REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Przedsiębiorca, Podatki lokalne

Błędy na paragonach z kasy fiskalnej a księgowanie w pkpir

W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości w wystawianych paragonach, w podatkowej księdze przychodów i rozchodów (pkpir) nie ujmuje się korekt poszczególnych paragonów, a wartości wynikające z raportów dobowych, bądź ich zestawień, pomniejszone, bądź powiększone o sumę wartości korekt poszczególnych paragonów, wynikającą z odrębnej ewidencji, prowadzonej dla celów podatku od towarów i usług. Jeżeli część z błędnie zarejestrowanych na kasie rejestrującej wpłat dotyczy środków pieniężnych nie stanowiących przychodu podatkowego (zaliczek na poczet wykonania przyszłych usług), ww. korekty będą miały również wpływ na kwoty wykazane uprzednio w kolumnie 16 podatkowej księgi przychodów i rozchodów.

Inkasent pobierze i wpłaci za Ciebie podatek

Pewne rodzaje danin publicznych (chodzi głównie o podatki i opłaty lokalne) mogą być pobierane, a następnie wpłacane przez wyznaczone specjalnie w tym celu osoby lub jednostki organizacyjne (inkasentów). Gdy dana gmina zdecydowała się na pobór podatku tą drogą, nie trzeba martwić się o terminy płatności podatku. Pilnować ich będzie inkasent. To na nim spoczywa bowiem odpowiedzialność za terminowe pobranie i przekazanie podatku fiskusowi.

Termin potwierdzenia nadania NIP dla nowego przedsiębiorcy

Przedsiębiorcy rozpoczynający działalność gospodarczą, muszą wystąpić o nadanie numeru identyfikacji podatkowej (NIP). W zależności od przyczyny skutkującej koniecznością legitymowania się tym identyfikatorem, terminy przewidziane na złożenie stosownego wniosku mogą różnić się od siebie. Jednak zgodnie z nadrzędną zasadą, zgłoszenia identyfikacyjnego dokonuje się jeden raz, w terminie najwcześniejszym.

Wycięcie drzewa bez zezwolenia może kosztować firmę nawet kilkaset tysięcy złotych

Przedsiębiorcy muszą wiedzieć, że za usunięcie większych drzew i krzewów rosnących na firmowej działce, trzeba zapłacić. Uzyskanie pozwolenia na wycięcie jednego drzewa może kosztować nawet ponad 4 tys. zł za 1 cm obwodu pnia. Na szczęście poniesione wydatki przedsiębiorca może zaliczyć do kosztów podatkowych i rozliczać je w okresie amortyzacji inwestycji.

REKLAMA

Stawka podatku od nieruchomości za garaż stanowiący odrębną własność

Garaż stanowiący przedmiot odrębnej własności, który nie jest związany z prowadzeniem działalności gospodarczej, usytuowany w budynku mieszkalnym wielorodzinnym, podlega opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości według stawki podatku przewidzianej w art. 5 ust. 1 pkt 2 lit. e ustawy.ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Czyli wg stawki dla budynków pozostałych (aktualnie maksymalnie 7,36 zł za 1 m2 - ponad 10 razy większej niż dla budynków mieszkalnych.

Nie trzeba drukować kopii faktur VAT w dacie sprzedaży

Zgodnie z przepisami podatkowymi i dysponując odpowiednimi systemami informatycznymi można przechowywać kopie faktur w postaci elektronicznej w relacyjnej bazie danych. Nie ma konieczności drukowania kopii faktur w dacie sprzedaży. Z takimi stwierdzeniami Spółki wnoszącej o udzielenie indywidualnej interpretacji podatkowej musiał zgodzić się Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy.

Czy każda nieruchomość przedsiębiorcy opodatkowana jest wyższą stawką podatku od nieruchomości?

Przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą może nabyć nieruchomość (grunt i budynek) do jego majątku osobistego. W związku z tym powstaje wątpliwość czy jest ona związana z tą działalnością i czy powinna być opodatkowana wyższą stawką podatku.

Składki ZUS zapłacone za współpracowników zmniejszą PIT

Podatek dochodowy (PIT) naliczany jest od podstawy opodatkowania, którą zasadniczo stanowi wartość dochodu po uprzednim odjęciu określonych wartości, do których należą między innymi opłacone składki na ubezpieczenie społeczne. Dotyczy to nie tylko samego przedsiębiorcy, ale także osób z nim współpracujących.

