REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Likwidacja, środki trwałe

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Ulepszenie zamortyzowanego środka trwałego w księgach rachunkowych

Zarówno ustawa o rachunkowości, jak i przepisy ustaw o podatku dochodowym przewidują możliwość zwiększenia wartości początkowej środka trwałego o koszty ulepszenia w wyniku jego przebudowy, rozbudowy, rekonstrukcji, adaptacji lub modernizacji. Jak prawidłowo ujmować w księgach rachunkowych ulepszenie całkowicie zamortyzowanego środka trwałego?

Zmiana stawek amortyzacyjnych środków trwałych

Czy spółka może dowolnie dokonać obniżenia stawki amortyzacyjnej dla wybranych środków trwałych, nawet do stawki 0%, a następnie podwyższenia wcześniej obniżonych stawek amortyzacyjnych dla wybranych środków trwałych do wartości takich samych lub niższych niż wynikające z tabeli stanowiącej załącznik nr 1 do ustawy o CIT, pod warunkiem że obniżenie to lub podwyższenie nastąpi z początkiem każdego roku podatkowego (lub w miesiącu wprowadzenia danego środka trwałego do ewidencji środków trwałych)?

Sprzedaż majątku firmy po likwidacji działalności gospodarczej – rozliczenie VAT

Czynny płatnik podatku VAT, który chce zlikwidować działalność gospodarczą, powinien dopełnić obowiązku związanego z rozliczeniem tego podatku. Według przepisów ustawy o VAT, podatnik ma obowiązek sporządzenia spisu z natury, w którym wykaże wszelkie posiadane na dzień likwidacji działalności towary, od których przysługiwało mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony.

Koszty wytworzenia środka trwałego

Wydatki poniesione w związku z wytworzeniem środka trwałego przed oddaniem owego środka do używania zalicza się do kosztów wytworzenia. Nie może tego jednak uczynić właściciel ani użytkownik wieczysty gruntu w stosunku do opłat powiązanych z prawem własności czy byciem użytkownikiem wieczystym.

Metody optymalizacji podatku w firmie

Każda danina na rzecz Skarbu Państwa, województwa, powiatu lub gminy, która stanowi publicznoprawne, nieodpłatne, przymusowe i bezzwrotne świadczenie pieniężne, jest nazywana podatkiem. Prawo podatkowe stanowczo i bezwzględnie obliguje każdego podatnika do uiszczenia stosownego świadczenia. Przedsiębiorcy mogą jednak zmniejszyć daninę wobec państwa dzięki optymalizacji podatkowej.

Klasyfikacja składników majątku rzeczowego - inwentarz żywy

Każda jednostka gospodarcza, także gospodarstwo rolne, posiada rzeczowy majątek trwały i obrotowy. W gospodarstwach zajmujących się produkcją roślinną głównym składnikiem majątku trwałego są grunty rolne, a majątku obrotowego plony, będące wynikiem produkcji, np. zboża, warzywa. W jednostkach zajmujących się produkcją zwierzęcą środki trwałe to zwierzęta. Zwierzęta będą też elementem aktywów obrotowych.

Składniki majątku otrzymane w związku z likwidacją spółki a PIT

Czy majątek likwidowanej spółki (spółki jawnej, partnerskiej, komandytowej lub komandytowo-akcyjnej) otrzymany przez wspólnika podlega opodatkowaniu PIT?

Jak ująć w księgach rachunkowych towary przeterminowane

Podczas inwentaryzacji zapasów niejednokrotnie ujawniane są towary, które nieodwracalnie utraciły swoją przydatność gospodarczą i nie nadają się do dalszego użytku lub odsprzedaży. Jak prawidłowo wykazać towary przeterminowane w księgach rachunkowych?

Kiedy przeprowadzić inwentaryzację środków trwałych

Czy jest możliwość przeprowadzenia inwentaryzacji środków trwałych nie od października do 15 stycznia roku następnego, lecz w okresie np. maj–czerwiec (przy założeniu, że inwentaryzacji dokonuje się nie później niż w ciągu 4 lat).

Sprawozdanie finansowe w trakcie likwidacji spółki

Przygotowywanie sprawozdania finansowego spółki z o.o. w likwidacji wiąże się z zastosowaniem nieco odmiennych zasad niż w przypadku sprawozdań spółki, która kontynuuje działalność. Różnice dotyczą m.in. metody wyceny aktywów i pasywów, prezentacji kapitałów, polityki dotyczącej rezerw.

