REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Ministerstwo Finansów, Faktura

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Zwrot dotacji otrzymanej na realizację celów działalności - czy trzeba wystawić fakturę korygującą

Otrzymaliśmy w ubiegłym roku dotację na pokrycie kosztów realizacji zadania w ramach prowadzanej przez nas działalności. W związku z nieprawidłowościami, jakie wystąpiły przy jej wykorzystaniu, zo¬staliśmy zobowiązani do częściowego zwrotu otrzymanej uprzednio kwoty. Czy ten zwrot powinniśmy udokumentować fakturą korygującą?

Faktura korygująca przy wymianie wadliwego towaru

Sprzedawca ma czasem obowiązek wymienić sprzedany wadliwy towar na towar pozbawiony wad. Czy trzeba w takich sytuacjach wystawić fakturę korygującą?

Faktura korygująca wskutek podpisania ugody zmniejszającej cenę

Wystawiliśmy fakturę dokumentującą dostawę towaru. Cena towaru na fakturze była prawidłowa, zgodna z ustaleniami umownymi. Okazało się jednak, że towar zawiera wady, w związku z czym na¬bywca zażądał dużego obniżenia ceny. Nie zgodziliśmy się na tak dużą obniżkę, więc sprawa została skierowana do sądu. Jednak przed ostatecznym rozstrzygnięciem sprawy przez sąd zawarliśmy ugo¬dę, w ramach której zgodziliśmy się na obniżkę ceny, ale nie taką, jakiej żądał kontrahent, określając w treści ugody ostatecznie należną nam kwotę z tytułu sprzedaży. Czy możemy wystawić fakturę korygującą uwzględniając warunki ugody?

Faktura korygująca w związku z udzieleniem dalszego rabatu

Do wystawionej faktury za dostawę towaru wystawiliśmy fakturę korygującą, dokumentującą rabat udzielony klientowi w związku z zakupem towaru. Udzieliliśmy dalszej obniżki na ten sam towar temu klientowi (kolejnego rabatu) i dlatego musimy wystawić jeszcze jedną korektę. Czy druga faktura korygująca powinna odnosić się do pierwszej faktury korygującej, czy raczej bezpośrednio do pierwotnej faktury sprzedaży?

REKLAMA

Faktura korygująca wystawiona do faktury korygującej

Czasem powstaje konieczność skorygowania błędnie wystawionej faktury korygującej. Jak to zrobić?

Przemieszczeniu towaru do magazynu położonego w innym kraju UE

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy przy przemieszczeniu własnego towaru do magazynu położonego w innym kraju Unii Europejskiej?

Jak oznaczyć faktury korygujące dotyczące transakcji rozliczanych według szczególnej procedury marży

Musimy wystawić fakturę korygującą do faktury dokumentującej transakcję sprzedaży towaru używanego opodatkowaną według procedury marży. Czy w takiej fakturze również musimy zawrzeć oznaczenie „procedura marży-towary używane"?

Jak poprawić wadliwy dokument, który nie jest fakturą, bo nie zawiera wymaganych przepisami elementów

Wskutek technicznego błędu naszego systemu klientom zostały przekazane wadliwe dokumenty niezawierające wszystkich wymaganych przepisami danych, które musi zawierać dokument będący fakturą. Błąd nastąpił na etapie przesyłania dokumentów do wydruku, bo w naszym systemie wystawione faktury są prawidłowe. Czy w celu uzupełnienia brakujących danych możemy wystawić faktury korygujące, czy też powinniśmy poprawić te błędy w inny sposób?

REKLAMA

Czy trzeba mieć potwierdzenie odbioru faktury korygującej fakturę VAT RR

Wystawiliśmy fakturę korygującą, zmniejszającą do faktury VAT RR. Czy mamy obowiązek żądać od rolnika ryczałtowego potwierdzenia odbioru tej korekty?

Kto wystawia fakturę korygującą po wycofaniu przez sprzedawcę upoważnienia dla nabywcy do wystawiania faktur sprzedaży

Do niedawna na podstawie upoważnienia sprzedawcy wystawialiśmy faktury w imieniu i na rzecz sprzedawcy w ramach samofakturowania. Sprzedawca wycofał nam jednak upoważnienie. Teraz oka¬zało się, że jedna z faktur wystawionych jeszcze przez nas wymaga korekty. Kto powinien wystawić fakturę korygującą - my czy sprzedawca?

