REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Księgi rachunkowe, Biuro rachunkowe

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Kto musi przejść na księgi rachunkowe od 2014 r.

Przekroczenie kwoty 5 059 560 zł przychodów netto w roku 2013 oznacza konieczność przejścia na księgi rachunkowe od 1 stycznia 2014 r.

Wiedza wyróżnia dobrego księgowego

Wideoszkolenia, audiokomentarze, a także łatwy dostęp do codzienne aktualizowanych serwisów informacyjnych, porad, przepisów, interpretacji, orzecznictwa, aktywnych formularzy – to nowoczesna, kompleksowa oferta INFOR-u skierowana do specjalistów z zakresu podatków i rachunkowości – INFORFK Platforma Nowoczesnych Księgowych.

Przejście z pkpir na pełną księgowość

Ostatni kwartał roku to dobra chwila na to, by zastanowić się czy w firmie może powstać obowiązek przejścia z uproszczonej księgowości na pełną księgowość. Jak prawidłowo dokonać przejścia z pkpir na pełną księgowość?

Niskocenne środki trwałe - zasady ewidencji

W ustawie o rachunkowości nie ma dolnej granicy, od której środki trwałe są traktowane jako niskocenne i dla których można ustalać odpisy amortyzacyjne lub umorzeniowe w sposób uproszczony. Wiele jednostek, kierując się jednak kryterium określonym w ustawie o podatku dochodowym, do niskocennych zalicza środki trwałe o wartości poniżej 3,5 tys. zł. Jakie są zasady ewidencji dla niskocennych środków trwałych?

REKLAMA

Limit prowadzenia ksiąg rachunkowych w 2014 r.

Limit zobowiązujący do prowadzenia ksiąg rachunkowych w 2014 r. wynosi 5 059 560 zł, tzn. tyle wynosi limit przychodów, którego osiągnięcie w 2013 r. zobowiązuje do prowadzenia ksiąg rachunkowych w 2014 r. Kwotę limitu prowadzenia ksiąg rachunkowych w 2014 r. wylicza się na podstawie średniego kursu euro ogłaszanego przez NBP 30 września 2013 r.

Jak rozliczyć wydatki na naprawę powypadkową samochodu

Spółka posiada samochód ciężarowy. W czasie rozwożenia towaru doszło do kolizji z innym pojazdem mechanicznym, w związku z czym niezbędna była naprawa uszkodzonego samochodu. Czy koszty tej naprawy można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów?

Niesprzedane mieszkania w księgach rachunkowych dewelopera

Jesteśmy spółką kapitałową, deweloperem. Budujemy, a następnie prowadzimy sprzedaż mieszkań. Niektóre z nich sprzedają się w krótkim czasie od zakończenia budowy, a inne dopiero po kilku latach. Jeżeli mamy problemy ze sprzedażą mieszkania, próbujemy je uatrakcyjnić, np. przez przebudowę wnętrza, dodanie klimatyzacji. W jaki sposób powinniśmy wykazywać mieszkania w bilansie? Czy to, że w bilansie wykazujemy mieszkania dłużej niż rok, oznacza, iż powinniśmy wykazać je jako środki trwałe? Czy fakt, że czasowo niesprzedane mieszkania traktujemy jak inwestycję, zmienia sposób ich kwalifikacji w sprawozdaniu finansowym?

Nadzór nad biegłymi rewidentami będzie się rozwijał

Na pytania związane z teraźniejszością i przyszłością nadzoru nad biegłymi rewidentami i firmami audytorskimi odpowiada Dorota Podedworna-Tarnowska, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów, Przewodnicząca Komisji Nadzoru Audytowego.

REKLAMA

Świadczenia urlopowe - kiedy przysługują i jak je wykazać w księgach?

Świadczenie urlopowe jest alternatywą dla świadczeń z ZFŚS w przypadku przedsiębiorców niezobligowanych do tworzenia funduszu. Świadczenie to przysługuje raz w roku każdemu pracownikowi korzystającemu z urlopu wypoczynkowego w wymiarze co najmniej 14 kolejnych dni kalendarzowych. Jego wypłata jest zwolniona ze składek ZUS, stanowić więc może źródło optymalizacji podatkowej.

Jak często należy zmieniać biegłego rewidenta badającego roczne sprawozdania finansowe

Roczne sprawozdanie finansowe za poprzednie trzy lata było badane przez jedną i tę samą firmę audytorską. Jak często należy zmieniać podmiot uprawniony do badania rocznego sprawozdania finansowego?

Księgowy seniorem - rewolucja w usługach rachunkowych

Od września ruszył w Krakowie, z inicjatywy Stowarzyszenia Podatników w Polsce i Centrum Seniora, nowatorski projekt przygotowujący Seniorów do wejścia na rynek usług księgowych.

