewidencjonować w pkpir fakturę za leasing

Otrzymujemy fakturę za leasing operacyjny maszyny. Na fakturze data wystawienia jest np. 20 lutego, a data sprzedaży i data płatności 20 marca. Zawsze data sprzedaży jest późniejsza niż data wystawienia faktury. Jak zaksięgować taką fakturę w pkpir? Kiedy odliczyć z niej VAT?

Kiedy warto wystawić fakturę zbiorczą?

Jedna faktura, dokumentująca wszystkie transakcje z danym kontrahentem, to wygodne rozwiązanie, szczególnie dla małych przedsiębiorstw. O czym należy pamiętać wystawiając w swojej firmie fakturę zbiorczą?

REKLAMA

Kto może ubiegać się o umorzenie składek ZUS

Od 15 stycznia tego roku możliwe jest umorzenie niezapłaconych składek ZUS. O umorzenie mogą starać się osoby prowadzące działalność gospodarczą, które w okresie od 1 stycznia 1999 do 28 lutego 2009 r. zalegały z opłacaniem składek ZUS. Mają dwa lata na złożenie odpowiedniego wniosku w tej sprawie.

Będą kolejne ułatwienia podatkowe dla firm

Rada Ministrów przyjęła projekt założeń ustawy o ułatwieniu warunków wykonywania działalności gospodarczej, przygotowany w Ministerstwie Gospodarki. Projekt zakłada 45 ułatwień w prowadzeniu własnej firmy, z których duża część dotyczy podatków.

Zwolnienie podmiotowe z VAT – można wystawiać fakturę lub rachunek

Podatnik zwolniony z podatku VAT może od 2013 roku dokumentować dokonaną sprzedaż za pomocą faktur. Warto jednak pamiętać o szczególnych zasadach wystawiania ich.

Wydanie bonów towarowych nie podlega VAT

Wątpliwości podatników budzi kwestia opodatkowania podatkiem VAT wydania bonów towarowych (np. pracownikom, klientom, czy kontrahentom). Jednak zdaniem organów podatkowych czynność ta nie wywołuje skutków w VAT. Takiego wydania nie należy dokumentować fakturą VAT, lecz notą obciążeniową. Bony trzeba traktować, jak formę odpłatności za towar lub usługę.

REKLAMA

Zwrot kosztów opłaty pocztowej nie podlega VAT

Jeżeli sprzedawca posiada upoważnienie (pełnomocnictwo) do zawarcia umowy o usługi pocztowe w imieniu i na rachunek kupującego – mamy do czynienia ze zwrotem kosztów opłaty pocztowej i kwota ta nie podlega opodatkowaniu VAT.

Uproszczenia dla podatników rozpoczynających działalność - czyli kredyt podatkowy

Podatnicy, którzy po raz pierwszy rozpoczęli prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej, mogą zazwyczaj skorzystać ze zwolnienia z obowiązku opłacania comiesięcznych zaliczek na podatek dochodowy, czyli z tzw. kredytu podatkowego.

Jak rozliczyć zakup licencji

Prowadzenie działalności gospodarczej często wymaga zakupu licencji. Choć wydatki, poniesione w związku z jej zakupem, z zasady zaliczane są do kosztów uzyskania przychodu, to jednak nie zawsze można będzie ująć je jednorazowo w kosztach firmy.

Kto w świetle przepisów prawa jest przedsiębiorcą

Przedsiębiorcą – zgodnie z przepisami ustawy o swobodzie działalności gospodarczej – jest osoba fizyczna, osoba prawna i jednostka organizacyjna nie będąca osobą prawną, której odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną – wykonująca we własnym imieniu działalność gospodarczą.

