REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Leasing, Bilans

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Zasady przeprowadzania inwentaryzacji metodą weryfikacji

Metoda inwentaryzacji za pomocą weryfikacji polega na porównaniu danych ksiąg rachunkowych z odpowiednimi dokumentami i weryfikacji wartości tych składników. Stosuje się ją w przypadku składników aktywów i pasywów, których z różnych przyczyn nie można zinwentaryzować metodą spisu z natury lub metodą potwierdzenia salda.

Czym jest bilans i o jakich zasadach należy pamiętać podczas jego sporządzania? Część 2. Bilans uproszczony

Bilans jest jednym z elementów sprawozdania finansowego. Informacje w nim zawarte mają charakter statyczny, ponieważ dotyczą sytuacji na wybrany dzień (w przeciwieństwie np. do rachunku wyników, w którym o dynamiczności danych świadczy to, że zarówno przychody, jak i koszty są ponoszone w pewnym okresie). Często bilans przyrównuje się do fotografii (obrazu) firmy na dzień jego sporządzenia. Jakie są zasady dotyczące sporządzania bilansu uproszczonego?

Czym jest bilans i o jakich zasadach należy pamiętać podczas jego sporządzania? Część 1.

Bilans przedsiębiorstwa jest jednym z elementów sprawozdania finansowego. Informacje w nim zawarte mają charakter statyczny, ponieważ dotyczą sytuacji na wybrany dzień (w przeciwieństwie np. do rachunku wyników, w którym o dynamiczności danych świadczy to, że zarówno przychody, jak i koszty są ponoszone w pewnym okresie). Często bilans przyrównuje się do fotografii (obrazu) firmy na dzień jego sporządzenia.

Inwentaryzacja przeprowadzana raz w ciągu dwóch lat

Przepisy ustawy o rachunkowości nakazują przeprowadzenie inwentaryzacji na ostatni dzień każdego roku obrotowego. Od tej reguły są jednak wyjątki. Termin i częstotliwość inwentaryzacji uważa się za dotrzymane m.in., jeżeli inwentaryzację zapasów materiałów, towarów, produktów gotowych i półproduktów znajdujących się w strzeżonych składowiskach i objętych ewidencją ilościowo-wartościową - przeprowadzono raz w ciągu dwóch lat.

Leasing konsumencki od podszewki

Leasing kojarzy się z formą finansowania zakupu pojazdów lub maszyn na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej. Zmiany w prawie z 2011 roku na podstawie tzw. I ustawy deregulacyjnej wprowadziły możliwość udzielania leasingu także osobom nieprowadzącym działalności gospodarczej. Czy jest to oferta równie atrakcyjna jak w przypadku firm? Czy leasing konsumencki może konkurować z kredytem?

Spis z natury jako jedna z form inwentaryzacji

Jedną z najpopularniejszych form inwentaryzacji jest spis z natury, niejednokrotnie określany w języku potocznym jako remanent. Jakie składniki majątku mogą być zinwentaryzowane tą drogą? Jakie są zasady przeprowadzenia spisu z natury?

Sprzedaż samochodu wykupionego z leasingu operacyjnego - rozliczenie VAT

Użytkujemy samochód osobowy na podstawie umowy leasingu operacyjnego. W czerwcu 2014 r. umowa się skończyła i wykupimy samochód z leasingu. Czy w sytuacji, gdy krótko po wykupie z leasingu zamierzamy sprzedać samochód, możliwe jest odliczenie całej kwoty podatku VAT z faktury wykupu?

Zasady dotyczące przeprowadzania inwentaryzacji drogą potwierdzenia sald

Ustawa o rachunkowości nakłada na jednostki obowiązek inwentaryzacji składników majątku na ostatni dzień roku obrotowego. Słowo „inwentaryzacja” wychodzi się od łacińskiego określenia „invenire”, które znaczy tyle, co „znaleźć, odkryć”. Mimo iż w języku potocznym kojarzy się ona z dokonaniem spisu z natury określonych składników na wybranym obszarze, w prawie bilansowym może być przeprowadzona trzema metodami: wspomnianym spisem z natury, drogą potwierdzenia sald oraz porównania danych w księgach rachunkowych z danymi zawartymi w odpowiednich dokumentach źródłowych.