Inwentaryzacja składników majątku za 2013 r.

Inwentaryzację musi przeprowadzić każda jednostka na dzień bilansowy. Inwentaryzacja jest podstawą wiarygodnej wyceny bilansowej i poprawnego sprawozdania finansowego. Dlatego czynności inwentaryzacyjne należy przeprowadzić rzetelnie i z należytą starannością.

Krajowy standard rachunkowości nr 1 "Rachunek przepływów pieniężnych"

Prezentujemy Krajowy standard rachunkowości nr 1 "Rachunek przepływów pieniężnych", zgodnie z uchwałą nr 5/11 Komitetu Standardów Rachunkowości z dnia 10 maja 2011 r. w sprawie przyjęcia poprawionego krajowego standardu rachunkowości nr 1 "Rachunek przepływów pieniężnych".

Rolnicy i obowiązek prowadzenia pełnych ksiąg rachunkowych

Problem obowiązku prowadzenia przez rolników pełnych ksiąg rachunkowych nie jest prosty. Co najmniej z 3 powodów. Po pierwsze dlatego, że mało się o tym mówi i pisze, również w Internecie.

Ulga na złe długi w księgach rachunkowych wierzyciela

Od 1 stycznia 2013 r. zmieniły się przepisy ustawy o VAT dotyczące ulgi na złe długi. Wiele artykułów prasowych opisywało ten temat, niewiele jednak dotyczyło ujęcia w księgach rachunkowych tego przywileju. W niniejszym materiale prezentujemy ewidencję księgową ulgi u wierzyciela.

Faktura korygująca po zakończeniu roku

Jak należy rozliczyć fakturę korygującą wartość sprzedaży usługi z roku poprzedniego, jeżeli nabywca zakwestionował ją dopiero w czerwcu br.? Zeznanie roczne z podatku dochodowego jest już sporządzone. Sprawozdanie zostało zatwierdzone. Jak ująć w księgach fakturę korygującą po zakończeniu roku u kupującego, a jak u sprzedającego?

Reprezentacja i reklama obciążają koszty operacyjne

Wydatki, które mają pomóc w zwiększeniu sprzedaży (zarówno reprezentacyjne, jak i reklamowe), mogą być ujmowane na koncie 460 – Pozostałe koszty rodzajowe. W jego zakresie można wyodrębnić szczegółową analitykę, która rozdziela wydatki reprezentacyjne od reklamowych.

Uproszczone sprawozdanie finansowe - zmiany w ustawie o rachunkowości

Niewielkie podmioty prowadzące księgi rachunkowe (tzw. jednostki mikro) będą miały możliwość (ale nie obowiązek) sporządzania znacznie skróconego sprawozdania finansowego. Zmiany te mają mieć zastosowanie do sprawozdań finansowych za rok obrotowy kończący się po dniu wejścia w życie ustawy nowelizującej. Ustawa ta ma zostać uchwalona i wejść w życie jeszcze w 2013 roku.

Jak księgować koszty podróży służbowej

W jaki sposób należy zaksięgować koszty podróży służbowej pracownika, która została odbyta własnym samochodem, jeżeli dodatkowo poniósł on wydatki związane z przejazdem autostradą?

Faktury przychodowe i kosztowe w księgach rachunkowych

Jak ewidencjonować w księgach rachunkowych faktury przychodowe i kosztowe, na których oprócz towaru jest wyszczególniona również usługa?

Deregulacja zawodu doradcy podatkowego - komentarz KIDP

W dniu 25 czerwca 2013 r. rząd przyjął projekt ustawy o ułatwieniu dostępu do wykonywania niektórych zawodów regulowanych, który zakłada deregulację zawodu doradcy podatkowego. O komentarz do proponowanych zmian poprosiliśmy Krajową Izbę Doradców Podatkowych (KIDP).

Kreatywna księgowość ratuje szpitale

Wyniki finansowe publicznych lecznic znacznie się poprawiły. Większość lecznic przed obowiązkowych przekształceń uchroniła jednak kreatywna księgowość.

W jakiej pozycji bilansu wykazać grunt

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością kupiła działkę niezabudowaną z zamiarem wybudowania na niej budynku – domu jednorodzinnego, który następnie zamierza sprzedać wraz z działką. Zakup nastąpił w grudniu 2012 r., a budowa rozpocznie się na wiosnę 2013 r. Czy spółka prawidłowo zaksięgowała wartość działki na koncie „Materiały”? Czy spółka prawidłowo ujęła wartość gruntu w bilansie w pozycji „Materiały”?

