REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Urząd skarbowy, Rachunkowość

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Kiedy można ustanowić zastaw skarbowy

Jedna z form zabezpieczenia wykonania zobowiązań podatkowych jest zastaw skarbowy. W jakich wypadkach może być on ustanowiony i jak wygląda procedura jego ustanawiania?

W jaki sposób następuje wygaśnięcie zobowiązania podatkowego


Większość podatników wie, że zobowiązanie podatkowe wygasa w razie zapłaty podatku. Przepisy przewidują jednak również inne sytuacje, w których dochodzi do wygaśnięcia zobowiązania podatkowego.

Ewidencja przekazania darów rzeczowych

Podstawowym celem wielu organizacji non profit jest pomoc osobom w trudnej sytuacji materialnej – m.in. poprzez przekazywanie im darów rzeczowych pozyskanych przez organizację od darczyńców, sponsorów itp. Prawidłowe przechowywanie, ewidencja oraz przejrzyste zasady wydawania darów poprawiają wizerunek organizacji i uwiarygodniają ją w oczach darczyńców. Może to znacznie ułatwić pozyskiwanie tego typu darowizn.

Jak zaewidencjonować likwidację środka trwałego

W ewidencji środków trwałych prowadzonej przez naszą firmę znajdują się środki trwałe, których stan uniemożliwia ich dalszą eksploatację. Jak prawidłowo przeprowadzić likwidację tych środków trwałych? Jak zaewidencjonować to zdarzenie w księgach rachunkowych?

REKLAMA

Czy trzeba przesłać do urzędu skarbowego kopię sporządzonego remanentu

Podatnik nie ma obowiązku przesłania kopii sporządzonego remanentu do urzędu skarbowego.

Kiedy urząd skarbowy może odmówić umorzenia zaległości podatkowej

Organ podatkowy, na wniosek podatnika może umorzyć w całości lub w części zaległości podatkowe, odsetki za zwłokę lub opłatę prolongacyjną. Jednak w przypadku przedsiębiorców te ulgi w spłacie podatków nie mogą stanowić pomocy publicznej.

Co z dokumentacją spółki z o.o. w razie jej likwidacji?

Jedną z kluczowych kwestii związanych z likwidacją spółki jest zapewnienie właściwego i odpowiedniego przechowania jej dokumentacji. Niestety przepisy prawa nie pozwalają na wyrzucenie czy też zniszczenie dokumentacji likwidowanej firmy. Obiegowa opinia głosi, że dokumentacja firmy powinna być zabezpieczona jedynie przez okres 5 lat, niezbędny do upływu okresu przedawnienia należności podatkowych. Nie jest to jednak pogląd słuszny.

Interpretacja indywidualna nie służy do potwierdzenia prawidłowości kodu z PKWiU

REKLAMA

Czy podatkowa grupa kapitałowa musi składać sprawozdanie finansowe

Otóż nie ma takiego obowiązku. Brak obowiązku składania sprawozdania finansowego przez podatkową grupę kapitałową dotyczy również przypadków, gdy jej skład pokrywa się ze składem grupy utworzonej dla celów rachunkowych i dominująca spółka tej ostatniej grupy sporządza sprawozdanie skonsolidowane.

Księgi rachunkowe - zdarzenia nadzwyczajne

Księgi rachunkowe - zdarzenia nadzwyczajne. Kryteriami rozstrzygającymi o tym, czy dane zdarzenie ma charakter nadzwyczajny, czy też nie, są: jego związek (lub brak związku) z ryzykiem prowadzenia działalności oraz możliwość przewidzenia tego zdarzenia.

Czy prawo bilansowe ma wpływ na ustalenie momentu potrącenia kosztu

Na szczególną uwagę podatników podatku dochodowego od osób prawnych zasługuje wyrok NSA z dnia 18 maja 2010 r., sygn. II FSK 942/09, w którym Sąd uznał, że dniem poniesienia kosztu jest dzień ujęcia kosztu w księgach rachunkowych, bez potrzeby weryfikowania czy koszt ten został ujęty prawidłowo.