REKLAMA

Ulga z tytułu nabycia kasy fiskalnej

Podatnicy rozpoczynający ewidencję przy użyciu kasy rejestrującej (kasy fiskalnej) mogą odzyskać do 700 zł z tytułu jej zakupu - nie więcej jednak niż 90% ceny zakupionej kasy. Odliczenia można dokonać w składanej deklaracji VAT.

Karta podatkowa jedynie na wniosek

Przedsiębiorca, który prowadzi działalność gospodarczą może dokonać zmiany formy opodatkowania. Skorzystanie z karty podatkowej przez zarejestrowanego przedsiębiorcę wymaga poinformowania urzędu skarbowego.

Przedsiębiorca nie zaliczy do kosztów wydatków na polisę na życie

Zdaniem organów podatkowych wydatki związane z wykupieniem polisy ubezpieczeniowej od nieszczęśliwych wypadków, czy polisy na życie mają charakter osobisty i dlatego nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodu.

Ulgi w PIT dla przedsiębiorców

Podatnicy prowadzący działalność gospodarczą, opodatkowani wg skali podatkowej PIT mogą skorzystać z odliczeń od dochodu (np. z tytułu przekazanych darowizn, wydatków na Internet), odliczeń od podatku (np. ulga na dziecko), a także z możliwości wspólnego rozliczenia z małżonkiem. Przedsiębiorcy opodatkowani liniowo mogą jedynie zmniejszyć swój dochód o zapłacone składki na ubezpieczenie społeczne, a podatek o składki z tytułu ubezpieczenia zdrowotnego. Płacącym podatek w formie karty podatkowej zostaje tylko odliczenie składek na ubezpieczenie zdrowotne.

Podatek od nieruchomości 2012 – do 15 marca zapłać I ratę

Podatek od nieruchomości jest płatny w ratach proporcjonalnych do czasu trwania obowiązku podatkowego, w terminach: do dnia 15 marca, 15 maja, 15 września i 15 listopada danego roku podatkowego. Podatek od nieruchomości na rok podatkowy od osób fizycznych ustala w drodze decyzji organ podatkowy właściwy ze względu na miejsce położenia nieruchomości. Czyli jeżeli nie dostałeś decyzji „wymiarowej” o podatku od nieruchomości z gminy – nie musisz na razie płacić.

Kasowe rozliczenie VAT dla małych podatników

Mali podatnicy mają prawo do rozliczania VAT metodą kasową. W tym celu muszą jednak złożyć stosowne zawiadomienie do urzędu skarbowego, a wybraną metodę stosować nie krócej niż 12 miesięcy.

Wysokość podatku od nieruchomości za garaż

Nabyłem lokal mieszkalny oraz znajdujące się w tym samym budynku miejsce parkingowe. Garaż stanowi odrębną od lokalu nieruchomość, dla której urządzono osobną księgę wieczystą. Czy do garażu stosuje się stawkę podatku od nieruchomości przewidzianą dla budynku mieszkalnego? Niestety nie.

Opłaty uzdrowiskowej i opłaty miejscowej nie płacą pacjenci szpitali uzdrowiskowych

Naczelny Sąd Administracyjny uznał w wyroku z 22 grudnia 2011 r., że także osoby przebywające w szpitalach uzdrowiskowych nie muszą płacić opłat miejscowej i uzdrowiskowej.

Podatek od środków transportowych 2014 - deklaracja DT-1 i pierwsza rata do 17 lutego

Do 15 lutego (w 2014 roku wyjątkowo jest na to czas do 17 lutego, bo 15 lutego wypada w tym roku w sobotę) trzeba złożyć deklarację na podatek od środków transportowych (DT-1) za bieżący rok (dotyczy to pojazdów zarejestrowanych lub nabytych przed tym dniem) oraz zapłacić co najmniej pierwszą ratę tego podatku. Druga rata jest płatna do 15 września.

DT-1 - jak wypełnić deklarację na podatek od środków transportowych

Formularz deklaracji DT-1 i załącznika do niej DT-1/A na 2013 rok (ten sam co obowiązywał w 2012 roku) został określony w rozporządzeniu Ministra Finansów z 23 grudnia 2011 r. w sprawie wzoru deklaracji na podatek od środków transportowych (Dz. U. z 2011 r. - Nr 293, poz. 1731).

