REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Zarządzanie, Biznes i usługi

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Co piąta mała firma nie ma własnej strony internetowej

Przedsiębiorcy nie wykorzystują możliwości jakie daje internet. Okazuje się, że 20 proc. mikro i małych firm nie ma własnej strony internetowej.

Jak odnieść sukces na indyjskim rynku – część I

Znaczna część funduszy z Unii Europejskiej z puli na lata 2015-2020 została przeznaczona na pomoc przedsiębiorstwom zainteresowanym wejściem na rynki zagraniczne. Rząd dostrzega jak ogromne znaczenie dla rozwoju firm ma dywersyfikacja geograficzna i postanowił wesprzeć polskie przedsiębiorstwa poprzez dofinansowanie niektórych działań niezbędnych do wejścia na rynki międzynarodowe. Fundusze te, jeśli będą prawidłowo wykorzystane, dadzą mniejszym firmom możliwość zbadania rynków może trochę bardziej egzotycznych ale jednocześnie bardzo lukratywnych.

Sprzedaż hurtowa w dobie nowych technologii

Innowacje technologiczne pojawiają się i ewoluują szybciej niż kiedykolwiek wcześniej. Jakie są konsekwencje ostatniej fali nowych technologii dla sektora sprzedaży hurtowej i jak praktycznie wykorzystać je w typowych działaniach biznesowych? Jak maluje się obraz dostaw hurtowych przyszłości? To ważne zagadnienia, które powinien przemyśleć każdy przedsiębiorca z branży. Nie wiesz, od czego zacząć?

Rola controllera personalnego w firmie

O języku controllingu oraz roli controllera personalnego w firmie mówi Mirosław Wójcik, menedżer odpowiedzialny za obszar controllingu personalnego w jednej z największych działających na polskim rynku firm szeroko rozumianego sektora energetycznego.

Wzrasta zapotrzebowanie na specjalistów z rachunkowości zarządczej

Zainteresowanie rachunkowością zarządczą wyraźnie wzrasta, w ciągu ostatnich czterech lat podwoiła się liczba studentów rachunkowości zarządczej w Instytucie CIMA. Wzrasta również zapotrzebowanie na specjalistów, którzy dzięki analizie danych z firmy i jej otoczenia potrafią wspierać zarządy w podejmowaniu decyzji. Te zaś doceniają ich pracę, oferując wyższe zarobki.

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy od usług wykonanych częściowo

Otrzymałem zlecenie napisania programu komputerowego. Ze zleceniodawcą określiliśmy w umo­wie trzy etapy, których zakończenie (poprzez zaakceptowanie przez zleceniodawcę ich wykonania) stanowi tytuł do otrzymania przeze mnie określonej części wynagrodzenia w terminie siedmiu dni. Wykonanie pierwszego etapu zostało zaakceptowane 30 czerwca 2014 r. Kwotę wynagrodzenia za wykonanie pierwszego etapu otrzymałem 3 lipca 2014 r. Kiedy powstał u mnie obowiązek rozliczenia VAT od otrzymanej kwoty?

Jak wystawić fakturę korygującą, gdy zamiast zwolnienia opodatkowano usługę

W wystawionej za usługi fakturze wykazałem wartość swojego wynagrodzenia wraz z podatkiem VAT, zgodnie z zawartą umową. Obecnie okazało się, że moje usługi korzystają ze zwolnienia z VAT. Czy w takim przypadku korygując fakturę mogę potraktować cenę brutto z faktury pierwotnej jako cenę netto? Wówczas wartości te będą zgodne z zawartą umową, której nie można zmienić, gdyż została ona zawarta w wyniku wygranego przetargu, a tym samym nie może już ulec zmianie wartość przedmiotu zamówienia.

Program kształcenia ustawicznego dla sektora usług biznesowych

Instytut Rachunkowości Zarządczej CIMA (Chartered Institute of Management Accountants) wspólnie z amerykańską firmą konsultingową The Hackett Group stworzył nowatorski program rozwoju zawodowego, opracowany z myślą o profesjonalistach z branży nowoczesnych usług dla biznesu. Uczestnicy kursów otrzymają szansę zdobycia kompleksowych kwalifikacji oraz korzystania z tzw. centrum wiedzy – platformy wymiany specjalistycznych, trudno dostępnych informacji.

