REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Pracodawca, Księgi rachunkowe

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Małe firmy będą mogły sporządzać skrócone sprawozdania finansowe

Zgodnie z projektem nowelizacji ustawy o rachunkowości małe firmy będą mogły sporządzać skrócone sprawozdania finansowe, składające się jedynie z uproszczonego bilansu, rachunku zysków i strat oraz z tzw. informacji dodatkowej z ograniczoną ilością danych. Zwolnione zostaną też ze sporządzania sprawozdania z działalności, pod warunkiem, że niektóre informacje, objęte dotychczas jego zakresem informacyjnym, zostaną przez jednostki małe ujawnione w informacji dodatkowej. Małe firmy mają też zostać zwolnione z obowiązku sporządzania zestawienia zmian w kapitale własnym oraz rachunku przepływów pieniężnych.

Zasady rozwiązywania umów o pracę

Umowa o pracę jest formalnym wyrazem stosunku prawnego, jaki łączy pracownika z pracodawcą. Co do zasady, umowę o pracę może wypowiedzieć każda ze stron. Pracodawca i pracownik mogą również wspólnie postanowić o terminie rozwiązania umowy o pracę. Co trzeba zrobić, aby skutecznie rozwiązać tę więź prawną? O czym należy pamiętać oraz na co zwrócić uwagę?

Jak amortyzować środki trwałe o niskiej wartości

Spółka z o.o. nabyła kilka maszyn produkcyjnych. Każda z maszyn to osobne narzędzie pracy (nie jest to zespół, który działa jako całość). Wartość jednostkowa jest niższa niż 3500 zł. Czy mimo że wartość każdej maszyny jest niższa niż 3500 zł, należy przyjąć je do ewidencji środków trwałych i jednorazowo zamortyzować (w 100 proc.)? Czy wystarczy w momencie zakupu ująć je w koszty uzyskania przychodu?

Jak zaksięgować zakup upominków z logo firmy

Firma dokonała zakupu drobnych upominków z logo firmy w celu przekazania ich swoim kontrahentom. Jak powinna zaksięgować fakturę za te upominki w księgach rachunkowych?

REKLAMA

IFK poleca: Skierowanie na badania na nowym wzorze

Od 1 kwietnia 2015 r. obowiązują nowe zasady przeprowadzania badań lekarskich pracowników. Pracodawcy muszą także stosować nowy wzór skierowania na badania lekarskie. Obecnie pracodawca ma obowiązek wydania dwóch egzemplarzy skierowania na badania. Jeden egzemplarz jest przeznaczony dla lekarza, drugi dla pracownika.

IFK poleca: Dokumentacja pracownicza - firmy chcą elektronizacji

Ministerstwo Gospodarki przygotowało projekt nowelizacji Kodeksu pracy, który ma ułatwić pracodawcom przechowywanie dokumentacji pracowniczej, a w konsekwencji ograniczyć koszty z tym związane. Pracodawcy RP popierają cel tego projektu. Obawiają się jednak, że zaproponowane przepisy nie doprowadzą do zamierzonych skutków. Wynika to przede wszystkim z tego, iż pomijają one podstawowy postulat pracodawców, zakładający możliwość prowadzenia dokumentacji oraz jej archiwizowania również w formie elektronicznej.

Przedsiębiorcy poszukują osób ze znajomością języków skandynawskich

Z uwagi na zwiększające się kontakty biznesowe polskich przedsiębiorstw z krajami skandynawskimi rośnie także zapotrzebowanie na osoby znające język szwedzki, duński czy norweski.

5 kroków do optymalizacji pracy w księgowości - Cz. II. Skuteczna komunikacja Księgowego z Klientem

Jak sprawić, aby przepływ informacji między Księgowym a Klientem spełniał oczekiwania obu stron? Kiedy Klient uzna, że dostał wystarczającą porcję informacji o swojej firmie? A kiedy Księgowy będzie w stanie je dostarczyć? Stworzenie warunków do sprawnej komunikacji stanowi drugi krok do optymalizacji pracy w księgowości.