Kiedy podatnik może wrócić do zwolnienia podmiotowego z VAT

150 tys. złotych - tyle wynosił w 2011 limit uprawniający do zwolnienia podmiotowego w VAT. Kiedy przedsiębiorca może ponownie skorzystać ze zwolnienia podmiotowego VAT?

Zamknięcie roku podatkowego w firmie – jak się przygotować?

Podatnik prowadzący Podatkową Książkę Przychodów i Rozchodów (PKPiR) ma obowiązek sporządzić spis z natury zwany także remanentem. Dokument ten wpływa na wartość kosztów danego roku podatkowego i jest wykazywany w rozliczeniu rocznym. Wbrew powszechnej opinii podatnicy prowadzący działalność usługową także muszą taki spis sporządzić. Sporządzenie spisu z natury dla większości podatników przypada na dwa dni w roku - 1 stycznia (lub data rozpoczęcia działalności w trakcie roku) i 31 grudnia.

Podatek od nieruchomości - vademecum

Czym jest podatek od nieruchomości? Co podlega opodatkowaniu i kto jest podatnikiem? Kto ustala stawki podatku, jak go rozliczyć i komu przysługuje zwolnienie?

Jak rozliczyć zakup materiałów, które uległy zniszczeniu (PKPiR)?

W sytuacji gdy materiały uległy zniszczeniu w wyniku zdarzeń losowych w pierwszej kolejności należy sporządzić protokół z uwagi na sytuację, iż materiały uległy zniszczeniu. Następnie należy wystornować kwotę zniszczonych materiałów z kolumny 10 pkpir "Zakup towarów handlowych i materiałów wg cen zakupu" i wpisać ją do kolumny 13 pkpir "Pozostałe wydatki". Nie ma obowiązku korygowania odliczonego VAT.

Podatek od nieruchomości od budowli i urządzeń budowlanych

Nie można opodatkować podatkiem od nieruchomości podziemnych wyrobisk górniczych bo nie są one obiektami budowlanymi (urządzeniami budowlanymi) w rozumieniu ustawy - Prawo budowlane.

Opłata targowa – nowości od czerwca 2011 r.

Od 19 czerwca 2011 r. zmieniły się przepisy dotyczące opłaty targowej. Prezentujemy wyjaśnienia Ministerstwa Finansów w tym zakresie.

Podatki i opłaty lokalne 2012 - stawki maksymalne

Od 1 stycznia 2012 r. wzrastają maksymalne stawki podatków i opłat lokalnych. Będziemy mieli zatem wyższe stawki podatku od nieruchomości, podatku od środków transportowych i opłat (targowej, miejscowej, uzdrowiskowej, od posiadania psów). Stawki te wzrastają bowiem o wskaźnik inflacji. Na podstawie komunikatu Prezesa GUS z 13 lipca 2011 r. (M.P. Nr 68, poz. 679), wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych w pierwszym półroczu 2011 r. w stosunku do pierwszego półrocza 2010 r. wyniósł 4,2%.

Czy usługi prywatnego nauczania są zwolnione z VAT?

Podatnik – nauczyciel, który świadczy usługi prywatnego nauczania korzysta ze zwolnienia w podatku od towarów i usług tylko wtedy, gdy robi to na własny rachunek i odpowiedzialność. Nie ma zwolnienia, gdy nauczyciel świadczy usługi na rzecz jakiejś placówki edukacyjnej.

Czy płacąc podatek od nieruchomości, trzeba również uiścić opłatę targową

Prowadzę kiosk na targowisku. Czy słusznie obciążono mnie opłatą targową w sytuacji, gdy od kiosku płacony jest podatek od nieruchomości?

Czy odsetki od kredytu trzeba uwzględnić w wartości początkowej środka trwałego?

Ustawodawca nie definiuje pojęcia odsetki naliczone. Powstaje wątpliwość czy i w jakim zakresie naliczone przez bank odsetki należy zaliczyć do wartości początkowej środka trwałego.

Czy zapłata opłaty klimatycznej jest obowiązkowa?

Wyjaśnić warto, że „opłata klimatyczna” to w istocie dwa rodzaje daniny: „opłata miejscowa” oraz „opłata uzdrowiskowa”.