Fundusze unijne wspierające innowacje w polskich firmach - ruszyło 5 nowych konkursów

Polskie firmy ponownie mogą się ubiegać o unijne dofinansowanie prac nad innowacyjnymi produktami. 31 sierpnia i 1 września 2015 r. ruszyło pięć różnych konkursów w ramach programów UE. Na wsparcie szanse mają zarówno duże, jak i małe firmy, pod warunkiem że mają innowacyjny projekt o dużym potencjale wdrożeniowym.

Nadaj SMAC swojemu biznesowi

Chcąc osiągnąć sukces w biznesie, musisz być o krok przed innymi i stosować rozwiązania, które wyróżnią Cię na konkurencyjnym rynku oraz sprawią, że to właśnie Twoja oferta zostanie wybrana przez klienta. Jedną z biznesowych przewag mogą dać Ci technologie kryjące się pod akronimem, który już na stałe zagościł w świecie biznesu, czyli SMAC – nazywane również trzecią platformą.

Osiąganie rezultatów w oparciu o wartości

Przez ostatnie dwa lata, występując w roli mentora i coacha osób prowadzących własny biznes, stawiających pierwsze kroki lub przymierzających się do tego, za każdym razem nie mogę wyjść z podziwu, ile drzemie w nich pomysłów, pasji, zaangażowania i koncentracji na tym, czym się zajmują. Snują dalekosiężne plany, nie mają żadnych oporów przed odkrywaniem i eksploracją nowych rynków oraz posiadają nieograniczone pokłady energii.

Wzrasta liczba specjalistów z rachunkowości zarządczej

Jak podaje Instytut Rachunkowości Zarządczej CIMA liczba specjalistów zajmujących się rachunkowością zarządczą w naszym kraju w ciągu ostatnich czterech lat zwiększyła się trzykrotnie. Przewiduje się także, że dynamika wzrostu w najbliższych latach powinna utrzymać się na podobnym poziomie. Przedsiębiorcy coraz bardziej doceniają ekspertów zajmujących się analizą danych finansowych i pozafinansowych dotyczących spółki oraz jej otoczenia i wykorzystują ich wiedzę do rozwoju biznesu. Wyspecjalizowana kadra w zakresie rachunkowości zarządczej wpływa na wzrost wartości firmy w długim okresie i sprawdza się szczególnie w czasie kryzysu.

Jak być konkurencyjnym na rynku

Konkurencyjność jako rywalizacja podmiotów działających w tej samej branży jest motorem napędzającym gospodarkę i zmuszającym przedsiębiorstwa do pracy. Aby pokonać konkurencję, firma musi wypracować własną, indywidualną i niepowtarzalną strategię funkcjonowania na rynku, dzięki której będzie atrakcyjniejsza od rywali.

Sprzedaż premiowa dotyczy też akcji promocyjnych związanych ze świadczeniem usług

Od 1 stycznia 2015 r. z przepisów ustawy o PIT jednoznacznie wynika, że przepisy dotyczące sprzedaży premiowej dotyczą zarówno sprzedaży towarów, jak i świadczenia usług. W poprzednim stanie prawnym nie było to jasno sprecyzowane, w wyniku czego dochodziło do sporów podatników z władzami skarbowymi. 17 lipca 2015 r. NSA wydał wyrok, w którym potwierdził, że również przed zmianą przepisów, art. 21 ust 1 pkt 68 ustawy o PIT miał zastosowanie do akcji promocyjnych organizowanych w związku ze świadczeniem usług. Jest to kolejny wyrok NSA potwierdzający to stanowisko.

Przeliczanie kursów walut obcych w imporcie usług dla potrzeb VAT

W celu rozliczenia usług nabywanych w ramach importu usług zastosowania nie znajdują obowiązujące w tym zakresie na gruncie podatku VAT zasady przeliczania kursów walut obcych, uwzględniające dzień wystawienia faktury przez sprzedawcę. Przeliczenia na złote podstawy opodatkowania importu usług wyrażonej w walucie obcej dokonuje się bowiem w każdym przypadku biorąc pod uwagę dzień powstania obowiązku podatkowego.

Usługi świadczone okresowo - rozliczenie VAT

Zasady ustalania obowiązku podatkowego dla usług o charakterze ciągłym mogą mieć zastosowanie również do innych powtarzających się świadczeń, jeżeli strony transakcji ustaliły ich okresowe rozliczanie. Zasady te nie dotyczą jednak świadczeń, dla których przewidziano szczególne momenty powstawania obowiązku podatkowego.

