Kategorie

Jednolity Plik Kontrolny (JPK)

Ministerstwo Finansów chce usprawnić działania administracji podatkowej. Realizowana jest obecnie cyfryzacja usług administracji podatkowej i kontroli skarbowej, skierowana głównie do podatników VAT oraz podatników CIT. Ma to umożliwić dużym przedsiębiorcom załatwianie spraw z fiskusem w sieci.
Ministerstwo Finansów poinformowało, że od 11 czerwca 2018 r. jest udostępniona aktualizacja aplikacji e-mikrofirma w wersji 1.2.2.0.
Ministerstwo Finansów, w ramach stopniowego upraszczania podatków, planuje na 2019 r. likwidację okresowych deklaracji VAT (miesięcznych lub kwartalnych), większe ujednolicenie stawek VAT oraz obniżenie CIT dla małych podatników.
Podatnicy będą mogli za pomocą darmowej aplikacji e-mikrofirma, udostępnianej przez Ministerstwo Finansów, wystawiać faktury, sporządzać ewidencje VAT oraz tworzyć i wysyłać JPK_FA do urzędu skarbowego - mówi Przemysław Krawczyk, dyrektor departamentu nadzoru nad kontrolami w Ministerstwie Finansów w rozmowie z DGP.
Od 1 lipca 2018 r. obowiązek przesyłania JPK na żądanie skarbówki obejmie mikro, małych i średnich przedsiębiorców. To kolejny etap rewolucji związanej z JPK. Wielu przedsiębiorców nie ma jednak pojęcia, z czym się to dla nich wiąże i jakie obowiązki będą musieli spełnić.
Obowiązek składnia pliku JPK-VAT obejmuje obecnie już wszystkich przedsiębiorców, niezależnie od wielkości firmy. Nie wszyscy jednak korzystali wcześniej z elektronicznych deklaracji, a zatem pojawia się tutaj aspekt techniczny, który dla części osób może być pierwszą trudnością. Pierwszą, ponieważ osobną sprawą jest podpisywanie JPK VAT, przed wysyłką do Ministerstwa Finansów. Aktualnie można dokonać tego na trzy różne sposoby.
Z przeprowadzonego badania wynika, że Split Payment, czyli mechanizm podzielonej płatności jako nowe rozwiązanie prawne jest najgorzej oceniane przez księgowych. Aż 59% uznało je za największe utrudnienie prawne dla przedsiębiorców w 2018 r. Natomiast najlepiej oceniane przez księgowych są ulga na start oraz możliwość prowadzenia działalności gospodarczej bez rejestracji.
Ministerstwo Finansów poinformowało, że zostało sprawdzonych już 650 mln faktur z Jednolitych Plików Kontrolnych dla potrzeb VAT (JPK_VAT) za styczeń 2018 r. Podatnicy, u których pojawiły się niezgodności, otrzymają powiadomienia z prośbą o weryfikację przesłanych JPK_VAT.
Ministerstwo Finansów informuje, że ok. 94,5 proc. przedsiębiorców złożyło w terminie pliki JPK_VAT za styczeń 2018 r. Spośród wykazanych w tych plikach 650 mln faktur – 85 tys. będzie wymagać szczegółowego sprawdzenia przez Krajową Administrację Skarbową (KAS). Część przedsiębiorców otrzyma e-maile lub SMS z prośbą o weryfikację swoich rozliczeń
Wielu naszych stałych klientów wystawia faktury w naszym imieniu. W jaki sposób należy ujmować w JPK_VAT faktury wystawiane w trybie samofakturowania?
Początek 2018 r. przyniósł wiele zmian w przepisach. Niektóre z nich nakładają nowe obowiązki sprawozdawcze, inne ułatwiają prowadzenie działalności gospodarczej, a jeszcze inne zmieniają podejście do kosztów uzyskania przychodów. Poniżej zostały zebrane trzy najważniejsze zmiany przepisów, o których warto pamiętać w tym roku.
