REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Księga przychodów i rozchodów, Amortyzacja podatkowa

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Czy do limitu obrotów trzeba liczyć przychody ze sprzedaży środków trwałych

Obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych dotyczy osób fizycznych, spółek cywilnych osób fizycznych, spółek jawnych osób fizycznych oraz spółek partnerskich, jeżeli ich przychody, w rozumieniu art. 14 ustawy o PIT, za poprzedni rok podatkowy wyniosły w walucie polskiej co najmniej równowartość w złotówkach kwoty określonej w przepisach o rachunkowości (1.200.000 euro). Tak stanowi art. 24a ust. 4 ustawy o PIT.

Którzy podatnicy PIT powinni prowadzić pełną księgowość w 2011 roku

Jak rozliczyć w pkpir towar handlowy przekazany na potrzeby wewnętrzne firmy

Podstawowym przeznaczeniem towarów handlowych w ramach prowadzonej działalność gospodarczej jest ich dalsza odsprzedaż. Często zdarza się jednak, że firmy część zakupionego towaru przeznaczają na potrzeby wewnętrzne.

Jaką stawkę amortyzacji zastosować dla wybudowanego na cudzym gruncie pawilonu handlowego

Jeżeli pawilon handlowy wybudowany na cudzym gruncie stanowi odrębny budynek, to należy stosować takie same zasady, jak przy amortyzacji własnego środka trwałego. Czyli budynek niemieszkalny winien być amortyzowany według zasad ogólnych przy zastosowaniu stawki określonej w Wykazie stawek amortyzacyjnych – tj. przy zastosowaniu stawki 2,5 %.

Czy „mały podatnik” może skorzystać z jednorazowego odpisu amortyzacyjnego od zakupionego środka transportu

Kosztem uzyskania przychodów, stosownie do art. 22 ust. 8 ustawy o PIT, są odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane wyłącznie zgodnie z art. 22a - 22o, z uwzględnieniem art. 23 ustawy o PIT.

Jak ewidencjonować przebieg pojazdu w podatkowej księdze przychodów i rozchodów

Przedsiębiorcy często wykorzystują na potrzeby działalności gospodarczej swój prywatny samochód osobowy. Mają obowiązek wówczas prowadzić ewidencję przebiegu pojazdu, tzw. „kilometrówkę”. Tylko wtedy wydatki poniesione z tytułu używania takiego samochodu mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.

Czy można zaliczyć do kosztów wydatek poniesiony na wynajęcie samochodu osobowego

Przedsiębiorca prowadząc działalność gospodarczą ma prawo na potrzeby tej działalności wynająć samochód osobowy od osoby fizycznej na podstawie umowy najmu. Rodzi się pytanie czy taki wydatek podatnik prowadzący podatkową księgę przychodów i rozchodów będzie mógł zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów?

Co jest przychodem podlegającym opodatkowaniu ryczałtem od najmu

Przychodem z najmu przez wynajmującego nie są ponoszone przez najemcę koszty związane z przedmiotem najmu (opłaty czynszowo-eksploatacyjne np. za energię elektryczną, ogrzewanie, ciepłą i zimną wodę), jeżeli z umowy wynika, że najemca jest zobowiązany do ich ponoszenia.

Jak obliczyć termin zawiadomienia naczelnika urzędu skarbowego o prowadzeniu pkpir

Podatkową księgę przychodów i rozchodów zakłada się na dzień 1 stycznia. Dwudziestodniowy termin do zawiadomienia w formie pisemnej naczelnika urzędu skarbowego właściwego według miejsca zamieszkania podatnika upływa zatem 21 stycznia.

Jak udokumentować w kpir wydatki dokonane za pomocą karty kredytowej

Niejednokrotnie dokonujemy różnych drobnych zakupów ale niezbędnych do prowadzenia działalności gospodarczej (np. książek literatury fachowej) za pomocą karty kredytowej. Za dowód dokonania takiej operacji służy nam zestawienie operacji karty kredytowej. Czy taki dokument wystarczy do zaliczenia wydatku do kosztów uzyskania przychodów?

Jak dokumentować zakup towarów na targowiskach

Gdy sprzedawca nie ma możliwości wystawienia faktury VAT i nie chce wystawić zwykłego rachunku - dokumentem potwierdzającym zakup może być odpowiednio sporządzony przez nabywcę dowód wewnętrzny.

Czy można amortyzować znak towarowy nie objęty prawem ochronnym

Amortyzacji podatkowej może podlegać tylko znak towarowy, na który zostało udzielone prawo ochronne w rozumieniu ustawy Prawo własności przemysłowej. Tak interpretują przepisy NSA i sądy administracyjne.