Jak amortyzować ujawniony środek trwały

Jestem indywidualnym przedsiębiorcą, tzw. małym podatnikiem. Od dwóch lat w działalności gospodarczej używam obrabiarki z rodzaju 41 KŚT. Urządzenie to nie jest ujęte w ewidencji środków trwałych. Jego cena nabycia wynosiła ponad 20 000 zł. Potwierdza to umowa kupna zawarta w 2011 r. Czy obecnie mogę wprowadzić to urządzenie do ewidencji środków trwałych i dokonać jego amortyzacji?

Ewidencja wykupu mebli z leasingu

Firma wykupiła meble po zakończeniu umowy leasingu o wartości początkowej w dniu rozpoczęcia leasingu 35 000 zł netto. Na wykup poniosła wydatek 500 zł netto. Czy meble należy ująć w ewidencji środków trwałych lub w ewidencji wyposażenia? Czy fakturę za wykup zalicza się do kosztów bezpośrednio?

Remanent w firmie po likwidacji działalności gospodarczej

Przedsiębiorca, który likwiduje działalność gospodarczą, zobligowany jest do zakończenia prowadzonej dokumentacji oraz rozliczenia się z urzędem skarbowym. W przypadku podatku dochodowego - rozliczenia dokonuje się w ramach zeznania rocznego, natomiast rozliczenia podatku VAT - w ostatniej składanej deklaracji VAT-7 (VAT-7K).

Rozliczenia podatkowe przy likwidacji firmy

Po złożeniu odpowiedniego formularza CEIDG rozpoczynają się kolejne etapu procesu likwidacyjnego. Jeśli firma była czynnym płatnikiem VAT, to zgodnie z prawem musi dopełnić kilka niezbędnych procedur. Jak wyglądają poszczególne etapy rozliczeń podatkowych przy likwidacji firmy?

Niskocenne środki trwałe - zasady ewidencji

W ustawie o rachunkowości nie ma dolnej granicy, od której środki trwałe są traktowane jako niskocenne i dla których można ustalać odpisy amortyzacyjne lub umorzeniowe w sposób uproszczony. Wiele jednostek, kierując się jednak kryterium określonym w ustawie o podatku dochodowym, do niskocennych zalicza środki trwałe o wartości poniżej 3,5 tys. zł. Jakie są zasady ewidencji dla niskocennych środków trwałych?

Korekta VAT naliczonego po zakończeniu działalności gospodarczej

Przedsiębiorcy, będący podatnikami VAT mają wątpliwości dotyczące rozliczenia VAT w momencie zakończenia (likwidacji) działalności gospodarczej. W szczególności chodzi o możliwość korekty wcześniej złożonych deklaracji VAT-7 i odzyskania VAT naliczonego.

Korzyści podatkowe przy zakupie firmowego jednośladu

Osoby prowadzące działalność gospodarczą często zaliczają zakup pojazdu do kosztów, które mają na celu uzyskanie lub zabezpieczenie źródła przychodów. Pozwala to na zaliczenie wydatków związanych z zakupem i eksploatacją pojazdu do kosztów firmowych. Mimo iż większość przedsiębiorców decyduje się na kupno samochodu, warto zastanowić się, czy lepszym rozwiązaniem nie byłby rower, skuter lub motocykl.

Likwidacja działalności gospodarczej – skutki w PIT i pkpir

Eksperci Krajowej Informacji Podatkowej wyjaśniają jakie obowiązki ciążą na przedsiębiorcy opodatkowanym PIT na zasadach ogólnych według skali podatkowej i prowadzącym podatkową księgę przychodów i rozchodów, który zamierza zlikwidować działalność gospodarczą.

Podatek tonażowy - zmiany w prowadzeniu wykazów

W przepisach o podatku tonażowym nastąpiły zmiany w sposobie prowadzenia wykazu środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych przez przedsiębiorców żeglugowych.

Wycena środka trwałego wprowadzonego do ewidencji

Podatnik może dokonać samodzielnej wyceny w celu ustalenia wartości początkowej środka trwałego, po raz pierwszy wprowadzonego do ewidencji środków trwałych.