Nasza firma złożyła miesiąc temu korektę JPK_VAT za listopad 2017 r. Informacja zawiera jednak jeszcze jeden błąd. Czy można przesłać kolejną korektę tego samego pliku? Dodam, że sami dostrzegliśmy tę nieścisłość. Jak oznaczyć taką korektę
Ministerstwo Finansów wyjaśniło w 3 możliwych wariantach jak w JPK_VAT ująć fakturę wystawioną na więcej niż jednego nabywcę.
Ministerstwo Finansów udzieliło wyjaśnień w jaki sposób wykazywać od 2018 roku w JPK_VAT usługi taksówek osobowych, opodatkowane w formie ryczałtu.
Ministerstwo Finansów poinformowało, że do 26 lutego 2018 r. przedsiębiorcy złożyli 1,7 mln JPK_VAT za styczeń. Według wstępnych szacunków z ego obowiązku wywiązało się w ustawowym terminie 93-95 proc. firm. Pliki JPK_VAT za luty 2018 r. przedsiębiorcy powinni złożyć pomiędzy 1 a 26 marca br. (podobnie jak w lutym, 25. dzień marca przypada w niedzielę).
26 lutego 2018 r. o północy mija termin, w którym prawie 1,7 mln przedsiębiorców powinno wysłać do skarbówki swój pierwszy plik JPK_VAT, będący elektroniczną ewidencją rozliczeń VAT. Kto tego nie zrobi, musi liczyć się z grzywną wynoszącą nawet 8 tys. zł. Przedsiębiorca, który uważa, że JPK go nie dotyczy, może zapłacić nawet 42 tys. zł – ostrzega Tax Care.
Przygotowana przez Ministerstwo Finansów i bezpłatnie udostępniona podatnikom aplikacja e-mikrofirma nie jest kompletnym programem finansowo-księgowym. Ma ona na celu pomoc mikroprzedsiębiorcom w przygotowaniu i wysłaniu do Ministerstwa Finansów plików JPK_VAT. Zobaczmy jakie możliwości i funkcjonalności ma ta aplikacja.
26 lutego 2018 r. mija termin złożenia przez mikroprzedsiębiorców ich pierwszego JPK_VAT (za styczeń 2018 r.). W całym kraju Ministerstwo Finansów oraz Krajowa Administracja Skarbowa realizują wiele form wsparcia dla podatników w wypełnieniu tego obowiązku, m.in. konsultacje telefoniczne. Także i w redakcji portalu infor.pl 21 lutego odbył się dyżur telefoniczny ekspertów Ministerstwa Finansów. Na pytania podatników odpowiadali starsi specjaliści z Departamentu Poboru Podatków MF Grzegorz Piszczek i Robert Sowa. Przedstawiamy wybrane pytania i odpowiedzi z tego dyżuru.
JPK_VAT towarzyszy większym podatnikom VAT od pewnego czasu. Zebrane doświadczenia oraz dołączenie do obowiązku raportowania grupy najmniejszych przedsiębiorstw, jest dobrą okazją by zwrócić uwagę na kilka trudniejszych zagadnień istotnych przy poprawnym przygotowaniu pliku.
Mikroprzedsiębiorcy mają już tylko kilka dni na wysłanie pierwszego Jednolitego Pliku Kontrolnego. Obowiązek złożenia JPK_VAT za styczeń mija bowiem 26 lutego. Podpowiadamy, jakich formalności należy dopełnić przy tej czynności oraz w jaki sposób odbywa się sama wysyłka pliku.
Od 15 marca 2018 r. bilans i rachunek zysków i strat trzeba będzie przekazać do Krajowego Rejestru Sądowego (KRS) wyłącznie elektronicznie. Wyjątkowo jeszcze za 2017 r. będzie można wysłać ich skany. Za rok – już tylko w formie JPK.
Ogólna ocena przedsiębiorców o naszym systemie podatkowym jest mierna - tak wynika z raportu KPMG. Najgorzej oceniona została stabilność systemu podatkowego. Natomiast największą bolączką osób zajmujących się profesjonalnie podatkami i rachunkowością są zagadnienia dotyczące cen transferowych.
