REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Koszty podatkowe, Podatek od nieruchomości

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Wydatki na remont drogi publicznej to koszt dla podatnika CIT

Wydatki poniesione przez spółkę na remont drogi publicznej (dojazd do siedziby spółki) stanowią pośrednie koszty uzyskania przychodu, potrącalne w dacie ich poniesienia. Nie jest bowiem możliwe powiązanie ich z konkretnym przychodem ale służą one zachowaniu i zabezpieczeniu źródła przychodów.

Stawki podatków i opłat w Krakowie w 2013 roku

Od początku 2013 roku mieszkańcy Krakowa płacić muszą wyższy podatek od nieruchomości. Wzrosły ceny biletów komunikacji miejskiej, opłaty za ogrzewanie, wodę i ścieki. Przywrócony został podatek od posiadania psów.

Stawki podatków i opłat lokalnych w Warszawie w 2013 roku

Od początku 2013 roku warszawiacy płacić muszą wyższy podatek od nieruchomości, podatek od środków transportowych oraz podatek rolny. Wzrosły ceny biletów komunikacji miejskiej. Najprawdopodobniej wzrosną (być może już w lutym) czynsze w lokalach komunalnych i opłaty za wywóz śmieci wodę i ścieki (te od połowy roku).

Podatki i opłaty lokalne w woj. zachodniopomorskim w 2013 r.

W 2013 r. mieszańcy woj. zachodniopomorskiego mogą się spodziewać wyższych czynszów, podatków od nieruchomości czy opłat za wodę i ścieki.

REKLAMA

W 2013 r. rosną podatki od nieruchomości we Wrocławiu

Od stycznia 2013 r. mieszkańcy Wrocławia zapłacą wyższe podatki od nieruchomości. Czeka ich także podwyżka opłat za wodę i odprowadzanie ścieków.

W 2013 r. w obu stolicach woj. lubuskiego wzrosły podatki i opłaty

W województwie lubuskim w 2013 r. wzrosły niektóre podatki i opłaty lokalne. W Gorzowie Wlkp. podrożały ceny biletów komunikacji miejskiej, w Zielonej Górze podwyżka objęła czynsze za lokale komunalne.

Mieszkańcy Białegostoku zapłacą wyższe podatki lokalne w 2013 r.

Od stycznia 2013 roku w Białymstoku podniesiono podatki od środków transportu i od nieruchomości.

Podwyżki podatków i opłat lokalnych w Lublinie w 2013 r.

Mieszkańcy Lublina w 2013 r. zapłacą wyższe podatki od nieruchomości; wzrasta również cena wody i odprowadzania ścieków, ciepła oraz opłaty za odbiór i zagospodarowanie odpadów.

REKLAMA

Stawki podatków i opłat w Poznaniu w 2013 roku

W Poznaniu w 2013 roku wyższe są stawki podatków od nieruchomości, rolnego, leśnego. Droższe są bilety komunikacji miejskiej, woda i odprowadzanie ścieków. Nie ma na razie "podatku dachowego".

Olsztyn: podatki i opłaty lokalne w 2013 r.

Od 1 stycznia 2013 w Olsztynie wzrosły opłata miejscowa, podatek od środków transportu, a także opłaty za dostarczanie wody i odprowadzanie ścieków. Podwyżki wynoszą od 2,7 proc. do 5 proc.

Mieszkańcy Łodzi zapłacą wyższe podatki w 2013 r.

W 2013 r. mieszkańcy Łodzi zapłacą więcej m.in. za wodę, bilety oraz podatek od nieruchomości.

Bez AC nie wrzucisz w koszty naprawy samochodu

Koszty naprawy uszkodzonego w wypadku drogowym samochodu mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodów. Dotyczy to jednak wyłącznie sytuacji, gdy przedsiębiorca ma wykupioną dobrowolną polisę ubezpieczeniową autocasco (AC).

OC przedsiębiorcy kosztem uzyskania przychodu

Zakup polisy ubezpieczenia OC przez przedsiębiorcę na wypadek szkód wyrządzonych w związku z prowadzoną przez niego działalnością są kwalifikowane jako koszty podatkowe. Nie dotyczy to jednak ubezpieczenia OC zakupionego dla członków zarządu spółki.

Remont i ulepszenie w kosztach uzyskania przychodu

Zarówno remont, jak i ulepszenie środka trwałego można, co do zasady, zaliczyć do kosztów podatkowych. Koszty remontu środka trwałego zaliczane są do kosztów uzyskania przychodów w całości w chwili ich poniesienia. Natomiast wydatki na ulepszenie środka trwałego zwiększają jego wartość i dlatego trzeba je rozliczać w czasie poprzez odpisy amortyzacyjne.