Środki trwałe wykorzystywane sezonowo - amortyzacja

Niektóre środki trwałe są wykorzystywane przez podatników jedynie sezonowo (np. tylko w wakacje). Te środki trwałe są amortyzowane w inny sposób, niż wykorzystywane całorocznie.

Samochód osobowy w firmie - od zakupu do sprzedaży

Samochód osobowy stanowi często składnik majątku firmy. Jego zakup, późniejsza eksploatacja i sprzedaż są regulowane przez wiele przepisów zarówno podatkowych, jak i wynikających z prawa bilansowego.

Amortyzacja środków trwałych w jednostkach budżetowych

Zasady amortyzacji środków trwałych w samorządowych zakładach budżetowych wynikają z rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych.

Likwidacja firmy - obowiązki podatkowe

Wykonanie zobowiązań, zapłata należności czy szereg administracyjnych obowiązków to tylko część zadań, jakie czekają przedsiębiorcę likwidującego działalność gospodarczą. Przepisy podatkowe dodatkowo zobowiązują zamykającego działalność do szczegółowego uporządkowania dokumentacji oraz wskazują, jak zarządzić majątkiem firmy.

Jak wycofać środek trwały z ewidencji i jak to zdarzenie zaksięgować

Osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą kupiła w 1998 r. lokal użytkowy, który wprowadziła do ewidencji środków trwałych (pełne księgi rachunkowe). VAT naliczony został rozliczony z podatkiem należnym. Lokal jest amortyzowany. Przez cały czas był wynajmowany. Obecnie właściciel chce wycofać lokal z działalności, a następnie przekazać córce w drodze darowizny. Jakim dokumentem należy wycofać lokal z ewidencji i jak to zdarzenie zaksięgować?

Likwidowana spółka nie płaci CIT od przekazania majątku na rzecz udziałowca

Przekazanie majątku na rzecz udziałowca jest neutralne na gruncie CIT po stronie likwidowanej spółki. Likwidacja spółki następuje zgodnie z przepisami KSH i będące jego konsekwencją przekazanie wspólnikowi majątku nie powoduje przyrostu aktywów spółki likwidowanej. Nie powstanie więc z tego tytułu przysporzenie po jej stronie, w konsekwencji nie można rozpoznać przychodu podlegającego opodatkowaniu CIT.

Kiedy przekazanie firmy mężowi nie jest opodatkowane VAT

Podatniczka była osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą. Była czynnym podatnikiem VAT. W grudniu 2012 r. przekazała nieodpłatnie całe prowadzone przedsiębiorstwo mężowi. Przekazaniu podlegały wszystkie składniki wchodzące w skład firmy, takie jak: nieruchomości, środki trwałe, wyposażenie, materiały, a także kredyt bankowy, który został zaciągnięty w związku z rozbudową nieruchomości. Przed przekazaniem firmy mąż założył swoją indywidualną działalność gospodarczą. W związku z nieodpłatnym przekazaniem przedsiębiorstwa sporządzony został protokół przekazania przedsiębiorstwa do dalszego prowadzenia. Po dokonaniu czynności przekazania podatniczka zlikwidowała prowadzoną działalność gospodarczą. Czy nieodpłatne przekazanie całego przedsiębiorstwa mężowi, a następnie zakończenie prowadzenia działalności gospodarczej spowoduje konieczność zapłaty VAT?

Remont czy ulepszenie środka trwałego

Z problemem rozróżnienia remontu i ulepszenia spotyka się wielu księgowych. Rozróżnienie tych pojęć ma szczególne znaczenie w celu nie tylko prawidłowego ujęcia nakładów w księgach rachunkowych, ale także traktowania ich pod względem podatkowym.

Nowa hala produkcyjna w miejscu starej (niezamortyzowanej) – skutki podatkowe

Firma X zamierza w miejscu starej hali produkcyjnej postawić nową halę. Większa część starej hali zostanie wyburzona. Jednocześnie stara hala nie została jeszcze w pełni zamortyzowana. Powstaje pytanie, czy wartość nie w pełni umorzonej hali produkcyjnej zwiększa wartość początkową wybudowanej w jej miejscu nowej hali?

