REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Koszty podatkowe, Faktura VAT

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Wydatki na samochody ciężarowe jako koszt uzyskania przychodu

Samochody ciężarowe ustawodawca traktuje podatkowo łagodniej, niż samochody osobowe. Przejawem łagodności jest możliwość zaliczania do kosztów uzyskania przychodów wydatków na auto ciężarowe w pełnych kwotach i bez powiązania wysokości kosztów podatkowych z wartością samochodu.

Ryczałt jako forma rozliczania wydatków na samochód pracownika

Firmy mogą wykorzystywać w prowadzonej działalności samochody, które nie stanowią ich środków trwałych. Dotyczy to również samochodów pracowników. Przepisy określają warunki i limity wydatków na niefirmowe samochody, które przedsiębiorca może zaliczyć do kosztów podatkowych oraz zasady zwrotu poniesionych kosztów pracownikom.

Remont i ulepszenie samochodu stanowiącego środek trwały firmy

Jeżeli wykorzystujesz w prowadzonej działalności gospodarczej samochód, pamiętaj o różnych zasadach zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na remont samochodu i wydatków na jego ulepszenie.

Czy odpisy amortyzacyjne od samochodu w całości stanowią koszty uzyskania przychodów

Jeżeli w ramach prowadzonej działalności nabywamy samochód, pamiętajmy, że musimy go właściwie zaewidencjonować w prowadzonych księgach. Samochody o wartości przekraczającej 3.500 zł i przewidywanym okresie używania przekraczającym rok wpisujemy do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych. Wpisanie nabytego samochodu do ewidencji jest warunkiem jego amortyzowania, tzn. systematycznego opisywania zużycia środka trwałego w koszty podatkowe. Te systematyczne odpisy (odpisy amortyzacyjne) zaliczamy do kosztów uzyskania przychodów.

Kradzież samochodu stanowiącego środek trwały firmy

Nabywając samochód (jak i każdy inny składnik majątku) podatnik powinien go właściwe sklasyfikować jako środek obrotowy albo środek trwały. Środki trwałe rejestrujemy w ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych. Zaliczenie samochodu do środków trwałych, co do zasady, skutkuje koniecznością jego amortyzacji, a więc stopniowego odpisywania w koszty podatkowe poprzez odpisy amortyzacyjne. Może się oczywiście zdarzyć, że utracimy nasz samochód. Ulegnie on wypadkowi albo zostanie skradziony. Jakie skutki będzie miało takie zdarzenie dla naszych rozliczeń podatkowych.

Spotkania biznesowe w restauracji, a koszty uzyskania przychodów

Prowadzimy działalność w formie spółki jawnej i płacimy podatek dochodowy na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej zapraszamy kontrahentów na okazjonalne spotkania w celu omówienia współpracy, przedstawienia oferty handlowej, ustalenia warunków sprzedaży towarów. Często spotkania odbywają się w restauracjach. W takich wypadkach ponosimy koszty posiłku (np. lunchu, obiadu, kolacji) oraz napojów. Czy wydatki ponoszone w związku z organizacją spotkań biznesowych z kontrahentami w restauracji stanowią koszty reprezentacji i nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów?

Czy wydatki na zieleń wokół siedziby firmy stanowią koszty reprezentacji

Spółka zamierza uporządkować teren działki na której znajduje się jej siedziba. Podejmowane prace obejmą założenie trawnika, sadzenie kwiatów, krzewów i drzew, instalację systemu nawadniania, a także późniejsze prace porządkowe, zmianę nasadzeń, nawożenie. Czy wydatki poniesione na ten cel stanowią wydatki na reprezentację, czy też firma może je zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów?

Zakup garniturów i koszul na spotkania z kontrahentami jako koszt podatkowy

Prowadzimy spółkę cywilną, rozliczamy się na ogólnych zasadach i płacimy podatek dochodowy od osób fizycznych. W ramach prowadzonej działalności, jako wspólnicy, odbywamy liczne spotkania w kontrahentami i klientami. Ponieważ chcemy się dobrze prezentować na organizowanych spotkaniach, wybieramy eleganckie ubrania. Czy wobec powyższego wydatki na zakup garniturów, koszul, krawatów stanowią koszty uzyskania przychodów?