Kupując "na firmę" pamiętaj, że nie jesteś konsumentem

Polskie przepisy w inny sposób traktują nabywcę będącego konsumentem i nabywcę dokonującego zakupu do celów działalności gospodarczej. Zwłaszcza drobni przedsiębiorcy powinni mieć świadomość tego, że kupując "na firmę" tracą część z przywilejów, które mieliby jako konsumenci. O jakie korzyści chodzi?

Opłaty półkowe - kiedy można dochodzić ich zwrotu?

Sieci handlowe narzucają sprzedawcom produktów do ich sklepów dodatkowe opłaty, tzw. opłaty półkowe. Pojawia się pytanie, czy te dodatkowe koszty wejścia na rynek można odzyskać.

Nie trzeba wymieniać kas fiskalnych po 1 kwietnia

Ministerstwo Finansów wyjaśnia, że zmiany w przepisach rozporządzenia, które weszły w życie 1 kwietnia 2013 r., nie wymagają wymiany używanych do tej pory kas, które pozwalają obecnie na prawidłowe ewidencjonowanie obrotów. Mogą one nadal być wykorzystywane aż do czasu ich zużycia. Ministerstwo wypowiedziało się także odnośnie szczegółowości nazw towarów i usług zamieszczanych na paragonach.

Green IT - nowa biznesowa moda czy konieczność?

Kilkanaście miesięcy temu Zielone IT było traktowane jako nowa biznesowa moda. Dziś to konieczność, która przynosi realne korzyści samym firmom i środowisku. Jakie płyną korzyści ze stosowania rozwiązania Green IT? Weź udział w badaniu Green IT.

Odliczanie składek ZUS od dochodu – PIT 2013

Obliczając PIT podatnik nie zawsze będzie mógł odliczyć od swojego wartość składek na ubezpieczenie społeczne. Odliczenie nie dotyczy między innymi składek, których podstawę wymiaru stanowi dochód zwolniony od podatku.

Abonament na usługi doradcze – czy jest kosztem uzyskania przychodów

Firmy doradcze mogą oferować swoje usługi w ramach abonamentów pakietowych. Wykupienie takiego abonamentu uprawnia klienta do skorzystania z usług profesjonalnego doradcy w zakresie i w czasie objętym abonamentem. Wydatki na wspomniany powyżej abonament mogą być badane pod kątem racjonalności gospodarczej, ale – co do zasady – nie ma żadnych przeciwwskazań, by zaliczać je do kosztów uzyskania przychodów.

Kiedy kara umowna z tytułu rozwiązania umowy jest kosztem

Ponoszone przez spółkę w związku z rozwiązywaniem umów najmu, koszty kar umownych i odszkodowań mogą stanowić podatkowe koszty uzyskania przychodów spółki, jeżeli poniesienie tych wydatków było racjonalne i ekonomicznie uzasadnione, tj. miało na celu zminimalizowanie strat. Działania podejmowane przez podatników w celu zmniejszenia strat i eliminowania nieopłacalnych przedsięwzięć stanowią działania zmierzające do zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów.

Kredyt dla przedsiębiorstwa w 2013 roku - kto go dostanie?

Czy w roku 2013 przedsiębiorcy mogą liczyć na przełomowe zmiany w dostępie do kredytowania? Wszystko wskazuje na to, że jego uzyskanie będzie tak samo skomplikowane, jak przed rokiem. Najwięcej trudności w pozyskaniu finansowania będą miały firmy z branż uznawanych za ryzykowne, jak budowlanka czy turystyka, oraz najmniejsze podmioty, mające problem z odpowiednim zabezpieczeniem kredytowania.

W jaki sposób przejść z "małego ZUS-u" na "duży"?

Przejście z „małego ZUS-u” na „duży” to dla wielu firm poważny test. W tym momencie miesięczne koszty prowadzenia działalności gospodarczej wzrastają o ok. 600 zł. Przed koniecznością płacenia pełnych składek jednak nie można się obronić.

Czy wystawienie faktury wewnętrznej uchyla obowiązek wystawienia faktury podatkowej?

