REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

VAT od samochodów, Księgi rachunkowe

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Odliczenie VAT od usług przechowywania opon

Posiadamy samochody służbowe, które są wykorzystywane zarówno do działalności gospodarczej, jak i do celów prywatnych. W związku z tym, ponosimy wydatki związane z ich eksploatacją. Po 1 kwietnia 2014 r. otrzymaliśmy faktury zakupu za wymianę opon oraz ich przechowywanie. VAT związany z wymianą opon jest odliczany w wysokości 50%, natomiast nasze wątpliwości dotyczą przechowywania opon. Czy usługę przechowywania opon należy traktować jako usługę łącznie z wymianą opon jako koszty eksploatacyjne i odliczać VAT w wysokości 50%, czy należy potraktować przechowywanie opon jako odrębną usługę magazynowania i odliczać VAT w wysokości 100%, gdyż nie jest to usługa związana z eksploatacją samochodu?

Kontrola ksiąg w biurze rachunkowym

Zdaniem resortu gospodarki należy dokonać zmian w Ordynacji podatkowej, które umożliwią przeprowadzanie kontroli , za obopólną zgodą kontrolowanego i biura rachunkowego, również w miejscu przechowywania dokumentów lub w miejscu prowadzenia ksiąg przedsiębiorcy, bez konieczności zapewniania dostępu do nich w swojej siedzibie.

Czy można odliczyć pełny VAT od zakupu GPS i CB-radia

Prowadzę działalność gospodarczą, do której wykorzystuję samochód osobowy. Nie prowadzę ewidencji przebiegu pojazdu dla tego samochodu, ani nie zgłosiłem go w urzędzie skarbowym informacją VAT-26. Zakupiłem nawigację GPS oraz CB-radio do tego samochodu. Czy mogę odliczyć w całości podatek naliczony przy ich nabyciu?

Remont czy ulepszenie środka trwałego – różnice podatkowe i ewidencja księgowa

Rozróżnienie pojęć „remont” i „ulepszenie środka trwałego” ma szczególne znaczenie pod względem podatkowym oraz ewidencji księgowej. Nieprawidłowe określenie charakteru poniesionych nakładów może doprowadzić do zaniżenia lub zawyżenia wartości początkowej środka trwałego, a w efekcie zawyżenia lub zaniżenia kosztów.

REKLAMA

Odliczenie VAT od samochodów 2014/2015 - wyjaśnienia MF

Ministerstwo Finansów opublikowało kilka najczęściej zadawanych pytań (razem z odpowiedziami) odnośnie nowych zasad odliczania podatku VAT od wydatków związanych z pojazdami samochodowymi obowiązującymi od dnia 1 kwietnia 2014 r.

Sprzedaż samochodu w systemie VAT-marża

Spółka zakupiła używany samochód osobowy w systemie VAT-marża. Wprowadzono ten pojazd do ewidencji środków trwałych. Do dziś wykorzystywany jest w działalności opodatkowanej jako środek trwały. Spółka zamierza sprzedać ten samochód innej firmie, za cenę równą cenie zakupu (marża wyniosłaby 0,00 zł). Czy spółka może dokonać sprzedaży w systemie VAT-marża? Skoro marża wyniesie 0,00 zł, to czy faktycznie nie zostanie naliczony podatek VAT?

Czy ograniczenie w odliczaniu 50% VAT dotyczy najmu miejsc parkingowych dla klientów

Firma wykorzystuje samochody do celów „mieszanych” oraz wyłącznie do działalności. Wynajmujemy miejsca parkingowe na terenie biurowca dla własnych samochodów oraz dla naszych klientów. Na każde miejsce otrzymujemy osobną fakturę. Jak w tej sytuacji odliczać VAT? Czy 50% odliczamy tylko od miejsc służbowych, a od pozostałych miejsc możemy odliczyć 100%? Czy od wszystkich powinniśmy odliczyć 50%?

Czy od kosztów przesyłki części samochodowych należy odliczyć 50% VAT naliczonego

W sklepie internetowym zakupiłem części do samochodu osobowego używanego w działalności gospodarczej. Od 1 kwietnia 2014 r. od wydatków związkach z tym samochodem odliczam 50% VAT naliczonego. Czy ograniczenie odliczenia VAT dotyczy tylko zakupionych części do samochodu? Czy od kosztów przesyłki naliczonych przez sprzedawcę też należy odliczyć 50% VAT naliczonego?