Czy w przypadku samofakturowania konieczne jest uzyskanie potwierdzenia odbioru faktury korygującej

Wystawiamy faktury sprzedaży na zasadzie samofakturowania, na podstawie upoważnienia udzielonego nam przez sprzedawcę. Wystawiamy również faktury korygujące do faktur sprzedażowych, które przesyłamy sprzedawcy. Czy w przypadku samofakturowania mamy obowiązek otrzymać od sprzedawcy potwierdzenie odbioru przesłanej mu faktury korygującej?

Jakie zasady korygowania faktur stosować do faktur wystawionych przed 2014 r.

Musimy skorygować kilka faktur wystawionych w 2011 i 2012 r. Czy wystawiając teraz faktury korygujące powinniśmy stosować zasady wystawiania korekt, które obowiązywały w tamtych latach?

Jaką formę musi mieć potwierdzenie odbioru faktury korygującej

Wysłaliśmy do kontrahenta w jednej przesyłce kilka różnych dokumentów, m.in. umowę, zamówienie i potwierdzenie przelewu. Wśród nich znajdowała się również jedna faktura korygująca. Kontrahent na potwierdzeniu odbioru wpisał, że potwierdza odbiór umowy i pozostałych dokumentów, nie odnosząc się wyraźnie do faktury korygującej. Czy możemy uznać takie potwierdzenie odbioru za wystarczające?

Czy trzeba korygować dokument WZ, gdy wystawiono korektę faktury wskutek wpisania błędnej stawki VAT

Wystawiliśmy fakturę korygującą do faktury sprzedaży z powodu pomyłki w stawce VAT w jednej z pozycji towaru. Czy musimy też skorygować dokument WZ powiązany z tą fakturą?

Czy trzeba skorygować fakturę niezgodną z umową

Sprzedawca wystawił nam fakturę, w której znalazły się dane niezgodne z ustaleniami umownymi pomiędzy nami (m.in. jest krótszy termin płatności i wyższa od ustalonej kwota pierwszej raty wynagrodzenia, które ma być zapłacone przez nas w trzech częściach). Czy możemy domagać się skorygowania tej faktury, by była ona zgodna z umową?

Czy można domagać się wystawienia faktury korygującej do faktury nieoznaczonej jako oryginał

Sprzedawca wystawił nam fakturę, jednak nie oznaczył przekazanego nam egzemplarza jako orygi¬nał. Czy możemy domagać się, aby to zrobił, wystawiając stosowną korektę? Obawiamy się, że - w razie braku jednoznacznego oznaczenia naszego egzemplarza jako oryginał - organ podatkowy za¬kwestionuje nam odliczenie VAT z tej faktury.

Jak rozliczać faktury korygujące niedoręczane nabywcom

Najemcom lokali komunalnych w naszych zasobach gminnych naliczamy co miesiąc opłaty czynszowe, na podstawie danych zawartych w umowach najmu. Zmiany w umowach dokonywane są aneksami na bieżąco, na podstawie wniosków najemców i dotyczą m.in. zmiany liczby osób zamieszkujących dany lokal. Okres, którego dotyczą korekty faktur, uzależniony jest od zdarzenia powodującego zmiany naliczenia opłaty czynszowej – w tym ww. zmian liczby osób zamieszkujących lokal, bądź wynikają z rozliczeń mediów. Faktury wystawiane najemcom nie są im doręczane – księgujemy je tylko w naszym systemie. Czy w przypadku dokonania korekty takiej faktury musimy uzyskać potwierdzenie jej odbioru od najemcy? Nadmieniamy, że faktury korygujące będą powodowały zarówno zwiększenie, jak i zmniejszenie podstawy opodatkowania i podatku należnego.

Jak rozliczyć udzielenie skonta

Stanowisko fiskusa w zakresie rozliczania skonta nie jest jednolite. Raz mówi, że podatek można odliczyć w okresie otrzymania korekty faktury, a innym razem, że w okresie, gdy dokonano płatności.

Mikroprzędsiębiorcy mogą już korzystać z pomocy asystenta podatnika

Z początkiem września Administracja Podatkowa uruchamia centra obsługi podatników, w których m.in. rozpoczynający działalność mikroprzędsiębiorcy mogą korzystać z pomocy asystenta podatnika. Centra to przede wszystkim nowe udogodnienie, dzięki któremu podatnicy mogą załatwić swoje sprawy nie tylko we własnym urzędzie, ale zrobią to także w wybranych miejscach na terenie całego kraju. Ponadto w centrach, oprócz spraw podatkowych, można złożyć wybrane dokumenty z obszaru ZUS i akcyzy.