Czy wprowadzając używany samochód do firmy można ustalić indywidualną stawkę amortyzacji

Zgodnie z brzmieniem art. 22j ust 1 pkt 2 ustawy o PIT podatnicy, z zastrzeżeniem art. 22l, mogą indywidualnie ustalić stawki amortyzacyjne dla używanych lub ulepszonych środków trwałych, po raz pierwszy wprowadzonych do ewidencji danego podatnika. Jednak w takim przypadku okres amortyzacji nie może być dla środków transportu, w tym samochodów osobowych krótszy niż 30 miesięcy.

Jak ustalić wartość początkową auta kupionego kilka lat wcześniej

Przedsiębiorcy dość często wprowadzają do firm swoje prywatne samochody, jako środki trwałe. Okazuje się, że za ich wartość początkową można przyjąć nie aktualną wartość rynkową samochodu, a znacznie wyższą wartość zakupu. Oznacza to wyższe odpisy amortyzacyjne i tym samym wyższe koszty uzyskania przychodu.

Czego nie możemy amortyzować

Niektóre składniki majątkowe nie podlegają amortyzacji. Zostały one wymienione w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych. Wśród składników majątkowych od których nie dokonuje się odpisów amortyzacyjnych znajdują się zarówno środki trwałe jak i wartości niematerialne i prawne.

Amortyzacja z zastosowaniem indywidualnych stawek amortyzacyjnych

Podatnicy mogą określoną grupę środków trwałych amortyzować przy zastosowaniu indywidualnych stawek amortyzacyjnych. Często jest możliwe stosowanie stawek wyższych niż stawki podstawowe, dzięki czemu środki trwałe mogą zostać zamortyzowane szybciej niż przy stosowaniu stawek podstawowych.

Podwyższanie stawek amortyzacyjnych

Stawki podane w Wykazie stawek amortyzacyjnych podatnicy mogą podwyższać dla środków trwałych wykorzystywanych w szczególny sposób. Możliwość taka dotyczy środków trwałych używanych w warunkach pogorszonych lub złych.

Czy spółka może amortyzować budynki przeznaczone pod wynajem

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w ramach prowadzonej działalności gospodarczej wynajmuje budynki. Niektóre z nich nie są jednak aktualnie wynajmowane. Czy spółka może amortyzować wszystkie budynki, czy tylko te obecnie wynajmowane.

Czy rejestracja samochodu decyduje o jego wpisie do ewidencji środków trwałych

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością kupiła używany samochód i w tym samym miesiącu zaczęła go używać w działalności gospodarczej posługując się przekazanym przez poprzedniego właściciela dowodem rejestracyjnym. Czy spółka może wprowadzić nabyty środek trwały do ewidencji środków trwałych i rozpocząć jego amortyzację przed przerejestrowaniem samochodu.

Czy można amortyzować program komputerowy stworzony dla potrzeb własnej działalności gospodarczej

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością zatrudnia na podstawie umowy o pracę pracownika, który w ramach wykonywanej pracy napisał program komputerowy do wykorzystywania przez spółkę w prowadzonej działalności gospodarczej. Czy spółka będzie mogła ten program komputerowy amortyzować?

Czy można amortyzować budynek wybudowany na cudzym gruncie

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w związku z rozszerzeniem zakresu działalności gospodarczej zamierza wybudować budynek na gruncie, który wzięła w dzierżawę. Czy będzie mogła amortyzować wybudowany budynek? Czy budowę należy uznać za inwestycję w obcym środku trwałym?

Zbiorcza amortyzacja środków trwałych jest wyjątkiem

W niektórych sytuacjach firma kupuje duże ilości identycznych środków trwałych, które wygodnie byłoby amortyzować razem. Czy można amortyzować środki trwałe zbiorczo?

Jak ustalić wartość początkową użytkowania wieczystego

Nabyłem nieruchomość użytkową wraz z prawem użytkowania wieczystego. Wartość wieczystego użytkowania gruntu ustaliłem w wysokości pierwszej opłaty rocznej. Od tej wartości nie są dokonywane odpisy amortyzacyjne. Czy to prawidłowe postępowanie?

Dowody wewnętrzne jako podstawa zaliczenia wydatków do kosztów uzyskania przychodów

Zdarzają się sytuację, gdy podatnik nie ma innej możliwości jak udokumentowanie zakupionych towarów dokumentami (dowodami) wewnętrznymi zawierającymi nadany numer porządkowy, datę, wyszczególniony asortyment, jego ilość i cenę oraz podpis.

Amortyzacja metodą liniową

Pamiętajmy, że przed rozpoczęciem amortyzacji środków trwałych albo wartości niematerialnych i prawnych mamy obowiązek wybrać metodę amortyzacji i musimy ją stosować aż do pełnego zamortyzowania środka trwałego, wartości niematerialnej i prawnej.