Grudniowe koszty zmniejszają PIT i VAT

Chcesz mieć niższy podatek za ostatni okres rozliczeniowy (dotyczy to PIT i VAT) - zrób zakupy firmowe jeszcze w grudniu. Kupując np. biurko, fotel, komputer, czy regał o wartości do 3 500 zł, można obniżyć PIT za 2012 rok. Dla obniżenia VAT-u nie ma znaczenia wartość dokonywanych zakupów. Konieczne jest natomiast uzyskanie faktury jeszcze w tym miesiącu.

Koszty 2013 / 2014 - brak zapłaty to korekta kosztów w PIT i CIT

Podatnicy PIT i CIT od 1 stycznia 2013 roku będą musieli korygować koszty uzyskania przychodu, jeżeli nie uiszczą kwoty wynikającej z faktury lub innego dokumentu w ciągu 30 dni od daty upływu terminu płatności ustalonego przez strony. W przypadku gdy termin płatności jest dłuższy niż 60 dni – korekta kosztów jest konieczna w przypadku nieuregulowania należności w ciągu 90 dni od dnia zaliczenia kwoty wynikającej z faktury lub innego dokumentu do kosztów uzyskania przychodów (kosztów podatkowych).

Zapłać albo pomniejsz koszty, czyli zmiany w podatku dochodowym 2013

Z początkiem 2013 r. wchodzą zmiany w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, wprowadzane jako część tzw. III ustawy deregulacyjnej. Najważniejsza zmiana, to konieczność pomniejszania kosztów uzyskania przychodów przez przedsiębiorców, którzy zalegają z płatnościami za zakup towarów i usług. W jaki sposób funkcjonuje ten mechanizm?

Wigilia firmowa może być rozliczona w kosztach podatkowych

Wigilia firmowa może być rozliczona w kosztach podatkowych, tylko wtedy gdy jej celem jest integracja zespołu i zwiększenie motywacji pracowników. Niestety możliwości zaliczenia w koszty podatkowe spotkań wigilijnych z kontrahentami są bardzo ograniczone – ostrzega Tax Care.

Kartki z życzeniami i drobne upominki świąteczne są kosztem uzyskania przychodu

Przekazywane kontrahentom kartki świąteczne, czy drobne upominki z logo firmy można rozliczyć w kosztach podatkowych. Takiej możliwości nie ma już w przypadku droższych prezentów. Dodatkowo w takiej sytuacji trzeba pamiętać o rozliczeniu podatków, zarówno PIT-u jak i VAT-u.

Nowa hala produkcyjna w miejscu starej (niezamortyzowanej) – skutki podatkowe

Firma X zamierza w miejscu starej hali produkcyjnej postawić nową halę. Większa część starej hali zostanie wyburzona. Jednocześnie stara hala nie została jeszcze w pełni zamortyzowana. Powstaje pytanie, czy wartość nie w pełni umorzonej hali produkcyjnej zwiększa wartość początkową wybudowanej w jej miejscu nowej hali?

Czy skapitalizowane odsetki od kredytu są kosztami uzyskania przychodów?

W każdym biznesie przychodzi pora na rozważenie celowości zaciągnięcia kredytu, czy wzięcia pożyczki. Pożyczone środki są czasem niezbędne dla rozwoju firmy, inwestycji, czy spłaty zobowiązań. W praktyce pojawia się pytanie, które elementy kredytu czy pożyczki przedsiębiorca może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów?

Prowizja za uruchomienie kredytu (opłata aranżacyjna) – kiedy może być kosztem podatkowym

Prowizja za uruchomienie kredytu (opłata aranżacyjna) stanowi pośredni koszt podatkowy i może zostać zaliczona do kosztów uzyskania przychodu jednorazowo w roku ujęcia jej w księgach rachunkowych.

Wydatki na alkohol nie są kosztem uzyskania przychodu

Wydatki na napoje alkoholowe, także te podawane przy okazji różnego rodzaju szkoleń i konferencji, nawet jeżeli uznawane są za zwyczajowo przyjęte i zostaną dostosowane do charakteru spotkania, nie stanowią kosztów uzyskania przychodów. Bez względu na taką ocenę pozostaje również ilość i rodzaj podawanego alkoholu. Wydatki na alkohol nie mają związku z celami określonymi w art. 15 ust. 1 ustawy o CIT.