Biuro rachunkowe - czym się kierować przy wyborze? (Część 3)

Przedstawiamy trzecią część poradnika dotyczącego zagadnień związanych z wyborem biura rachunkowego. Dowiedz się, jak wybrać solidne i fachowe biuro rachunkowe dla swojej działalności gospodarczej?

Zatwierdzenie sprawozdania finansowego

Termin zatwierdzenia sprawozdań finansowych upływa z końcem czerwca. Od momentu sporządzenia sprawozdania finansowego do jego zatwierdzenia upływa jednak sporo czasu, kiedy to może wystąpić wiele zdarzeń. Jakie to są zdarzenia i jak je ujmować?

Biuro rachunkowe - czym się kierować przy wyborze? (Część 2)

Przedstawiamy drugą część poradnika dotyczącego zagadnień związanych z wyborem biura rachunkowego. Dowiedz się, jak wybrać solidne i fachowe biuro rachunkowe dla swojej działalności gospodarczej?

Jak ewidencjonować lokaty overnight

Jak powinna wyglądać ewidencja księgowa lokat overnight, które są ściągane na koniec dnia z rachunku bankowego firmy, a następnego dnia wracają. Jednostka (spółka akcyjna) nie ma utworzonego specjalnego konta bankowego na tę lokatę. Czy w ewidencji księgowej powinna utworzyć na nią specjalne konto analityczne? Jak w ogóle powinna wyglądać ewidencja księgowa takiej lokaty?

Biuro rachunkowe - czym się kierować przy wyborze? (Część 1)

Przedstawiamy pierwszą część poradnika dotyczącego zagadnień związanych z wyborem biura rachunkowego. Dowiedz się, jak wybrać solidne i fachowe biuro rachunkowe dla swojej działalności gospodarczej?

Czy działka kupiona w celu wybudowania na niej budynku to "materiał"

Spółka zakupiła działkę niezabudowaną z zamiarem wybudowania na niej budynku, który następnie zamierza sprzedać wraz z działką. Zakup nastąpił w kwietniu 2013 r., zaś budowa rozpocznie się dopiero w przyszłym roku. Czy spółka prawidłowo postąpi, księgując zakup działki na koncie „Materiały”? Jak taką działkę wykazać w bilansie?

Seminarium dla biur rachunkowych "Controlling dla MŚP - koszty pod kontrolą"

Zapraszamy na bezpłatne seminarium “Controlling dla MŚP – koszty pod kontrolą”, które odbędzie się 4 czerwca br. w Pomorskim Parku Naukowo-Technologicznym w Gdyni. Seminarium skierowane jest do kadry menadżerskiej, księgowych oraz biur rachunkowych. Uczestnicy będą mogli zapoznać się z najnowszymi wyzwaniami związanymi z controllingiem finansowym w małych i średnich przedsiębiorstwach.

Kreatywna księgowość w polskich firmach

Korupcja i kreatywna księgowość w polskich firmach to niemal codzienność - wynika z ogólnoświatowego Badania Nadużyć Gospodarczych przeprowadzonego przez firmę doradczą Ernst & Young. Zaledwie jedna piąta badanych firm stosuje sankcje w razie wykrycia korupcji w swojej organizacji.

Kiedy biuro rachunkowe korzysta ze zwolnienia z VAT

Jeżeli biuro rachunkowe, świadczące kompleksowe usługi rachunkowo-księgowe, nie będzie wykonywać usług o charakterze doradczym ani nie będzie udzielać porad prawnych, to może korzystać ze zwolnienia podmiotowego z VAT.

Prowadzenie PKPiR powierzyć biuru rachunkowemu?

Prowadzenie PKPiR można zlecić albo prowadzić ją samodzielnie (ręcznie bądź komputerowo).

Jak ująć w księgach opłaty za użytkowanie wieczyste

Przedsiębiorca jest użytkownikiem wieczystym gruntu. Jak powinien ująć w księgach rachunkowych opłaty roczne za użytkowanie wieczyste?

Tekst ujednolicony ustawy o rachunkowości

Tekst ujednolicony ustawy o rachunkowości. Wersja aktualna od 2020-03-31 do 2021-02-28

Czy sprawozdanie finansowe można przesłać drogą elektroniczną

Czy sprawozdania finansowe osób fizycznych prowadzących księgi rachunkowe można przekazywać do Urzędu Skarbowego drogą elektroniczną?

Jak długo przechowywać księgi rachunkowe

Czy możemy zniszczyć księgi rachunkowe za rok 2007? Jak zorganizować zniszczenie dokumentów?

Jak ująć w księgach rachunkowych operacje związane z funduszem alimentacyjnym

Jakie zasady obowiązują w przypadku ewidencji operacji dotyczących funduszu alimentacyjnego w księgach rachunkowych samorządowej jednostki budżetowej i organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego?