Spis z natury składników trudno mierzalnych i niedostępnych

Spis z natury umożliwia dokonanie fizycznego pomiaru ilości składników majątkowych za pomocą ich przeliczenia/zważenia/zmierzenia. Jeśli nie istnieje możliwość przeliczenia/zważenia/zmierzenia składników majątku, bo są one trudno mierzalne czy niedostępne, ponieważ występują w dużych partiach – sypkich (zboże), przestrzennych, czy są przechowywane w zwałach, zbiornikach, zasobnikach (paliwo, węgiel koks), to można ustalić ich ilość opierając się na obliczeniach technicznych za pomocą drogi tzw. szacunku.

Dokumenty tradycyjne a elektroniczne podczas procesu inwentaryzacji

Inwentaryzację można przeprowadzić w sposób tradycyjny lub elektroniczny. Pod pojęciem „tradycyjny” można rozumieć przeprowadzenie inwentaryzacji poprzez ręczny spis towarów i materiałów oraz środków trwałych na arkuszach spisowych.

Nadwyżka w spłacie raty leasingowej nie stanowi kosztu podatkowego

W przypadku gdy podatnik, biorąc samochód czy maszynę w leasing finansowy, zgadza się na ustalenie ich wartości początkowej w walucie obcej, może na tym podatkowo stracić. Jeżeli na skutek osłabienia się złotego zobowiązany jest zapłacić wyższą wartość raty kapitałowej, to takiej nadwyżki nie może zaliczyć do kosztów podatkowych.

Jednostki mikro mogą skorzystać z uproszczeń w sprawozdawczości już za 2014 r.

Obowiązująca od 5 września 2014 r. nowelizacja ustawy o rachunkowości przewiduje możliwość sporządzenia przez jednostki mikro uproszczonego sprawozdania finansowego już za 2014 r. Uproszczenie to dotyczy nie tylko firm kontynuujących działalność ale także tych, które rozpoczęły ją w 2014 r.

Sposób inwentaryzacji wartości niematerialnych i prawnych

Wartości niematerialne i prawne są to prawa majątkowe, które mają przewidywany okres ekonomicznej użyteczności dłuższy niż rok i są przeznaczone do użytkowania na potrzeby własne jednostki. To mogą być patenty, licencje, znaki towarowe, a przede wszystkim programy komputerowe. Niematerialne, czyli nie można ich w żaden sposób policzyć, ani zmierzyć, a więc nie można w przypadku wartości niematerialnych i prawnych przeprowadzać spisu z natury. Jedyną prawidłową i obowiązującą metodą jest metoda weryfikacji salda.

VII coroczna konferencja "Akcja Bilans"

W dniach 26-28 października 2014 r. w Warszawie odbędzie się VII coroczna Konferencja "Akcja Bilans". Przedmiotem Konferencji będą m.in. zasady przygotowywania rocznych sprawozdań finansowych za 2014 rok, zamknięcie roku obrotowego, zagadnienia dotyczące środków trwałych oraz inne praktyczne aspekty rachunkowe i podatkowe związane ze sprawozdaniem finansowym. Konferencję organizuje Akademia Biznesu MDDP.

Inwentaryzacja za 2014 rok - czynności przygotowawcze

Obowiązek przeprowadzania inwentaryzacji wynika z art. 26–27 ustawy o rachunkowości. Inwentaryzacja, tj. okresowe ustalanie lub sprawdzanie rzeczywistego stanu aktywów i pasywów, jest elementem rachunkowości jednostki, za którą odpowiedzialność ponosi kierownik jednostki. Odpowiedzialność za spis z natury ponosi osoba, której ta czynność została powierzona, ale tylko w tym zakresie.