Różnice kursowe od własnych środków pieniężnych a ustalenie podstawy amortyzacji

Pytania podatników budzi kwestia, czy trzeba uwzględniać w wartości początkowej środków trwałych zrealizowane różnice kursowe od tzw. własnych środków pieniężnych, które powstają w związku z zapłatą za faktury inwestycyjne przed momentem oddania inwestycji do używania?

Wydatki na zakup przedmiotów z logo podatnika – czy są kosztami podatkowymi

Zdaniem organów podatkowych masowe rozdawanie przedmiotów oznakowanych logo podatnika to reklama. Wydatki na reklamę można zaliczyć do kosztów podatkowych. Masowe rozdawanie ma miejsce wtedy, gdy każdy zainteresowany podmiot ma możliwość otrzymania takich przedmiotów, podczas powszechnie stosowanych form promocji (np. degustacje, imprezy sponsorowane, targi). Rozdawanie gadżetów z logo ograniczonej grupie podmiotów, zwłaszcza partnerom handlowym – to reprezentacja. Wydatki na reprezentację nie są kosztem uzyskania przychodu.

Wydatki na eksploatację samochodów demonstracyjnych są kosztem podatkowym bez kilometrówki

Nie trzeba prowadzić ewidencji przebiegu samochodów demonstracyjnych, by móc zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu wydatków eksploatacyjnych. Wydatki związane z ubezpieczeniem samochodów osobowych zaliczane są do kosztów podatkowych w ramach limitu.

Nie płacisz dostawcom – nie masz kosztów i nie odliczasz VAT

Od 2013 roku podatników, którzy nie regulują w terminie swoich zobowiązań dotkną poważne sankcje podatkowe. Jeżeli zaliczą do kosztów podatkowych zobowiązanie i nie zapłacą faktury w ciągu 30 dni od terminu płatności – będą musieli korygować koszty. Tak samo muszą postąpić z VAT naliczonym wynikającym z niezapłaconej faktury. Mali podatnicy nie będą płacili VAT dopóki nie otrzymają zapłaty od kontrahenta - znika 90. dniowy okres, po którym trzeba płacić VAT mimo braku otrzymania należności.

Koszt podatkowy organizatora balu sylwestrowego – rozliczany w grudniu, czy w styczniu?

Organizator balu sylwestrowego oferuje usługę, która rozpoczyna się w grudniu, a kończy w styczniu następnego roku. Zdaniem ekspertów taki bal stanowi jedną usługę, która jest wykonana dopiero w momencie zakończenia balu, tj. w styczniu. Zatem koszty bezpośrednie uzyskania tego przychodu podatnik powinien uwzględnić w tym okresie, w którym osiągnięte zostały odpowiadające im przychody, tj. w styczniu.

Czynsz za wynajem samochodu jest kosztem uzyskania przychodu

Wydatki na wynajęcie samochodów osobowych od firm rent a car, z kierowcą lub bez kierowcy są kosztem uzyskania przychodu. W przypadku czynszu najmu samochodu nie obowiązuje limit wynikający z kilometrówki, nie ma więc konieczności prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu. Tak uważają sądy administracyjne z Naczelnym Sądem Administracyjnym na czele. Niestety Minister Finansów ma inne zdanie.

Kalendarz dla klientów opatrzony logo firmy a VAT

Dowolnej wartości kalendarze opatrzone logo firmy można przekazywać w ramach reklamy, nie naliczając VAT do końca bieżącego roku. Jednak ulegnie to zmianie jeżeli zostanie przyjęta nowelizacja ustawy VAT. Wówczas nie będzie wystarczało, aby materiał spełniał definicję drukowanego materiału reklamowego lub informacyjnego. Aby nie płacić podatku, przedsiębiorcy będą mogli skorzystać jedynie ze zwolnienia dla prezentów małej wartości, przy czym będą musieli zwracać uwagę na ich wartość, która nie będzie mogła przekraczać 10zł.

Podatek od nieruchomości 2013 – wysokość stawek zależna od gminy

W 2013 roku podwyżki podatku od nieruchomości mogą dotknąć właścicieli nieruchomości. Podwyżka maksymalnych stawek o wskaźnik inflacji, zawarta w obwieszczeniu Ministra Finansów nie oznacza jednak obowiązku obciążenia tym podatkiem. Ostateczna decyzja w sprawie konkretnych stawek podatkowych należy do gmin. Dlatego też warto zapoznać się z uchwałami rad gmin.