Jak ująć w księgach rachunkowych rezerwy na świadczenia pracownicze

Sprawdź, jak należy prawidłowo ustalić i jak ująć w księgach rachunkowych rezerwy na przyszłe świadczenia na rzecz pracowników.

Co decyduje o momencie powstania kosztów

Od pewnego czasu między organami podatkowymi a podatnikami trwają spory dotyczące momentu powstania kosztów podatkowych. W szczególności chodzi o koszty pośrednie, do których są zaliczane takie wydatki jak remonty i nabycie części zamiennych. Czy zapis w księgach rachunkowych decyduje o momencie powstania kosztów podatkowych?

Jak wykazać w księgach nabywanie rzeczowych aktywów trwałych w drodze wymiany

Rzeczowe składniki majątku trwałego, podobnie jak towary i usługi, mogą być przedmiotem wymiany pomiędzy przedsiębiorcami. Ustawa o rachunkowości nie zawiera szczegółowych uregulowań w zakresie wyceny środków trwałych nabytych w drodze wymiany, dlatego można kierować się zapisami MSR 16 Rzeczowe aktywa trwałe.

Współpraca biegłego rewidenta z biurem rachunkowym

Coraz więcej firm decyduje się na korzystanie z usług biura księgowego, stąd coraz częściej pojawiają się pytania dotyczące współpracy biegłego rewidenta z zewnętrznym księgowym. Odpowiada na nie ekspert – Agnieszka Koperska, menedżer w Baker Tilly Poland.

Jak ustalić minimalną wysokość OC dla biura rachunkowego

W celu ustalenia minimalnej sumy gwarancyjnej ubezpieczenia OC należy ustalić zakres czynności wykonywanych przez biuro rachunkowe. Kwota ubezpieczenia OC biura rachunkowego zależy bowiem od kilku czynników.

Umowa biura rachunkowego z klientem - co powinna zawierać

Podstawą świadczenia usług klientom przez każde biuro księgowe powinna być pisemna umowa. Nie ma standardowego, jednolitego wzorca takiej umowy.

Jak ująć podatek odroczony w księgach rachunkowych

Na obciążenie podatkowe wykazane w rachunku zysków i strat składa się zarówno część bieżąca, jak i część odroczona podatku dochodowego. W związku z przejściowymi różnicami między wykazywaną w księgach rachunkowych wartością aktywów i pasywów a ich wartością podatkową oraz stratą podatkową możliwą do odliczenia w przyszłości należy tworzyć rezerwę i ustalić aktywa z tytułu odroczonego podatku dochodowego. Wymaga to ustalenia wartości bilansowej i podatkowej aktywów i zobowiązań.

Wzory procedur dla biur rachunkowych

Podmioty prowadzące działalność w zakresie usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych (w szczególności biura rachunkowe) mają obowiązek gromadzenia i przekazywania informacji o podejrzanych transakcjach swoich klientów.

Czas to pieniądz, czyli jak oszczędzać czas w biurze rachunkowym

Postęp technologii sprawia, że możemy coraz więcej czynności wykonać w krótszym czasie. Komputer z dobrym procesorem czy telefon z rozbudowanym systemem, który pozwala prowadzić firmę w każdej części świata, zwiększyły naszą wydajność w pracy i w życiu. Jednak postęp technologiczny nie zmienia naszych przyzwyczajeń, a wzrost wydajności wcale nie sprawił, że mamy więcej czasu na różne rzeczy. Dlaczego tak się dzieje i jak można to zmienić? Jak oszczędzać czas w biurze rachunkowym?

Na co uważać przy wyborze biura rachunkowego

Przed wyborem biura rachunkowego należy sprawdzić jego rzetelność i dokładność. Rozliczanie finansów przedsiębiorstwa warto powierzyć księgowym, którzy poprowadzą księgowość firmy według aktualnych przepisów.

Czy księgowy prowadzący biuro rachunkowe musi odbyć praktyki, ubiegając się o tytuł doradcy podatkowego

Od siedmiu lat prowadzę biuro rachunkowe na podstawie świadectwa kwalifikacyjnego do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych, wydanego przez Ministra Finansów. Obecnie chciałabym się ubiegać o licencję doradcy podatkowego. Czy w moim przypadku konieczna jest dwuletnia praktyka zawodowa w urzędzie skarbowym, izbie skarbowej lub urzędzie kontroli skarbowej oraz u doradcy podatkowego?

Jakie wymogi musi spełniać przedsiębiorca planujący otwarcie biura rachunkowego

Chciałbym otworzyć biuro rachunkowe? Posiadam doświadczenie w prowadzeniu ksiąg rachunkowych jako pracownik w dziale księgowości. Chciałbym jednak postawić na samodzielny biznes. Jakie powinienem spełniać wymogi?

REKLAMA