Wpis do ewidencji środków trwałych jest niezbędny do rozpoczęcia amortyzacji

Warunkiem koniecznym dla rozpoczęcia amortyzacji podatkowej danego środka trwałego jest jego ujęcie w ewidencji środków trwałych. Nie wystarczy dokument potwierdzający przyjęcie do używania tego środka trwałego.

Jak zaliczyć do kosztów wydatek na domek kempingowy

Zakup przez przedsiębiorcę dla celów prowadzonej działalności gospodarczej domków kempingowych, będących środkami trwałymi, podlega amortyzacji. Jednak przedsiębiorca może znacznie przyspieszyć jej okres, jeśli zdecyduje się na zakup domku używanego lub przed wprowadzeniem do ewidencji środków trwałych dokona w nim ulepszeń.

Jak ustalić wartość początkową nabytego środka trwałego

Chcąc dokonać amortyzacji zakupionych środków trwałych, przedsiębiorca musi ustalić ich wartość początkową. Co do zasady wartość tą stanowi cena ich nabycia, na którą składają się także wydatki towarzyszące zawarciu transakcji. W przypadku brak możliwości ustalenia ceny nabycia, przedsiębiorca powinien dokonać jej wyceny rynkowej.

Zakup ciężarówki, to więcej korzyści podatkowych

Przy nabyciu auta firmowego trzeba wziąć pod uwagę nie tylko jego cenę, ale też skutki podatkowe jego kupna i eksploatacji. Najwięcej możliwości daje przedsiębiorcy zakup samochodu ciężarowego, bo taki środek trwały można amortyzować aż na pięć sposobów. W przypadku samochodów osobowych dostępne są trzy metody i dodatkowo występują ograniczenia w ich stosowaniu.

Amortyzacja linii produkcyjnej w budynku bez pozwolenia na użytkowanie

Firma nie posiadająca jeszcze pozwolenia na użytkowanie hali montażowej rozpoczęła amortyzację używanej przez nią kompletnej i zdatnej do użytku linii produkcyjnej posadowionej w tym budynku. Czy postępowanie podatnika jest prawidłowe?

Metoda degresywna amortyzacji

Ta metoda dokonywania odpisów amortyzacyjnych jest wykorzystywana raczej w ograniczonym zakresie, bowiem możliwość jej zastosowania ogranicza się wyłącznie do środków trwałych ujętych w grupie 3 - 6 i 8 KŚT oraz do środków transportu, przy czym z kategorii tej wyłączone są samochody osobowe.

Stary samochód opłacalny podatkowo

Osoby prowadzące działalność gospodarczą mogą wnieść do majątku firmy swoje prywatne rzeczy (np. samochody). Co istotne można to zrobić wg ceny zakupu, nawet sprzed kilku lat. O ile oczywiście mogą tą cenę zakupu udokumentować (np. umową, czy fakturą). Po sprzedaży auta firma wykaże stratę podatkową.

Usługi likwidacji szkód wykonywane w imieniu i na rzecz zakładu ubezpieczeń – kiedy podlegają opodatkowaniu VAT

Obowiązek opodatkowania VAT usług dotyczących wstępnej likwidacji szkód, likwidacji szkód majątkowych oraz komunikacyjnych, wykonywanych na rzecz i w imieniu zakładu ubezpieczeń, zależy przede wszystkim od określenia, czy dana usługa jest usługą ubezpieczeniową lub stanowi odrębną całość, która jest niezbędna i właściwa dla świadczenia usługi ubezpieczenia.

PIT od sprzedaży nieruchomości po likwidacji działalności gospodarczej

Podatnik prowadził działalność gospodarczą, ramach której wykorzystywał wybudowany na własnym gruncie budynek. Nieruchomości zostały wpisane do ewidencji środków trwałych i dokonywano od nich odpisów amortyzacyjnych. W związku z likwidacją działalności zamierza sprzedać nieruchomość. Jakie konsekwencje w podatku dochodowym rodzi sprzedaż nieruchomości po likwidacji działalności gospodarczej?

Samochód w likwidacyjnym spisie z natury

Czynny podatnik VAT wykorzystywał w prowadzonej działalności gospodarczej samochód osobowy, przy nabyciu którego (w sierpniu 2011 r.) przysługiwało mu ograniczone prawo do odliczenia podatku naliczonego w wysokości 60%, nie więcej niż 6.000 zł. Obecnie (w listopadzie 2011 r.) - podatnik likwiduje działalność gospodarczą. Czy w spisie z natury, o którym mowa w art. 14 ustawy o VAT należy uwzględnić przedmiotowy samochód?

