REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Rachunek bankowy, Koszty

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Pracownik nie ma obowiązku posiadania konta w banku

Pracodawca nie ma prawa wymagać od pracownika, aby ten założył konto bankowe dla potrzeb wypłaty wynagrodzenia. Jeżeli pracodawca żąda tego od pracownika, to narusza przepisy prawa pracy. W takiej sytuacji pracownik może zgłosić sprawę Państwowej Inspekcji Pracy i ubiegać się o odszkodowanie. W wyjątkowych sytuacjach za uporczywość grozi szefowi nawet sprawa karna.

Kto i kiedy może stosować 50% koszty uzyskania przychodu?

W odniesieniu do jakich umów mogą być stosowane 50% koszty uzyskania przychodu? Czy są jakieś limity przy tych kosztach? Jakie są planowane zmiany na rok 2018 odnośnie 50% kosztów uzyskania przychodu?

Wydatki związane z kredytem hipotecznym a koszty przy sprzedaży nieruchomości

W przypadku sprzedaży nieruchomości do kosztów nabycia zalicza się cena nieruchomości niezależnie od tego, z jakiego źródła była ona finansowana. Podobnie do kosztów nabycia zalicza się wydatki związane dopełnianiem formalności notarialnych. Czy do kosztów można zaliczyć także wydatki poniesione w związku z zaciągnięciem kredytu hipotecznego?

Miejsce powstawania kosztów (MPK) – jak ewidencjonować?

Zarządzanie kosztami w firmie to temat, który od zawsze towarzyszy przedsiębiorstwom. Świadomość tego, jak duże koszty generują poszczególne procesy, przekłada się bowiem na ich optymalizację oraz wynik finansowy firmy. Bardzo ważne jest w tym kontekście odpowiednie ewidencjonowanie miejsca powstawania kosztów.

Koszty pośrednie - nowe zasady rozliczania od 1 stycznia 2018 r.

Od 2018 r. mają obowiązywać nowe zasady dotyczące rozliczania kosztów pośrednich. Przedsiębiorcy będą odliczać wstępną opłatę leasingową, prowizje i inne koszty pośrednie w tym samym momencie, w którym potrącą je dla celów bilansowych, a zatem zasadniczo rozliczą je w czasie, a nie jak dziś jednorazowo.

OVERHEADS - koszty ogólne

Rozliczanie w kosztach składników majątku o niskiej wartości

Ministerstwo Finansów zaproponowało modyfikację zasad dotyczących jednorazowej amortyzacji, tj. nowy, dodatkowy mechanizm jednorazowej amortyzacji. Projektowane regulacje nie odnoszą się jednak do sposobu rozliczania w kosztach firmy drobniejszego sprzętu do kwoty 3,5 tys. zł.

Płatności gotówkowe przy najmie a koszty podatkowe

W przypadku umowy najmu zawartej na czas nieokreślony limit płatności gotówkowych (15 tys. zł) z art. 22 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej odnosi się do ustalonego okresu rozliczeniowego, np. jednego miesiąca. Natomiast, jeżeli chodzi o umowy na czas określony, granica dotyczy wartości całej umowy. Co ma znaczenie, jeżeli przedsiębiorca chce związane z umowami płatności zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu.

Czy koszty procesowe można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów

Poniesione przez spółkę koszty procesowe mogą stanowić koszty uzyskania przychodów. Dotyczy to również przypadku gdy orzeczenie sądu jest dla spółki niekorzystne.

„Prerabat” nie stanowi przychodu

Kwota udzielonego „prerabatu” nie będzie stanowiła przychodu podatkowego związanego z prowadzoną działalnością gospodarczą. Podatnik rozlicza „prerabat”, ujmując w kosztach podatkowych wydatki na zakup towaru w wysokości uwzględniającej kwotę udzielonego „prerabatu”.

Jak ująć w ewidencji księgowej nabycie budynku na wynajem

Spółka dokonała zakupu budynku magazynowego z przeznaczeniem na wynajem. Podstawową działalnością spółki jest handel maszynami budowlanymi. Czy nabyta nieruchomość stanowi dla spółki środek trwały, czy inwestycję? Jak ujmować w księgach rachunkowych przychody i koszty z aktualizacji wartości i eksploatacji nieruchomości?