Amortyzacja wartości niematerialnych i prawnych

Amortyzacji podlegają również wartości niematerialne i prawne. Nie można ich zatem co do zasady od razu „wrzucić w koszty”, a tylko poprzez rozłożone w czasie odpisy amortyzacyjne.

Amortyzacja metodą degresywną

Metodę amortyzacji określa się na początku, a więc w miesiącu przyjęcia środka trwałego do używania. Wybranej metody amortyzacji nie można zmienić i należy ją stosować aż do pełnego zamortyzowania środka trwałego. Pamiętajmy jednak, że przejście w trakcie amortyzacji degresywnej na metodę liniową nie stanowi zmiany metody, ponieważ jest to przejście wpisane w metodę i wynika z przepisów ustawy.

Jak zaksięgować w kpir koszty ubezpieczenia majątku

Niejednokrotnie w związku z ubezpieczeniem majątku firmy przedsiębiorca zawiera z ubezpieczycielem umowy - polisy, na których ubezpieczyciel wskazuje kwotę składki ubezpieczeniowej do zapłaty. Często kwota ta jest podana w wartości ogółem oraz w rozbiciu na raty.

Czy w takiej sytuacji dowodem, na podstawie którego zostanie zaksięgowany koszt ubezpieczenia majątku będzie polisa ubezpieczeniowa, w dacie jej wystawienia, obejmująca kwotę całej składki ubezpieczeniowej?  A może dowód zapłaty raty składki ubezpieczeniowej, w dacie jej zapłaty?

Kiedy spółka nie może skorzystać z jednorazowej amortyzacji

W praktyce gospodarczej powstają wątpliwości czy spółka osobowa może dokonać jednorazowej amortyzacji gdy wspólnik prowadzi indywidualną działalność gospodarczą. Fiskus zajmuje tu niekorzystne dla podatników stanowisko.

Czy w podatkowej księdze przychodów i rozchodów można księgować zbiorczo rachunki z umów zlecenia i o dzieło

Prowadzimy podatkową księgę przychodów i rozchodów. Zgodnie z objaśnieniami do księgi w kolumnie 13 należy ewidencjonować m.in. wynagrodzenia wypłacane z tytułu umów zleceń i o dzieło. Ostatnio zakupiliśmy i wdrożyliśmy nowe oprogramowanie do komputerowego prowadzenia pkpir.
Nasz dostawca oprogramowania poinformował nas, że za pomocą tego programu księguje się nie każdy rachunek z umów zleceń (bądź o dzieło) z osobna, lecz sumę tych rachunków w formie jednego dowodu wewnętrznego, który zawiera ich listę z kwotami brutto oraz numerami rachunków. Czy takie postępowanie jest prawidłowe i zgodne z rozporządzeniem MF w sprawie prowadzenia pkpir?

Jak nierzetelność ksiąg podatkowych wpływa na postępowanie podatkowe

Zgodnie z treścią art. 193 § 1 ordynacji podatkowej księgi podatkowe prowadzone rzetelnie i w sposób niewadliwy stanowią dowód tego, co wynika z zawartych w nich zapisów. Oznacza to, że ksiąg podatkowych jako dowodu w postępowaniu podatkowym nie można zastępować innymi środkami dowodowymi w celu ustalenia okoliczności faktycznych mających odzwierciedlenie w zawartych w księgach zapisach - dopóki nie zostanie stwierdzona nierzetelność lub wadliwość tych ksiąg.

Czy wydruki komputerowe mogą być dowodem zakupu towarów zaliczanych do kosztów uzyskania przychodu

Czasem przedsiębiorca dokonując sprzedaży nie będzie posiadał faktur, tylko umowy kupna-sprzedaży. Czy takie dokumenty można uznać za dowody uprawniające do zaliczenia wydatków do kosztów uzyskania przychodów w przypadku prowadzenia księgi przychodów i rozchodów?

Niedopuszczalność odpisów amortyzacyjnych w przypadku refundacji wydatku

Podatnik w swojej działalności gospodarczej może otrzymać od krajowych lub zagranicznych instytucji i organów środki stanowiące refundację poniesionych przez niego wydatków na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych. Najczęściej refundacja dokonywana jest ze środków PFRON, Funduszu Pracy, PHARE.

Amortyzacja budynku wykorzystywanego w ograniczonym zakresie na potrzeby działalności gospodarczej

Zgodnie z art. 22a ust. 1 pkt 1 ustawy o PIT, amortyzacji podlegają, z zastrzeżeniem art. 22c, stanowiące własność lub współwłasność podatnika, nabyte lub wytworzone we własnym zakresie, kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania: budowle, budynki oraz lokale będące odrębną własnością, o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą.

