REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Firma, Faktura VAT

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Od 1 stycznia 2019 r. zostanie skrócony okres przechowywania akt pracowniczych

Obecne przepisy przewidują obowiązek prowadzenia dokumentów pracowniczych przez okres 50 lat. Proponowane zmiany skracają ten termin do 10 lat. Projekt ustawy zakłada także zmiany w zakresie formy prowadzenia akt oraz wypłaty wynagrodzeń dla pracowników. Nowe regulacje mają wejść w życie 1 stycznia 2019 r.

Jak zarejestrować własną działalność gospodarczą w CEIDG?

Obecne sposoby rejestrowania działalności przez osoby fizyczne mają na celu ułatwienie jednostce rozpoczęcie prowadzenia działalności gospodarczej, dzięki przyjęciu zasady, tzw. jednego okienka. Rejestracja następuje poprzez złożenie wniosku do CEIDG.

Obowiązek przechowywania faktur

Wszyscy podatnicy wystawiający dokumenty sprzedażowe dla klientów oraz otrzymujący dokumenty zakupowe od innych sprzedawców, zobowiązani są do przechowywania faktur przez określony czas.

Faktura tylko na podstawie paragonu zawierającego NIP kupującego

Od 2018 roku fakturę będzie można wystawić podatnikowi VAT na podstawie paragonu wyłącznie wtedy, jeżeli paragon będzie zawierał NIP nabywcy. Celem tej zmiany jest uniemożliwienie wystawiania faktur do paragonów, które nie zostały wystawione dla nabywcy żądającego wystawienia faktury. Zmiana ta ma wejść w życie w I kwartale 2018 roku.

REKLAMA

Sprawozdania finansowe również w pliku JPK - od października 2018 r.

Od października 2018 roku przedsiębiorcy będą musieli składać roczne sprawozdania finansowe do urzędów skarbowych w formie plików JPK. Skorzystać na takim rozwiązaniu mają i firmy, i urzędnicy.

Wystawianie faktur w języku obcym

Przedsiębiorca prowadzący własną działalność gospodarczą może podjąć współpracę z kontrahentami zagranicznymi. Jeżeli taka współpraca będzie miała miejsce, kontrahent może poprosić przedsiębiorcę o wystawianie faktur w języku obcym. Jednakże, czy ma do tego prawo?

Zawieszenie wykonywania działalności gospodarczej

Przedsiębiorcy mają prawo do zawieszenia działalności gospodarczej na okres od 30 dni do 24 miesięcy. Przysługuje ono zarówno podmiotom podlegającym wpisowi to CEIDG, jak i przedsiębiorcom zarejestrowanym w KRS. Skorzystanie z tej instytucji wiąże się z przestrzeganiem obowiązków przez przedsiębiorcę wynikających z przepisów prawa.

Korzyści podatkowe z założenia spółki w USA (Delaware, Wyoming)

Główną zaletą spółki założonej w Delaware jest to, że nie płaci ona podatku dochodowego, podatku VAT oraz składek na ubezpieczenie społeczne. Dochody osiągane z tytułu działalności spółki nie podlegają opodatkowaniu w Polsce. Brak też wymogów w zakresie minimalnego kapitału, a prowadzenie księgowości nie jest obowiązkowe. Równie atrakcyjnym podatkowo dla utworzenia spółki jest stan Wyoming.

REKLAMA

Przestępstwa fakturowe - odpowiedzialność karna

W tym artykule – drugim w serii o nierzetelnych fakturach – autor przybliża ogólne informacje o odpowiedzialności karnej oraz o przestępstwie fałszu materialnego (art. 270a Kodeksu karnego). Kwestia odpowiedzialności za wystawienie nierzetelnych faktur lub posługiwanie się nimi została od 1 marca 2017 r. znacznie zaostrzona przez ustawodawcę poprzez dodanie nowych rodzajów przestępstw do Kodeksu karnego.