Wpis do ewidencji środków trwałych jest niezbędny do rozpoczęcia amortyzacji

Warunkiem koniecznym dla rozpoczęcia amortyzacji podatkowej danego środka trwałego jest jego ujęcie w ewidencji środków trwałych. Nie wystarczy dokument potwierdzający przyjęcie do używania tego środka trwałego.

Beneficjenci dotacji unijnych mogą nie skorzystać z jednorazowej amortyzacji

Jednorazowa amortyzacja, to sposób na szybkie powiększenie kosztów i jednocześnie na niższy podatek dochodowy. Z jednorazowej amortyzacji wydatków inwestycyjnych nie skorzysta przedsiębiorca, który otrzymał dotacje unijne w wysokości ponad 200 tys. euro.

Jak rozliczyć w kosztach podatkowych zakup licencji

Wydatki na nabycie licencji, pozwalającej np. na wykorzystywanie specjalistycznego oprogramowania komputerowego, czy utworów chronionych prawem autorskim, z zasady stanowią koszt uzyskania przychodu. Sposób ujęcia poniesionego wydatku w kosztach podatkowy zależy zarówno od jego wartości, jak i długości przewidywanego okresu, w którym nabyty program będzie użytkowany w ramach działalności gospodarczej.

Wydatki związane z przedterminowym rozwiązaniem niekorzystnej umowy mogą być kosztem podatkowym

Kwota odstępnego uiszczona na rzecz kontrahenta w zamian za przedterminowe rozwiązanie umowy, generującej dla spółki starty, może być zaliczona do kosztów uzyskania przychodu. Tak uznał WSA w Warszawie w wyroku z 25 września 2012 r. Jest to kolejne korzystne dla podatników orzeczenie w tym zakresie.

Straty wynikające z zamknięcia umów opcyjnych a koszty podatkowe

Analiza art. 16 ust. 1 pkt 8b ustawy o CIT prowadzi do wniosku, że wydatki „związane z nabyciem” pochodnych instrumentów finansowych są pojęciem szerszym niż wydatki na nabycie tych instrumentów. Przepis art. 16 ust. 1 pkt 8b ustawy należy interpretować w ten sposób, że odnosi się on do kosztów nabycia, które ponosi jedna ze stron umów o nabycie pochodnych instrumentów finansowych, czyli do nabywcy opcji. Koszty wystawcy opcji należy oceniać zgodnie z regułami art. 15 ust. 1 ustawy o CIT.

Podatek od nieruchomości od leśniczówek i mieszkań służbowych

Minister Finansów w interpretacji ogólnej wyjaśnił, kto powinien płacić podatek od nieruchomości stanowiących własność Skarbu Państwa, będących w zarządzie Lasów Państwowych, udostępnianych w drodze umowy pracownikom Służby Leśnej do bezpłatnego korzystania.

Czy wydatki na usługi notarialne związane z zakupem akcji innego podmiotu są kosztami podatkowymi?

Podatnicy mają wątpliwości, czy możliwe jest zaliczenie do kosztów uzyskania przychodów kosztów obsługi notarialnej związanej z zakupem akcji innego podmiotu (koszty sporządzenia aktu notarialnego oraz wypisów z tego aktu notarialnego)? Okazuje się, że nie wszystkie takie koszty mogą być zaliczone do kosztów podatkowych.

Dodatkowy odpis na ZFŚS – czy jest kosztem uzyskania przychodów

Podatnicy mają wątpliwości, czy zwiększony (np. uchwałą zarządu spółki) odpis na Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych za dany rok może stanowić koszt dla celów podatkowych. Okazuje się, że może ale trzeba spełnić kilka warunków.

Faktura nie zawsze jest konieczna. Jakim dokumentem można udokumentować koszt?

Do udokumentowania kosztu firmowego najczęściej służą faktura lub rachunek, ale nie są to jedyne sposoby potwierdzenia wydatku. Jakie jeszcze dokumenty uprawniają przedsiębiorcę do zapisania zakupu po stronie kosztów uzyskania przychodu?

Dokumentowanie wydatków na posiłki podczas podróży służbowej - oświadczenie pracownika

Podatnicy miewają wątpliwości, czy w przypadku nie zapewnienia pracownikowi całodziennego wyżywienia podczas podróży służbowej pracodawca może zwrócić pracownikowi koszty wydatków na nabycie posiłków na podstawie pisemnego oświadczenia pracownika o rozliczeniu kosztów podróży.