Jak się przygotować do inwentaryzacji

Inwentaryzację musi przeprowadzić każda jednostka na dzień bilansowy. Inwentaryzacja jest podstawą wiarygodnej wyceny bilansowej i poprawnego sprawozdania finansowego. Dlatego czynności inwentaryzacyjne należy przeprowadzić rzetelnie i z należytą starannością.

Jak ująć w księgach rachunkowych i rozliczyć podatkowo różnice inwentaryzacyjne

W związku z obowiązkiem przeprowadzenia inwentaryzacji na ostatni dzień roku obrotowego niejednokrotnie powstają różnice inwentaryzacyjne, czyli różnice pomiędzy stanem faktycznym i zapisem w księgach rachunkowych. W jaki sposób należy prawidłowo rozliczyć powstałe podczas inwentaryzacji różnice?

Jak prawidłowo dokonać wyboru biegłego rewidenta

Każda jednostka sporządzająca sprawozdanie finansowe może je poddać badaniu przez biegłego rewidenta. Niektóre podmioty są do tego zobligowane z mocy ustawy o rachunkowości. Niepoddanie badaniu sprawozdania finansowego przez biegłego rewidenta podlega grzywnie albo karze ograniczenia wolności.

Sprzedaży samochodu wykupionego po zakończeniu jego leasingu - skutki podatkowe

Podatniczka w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zawarła umowę leasingu operacyjnego dotyczącą samochodu osobowego. W okresie trwania umowy leasingu, do kosztów podatkowych były zaliczane opłaty leasingowe. Po zakończeniu umowy leasingu samochód stał się jej własnością. Czy ewentualna sprzedaż w przyszłości nabytego od firmy leasingowej samochodu osobowego będzie rodziła obowiązek podatkowy w podatku dochodowym od osób fizycznych?

Różnice kursowe w ujęciu bilansowym

Ustawa o rachunkowości w art. 9 wskazuje, że księgi rachunkowe należy prowadzić w języku polskim i w walucie polskiej. Przedsiębiorcy mogą jednak, zgodnie z uregulowaniami obowiązującymi w obrocie gospodarczym, dokonywać rozliczeń w walutach obcych, a także otwierać rachunki w walutach wymienialnych. Waluty obce należy jednak wycenić, a powstałe różnice kursowe ująć odpowiednio dla celów bilansowych.

Jak efektywnie przeprowadzać spis przy wielu zespołach spisowych?

Inwentaryzacja majątku jest wymogiem polskiego prawa bilansowego. Jednocześnie jest sposobem kontroli wewnętrznej, która weryfikuje stan ilościowy i wartość mienia. Spis w jednostce gospodarczej powinien być przeprowadzany przynajmniej raz na cztery lata w odniesieniu do środków trwałych takich jak nieruchomości, maszyny i urządzenia oraz inne środki trwałe znajdujące się na terenie strzeżonym. W przypadku pozostałych środków trwałych inwentaryzacja powinna być przeprowadzana pod koniec każdego roku obrotowego. Inwentaryzacji dokonuje się za pomocą spisu z natury oraz weryfikacji danych w dokumentacji.

Rezerwy w księgach rachunkowych

W pasywach bilansu można znaleźć kategorię Rezerwy. Są to te zobowiązania, co do których termin wymagalności lub kwota zapłaty nie są pewne. Można natomiast określić prawdopodobieństwo zdarzeń, na które tworzy się rezerwy oraz wiarygodnie oszacować kwotę zobowiązania. Rezerwy ustala się w związku z przejściowymi różnicami między wykazywaną w księgach rachunkowych wartością aktywów i pasywów a ich wartością podatkową oraz stratą podatkową możliwą do odliczenia w przyszłości.