Ulga badawczo-rozwojowa - wydatki na umowy cywilnoprawne

Wydatki związane z zawartymi umowami cywilnoprawnymi (zlecenia lub umowami o dzieło) z osobami fizycznymi, w tym również dotyczącymi wykonania ekspertyz, nabycia wyników badań naukowych, nie mogą być zaliczone do „kosztów kwalifikowanych” w ramach działalności badawczo-rozwojowej. Tym samym nie wejdą one do kalkulacji podstawy ulgi na działalność badawczo-rozwojową.

Jak ująć nieściągalne wierzytelności w kosztach? Część 2

W poprzedniej części omawialiśmy wyrok NSA z 16 lutego 2016 r. (sygn. II FSK 421/14). Zgodnie z tezą w nim zawartą, nieściągalne wierzytelności mogą być uznane za koszty uzyskania przychodów (KUP) w kwocie brutto. Wydawało się, że linia orzecznicza NSA uległa zmianie na korzyść podatników. Dotychczasowe orzeczenia mówiły bowiem o tym, że nieściągalne wierzytelności mogą być zarachowane w KUP jedynie w kwocie netto, a zatem bez podatku VAT.

Więcej obowiązków w dokumentowaniu cen transferowych

Nowe przepisy o dokumentowaniu transakcji transferowych nakładają na przedsiębiorców obowiązek przygotowania nowych dokumentów. Im większe przychody lub koszty w poprzednim roku podatkowym, tym więcej obowiązków. Przedsiębiorcy o przychodach powyżej 10 mln euro muszą dodatkowo przygotować analizę porównawczą, w której uzasadnią ekonomicznie marżę. Nawet jeśli nie jest to dla danej firmy obowiązkowy dokument, może stanowić skuteczne narzędzie obrony w trakcie kontroli – podkreśla Agnieszka Płachecka z Kancelarii Galt.

Obowiązek sporządzenia dokumentacji podatkowej cen transferowych

Na początku 2017 roku zmianie uległy zasady dotyczące obowiązku sporządzania dokumentacji podatkowej cen transferowych. Jakie są obecne progi wyznaczające zakres obowiązku dokumentacyjnego i na co należy zwrócić uwagę przygotowując przedsiębiorstwo do nowych wymogów?

Europejski nakaz zabezpieczenia na rachunku bankowym od 2017 roku

18 stycznia 2017 roku to data rozpoczęcia stosowania Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 655/2014 z dnia 15 maja 2014 roku ustanawiającego procedurę europejskiego nakazu zabezpieczenia na rachunku bankowym w celu ułatwienia transgranicznego dochodzenia wierzytelności w sprawach cywilnych i handlowych. W niniejszym artykule omówione zostały najważniejsze postanowienia tego rozporządzenia.

Mniej podatników zobowiązanych do sporządzania dokumentacji podatkowej

Do końca 2016 r. dokumentacje podatkowe sporządzały obydwa podmioty powiązane będące stronami transakcji. W 2017 r. obowiązek ten ciąży na podatnikach, których przychody lub koszty w 2016 r. przekroczyły 2 mln euro. Może się zatem okazać, że tylko jedna strona transakcji będzie sporządzała dokumentację. Dla powstania obowiązku sporządzania dokumentacji podatkowej wystarczające jest, jeśli wartości przychodów lub kosztów przekroczą próg 2 mln euro (art. 25a ust. 1 pkt 1 updof, art. 9a updop).

Jakie świąteczne wydatki przedsiębiorca może wliczyć w koszty

Okres świąteczny wiąże się z prezentami i to nie tylko z tymi wręczanymi naszym bliskim. To również czas szczególnie sprzyjający spotkaniom. Coraz częściej przedsiębiorcy decydują się na wręczanie prezentów swoim pracownikom i kontrahentom, a także organizują spotkania świąteczne lub noworoczne. W związku z tym pojawiają się pytania o to, jakie wydatki przedsiębiorca może wliczyć w koszty uzyskania przychodu?

Będzie możliwość płacenia kartą za mandat

MSWiA chce wprowadzić możliwość płacenia za mandat kartą płatniczą. Będzie to dotyczyło zarówno Polaków, którzy muszą dokonać wpłaty na wskazany rachunek bankowy, jak i cudzoziemców, którzy mogą opłacić mandat wyłącznie gotówką. Policjanci stopniowo mają być wyposażani w terminale do kart.

Centralna informacja o rachunkach bankowych

Od 1 lipca 2016 r. działa Centralna informacja o rachunkach bankowych, która pozwala osobom uprawnionym uzyskać informację o nieaktywnych kontach bankowych (np. rachunkach zmarłych osób i rachunkach zapomnianych przez samych właścicieli), w każdym banku i SKOK-u w Polsce. Co miesiąc do Krajowej Izby Rozliczeniowej S.A. (KIR), która prowadzi tą usługę jest wnoszonych ok. 1000 tysiąca wniosków o odszukanie rachunków w systemie bankowym.