Procesowe zarządzanie księgowością w firmie – jakich narzędzi użyć do optymalizacji?

Pełna kontrola nad dokumentami jest niezbędna aby w pełni wykorzystać potencjał przedsiębiorstwa. Sprawny obieg formalności przyczynia się do poprawy działalności firmy, a tym samym do jej rozwoju. Dobra organizacja księgowości pozwala na prowadzenie fachowej ewidencji gospodarczej i monitorowanie kondycji finansowej.

Usługi menedżerskie nie podlegają opodatkowaniu VAT

Jeżeli podatnik nie wykonuje swojej działalności w swoim imieniu i na własny rachunek, ale w imieniu zarządzanej spółki, to czynności świadczone przez niego na podstawie kontraktu menedżerskiego nie podlegają opodatkowaniu VAT.

Wykorzystanie nowoczesnych technologii w obsłudze klienta

Czy wykorzystanie nowoczesnych technologii w obsłudze klienta może obniżyć koszty, zwiększyć jakość dialogu oraz pomóc w budowaniu baz lojalnych konsumentów? Jaki odsetek osób już dziś korzysta z aplikacji mobilnych w procesach związanych z obsługą klienta? W jakich branżach technologie te sprawdzają się najbardziej?

Ekspansja firmy na rynki zagraniczne - jak korzystać z rządowego wsparcia eksportu?

Warto zauważyć, że mimo rosyjskiego embarga w 2014 r. wartość polskiego eksportu żywności zwiększyła się o 4,5 proc. do 21,3 mld euro w porównaniu do roku poprzedniego. Co więcej: według prognoz w najbliższych latach polski eksport powinien rosnąć w tempie ok. 5-6 proc. rocznie, dzięki czemu realne jest podwojenie jego obecnej wartości w 2030 roku do poziomu ponad 500 mld dolarów. W poniższym artykule prezentujemy programy rządowe, których celem jest wsparcie finansowe eksporterów, jak i promocja polskich przedsiębiorców za granicą.

Jak wybrać narzędzia informatyczne wspomagające zarządzanie w firmach małych i średnich

W ostatnich latach obserwujemy logarytmiczny wzrost gromadzonych i przetwarzanych danych. Nawet w niewielkich przedsiębiorstwach sektora MSP ilość niezbędnych do właściwego zarządzania danych szybko rośnie. Czym, wobec tego kierować się przy wyborze narzędzi, które pomogą nam opanować coraz większe ilości danych, obrobić je i pomóc wyciągnąć właściwe wnioski pozwalające na podejmowanie racjonalnych decyzji? Jest wiele artykułów mówiących o konieczności budowania koncepcji merytorycznych odzwierciedlających model biznesowy organizacji …. Słusznie, ale spójrzmy na zagadnienie od strony praktycznej.

Ekspansja firmy na rynki zagraniczne - gdzie szukać pomocy prawnej?

W poprzednim artykule z cyklu dotyczącego ekspansji firmy na rynki zagraniczne omawialiśmy aspekty związane z podjęciem decyzji o rozpoczęciu eksportu. Analiza dotychczasowej działalności, pytanie o pozycję na rynku krajowym, określenie mocnych i słabych stron firmy oraz opracowana strategia w sytuacjach kryzysowych pomogą nam ocenić, czy jesteśmy w stanie wywalczyć mocną pozycję zagranicą. Jeśli przeprowadzona analiza dała pozytywne wyniki i podjęliśmy decyzję o rozpoczęciu eksportu, następnym krokiem jest przygotowanie niezbędnych dokumentów. Do tego będzie potrzebna wiedza prawnicza oraz wsparcie instytucji, które pomogą przebrnąć nam przez pierwsze, najtrudniejsze miesiące działalności.

Krajowy finał CIMA 2015 Global Business Challenge

Znamy już zwycięzców krajowego finału CIMA 2015 Global Business Challenge. Zwyciężył zespół złożony ze studentów warszawskiej Szkoły Głównej Handlowej o nazwie „Case Blitzkrieg”. Będzie on reprezentował nasz kraj podczas międzynarodowego finału CIMA 2015 Global Business Challenge. O zwycięstwie studentów zadecydowały zdolności prezentacyjne, świetna znajomość angielskiego i dogłębna analiza konkursowego case study osadzonego w realiach przemysłu naftowego i gazowego.

