REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Przedsiębiorca, Inwentaryzacja

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Spis z natury składników trudno mierzalnych i niedostępnych

Spis z natury umożliwia dokonanie fizycznego pomiaru ilości składników majątkowych za pomocą ich przeliczenia/zważenia/zmierzenia. Jeśli nie istnieje możliwość przeliczenia/zważenia/zmierzenia składników majątku, bo są one trudno mierzalne czy niedostępne, ponieważ występują w dużych partiach – sypkich (zboże), przestrzennych, czy są przechowywane w zwałach, zbiornikach, zasobnikach (paliwo, węgiel koks), to można ustalić ich ilość opierając się na obliczeniach technicznych za pomocą drogi tzw. szacunku.

Dokumenty tradycyjne a elektroniczne podczas procesu inwentaryzacji

Inwentaryzację można przeprowadzić w sposób tradycyjny lub elektroniczny. Pod pojęciem „tradycyjny” można rozumieć przeprowadzenie inwentaryzacji poprzez ręczny spis towarów i materiałów oraz środków trwałych na arkuszach spisowych.

W biznesie liczy się kreatywność

Skup pierścionków zaręczynowych, sprzedaż alibi, wynajmowanie kaczek i kur czy sprzedawanie okularów przeciwsłonecznych dla psów. Za granicą powstaje coraz to więcej ciekawych biznesów. Polacy również nie pozostają z kreatywnością w tyle.

Obniżone składki ZUS nie tylko dla nowych firm

Obniżone składki na ubezpieczenia społeczne przysługują przedsiębiorcom rozpoczynającym działalność gospodarczą. Ale w niektórych wypadkach mogą z nich skorzystać także ci, którzy już mają doświadczenie w biznesie.

REKLAMA

Gry hazardowe i zakłady bukmacherskie: zmiana brytyjskich przepisów w zakresie miejsca opodatkowania

Od 1 grudnia 2014 r. zmieniają się przepisy podatkowe w Wielkiej Brytanii dotyczące opodatkowania podmiotów prowadzących gry hazardowe i zakłady bukmacherskie (betting and gaming duties). Zmiana będzie dotyczyć także operatorów tego rodzaju usług z siedzibą w Polsce i realizujących swoje usługi w Wielkiej Brytanii.

E-faktury w małych i średnich przedsiębiorstwach

Jak wynika z badań, zdecydowana większość polskich małych i średnich przedsiębiorstw wystawia jedynie papierowe faktury. Przedsiębiorcy z sektora MŚP nisko też oceniają swoją wiedzę na temat obiegu dokumentów elektronicznych, dostrzegają jednocześnie korzyści finansowe płynące z ewentualnego przejścia „z papieru” na pliki elektroniczne (w tym e-faktury).

Ubezpieczenia majątkowe w kosztach przedsiębiorców

W działalności gospodarczej każdego przedsiębiorcy mogą wystąpić zdarzenia losowe, które powodują szkody w firmowym majątku. Ochronie przed stratami finansowymi związanymi ze zniszczeniem lub utratą majątku firmy służą ubezpieczenia majątkowe.

Prawo zamówień publicznych - nowelizacja (cz. II)

19 października 2014 r. weszła w życie nowelizacja ustawy Prawo zamówień publicznych. W drugiej części publikacji na ten temat zostaną poruszone kwestie dotyczące odpowiedzialności podmiotu udostępniającego zasoby na potrzeby zamówienia, wymogu zatrudniania osób wykonujących zamówienie na podstawie umowy o pracę oraz odnoszące się do zatrzymywania wadium.

REKLAMA

Prawo zamówień publicznych - nowelizacja (cz. I)

19 października 2014 r. weszła w życie nowelizacja ustawy Prawo zamówień publicznych. W związku z dużą ilością zmian wprowadzonych nowelizacją, w pierwszej części publikacji zostanie poruszona kwestia nowej, uproszczonej procedury udzielania zamówienia, zmiana dotycząca zastrzegania tajemnicy przedsiębiorstwa, oraz zmiany w zakresie przesłanek wykluczania wykonawców z postępowania.

