REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Postępowanie podatkowe, Kontrola celno-skarbowa

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Postępowanie dowodowe jako część postępowania podatkowego

Rozstrzygnięcie w postępowaniu podatkowym zależy w dużej mierze od zgromadzonego materiału dowodowego. Postępowanie dowodowe nie stanowi jednak obligatoryjnej części postępowania, obowiązek jego przeprowadzenia dotyczy wyłącznie ściśle określonych sytuacji. Kiedy powinno się je przeprowadzić? Jakie są w tym względzie uprawnienia organów?

Czy można wykorzystywać podsłuchy w postępowaniu podatkowym?

Ostatnio organy podatkowe wykorzystują często możliwość wyłączenia jawności części dowodów w postępowaniu podatkowym. A jak to wygląda w wypadku podsłuchów? Kiedy organy podatkowe mogą wykorzystać dowody w postaci stenogramów z nagrań (lub samych nagrań) podsłuchanych rozmów?

Kontrola rozliczeń podatkowych w branży gastronomicznej, budowlanej i motoryzacyjnej

Kolejne branże na celowniku Krajowej Administracji Skarbowej (KAS). Budowlanka, gastronomia i motoryzacja zostają objęte przez fiskusa specjalnym nadzorem fiskalnym.

Jak są typowani przedsiębiorcy do kontroli podatkowych i celno-skarbowych?

Narzędzia jakimi dysponują organy podatkowe powodują, że kontrole są coraz skuteczniejsze i mają coraz większy wymiar finansowy. Na przestrzeni ostatnich lat jest mniej kontroli przedsiębiorców, ale w ich wyniku znacznie zwiększyła się kwota stwierdzonych uszczupleń podatkowych. W praktyce oznacza to, że kontroli jest mniej, ale celniej trafiają w podmioty, które naruszają przepisy podatkowe. To z kolei przekłada się zwiększenie ustaleń podatkowych oraz lepszą efektywność kontroli (stosunek zaangażowanych środków na przeprowadzenie kontroli do kwoty stwierdzonych uszczupleń podatkowych).

Więcej uprawnień dla organów KAS od 2019 roku

2 stycznia 2019 roku wchodzi w życie większość przepisów nowelizacji ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej z 9 listopada 2018 r. Zmiany polegają w szczególności na zwiększeniu uprawnień do pozyskiwania danych i informacji przez organy KAS, zwiększeniu katalogu zadań KAS, wzmocnieniu pozycji organów i funkcjonariuszy celno-skarbowych wobec podmiotu kontrolowanego w trakcie kontroli celno-skarbowej.

Ograniczenie możliwości składania korekty deklaracji po kontroli celno‑skarbowej

Podatnik, który otrzyma wynik kontroli celno-skarbowej, tylko raz będzie mógł skorygować złożoną deklarację podatkową. Jeśli później uzna, że dokonane przez niego rozliczenia wbrew opinii kontrolujących były jednak prawidłowe, to ponowna deklaracja, w zakresie, jakim cofa ustalenia kontroli, będzie już bezskuteczna.

Usprawnienie działania Krajowej Administracji Skarbowej 2019/2020

Nowelizacja ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej, której rozwiązania wejdą w życie w 2019 i 2020 roku, przewiduje między innymi poszerzenia uprawnień do pozyskiwania danych i informacji przez KAS. Zmiany dotyczą także zasad korzystania przez organy KAS z danych i sposobu finansowania tej instytucji.

Zmiana ustawy o KAS - problem z ponowną korektą deklaracji po kontroli celno‑skarbowej

Najnowsza nowelizacja (z 9 listopada 2018 r.) ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw wprowadza zdaniem ekspertów podatkowych ważne i raczej niekorzystne dla podatników zmiany. Ważniejsze zmiany to m.in. ograniczenie możliwości złożenia ponownej korekty deklaracji podatkowej po kontroli celno‑skarbowej, poszerzenie kręgu podmiotów mogących podlegać kontroli krzyżowej, zwiększenie dostępu fiskusa do informacji o kontach bankowych.