Od 1 stycznia 2013 r. znikły z polskiego systemu prawa faktury: VAT, VAT- MP, VAT-marża, a nawet faktura wewnętrzna. W tym ostatnim przypadku podatnicy mogą je wystawiać z tytułu niektórych czynności, ale tylko do końca tego roku: od 2014 r. znika ona na zawsze.

Nowe terminy wystawiania faktur od 2013 roku

1 stycznia 2013 r. zmianie uległy przepisy dotyczące zasad wystawiania faktur. Wprowadzone zmiany dotyczą głównie wyglądu faktury. Warto jednak zauważyć, że ustawodawca przewidział trzy nowe regulacje odnoszące się do terminów wystawiania faktur.

Nowe regulacje w zakresie usług medialnych

Zaczęły obowiązywać nowe regulacje dotyczące usług audiowizualnych. Nowe przepisy dotyczą firm, których działalność gospodarcza polega na udostępnianiu audiowizualnych audycji na żądanie.

Regulamin wystawiania faktur - czy jest konieczny

Nowe, obowiązujące od 2013 roku przepisy dot. VAT pozwalają na interpretację, że podatnicy powinni określić zasady i wdrożyć regulamin, na podstawie których wystawia faktury. Okazuje się, że nie jest to obowiązkowe.

Błędy na fakturze - termin płatności i wyrażona słownie kwota należności

Co zrobić w sytuacji, gdy moja faktura sprzedażowa ma nieprawidłowo określony termin płatności? Handlowiec wystawił fakturę z terminem płatności 14 dni, natomiast pieniądze od klienta już dotarły i faktura powinna mieć adnotację „zapłacona”. Czy trzeba korygować taką pomyłkę?

Odliczenie VAT od usług noclegowych i gastronomicznych jest niemożliwe

Podatnik VAT nie może odliczać VAT naliczonego w cenie nabytych usług hotelarskich i gastronomicznych, nawet jeśli wykorzystywane są one do świadczenia jednolitej, niepodzielnej usługi opodatkowanej VAT.

Czy następca prawny może skorzystać z interpretacji indywidualnej wydanej dla podatnika

Następca prawny podatnika może skorzystać z ochrony, wynikającej z indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, wyłącznie wówczas, gdy podatnik, któremu udzielono tej interpretacji, zastosował się do niej przed dniem wstąpienia w prawa tego podatnika (przez połączenie bądź przejęcie). Uzyska przy tym ochronę tylko w takim zakresie i na takich samych warunkach, na jakich przysługiwałaby ona jego poprzednikowi prawnemu.

Czy sąsiad może odebrać pismo z urzędu skarbowego?

Okazuje się, że w niektórych sytuacjach, pod nieobecność podatnika pismo urzędowe wysłane przez organ podatkowy może odebrać domownik, a nawet sąsiad. Podczas dłuższych wyjazdów lepiej ustanowić pełnomocnika do odbioru takich pism.

Rozporządzenie o dietach i innych należnościach za podróże służbowe

Dnia 1 marca 2013 r. weszło w życie rozporządzenie ministra pracy i polityki społecznej w sprawie wysokości oraz warunków ustalania pracownikom diet z tytułu krajowych oraz zagranicznych podróży służbowych. Zgodnie z nowymi przepisami wzrasta wysokość diety do 30 zł za dobę podróży krajowej. Nowe przepisy wyjaśniają pracodawcom wiele niejasności, m.in. jakie jest prawo pracownika do diety, gdy podczas podróży służbowej miał zapewnione w części wyżywienie.

Wniosek o umorzenie składek ZUS - abolicja 2012/2013

Każdy, kto ma problem z wypełnieniem wniosku o umorzenie nieopłaconych składek w ramach tzw. ustawy abolicyjnej może skorzystać z bezpłatnej pomocy w każdek placówce Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Pomocą służą pracownicy ZUS, można też zapoznać się z informacjami zawartymi w specjalnych broszurach informacyjnych.