Odpisy aktualizujące wartość należności

Zgodnie z art. 35 ustawy o rachunkowości nabyte lub powstałe aktywa finansowe oraz inne inwestycje należy ująć w księgach rachunkowych na dzień ich nabycia albo powstania, według ceny nabycia albo ceny zakupu. Ustawodawca nałożył także obowiązek dokonywania odpisów aktualizujących, które wyrażają trwałą utratę wartości inwestycji. Odpisy muszą być dokonywane nie później niż na dzień bilansowy. Wynika to z faktu, że wartość środka ustalona na dzień przyjęcia do ksiąg rachunkowych staje się wartością historyczną, nie zawsze zgodną z wartością realną.

Dokumentacja przy inwentaryzacji

Inwentaryzacja to ogół czynności, które mają na celu ustalenie lub weryfikację obecnego stanu aktywów i pasywów. Uwzględniając różnorodność posiadanego majątku, niezbędne jest zastosowanie wielorakich sposobów inwentaryzacji, co przyczynia się do tego, iż proces jest zazwyczaj złożony i pracochłonny.

Zasady przeprowadzania inwentaryzacji

Inwentaryzacja jest ważnym narzędziem kontroli oraz przeciwdziałania nieprawidłowościom w przedsiębiorstwie, stanowi także niezwykle istotny element rachunkowości jednostki. Celem inwentaryzacji jest ustalenie faktycznych stanów aktywów i pasywów, odpowiednie skorygowanie danych ewidencyjnych o powstałe różnice, tak aby dane te były zgodne ze stanem faktycznym, rozliczenie osób odpowiedzialnych materialnie za powierzony majątek oraz ocena stanu i przydatności posiadanych zasobów.

Czy opłata wstępna oraz raty leasingowe stanowią koszt uzyskania przychodów?

Czy podatnik ma prawo do zaliczenia jednorazowo w ciężar kosztów uzyskania przychodów opłatę wstępną i manipulacyjną, poniesioną w związku z zawartą w kwietniu i lipcu umowami leasingu operacyjnego samochodów osobowych?

Elementy składowe sprawozdania finansowego

Sprawozdanie finansowe sporządza się na dzień zamknięcia ksiąg rachunkowych oraz na inny dzień bilansowy, stosując odpowiednio zasady wyceny aktywów i pasywów oraz ustalania wyniku finansowego.

Zasady wyceny aktywów

Niezwykle istotnym elementem wpływającym na prawidłowe sporządzenie sprawozdania finansowego jest odpowiednia wycena aktywów. Jednostki mogą wyceniać: materiały i towary – w cenach zakupu, produkty w toku produkcji – w wysokości bezpośrednich kosztów wytworzenia lub tylko materiałów bezpośrednich bądź nie wyceniać ich w ogóle – jeżeli nie zniekształca to stanu aktywów oraz wyniku finansowego jednostki. Dodatkowo należy pamiętać, że aktywa wycenia się nie rzadziej niż na dzień bilansowy.

Inwentaryzacja a odpowiedzialność materialna pracowników

Inwentaryzacja jest istotną czynnością w obszarze odpowiedzialności pracownika za powierzone mienie. Pozwala ustalić rzeczywiste niedobory i daje możliwość egzekwowania ich od pracowników.

Opodatkowanie stron umowy leasingu podatkiem dochodowym

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych zawiera rozszerzoną, w porównaniu do kodeksu cywilnego, definicję leasingu. W zależności od postanowień umowy może ona powodować różne skutki podatkowe tak dla leasingodawcy, jak i leasingobiorcy. Zatem jaką umowę należy uznać za umowę leasingu i jakie skutki podatkowe dotyczyć będą jej stron?

Wcześniejsze rozwiązanie umowy leasingu - skutki podatkowe

Jakie skutki podatkowe wywołuje wcześniejsze rozwiązanie umowy leasingu? Czy leasingobiorca jest zobowiązany do korekty kosztów o opłaty leasingowe dokonane do czasu wcześniejszego rozwiązania umowy?