Reprezentacja i reklama - co jest kosztem uzyskania przychodów

Ocena, czy poniesiony przez firmę wydatek stanowi reprezentację, czy reklamę „od zawsze” sprawia podatnikom trudności. Niejednokrotnie dochodzi do sporów podatników z organami podatkowymi, co jest skutkiem odmiennych regulacji co do możliwości zaliczenia reprezentacji i reklamy do kosztów uzyskania przychodów.

Poczęstunek dla kontrahentów w siedzibie firmy, a koszty uzyskania przychodów

Prowadzimy działalność w formie spółki jawnej i płacimy podatek dochodowy na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zdarza się, że do biura spółki zapraszamy kontrahentów na spotkania w celu omówienia współpracy, przedstawienia oferty handlowej, ustalenia warunków sprzedaży towarów.
W czasie spotkań częstujemy naszych gości herbatą, kawą, wodą, sokami, ciastkami. Czy koszty zakupu artykułów spożywczych serwowanych w trakcie spotkań z kontrahentami w siedzibie firmy stanowią reprezentację, czy też możemy je zaliczyć do kosztów podatkowych?

Czy gadżety z nazwą firmy są kosztem podatkowym

Prowadzimy działalność gospodarczą w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. W ramach organizowanych akcji promocyjnych rozdajemy swoim potencjalnym klientom gadżety marketingowe np. kalendarze, kubki, długopisy, notesy. Są one oznaczone nazwą firmy, adresem i numerami telefonów, adresem strony internetowej, ale również nazwami produktów spółki. Czy wydatki na te gadżety spółka powinna traktować jako koszty reprezentacji, czy też może uznać je za reklamę?

Jak dokumentować koszty uzyskania przychodów w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością jest spółką kapitałową, której dochody podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (CIT). Powołana ustawa w zasadzie nie wskazuje rodzajów dowodów, na które możemy się powoływać uznając wydatek za koszt uzyskania przychodów. Należy jednak pamiętać, że właściwe udokumentowanie wydatku zabezpiecza podatnika przed kwestionowaniem jego zaliczenia do kosztów podatkowych przez organy skarbowe.

Jak dokumentować koszty w księdze przychodów i rozchodów

Przepisy podatku dochodowego od osób fizycznych nie określają zasad dokumentowania wydatków. Należy jednak pamiętać, że właściwie udokumentowanie kosztu zabezpiecza podatnika przed kwestionowaniem jego zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów przez organy podatkowe.

Koszty według ustawy o rachunkowości

Ustawa o rachunkowości zawiera własną definicję kosztów – niezależną od definicji z ustaw podatkowych.

Definicja kosztów uzyskania przychodów

Konstrukcja kosztów uzyskania przychodów stanowi element podatków dochodowych. W polskim systemie prawa funkcjonują dwa rodzaje podatków dochodowych: podatek dochodowy od osób fizycznych (PIT) i podatek dochodowy od osób prawnych (CIT). Podatnikami podatku dochodowego od osób fizycznych są osoby fizyczne - np. pracownicy, przedsiębiorcy, osoby wykonujące wolne zawody. Podatek dochodowy od osób prawnych płacą natomiast osoby prawne - np. spółki kapitałowe (Sp. z o.o. i SA), fundacje, spółdzielnie .

Koszty wpływają na wysokość podatku dochodowego

Koszty uzyskania przychodów to kategoria związana z podatkami dochodowymi, a więc podatkiem dochodowym od osób fizycznych (PIT) i podatkiem dochodowym od osób prawnych (CIT). W obu ustawach koszty uzyskania przychodów definiowane są w ten sam sposób, a pojęcie kosztu bardzo ściśle jest związane się z pojęciem przychodu i pojęciem dochodu.