REKLAMA

IFK poleca: Pamiętaj o I racie odpisu na ZFŚS

Do końca maja 2015 r. pracodawcy obowiązkowo tworzący zakładowy fundusz świadczeń socjalnych powinni przekazać pierwszą ratę odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych. Za nieterminowe wykonanie tego obowiązku grozi kara grzywny.

5 kroków do optymalizacji pracy w księgowości - Cz. I. Właściwa organizacja i podział pracy

Analiza zadań pracowników – praca z dokumentami księgowymi rozłożona na czynniki pierwsze.

IFK poleca: Uproszczenia dla jednostek małych

Na najbliższym posiedzeniu Sejm zajmie się projektem nowelizacji ustawy o rachunkowości. Nowelizacja ta przewiduje szereg uproszczeń w zakresie sprawozdawczości finansowej dla tzw. jednostek małych.

Krajowy Standard Rachunkowości nr 7 „Zmiany zasad (polityki) rachunkowości, wartości szacunkowych, poprawianie błędów, zdarzenia następujące po dniu bilansowym – ujęcie i prezentacja”

Uregulowania prawne rachunkowości w Polsce tworzą, zgodnie z przepisami ustawy o rachunkowości, ustawa z 29 września 1994 roku o rachunkowości, a także Międzynarodowe i Krajowe Standardy Rachunkowości. Krajowe Standardy Rachunkowości są standardami oraz interpretacjami, które dotyczą rachunkowości. Są stosowane w celu prawidłowego ujęcia operacji gospodarczych w tych obszarach, które nie zostały sprecyzowane w ustawie o rachunkowości. Krajowy Standard Rachunkowości Nr 7 dotyczy " Zmiany zasad (polityki) rachunkowości, wartości szacunkowych, poprawiania błędów, zdarzeń następujących po dacie bilansu – ujęcie i prezentacja ". W niniejszej publikacji prezentujemy treść tego standardu.

Krajowy Standard Rachunkowości nr 8 „Działalność deweloperska”

Za podstawę prawną rachunkowości w Polsce, zgodnie z przepisami ustawy o rachunkowości, uznawane są: ustawa z 29 września 1994 roku o rachunkowości, a także Międzynarodowe i Krajowe Standardy Rachunkowości. Krajowe Standardy Rachunkowości są to standardy, a także interpretacje dotyczące rachunkowości. Stosuje się je w celu prawidłowego ujęcia operacji gospodarczych w tych obszarach, które nie zostały sprecyzowane w ustawie o rachunkowości. Krajowy Standard Rachunkowości Nr 8 dotyczy "Działalności deweloperskiej". W niniejszej publikacji prezentujemy treść tego standardu.

Jak ująć w księgach rachunkowych zaliczkę w walucie obcej

Firma zapłaciła kontrahentowi krajowemu zaliczkę w walucie obcej na poczet dostawy towarów, na którą otrzymała fakturę zaliczkową. Jak prawidłowo powinna ująć w księgach rachunkowych taką zaliczkę?

Jak skutecznie zarządzać pracą mobilnych pracowników

Przedsiębiorstwa zagają się z rosnącą liczbą zadań realizowanych przez swoich pracowników w terenie, szukając jednocześnie sposobów na optymalizację kosztów związanych z koordynacją oraz kontrolą pracy wykonywanej przez zdalnych pracowników. Czy wykorzystanie nowoczesnych aplikacji do zarządzania pracownikami mobilnymi może przynosić realne oszczędności czasowo-ekonomiczne?

Jak ująć w księgach rachunkowych zakup na raty telefonu komórkowego

Zasady dotyczące ewidencjonowania środków trwałych o niskiej wartości powinny być uregulowane w polityce rachunkowości. Dotyczy to także aparatów telefonicznych, których wartość nie przekracza 3500 zł.

