Kategorie

VAT, Premie i nagrody

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bonus jakościowy jest traktowany co do zasady jako świadczenie usług w rozumieniu ustawy o VAT. Problematyczne jest jednak określenie daty powstania obowiązku podatkowego, tj. momentu powstania obowiązku podatkowego w VAT z tytułu świadczonej usługi, za którą wypłacany jest bonus jakościowy.
Przekazywanie pracownikom premii i prezentów z okazji świąt Bożego Narodzenia należy rozliczać podatkowo. Przedsiębiorca powinien pamiętać o przychodach odbiorcy, własnych kosztach oraz o podatku VAT.
Premia lojalnościowa jest rabatem. Natomiast premia jakościowa stanowi zapłatę za świadczenie usług przez nabywcę towarów na rzecz sprzedawcy. Rodzaj przyznanych premii decyduje więc o sposobie rozliczania VAT. Potwierdził to NSA w orzeczeniach wydanych w 2012 r. Z tym stanowiskiem zgadzają się organy podatkowe.
Zdaniem Ministra Finansów premia pieniężna udzielona nabywcom z tytułu osiągnięcia określonego poziomu obrotów stanowi z reguły rabat. Czasem jednak premie pieniężne można uznać za zapłatę za usługę. Minister Finansów wydał 27 listopada 2012 r. interpretację ogólną w sprawie kwalifikowania premii pieniężnych (bonusów pieniężnych) w świetle przepisów ustawy o VAT.
W czasach dużej konkurencji na rynku, przedsiębiorcy starają się różnymi metodami przyciągnąć klienta, zachęcić go do zakupów w jego firmie. Za zrealizowanie pewnego poziomu zakupów w danym okresie (ustalonego najczęściej w umowie) dostawy nagradzają swoich odbiorców np. wypłacana premią pieniężną.