Skutki podatkowe przekształcenia działalności gospodarczej w spółkę kapitałową

Czy spółka po przekształceniu ma prawo do rozliczenia podatku naliczonego na podstawie faktur wystawionych jeszcze dla osoby fizycznej? Co się dzieje w razie konieczności dokonania korekty faktury VAT?

Od 1 marca wzrastają stawki diet za podróże służbowe

Od 1 marca 2013 r. rosną – niezmieniane już od 6 lat - stawki diet na podróże służbowe. Wyższe diety przekładają się na niższe zobowiązania podatkowe przedsiębiorców. Są także korzystniejsze podatkowo dla pracowników.

Zawieszenie działalności a prawo do odliczenia VAT

Czy możliwe jest odliczenie VAT w czasie zawieszenia działalności gospodarczej? Jakie warunki należy spełnić?

Jakie są największe przeszkody w prowadzeniu działalności gospodarczej

Nastąpił gwałtowny wzrost postrzegania przeszkód w prowadzeniu działalności gospodarczej w porównaniu do poprzednich lat - tak wynika z badań przeprowadzonych przez Związek Przedsiębiorców i Pracodawców oraz Dom Badawczy Maison. Najbardziej uciążliwe dla polskich przedsiębiorców są pozapłacowe koszty pracy.

Jakie wymagania muszą spełniać przedsiębiorcy odbierający odpady komunalne

Zaczęło obowiązywać rozporządzenie określające zakres wymagań, jakie powinni spełniać przedsiębiorcy odbierający odpady komunalne od właścicieli nieruchomości.

Fakturowanie 2013 – odpowiedzi Ministerstwa Finansów

Eksperci Ministerstwa Finansów udzielili odpowiedzi na najczęściej pojawiające się w 2013 roku pytania dotyczące faktur i fakturowania.

Kiedy przedawnia się roszczenie związane ze służebnością przesyłu

Służebność przesyłu pozwala na uregulowanie korzystania z cudzej nieruchomości na potrzeby urządzeń przesyłowych. W momencie, gdy przedsiębiorstwo przesyłowe wybudowało bądź chce wybudować na nieruchomości urządzenia przesyłowe, służebność przesyłu pozwala określić, w jakim stopniu przedsiębiorstwo może korzystać z cudzej nieruchomości na potrzeby tych urządzeń.
Po upływie ilu lat następuje przedawnienie roszczeń związanych ze służebnością przesyłu?

Odliczanie VAT przy WNT po 1 kwietnia 2013 r.

Od 1 kwietnia 2013 r. zmienione zostaną zasady odliczania lub zwrotu VAT z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.

Podatek naliczony w deklaracjach VAT składanych w 2013 roku

Faktem jest, że większość podatników nawet nie zauważyło „reformy fakturowej” obowiązującej od dnia 1 stycznia 2013 r. i w dalszym ciągu wystawia faktury VAT z tytułu czynności, które wykonano już po tej dacie.

Data wykonania usługi na fakturze VAT w 2013 roku

Co należy rozumieć przez pojęcie „data wykonania usługi”, którą trzeba teraz zamieszczać na fakturze? Jaka jest to zmiana w stosunku do podawanej do tej pory daty sprzedaży?

Terminy zapłaty w transakcjach handlowych będą krótsze

Od 16 marca 2013 r. zacznie obowiązywać nowa ustawa o terminach zapłaty w transakcjach handlowych. Nowelizacja wprowadza m.in. 30-dniowy (maksymalnie 60-dniowy) termin zapłaty oraz maksymalny 30-dniowy termin na procedurę badania zgodności towaru lub usługi z umową. Przewiduje się również ryczałtową stałą kwotę rekompensaty za koszty dochodzenia należności. Dochodzenie roszczeń odbywać się będzie w postępowaniu nakazowym.