Rozliczenie w barterze – konieczna faktura!

Rozliczając się w barterze, nie można jedynie wymienić się towarem lub usługami. Taką transakcję również trzeba zaksięgować. Jak zrobić to prawidłowo?

"Nie daj się zrobić w słupa" - nowy spot Ministerstwa Finansów

Ministerstwo Finansów notuje coraz więcej dramatów osób bezwiednie wciągniętych do zorganizowanej grupy przestępczej wyłudzającej podatek VAT. Ma miejsce coraz więcej przypadków, w których osoby kuszone są z pozoru atrakcyjnymi propozycjami. Zazwyczaj kuszeni są ludzie ubodzy, w potrzebie, poszukujący dorywczej lub stałej pracy. Jeden nierozważny krok zdewastował niejedno życie. Kampania resortu finansów „Nie daj się zrobić w słupa" ma uchronić kolejne tysiące osób przed wplątaniem się w świat przestępców i gigantyczne zobowiązania wobec fiskusa.

Jak ująć na fakturze koszty transportu sprzedawanego towaru

Firmy działające w branży sprzedaży wysyłkowej, niejednokrotnie obciążają nabywcę kosztami transportu. To na nich spoczywa obowiązek odprowadzenia podatku i wystawienia dokumentu, który dokumentuje sprzedaż oraz koszty wysyłki. Jednak ujęcie na fakturze kosztów wysyłki sprzedanego towaru nie jest oczywistą kwestią.

Czy nabywca może „zmusić” sprzedawcę do wystawienia faktury?

Nabywca, który zwróci się do sprzedawcy z prośbą o wprowadzenie zmian na fakturze, która jest w pełni zgodna z prawem, może spotkać się z jego odmową. W takim przypadku „zmuszenie” przedsiębiorcy do podjęcia jakichkolwiek działań nie jest możliwe. Ale zdarzają się sytuacje, kiedy do wystawienia faktury albo jej poprawy obligują przepisy.

Zatory płatnicze hamują rozwój małych firm

Gospodarki wielu krajów opierają się na zaangażowaniu i dynamice małych i mikrofirm. Jednak najmniejsze przedsiębiorstwa najbardziej są narażone na różnego rodzaju ryzyka w prowadzeniu biznesu. Jednymi z największych niedogodności są opóźnienia w płatnościach, powodujące zatory płatnicze i kłopoty finansowe wielu podmiotów.

Jak ująć fakturę VAT RR w ewidencji księgowej

W przypadku gdy zakupy produktów rolnych dokonywane są od rolników ryczałtowych, to spółka nabywająca te produkty, zobowiązana jest do wystawienia faktury VAT RR i przekazania jej oryginału zbywcy. Zakupy produktów rolnych dokonywane u rolników mogą zostać ujęte w księgach rachunkowych tylko na podstawie faktury VAT RR. Jak ująć taką fakturę w ewidencji księgowej?

Zasady przechowywania kopii dokumentów fiskalnych

Przedsiębiorcy dokonujący sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących mają obowiązek przechowywania przez określony czas kopii dokumentów fiskalnych. Do dokumentów, które należy przechowywać należą paragon fiskalny, faktura i raport fiskalny. Konieczność archiwizacji obejmuje kopie dokumentów papierowych jak i elektronicznych.

Kontrahent nie wystawia faktury VAT - co można zrobić?

Zawarliśmy umowę o dostawę kilku partii towaru. Za jedną część towaru zapłaciliśmy na podstawie faktury pro forma, za drugą – otrzymaliśmy fakturę zaliczkową, a kolejna, trzecia partia dopiero ma przyjść. Ale już wiadomo, że kontrahent ma problem z prawidłowym udokumentowaniem transakcji i jak na razie nie możemy się doprosić faktury sprzedaży do pierwszej partii (do faktury pro forma). Z fakturą zaliczkową jakoś by się dało zaksięgować część transakcji, lecz w przypadku faktury pro formy takiej możliwości nie mamy. Jak zmotywować kontrahenta do wystawienia faktury?

Fiskus będzie identyfikował podatnika po głosie

Krajowa Informacja Podatkowa (KIP) posiada już system, który jest przystosowany do identyfikowania podatnika po głosie, za pomocą tzw. biometrii głosowej. Obecnie jednak funkcja ta nie została uruchomiona, gdyż zastrzeżenia do tego rozwiązania ma Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych.

