Jednym z podstawowych przywilejów podatnika jest prawo do składania korekty zeznania podatkowego. Najczęstszą przyczyną składania korekty jest stwierdzenie w niej błędów dotyczących danych autoryzujących, tj. błąd w nazwisku, imieniu, NIP, numerze PESEL. Zdarzają się również poważniejsze błędy, które skutkować mogą nałożeniem kary przez urząd z tytułu popełnionego wykroczenia lub nawet przestępstwa karno-skarbowego.
Polacy nadal bardzo chętnie wyjeżdżają do pracy za granicą i jak podają prognozy apetyt na zagraniczne zarobki nie maleje. Najbardziej oblegane kraje przez naszych rodaków to z pewnością Wielka Brytania, Niemcy, Norwegia i Holandia. Każdy z krajów ma do zaoferowania coś innego. Pracując legalnie warto pamiętać, że pracodawcy odprowadzają podatek w formie zaliczki, która w 98% jest zawyżona. Jak kompletować dokumenty i w jaki sposób przygotować deklarację podatkową, podpowiadamy poniżej.
Korekta przychodu w wyniku uznanej reklamacji powinna być odniesiona do uprzednio wykazanego przychodu należnego z tego tytułu. A zatem, wystawione w 2014 r. faktury korygujące, wskazujące przychód ze sprzedaży dokonanej w 2013 r., powinny być uwzględnione w okresie rozliczeniowym, w którym powstał obowiązek podatkowy, czyli w 2013 r.
Zgodnie z ustawą o PIT opodatkowaniu podlegają przychody uzyskane z odpłatnego zbycia nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości, spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej, prawa wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.
Termin na złożenie do urzędu skarbowego w formie papierowej informacji: PIT-11, PIT-8C, PIT-R, IFT-1/IFT-1R oraz rocznego obliczenia podatku PIT-40, ulegnie od 2015 r. skróceniu o jeden miesiąc tj. do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym. Dotyczy to oczywiście tych sytuacji, gdy płatnik będzie uprawniony do złożenia informacji w formie papierowej. Zasadą i obowiązkiem stanie się bowiem składanie deklaracji podatkowych w formie elektronicznej – w przypadku tej formy dotychczasowe terminy się nie zmienią.