Leasing samochodu - zasady odliczania VAT

W jaki sposób można odliczać VAT od leasingu samochodu? Samochód wzięty w leasing daje specyficzne możliwości jeśli chodzi o odliczanie VAT. Bierze się to głównie z faktu, że zamiast raty kredytu (bez VAT) przedsiębiorca spłaca w związku z samochodem ratę leasingową, która zawiera w sobie VAT. Oprócz tego ponosi koszty samochodu, takie jak wydatki na paliwo, serwis i części, które także zawierają w sobie podatek.

Termin przekazania skonsolidowanego bilansu do RIO

Do 30 czerwca 2014 r. jednostki samorządu terytorialnego zobowiązane są przekazać do właściwych regionalnych izb obrachunkowych (RIO) skonsolidowane bilanse za rok 2013 r. w formie pisemnej i w formie dokumentu elektronicznego.

Przedmiot leasingu nie generuje przychodu - co z ratami?

Czy w przypadku, kiedy część przedmiotu umowy leasingu chwilowo nie generuje przychodów leasingobiorca może zaliczyć całą miesięczną ratę leasingową do podatkowych kosztów uzyskania przychodów?

Leasing samochodu a VAT od 1 kwietnia 2014 r.

Od 1 kwietnia 2014 r. leasingobiorca samochodu może odliczyć 50 proc. VAT od opłat leasingowych. Jeśli leasingowany samochód jest używany wyłącznie w prowadzonej działalności gospodarczej- wówczas można odliczyć 100 proc. VAT. Leasingobiorcy samochodów sprzed 1 kwietnia 2014 r. mogą pod pewnymi warunkami odliczać 100 proc. VAT.

Uproszczone sprawozdania finansowe - zmiany w rachunkowości

Możliwość sporządzania przez spółki uproszczonych sprawozdań finansowych, które obejmowałyby tylko podstawowe informacje w bilansie oraz rachunku zysków i strat – zakłada rządowy projekt nowelizacji ustawy o rachunkowości, nad którym obecnie trwają prace w Sejmie.

Skrócone sprawozdania finansowe w jednostkach mikro

Stosujące ustawę o rachunkowości jednostki mikro będą miały możliwość sporządzać znacznie uproszczone sprawozdania finansowe. 4 marca 2014 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o rachunkowości (autorstwa Ministra Finansów), wdrażający do polskiego prawa przepisy dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/34/UE. W dniu 20 marca projekt został wniesiony do Sejmu i 3 kwietnia 2014 r. miało miejsce jego I czytanie w Komisji Finansów Publicznych.

Jak dokonać wyceny bilansowej produktów rolniczych

Podstawowym elementem polityki rachunkowości są zasady wyceny bilansowej aktywów i pasywów. Charakterystyczne dla działalności rolniczej aktywa obrotowe to produkty rolnicze.

Jak ujmować w bilansie wpłacone zaliczki

W jakiej pozycji bilansu należy wykazać opłaconą zaliczkę za usługę hotelową (brak związku z zakupem zapasów, usługa hotelowa dotyczy pobytu na targach), do której otrzymano fakturę zaliczkową, zaksięgowaną po stronie Wn konta „Rozliczenie zaliczek z tytułu dostaw i usług z dostawcami”?

Różnice kursowe w ujęciu podatkowym i bilansowym

Ustawa o rachunkowości wymaga, aby księgi rachunkowe były prowadzone w języku polskim i w walucie polskiej. Natomiast, zgodnie z uregulowaniami obowiązującymi w obrocie gospodarczym, przedsiębiorcy mogą dokonywać rozliczeń w walutach obcych, a także otwierać rachunki w walutach wymienialnych. Jak rozliczyć podatkowo i bilansowo różnice kursowe?