Od jakiej wartości trzeba liczyć PCC przy zamianie mieszkań?

Planuję zawrzeć umowę zamiany, na mocy której dojdzie do zamiany lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość (o wartości 270 tys. zł) na udział we współwłasności lokalu stanowiącego odrębną nieruchomość (wartość udziału 240 tys. zł). Czy podstawą opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych będzie w tym przypadku różnica wartości rynkowych zamienianych praw, czy też wartość rynkowa lokalu, od którego przypada wyższy podatek?

Jak ustalić podstawę opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towaru (WNT)?

Podstawą opodatkowania WNT jest kwota, jaką nabywca jest obowiązany zapłacić sprzedającemu za towar. Podstawa opodatkowania obejmuje też podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze związane z nabyciem towarów, z wyjątkiem VAT, a także inne wydatki dodatkowe.

Czy umowa cash poolingu podlega opodatkowaniu PCC?

Zdaniem organów podatkowych zawarcie umowy cash poolingu nie podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Jak rozliczać w VAT premie pieniężne?

Przedsiębiorcy w celu zwiększania sprzedaży wypłacają często swym kontrahentom premie pieniężne stanowiące swego rodzaju nagrodę finansową za zakup określonej ilości towarów lub usług, czy też za terminowe dokonywanie płatności za towary i usługi. Często zdarza się, kontrahenci, którym została udzielona premia pieniężna wystawiają z tego tytułu faktury, traktując tę czynność jako świadczenie usług. Udzielający premii mają zaś wątpliwość, czy przysługuje im uprawnienie do odliczenia VAT naliczonego na podstawie takiej faktury.

Kiedy tablice reklamowe (billboardy) podlegają podatkowi od nieruchomości?

Wielu przedsiębiorców reklamuje swoje produkty, usługi, czy firmy wynajmując miejsce na tablicach reklamowych (billboardach) od wyspecjalizowanych firm. Powstaje przy tym pytanie, czy prowadzenie działalności reklamowej z wykorzystaniem tego rodzaju tablic wiązać się może z ich opodatkowaniem podatkiem od nieruchomości.

Jakiego typu zwolnienia w podatku od nieruchomości może wprowadzać gmina?

Gmina może wprowadzać tylko zwolnienia przedmiotowe w podatku od nieruchomości. Nie ma takich kompetencji w odniesieniu do zwolnień podmiotowych.

Na paragonie musi być imię i nazwisko przedsiębiorcy

Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, a więc przedsiębiorcy, posługują się w ramach prowadzonej działalności jakąś nazwą, która czasami zawiera w sobie imię i nazwisko tej osoby a czasami nie.

Czy wydatki związane z przekształceniem firmy można zaliczyć do kosztów podatkowych?

Koszty związane z przekształceniem, poniesione przez przedsiębiorcę, stanowią koszty uzyskania przychodu w rozumieniu art. 22 ust. 1 ustawy o PIT.Chodzi tu np. o wydatki poniesione na usługi konsultingowe, doradcze, notarialne i podatek od czynności cywilnoprawnych.

Czy można złożyć kilka deklaracji na podatek od nieruchomości za jeden okres rozliczeniowy

W podatku od nieruchomości niekiedy wygodnie jest złożyć kilka deklaracji za dany okres rozliczeniowy np. grupując w poszczególnych deklaracjach jednolite składniki majątku. Przewidując spór z fiskusem można wykazać w deklaracji ten majątek, co do którego zasad opodatkowania będzie się toczył spór i ewentualny wniosek o stwierdzenie nadpłaty.

Czy składki członkowskie na rzecz organizacji przedsiębiorców można zaliczyć do kosztów?

Ponoszone wydatki na składki członkowskie na rzecz stowarzyszeń, do których przynależność przedsiębiorcy nie jest obowiązkowa, można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu tylko częściowo.

Czy zawieszenie działalności wpływa na wysokość podatku od nieruchomości?

Niestety nie. W okresie zawieszenia przez przedsiębiorcę działalności gospodarczej niemieszkalne budynki, budowle oraz grunty nadal podlegają opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości według wyższych (właściwych dla działalności gospodarczej) stawek.

Czy dzierżawca powinien płacić podatek rolny?