REKLAMA

Udostępnianie pracownikom samochodów do celów prywatnych a odliczanie VAT

Spółka złożyła informację VAT-26, w której wskazała posiadane samochody osobowe. Latem spółka zamierza jednak udostępniać samochody swoim pracownikom do celów prywatnych. Czy jest to możliwe? Co w tym celu spółka powinna uczynić i jakie będą tego konsekwencje? Czy sytuacja się zmieni, jeżeli spółka zamiast nieodpłatnie udostępniać samochody wynajmie je pracownikom?

Limity podatkowe na 2015 rok

W oparciu o kursy euro na dzień 1 października i na 30 września br. ustala się wiele limitów podatkowych istotnych dla prowadzących działalność gospodarczą, które będą obowiązywać w 2015 roku.

Limit prowadzenia ksiąg rachunkowych w 2015 r.

Limit przychodów netto zobowiązujący do prowadzenia ksiąg rachunkowych w 2015 r. wynosi 5 010 600 zł. Po osiągnięcie tej kwota przychodów w 2014 r. podmioty zobowiązane są do prowadzenia ksiąg rachunkowych w 2015 r.

Sposób inwentaryzacji wartości niematerialnych i prawnych

Wartości niematerialne i prawne są to prawa majątkowe, które mają przewidywany okres ekonomicznej użyteczności dłuższy niż rok i są przeznaczone do użytkowania na potrzeby własne jednostki. To mogą być patenty, licencje, znaki towarowe, a przede wszystkim programy komputerowe. Niematerialne, czyli nie można ich w żaden sposób policzyć, ani zmierzyć, a więc nie można w przypadku wartości niematerialnych i prawnych przeprowadzać spisu z natury. Jedyną prawidłową i obowiązującą metodą jest metoda weryfikacji salda.

Przejście z podatkowej księgi przychodów i rozchodów na księgi rachunkowe

Większość małych podmiotów gospodarczych prowadzi księgę przychodów i rozchodów. Jeżeli jednak ich obroty w danym roku przekroczą limit 1 200 000 euro w przeliczeniu na PLN, wtedy mają obowiązek przejść od następnego roku obrotowego na księgi rachunkowe.

Moment powstania obowiązku podatkowego przy dostawie samochodu

Jeżeli wystawienie faktury będzie dawało nabywcy możliwość zarejestrowania samochodu, to tym samym będzie mu dawało prawo do dysponowania tym towarem jak właściciel. W konsekwencji obowiązek podatkowy z tytułu sprzedaży nie będzie powstawał z dniem odbioru samochodu przez nabywcę, ale z chwilą postawienia go do jego dyspozycji

Jak obliczać odsetki od zaległości podatkowych

Od 4 lipca 2013 r. zmianie uległa stawka odsetek za zwłokę od zaległości podatkowych. Wysokość tej stawki wynika z wysokości stopy kredytu lombardowego, która jest ogłaszana przez Radę Polityki Pieniężnej (RPP). W określonych przypadkach można też stosować stawkę obniżoną do 75%.

Darowizna wyrobów gotowych w księgach rachunkowych

W przypadku gdy firma produkcyjna przekaże część wyprodukowanych przez siebie wyrobów w formie darowizny może pojawić się pytanie, jak ją prawidłowo zaewidencjonować w księgach rachunkowych. Dodatkowo należy prawidłowo udokumentować darowiznę i sprawdzić, czy zasadne jest jej opodatkowanie podatkiem VAT.

Rozliczenie szkolenia BHP w księgach rachunkowych

Szkolenie BHP w księgach rachunkowych. Firmy przy zatrudnianiu pracowników mają obowiązek przeprowadzić dla nich szkolenie BHP. Pojawia się zatem pytanie, jak prawidłowo zapisać koszty tego szkolenia w księgach rachunkowych. Czy koszty szkolenia BHP można zaliczyć do kosztów podatkowych?

Jak rozliczyć koszty delegacji zagranicznych?

W firmach często pojawia się potrzeba wysłania pracownika w podróż służbową. Pojawia się zatem pytanie, jak powinno wyglądać rozliczenie podróży pracownika, zwłaszcza tych zagranicznych.

Wydatki za złożenie sprawozdania finansowego

Nakłady, jakie są ponoszone na ogłoszenie sprawozdania finansowego powinny być ujęte w tym roku, w którym zostały poniesione i zaliczone do kosztów działalności operacyjnej. Co jednak w sytuacji, gdy sprawozdanie zostało złożone do Krajowego Rejestru Sądowego, a wpłaty do spółki trafiły później.

Rozliczenie zwrotu dotacji do środka trwałego w księgach rachunkowych

Spółki mogą otrzymywać dotacje na zakup środka trwałego. Czasem zdarza się jednak, że jednostka musi zwrócić otrzymaną dotację ze względu na niespełnienie kryteriów np.: merytorycznych. Jak w takim przypadku dokonać prawidłowego księgowania zwrotu dotacji i jakie skutki podatkowe niesie za sobą to zdarzenie?