Czynniki podwyższające ryzyko nieprawidłowości w informacjach finansowych

Po prześledzeniu użyteczności informacji finansowej uwarunkowanej w dużej mierze typem odbiorcy, czas na rozważenie kwestii wiarygodności. Wiarygodność jest powiązana z użytecznością. Dla swojej użyteczności informacja finansowa bezwzględnie powinna być wiarygodna. Jest to warunek sine qua non.

Ekspansja firmy na rynki zagraniczne – pierwsze kroki

Polskie firmy sprzedają obecnie za granicę produkty o łącznej wartości 800 mld dolarów, natomiast do 2020 roku nasz eksport wzrośnie o ponad 35%. W ubiegłym roku towary z Polski były obecne w 218 krajach świata, w tym tak egzotycznych jak Gwinea Równikowa, Wyspy Kokosowe czy Kiribati. Aby polscy przedsiębiorcy mogli jak najlepiej wykorzystać sprzyjające tendencje na światowych rynkach, przygotowaliśmy cykl poradników, w których zaprezentujemy najważniejsze aspekty rozpoczęcia działalności eksportowej oraz skutecznego budowania marki na zagranicznych rynkach.

Wdrożenie systemu controllingu przynosi korzyści nie tylko dużym firmom

Controlling stanowi system informacyjny wspierający podejmowanie decyzji w firmie. To określony styl zarządzania przedsiębiorstwem. Oczywiście wiele firm wykorzystuje poszczególne narzędzia controllingowe, takie jak: analiza sprzedaży w podziale na klientów/rynek/kanały dystrybucji, porównywanie kosztów w poszczególnych okresach, opracowywanie planów inwestycyjnych, sporządzanie okresowych budżetów itd. Pracownicy przygotowują liczne raporty i zestawienia dla kierownictwa i zarządu. Działania te, w wielu przypadkach, nie stanowią jednak kompleksowego i opracowanego specjalnie dla firmy systemu zarządzania poprzez controlling.

Globalne Zasady Rachunkowości Zarządczej - publikacja

Dzięki uprzejmości Instytutu Rachunkowości Zarządczej CIMA mamy przyjemność zaprezentować Państwu publikację, zawierającą pierwszy uniwersalny zestaw Globalnych Zasad Rachunkowości Zarządczej, które mają ułatwić standaryzację dobrych praktyk stosowanych w rachunkowości zarządczej. Jest on efektem badań przeprowadzonych w dwudziestu krajach na pięciu kontynentach. W opracowaniu dokumentu wzięli udział przedstawiciele sektora publicznego i prywatnego, z udziałem których zdefiniowano wytyczne o uniwersalnym zakresie stosowania.

Instytut CIMA i AICPA wspierają specjalistów rachunkowości zarządczej

Instytuty CIMA (Chartered Institute of Management Accountants) i AICPA (American Institute of CPAs) stworzyły platformę internetową skierowaną do specjalistów z branży rachunkowości zarządczej, dostępną pod adresem competency.cgma.org. Posiadacze tytułu CGMA (Chartered Global Management Accountant) mogą dzięki niej na bieżąco uzupełniać wiedzę i podnosić kwalifikacje, stając się bardziej atrakcyjnymi na rynku pracy.

Jak skutecznie zarządzać pracą mobilnych pracowników

Przedsiębiorstwa zagają się z rosnącą liczbą zadań realizowanych przez swoich pracowników w terenie, szukając jednocześnie sposobów na optymalizację kosztów związanych z koordynacją oraz kontrolą pracy wykonywanej przez zdalnych pracowników. Czy wykorzystanie nowoczesnych aplikacji do zarządzania pracownikami mobilnymi może przynosić realne oszczędności czasowo-ekonomiczne?

Powstanie obowiązku podatkowego w VAT - usługi budowlane

Zgodnie z generalną zasadą, wyrażoną w art. 19a ust. 1 ustawy o VAT, obowiązek podatkowy w podatku VAT powstaje z chwilą dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi. W przypadku jednak usług, o których mowa w art. 19a ust. 5 pkt 3 lit. a ustawy o VAT, tj. usług budowlanych i budowlano-montażowych, obowiązek podatkowy należy rozpoznać z chwilą wystawienia faktury.