Ewidencja księgowa i inwentaryzacja obcych składników majątkowych

Na podstawie umowy nieodpłatnego użyczenia od urzędu gminy obejmującej lata 2004–2014, dotyczącej gruntu zabudowanego budynkiem kotłowni, nasza jednostka korzysta z tego budynku oraz znajdującego się w nim pieca.

Co grozi za ukrywanie dochodów przed urzędem skarbowym

Podatnicy, którzy nie zgłaszają do opodatkowania swoich dochodów mogą zostać niemile zaskoczeni podatkiem w wysokości 75% ukrytych dochodów. Ale najpierw te ukryte dochody fiskus musi wyśledzić.

Pełnomocnik w postępowaniu podatkowym

Jednym z przysługujących podatnikowi uprawnień w postępowaniu podatkowym jest możliwość ustanowienia pełnomocnika. Uprawnienie takie zostało sformułowane w art. 136 ordynacji podatkowej, zgodnie z którym strona może działać przez pełnomocnika, chyba że charakter czynności wymaga jej osobistego działania.

Jak postępować w razie utraty dokumentów podczas powodzi

Prowadzimy spółkę. Na skutek podtopienia naszej siedziby straciliśmy ogromną część majątku jaki znajdował się na terenie siedziby firmy. Zalaniu uległo również biuro firmy w tym także dokumenty podatkowo-księgowe. Jak spółka powinna postąpić w takiej sytuacji wobec urzędu skarbowego i co zrobi urząd skarbowy względem naszej spółki?

Księgi rachunkowe - czy mogą być prowadzone za granicą?

Nowelizacja ustawy o rachunkowości obowiązująca od 10 kwietnia 2010 r. dopuściła możliwość prowadzenia ksiąg rachunkowych poza granicami Polski. W wyniku nowelizacji polskie jednostki zyskały też możliwość korzystania z usług zagranicznych biur rachunkowych.

Jak zmieniły się zasady prowadzenia kontroli krzyżowej przez UKS od 30 lipca 2010 r.

Od 30 lipca 2010 r. zmieniono w istotny sposób art. 13b ustawy o kontroli skarbowej, który jest podstawą sprawdzania dokumentacji kontrolowanego u jego kontrahentów. Tego typu czynności potocznie nazywa się „kontrolą krzyżową”. Celem nowelizacji jest zwiększenie skuteczności organów kontroli skarbowej w zwalczaniu wyłudzeń zwrotu podatku VAT.

Czy UKS może sprawdzić kto jest właścicielem rachunku bankowego

Od 30 lipca 2010 r. UKS może sprawdzić, kto jest właścicielem rachunku bankowego podanego np. w portalu aukcyjnym i przeznaczonego do wpłat dla nabywców towarów i usług. Nowe uprawnienie ma pozwolić UKS ustalać nazwiska osób prowadzących działalność gospodarczą bez jej rejestracji i płacenia podatku VAT i PIT. Bank, który odmówi ujawnienia informacji, zapłaci do 5000 zł kary.

Dlaczego warto wziąć paragon

Minister Finansów i podległe mu organy podatkowe i skarbowe od 2004 roku prowadzą nieustającą akcję informacyjną „Weź paragon”. Paragon przydaje się przede wszystkim w sytuacjach kiedy chcemy złożyć reklamację odnośnie wadliwego towaru. Wydanie paragonu ma jeszcze tą ważną funkcję, że danej transakcji sprzedawca nie ukryje przed fiskusem i będzie musiał odprowadzić do budżetu państwa należne podatku – zwłaszcza VAT. A jak wiadomo budżet państwa jest zawsze w potrzebie i często sami liczymy na środki z tej wspólnej "kasy".

Zawiadomienie organu podatkowego o założeniu kpir drogą pocztową

Jeżeli rozpoczynasz działalność i zakładasz księgę przychodów i rozchodów – musisz powiadomić o tym urząd skarbowy.

Jakie skutki wywołuje zmiana siedziby podatnika po wszczęciu kontroli podatkowej

Naczelnik urzędu skarbowego, który zgodnie ze swoją właściwością miejscową wszczął kontrolę podatkową względem podatnika, zachowuje kompetencje do prowadzenia postępowania na wszystkich jego etapach aż do wydania decyzji wymiarowej. Nie zmienią tego ewentualne zmiany dotyczące adresu siedziby podatnika, dokonane po wszczęciu kontroli.