Jak wrzucić w koszty komputer i drukarkę

Podatnicy prowadzący działalność gospodarczą opodatkowaną na zasadach ogólnych mają tu wybór rozwiązań podatkowych. Mogą zaliczyć te środki trwałe jednorazowo do kosztów (np. jednorazowy odpis amortyzacyjny) albo stosować amortyzację liniową lub degresywną. Nowi i mali podatnicy mogą skorzystać z jednorazowej amortyzacji nawet w przypadku środków trwałych o wartości początkowej ponad 3500 zł.

Czy opłaty za studia menedżerskie mogą być kosztem uzyskania przychodu

Podatnik prowadzi działalność gospodarczą - świadczy usługi marketingowe oraz usługi szkoleniowe dla zagranicznych firm. W celu podniesienia kwalifikacji zawodowych rozpoczął menedżerskie studia podyplomowe. Podatnik ten wystąpił o interpretację podatkową, czy wydatki na te studia będzie mógł zaliczać do kosztów uzyskania przychodów.

Ustawa o VAT 2022 Dział XI Dokumentacja

Ustawa o podatku od towarów i usług - stan prawny na 1 luty 2022 roku - tekst jednolity, Dział XI Dokumentacja (art. 106-112c)

Jak ustalić koszty uzyskania przychodu w przypadku pracy za granicą

Przepracowałem część roku w USA, a część w Wielkiej Brytanii. Czy bilet lotniczy do miejsca pracy za granicą mogę włączyć do kosztów uzyskania przychodu?...

Czy można zaliczyć do kosztów podatkowych wydatki na założenie działalności

Wkrótce zamierzam rozpocząć działalność gospodarczą w zakresie handlu odzieżą. Już teraz, tzn. do chwili obecnej poniosłem pewne wydatki związane z rozpoczęciem działalności mojej przyszłej firmy. Czy koszty rozpoczęcia działalności (np. koszty otwarcia i obsługi rachunku bankowego, koszty pomocy prawnej) mogę zaliczyć do kosztów podatkowych? Jakie jeszcze mogą to być koszty? Kiedy mogę je potrącić? Jak naprawdę właściwie je dokumentować?

Co zrobić kiedy zaginął oryginał faktury

Zdarza się nierzadko, że ginie oryginał faktury. Można wtedy wystawić duplikat.  Ale jak i kiedy można rozliczyć VAT na podstawie takiego duplikatu.

Jak wystawić fakturę VAT

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, faktura wystawiona przez podatnika powinna stwierdzać dokonanie sprzedaży, datę sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy.

Faktury wewnętrzne

Faktury wewnętrzne dokumentują czynności wykonane przez podatnika podatku VAT zarówno w obrocie krajowym, jak i zagranicznym. Ponieważ nie odnoszą się do nich wprost żadne przepisy, bardzo często pojawiają się problemy związane z ich wystawianiem.

Faktury przesyłane przez Internet

Od 4 sierpnia 2005r. obowiązuje rozporządzenie ministra finansów z dnia 14 lipca 2005 r. w sprawie wystawiania oraz przesyłania faktur w formie elektronicznej, a także przechowywania oraz udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej tych faktur (Dz. U. z 2005r., Nr 133, poz. 1119).

Faktury za usługi turystyczne

Opodatkowanie usług turystycznych stanowi wyjątek od zasad ogólnych rozliczania działalności podlegającej opodatkowaniu VAT.

Jak rozliczyć faktury korygujące zwiększające obrót

Wystawiając fakturę korygującą możemy albo zwiększyć wcześniej wykazaną wartość sprzedaży albo ją zmniejszyć. Zasady rozliczenia faktur korygujących, podwyższających obrót nie zostały jednak określone w przepisach ustawy o VAT tak jednoznacznie jak w przypadku korekt obniżających obrót.

Czy można wycofać z obrotu fakturę wewnętrzną

Anulowanie dokumentów jest często stosowanym procederem w działalności gospodarczej. Kiedy kontrahent wycofał się z transakcji lub zaistnieją inne przesłanki skutkujące zakończeniem współpracy, a uprzednio wystawiono fakturę, przedsiębiorcy dokonują anulacji ww. dokumentu handlowego.

Obowiązek zapłaty podatku uwidocznionego na fakturze VAT

Zgodnie z art. 108 ustawy o VAT istnieje obowiązek zapłaty VAT należnego uwidocznionego na wystawionej fakturze.

