Podatnicy, w roku podatkowym, w którym rozpoczęli prowadzenie działalności gospodarczej, oraz mali podatnicy, mogą dokonywać jednorazowo odpisów amortyzacyjnych od wartości początkowej środków trwałych zaliczonych do grupy 3-8 klasyfikacji środków trwałych, z wyłączeniem samochodów osobowych, w roku podatkowym, w którym środki te zostały wprowadzone do ewidencji środków trwałych, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym równowartości kwoty 50 000 euro łącznej wartości tych odpisów amortyzacyjnych.
Jestem osobą fizyczną i prowadzę samodzielną działalność gospodarczą, którą zamierzam rozszerzyć o punkt usług ksero, drukowania, wykonywania nadruków. W tym celu planuję wynająć większy lokal w odpowiednim punkcie w miejscowości, gdzie prowadzę działalność. Ten, o którym myślę wymaga jednak podjęcia znacznych prac przystosowawczych. Obejmą one między innymi wyburzenie ścian i postawienie nowych w innym rozkładzie, wymianę instalacji elektrycznej i wodno - kanalizacyjnej, wymianę okien, ułożenie podłóg, wykonanie instalacji alarmowej. Jak rozliczyć podatkowo koszty podjętych prac?
Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością prowadzi działalność gospodarczą, między innymi w budynkach stanowiących jej własność. W związku z rozszerzeniem zakresu działalności spółka zamierza przebudować pomieszczenia służące magazynowaniu towarów i dostosować je do potrzeb biura i sali konferencyjnej.
Planowane prace mają obejmować między innymi postawienie ścian zgodnie z potrzebami spółki, wstawienie dodatkowych drzwi, wymianę instalacji elektrycznej, położenie posadzek, wykonanie hydrauliki, malowanie. Spółka szacuje, że koszt prac wyniesie około 15 000 zł.
Czy poniesione wydatki spółka powinna potraktować jako remont, czy jako ulepszenie? Jak rozliczyć podatkowo poniesione koszty?
Spółka zamierza uporządkować teren działki na której znajduje się jej siedziba. Podejmowane prace obejmą założenie trawnika, sadzenie kwiatów, krzewów i drzew, instalację systemu nawadniania, a także późniejsze prace porządkowe, zmianę nasadzeń, nawożenie. Czy wydatki poniesione na ten cel stanowią wydatki na reprezentację, czy też firma może je zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów?
Prowadzimy spółkę cywilną, rozliczamy się na ogólnych zasadach i płacimy podatek dochodowy od osób fizycznych. W ramach prowadzonej działalności, jako wspólnicy, odbywamy liczne spotkania w kontrahentami i klientami. Ponieważ chcemy się dobrze prezentować na organizowanych spotkaniach, wybieramy eleganckie ubrania. Czy wobec powyższego wydatki na zakup garniturów, koszul, krawatów stanowią koszty uzyskania przychodów?
Prowadzimy działalność w formie spółki jawnej i płacimy podatek dochodowy na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zdarza się, że do biura spółki zapraszamy kontrahentów na spotkania w celu omówienia współpracy, przedstawienia oferty handlowej, ustalenia warunków sprzedaży towarów.
W czasie spotkań częstujemy naszych gości herbatą, kawą, wodą, sokami, ciastkami. Czy koszty zakupu artykułów spożywczych serwowanych w trakcie spotkań z kontrahentami w siedzibie firmy stanowią reprezentację, czy też możemy je zaliczyć do kosztów podatkowych?
Prowadzimy działalność gospodarczą w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. W ramach organizowanych akcji promocyjnych rozdajemy swoim potencjalnym klientom gadżety marketingowe np. kalendarze, kubki, długopisy, notesy. Są one oznaczone nazwą firmy, adresem i numerami telefonów, adresem strony internetowej, ale również nazwami produktów spółki. Czy wydatki na te gadżety spółka powinna traktować jako koszty reprezentacji, czy też może uznać je za reklamę?