Jak fiskus tropi nieujawnione dochody

Pewna młoda lekarka zakupiła nad morzem działkę budowlaną za 600 tys. zł. Pieniądze na zakup miały pochodzić z kredytu, z oszczędności oraz z walizki pełnej dolarów, którą rzekomo otrzymała dwadzieścia lat wcześniej od swojej nieżyjącej już babci. Historii tej nie dano wiary, w efekcie czego podatniczka musi zapłacić 109 tys. zł podatku z tytułu nieujawnionych źródeł. Odwołanie od decyzji zostało rozpatrzone przez izbę skarbową na korzyść organu I instancji.

Kontrole legalności działania warsztatów samochodowych

W czwartek 1 lipca 2010 r. od godz. 9 siedmiu funkcjonariuszy: Urzędu Kontroli Skarbowej w Białymstoku, Policji KMP w Białymstoku Wydziału Kryminalnego i Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska systematycznie wchodziło na teren nielegalnych warsztatów samochodowych w Białymstoku.

Firmanctwo oszustów podatkowych

Czy fiskus skutecznie ściąga PIT

Najwyższa Izba Kontroli sprawdziła jak urzędy skarbowe radzą sobie z pobieraniem podatku dochodowego od osób fizycznych Mimo ogólnej pozytywnej oceny kontrolerzy NIK w swym raporcie wytknęli skarbówce m.in. mało skuteczną egzekucję podatkową, problemy ze ściąganiem zaległości podatkowych oraz niewystarczającą kontrolę wywiązywania się podatników ze zobowiązań.

Problemem pozostaje niestabilność prawa podatkowego także w zakresie PIT.

Spółka osobowa nie jest "klientem" dużego urzędu skarbowego

Wyznaczenie terytorialnego zasięgu działania tzw. „dużego” urzędu skarbowego może dotyczyć w szczególności osób prawnych lub jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, które w ostatnim roku podatkowym osiągnęły przychód netto, w rozumieniu przepisów o rachunkowości, ze sprzedaży towarów, wyrobów i usług o równowartości co najmniej 5 mln euro według kursu średniego ogłaszanego przez NBP na koniec roku podatkowego (art. 5 ust. 9b pkt 7 lit. a ustawy z dnia 21 czerwca 1996 r. o urzędach i izbach skarbowych - t. j. Dz. U. z 2004 r. Nr 121, poz. 1267 ze zm.),.

Czy Twój urząd skarbowy jest przyjazny przedsiębiorcom

Wniosek o wydanie interpretacji podatkowej – miejsce złożenia, opłata

Na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z dnia 27 czerwca 2007 r.), określone zostały zarówno organy upoważnione do wydawania w indywidualnych sprawach pisemnych interpretacji przepisów prawa podatkowego (interpretacji indywidualnych) w imieniu Ministra właściwego do spraw finansów publicznych jak i zakres upoważnienia do wydawania w imieniu Ministra właściwego do spraw finansów publicznych interpretacji indywidualnych. Rozporządzenie określa także właściwość miejscową i rzeczową organów upoważnionych.

Wynajem pokoi gościnnych a właściwość urzędu skarbowego

Prowadzę działalność opodatkowaną kartą podatkową, którą odprowadzam do Urzędu Skarbowego w mieście Z, z wynajmu pokoi gościnnych. W pozostałym czasie przebywam w mieście X odbieram telefony i pocztę elektroniczną od Biur Turystycznych zainteresowanych moją ofertą wczasową. W mieście X też przygotowuję foldery na targi turystyczne oraz dokonuję rezerwacji wczasów dla zainteresowanych osób”. Który zatem urząd skarbowy jest właściwy dla rozliczania w zakresie podatku VAT?

Który Naczelnik Urzędu Skarbowego na terenie Miasta Warszawy jest właściwy w zakresie identyfikacji podatkowej?