Skuteczniejsze wykonywanie kontroli celno-skarbowej

Zwalczanie szarej strefy i wyłudzeń podatkowych dzięki skuteczniej wykonywanie kontroli celno-skarbowej przez Krajowej Administracji Skarbowej (KAS) - to podstawowy cele nowelizacji ustawy o KAS. Projekt zawiera nowe przepisy m.in. odnoszące się do możliwości korzystania przez KAS z danych zgromadzonych w bazach, rejestrach, ewidencjach, zbiorach i systemach informatycznych.

Większe uprawnienia Krajowej Administracji Skarbowej

9 października 2018 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej, którego celem jest poprawa sprawności działania KAS w zwalczaniu szarej strefy i wyłudzeń podatkowych.

Odwołanie od decyzji podatkowej

Podatnik nie zawsze musi czekać na sądowe uchylenie decyzji podatkowej. Pożądany skutek może odnieść także dobrze przygotowane odwołanie, nawet jeżeli podatnik, według fiskusa, uczestniczył w karuzeli VAT. Podstawową kwestią dla odmówienia podatnikowi odliczenia VAT są bowiem prawidłowe ustalenia faktyczne w danej sprawie.

Nowa Ordynacja podatkowa 2020 – z punktu widzenia przedsiębiorcy

W projekcie nowej Ordynacji podatkowej, która ma wejść w życie w 2020 r., zaprezentowano sporo zmian dotyczących procedury podatkowej. Wiele propozycji, zdaniem przedsiębiorców z BCC, można ocenić pozytywnie i powinny przyczynić się do szybszego załatwiania spraw w postępowaniach podatkowych i uprościć niektóre niejasne kwestie. Wprowadzono jednak również nowe instytucje, które mogą rodzić wątpliwości i okazać się nieskutecznym rozwiązaniem.

Konsekwencje stwierdzenia braku zasadności zwrotu VAT

Przedsiębiorcy, którym wstrzymano zwrot VAT niejednokrotnie nie zdają sobie sprawy z tego, jakie mogą być konsekwencje stwierdzenia braku zasadności dokonania takiego zwrotu. Mogą się pojawić m.in. trudności w funkcjonowaniu firmy, utrata środków finansowych i kontrahentów. Najpoważniejsze konsekwencje wynikają jednak z przepisów kodeksu karnego skarbowego.

O co urzędy skarbowe nie mogą pytać świadków

Urzędy skarbowe pytają świadków o to, czy byli karani za składanie fałszywych zeznań. Robią to, choć obecne przepisy im na to nie pozwalają. - Urzędnicy mogą sprawdzać karalność świadków za składanie fałszywych zeznań w Krajowym Rejestrze Karnym. Nie oznacza to jednak, że mogą ich o to wprost pytać – mówi w rozmowie z DGP Monika Krasińska, dyrektor zespołu ds. sektora publicznego w Urzędzie Ochrony Danych Osobowych.

Ordynacja podatkowa 2020 - postępowanie uproszczone

Jeżeli kwota podatku nie przekroczy 5 tys. zł, organ podatkowy będzie mógł prowadzić postępowanie uproszczone, jeśli tylko zgodzi się na to podatnik – takie rozwiązanie przewiduje projekt nowej ordynacji podatkowej, która ma zacząć obowiązywać od 2020 roku.

Dokumentacja dla organu podatkowego w formie elektronicznej

W praktyce bywa, że forma przesyłania danych między organem podatkowym a podatnikiem nie jest ściśle określona, co wywołuje konkretne problemy z dostarczeniem dokumentacji podatkowej. W jednym z orzeczeń NSA uznał, że w przypadku gdy w wezwaniu organ nie zastrzegł papierowej formy żądanych dokumentów, podatnik ma możliwość zadośćuczynienia wezwaniu organu podatkowego za pomocą środków komunikacji elektronicznej lub na informatycznych nośnikach danych.

Podsłuchy w postępowaniach podatkowych - 7 sędziów NSA oceni, czy są legalne

Naczelny Sąd Administracyjny w kwietniu 2018 r. postanowieniem I FSK 1860/17 przedstawił do rozpoznania składowi siedmiu sędziów zagadnienie wykorzystywania przez organy skarbowe materiałów z podsłuchów rozmów w prowadzonych postępowaniach podatkowych. Temat ten budzi poważne wątpliwości, bowiem wykorzystanie tego typu materiału dowodowego w postępowaniu podatkowym prowadzonym np. w zakresie przestępstwa karuzelowego, powinno jednoznacznie wskazywać, że materiały te zostały zgromadzone w sposób legalny.