Prawo zamówień publicznych - nowelizacja (cz. III)

19 października 2014 r. weszła w życie nowelizacja ustawy Prawo zamówień publicznych. W trzeciej części publikacji na ten temat zostaną poruszone zmiany dotyczące ustalania, czy oferta zawiera rażąco niską cenę, zmiany dotyczące rozszerzenia stosowania innych niż cena kryteriów oceny ofert, oraz wymogu wprowadzania w umowach zawartych na dłużej niż 12 miesięcy zasad zmiany wynagrodzenia, ze względu na określone czynniki. odpowiedzialności podmiotu udostępniającego zasoby na potrzeby zamówienia, wymogu zatrudniania osób wykonujących zamówienie na podstawie umowy o pracę oraz odnoszące się do zatrzymywania wadium.

Tajemnica przedsiębiorstwa i tajemnica bankowa w obrocie gospodarczym

Obecnie nie sposób wyobrazić sobie prężnie działającej firmy bez strony internetowej i firmowego konta bankowego. Przedsiębiorcy, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, posługują się różnymi instrumentami technicznymi i bankowymi usprawniającymi choćby pozyskanie klientów i rynków zbytu, usług czy dokonanie comiesięcznych rozliczeń płatności należności publicznoprawnych, rozliczeń z kontrahentami.

Dopłaty formą zasilenia majątku spółki

Jednym ze sposobów pozyskiwania środków finansowania przez spółkę są dopłaty, traktowane jako wewnętrzne źródło dofinansowania. Jakie zasady obwiązują przy wnoszeniu dopłat?

Kiedy nie trzeba płacić odsetek od zaległych podatków?

Przedsiębiorca, który nie zapłaci zobowiązania na rzecz państwa w terminie jest zmuszony doliczać odsetki do zaległości. Ten temat może jednak budzić liczne wątpliwości dotyczące tego kiedy zapłata odsetek jest potrzebna, a także jak formalnie dokonać wpłaty odsetek, żeby mieć pewność, że zaległość przestanie istnieć.

Serwisy B2B w Chinach – przewodnik

Prowadzenie interesów z chińskimi firmami za pośrednictwem Internetu może wydawać się wielką szansą. W normalnym wypadku e-biznes jest bezpieczny, opłacalny i łatwy: możemy zaoszczędzić sporo pieniędzy. Po więc trudzić się, gdy zamawiamy proste, masowo produkowane towary? Oczywiście istnieje pewne ryzyko, ale ktoś mógłby powiedzieć, że jeśli nasz potencjalny kontrahent posiada certyfikat „Golden Supplier”, to co może pójść nie tak? Cóż, wiele rzeczy: to nie takie proste, jak zakup książki na Amazon.com.

Nowe obowiązki przedsiębiorców po zmianach w prawie konsumenckim

Od 25 grudnia 2014 r. przedsiębiorcy będą musieli w szerszym niż dotychczas zakresie informować swych klientów o warunkach zawieranych umów. Prowadzący sklepy internetowe będą musieli dokonać zmian na swoich stronach internetowych. Klienci zyskali szersze niż dotychczas prawo do odstępowania od zawieranych z przedsiębiorcami umów.

Nowe prawo o działalności gospodarczej - wstępne założenia MG

Odstąpienie od karania przez rok osoby fizycznej, rozpoczynającej działalność gospodarczą, identyfikacja przedsiębiorcy tylko według NIP - to m.in. założenia nowego prawa o działalności gospodarczej, przygotowane przez resort gospodarki.