Ministerstwo Finansów wyjaśniło, że jeżeli podatnik VAT zawiesił działalność gospodarczą i nie prowadzi zapisów w ewidencji VAT, to nie ma obowiązku przesyłania JPK_VAT za okresy zawieszenia tej działalności. Ale jednocześnie MF zwraca uwagę, że w niektórych sytuacjach (np. gdy podatnik dokonuje wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów), pomimo zawieszenia działalności, uzupełnia się ewidencję VAT, składa deklarację VAT i przesyła JPK_VAT.
Do 26 lutego 2018 r. mikroprzedsiębiorcy muszą pierwszy raz wysłać do Ministerstwa Finansów Jednolity Plik Kontrolny dla potrzeb VAT (JPK_VAT) za styczeń 2018 r. Administracja skarbowa uruchomiła kampanię informacyjno-edukacyjną ułatwiającą mikroprzedsiębiorcom złożenie JPK_VAT. Ministerstwo Finansów udostępniło darmową aplikację do tworzenia i wysyłki JPK (e-mikrofirma).
Od 2018 roku na wszystkich podatników VAT nałożono ustawowy obowiązek prowadzenia ewidencji VAT w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Wiąże się to ściśle z obowiązkiem comiesięcznego dostarczania do Ministerstwa Finansów pliku JPK_VAT, który od 2018 roku dotyczy nawet najmniejsze firmy (mikroprzedsiębiorców). Wypełnianie tych obowiązków bez elektronicznego fakturowania jest niemal niemożliwe. Warto więc wiedzieć, że wystawianie i przesyłanie faktur w formie elektronicznej umożliwiają nawet funkcjonalności kont firmowych niektórych banków (np. ING Księgowość).
Na przełomie stycznia i lutego 2018 r. Ministerstwo Finansów wyśle e-mail lub SMS do mikroprzedsiębiorców, którzy są zobowiązani do składania Jednolitego Pliku Kontrolnego dla potrzeb VAT (JPK_VAT). Ta wiadomość przypomni o możliwości założenia bezpłatnego Profilu Zaufanego (eGO), który pozwoli prawidłowo podpisać i złożyć JPK_VAT oraz zachęci do zakładania go już teraz – nie zwlekając do ostatniej chwili.
Mikroprzedsiębiorcy nie będą musieli kupować kwalifikowanego podpisu elektronicznego ani tworzyć profilu zaufanego, aby złożyć JPK_VAT – wynika z projektu rozporządzenia opublikowanego na stronach Rządowego Centrum Legislacji w dniu 22 stycznia br.
Rząd wprowadza kolejne narzędzie, które zwiększy obowiązki polskich przedsiębiorców względem urzędów, a w praktyce utrudni im życie. Już w połowie 2018 r. uruchomiony zostanie Centralny Rejestr Faktur, który obok wdrażanego już Jednolitego Pliku Kontrolnego i planowanego wprowadzenia elektronicznych paragonów, ma być kolejną bronią w walce z luką podatkową.
Przy przesyłaniu plików JPK_VAT do systemu Ministerstwa Finansów mogą pojawiać się różne komunikaty. Ministerstwo Finansów udzieliło wyjaśnień w tym zakresie, w tym m.in. co oznaczają poszczególne komunikaty, jakie są ich konsekwencje, jakie mogą być przyczyny komunikatów sygnalizujących błędy.
Z początkiem 2018 roku wszyscy podatnicy objęci zostali obowiązkiem prowadzenia rejestrów VAT w postaci elektronicznej, jak również obowiązkiem comiesięcznego raportowania JPK_VAT. Za niedopełnienie nowych obowiązków służby skarbowe mają prawo nałożyć przewidziane przepisami kary.
Informacje o prowadzonej ewidencji VAT, zbierane po 1 stycznia 2018 roku, będą przekazywane przez podatników do Ministerstwa Finansów przy pomocy nowej wersji pliku JPK_VAT (3). Zmiany w strukturze pliku w stosunku do poprzedniej wersji (2) są znacznie mniejsze niż proponowane pierwotnie do konsultacji, w sierpniu 2017 r.