Abolicja podatkowa

Przepisy prawne (rangi ustawowej), które incydentalnie i wyjątkowo uniemożliwiają ukaranie podatników za wyraźnie określone przestępstwa, czy wykroczenia skarbowe.

Rozliczenie faktur korygujących "in plus"

W obrocie gospodarczym spotyka się dwa rodzaje faktur korygujących. Pierwsze z nich są wystawiane w wyniku podwyższenia podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług, drugie natomiast dokumentują zmniejszenie obrotu w stosunku do wykazanego na fakturze pierwotnej.

Faktura i zapłata w różnych walutach

Jak dokonać przeliczenia należności i rozliczyć różnice kursowe w przypadku, gdy faktura jest wystawiona w euro, natomiast kontrahent chce zapłacić w USD?

Czy odsetki zapłacone od prywatnego kredytu mogą być kosztem w działalności gospodarczej

Czy zapłacone odsetki od kredytu zaciągniętego nie w ramach działalności, ale wydatkowanego na cele działalności gospodarczej są kosztem uzyskania przychodu z działalności gospodarczej?

Kiedy stowarzyszenie może wystawić fakturę za usługi reklamowe

Stowarzyszenie kultury fizycznej działa jako klub sportowy, nie prowadzi działalności zarobkowej i nie jest zarejestrowane jako „czynny podatnik VAT”. Utrzymuje się z różnych źródeł (m.in. z dotacji z urzędu gminy, składek członkowskich i sekcji klubowych, darowizn od firm i osób fizycznych), a wszelkie pozyskane środki przeznacza na działalność statutową. Klub od początku tego roku pozyskuje środki finansowe od firm w zamian za ich reklamę na imprezach i zawodach sportowych. Czy może wystawiać faktury (rachunki) tym firmom?

Koszty pracownicze w PIT 2012 / 2013

Pracownicy mogą pomniejszyć swoje przychody ze stosunku pracy o kwotowo ustalone w ustawie koszty. Jednak w pewnych sytuacjach koszty mogą być wyższe.

Kiedy można rozliczyć VAT na podstawie duplikatu faktury

Przedsiębiorca otrzymał fakturę VAT od swojego kontrahenta. Niestety w trakcie przeprowadzki firmy do nowego biura faktura zaginęła. Kontrahent przedsiębiorcy w związku z tym wystawił duplikat faktury. W tej sytuacji przedsiębiorca zastanawia się kiedy dokonać odliczenia VAT jeśli podstawą tego odliczenia nie jest faktura lecz jej duplikat.

Czy można odliczyć VAT z faktury RR, jeśli zapłata nastąpiła w gotówce

Zakupiłem u rolnika ryczałtowego towary. Jednak zapłaty dokonałem gotówką w momencie sprzedaży i odbioru towarów. W związku z tym mam wątpliwości, czy przysługuje mi prawo do odliczenia VAT z faktury RR. Czy muszę jeszcze spełnić dodatkowe warunki, czy najistotniejszy jest sposób zapłaty?

Jak rozliczyć zakup mebli biurowych do wynajmowanego lokalu

Prowadzę podatkową księgę przychodów i rozchodów. Zakupiłam meble biurowe do lokalu wynajmowanego na działalność. Na fakturze jest napisane: meble biurowe - komplet-zestaw mebli biurowych. Cena 6355 zł + VAT. Na fakturze nie wyszczególniono, co wchodzi w skład zestawu, ale w praktyce jest to: biurko z szafką zintegrowaną, szafka z szufladami i zestaw szafek kuchennych. Jak powinnam rozliczyć ten zakup w kosztach? Czy powinnam amortyzować cały komplet przez 5 lat? A może, mimo że nie ma wyszczególnienia poszczególnych elementów zestawu na fakturze, to najpierw powinnam podzielić go na 3 części i ustalić wartość początkową każdej z nich, a dopiero potem amortyzować osobno każdą z tych części?

Jak ustalić zmianę stanu produktów

Jak należy ustalać zmianę stanu produktów? Na czym polega zamknięcie kręgu kosztowego?