Spółka zajmuje się produkcją i przetwórstwem produktów rolnych w tym również uprawą zbóż i hodowlą zwierząt. Spółka jest właścicielem wysokoobszarowego gospodarstwa rolnego ale zamierza też powiększyć swoje możliwości produkcyjne poprzez wydzierżawienie od Agencji Nieruchomości Rolnych Skarbu Państwa gruntów rolnych. Spółka będzie zobowiązana do zapłaty za dzierżawę w określonej wysokości czynszu dzierżawnego. Jest jeszcze kwestia zapłaty podatku rolnego od przedmiotowych gruntów. Czy to spółka winna taki podatek opłacać czy Skarb Państwa?

Jak rozliczyć w VAT przekazanie towarów na cele związane z prowadzonym przedsiębiorstwem


Minister Finansów nie ustaje w ulepszaniu ustawy o VAT. W najnowszym projekcie zmian (
projekt zmian do ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 10 grudnia 2010 r.) pojawia się nowe brzmienie art. 7 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług (dalej zwanej jako ustawy o VAT). Być może znowelizowana regulacja ostatecznie rozwiąże ciągły spór, jaki toczy się pomiędzy organami podatkowymi a podatnikami w zakresie dokonywanych nieodpłatnych świadczeń.

Opłata paliwowa 2011 - nowe stawki od 1 stycznia

Jak przedsiębiorcy oceniają polskie podatki

Wiemy już, że Minister Finansów jest zadowolony z polskiego systemu podatkowego. Ale co sądzą o tym systemie przedsiębiorcy? Zbadali to specjaliści z Deloitte. Generalnie zdaniem przedsiębiorców nie jest dobrze. Podatki są zbyt skomplikowane (np. 90% podatników nie rozumie VAT), a przepisy podatkowe za często się zmieniają. Co gorsza fiskus sam gubi się w gąszczu tych przepisów wydając niejednolite interpretacje w analogicznych sprawach.

Czy od umowy przedwstępnej należy zapłacić podatek od czynności cywilnoprawnych?

Przepisy dają prawo zawarcia przed umową ostateczną umowy przedwstępnej, w której określone są warunki zawarcia umowy ostatecznej. Zdarza się, że jedna ze stron umowy przedwstępnej uchyla się od zawarcia umowy ostatecznej. Powstaje w związku z tym pytanie, czy od umowy przedwstępnej należy zapłacić podatek od czynności cywilnoprawnych?

Czy podział majątku likwidowanej spółki podlega pcc

Wspólnicy spółki z o.o. planują jej likwidację. Po spłaceniu wierzycieli i zobowiązań publicznoprawnych pozostanie majątek spółki, który będą stanowić dwie nieruchomości. Każdy ze wspólników stanie się właścicielem jednej z nich. Czy taki podział majątku podlega pcc?

Od kiedy nabywca samochodu płaci podatek od środków transportowych

Podatnik sprzedał samochód ciężarowy wykorzystywany w działalności gospodarczej. Nikt nie powiadomił o fakcie sprzedaży samochodu żadnego z urzędów. Czy do momentu przekazania urzędom takich informacji poprzedniego właściciela obciąża podatek od środków transportowych?

Od kiedy nabywca prawa użytkowania wieczystego jest podatnikiem podatku od nieruchomości

Na podstawie art. 3 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych podatnikami podatku od nieruchomości są osoby fizyczne, osoby prawne, jednostki organizacyjne, w tym spółki nieposiadające osobowości prawnej, będące użytkownikami wieczystymi gruntów. Jaki moment wyznacza początek bycia podatnikiem z tego tytułu?

PCC przy sprzedaży nieruchomości w postępowaniu upadłościowym

Czy sprzedaż w toku postępowania upadłościowego prawa użytkowania wieczystego gruntu i prawa własności budynku stanowiącego odrębną nieruchomość będzie podlegać podatkowi od czynności cywilnoprawnych? Na to pytanie odpowiedział w interpretacji indywidualnej z 3 sierpnia 2010 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy (nr ITPB2/436-105/10/MK).

Podatek od nieruchomości a stan techniczny nieruchomości

Opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości podlegają grunty, budynki i budowle związane z prowadzeniem działalności gospodarczej. Obowiązek podatkowy powoduje sam fakt posiadania. Podatku nie płaci się m.in. od nieruchomości, które nie są i nie mogą być wykorzystywane do prowadzenia działalności gospodarczej ze względów technicznych.

REKLAMA