Odpowiadając na to pytanie , należy wskazać , że zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (Dz. U. 2004 r. Nr 269 poz. 2681 ze zm.) tejże ewidencji dokonują naczelnicy urzędów skarbowych. W myśl art. 4 ust. 1 cytowanej powyżej ustawy, właściwymi naczelnikami urzędów skarbowych są dla podatników podatku od towarów i usług, niekorzystających ze zwolnienia od tego podatku - naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach podatku od towarów i usług.

Rozliczenie podatku od towarów i uslug


Który Naczelnik Urzędu Skarbowego na terenie Miasta Warszawy jest właściwy dla Spółki w zakresie podatku od towarów i usług?

Właściwość miejscowa organu podatkowego


Gdzie Podatnik obowiązany jest do złożenia rozliczenia rocznego ze swoich dochodów oraz gdzie powinien być rozliczany podatek od towarów i usług z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej?

Jak zaksięgować wypłatę wynagrodzenia obciążonego tytułami egzekucyjnymi

Kwotę potrącenia z wynagrodzenia tytułem zajęcia komorniczego należy rozliczyć poprzez konta rozrachunkowe. Koszty przelewów na konto komornika lub wierzyciela obciążają pracodawcę i stanowią koszty uzyskania przychodów.

Odwołanie od decyzji podatkowej - nowe obowiązki organów podatkowych

Z dniem 10 maja 2010 r. wchodzi w życie kolejna już zmiana ustawy Ordynacja podatkowa, która tym razem wychodzi naprzeciw oczekiwaniom podatników, a więc tej „słabszej” strony postępowań podatkowych – zmianę tą zawiera ustawa z dnia 19 lutego 2010 r. o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa (Dz.U. Nr 57, poz. 355).

Czy należy bać się wezwania do US, w sprawie rozliczenia rocznego PIT

Wezwanie z Urzędu Skarbowego do stawienia się na sprawdzenie zeznania podatkowego, zazwyczaj powoduje u nas negatywne odczucia. Czy słusznie, czy należy się bać?

Klasyfikacja wydatków na reprezentację i reklamę

Prawidłowa klasyfikacja kosztów poniesionych na reprezentację i reklamę jest bardzo trudna ze względu na wzajemne przenikanie się tych pojęć. W podejmowaniu decyzji mogą pomóc interpretacje urzędów skarbowych, choć i one nie zawsze są spójne.

Kontrola dokumentów księgowych

Na czym polega prawidłowa kontrola dokumentów księgowych? Czy jej opis powinien znaleźć się w polityce rachunkowości spółki?

Opinia urzędu skarbowego również do podatnika?

W przypadku odwołań od decyzji podatkowych urzędów skarbowych, opinia przekazywana jest wyłącznie do organu odwoławczego. Sytuację to ma zmienić przygotowywany projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej.

Koszty według ustawy o rachunkowości

Ustawa o rachunkowości zawiera własną definicję kosztów – niezależną od definicji z ustaw podatkowych.

Jak ujmować w księgach prowizje od kredytu

Nasza spółka zaciągnęła w banku kredyt obrotowy. Dokonując przelewu, bank potrącił określoną w umowie wartość prowizji za cały okres kredytowania. Czy do celów podatkowych możemy dokonać rozliczenia tego kosztu jednorazowo – w momencie potrącenia prowizji, czy musimy dokonać jego rozliczenia w czasie? Proszę o przedstawienie sposobu ujęcia wymienionych operacji w księgach rachunkowych spółki.

Jak prowadzić rachunkowość oddziału

Spółki wyodrębniają w ramach swojego przedsiębiorstwa oddziały z różnych powodów. Utworzenie oddziału wiąże się z dodatkowymi obowiązkami, m.in. z wydzieleniem jego księgowości, przekazaniem składników majątkowych oraz sporządzaniem łącznego sprawozdania finansowego.

Amortyzacja środka trwałego metodą degresywną

We wrześniu 2008 r. spółka kupiła środek trwały, który dla celów bilansowych został wprowadzony do użytkowania w miesiącu zakupu, natomiast dla celów podatkowych – w październiku. Następnie w grudniu 2008 r. został on ulepszony. Jednostka przyjęła degresywną metodę amortyzacji. Jak prawidłowo należało ustalić wartość początkową tego środka oraz jak ujmować odpisy amortyzacyjne dla celów rachunkowych i podatkowych?