Zwolnienie z podatku od darowizn nie obejmuje nabycia majątku od zięcia, synowej lub teściów

Chciałbym przekazać działkę synowi w drodze darowizny - czy jeżeli daruję też synowej, to będzie to korzystne podatkowo ?

W jaki sposób skorygować fakturę VAT RR, w której podano błędne wartości netto

Jesteśmy przedsiębiorstwem zarejestrowanym jako czynny podatnik VAT. Podstawowym przedmiotem naszej działalności jest świadczenie usług gastronomicznych (posiadamy sieć restauracji). Część surowców zużywanych do przygotowania posiłków, m.in. jaja, owoce i warzywa, skupujemy od rolników ryczałtowych. Podczas wewnętrznej kontroli dokumentów zauważyliśmy pomyłkę w fakturze VAT RR wystawionej w marcu br.

Jak wykazać i rozliczać w księgach bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów

Bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów dokonywane są dla zapewnienia współmierności przychodów i kosztów oraz zachowania zasady memoriału w danym okresie sprawozdawczym. Służą one do prawidłowego określenia kosztów działalności operacyjnej dla każdego okresu sprawozdawczego.

Amortyzacja

Zasady zaliczania do kosztów uzyskania przychodów wartości początkowej środków trwałych (np. maszyny, urządzenia) lub wartości niematerialnych i prawnych (np. patenty, znaki towarowe).

Kiedy i jak korzystać z konta 580 "Rozliczenie kosztów produkcji"

Tak zwane konta rozliczeniowe są kontami pomocniczymi. Służą do rozliczenia złożonych transakcji gospodarczych. Takie konta można prowadzić do rozliczenia wynagrodzeń, zakupu, produkcji itp. Ich liczba zależy od charakteru działalności jednostki i uznania kierownictwa.

Czy błędna nazwa nabywcy na fakturze wymaga korekty

Jestem czynnym podatnikiem VAT. Prowadzę zakład produkcyjny. Ostatnio w fakturze zakupu towaru została zamieniona kolejność nazwy naszego zakładu. Zamiast Zakład Odlewniczy METAL jest METAL Zakład Odlewniczy. Czy jest to błąd, który sprzedawca powinien poprawić?

Czym różnią się bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów od rezerw

Nasza spółka dokonuje sprzedaży towarów, na które udziela 12-miesięcznej gwarancji. Czy przewidywany koszt przyszłych napraw powinien stanowić tytuł do utworzenia rezerwy, czy też dokonania biernego rozliczenia międzyokresowego kosztów? W jaki sposób można rozróżnić te dwie kategorie i w jaki sposób wykazywać je w bilansie? Proszę o przedstawienie przykładu sposobu ujęcia oraz rozliczenia kosztów napraw gwarancyjnych w księgach rachunkowych spółki.

Jakie skutki wywołuje wystawienie po terminie faktury dokumentującej sprzedaż towarów

W naszej firmie zdarza się, że faktura zostaje wystawiona z opóźnieniem, w dłuższym terminie niż 7 dni od dnia wydania towaru. Czy tak wystawiona faktura ma skutki w rozliczeniu VAT?

Koszty uzyskania przychodów przy wypłacie ekwiwalentu za urlop i odprawy

Niekiedy w związku z rozwiązaniem stosunku pracy zachodzi konieczność wypłaty pracownikowi ekwiwalentu za niewykorzystany urlop czy odprawy. W takiej sytuacji wielu pracodawców ma wątpliwości, czy do tego typu świadczeń należy stosować koszty uzyskania przychodów.

Jak rozliczać faktury za usługi telekomunikacyjne

Spółka otrzymuje faktury za usługi telekomunikacyjne. Z faktur wynika, że opłaty za połączenia dotyczą innego miesiąca niż opłata za abonament. Jak rozliczać tego rodzaju faktury i kiedy spółka uzyskuje prawo do odliczenia VAT?

Jak ujmować w księgach rachunkowych fakturę VAT-marża

Jak zaksięgować fakturę VAT-marża dotyczącą sprzedaży usług turystyki?

REKLAMA