Postępowanie podatkowe a przedawnienie zobowiązania podatkowego

Zdaniem Naczelnego Sądu Administracyjnego nie jest dopuszczalne prowadzenie postępowania podatkowego i orzekanie o wysokości straty w podatku dochodowym od osób prawnych za rok podatkowy, w którym została ona poniesiona, w sytuacji gdy upłynął termin przedawnienia zobowiązania podatkowego za ten rok.

Skutki naruszenia przez organ podatkowy przepisów o dokonywaniu doręczeń

Podatnik musi zostać powiadomiony o czynnościach organu podatkowego we właściwy sposób. Naruszenie przez organ przepisów o dokonywaniu doręczeń skutkować może podstawę do zaskarżenia, a następnie uchylenia decyzji w postępowaniu przed sądem administracyjnym. W konsekwencji prawomocnego uchylenia decyzji zawieszenie biegu przedawnienia nie nastąpi, a zobowiązanie podatkowe po upływie ustawowego terminu wygaśnie.

Pełnomocnik w postępowaniu podatkowym - przesłuchanie świadka

W trakcie toczącego się postępowania podatkowego strona postępowania jak również jej pełnomocnik mają prawo brać udział w przesłuchaniu świadka. Uprawnienie to daje możliwość zadawania pytań. Aby jednak zadawać je prawidłowo, należy uważnie śledzić sposób prowadzenia przesłuchania oraz sporządzania protokołu.

Badania lekarskie osoby zatrzymanej przez Służbę Celno-Skarbową

Zatrzymanie przez funkcjonariuszy Służby Celno - Skarbowej może wywołać stres. Jeżeli w czasie prowadzonych działań sprawdzany podmiot źle się poczuje i koniecznym okaże się sprawdzenie jego stanu zdrowia, zastosowana zostanie niżej opisana procedura.

Kontrole podatkowe i celno-skarbowe bardziej efektywne

Kontroli podatkowych czy celno-skarbowych jest mniej, ale są bardziej efektywne. Skarbówka więcej analizuje, a rzadziej szuka nieprawidłowości po omacku – taki obraz działalności KAS w 2017 r. wyłania się z danych zebranych przez Dziennik Gazetę Prawną. Ten trend jest kontynuowany w 2018 roku.

Kiedy możliwe jest wznowienie postępowania podatkowego?

Przepisy dotyczące wznowienia postępowania mają zastosowanie jedynie w przypadku decyzji ostatecznej, tj. takiej, od której nie przysługuje odwołanie w administracyjnym toku postępowania. Podatnik powinien dobrze zastanowić się, czy warto zaskarżyć decyzję do sądu, czy lepiej będzie wystąpić o wznowienie postępowania.

Postanowienie o przedłużeniu terminu zwrotu VAT a prawo do korekty

Prawo do korekty deklaracji podatkowej jest proceduralnym odzwierciedleniem prawa podmiotowego do uzyskania zwrotu podatku VAT. Jednocześnie okoliczności pozbawienia podatnika prawa do korekty nie może usprawiedliwiać wydanie przez organ podatkowy postanowienia o przedłużeniu terminu zwrotu podatku po upływie tego terminu.

Reforma administracji podatkowej 2016-2020 – skutki dla podatników

Strategia Rozwoju Administracji Podatkowej, przewidziana na lata 2016–2020, stanowi podstawę dokonywanej obecnie reformy administracji podatkowej, której zasadniczym celem jest wypełnienie oczekiwań społeczeństwa i wzmocnienie procesów wewnętrznych całego systemu. Czy wprowadzane nowe rozwiązania rzeczywiście poprawiają sytuację podatników?

Odwołanie od decyzji zabezpieczającej wykonanie zobowiązania podatkowego

Organ podatkowy może wydać decyzję o zabezpieczeniu wykonania zobowiązania podatkowego w przypadku zaistnienia uzasadnionej obawy niewykonania zobowiązania. Natomiast podatnikowi przysługuje możliwość odwołania się od takiej decyzji. W odwołaniu trzeba jednak wykazać, że organ dokonał zabezpieczenia pomimo braku uzasadnionej obawy niewykonania zobowiązania.