Jednolity Plik Kontrolny, który od początku roku obejmuje wszystkich podatników VAT, a także mechanizm podzielonej płatności w VAT (tzw. split payment) - to dwie duże zmiany w systemie podatkowym w 2018 roku. Wchodzą też w życie nowe podatki od nieruchomości komercyjnych i najmu.
Od 2018 roku ok. 1,5 mln mikroprzedsiębiorców, czynnych podatników VAT będzie musiało rozpocząć generowanie i przesyłanie plików JPK_VAT do systemu elektronicznego Ministerstwa Finansów. To dość skomplikowany obowiązek. "Jeżeli ktoś nie ma dużych inwestycji, na przykład prowadzi kiosk, czy mały sklepik, ma obroty do 200 tys. zł rocznie, to powinien się zastanowić, czy nie wyrejestrować się z VAT radzi Jacek Matarewicz, doradca podatkowy.
Obowiązek składania Jednolitego Pliku Kontrolnego w zakresie VAT (JPK_VAT) od 1 stycznia 2018 roku obejmie także najmniejsze firmy. Okazuje się, że mikroprzedsiębiorcy oceniają ten nowy obowiązek dość negatywnie, wskazując jednocześnie na konkretne trudności z tym związane.
Faktury bez odliczenia VAT, faktury ze stawką zwolnioną, kilka stawek na jednej fakturze – te i inne przypadki dokumentów, które wpływają na rozliczenia VAT, mogą sprawiać podatnikom problemy. W tym kontekście plik JPK może okazać się dla przedsiębiorców drogą przez mękę.
Od stycznia 2018 r. już każda, nawet najmniejsza firma będzie musiała przesyłać do Ministerstwa Finansów dane o swojej działalności w postaci Jednolitego Pliku Kontrolnego (JPK). Co powinien zrobić mikroprzedsiębiorca, który będzie musiał przesyłać JPK, aby nie obawiać się, że zainteresuje się nim organ skarbowy?
Obecne działania resortu finansów, których celem jest walka z nieuczciwymi praktykami podatkowymi, przynoszą konkretne efekty. Na przykład w sierpniu br. wykryto karuzelę podatkową, w której udział brało około 30 polskich i zagranicznych firm. Jednak działania zmierzające do wykrywania VAT-owskich wyłudzeń często wymierzone są również przeciwko uczciwym przedsiębiorcom.
System STIR, który ma zacząć działać w 2018 r., będzie wykorzystywał informacje zgromadzone na rachunkach bankowych firm. Dane przekazywane do STIR będą dotyczyły rachunków firmowych niezależnie od tego, czy ich właścicielem jest czynny podatnik VAT czy podatnik zwolniony z VAT. Chodzi o dane z kont zarówno dużych przedsiębiorstw, jaki i właścicieli mikrofirm, czyli o transakcje dokonywane pomiędzy 2,48 mln przedsiębiorców.
Elektroniczne programy do prowadzenia ewidencji VAT i generowania JPK_VAT dla mikrofirm mogą powstać we współpracy Ministerstwa Finansów (MF) i producentów sprzętu IT. To szansa na szersze dotarcie do najmniejszych przedsiębiorców, którzy od 2018 r. będą mieć obowiązek składania elektronicznej ewidencji VAT. Ministerstwo Finansów proponuje, aby programy dla mikrofirm w określonym zakresie były udostępniane im bezpłatnie.
Ustawodawca dość intensywnie i szybko wprowadza kolejne zmiany w prawie podatkowym. W związku z czym podatnicy do końca nie mogą być pewni, jakie nowe obowiązki wobec fiskusa czekają ich od 2018 r. Niektóre nowe obowiązki są już jednak pewne. Podatnikom, którzy zapomną o nowych obowiązkach podatkowych, grożą określone ustawowo sankcje.