Nierzetelne faktury - odpowiedzialność podatkowa i karnoskarbowa

Od 1 marca 2017 r. istnieje nie tylko Krajowa Administracja Skarbowa, ale także nowy system sankcji karnych i karno-skarbowych. Podatnikom, którzy dopuszczą się najcięższych rodzajowo przestępstw przy wykorzystaniu nierzetelnych faktur, może grozić nawet kara 25 lat pozbawienia wolności. O czym podatnik-przedsiębiorca powinien wiedzieć w obliczu tych zmian?

Co przewiduje dla przedsiębiorców „Konstytucja Biznesu”?

Dobiegł końca etap uzgodnień międzyresortowych nad „Konstytucją Biznesu”, czyli pakietem ustaw zakładających reformę prawa gospodarczego, i została ona skierowana do Rządowego Centrum Legislacji. Najistotniejszym elementem zmian będzie ustawa prawo przedsiębiorców, która ma zastąpić ustawę o swobodzie działalności gospodarczej. Co nowego przyniesie reforma dla przedsiębiorców, jakie skutki podatkowe wywoła?

Spółka z siedzibą na Vanuatu – bez podatków i kontroli

Spółki z siedzibą na Vanuatu podlegają zwolnieniu z podatku korporacyjnego, podatku dochodowego, podatku od obrotów, podatku od aktywów, opłat skarbowych, obowiązków przedkładania sprawozdań z obrotu spółki, kontroli dewizowych oraz wszelkich innych podatków, opłat i obowiązków administracyjnych w odniesieniu do swojej gospodarki finansowej. Republika ta oferuje ponadto wysoki poziom poufności co do struktury właścicielskiej spółek, informacja o dyrektorach i udziałowcach spółek.

Terminy wystawiania faktur

Od 2014 roku wszyscy podatnicy wystawiają jednolity dokument sprzedaży - zwany „fakturą”. Istniejący dotychczas dokument „rachunek” został zastąpiony dokumentem „faktura”. Przy czym fakturą może być każdy dokument papierowy lub elektroniczny zawierający dane wymagane art. 106. ust. 1 pkt 1-15 oraz art. 106. ust. 1 ustawy o VAT.

Programy finansowania prac B+R w przedsiębiorstwach

Wśród dostępnych możliwości dofinasowania działalności B+R, dużym zainteresowaniem cieszą się programy sektorowe, dedykowane dla konkretnych sektorów gospodarki. Zakres tematyczny tych programów jest zawężony, ale mają one tę istotną przewagę, że przy stosunkowo wysokich budżetach, sięgających od 100 do 200 mln zł, konkurencja jest zdecydowanie mniejsza. Dziś pierwsze edycje programów mamy już za sobą, wkrótce rozpoczną się kolejne nabory. W sierpniu Narodowe Centrum Badań i Rozwoju ogłosiło aż trzy programy sektorowe, którym warto się przyjrzeć bliżej.

Nowa broń fiskusa do zwalczania pustych faktur i handlu kosztami

Ministerstwo Finansów szuka sposobu, jak zwalczyć proceder wystawiania tzw. pustych faktur. To na ich podstawie nieuczciwi przedsiębiorcy odliczają sobie VAT albo zawyżają koszty, by płacić mniejszy CIT. Resort chce, by kontrolerzy Krajowej Administracji Skarbowej mogli kupować takie faktury, by namierzać podatkowych oszustów. Eksperci uważają, że pomysł MF na zwalczanie handlu kosztami jest dobry, ale trzeba pomyśleć o bezpiecznikach, żeby fiskus nie stosował quasi-prowokacji w każdej błahej sprawie.

Jak prawidłowo udokumentować otrzymane zaliczki?

W praktyce gospodarczej niejednokrotnie podatnik otrzymuje całość bądź jedynie część zapłaty w formie zaliczki, zadatku, przedpłaty czy też raty przed dokonaniem dostawy towarów lub przed wykonaniem usługi. Jak prawidłowo udokumentować tego rodzaju zdarzenia? Kiedy występuje konieczność wystawiania faktur zaliczkowych?