Jak długo może trwać kontrola celno-skarbowa?

Kontrola celno-skarbowa powinna zakończyć się jak najszybciej, nie powinna przekraczać jednak 3 miesięcy. Przepisy przewidują natomiast możliwość przedłużenia tej kontroli poprzez wskazanie nowego terminu jej zakończenia. Problem stanowi brak określenia przez ustawodawcę ograniczeń czasowych dla takiej kontroli.

Skuteczne metody na kontrole przeprowadzane przez KAS

Za nami już kilka miesięcy działalności Krajowej Administracji Skarbowej (KAS). Jej pracownicy i funkcjonariusze dokonują nalotów na mieszkania i lokale, przeprowadzają liczne kontrole w firmach. Jak w tej nowej rzeczywistości ma odnaleźć się polski przedsiębiorca? Sposobów jest kilka.

Postępowanie podatkowe – dowodami będą analizy przygotowane przez KAS

Rząd przygotował projekt zmian w Ordynacji podatkowej, który zakłada, że dowodami w postępowaniu podatkowym będą również dokumenty zgromadzone w toku działalności analitycznej Krajowej Administracji Skarbowej (KAS). Projekt, nad którym obecnie pracuje Sejm, zmienia też przepisy dotyczące wydawania zaświadczeń.

Warunki wykonywania kontroli celno-skarbowej – nowe rozporządzenie

Podatników czekają zmiany w przepisach dotyczących zasad wykonywania kontroli celno-skarbowej. Ministerstwo Rozwoju i Finansów przygotowało bowiem projekt rozporządzenia w sprawie warunków wykonywania kontroli przestrzegania przepisów prawa celnego oraz innych przepisów związanych z przywozem i wywozem towarów.

Siatka obezwładniająca i broń palna w rękach funkcjonariuszy KAS

Efektem wejścia w życie ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej są zarówno zmiany organizacyjne, jak i szerokie uprawnienia nowo powstałej Krajowej Administracji Skarbowej (KAS). Zastosowane w praktyce mogą być zaskoczeniem dla wielu podatników. Organy uzyskały uprawnienie, m.in. do użycia siatki obezwładniającej (uprawnienie to nie przysługiwało w poprzednim stanie prawnym inspektorom i pracownikom kontroli skarbowej i występowało wyłącznie na gruncie ustawy o Służbie Celnej).

Odwołanie od decyzji organu podatkowego

Obowiązująca w większości państw demokratycznych, w tym także w Polsce zasada dwuinstancyjności gwarantuje podmiotom możliwość odwołania się od decyzji czy też wyroków do wyższej instancji. Reguła ta znajduje także zastosowanie w sprawach podatkowych. W jaki sposób można się odwołać od decyzji organów podatkowych?

Jakie dowody są dopuszczalne w postępowaniu podatkowym?

Jak w każdym innym postępowaniu, przy postępowaniach podatkowych strony mają możliwość przedstawienia dowodów, które mają poprzeć ich stanowiska. Organy, przed którymi toczy się postępowanie dzięki przeprowadzonemu postępowaniu dowodowemu mają natomiast możliwość wydania sprawiedliwego werdyktu. Jakie dowody mogą zostać użyte w postępowaniu podatkowym?

Z jakich narzędzi ochrony przed fiskusem może korzystać podatnik?

Wraz z początkiem tego roku katalog dostępnych narzędzi ochrony podatnika został poszerzony o dodatkowe instrumenty, którymi można się posłużyć przed zakwestionowaniem przez fiskusa dokonywanych rozliczeń. Objaśnienia podatkowe i utrwalona praktyka interpretacyjna mają zapewniać dodatkową pomoc w inteligentnym zarządzaniu podatkami. W zbiorze narzędzi ochrony podatnika pozostają nadal ogólne i indywidualne interpretacje podatkowe, porozumienia dotyczące cen transakcyjnych oraz opinie zabezpieczające.