Czy różnica między amortyzacją bilansową i podatkową zawsze powoduje powstanie odroczonego podatku dochodowego?

Firmy stosujące Międzynarodowe Standardy Rachunkowości są zobowiązane do wyceny majątku według wartości rynkowej, od której naliczana jest amortyzacja bilansowa. Z drugiej strony amortyzacja podatkowa biegnie swoim tokiem zgodnie z wartością, po jakiej swego czasu środki trwałe zostały nabyte. Pojawia się zatem pytanie czy z tytułu różnicy w wartości amortyzacji środków trwałych powstaną różnice przejściowe czy trwałe a także czy od ujawnionej różnicy w wartości netto środków trwałych należy ustalić rezerwę lub aktywo z tytułu podatku odroczonego.

Wydatki na pracownicze ubezpieczenie grupowe w księgach rachunkowych

Zawarcie umowy pracowniczego ubezpieczenia grupowego opłaconego przez pracodawcę na rzecz pracowników może budzić wątpliwości dotyczące prawidłowego ewidencjonowania księgowego tego ubezpieczenia. Pojawia się bowiem pytanie, czy otrzymanie świadczenie z tego tytułu jest związane z powstaniem obowiązku w zakresie podatku dochodowego oraz składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne.

Rozliczenie zapomogi na wyprawkę szkolną dla dziecka pracownika w księgach rachunkowych

W ramach Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych (ZFŚS) istnieje możliwość przyznania pracownikom znajdującym się w trudnej sytuacji materialnej zapomogi pieniężnej na zakup wyprawek szkolnych dla dzieci. W związku z tym rodzi się pytanie jak prawidłowo rozliczyć wypłatę takich zapomóg dla celów rachunkowych i podatkowych.

Jak ująć w księgach rachunkowych i rozliczyć podatkowo różnice inwentaryzacyjne

W związku z obowiązkiem przeprowadzenia inwentaryzacji na ostatni dzień roku obrotowego niejednokrotnie powstają różnice inwentaryzacyjne, czyli różnice pomiędzy stanem faktycznym i zapisem w księgach rachunkowych. W jaki sposób należy prawidłowo rozliczyć powstałe podczas inwentaryzacji różnice?

Nota obciążeniowa jako dokument księgowy

Nota księgowa (inaczej obciążeniowa, uznaniowa lub obciążeniowo-uznaniowa) jest dokumentem rozliczeniowym jednostki. Stosuje się ją przy dokumentowaniu transakcji, które nie podlegają przepisom ustawy o podatku VAT. Dodatkowo transakcje dokumentowane notą obciążeniową nie mogą dotyczyć sprzedaży czy świadczenia usług przez podatników, potwierdzanych w postaci rachunku wystawianego na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej.

Zmiany techniczne w samochodach a odliczenie VAT

Nowe przepisy dotyczące VAT od samochodów ciągle budzą duże zainteresowanie podatników, którzy szukają korzystnych rozwiązań odnoszących się do odliczania VAT. W poprzednich latach popularne było instalowanie kratek w samochodach, dzięki czemu podatnicy mogli zwiększyć zakres odliczenia VAT. Niestety od 1 kwietnia 2014 r. wmontowanie do samochodu kratki lub zabudowy nie zawsze przyniesie korzystne skutki podatkowe.

Zmiany w ustawie o rachunkowości - uproszczone sprawozdania finansowe mikropodmiotów

5 września 2014 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o rachunkowości, która wprowadza nową kategorię podmiotów. Są to mikropodmioty, które mogą stosować uproszczoną sprawozdawczość finansową i dzięki temu zmniejszać swoje obciążenia administracyjne, zarówno kosztowe, jak i czasowe.

Polecenie księgowania jako dokument księgowy

Rachunkowość jednostki jest prowadzona na podstawie dowodów księgowych. To one umożliwiają jednostce dokonywanie zapisów księgowych, dlatego powinny być rzetelne i wolne od błędów. Jednym z dowodów księgowych jest polecenie księgowania.

Obowiązki księgowego i jego odpowiedzialność

Księgowy pełni niezwykle ważną i odpowiedzialną rolę w firmie. W związku z tym, że ma dostęp do istotnej dla działania firmy dokumentacji, podlega odpowiedzialności prawnej za stan finansów jednostki. Jest to odpowiedzialność zarówno finansowa, cywilna, jak i pracownicza czy też karna.