Wnioski o pomoc w związku ze spadkiem cen skupu owoców

Producenci owoców porzeczki czarnej lub owoców wiśni mogą już składać wnioski o pomoc w związku z drastycznym spadkiem w 2014 r. cen skupu tych owoców – informuje Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

Manipulowanie przy interpretacjach podatkowych nie podoba się przedsiębiorcom

Przedsiębiorcy mają już zdecydowanie dość manipulacji przy interpretacji podatków i są zdeterminowani do dość radykalnych działań, jeśli rząd nie zaprzestanie praktyki zmieniania interpretacji podatkowej i naliczania podatków 5 lat wstecz - tak wynika z badań Związku Przedsiębiorców i Pracodawców.

Nowe technologie fundamentem współczesnego biznesu

Czy dzisiejszy biznes mógłby funkcjonować bez informatycznych rozwiązań? Nawet jeśli byłoby to możliwe, to nowe technologie są lokomotywą napędzającą rozwój przedsiębiorstw. Na bazie innowacyjnych systemów firmy budują swoją przewagę konkurencyjną, tworzą nowe usługi oraz usprawniają współpracę i komunikację z klientem. Jakie innowacje wdrażać i jak czerpać z nich realne korzyści? Między innymi o tym dyskutowali uczestnicy II Kongresu Profesjonalistów IT w Rzeszowie, nad którym patronat medialny objął portal Infor.pl

Kiedy traci się prawo do karty podatkowej

Jeżeli przedsiębiorca rozlicza się w formie karty podatkowej - co miesiąc płaci z góry ustaloną kwotę podatku dochodowego. Ale gdy taki podatnik naruszy warunki korzystania z karty, będzie musiał rozliczać z się z podatku na zasadach ogólnych, czyli przy użyciu skali podatkowej PIT ze stawkami 18 % i 32 %.

Inwentaryzacja a amortyzacja środków trwałych

Inwentaryzacja ma na celu wykazanie w księgach rachunkowych najbardziej realnego stanu aktywów i pasywów. Amortyzacja natomiast odzwierciedla utratę wartości aktywów w czasie. Przyjrzyjmy się jakie zależności występują pomiędzy tymi dwoma procesami.

Znajomość zasad savoir vivre przez przedsiębiorców

Prowadzenie biznesu wymaga nie tylko odpowiednich kwalifikacji, doświadczenia lub konkretnych uprawnień, ale niejednokrotnie również znajomości zasad savoir vivre. Dlatego coraz częściej przedsiębiorcy uczęszczają na zajęcia, na których uczą się etykiety obowiązującej w biznesie.

Expose premier Ewy Kopacz - obietnice gospodarcze

Przedstawiamy zestawienie zapowiedzi z dziedziny gospodarki, jakie padły w expose premier Ewy Kopacz w dniu 1 października 2014 r.

Naruszenia w sferze finansów publicznych z zakresu inwentaryzacji

Przepisy dotyczące inwentaryzacji są dostępne w rozdziale 3 ustawy o rachunkowości. Jednak w ustawie o rachunkowości nie są doprecyzowane kwestie techniczne i organizacyjne dotyczące przeprowadzenia inwentaryzacji. Tak więc podczas przeprowadzenia inwentaryzacji niezwykle istotne jest ujęcie w polityce rachunkowej zasad, które umożliwią prawidłową jej realizację.

Sposób inwentaryzacji wartości niematerialnych i prawnych

Wartości niematerialne i prawne są to prawa majątkowe, które mają przewidywany okres ekonomicznej użyteczności dłuższy niż rok i są przeznaczone do użytkowania na potrzeby własne jednostki. To mogą być patenty, licencje, znaki towarowe, a przede wszystkim programy komputerowe. Niematerialne, czyli nie można ich w żaden sposób policzyć, ani zmierzyć, a więc nie można w przypadku wartości niematerialnych i prawnych przeprowadzać spisu z natury. Jedyną prawidłową i obowiązującą metodą jest metoda weryfikacji salda.

Zmiany w ustawie o ochronie konkurencji i konsumentów – ochrona konsumentów, czy przedsiębiorców?