Najlepsze urzędy skarbowe w Polsce

Sprawdź, czy Twój urząd skarbowy znalazł się na liście najlepszych w V rankingu urzędów skarbowych Gazety Prawnej. Badano skuteczność i efektywność urzędów w czterech "kategoriach wagowych".

Kontrakty forward w księgach rachunkowych

11 kwietnia spółka jawna zawarła z bankiem kontrakty terminowe forward na zakup 50 000 euro z terminem realizacji 15 maja 2009 r. i następne 50 000 euro z terminem realizacji 30 maja 2009 r. Kupioną walutę spółka wykorzystuje na zapłacenie zobowiązań wobec kontrahentów zagranicznych. Kontrakt nie jest instrumentem zabezpieczającym. Jak prawidłowo ująć w księgach zawarte kontrakty forward oraz jak prawidłowo rozliczyć w podatku dochodowym ich realizację?

Ewidencja zaliczki pobranej przez pracownika na zakup towarów

Pracownik spółki pobiera zaliczki na zakup towarów. Od kontrahentów otrzymuje on faktury ze sposobem zapłaty gotówka. Sprzedawcy nie wydają dokumentu KP potwierdzającego zapłatę za fakturę. Przyjęcie towaru księgowane jest automatycznie przez system FK jednocześnie na magazyn i na konto dostawcy. Rozliczając pobraną zaliczkę pracownika, kasjerka wystawia dokument KP na zwrot zaliczki (Wn Kasa, Ma konto pracownika), a następnie dokument KW rozliczający zapłatę pracownika za fakturę już na konto dostawcy. Na dokumencie KW jako osoba pobierająca gotówkę podpisuje się pracownik, który pobrał zaliczkę i zapłacił sprzedawcy za towar. Czy jest to prawidłowe rozwiązanie? Czy spółka powinna umieścić w polityce rachunkowości zapis o takim sposobie rozliczania zaliczki?

Korekta w związku z przekroczeniem rocznej podstawy wymiaru składek ZUS

Pracownik naliczający wynagrodzenia popełnił błąd, sporządzając listę płac – nie uwzględnił przekroczenia rocznej podstawy wymiaru składek na obowiązkowe ubezpieczenia emerytalne i rentowe. Błąd został szybko wychwycony, jednak zapisy w księgach już wprowadzono w niewłaściwych wartościach. Jak zaewidencjonować w księgach korektę związaną z błędnie naliczoną listą płac? Kiedy wypłacone wyrównanie należy opodatkować?

Zasady posługiwania się NIP - czyli komu trzeba pokazać nasz numer identyfikacji podatkowej

Wszyscy podatnicy bądź płatnicy powinni podawać NIP na wszelkich dokumentach związanych z wykonywaniem zobowiązań podatkowych oraz innych niepodatkowych należności budżetowych (czyli np. składki ubezpieczeniowe), do których poboru obowiązane są organy podatkowe lub celne.

Złóż NIP przez internet

Zgłoszenia identyfikacyjne oraz zgłoszenia aktualizacyjne NIP mogą być teoretycznie składane za pomocą środków komunikacji elektronicznej. Jednak na razie w tej formie można złożyć tylko zgłoszenie aktualizacyjne osoby fizycznej nieprowadzącej samodzielnie działalności gospodarczej (NIP-3). 

Aktualizacja danych objętych zgłoszeniem NIP

Podatnicy mają obowiązek aktualizowania danych objętych zgłoszeniem identyfikacyjnym przez dokonanie zgłoszenia aktualizacyjnego do właściwego naczelnika urzędu skarbowego.

Jak przebiega postępowanie w sprawie nadania numeru identyfikacji podatkowej

Podatnicy obowiązani są do dokonania zgłoszenia identyfikacyjnego w odpowiednim terminie. Zgłoszenia identyfikacyjnego dokonuje się jednokrotnie, bez względu na rodzaj oraz liczbę opłacanych przez podatnika podatków, formę opodatkowania, liczbę oraz rodzaje prowadzonej działalności gospodarczej oraz liczbę prowadzonych przedsiębiorstw.

REKLAMA