Amortyzacja mieszkania przeznaczonego na biuro firmy

Prowadząc działalność gospodarczą we własnym mieszkaniu niejednokrotnie decydujemy się na zaliczenie do kosztów podatkowych naszej firmy części wydatków związanych z powierzchnią przeznaczoną na biuro. Nie możemy przy tym zapomnieć o możliwości zaliczenia do kosztów odpisów amortyzacyjnych od części wartości naszego mieszkania.

Podróże służbowe pracowników i przedsiębiorców – rozliczenia podatkowe

Od 2007 roku nie zmieniły się limity diet i należności z tytułu podróży służbowych wynikające z rozporządzeń Ministra Pracy i Polityki Społecznej. Jednak już wiadomo, że wreszcie od 1 marca 2013 roku nastąpi podwyższenie tych stawek. Dieta wzrasta do 30,- zł. Ryczałt na pokrycie kosztów dojazdu środkami komunikacji miejscowej wyniesie 6,- zł, a ryczałt za nocleg 45,- zł. Wyższe będą też diety zagraniczne i limity noclegowe w delegacjach zagranicznych. Ma to oczywiście swój istotny podatkowy wymiar.

Podróże służbowe 2016

Od 1 marca 2013 r. dieta krajowa wynosi 30 zł. 20% ryczałt na pokrycie kosztów dojazdu środkami komunikacji miejscowej wynosi 6,00 zł, a ryczałt za nocleg, stanowiący 150% diety - 45 zł. Podwyższone zostały też diety zagraniczne i limity noclegowe w delegacjach zagranicznych. 29 stycznia 2013 r. Minister Pracy i Polityki Społecznej podpisał rozporządzenie w sprawie należności za podróże służbowe. To jedno rozporządzenie dotyczy zarówno delegacji krajowych, jak i zagranicznych ! Jest też wiele innych nowości. Kwoty te nie zmieniły się w 2016 roku.

Usługi outplacementu mogą być kosztem uzyskania przychodu

Do kosztów uzyskania przychodów, zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT, podatnik może zaliczyć wydatki na nabycie usług outplacementu w związku ze zwolnieniem grupowym pracowników jako świadczenie wynikające z regulacji zawartych w ustawie z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucji rynku prac w powiązaniu z regulacjami zawartymi w ustawie z dnia 13 marca 2003 r. o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników.

Wydatki na mieszkanie w kosztach firmy – jak to zrobić

Prowadząc działalność gospodarczą w miejscu zamieszkania mamy prawo przeznaczyć część jego powierzchni na siedzibę firmy. Z tym wiąże się możliwość zaliczenia do kosztów podatkowych firmy odpowiedniej części wydatków ponoszonych na mieszkanie. Przecież to właśnie tutaj pracujemy lub przyjmujemy klientów.

Kiedy strata z inwestycji w obcym środku trwałym może być kosztem

Strata odpowiadająca niezamortyzowanej wartości początkowej inwestycji w obcym środku trwałym, niespełniająca przesłanek z art. 16 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, może zostać zaliczona do kosztów uzyskania przychodów, jeżeli jej powstanie wynika z działań podatnika podjętych dla realizacji celu określonego w art. 15 ust. 1 tej ustawy (czyli w celu uzyskania przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów). Nie ma potrzeby fizycznej likwidacji tej inwestycji - wystarczy się jej wyzbyć.

Firma w mieszkaniu – trzeba wydzielić część tylko na biznes

Można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wydatki związane z utrzymaniem i eksploatacją lokalu mieszkalnego tylko wtedy, gdy lokal ten, jako całość (lub przynajmniej wyodrębnione w tym lokalu pomieszczenie) służy tylko i wyłącznie do celów prowadzonej działalności gospodarczej i jednocześnie nie służy celom osobistym. Tak uważają organy podatkowe.

Jak zaliczyć do kosztów wydatek na domek kempingowy

Zakup przez przedsiębiorcę dla celów prowadzonej działalności gospodarczej domków kempingowych, będących środkami trwałymi, podlega amortyzacji. Jednak przedsiębiorca może znacznie przyspieszyć jej okres, jeśli zdecyduje się na zakup domku używanego lub przed wprowadzeniem do ewidencji środków trwałych dokona w nim ulepszeń.

Koszty prac rozwojowych – amortyzacja albo jednorazowo do kosztów podatkowych

Wydatki ponoszone w związku z prowadzonymi pracami rozwojowymi zaliczane są do kosztów uzyskania przychodów. Podatnik może je „wrzucić” w koszty jednorazowo lub w pewnym okresie czasu, przy zastosowaniu między innymi odpisów amortyzacyjnych.

REKLAMA