Fundusze Europejskie 2014-2020 na współpracę przedsiębiorców i naukowców

Dofinansowanie oparte na funduszach unijnych dotyczyć może również rozwoju działań podejmowanych wspólnie przez podmioty gospodarcze i jednostki naukowe. Takie możliwości zostały przewidziane w Programie Operacyjnym Inteligentny Rozwój 2014-2020. Aktualne wymogi formalne oraz kryteria oceny dotyczące wniosków w tym zakresie omawia Mariusz Bujacz, prawnik z kancelarii KG LEGAL Kiełtyka Gładkowski - spółka partnerska - Kancelaria Radców Prawnych.

Ujednolicenie wzoru faktury VAT

Ministerstwo Finansów planuje wprowadzenie zunifikowanego wzoru faktury VAT. Ma także w planach stworzenie w porozumieniu z Ministerstwem Cyfryzacji systemu informatycznego do ewidencji faktur.

Skutki posługiwania się „pustymi” fakturami

Ministerstwo Finansów informuje, że funkcjonariusze Krajowej Administracji Skarbowej rozpoznają i zwalczają nielegalny proceder obrotu „pustymi" fakturami. Prowadzone działania mają na celu uderzenie w zorganizowane grupy przestępcze wystawiające i rozprowadzające „puste" faktury. Również osoby, które wykorzystują „puste" faktury w swojej działalności gospodarczej muszą liczyć się z negatywnymi konsekwencjami.

Czy faktura wystawiona w ramach optymalizacji podatkowej może dokumentować koszt uzyskania przychodów?

Czy faktury, o których mowa w art. 108 ustawy o VAT, związane z transakcjami optymalizacyjnymi mogą dokumentować koszt uzyskania przychodów w podatku dochodowym? Wyjaśnia profesor Witold Modzelewski z Instytutu Studiów Podatkowych.

Formy prowadzenia działalności gospodarczej - zakładanie spółki (Część I)

Podejmując decyzję o złożeniu działalności gospodarczej należy w pierwszej kolejności dokonać wyboru właściwej formy organizacyjno-prawnej planowanego przedsięwzięcia. Obowiązujące przepisy dają sporo możliwości w tym zakresie. Zanim jednak przedsiębiorca zdecyduje się na daną formę prowadzenia działalności, powinien zastanowić się nad charakterem, jak i profilem prowadzonego w przyszłości biznesu. Co zatem powinni wiedzieć przedsiębiorcy planujący założenie firmy?

Optymalizacja podatkowa w Liechtensteinie

Regulacje prawne Liechtensteinu dają duże możliwości optymalizacji podatkowej dla przedsiębiorców. Opodatkowanie CIT można obniżyć, wykorzystując różne rodzaje osób prawnych funkcjonujące w ramach prawa tego kraju.

Nakłady na przyłącza do budynków - czy są to środki trwałe?

Podczas budowy nowego budynku konieczne jest poniesienie nakładów na przyłącza (na przykład wodno-kanalizacyjne, energetyczne) do budynku. Niejednokrotnie są one następnie przekazywane miejskim zakładom wodociągów, kanalizacji czy energetyki. Czy takie przyłącza do budynków stanowią środki trwałe?

Zakaz prowadzenia działalności za fałszywą fakturę

Przedsiębiorca posługujący się podrobionymi (fałszywymi) fakturami, dostanie sądowy zakaz prowadzenia działalności. Taka sama kara spotka paserów trzymających nielegalne banderole.

Jak się bronić przed przedłużaniem kontroli skarbowej?