Strategia rozwoju Administracji Podatkowej na lata 2016-2020

Administracja Podatkowa chce traktować podatników, jak dobra firma swoich klientów. Chce być dla tych podatników przyjazna, a także nowoczesna i profesjonalna. Każda szanująca się firma ma strategię rozwoju. Taką strategię przygotowuje również administracja podatkowa.

Przechowywanie dokumentacji przedsiębiorstwa – uporządkowane archiwum

Dokument, bez względu na to, czy jest on papierowy, czy elektroniczny, stanowi pierwszorzędny dowód każdej transakcji lub sprawy. Dlatego też prowadząc firmę, musimy pamiętać o tym, aby nasza dokumentacja była prowadzona i przechowywana fachowo. Dzięki temu unikniemy sytuacji, w której istotny dla nas dokument ginie, bądź zostaje uszkodzony. Jak więc przechowywać dokumenty w przedsiębiorstwie, tak aby nasza firma działała sprawnie?

Ministerstwo Finansów nie widzi możliwości całkowitego zniesienia podatku miedziowego

Ministerstwo Finansów nie widzi możliwości całkowitego zniesienia podatku miedziowego w przewidywalnym czasie - powiedział w piątek 31 lipca 2015 r. dziennikarzom minister finansów Mateusz Szczurek.

W Dzień Skarbowości MF przedstawi strategię administracji podatkowej

W najbliższy piątek (31 lipca 2015 r.), czyli w "Dzień Skarbowości", Ministerstwo Finansów ogłosi strategię administracji podatkowej - poinformowała we wtorek PAP rzeczniczka prasowa resortu Wiesława Dróżdż. Nie przekazała PAP szczegółów, które mają się znaleźć w dokumencie.

IFK poleca: Identyfikacja podatnika po głosie u RPO

Rzecznik Praw Obywatelskich podjęła na podstawie publikacji prasowych sprawę planowanego wdrożenia w ramach Krajowej Informacji Podatkowej systemu rozpoznawania głosu osób dzwoniących. System informacji ma umożliwiać zbieranie próbek głosu i uwierzytelnianie biometryczne dzwoniących.

Centralny rejestr faktur ograniczy oszustwa w VAT

Receptą na oszustwa w podatku VAT może być stworzenie centralnego rejestru faktur VAT, jak również podzielona płatność, zmiany w rejestracji firm, utworzenie bazy kont firm czy ograniczenie płatności gotówkowych. Takiego zdania są eksperci Rady Konsultacyjnej Prawa Podatkowego przy ministrze finansów.

IFK poleca: Kaucję gwarancyjną należy podwyższyć do 30 września

Do 30 września 2015 r. dostawcy paliw silnikowych, olejów napędowych, gazu do napędu pojazdów samochodowych oraz olejów opałowych i smarowych muszą podwyższyć kaucję gwarancyjną do 10 000 000 zł, gdy nie chcą „wypaść” z wykazu podmiotów, które złożyły kaucję, prowadzonego przez MF.

Nowe strony internetowe urzędów kontroli skarbowej

Urzędy kontroli skarbowej od 13 lipca br. posiadają nowe podmiotowe strony internetowe Biuletynu Informacji Publicznej (BIP). Wprowadzone zmiany dotyczą m.in. nowej szaty graficznej i jednolitej struktury stron UKS-ów w całym kraju.

Podatek od kopalin – jakie ma skutki?

Wprowadzenie przez Ministerstwo Finansów podatku od niektórych kopalin (miedzi i srebra) uważane było za jedną z kluczowych zmian w systemie podatkowym w 2012 roku. Co można o nim powiedzieć z perspektywy czasu? Jakie pozytywne i negatywne skutki przyniósł?

Obowiązek podatkowy w przypadku dostawy towaru przez kuriera

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy w przypadku sprzedaży towaru i dostawy przez kuriera? Jaką datę dostawy należy przyjąć na fakturze oraz kiedy należy zaewidencjonować sprzedaż na kasie fiskalnej?

Podatnika VAT można sprawdzić elektronicznie

Od 26 czerwca na stronie Ministerstwa Finansowego dostępne jest narzędzie, które umożliwia sprawdzenie czy kontrahent jest czynnym podatnikiem VAT. Do kogo skierowane jest nowe narzędzie? Jakie zastosowanie znajduje? Co sprawdzisz w ramach jego działania?