Umowy terminowe maksymalnie do 33 miesięcy

Projekt nowelizacji Kodeksu pracy, nad którym trwają prace w Sejmie, zakłada ograniczenie czasu trwania umów terminowych maksymalnie do 33 miesięcy oraz zmiany w długości okresów wypowiedzenia umów o pracę na czas określony.

Kompetencje zawodowe Polaków oraz zmiany zachodzące na rynku pracy

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości we współpracy z Uniwersytetem Jagiellońskim realizuje projekt systemowy Bilans Kapitału Ludzkiego, w ramach którego na skalę niespotykaną do tej pory prowadzone były badania kompetencji zawodowych Polaków oraz monitoring zmian zachodzących na rynku pracy. Pięć edycji, 350 tysięcy respondentów. To również największa baza wskaźników rynku pracy.

IFK poleca: Ułatwienia w przechowywaniu akt pracowników

Zespół ds. prawa pracy i układów zbiorowych zajął się projektem dotyczącym przechowywania dokumentacji pracowniczej. Został on przygotowany przez Ministerstwo Gospodarki, przy współpracy z Ministerstwem Pracy i Polityki Społecznej. Trwają właśnie konsultacje tego projektu.

KPiR czy księgi rachunkowe?

Każdy przedsiębiorca zobligowany jest do prowadzenia takiej ewidencji swoich przychodów i kosztów, w której znajdą się prawidłowe informacje o wszystkich zdarzeniach gospodarczych danego okresu. Ewidencja ta może przybrać formę uproszczoną, czyli tzw. Podatkowej Księgi Przychodów i Rozchodów, oraz pełną (księgi rachunkowe). Co do zasady, pierwsza z nich dotyczy raczej przedsiębiorców z sektora MSP, druga – większych firm. Czym różnią się te dwie formy prowadzenia rachunkowości i do kogo są adresowane?

Zamknięcia i otwarcia ksiąg rachunkowych przy przekształceniu spółki

Generalnie zmiana formy prawnej spółki stanowi przesłankę do zamknięcia i otwarcia ksiąg rachunkowych. Ustawa o rachunkowości przewiduje jednak możliwość skorzystania z uproszczeń w tym zakresie.

Świadectwo pracy po zakończeniu zatrudnienia terminowego

Świadectwo pracy jest dokumentem potwierdzającym przebieg zatrudnienia u danego pracodawcy. Co do zasady, wystawiane jest po rozwiązaniu stosunku pracy, a więc gdy zakończeniu ulega swoista prawna więź łączącego pracownika z pracodawcą. Nie każdy ma jednak świadomość tego, że pracodawca jest zobowiązany wystawić ten dokument również po zakończeniu zatrudnienia terminowego. Jak to powinno wyglądać w praktyce?

IFK poleca: Nowe okresy przechowywania dokumentacji pracowniczej

Ministerstwo Gospodarki opublikowało projekt nowelizacji Kodeksu pracy. Projekt ma na celu ograniczenie kosztów ponoszonych przez pracodawców z tytułu przechowywania dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz akt osobowych pracowników. Projektowane rozwiązania polegają na ograniczeniu zakresu i czasu przechowywania dokumentacji pracowniczej przez pracodawców.

Rada Dialogu Społecznego zamiast Komisji Trójstronnej [zmiana]

Projekt ustawy o Radzie Dialogu Społecznego został przekazany do konsultacji społecznych. Dokument przygotowali i uzgodnili przedstawiciele organizacji pracodawców, związków zawodowych oraz resort pracy.

Pokolenie Y na rynku pracy

Pokolenie Y jest źle oceniane przez pracodawców. Osobom z tego pokolenia zarzuca się przede wszystkim brak zaangażowania i roszczeniowość. Szacuje się, że w ciągu kolejnych 10 lat pokolenie Y, czyli ludzie urodzeniu między 1980 a 2000 r., będzie stanowić 75 proc. siły roboczej na świecie.