Amortyzacja nieużywanych środków trwałych

Może się zdarzyć, że posiadane przez organizację środki trwałe z różnych powodów nie są już używane. Pojawia się pytanie, jaki ma to wpływ na amortyzację takiego składnika majątku. Można wówczas rozważyć likwidację nieużywanego środka trwałego, która może przybrać kilka różnych form.

Jak ustalić wartość początkową środków trwałych nabytych przez spółkę z o.o. w zamian za dobrowolne umorzenie udziałów

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych uzależniają metodę określenia wartości początkowej środków trwałych od sposobu ich nabycia (np. odpłatne nabycie, częściowo odpłatne nabycie, wytworzenie, nabycie w drodze spadku, darowizny, aportu). Brak jednak regulacji dotyczącej sposobu określenia wartości początkowej środków trwałych stanowiących wynagrodzenie za umarzane udziały.

Inwestycja w obcym środku trwałym w kosztach podatkowych

Ustawy o podatkach dochodowych od osób prawnych i fizycznych nie definiują wprost pojęcia inwestycji w obcym środku trwałym, jednak znaleźć możemy wyjaśnienie samego pojęcia inwestycji.

Czy można zaliczyć do kosztów wartość nieumorzonych inwestycji w obcych środkach trwałych

Podatnicy dokonują często inwestycji w obcych środkach trwałych. Mają w związku z tym wątpliwości, czy nieumorzone inwestycje w obcych środkach trwałych można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów?

Jak zaewidencjonować likwidację środka trwałego

W ewidencji środków trwałych prowadzonej przez naszą firmę znajdują się środki trwałe, których stan uniemożliwia ich dalszą eksploatację. Jak prawidłowo przeprowadzić likwidację tych środków trwałych? Jak zaewidencjonować to zdarzenie w księgach rachunkowych?

Likwidacja działalności gospodarczej opodatkowanej w formie zryczałtowanej

Przy likwidacji działalności opodatkowanej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych przedsiębiorca zobowiązany jest do sporządzenia remanentu likwidacyjnego (spisu z natury).

Jak ustalić wartość początkową auta kupionego kilka lat wcześniej

Przedsiębiorcy dość często wprowadzają do firm swoje prywatne samochody, jako środki trwałe. Okazuje się, że za ich wartość początkową można przyjąć nie aktualną wartość rynkową samochodu, a znacznie wyższą wartość zakupu. Oznacza to wyższe odpisy amortyzacyjne i tym samym wyższe koszty uzyskania przychodu.

Podwyższanie stawek amortyzacyjnych

Stawki podane w Wykazie stawek amortyzacyjnych podatnicy mogą podwyższać dla środków trwałych wykorzystywanych w szczególny sposób. Możliwość taka dotyczy środków trwałych używanych w warunkach pogorszonych lub złych.

Czy rejestracja samochodu decyduje o jego wpisie do ewidencji środków trwałych

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością kupiła używany samochód i w tym samym miesiącu zaczęła go używać w działalności gospodarczej posługując się przekazanym przez poprzedniego właściciela dowodem rejestracyjnym. Czy spółka może wprowadzić nabyty środek trwały do ewidencji środków trwałych i rozpocząć jego amortyzację przed przerejestrowaniem samochodu.

Czy można zaliczyć do kosztów niezamortyzowaną wartość zlikwidowanych środków trwałych

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością zamierza wyburzyć (zlikwidować) należące do niej budynki wykorzystywane w prowadzonej działalności gospodarczej. Na dzień likwidacji wymienione środki trwałe nie zostały w pełni zamortyzowane. Likwidacja nie jest skutkiem zmiany rodzaju działalności lub jej zlikwidowaniu. Spółka zamierza wybudować nowy budynek lepiej przystosowany do prowadzonej działalności gospodarczej. Czy spółka może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów niezamortyzowaną część zlikwidowanych środków trwałych

Zbiorcza amortyzacja środków trwałych jest wyjątkiem

W niektórych sytuacjach firma kupuje duże ilości identycznych środków trwałych, które wygodnie byłoby amortyzować razem. Czy można amortyzować środki trwałe zbiorczo?

REKLAMA