Jak rozliczyć i zaksięgować zakupu tonera do drukarki

W jaki sposób należy prawidłowo rozliczyć i zaksięgować kupiony przez Internet toner do drukarki? Na fakturze od niemieckiej firmy podany jest nr VAT-UE. Faktura jest wystawiona i zapłacona w złotówkach. Jak potraktować tę dostawę? Czy można odliczyć VAT z faktury?

Rezerwy w księgach rachunkowych

W pasywach bilansu można znaleźć kategorię Rezerwy. Są to te zobowiązania, co do których termin wymagalności lub kwota zapłaty nie są pewne. Można natomiast określić prawdopodobieństwo zdarzeń, na które tworzy się rezerwy oraz wiarygodnie oszacować kwotę zobowiązania. Rezerwy ustala się w związku z przejściowymi różnicami między wykazywaną w księgach rachunkowych wartością aktywów i pasywów a ich wartością podatkową oraz stratą podatkową możliwą do odliczenia w przyszłości.

Odpisy aktualizujące wartość należności

Zgodnie z art. 35 ustawy o rachunkowości nabyte lub powstałe aktywa finansowe oraz inne inwestycje należy ująć w księgach rachunkowych na dzień ich nabycia albo powstania, według ceny nabycia albo ceny zakupu. Ustawodawca nałożył także obowiązek dokonywania odpisów aktualizujących, które wyrażają trwałą utratę wartości inwestycji. Odpisy muszą być dokonywane nie później niż na dzień bilansowy. Wynika to z faktu, że wartość środka ustalona na dzień przyjęcia do ksiąg rachunkowych staje się wartością historyczną, nie zawsze zgodną z wartością realną.

Zmiana zasad (polityki) rachunkowości

Decyzję o zmianie zasad (polityki) rachunkowości jednostka może podjąć w dowolnym momencie, jednak jej skutki będą miały zastosowanie od początku roku obrotowego. Kierownik jednostki może jednak określić, czy będzie to pierwszy dzień bieżącego czy może następnego roku obrotowego.

Ochrona danych zawartych w dokumentacji księgowej

Jednostki prowadzące działalność gospodarczą mają obowiązek prowadzenia i przechowywania ksiąg rachunkowych zgodnie z przyjętą przez siebie polityką rachunkowości. Dokumenty te, księgi rachunkowe, dowody księgowe, dokumenty inwentaryzacyjne i sprawozdania finansowe jednostki muszą przechowywać w należyty sposób.

Usługowe prowadzenie ksiąg rachunkowych a certyfikat księgowy

Zgodnie z tzw. drugą ustawą deregulacyjną, usługowe prowadzenie ksiąg rachunkowych może obecnie wykonywać każda osoba, która posiada pełną zdolność do czynności prawnych, wykazuje niekaralność za ściśle określony katalog przestępstw, a także posiada ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej. Co zatem stanie się z certyfikatami księgowymi?

Badanie i ogłaszanie sprawozdań finansowych

Sprawozdanie finansowe zostaje sporządzone na dzień zamknięcia ksiąg rachunkowych, a także na inny dzień bilansowy przy stosowaniu odpowiednio zasady wyceny aktywów i pasywów oraz ustalania wyniku finansowego. Warto pamiętać, jakie sprawozdania finansowe podlegają, zgodnie z obowiązkiem wynikającym z ustawy o rachunkowości, badaniu przez biegłego rewidenta.

Koszty zakupu materiałów i towarów w księgach rachunkowych

Koszty zakupu zwiększają cenę nabycia materiałów. Gdy koszty zakupu są nieistotne, materiały i towary mogą być wyceniane w cenie zakupu. Gdy koszty zakupu są nieistotne, można je zaliczyć bezpośrednio w koszty bieżącego okresu.

Główne zasady w rachunkowości

Każda jednostka ma obowiązek stosować przyjęte przez siebie zasady rachunkowości, które rzetelnie i jasno przedstawiają sytuację majątkową i finansową oraz wynik finansowy. W tym celu przedsiębiorstwa powinny przestrzegać ogólnych zasad rachunkowości.

Zmiany w rachunkowości SKOK-ów w 2015 r.

Dnia 1 lipca 2014 r. w Dzienniku Ustaw zostało ogłoszone nowe rozporządzenie w sprawie szczególnych zasad rachunkowości spółdzielczych kas oszczędnościowo-kredytowych (SKOK-ów), które ma umożliwić m. in. wypełnianie obowiązku posiadania i utrzymania na odpowiednim poziomie funduszy własnych oraz współczynnika wypłacalności. Zmiany będą miały zastosowanie po raz pierwszy do sprawozdań finansowych sporządzanych za rok obrotowy rozpoczynający się w 2015 r.