Przychody z tytułu dywidendy w księgach rachunkowych

Spółka w marcu tego roku otrzymała informację, że za 2014 r. należy się jej dywidenda w bardzo dużej wysokości od spółki, w której posiada udziały. Dywidendę kasowo spółka otrzyma dopiero w maju obecnego roku. Kiedy i jakich księgowań należy dokonać? Czy dywidendę trzeba ująć w przychodach 2014 r. i zmienić sprawozdanie finansowe?

Sprzedaż samochodu - jak rozliczyć koszty ubezpieczenia

Spółka na okres od października 2014 r. do września 2015 r. wykupiła ubezpieczenie samochodu ciężarowego. Składka ubezpieczeniowa została rozłożona na cztery równe raty. Spółka ujmuje koszty na zespole 4, a wartość polisy dodatkowo zaewidencjonowała na koncie „Czynne rozliczenia międzyokresowe kosztów”. W lutym 2015 r. samochód został sprzedany i spółka wystąpiła do ubezpieczyciela o zwrot niewykorzystanej części składki ubezpieczeniowej. Jak zaksięgować otrzymaną kwotę składki?

Ulgi dla firm tworzących żłobki lub przedszkola - zmiany w PIT i CIT w 2016 r.

Ministerstwo Finansów w projekcie nowelizacji ustawy o PIT i CIT proponuje ułatwienia dla przedsiębiorstw tworzących żłobki lub przedszkola dla dzieci swoich pracowników. Dla pracowników korzystających z oferty pracodawców przewidziano zwolnienia podatkowe. MF zakłada, że zmiany wejdą w życie 1 stycznia 2016 r.

Lista płac – sporządzanie i korekta w praktycznych rozliczeniach

Żadne przepisy prawa nie nakazują wprost sporządzania listy płac w rozliczeniach między pracodawcą, pracownikiem a organami publicznymi (urząd skarbowy, ZUS). Jednak ze względu na konieczność prawidłowego ustalenia m.in. zobowiązań składkowo-podatkowych i kwoty do wypłaty, jak również ich weryfikacji przez upoważnione podmioty, tworzenie listy płac jest niezbędne.

Badania lekarskie pracowników – jak je przeprowadzać po zmianach od 1 kwietnia 2015 r.

Po zmianach przepisów od 1 kwietnia 2015 r. pracodawcy nie muszą kierować na badania wstępne pracowników, którzy mają aktualne badania profilaktyczne od dotychczasowego pracodawcy i podejmą u nich pracę w ciągu 30 dni od dnia rozwiązania poprzedniego stosunku pracy. Dotyczy to jednak podjęcia zatrudnienia w warunkach pracy takich samych lub zbliżonych do wcześniejszych, w których była wykonywana praca.

Terminowe umowy o pracę maksymalnie 36 miesięcy

Maksymalny czas trwania umów terminowych w jednej firmie nie będzie mógł przekroczyć 36 miesięcy - wraz z 3-miesięcznym okresem próbnym. Takie rozwiązanie zakłada projekt zmian w Kodeksie pracy, zaakceptowany przez rząd

Uproszczenia w rachunkowości małych firm

Uproszczenia w sprawozdawczości finansowej dla małych firm o przychodach nieprzekraczających 34 mln zł rocznie przewiduje projekt nowelizacji ustawy o rachunkowości, którym ma zająć się rząd. Zmiany mają prowadzić do obniżenia kosztów prowadzenia rachunkowości.

Odpisy na fundusz rekultywacyjny w księgach rachunkowych

Fundusz rekultywacyjny przeznaczony jest na poeksploatacyjne utrzymanie obiektu, który dziś przynosi spółce podstawowe przychody operacyjne – przychody ze sprzedaży. Oznacza to, że koszty tworzenia odpisu są związane z działalnością operacyjną jednostki. Jak powinna księgować koszty związane z tworzeniem funduszu rekultywacyjnego spółka, która prowadzi działalność gospodarczą w zakresie eksploatacji składowiska?