Kiedy odliczyć VAT z duplikatu faktury i czy musi być on podpisany przez wystawcę

Otrzymaliśmy duplikat faktury VAT wystawiony 4 lutego 2013 r. Dotyczy dostawy towarów z 18 grudnia 2012 r. Kiedy możemyodliczyć VAT z tej faktury? Czy duplikat powinien zostać podpisany przez jego wystawcę?

Niezapłacone faktury a obowiązek dokonywania korekty

Z początkiem 2013 r. weszły w życie regulacje, które mogą stanowić swoiste wybawienie dla przedsiębiorców, zmagających się z problemem nieterminowo regulowanych faktur. Niezapłacone faktury oznaczają bowiem obowiązek dokonywania korekty kosztów.

Ordynacja podatkowa 2013 - zmiany i nowości

Ustawa z 16 listopada 2012 r. o redukcji niektórych obciążeń administracyjnych w gospodarce (zwana III ustawą deregulacyjną), oprócz wielu innych zmian, przyniosła od 1 stycznia 2013 r. sporo nowości w Ordynacji podatkowej, dotyczących zasad procedury podatkowej.

Darowizna składnika majątku wykorzystywanego krócej niż rok

Podatnik, który przekazał w drodze darowizny rzeczowy składnik majątku firmy, powinien dokonać korekty kosztów jego nabycia cofając się do miesiąca zaksięgowania kosztu. Nie istnieje możliwość proporcjonalnego rozliczenia kosztu. Nie można też rozliczyć wydatku na nabycie takiego składnika poprzez odpisy amortyzacyjne, jeżeli nie spełnia on definicji środka trwałego z uwagi na przewidywany okres użytkowania krótszy niż rok.

Które aromaty spożywcze są zwolnione z akcyzy?

Zwolniony z podatku akcyzowego jest alkohol etylowy zawarty w olejkach eterycznych lub mieszaninach substancji zapachowych, stosowanych do wytwarzania artykułów spożywczych i napojów bezalkoholowych o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu nieprzekraczającej 1,2% objętości.

Akcyza od ambulansów

Sprzedaż samochodów sanitarnych (karetki, ambulanse) klasyfikowanych do kodu CN 8703, uzyskanych wskutek dokonania przeróbki samochodów klasyfikowanych wcześniej do kodu CN 8704, przed ich pierwszą rejestracją na terytorium kraju podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym. Wolne od akcyzy są natomiast pojazdy mechaniczne specjalnego przeznaczenia (specjalistyczne) objęte poz. 8705 nomenklatury.

Kiedy przekazanie firmy mężowi nie jest opodatkowane VAT

Podatniczka była osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą. Była czynnym podatnikiem VAT. W grudniu 2012 r. przekazała nieodpłatnie całe prowadzone przedsiębiorstwo mężowi. Przekazaniu podlegały wszystkie składniki wchodzące w skład firmy, takie jak: nieruchomości, środki trwałe, wyposażenie, materiały, a także kredyt bankowy, który został zaciągnięty w związku z rozbudową nieruchomości. Przed przekazaniem firmy mąż założył swoją indywidualną działalność gospodarczą. W związku z nieodpłatnym przekazaniem przedsiębiorstwa sporządzony został protokół przekazania przedsiębiorstwa do dalszego prowadzenia. Po dokonaniu czynności przekazania podatniczka zlikwidowała prowadzoną działalność gospodarczą. Czy nieodpłatne przekazanie całego przedsiębiorstwa mężowi, a następnie zakończenie prowadzenia działalności gospodarczej spowoduje konieczność zapłaty VAT?

Skomplikowany system podatkowy ciąży polskim przedsiębiorcom

Dużym utrudnieniem w prowadzeniu działalności gospodarczej w Polsce jest w dalszym ciągu wysoki stopień skomplikowania systemu podatkowego – taki m.in. wniosek płynie z raportu ZPP.

REKLAMA