18 stycznia 2015 r. wejdzie w życie nowelizacja przepisów ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów (Dz. U. Nr 50, poz. 331, z późn. zm.). Jak czytamy w uzasadnieniu projektu rządowego, ma ona na celu wdrożenie rozwiązań wzmacniających polski system ochrony konkurencji i konsumentów oraz uproszczenie i skrócenie procedur, zwłaszcza w zakresie kontroli koncentracji przedsiębiorców. Przede wszystkim jednak ustawa wprowadzi możliwość dobrowolnego poddania się karze przedsiębiorcy naruszającego przepisy ustawy.

Forum Nowoczesnego Controllingu „Efektywne strategie optymalizacji struktury kosztów przedsiębiorstwa”

Zapraszamy na Forum Nowoczesnego Controllingu „Efektywne strategie optymalizacji struktury kosztów przedsiębiorstwa”, które odbędzie się w dniach 22-23 października 2014 r. w Otwocku koło Warszawy. Patronat medialny nad wydarzeniem objął portal Infor.pl

Sporządzanie spisu z natury – ryczałt od przychodów ewidencjonowanych

Jak prawidłowo sporządzać spis z natury w przypadku prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej opodatkowanej ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych?

Inwentaryzacja za 2014 rok - czynności przygotowawcze

Obowiązek przeprowadzania inwentaryzacji wynika z art. 26–27 ustawy o rachunkowości. Inwentaryzacja, tj. okresowe ustalanie lub sprawdzanie rzeczywistego stanu aktywów i pasywów, jest elementem rachunkowości jednostki, za którą odpowiedzialność ponosi kierownik jednostki. Odpowiedzialność za spis z natury ponosi osoba, której ta czynność została powierzona, ale tylko w tym zakresie.

Program wsparcia dla firmy w sytuacji kryzysowej

Rząd przyjął program „Polityka nowej szansy”, który zakłada wsparcie dla firm w sytuacjach kryzysowych. Na pomoc w ramach programu będą mogły liczyć małe i średnie firmy oraz przedsiębiorcy ponownie próbujący rozpocząć prowadzenie działalności gospodarczej.

System podatkowy utrudnia prowadzenie biznesu

Przedsiębiorcy uważają, że system podatkowy (i stosowanie jego przepisów) jest obszarem, w którym istnieją największe utrudnienia dla prowadzenia biznesu w Polsce, niezależnie od wielkości firmy czy branży jej działalności – wynika z badania przeprowadzonego przez GfK Polonię na zlecenie BCC na reprezentatywnej próbie przedsiębiorców w I połowie bieżącego roku. Problemy firm w tej dziedzinie rozwiązałoby wprowadzenie jednolitej interpretacji wszelkich przepisów podatkowych przez Ministerstwo Finansów oraz brak zmian w regulacjach podatkowych w okresie dłuższym niż 2 lata – mówią badani przedsiębiorcy.

Zawieszenie działalności spółki prawa handlowego

Każdemu przedsiębiorcy może zdarzyć się sytuacja gdy zacznie rozważać ewentualne zaprzestanie dalszego prowadzenia działalności gospodarczej. Przyczyną takiego stanu rzeczy może być zła sytuacja rynkowa, problemy finansowe lub rodzinne, a także po prostu zmęczenie. W takim przypadku warto rozważyć zamiast likwidacji działalności jej zawieszenie.

Nowe przepisy o prawach konsumenta

Nowe przepisy o prawach konsumenta, które wejdą w życie 25 grudnia 2014 r., w ocenie ekspertów mają przyczynić się do rozwoju handlu w internecie. Zyskają przede wszystkim klienci, którzy będą mieli większą jasność, co i po jakiej cenie zamawiają, będą też mogli łatwiej reklamować towar. Dla przedsiębiorców początkowo będzie to oznaczało konieczność przystosowania się do nowych wymogów, ale w konsekwencji wzajemne relacje sklepów i klientów będą łatwiejsze.