Kontrole skarbowe są podstawową formą weryfikowania poprawności rozliczeń podatkowych, które mogą być prowadzone wobec każdego podmiotu zobowiązanego do przestrzegania przepisów prawa podatkowego. W marcu tego roku weszła w życie ustawa o Krajowej Administracji Skarbowej, która wprowadziła liczne zmiany w zakresie reguł prowadzenia kontroli skarbowej. Jakie obecnie działania może podjąć przedsiębiorca, gdy kontrola skarbowa przedłuża się i utrudnia funkcjonowanie firmy?

Kiedy można wystawić zbiorczą fakturę korygującą?

Przepisy ustawy o VAT dają podatnikom możliwość wystawiania faktur korygujących. Co powinny zawierać takie faktury i w jakich sytuacjach je wystawiamy, a także kiedy podatnik ma możliwość wystawienia zbiorczych faktur korygujących?

Miejsce powstawania kosztów (MPK) – jak ewidencjonować?

Zarządzanie kosztami w firmie to temat, który od zawsze towarzyszy przedsiębiorstwom. Świadomość tego, jak duże koszty generują poszczególne procesy, przekłada się bowiem na ich optymalizację oraz wynik finansowy firmy. Bardzo ważne jest w tym kontekście odpowiednie ewidencjonowanie miejsca powstawania kosztów.

Spółka na Saint Lucia - zwolniona z podatku i sporządzania sprawozdania finansowego

Do założenia spółki na Saint Lucia wymagany jest minimum jeden udziałowiec, którym może być zarówno osoba fizyczna, jak i osoba prawna (inna spółka). Spółka w tej jurysdykcji może być całkowicie zwolniona z podatku dochodowego lub zdecydować się na opłacanie podatku dochodowego w wysokości 1% zysków. Nie musi składać również żadnych sprawozdań finansowych i nie podlega też kontroli w postaci audytu podatkowego.

Jak prawidłowo wystawiać faktury zbiorcze?

Faktura zbiorcza jest to faktura, na której przedsiębiorca uwzględnia wszystkie dostawy towarów oraz usług na rzecz danego kontrahenta w danym miesiącu. Nie są one wprost uregulowane w ustawie o VAT i często budzą wątpliwość wśród podatników.

W jakich terminach należy wystawiać faktury VAT

Ogólną zasadą wystawiania faktur VAT jest ich wystawianie w terminie do 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru lub wykonano usługę. Od tej zasady istnieje jednak wiele odstępstw przewidzianych w ustawie o VAT.

Przechowywanie faktur w formie elektronicznej a odliczenie VAT

Zgodnie przepisami ustawy o VAT podatnicy mogą przechowywać faktury w formie elektronicznej. Niekiedy wątpliwości budzi jednak fakt czy podatnik przechowujący w takiej formie faktury może dokonywać bez przeszkód odliczenia VAT naliczonego od VAT należnego.

Spółka czy oddział – którą formę działalności wybrać?

Działalność gospodarcza może być prowadzona zarówno w miejscu, w którym przedsiębiorca zorganizował swój główny ośrodek gospodarczy, jak i poza nim, czyli w oddziale firmy lub w formie odrębnej spółki. Przedsiębiorcy rozpoczynający prowadzenie działalności w naszym kraju najczęściej decydują się na założenie spółki z. o.o. lub oddziału.

Co warto wiedzieć o umowach o unikaniu podwójnego opodatkowania

W przypadku polskich firm, które prowadzą działalność gospodarczą za granicą, to właśnie postanowienia umów o unikaniu podwójnego opodatkowania pozwalają określić właściwe miejsce opodatkowania. W tego rodzaju umowach zawartych między Polską a innymi państwami stosuje się dwie metody uniknięcia płacenia podwójnego podatku - metodę wyłączenia z progresją i odliczenia proporcjonalnego.

Projekt procedury w sprawie naruszenia przepisów o ochronie danych osobowych wymaga znaczących poprawek

Jednoinstancyjność postępowania czy pozbawienie stron środków zaskarżenia w przypadku niektórych postanowień to tylko niektóre z uproszczeń, jakie zostały zaproponowane w projekcie procedury w sprawie naruszenia przepisów o ochronie danych osobowych. Ich zasadność, szczególnie tych wspomnianych, może jednak budzić bardzo poważne wątpliwości.