Ewidencja księgowa posezonowej obniżki cen

Przedsiębiorca ma prawo swobodnie prowadzić interesy, tak aby działalność gospodarcza była dla niego opłacalna pod względem ekonomicznym. Często spotykanym rozwiązaniem jest stosowanie przez przedsiębiorców opustów cenowych w postaci przeceny, w szczególności na przełomie roku obrotowego. Jak obniżka wpływa na ewidencję księgową?

Skutki podatkowe i bilansowe otrzymania darowizny

Większości podatnikom darowizny kojarzą się z organizacjami non-profit, głównie stowarzyszeniami (a więc takimi podmiotami, których działanie nie jest nastawione na osiągniecie zysku). Jednakże tematem darowizn zainteresowane jest również spore grono zarówno osób fizycznych, jak i osób prawnych. Jakie skutki podatkowe i bilansowe rodzi otrzymanie darowizny?

Rozliczanie VAT od najmu, dzierżawy, leasingu

Od 1 stycznia 2014 r. obowiązują nowe zasady związane z rozliczaniem podatku VAT od najmu, dzierżawy, leasingu, przechowywania mienia, stałej obsługi prawnej. Sprawdź, jak zmieniły się przepisy ustawy o VAT dla tych usług?

Skutki bilansowe i podatkowe przekazania gratisów

Jednym z popularnych chwytów marketingowych mających na celu zainteresowanie produktem są tzw. gratisy. Przedmiotem takiej darowizny mogą być zarówno drobne rzeczy, jak i te bardziej wartościowe. Wydawanie gratisów w celu reklamy firmy i promocji marki powoduje jednak określone skutki podatkowe u odbiorcy oraz u przekazującego.

Jak wykazywać na dzień bilansowy lokaty bankowe

Czy lokatę bankową o terminie zapadalności krótszym niż 3 miesiące należy wykazać jako „inne krótkoterminowe aktywa finansowe” (poz. B.III lit. b) czy też jako „środki pieniężne w kasie i na rachunkach” (poz. B.III lit. c)?

Jak wybrać biegłego rewidenta

Dokonanie wyboru biegłego rewidenta w odpowiednim terminie ułatwia prawidłowe przygotowanie sprawozdania finansowego, a także umożliwia właściwe zaplanowanie badania oraz przeprowadzenie badania wstępnego. Czym się kierować przy wyborze biegłego rewidenta i jak zawrzeć z nim umowę?

Bilans 2013 - szkolenie

Rachunkowe i podatkowe zamknięcie roku oraz sporządzenie sprawozdania finansowego za 2013 rok to tematy cyklu dwudniowych szkoleń, które odbędą się w listopadzie i grudniu 2013 r. w największych miastach Polski. Organizatorem tych szkoleń jest MDDP Akademia Biznesu.

Kiedy zawrzeć umowę z biegłym rewidentem

Sprawozdanie finansowe za 2013 r. będzie po raz pierwszy w naszej spółce objęte obowiązkowym badaniem przez biegłego rewidenta. Do kiedy powinno się podpisać umowę z biegłym rewidentem? Czy istnieje spis dokumentów, o które biegły rewident będzie prosił podczas badania sprawozdania?

Akcyza od samochodu poleasingowego z zagranicy

Polscy przedsiębiorcy korzystają z samochodów w leasingu nie tylko od polskich firm leasingowych. Jak rozliczyć akcyzę w przypadku wykupu uprzednio leasingowanego samochodu od leasingodawcy z zagranicy wyjaśniają eksperci z Krajowej Informacji Podatkowej.

Samochód w leasingu - odliczenie VAT

Leasing pojazdów jest coraz popularniejszy. W przypadku takiego sposobu nabycia samochodu osobowego, prawo do częściowego odliczenia VAT-u jest podobne jak przy zakupie pojazdu za gotówkę lub na kredyt. Ważnym atutem leasingu jest możliwość dodatkowego pomniejszania swoich zobowiązań wobec urzędu skarbowego.

REKLAMA