Dokonywanie zapisów w księgach rachunkowych okresu sprawozdawczego

Zgodnie z przepisami ustawy o rachunkowości do ksiąg rachunkowych okresu sprawozdawczego należy wprowadzić, w postaci zapisu, każde zdarzenie, które nastąpiło w tym okresie sprawozdawczym. W związku z tym, że księgi rachunkowe powinny być prowadzone rzetelnie, bezbłędnie, sprawdzalnie i na bieżąco, każde zdarzenie jest udokumentowane dowodami księgowymi, które potwierdzają dokonanie operacji gospodarczej, a zarazem są podstawą zapisów w księgach rachunkowych.

Elementy składowe sprawozdania finansowego

Sprawozdanie finansowe sporządza się na dzień zamknięcia ksiąg rachunkowych oraz na inny dzień bilansowy, stosując odpowiednio zasady wyceny aktywów i pasywów oraz ustalania wyniku finansowego.

Koszty usługi transportowej w księgach rachunkowych

Czy w księgach rachunkowych należy wyszczególniać koszty usługi transportowej związanej z zakupionym środkiem trwałym?

Prowadzenie i przechowywanie ksiąg rachunkowych

Ustawa o rachunkowości nakłada na jednostki prowadzące działalność gospodarczą obowiązek sporządzenia zasad (polityki) rachunkowości, w których należy określić sposób prowadzenia i przechowywania ksiąg rachunkowych.

Standard XML dla ksiąg podatkowych i dowodów księgowych

Od 1 stycznia 2016 r. zacznie obowiązywać ujednolicona forma elektroniczna w postaci plików o formacie strukturalnym (standard XML) ksiąg podatkowych oraz dowodów księgowych, w której przedsiębiorcy będą obowiązani przekazywać dane na żądanie organu podatkowego - takie rozwiązanie zakłada projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej oraz niektórych innych ustaw.

Prowadzenie ksiąg rachunkowych w ustawie o doradztwie podatkowym

Z dniem 10 sierpnia 2014 r. weszły w życie przepisy ustawy z dnia 9 maja 2014 r. o ułatwieniu dostępu do wykonywania niektórych zawodów regulowanych. Nowelizacja wprowadziła szereg zmian także w ustawie o doradztwie podatkowym, m.in. do ustawy trafił zapis o prowadzeniu ksiąg rachunkowych.

Wydatki na szkolenie BHP pracowników w księgach rachunkowych

Jesteśmy firmą świadczącą usługi budowlane. Zatrudniliśmy w tym miesiącu dwóch nowych pracowników. Jak prawidłowo ująć w księgach rachunkowych koszty obowiązkowego szkolenia BHP? Czy możemy je zakwalifikować jako koszty podatkowe?

Usługowe prowadzenie ksiąg rachunkowych po 10 sierpnia 2014 r.

Od 10 sierpnia 2014 r. działalność polegająca na usługowym prowadzeniu ksiąg rachunkowych nie wymaga już posiadania certyfikatu księgowego Ministra Finansów. Księgi rachunkowe usługowo może teraz prowadzić każda osoba, która posiada pełną zdolność do czynności prawnych, nie była karana (za ściśle określony katalog przestępstw) oraz posiada ubezpieczenie OC.

Ubezpieczenie OC biur rachunkowych

W Ministerstwie Finansów trwają prace nad nowym rozporządzeniem w zakresie obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej przedsiębiorców wykonujących działalność z zakresu usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych.

Tłumaczenie dokumentów księgowych

Międzynarodowe firmy to również obcojęzyczni pracownicy, którzy nierzadko, w zależności od zajmowanego stanowiska, chcą mieć wgląd do rożnych ewidencji, najchętniej we własnym języku, a przynajmniej w języku angielskim. Warto zatem zadbać o możliwość łatwego i szybkiego tłumaczenia dokumentacji księgowej/kadrowej na dowolny język używany w firmie.

Nieodpłatne używanie samochodu służbowego w wakacje – skutki w VAT

Samochody firmowe są często, za zgodą pracodawcy, używane do celów niezwiązanych z prowadzoną działalnością gospodarczą. Szczególnie w okresie wakacyjnym może się zdarzyć kilka sposobności wykorzystania samochodu w celach niezwiązanych z działalnością. Często, ale nie zawsze, takie użycie podlega opodatkowaniu VAT. W niektórych przypadkach (gdy podatnik złożył VAT-26) takie użycie samochodu spowoduje również utratę prawa do odliczonego VAT (50%).

REKLAMA