Kategorie

Fundusze unijne

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Raport specjalny Reuters pod tytułem „Fundusze unijne pomogły Polsce zbudować lotniska ‘widma’” wywołał dyskusję dotyczącą problemu racjonalnego wykorzystywania środków z UE. Głos w tej sprawie zabrał Europejski Trybunał Obrachunkowy, który w przedstawionym sprawozdaniu zaznaczył, że inwestycje w lotniska nie przyniosły oczekiwanych rezultatów i dały znikome korzyści w stosunku do kosztów.
Wielkimi krokami zbliża się moment, kiedy poznamy ostateczne brzmienie dokumentów programowych dla perspektywy finansowej na lata 2014-2020. Jednym z głównych beneficjentów środków będą jednostki samorządu terytorialnego (JST). Nowy okres programowania będzie dla nich nie tylko ogromną szansą rozwoju, ale także wyzwaniem co do identyfikacji problemów, których rozwiązaniu mogą służyć środki pochodzące z UE - w kolejnych latach aż 40% środków skierowanych będzie do JST.
Ustalenie i nałożenie korekty finansowej na beneficjenta regionalnego programu operacyjnego Unii Europejskiej nie wymaga decyzji administracyjnej. Takie stanowisko zajął Naczelny Sąd Administracyjny w uchwale z dnia 27 października 2014 roku w sprawie II GPS 2/14.
Koniec 2014 r. to okres intensywnych prac w Komisji Europejskiej oraz w polskiej administracji publicznej nad ustaleniem ostatecznego kształtu dokumentów, na podstawie których w kolejnych latach będzie udzielane wsparcie ze środków UE. 5 grudnia 2014 r. został zaakceptowany Program Operacyjny Polska Cyfrowa, który pozwoli na uruchomienie środków dla firm telekomunikacyjnych, organizacji pozarządowych, instytucji kultury, jednostek naukowych oraz jednostek samorządu terytorialnego (JST) na realizację zadań pozwalających na wzmocnienie cyfrowych fundamentów społecznego i gospodarczego rozwoju kraju.
Przedsiębiorcy będą mieli możliwość pozyskania wsparcia w wysokości do 70% kosztów kwalifikowanych w konkursach Szybka Ścieżka do Innowacji w ramach programu Horyzont 2020. Program ten zakłada przeznaczenie 200 mln euro na wsparcie działań demonstracyjnych i komercjalizacji innowacyjnych projektów.
Program Horyzont 2020 oferuje szeroki wachlarz możliwości wsparcia dla mikro-, małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP). Ze względu na znaczenie MŚP w strukturze gospodarki europejskiej program kładzie szczególny nacisk na wsparcie udziału tych podmiotów w projektach badawczych oraz pobudzenie ich innowacyjności i potencjału do komercjalizacji produktów i usług.
Europejski Urząd ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF) podniósł w ubegłym roku swój poziom skuteczności w zwalczaniu nadużyć finansowych w całej Europie. Obywatele i instytucje przekazali rekordową liczbę informacji o potencjalnych nadużyciach finansowych.
Powstała kolejna regionalna grupa do walki z przestępstwami na szkodę interesów finansowych z funduszy Unii Europejskiej. To już szósty zespół w Polsce, który będzie odpowiedzialny za kontrolę wykorzystania unijnych środków.
Firma produkująca okna uzyskała dotację na budowę hali produkcyjnej. W celu pozyskania dotacji konieczne było jednak skorzystanie z usług doradczych. Wątpliwości podatnika budzi sposób zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatku na zakup usługi doradztwa przy ubieganiu się o dofinansowanie.
Osoby, realizujące projekty finansowane ze środków Unii Europejskiej, mogą skorzystać ze zwolnienia z PIT w odniesieniu do dochodów z tego tytułu. Zasada ta wynika wprost z przepisów ustawy o PIT, jednak podatnicy często występują z wnioskiem o interpretację, w celu uzyskania „urzędowego” potwierdzenia prawidłowości swego postępowania.
Środki pochodzące z bezzwrotnej instytucjonalnej pomocy zagranicznej są zwolnione z PIT. Dodatkowym warunkiem jest konieczność bezpośredniej realizacji przez podatnika celu programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy. Jednak wynagrodzenia pracowników finansowane ze środków europejskich nie są objęte zwolnieniem podatkowym.
Raczej nie. I o ile nie ma znaczenia to, że wypłata wynagrodzenia bywa dokonywana faktycznie z innych środków w ramach tzw. prefinansowania, a dopiero potem środki te są prefinansującemu refundowane z bezzwrotnej pomocy UE. To jednak decydująca jest wąska interpretacja przez sądy i fiskusa pojęcia podmiotu, który bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.
Sposób wypłaty środków finansowych pochodzących z bezzwrotnej pomocy Unii Europejskiej jest kwestią techniczną, która nie ma znaczenia dla zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o PIT. W tym przypadku kluczowe znaczenie ma bowiem ustalenie źródła środków składających się na bezzwrotną pomoc, czyli podmiotu który ostatecznie ponosi ekonomiczny ciężar bezzwrotnej pomocy.
Czy urząd kontroli skarbowej może kontrolować firmę, która skorzystała ze środków unijnych w zakresie sposobu wydawania tych środków?
Pytanie: Jak zaksięgować poniesione wydatki na firmę, jeżeli zostaną one zwrócone w późniejszym terminie dotacją środków Europejskiego Funduszu Społecznego w postaci transzy środków pieniężnych?