Jak się przygotować do inwentaryzacji

Inwentaryzację musi przeprowadzić każda jednostka na dzień bilansowy. Inwentaryzacja jest podstawą wiarygodnej wyceny bilansowej i poprawnego sprawozdania finansowego. Dlatego czynności inwentaryzacyjne należy przeprowadzić rzetelnie i z należytą starannością.

Jak ustalić stawkę VAT na fakturze?

Rejestracja do VAT niesie z sobą podstawowy obowiązek wymagający znajomości przepisów. Każdy VAT-owiec musi pilnować, aby do transakcji doliczać VAT według odpowiednich stawek. Pomyłki w tym zakresie mogą pociągać za sobą skutki podatkowe odczuwalne zarówno przez przedsiębiorcę, jak i jego klienta.

Kwartalna forma wpłacania zaliczek na PIT

Obecnie około 6 proc. przedsiębiorców płaci zaliczki na PIT w systemie kwartalnym. Dzięki zastosowaniu kwartalnego rozliczenia podatkowego przedsiębiorcy mają lepszą płynność i mniej obowiązków.

Jak ująć w księgach rachunkowych i rozliczyć podatkowo różnice inwentaryzacyjne

W związku z obowiązkiem przeprowadzenia inwentaryzacji na ostatni dzień roku obrotowego niejednokrotnie powstają różnice inwentaryzacyjne, czyli różnice pomiędzy stanem faktycznym i zapisem w księgach rachunkowych. W jaki sposób należy prawidłowo rozliczyć powstałe podczas inwentaryzacji różnice?

Jak i kiedy dokonać wyboru biegłego rewidenta?

Osobą uprawnioną do badania sprawozdań finansowych jest biegły rewident. Jego praca polega na sprawdzaniu, czy informacje zawarte w sprawozdaniach wypływające na rynek od jednostek są prawdziwe. Jednostki powinny też odpowiednio wcześniej dokonać wyboru biegłego rewidenta.

Zmiany w procedurze wpisów do KRS w 2015 r.

Ministerstwo Sprawiedliwości przedstawiło założenia zmian w ustawie o Krajowym Rejestrze Sądowym. Nowe propozycje przewidują m.in. rezygnację z publikacji wpisów w Monitorze Sądowym i Gospodarczym oraz wprowadzenie możliwości uzupełnienia braków w dokumentach przy pomocy specjalnego portalu internetowego.

Inwentaryzacja zdawczo-odbiorcza

Inwentaryzacja składników majątku i źródeł ich pochodzenia, która jest sporządzana w określonym dniu umożliwia ustalenie różnic wynikających ze sprawdzenia stanu środków ze stanem obecnym w ewidencji księgowej.

Jak efektywnie przeprowadzać spis przy wielu zespołach spisowych?

Inwentaryzacja majątku jest wymogiem polskiego prawa bilansowego. Jednocześnie jest sposobem kontroli wewnętrznej, która weryfikuje stan ilościowy i wartość mienia. Spis w jednostce gospodarczej powinien być przeprowadzany przynajmniej raz na cztery lata w odniesieniu do środków trwałych takich jak nieruchomości, maszyny i urządzenia oraz inne środki trwałe znajdujące się na terenie strzeżonym. W przypadku pozostałych środków trwałych inwentaryzacja powinna być przeprowadzana pod koniec każdego roku obrotowego. Inwentaryzacji dokonuje się za pomocą spisu z natury oraz weryfikacji danych w dokumentacji.

Kapitał przedsiębiorstwa i źródła jego pozyskiwania

Strategia finansowa przedsiębiorstwa powinna być ukierunkowana na pomnażanie jego wartości. Owa wartość zależy głównie od efektywnego wykorzystania posiadanych aktywów oraz od prowadzonej polityki pozyskiwania kapitałów. Wartość rynkowa przedsiębiorstwa jest maksymalna, gdy zachowana jest optymalna struktura kapitału. Celem niniejszego artykułu jest dokonanie charakterystyki kapitału. Szczególna uwaga została poświęcona jego źródłom, cechom i funkcjom oraz determinantom struktury kapitałowej.