Wydatki na Społeczną Odpowiedzialność Biznesu w kosztach

Przedsiębiorcy coraz częściej toczą spory z fiskusem o to, czy można zaliczać do kosztów uzyskania przychodów wydatki związane z tzw. Społeczną Odpowiedzialnością Biznesu. Zdaniem specjalistów, problem istnieje, bo sądy administracyjne i organy skarbowe źle interpretują przepisy.

Elektroniczne zajęcie rachunku bankowego

Od 8 września 2016 r. obowiązują istotne zmiany w Kodeksie postępowania cywilnego dotyczące postępowania egzekucyjnego. Po zmianach zajęcie rachunku bankowego dłużnika odbywa się drogą elektroniczną, a komornik i bank komunikują się za pośrednictwem systemu teleinformatycznego (art. 893 /2a/ k.p.c.).

Darmowe rachunki płatnicze - od kiedy

Możliwość zakładania darmowych rachunków płatniczych, łatwiejszego przenoszenia się z banku do banku oraz stworzenie katalogu najkorzystniejszych dla klientów bankomatów - zakłada m.in. nowela ustawy o usługach płatniczych, do której Senat wprowadził kilkadziesiąt poprawek.

Będą darmowe rachunki płatnicze

Sejmowa komisja finansów zaakceptowała we wtorek (18 października) wraz z poprawkami rządowe projekty ustaw, które przewidują możliwość zakładania darmowego tzw. podstawowego rachunku płatniczego.

Ewidencja księgowa przychodów z tytułu najmu

We wrześniu tego roku wystawiliśmy fakturę za najem za 4 miesiące z góry (wrzesień – grudzień). Czy wartość czynszu dotyczącą bieżącego roku (wrzesień – grudzień) można odpisać jednorazowo w koszty? Jednostka prowadzi pełną ewidencję kosztów.

Nieodpłatne świadczenie usług – skutki podatkowe

Nieodpłatne świadczenie usług ma swoje konsekwencje na gruncie podatkowym. Przedsiębiorca będzie zobowiązany do zapłaty podatku, jeśli daną usługę ktoś wykona dla niego nieodpłatnie. Korzystanie z darmowych usług stanowi bowiem przychód, z którego należy się rozliczyć. Co więcej nieodpłatne świadczenie może być przychodem albo kosztem - przychód stanowi wtedy, gdy darmowe usługi świadczone są na rzecz przedsiębiorcy, kosztem jest zaś wtedy, kiedy to przedsiębiorca wykonuje czynności na czyjąś rzecz za darmo.

Podróże służbowe: koszty wg Ministerstwa Finansów

Ministerstwo Finansów wyjaśniło, czym jest podróż służbowa i co może zaliczyć do kosztów przedsiębiorca odbywający podróż służbową.

Zmiany w cenach transferowych w 2017 r. - zasady ustalania przychodów i kosztów

Na potrzeby ustalenia istnienia oraz zakresu obowiązku dokumentacyjnego, wynikającego z przepisów w obszarze cen transferowych, które zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2017 r., prawidłowy jest taki sposób określenia przychodów/kosztów podatnika, który uwzględnia „ogół” przychodów oraz „ogół” kosztów.

Bezpieczne konta na 500 plus

Nowelizacja kodeksu rodzinnego i prawa bankowego weszła w życie 20 sierpnia. Wprowadziła ona specjalne subkonta - bezpłatne, wyodrębnione rachunki rodzinne, do których komornicy nie będą mieli dostępu. Bezpieczne będą środki ze świadczeń i zasiłków niepodlegających egzekucji, w tym z programu „Rodzina 500 plus”.

Podstawowy rachunek płatniczy - darmowe konto bankowe

19 lipca 2016 r. rząd przyjął projekt nowelizacji ustawy o usługach płatniczych oraz niektórych innych ustaw, który wprowadzić ma tzw. podstawowy rachunek płatniczy (i podstawowe usługi z nim powiązane). Rachunek ten ma być dostępny dla osób niemających dotąd innego rachunku płatniczego w bankach krajowych (komercyjnych i spółdzielczych), oddziałach banków zagranicznych, spółdzielczych kasach oszczędnościowo-kredytowych oraz instytucjach kredytowych - poinformowało Centrum Informacyjne Rządu.