Jak ewidencjonować w kpir zakup używanych samochodów z zagranicy

Zajmuję się sprzedażą używanych samochodów sprowadzanych z krajów Unii Europejskiej. Jak prawidłowo ewidencjonować zakup tych aut w księdze przychodów i rozchodów? Jak wycenić wartość tych samochodów w remanencie?

Rzetelność zapisów w kpir a zaliczenie wydatków do kosztów uzyskania przychodów

Zgodnie z § 11 ust. 1 rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów podatnik jest obowiązany prowadzić księgę rzetelnie i w sposób niewadliwy

Zawiadomienie organu podatkowego o założeniu kpir drogą pocztową

Jeżeli rozpoczynasz działalność i zakładasz księgę przychodów i rozchodów – musisz powiadomić o tym urząd skarbowy.

Kiedy zapisywać wydatki w podatkowej księdze przychodów i rozchodów

Jeżeli podatnik otrzymał fakturę w terminie późniejszym niż widniejąca na niej data wystawienia, a w między czasie dokonał już innych zapisów w podatkowej księdze przychodów i rozchodów (lub też podsumował miesiąc, w którym faktura została wystawiona) - powinien dokonać jej wpisu w pkpir w dniu faktycznego otrzymania faktury.

Warunki zaliczenia obiektu budowlanego do środków trwałych i dokonania jego amortyzacji

Obiekt budowlany może być zaliczony do środków trwałych i podlegać amortyzacji dopiero wtedy, gdy może być legalnie użytkowany na mocy decyzji o pozwoleniu na użytkowanie.

Wykorzystywanie środków trwałych na potrzeby związane z prowadzoną działalnością a koszty uzyskania przychodów

Tylko faktycznie wykorzystywane w działalności środki trwałe mogą być amortyzowane podatkowo.

Zero na fakturze a zapis w kpir

Czy do kosztów uzyskania przychodu można zaliczyć wartość faktycznie zapłaconego materiału określonego na fakturze jako zero? Podatnik importuje materiały a za zamówiony towar podatnik dokonał zapłaty zaliczkowej, co udokumentował wyciągiem z rachunku bankowego. Następnie, po kilku miesiącach podatnik otrzymał towar, na który został wystawiony dokument SAD oraz fakturę od kontrahenta z wartością zero za towar.

Moment ewidencji w kpir

Czy można zaewidencjonować w podatkowej księdze przychodów i rozchodów raport dobowy sporządzony po północy, obejmujący przychód uzyskany w dniu poprzednim?

Zakup prasy a ewidencja w kpir

Czy zakup prasy może być traktowany jako zakup materiału biurowego i może być udokumentowany paragonem zgodnie z § 14 rozporządzenia kpir ?

Dokumentowanie podróży służbowej w kpir

Czy koszty uzyskania przychodu dotyczące diet z tytułu podróży służbowej mogą być udokumentowane:drukami rozliczeniowymi diet dotyczącymi wyjazdów zagranicznych potwierdzonymi imienną pieczątką prowadzonej działalności gospodarczej,tarczami tahograficznymi pojazdu?

Dowód wewnętrzny dokumentujący przekazanie towaru własnego

Czy wystawienie dowodu wewnętrznego dokumentującego przekazanie ryb z własnego połowu do sklepu jest podstawą zaksięgowania ich jako towary handlowe?

Jak udokumentować w kpir zakup towarów używanych

Czy zakup od ludności mebli, przedmiotów dekoracyjnych i codziennego użytku może być udokumentowany dowodem wewnętrznym i na jego podstawie zaewidencjonowany w kolumnie 10 podatkowej księgi przychodów i rozchodów?

Skup rzeczy a wpis w kpir

Czy skup złomu (koszty zakupu) od osób fizycznych należy dokumentować dowodami imiennymi zakupu? Jak prawidłowo i rzetelnie należy ewidencjonować skup złomu od osób fizycznych?

Jak prawidłowo dokumentować w kpir zakup płodów rolnych od rolników indywidualnych i działkowców

Wydatki poniesione na zakup płodów rolnych od rolników indywidualnych i działkowców mogą być udokumentowane dowodami wewnętrznymi, pod warunkiem, że dowody te zawierają wszystkie niezbędne opisane poniżej elementy i dotyczą zakupu wyłącznie tych towarów, które wymieniono w § 14 rozporządzenia w sprawie kpir.

Zestawienie opłat za autostradę, jako dowód księgowy w kpir

Czy dowodem do zaksięgowania w podatkowej księdze przychodów i rozchodów może być zestawienie opłat za autostrady?

Sposób księgowania w kpir przy ewidencjonowaniu usług kasą fiskalną

Jak księgować w księdze przychodów i rozchodów faktury wystawione za przeprowadzane szkolenia przy równoczesnym ewidencjonowaniu obrotu bezrachunkowego za pomocą kas rejestrujących?

REKLAMA