Ustawa o specjalnym podatku węglowodorowym - od 1 stycznia 2016 r.

Prezydent Bronisław Komorowski podpisał ustawę o podatku węglowodorowym. Ustawa wprowadza specjalny podatek węglowodorowy oraz rozszerza zakres przedmiotowy podatku od wydobycia niektórych kopalin o wydobycie gazu ziemnego i ropy naftowej. Nowe regulacje wejdą w życie 1 stycznia 2016 r.

Dokumentacja przy inwentaryzacji

Inwentaryzacja to ogół czynności, które mają na celu ustalenie lub weryfikację obecnego stanu aktywów i pasywów. Uwzględniając różnorodność posiadanego majątku, niezbędne jest zastosowanie wielorakich sposobów inwentaryzacji, co przyczynia się do tego, iż proces jest zazwyczaj złożony i pracochłonny.

List ostrzegawczy dotyczący oszustw w VAT w branży elektronicznej

Ministerstwo Finansów i Ministerstwo Gospodarki wystosowało list ostrzegawczy, który skierowany jest do wszystkich podatników VAT dokonujących obrotu towarami z branży elektronicznej. List ostrzegawczy, dotyczący oszustw w podatku VAT, ma charakter wyłącznie informacyjny, co oznacza, że nie jest źródłem praw i obowiązków.

Zasady przeprowadzania inwentaryzacji

Inwentaryzacja jest ważnym narzędziem kontroli oraz przeciwdziałania nieprawidłowościom w przedsiębiorstwie, stanowi także niezwykle istotny element rachunkowości jednostki. Celem inwentaryzacji jest ustalenie faktycznych stanów aktywów i pasywów, odpowiednie skorygowanie danych ewidencyjnych o powstałe różnice, tak aby dane te były zgodne ze stanem faktycznym, rozliczenie osób odpowiedzialnych materialnie za powierzony majątek oraz ocena stanu i przydatności posiadanych zasobów.

Prawa i obowiązki przedsiębiorcy podlegającego kontroli

Organów uprawnionych do kontroli prowadzonej przez firmę działalności gospodarczej jest wiele, najczęściej kontrolującymi organami są Urząd Skarbowy, PIP, ZUS i Inspekcja Sanitarna. Warto wiec znać swoje prawa i powinności w przypadku zaistniałej kontroli.

Dofinansowanie z urzędu pracy – skutki podatkowe

Towary zakupione za dofinansowanie z urzędu pracy, które nie stanowią środków trwałych, przedsiębiorca może zaliczyć do kosztów, obniżając dzięki temu podatek.

Wykorzystywanie baz danych osobowych w działalności gospodarczej

Zdaniem Głównego Inspektora Ochrony Danych Osobowych, coraz więcej Polaków interesuje się kwestiami w zakresie ochrony danych osobowych. Nic dziwnego, gdyż każda działalność gospodarcza nierozerwalnie wiąże się z korzystaniem z zasobów, zawierających dane osobowe klientów, partnerów czy współpracowników. Gromadzenie danych jeszcze szczególnie istotne w planowaniu działań e-marketingowych, a znajomość prawa w tym zakresie pozwala uniknąć wielu nieprzyjemności. Nawet pojedynczy e-mail czy telefon jest, zdaniem Inspektora, daną osobową, która podlega ochronie. Jednak dostęp do tych informacji nie oznacza swobody ich użycia.

Inwentaryzacja a odpowiedzialność materialna pracowników

Inwentaryzacja jest istotną czynnością w obszarze odpowiedzialności pracownika za powierzone mienie. Pozwala ustalić rzeczywiste niedobory i daje możliwość egzekwowania ich od pracowników.

REKLAMA