Postępowanie podatkowe w przypadku unikania opodatkowania

Przepisy dotyczące stosowania klauzuli przeciwko unikaniu opodatkowania, które funkcjonują od ubiegłego roku, znajdują coraz częściej zastosowanie w praktyce. W międzyczasie powołana została także nowa instytucja, czyli Krajowa Administracja Skarbowa. Jak zatem obecnie wygląda procedura wszczęcia i prowadzenia postępowania podatkowego w ramach tych nowych regulacji?

Warunki wykonywania kontroli celno-skarbowej – nowe regulacje

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt nowego rozporządzenia dotyczącego warunków wykonywania kontroli celno-skarbowej. Nowe regulacje są związane z utworzeniem Krajowej Administracji Skarbowej co oznacza, że dotychczasowe zadania Służby Celnej będą wykonywane przez odpowiednie organy KAS. Zmiany polegają przede wszystkim na zastosowaniu nowego nazewnictwa organów wykonujących zadania kontrolne.

Uprawnienia organów podatkowych w zakresie kontroli krzyżowych

Zmiany w ordynacji podatkowej, które obowiązują od początku tego roku, zwiększyły zakres kontroli krzyżowych. Organy podatkowe mają obecnie możliwość kontroli całego łańcucha dostaw danego przedsiębiorcy. Prowadzona kontrola nie może być jednak nieograniczona.

Kontrola celno-skarbowa a kontrola skarbowa - różnice

W jednym z wcześniejszych artykułów omówiono różnice między nową procedurą kontroli celno-skarbowej a jednocześnie obowiązującą procedurą kontroli podatkowej. Tym razem omówione zostaną różnice pomiędzy dawną kontrolą skarbową, której procedura nadal jest stosowana do spraw wszczętych przed wejściem nowych przepisów, a kontrolą celno-skarbową uregulowaną w ustawie o Krajowej Administracji Skarbowej – KAS.

Wysokość kary porządkowej nakładanej przez organ podatkowy w 2018 r.

Wysokość kary porządkowej w roku 2018 wynosić może maksymalnie 2800 zł. Kara nakładana jest przez organ podatkowy na stronę, pełnomocnika strony, świadka lub biegłego, którzy mimo prawidłowego wezwania organu m.in. bezzasadnie odmówili złożenia wyjaśnień, wydania opinii czy też okazania ksiąg podatkowych i dowodów księgowych.

Kontrola celno-skarbowa bez gwarancji z ustawy o swobodzie działalności gospodarczej

Do kontroli celno-skarbowych, które są prowadzone od początku marca 2017 roku, nie stosuje się przepisów ustawy o swobodzie działalności gospodarczej dotyczących kontroli działalności gospodarczej przedsiębiorcy. Zdaniem ekspertów z Kancelarii Prawnej Skarbiec istotnie utrudnia to podatnikom kontrolę działań organów podatkowych oraz uniemożliwia efektywne zgłaszanie swoich argumentów.

Szerszy zakres kontroli krzyżowych od 2017 roku

Nowelizacja Ordynacji podatkowej obowiązująca od 1 stycznia 2017 r. rozszerzyła zakres kontroli krzyżowych przedsiębiorców. Urzędy skarbowe, prowadzące kontrolę podatkową lub postępowanie podatkowe, mogą wymagać dostarczenia pewnych dokumentów także od kontrahentów kontrolowanych przedsiębiorców i podatników.

Czym różni się kontrola celno-skarbowa od kontroli podatkowej?

Kontrola podatkowa jest podstawowym trybem weryfikacji rozliczeń podatkowych przez naczelników urzędów skarbowych. Od 1 marca 2017 r. zamiast obowiązującej dotychczas kontroli skarbowej wprowadzono kontrolę celno-skarbową. Kontrola celno-skarbowa w założeniu ma dotyczyć najpoważniejszych przypadków – karuzel VAT, zorganizowanej przestępczości podatkowej, lub szczególnie skomplikowanych spraw. Nie oznacza to jednak, że nie może ona dotyczyć drobnego podatnika prowadzącego jednoosobową działalność gospodarczą, mającego minimalne obroty. Czym różnią się oba tryby i czy kontrola celno-skarbowa naprawdę aż tak różni się od kontroli podatkowej?