Automatyzacja i robotyzacja zwiększa konkurencyjność firm

Postęp robotyzacji i automatyzacji procesów będzie jednym z podstawowych elementów decydujących o konkurencyjności firm już w perspektywie kilku najbliższych lat. Konsekwencją wyścigu robotów będą znikające, popularne dziś zawody, ale nadchodząca automatyzacja ma przynieść ogromne oszczędności, zwiększenie wydajności i efektywności firm. W konsekwencji także wzrost globalnej produktywności o nawet 1,4 proc. rocznie.

Firmy międzynarodowe zapłacą podatek w miejscu uzyskiwania dochodu

Ministerstwie Finansów przygotowuje projekt nowelizacji ustawy o PIT i CIT. Głównym celem zmian jest uszczelnienie systemu poboru podatku, tak aby zapewnić powiązanie wysokości podatku płaconego przez międzynarodowe przedsiębiorstwa z faktycznym miejscem uzyskiwania przez nie dochodu.

Sprawozdanie z działalności według przepisów ustawy o rachunkowości

Od początku ubiegłego roku obowiązują zmiany w ustawie o rachunkowości, które wprowadziły obowiązek sporządzania sprawozdania z działalności również przez spółki jawne i komandytowe, których wszystkimi wspólnikami ponoszącymi nieograniczoną odpowiedzialność są spółki kapitałowe, spółki komandytowo-akcyjne lub spółki z innych państw o podobnej do tych spółek formie prawnej. Jak rozumieć nowe przepisy wyjaśnia ekspert Grant Thornton.

Warunki udzielania koncesji na obrót gazem – zabezpieczenie majątkowe

Od marca tego roku obowiązują nowe regulacje w zakresie prawa energetycznego, które nakładają obowiązek złożenia zabezpieczenia majątkowego w wysokości 10 mln złotych, w celu zabezpieczenia mogących powstać należności m.in. z tytułu zobowiązań w zakresie podatku VAT, podatku akcyzowego oraz opłaty paliwowej. Obowiązek ten obejmuje podmioty, które wytwarzają paliwa ciekłe lub sprowadzają je z zagranicy.

Centrum Obsługi Kluczowych Podmiotów (COKP) od 1 stycznia 2018 r.

Jeden urząd dla największych podatników, czyli Centrum Obsługi Kluczowych Podmiotów (COKP) zacznie funkcjonować w 2018 r. i będzie się zajmować około 1200 firmami, a docelowo oferta COKP skierowana będzie do trzech tysięcy największych podmiotów w kraju, które zapewniają około 60 proc. wpływów podatkowych budżetu państwa. Chodzi o firmy osiągające przychody powyżej 50 mln euro.

Dane podatkowe największych firm będą upubliczniane od 2018 r.

Do publicznej wiadomości będą podawane dane podatkowe dotyczące 4,5 tys. podmiotów o najwyższych przychodach, a także podatników posiadających status podatkowej grupy kapitałowej – takie rozwiązanie zakłada projekt przygotowany przez Ministerstwo Finansów. Nowe regulacje mają obowiązywać od 1 stycznia 2018 r.

Jak rozliczać wydatki na przystosowanie budynku pod wynajem

Przedsiębiorcy niejednokrotnie dokonują zakupu nieruchomości prywatnie, aby później zmienić jej przeznaczenie i włączyć do majątku firmowego. W takiej sytuacji zazwyczaj muszą zostać poniesione wydatki na przystosowanie budynku. Pojawia się więc pytanie, czy wydatki na przystosowanie budynku pod wynajem można zaliczyć do kosztów podatkowych oraz czy można taki lokal zaliczyć do środków trwałych.