Jak skutecznie zarządzać zmianą w przedsiębiorstwie

W obecnych czasach zmiana jest normą, dotyczy to także organizacji, które, żeby przetrwać na rynku, muszą stale przystosowywać się do zmian, zarówno tych w skali mikro, jak i marko. Jednak – reaktywność to za mało. Zarząd organizacji powinien wręcz antycypować zmiany i na bieżąco monitorować ich przebieg. Pozostawienie spraw „ich biegowi” to prosta droga do zapaści organizacyjnej. Jak zarządzać zmianą – przeczytaj porady ekspertów.

Automatyzacja procesów konsolidacyjnych w strukturze wielofirmowej

Pojęcie konsolidacji najczęściej kojarzy się z aspektem zarządzania finansami w strukturze wielofirmowej, często grupach kapitałowych. Dotyczy zatem zagadnienia, którego właścicielem są działy finansowe. W zakresie ich obowiązków w strukturach wielofirmowych jest m.in. uzyskanie zgodności z wymaganiami Międzynarodowych Standardów Sprawozdawczości Finansowej (MSSF/MSR) oraz Międzynarodowych Standardów Raportowania Finansowego (IFSR), tj. poradzenie sobie m.in. z eliminacją danych dotyczących rozliczeń wzajemnych oraz wynikających z różnic kursowych, z konwersją i/lub przenoszeniem danych, zmianami walut, elastycznym wprowadzaniem korekt, prezentacją raportów i konsolidacji w różnych standardach księgowości, walutach czy formatach danych, automatyczną zmianą różnych postaci danych w zależności o stopnia powiązania w grupie kapitałowej czy strukturze wielofirmowej.

Będą nowe zasady prowadzenia działalności gospodarczej

Rząd zamierza kompleksowo uregulować zasady prowadzenie firmy. Ministerstwo Gospodarki przygotowało tym zakresie założenia ustawy – Prawo działalności gospodarczej, która reguluje zagadnienia związane m.in. z przyjaznymi dla przedsiębiorców zasadami prowadzenia działalności gospodarczej, kontrolą u przedsiębiorcy i załatwianiem spraw związanych z prowadzeniem firmy.

Mały biznes outsourcuje na dużą skalę

Polski rynek usług dla biznesu rozwija się coraz szybciej. Z raportu ABSL* wynika, że w ciągu ostatnich dwóch lat branża outsourcingowa urosła o blisko 50 proc. Już teraz działa u nas ponad 500 centrów outsourcingowych. Jakie usługi zlecamy na zewnątrz? Przede wszystkim IT, logistykę i księgowość. Outsourcing jest dobrym rozwiązaniem dla dużych graczy. A dla małych? Zapytaliśmy Adama Głosa, Prezesa firmy Tax Care, która świadczy usługi księgowe i właśnie poszerzyła je o rozwiązania prawne oraz medyczne.

Ubezpieczenie członków zarządu - zbędny luksus czy konieczność?

Osoby odpowiedzialne za zarządzanie spółką ponoszą szeroką, gdyż osobistą (całym swoim majątkiem) odpowiedzialność za podjęte decyzje. Zabezpieczeniem przed błędnymi decyzjami może być wykupienie odpowiednio wcześniej ubezpieczenia dedykowanego członkom zarządu.

Firmy osiągają sukces dzięki pracownikom, ale upadają z powodu złych decyzji szefów

Nie ma złych żołnierzy, są tylko źli dowódcy. To dotyczy także szefów i sposobu w jaki motywują swoich ludzi do pracy. Motywacja to nic innego jak zrozumienie pracownika, szukanie jego talentów i pasji, a następnie odpowiednie rozplanowanie zadań, jasne wskazywanie celów i sposobu ich osiągania.

Odliczenie VAT od materiałów wykorzystywanych do usługi budowlanej świadczonej w Niemczech

Polskie firmy działające w branży budowlanej coraz częściej decydują się na podjęcie współpracy z podatnikami VAT z innych państw członkowskich (w zakresie świadczenia usług remontowo-budowlanych). Z uwagi na to, że ceny niektórych materiałów budowlanych w naszym kraju są niższe aniżeli w innych krajach UE, podatnicy nabywają towary na terenie Polski celem ich wykorzystania przy świadczeniu usług budowlanych za granicą. Pojawia się pytanie, czy podatnikom tym przysługuje prawo do odliczenia podatku wykazanego na fakturach zakupowych tychże materiałów?