Ewidencja bilansowa rezerw na świadczenia pracownicze

Podmioty prowadzące księgi rachunkowe zobowiązane są do tworzenia biernych rozliczeń międzyokresowych na świadczenia pracownicze, które w bilansie wykazywane są jako rezerwy na zobowiązania. Jednostka powinna uwzględnić rezerwy na znane jej ryzyko, grożące straty oraz skutki innych zdarzeń, także wtedy, gdy ich ujawnienie nastąpi między końcem roku a zamknięciem ksiąg rachunkowych za dany rok.

Kiedy obniżki cen sprzedaży nie trzeba ujmować w księgach rachunkowych

Spółka co jakiś czas dokonuje przeceny towarów handlowych w związku z zakończeniem sezonu na ich sprzedaż. W jaki sposób powinna zaksięgować skutki takiej obniżki? Czy powinna dokonywać tej przeceny dopiero wtedy, gdy sprzeda towar, czy już gdy jest podjęta decyzja o obniżeniu ceny? Często nowa, obniżona cena sprzedaży jest niższa od ceny zakupu.

Współpraca uczelni z firmami i instytucjami zwiększa zatrudnienie wśród absolwentów

Szanse absolwentów kierunków humanistycznych na rynku pracy mogłyby znacznie wzrosnąć, gdyby uczelnie humanistyczne – na wzór uczelni technicznych – bardziej współpracowały z pracodawcami. Chodzi m.in. o współpracę z tymi organizacjami, które są zainteresowane zatrudnianiem humanistów. Wówczas dofinansowywanie takich kierunków przynosiłoby większe korzyści i z czasem pojawiałby się szansa na wzrost dotacji. Współpraca z pracodawcami jest dla uczelni szczególnie istotna w obecnej sytuacji demograficznej.

Nowe zasady świadczenia usług księgowych w UE w 2016 r.

Zmienią się przepisy regulujące zasady świadczenia usług księgowych. Parlament Europejski zdecydował, że audytor i doradca nie będą mogli pochodzić z jednej firmy. Ma to poprawić przejrzystość tego typu usług i zwiększyć niezależność kontrolerów. Nowe regulacje wejdą w życie w połowie 2016 r.

Jak ująć koszty wysyłki w księgach rachunkowych

Jeden z klientów biura rachunkowego prowadzi sklep internetowy. Biuro ma wątpliwości, jak w takim przypadku zaewidencjonować koszty przesyłki, za które płaci klient. Jak prawidłowo ująć koszty wysyłki w księgach rachunkowych sprzedającego?

Wpływ znajomości języków obcych na wysokość wynagrodzenia

Jaka jest relacja pomiędzy znajomością języków obcych a wynagrodzeniem? Jaki poziom znajomości języków obcych pozwala na osiągnięcie znacząco wyższych zarobków?

Czy można stosować dwie różne metod wyceny zapasów

Prowadzimy różne rodzaje działalności gospodarczej. W każdej z nich są odrębne magazyny, gdzie obowiązuje zasada rozchodu towarów (według metody FIFO). Od 1 stycznia 2015 r. jesteśmy zmuszeni w jednym z rodzajów działalności wprowadzić nowy system informatyczny, w którym wycena rozchodu towarów jest tylko według cen średnich ważonych. Czy w firmie mogą obowiązywać różne metody wyceny zapasów, gdy uwzględni się ten fakt w polityce rachunkowości?

Czy wypowiedzenie wręczone w dniu wolnym od pracy jest skuteczne?

Jednemu z naszych pracowników który pracuje od wtorku do soboty od 7:00 do 15:00 wręczyliśmy wypowiedzenie w poniedziałek 9 marca tj. w dniu harmonogramowo wolnym. Pracownik ma 3 miesięczny okres wypowiedzenia. Czy takie wypowiedzenie jest ważne i niewadliwe?