Jak dokumentować nabycie usług niematerialnych w celu zaliczenia do kosztów

Na potrzeby zakwalifikowania wydatków poniesionych na nabycie usług niematerialnych do kosztów uzyskania przychodów konieczne są dowody potwierdzające faktyczne (rzeczywiste) świadczenie tego rodzaju usług – sama umowa oraz faktury mogą okazać się niewystarczające w takiej sytuacji.

Można stosować 50% koszty do części wynagrodzenia

Pracodawca ma prawo zastosować 50% koszty uzyskania przychodu do tej części wynagrodzenia pracownika, która dotyczy jego działalności twórczej na rzecz pracodawcy. Do części wynagrodzenia za wykonywanie prac, które nie będą miały twórczego charakteru, należy zastosować zwykłe koszty pracownicze.

Czy wydatki na utrzymanie psa przedsiębiorca może zaliczyć do kosztów

Możliwość zaliczenia wydatków na zakup i utrzymanie psa do kosztów uzyskania przychodów zależy od tego z jakim rodzajem działalności mamy do czynienia. Nie powinno być wątpliwości, jeżeli przedsiębiorca prowadzi hodowlę psów lub np. gabinet zajmujący się „dogoterapią”. Czy istnieje natomiast taka możliwość w przypadku, jeśli posiada firmę, której przychody nie powstają w związku z posiadaniem czworonoga (np. zakład krawiecki czy warsztat samochodowy), ale pies pełni tam ważną funkcję, np. psa stróżującego?

Jak zaksięgować koszty ponoszone na założenie plantacji

Została założona spółka z o.o., która będzie prowadziła działalność w zakresie uprawy drzew stanowiących biomasę dla elektrowni. Będą to plantacje wierzby energetycznej i topoli. W jaki sposób zaksięgować ponoszone koszty na założenie plantacji? Jako spółka z o.o. jesteśmy zobowiązani do prowadzenia pełnej księgowości.

Jak ewidencjonować w księgach rachunkowych koszty zakupu

W związku z zakupem materiałów spółka musi ponosić coraz większe koszty ich transportu i ubezpieczenia. W jaki sposób prawidłowo ewidencjonować w księgach rachunkowych koszty zakupu tych materiałów?

Jak poprawić pomyłkę w przelewie do urzędu skarbowego

Do podstawowych obowiązków związanych z prowadzeniem firmy należy dokonywanie przelewów na rzecz państwa. Niejednokrotnie zdarza się tu, że przedsiębiorca – z różnych względów – popełnia jakiś błąd. A to zapłaci zbyt niską lub zbyt wysoką kwotę, a to pomyli numer konta albo urząd skarbowy. Podpowiadamy, jak naprawić swoją pomyłkę.

Prywatny samochód w ewidencji środków trwałych - korzyści

Co jest korzystniejsze – zakup nowego samochodu czy wprowadzenie do ewidencji środków trwałych swojego prywatnego auta? Jakie warunki należy spełnić, aby prywatny samochód wprowadzić do działalności?

Jak rozliczyć przychody ze sporadycznej sprzedaży dzieł sztuki

Osoby obdarzone talentem artystycznym niejednokrotnie dokonują sprzedaży wykonanych przez siebie dzieł sztuki - jedni czynią z tego podstawowe źródło utrzymania, inni natomiast sprzedają swoje przedmioty artystyczne jedynie od czasu do czasu. Jak należy rozliczać uzyskane w ten sposób przychody? Na jakim formularzu podatkowym?

Kiedy zaliczyć do kosztów wydatki na ubezpieczenie budowy

Jeżeli możliwe jest powiązanie kosztu ubezpieczenia budowy z konkretnym przychodem, to poniesione wydatki na ubezpieczenie budowy stanowią bezpośrednie koszty podatkowe. W takiej sytuacji wydatki te należy zaliczyć do kosztów podatkowych w momencie osiągnięcia odpowiadającego im przychodu.

Zmiany w prowadzeniu KPiR w 2016 roku

W kwietniu tego roku weszło w życie rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 31 marca 2016 r., które znacząco zmieniło regulacje w zakresie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Wprowadzony został nowy wzór KPiR, w związku ze zmianą przepisów o rozliczaniu kosztów działalności badawczo-rozwojowej. Zniesiony został też obowiązek sporządzania spisu z natury na dzień 1 stycznia oraz drukowania księgi prowadzonej w formie elektronicznej. Jak obecnie wygląda księga przychodów i rozchodów?