Krajowa Administracja Skarbowa - nowe zasady kontroli i postępowań podatkowych

Na początku marca 2017 r. zacznie działać Krajowa Administracja Skarbowa, która w istotny sposób zmodyfikuje instytucjonalne otoczenie w zakresie podatków. Obowiązywać będą nowe zasady przeprowadzania kontroli i postępowań podatkowych oraz rozpatrywania odwołań od decyzji wydawanych przez organy nowej administracji skarbowej.

Jakie zmiany przyniesie reforma administracji skarbowej?

Wielka reforma administracji skarbowej już wkrótce stanie się faktem, z dniem 1 marca 2017 r. zacznie bowiem funkcjonować Krajowa Administracja Skarbowa. Struktura organów podatkowych ulegnie całkowitej zmianie, przez co zapewniony ma zostać skuteczniejszy pobór danin oraz mają powstać nowe, skuteczniejsze narzędzia do walki z nieuczciwymi podatnikami. Zasadnicza część zmian dotyczy więc reformy struktury administracji i dotychczasowych narzędzi, niemniej – jak podkreśla Marcin Książek z Grant Thornton – również podatnicy muszą być świadomi, że część zmian dotknie również ich samych.

Zawieszenie postępowania podatkowego – nowości

Kiedy może zostać zawieszone postępowanie podatkowe? Jakie przyczyny mają na to wpływ? Niektóre przeszkody faktyczne lub prawne sprawiają, że prowadzenie postępowania podatkowego jest bezcelowe. Aby sprawa została rozpatrzona rzetelnie, najpierw trzeba przeszkody pokonać. Należy przy tym pamiętać o podstawowych zasadach postępowania, dotyczących m.in. informowania czy prowadzenia sprawy w sposób budzący zaufanie.

Kto ponosi koszty postępowania podatkowego?

Co do zasady koszty postępowania przed organami podatkowymi ponosi Skarb Państwa, województwo, powiat lub gmina. Jest to norma ogólna, wywodząca się z dyspozycji art. 264 Ordynacji podatkowej, niedotycząca wszystkich, możliwych wydatków. Koszty, w większości nie są też zwracane z urzędu, ale na wniosek uczestnika postępowania.

Weryfikacja rozliczeń VAT kontrahentów tylko w ramach kontroli podatkowej lub postępowania podatkowego

Organ podatkowy nie będzie mógł uzasadnić przedłużenia terminu zwrotu różnicy podatku VAT należnego podatnikowi poprzez żądanie – w ramach czynności sprawdzających – od kontrahentów podatnika wykonujących działalność gospodarczą przedstawienia dodatkowych dokumentów w celu sprawdzenia prawidłowości i rzetelności transakcji dokonanej przez podatnika. Organy podatkowe będą mogły żądać dokumentów od kontrahentów jedynie w ramach kontroli podatkowej lub postępowania podatkowego. Tak wynika z uchwały składu 7 sędziów NSA z 24 października 2016 r.

Jak wypełnić druk pełnomocnictwa ogólnego PPO-1

Od 1 lipca 2016 r. można posługiwać się w postępowaniu podatkowym pełnomocnictwem ogólnym i uruchomiono Centralny Rejestr Pełnomocnictw Ogólnych (CRPO). Podpowiadamy, jak wypełnić i złożyć do CRPO druk pełnomocnictwa ogólnego PPO-1.

Przewlekłość postępowania UKS a odsetki za zwłokę od zaległości podatkowych

W przypadku gdy kontrola prowadzona przez Urząd Kontroli Skarbowej (UKS) trwa dłużej niż sześć miesięcy, nie nalicza się odsetek za zwłokę od zaległości podatkowych za okres od dnia wszczęcia postępowania kontrolnego do dnia doręczenia decyzji. Znaczenie ma jednak to z jakiej przyczyny doszło do przewlekłości postępowania.

Zasady doręczania pism przez organ podatkowy

Zgodnie z obowiązującymi przepisami organ podatkowy może doręczać pisma osobom fizycznym w ich mieszkaniu lub miejscu pracy. Pisma mogą być również doręczane w siedzibie organu oraz w miejscu pracy adresata – osobie upoważnionej przez pracodawcę do odbioru korespondencji. W przypadku braku możliwości doręczenia pisma w powyższy sposób oraz także w innych uzasadnionych przypadkach pisma doręcza się w każdym miejscu, gdzie się adresata zastanie.

REKLAMA