Czym jest okres rozliczeniowy w prawie pracy?

Okres rozliczeniowy jest to okres czasu, na który powinna być planowana praca pracownika, w taki sposób aby zachowane zostały ochronne przepisy kodeksu pracy dotyczące czasu pracy. Długość okresu rozliczeniowego jest zależna od systemu pracy obowiązującego pracownika i wynosi od 4 tygodni do 12 miesięcy.

Kurs języka obcego dla pracowników – co wybrać?

Obecnie oferta szkoleń językowych jest bardzo szeroka i wydaje się rozrastać bez końca. Firma, która po raz pierwszy staje przed wyzwaniem zorganizowania szkoleń językowych dla swoich pracowników, ma do wyboru wiele możliwości. Co warto wziąć pod uwagę, wybierając metodę nauki?

Rodzaje kosztów w układzie rodzajowym

Przedsiębiorstwa są zobowiązane do prowadzenia ksiąg rachunkowych. W związku z tym przygotowują sprawozdanie finansowe, które składa się z bilansu, rachunku zysków i strat oraz informacji dodatkowej. Przyjęte przez jednostkę zasady ewidencji kosztów mają wpływ na wybór wariantu rachunku.

Refundacja kosztów związanych z zatrudnieniem niepełnosprawnych

Pracodawcy jako jeden z powodów niezatrudniania osób niepełnosprawnych najczęściej wskazują na konieczność poniesienia związanych z tym kosztów. Aby zapewnić możliwość pracy osobom niepełnosprawnym, zatrudniający często muszą dokonywać adaptacji miejsca pracy, tak aby niepełnosprawni mogli się swobodnie poruszać. Koszty poniesione na ten cel mogą zostać zrefundowane ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.

Rozliczenie zakupu w księgach rachunkowych

Każdy przedsiębiorca do prowadzenia działalności potrzebuje materiałów lub towarów i jest zobowiązany do prowadzenia ewidencji takich zakupów. Aby w pełni rozliczyć zakup trzeba otrzymać odpowiednie dokumenty służące rozliczeniu i odpowiednim zaksięgowaniu.

Ewidencja księgowa różnic kursowych

Powstałe w wyniku bilansowej wyceny aktywów i pasywów różnice kursowe są zaliczane bezpośrednio do przychodów (dodatnie różnice) lub kosztów (ujemne różnice) finansowych (art. 30 ust. 4 uor). Należy je ująć w księgach rachunkowych na kontach zespołu 7 przychodów finansowych „Dodatnie różnice kursowe” i kosztów finansowych „Ujemne różnice kursowe” w korespondencji z kontem zespołu 1 lub 2.

Zakaz konkurencji w prawie pracy

Pracodawca, który chce zabezpieczyć swoje interesy, powinien zastanowić się nad zawarciem z pracownikiem umowy o zakazie konkurencji. Zakaz konkurencji jest to zobowiązanie się pracownika do nieprowadzenia działalności konkurencyjnej wobec pracodawcy oraz do nieświadczenia pracy na rzecz innego podmiotu prowadzącego taką działalność.

Obowiązki pracodawcy w okresie zimy

Zima jest często trudnym okresem dla pracowników, szczególnie pracujących poza biurem. Osobom pracującym w surowych warunkach pogodowych przysługują jednak określone prawem udogodnienia ze strony pracodawcy. Kiedy i co musi zapewnić pracodawca w okresie zimy?

Roczna korekta VAT w księgach rachunkowych

Podatnik ma prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W przypadku prowadzenia działalności opodatkowanej i zwolnionej obowiązkiem podatnika jest odrębne określanie kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami, w stosunku do których przysługuje mu prawo do obniżenia podatku należnego. W niektórych przypadkach dokonuje się tego na podstawie wskaźnika proporcji. Ma to odpowiedni wpływ na ewidencję księgową.

REKLAMA