Ministerstwo Finansów oraz Krajowa Administracja Skarbowa organizują ogólnopolską akcję szkoleniową „Wtorki z JPK". W każdy wtorek listopada urzędy skarbowe będą szkolić mikroprzedsiębiorców z tworzenia i przesyłania plików JPK_VAT. Przedsiębiorcy będą mogli się przeszkolić w dowolnym urzędzie.
W plikach JPK_VAT przesyłanych co miesiąc, które od stycznia 2018 r. będzie przesyłał także każdy mikroprzedsiębiorca, ujmowane są dane z rejestrów zakupu i sprzedaży VAT. Czy w przypadku faktur do paragonu w JPK_VAT powinna znaleźć się faktura czy zbiorczy zapis dokonany na podstawie raportu z kasy fiskalnej?
W koncepcji Ministerstwa Finansów jest założenie, że Jednolity Plik Kontrolny będzie wysyłany codziennie, a nie z częstotliwością miesięczną - poinformował wiceminister finansów Leszek Skiba. Jego zdaniem zapewni to pełną kontrolę fiskusa nad fakturami.
W dniu 13 października 2017 r. Ministerstwo Finansów opublikowało nową wersję struktury logicznej Jednolitego Pliku Kontrolnego (JPK) dedykowanego dla ewidencji VAT - JPK_VAT (3), która będzie obowiązywać od 1 stycznia 2018 r. Ministerstwo Finansów poinformowało również, że pliki JPK_VAT za miesiące wrzesień-grudzień 2017 r. należy przesyłać zgodnie z dotychczas obowiązującą strukturą.
Na początku przyszłego roku do grona podmiotów obowiązanych do comiesięcznego przesyłania raportów w postaci plików JPK_VAT dołączy ostatnia grupa podatników, czyli mikroprzedsiębiorcy. Ministerstwo Finansów przygotowało także nowy schemat struktury JPK_VAT, który należy stosować od 1 stycznia 2018 r. Jak prawidłowo przygotować się do zmian, zminimalizować ryzyko wystąpienia błędów i uniknąć sankcji karno-skarbowych?
Ministerstwo Finansów średnio co kilka tygodni wyprowadza nowe rozwiązania informatyczne służące maksymalizacji działań fiskalnych. Obecnie rozważane jest wprowadzenie mechanizmu stosowanego w przypadku przestępców skazanych na karę pozbawienia wolności w wymiarze nieprzekraczającym jednego roku. Mogą oni ubiegać się o zamianę więzienia na dozór, np. we własnym domu lub mieszkaniu. Podlegają wówczas codziennej kontroli. Podobne rozwiązanie ma być zastosowane wobec przedsiębiorców i podatników.
Mikroprzedsiębiorcy muszą zacząć oswajać się ze świadomością, że od stycznia 2018 roku będą obowiązani do przesyłania comiesięcznych raportów w postaci plików JPK_VAT. Ministerstwo Finansów już dziś zachęca do wysyłania testowych raportów. Zdaniem eksperta Bogdana Zatorskiego, to dobry pomysł, dzięki niemu ograniczy się liczbę błędów w plikach przesyłanych przez nową grupę obowiązanych podatników.
Od października 2018 roku przedsiębiorcy będą musieli składać roczne sprawozdania finansowe do urzędów skarbowych w formie plików JPK. Skorzystać na takim rozwiązaniu mają i firmy, i urzędnicy.
Nowa, uproszczona struktura JPK_VAT, która zacznie obowiązywać 1 stycznia 2018 r., to wynik konsultacji Ministerstwa Finansów z przedsiębiorcami. Dzięki zmianom plik będzie można wypełnić szybciej, a wątpliwe kwestie wyjaśnić bez potrzeby wizyty w urzędzie skarbowym.
Jednolity Plik Kontrolny to w dużym skrócie rodzaj instrumentu, oprogramowania, zbioru do elektronicznego prowadzenia katalogu danych finansowych przedsiębiorstw. Ten specyficzny katalog elektroniczny prowadzą podmioty gospodarcze po to, aby usprawnić sposób informowania organów podatkowych oraz ewentualne kontrole.