Outsourcing - rodzaje, korzyści, wady

Outsourcing, jako nowoczesną metodę zarządzania biznesem, jego rodzaje, wady i zalety przybliża Tomasz Chrabałowski, Accounting Manager w Accace Polska.

Unikalna numeracja faktur – kiedy warto stosować?

Dla początkujących przedsiębiorców numeracja faktur to mało istotne zagadnienie. Nie przywiązują do niej wagi, bowiem nie wpływa ona na zawartość dokumentów sprzedaży, a tym samym na wysokość podatku VAT. Nierzadko zdarza się jednak, że rzeczywistość szybko weryfikuje prowadzone działania i wybrany sposób oznaczeń staje się uciążliwy.

Centralny rejestr faktur - dopiero w 2019 roku?

Ministerstwo Finansów nie ma jeszcze gotowej koncepcji centralnego rejestru faktur ale cały czas nad nią pracuje. Zdaniem MF centralny rejestr faktur jest przez niektóre państwa postrzegane jako naturalny etap rozwoju systemów opartych na filozofii JPK. Jak informuje Dziennik Gazeta Prawna (powołując się na biuro prasowe MF) czas na przygotowanie i wdrożenie takiego rejestru to co najmniej 1-1,5 roku.

Optymalizacja podatkowa - Anguilla i Hongkong

Niestabilne prawo, wzrastające obciążenia podatkowe, nowe obowiązki wobec fiskusa itd. Przedsiębiorcy w Polsce nie mają łatwego życia. W tym kontekście interesującym rozwiązaniem jest przeniesienie działalności gospodarczej do innego kraju. Przyjazne systemy podatkowe posiada m.in. Anguilla i Hongkong.

Uproszczone postępowania administracyjne z udziałem firm

Od 1 czerwca 2017 r. zaczynają obowiązywać nowe zasady prowadzenia postępowań administracyjnych. Więcej sporów administracyjnych z udziałem firm ma się odbywać w trybie uproszczonym, trwającym maksymalnie miesiąc. Wprowadzone zostało także prawo do ponaglania urzędników bezczynnych i wydłużających procesy.

Kiedy wystawiając i księgując faktury nie można popełnić przestępstw fakturowych

W związku z tym, że przestępstwa określane w nowym art. 270a i 271a Kodeksu karnego można popełnić tylko fakturami w rozumieniu art. 2 pkt 31 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. większość podatników chce ograniczyć lub wręcz wyeliminować ich wystawianie. I słusznie: skoro bowiem Kodeks karny definiuje faktury poprzez odwołanie się do tego przepisu, wystawiając i księgując inne faktury nie można popełnić tych przestępstw.

Jakie kary grożą za fałszowanie faktur VAT

Od początku marca tego roku za fałszowanie faktur VAT grozi kara pozbawienia wolności od 5 do 25 lat. Czy nowe regulacje zaostrzające kary będą skutecznym orężem do walki z wyłudzeniami podatku VAT?

Dofinansowanie UE na odnawialne źródła energii

Jednym ze źródeł dofinansowania unijnego na odnawialne źródła energii jest konkurs z Poddziałania 1.1.1 Wspieranie inwestycji dotyczących wytwarzania energii z odnawialnych źródeł wraz z podłączeniem tych źródeł do sieci dystrybucji/przesyłowej, Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. W kolejnej edycji konkursu wspierane będą przedsięwzięcia realizowane w ramach porozumień klastrowych i dotyczące wytwarzania energii elektrycznej.

Jedno okienko rejestracyjne dla przedsiębiorcy już działa

Od dnia 20 maja br. działa tzw. jedno okienko rejestracyjne dla przedsiębiorcy. Nowy przedsiębiorca nie musi już odwiedzać ZUS po zarejestrowaniu firmy, gdyż podczas składania wniosku CEDIG w każdym urzędzie miasta lub gminy zostanie zgłoszony jednocześnie do ubezpieczenia.

REKLAMA