Wynagrodzenie za przeniesienie działalności nie jest kosztem

Wynagrodzenie, które spółka wypłaca podmiotowi powiązanemu z tytułu zaprzestania działalności produkcyjnej i przeniesienia na nią funkcji i aktywów związanych z tą działalnością, nie stanowi dla tej spółki kosztu uzyskania przychodów.

Nieściągalne należności w kosztach uzyskania przychodu

W zakres przychodu z działalności gospodarczej wchodzą również kwoty należne, nawet te, które nie zostały uregulowane i uznane zostały za nieściągalne. Należności tego rodzaju nie powiększają majątku przedsiębiorcy, jednak w niektórych sytuacjach mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodu.

Wydatki na społeczną odpowiedzialność biznesu w kosztach uzyskania przychodu

Coraz więcej firm zainteresowana jest prowadzeniem działań w ramach społecznej odpowiedzialności biznesu. Niejednokrotnie jednak przedsiębiorcy nie są pewni, jak rozliczać wydatki związane z tego rodzaju działaniem. Okazuje się jednak, że wydatki w tym zakresie można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu.

Sankcje za dokonywanie płatności naruszających ustawę o swobodzie działalności gospodarczej

Obowiązujące obecnie przepisy nie przewidują żadnych sankcji za naruszenie przepisów ustawy o swobodzie działalności gospodarczej w zakresie obowiązku dokonywania (przyjmowania) płatności za pośrednictwem rachunku bankowego. Ministerstwo Finansów przygotowało projekt zmian w przepisach w tej kwestii, które mają wejść w życie 1 stycznia 2017 roku.

Płatność gotówką nadal do 15 tys. euro

Sejmowa komisja finansów publicznych zdecydowała, że przedsiębiorca nie wliczy faktury w koszty podatkowe, jeżeli przekaże dostawcy gotówkę za transakcje powyżej 15 tys. euro. W przypadku, kiedy przedsiębiorca nie wywiąże się z tego obowiązku i przekroczy ten limit płatności gotówką, zostaną wobec niego wyciągnięte sankcje podatkowe.

Jak rozliczyć świąteczne upominki wręczone kontrahentom

Przedsiębiorcy dość często poza składaniem kontrahentom życzeń z okazji świąt (m.in. świąt Wielkiejnocy), przekazują im również świąteczne upominki. W przypadku zakupu ekskluzywnych prezentów powstaje obowiązek nie tylko do zapłaty podatku VAT, ale i możliwość rozliczenia zakupu w kosztach firmowych.

Łatwiejsze przeniesienie konta do innego banku - dyrektywa PAD od września 2016 r.

W połowie września 2016 r. wejdą w życie przepisy unijnej dyrektywy o rachunkach płatniczych (PAD - Payment Accounts Directive). Pozwolą one na łatwiejsze przenoszenie rachunków do innego banku, czy prostsze zakładanie kont bankowych za granicą. Każdy kraj UE będzie musiał też uruchomić oficjalną stronę internetową, która umożliwi porównanie opłat pobieranych przez poszczególne banki za prowadzenie rachunków.

Jak obniżyć koszty podróży służbowych

Prawie każda firma chce zmniejszyć koszty podróży służbowych. Przeważnie oszczędności polegają na zmniejszeniu liczby tych wyjazdów, obniżeniu standardu podróży lub hotelu. Przedsiębiorstwom, których roczny budżet na podróże służbowe wynosi co najmniej 75-100 tys. opłaca korzystać z usług wyspecjalizowanych agencji.

Moment ujęcia kosztów w księdze przychodów i rozchodów

W każdej firmie na koniec roku podatkowego dokonuje się zamknięcia ksiąg i sporządza spisy z natury, dzięki którym można dokonać podsumowania działalności. Najtrudniejsze są na pewno takie kwestie jak rozliczenie kosztów, powstających na przełomie roku podatkowego. Jak prawidłowo dokonać rozliczenia kosztów w księdze przychodów i rozchodów?

Zasady rozliczania faktur korygujących w 2016 r.

Od 1 stycznia 2016 r. podatnicy mają prawo i obowiązek odnotowywania korekt przychodów i kosztów w roku podatkowym, w którym faktury korygujące zostały wystawione lub otrzymane. A zatem podatnicy muszą pamiętać, że korekty wynikające z otrzymanych lub wystawionych w nowym roku faktur korygujących należy uwzględniać w 2016 r. Z kolei same koszty i przychody rozliczane są na dotychczasowych zasadach.

REKLAMA