Jak udokumentować zmianę nabywcy towaru na fakturze

Sprzedaliśmy towar klientowi, który podał nam błędne dane nabywcy, niezbędne do wystawienia faktury VAT. Okazało się bowiem, że klient ten kupował u nas osobno akcesoria informatyczne dla kilku swoich usługodawców (w ich imieniu) i pomyłkowo zamienił zlecenia oraz dane dwóch z nich. Obecnie firmy zwróciły się do nas z prośbą o poprawienie zaistniałej pomyłki. Czy w takiej sytuacji musimy wystawiać fakturę korygującą, czy możliwa jest korekta błędnych danych notą?

Lepsza wymiana informacji o podatnikach między instytucjami

Elektroniczna wymiana informacji między Ministerstwem Finansów (MF) a Ministerstwem Pracy i Polityki Społecznej (MPiPS), Ministerstwem Sprawiedliwości (MS) oraz Prokuraturą Generalną (PG) umożliwi ich nadzorowanym i podległym jednostkom pozyskiwanie informacji o wysokości dochodów podatników drogą elektroniczną.

Informacja podsumowująca w zakresie mechanizmu odwróconego obciążenia – wyjaśnienia MF

Od 1 lipca 2015 r. razem ze zmianami przepisów dotyczących mechanizmu odwróconego obciążenia (reverse charge), wprowadzono obowiązek składania informacji podsumowującej w obrocie krajowym oraz obowiązek korygowania tej informacji, jeżeli dane zawarte w informacji ulegają zmianie. W artykule prezentujemy wyjaśnienia Ministerstwa Finansów w tym zakresie.

Odwrotne obciążenie VAT od 1 lipca 2015 r. – wyjaśnienia MF

Z początkiem lipca 2015 r. weszły w życie nowe przepisy w zakresie rozszerzenia i doprecyzowania regulacji zawartych w ustawie o VAT, dotyczących mechanizmu odwróconego obciążenia, których celem jest zapewnienie większej skuteczności tego instrumentu. W artykule prezentujemy wyjaśnienia Ministerstwa Finansów objaśniające wprowadzone zmiany.

Zbiorcze dołączanie paragonów do odpowiadających im faktur

Firma dołącza do partii faktur z danego dnia odpowiadające im paragony wydrukowane kolejno, w formie wstęgi. Czy taki sposób dołączenia zbiorczego paragonów do odpowiadających im faktur można uznać za poprawny i zgodny z przepisami?

Niższe stawki VAT od 1 stycznia 2017 r.

Ministerstwo Finansów poinformowało, że nie prowadzi obecnie prac legislacyjnych zmierzających do zmiany wysokości stawek VAT. Brak nowelizacji przepisów w tym zakresie oznacza, że z dniem 1 stycznia 2017 r. obniżce ulegną stawki VAT dla dokonywanych czynności odpowiednio z 23% na 22% oraz z 8% na 7%.

Specjalizacja rzeczowa biur Krajowej Informacji Podatkowej

Ministerstwo Finansów zdecydowało się odejść od modelu właściwości miejscowej na rzecz specjalizacji rzeczowej organów upoważnionych do wydawania interpretacji. Specjalizacja biur Krajowej Informacji Podatkowej polega na tym, że wyznaczone biura będą udzielać informacji telefonicznych i interpretacji podatkowych w wybranych podatkach.

Czy podstawą zapisu w księgach może być faktura pro forma

Firma otrzymała fakturę pro forma i na jej podstawie zapłaciła za zamówiony towar. Dotychczas nie wpłynęła jeszcze faktura za ten zakup. Czy wobec tego koszt zakupu towaru powinna ująć w ewidencji na podstawie faktury pro forma?

Nowe strony internetowe urzędów skarbowych

Ministerstwo Finansów poinformowało, że wraz z izbami skarbowymi uruchomiło nowe podmiotowe strony internetowe Biuletynu Informacji Publicznej (BIP) izb i urzędów skarbowych. 416 nowych stron - 16 izb skarbowych, 380 urzędów skarbowych, 20 wyspecjalizowanych urzędów skarbowych.

INVOICE - faktura

Ministerstwo Finansów ostrzega przed outsourcingiem pracowniczym

Zarówno organy podatkowe, jak i ZUS cały czas prowadzą zintensyfikowane działania wobec nieuczciwych podmiotów, oferujących obniżenie kosztów zobowiązań podatkowych oraz ubezpieczeniowych poprzez wykorzystanie instytucji outsourcingu personalnego (proceder ten jest zjawiskiem występującym na terenie całego kraju). W tej sprawie wypowiada się również Ministerstwo Finansów.

REKLAMA