KIBR zaprasza do rozmowy o etyce w biznesie

Biegli rewidenci zapraszają do rozmowy o „Etyce w procesach zarządzania, sprawozdawczości i rewizji finansowej”. Konferencja, której organizatorem jest Komisja ds. Etyki, odbędzie się 24 listopada w warszawskim Centrum Nauki Kopernik.

W biznesie liczy się kreatywność

Skup pierścionków zaręczynowych, sprzedaż alibi, wynajmowanie kaczek i kur czy sprzedawanie okularów przeciwsłonecznych dla psów. Za granicą powstaje coraz to więcej ciekawych biznesów. Polacy również nie pozostają z kreatywnością w tyle.

Sprzedawaj w języku swoich klientów

Po angielsku mówi praktycznie cały świat – to oczywiste. Oczywiste jest również, że pomimo znajomości języków obcych, żaden nigdy nie będzie nam tak bliski jak ojczysty. Warto o tym pamiętać przy planowaniu i realizacji wszelkiego rodzaju działań handlowych, zarówno online jak i offline – to jak się okazuje, już nie jest takie oczywiste.

Nowe technologie fundamentem współczesnego biznesu

Czy dzisiejszy biznes mógłby funkcjonować bez informatycznych rozwiązań? Nawet jeśli byłoby to możliwe, to nowe technologie są lokomotywą napędzającą rozwój przedsiębiorstw. Na bazie innowacyjnych systemów firmy budują swoją przewagę konkurencyjną, tworzą nowe usługi oraz usprawniają współpracę i komunikację z klientem. Jakie innowacje wdrażać i jak czerpać z nich realne korzyści? Między innymi o tym dyskutowali uczestnicy II Kongresu Profesjonalistów IT w Rzeszowie, nad którym patronat medialny objął portal Infor.pl

Od 1 października możliwa rejestracja do MOSS

Od 1 stycznia 2015 r. miejscem świadczenia usług telekomunikacyjnych, usług nadawczych i usług elektronicznych na rzecz podmiotów niebędących podatnikami będzie miejsce, w którym podmioty te posiadają siedzibę, stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu. Ustawodawca przewidział dla świadczących te usługi możliwość wyboru specjalnych zasad rozliczeń. O tym wyborze mogą oni zawiadamiać Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego Warszawa-Śródmieście od 1 października br.

System podatkowy utrudnia prowadzenie biznesu

Przedsiębiorcy uważają, że system podatkowy (i stosowanie jego przepisów) jest obszarem, w którym istnieją największe utrudnienia dla prowadzenia biznesu w Polsce, niezależnie od wielkości firmy czy branży jej działalności – wynika z badania przeprowadzonego przez GfK Polonię na zlecenie BCC na reprezentatywnej próbie przedsiębiorców w I połowie bieżącego roku. Problemy firm w tej dziedzinie rozwiązałoby wprowadzenie jednolitej interpretacji wszelkich przepisów podatkowych przez Ministerstwo Finansów oraz brak zmian w regulacjach podatkowych w okresie dłuższym niż 2 lata – mówią badani przedsiębiorcy.

Miejsce świadczenia usług elektronicznych - mały punkt kompleksowej obsługi (MOSS)

Przygotowanie przedsiębiorców do zmian, które od 1 stycznia 2015 r. zaczną obowiązywać w państwach UE w zakresie miejsca świadczenia usług telekomunikacyjnych, nadawczych i elektronicznych na rzecz ostatecznych konsumentów (niepodatników) zlokalizowanych w UE, to temat konferencji VAT – Miejsce świadczenia usług / Mały punkt kompleksowej obsługi (Mini One Stop Shop, MOSS). Konferencja odbyła się 9 września 2014 r. w Warszawie we współpracy Ministerstwa Finansów z Komisją Europejską.

Usługi organizacji konferencji – rozliczenie VAT

Miejscem świadczenia usługi organizacji konferencji lub szkolenia będzie miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej. Nie wszystkie jednak świadczenia będą wchodzić w skład jednej kompleksowej usługi. Usługi dodatkowe, takie jak organizacja czasu wolnego, nie są niezbędne do rzetelnego i właściwego wykonania usługi polegającej na organizacji konferencji lub szkolenia, dlatego miejsce ich świadczenia należy ustalać odrębnie.

Moment wykonania usług budowlanych w podatkach dochodowych

Ministerstwo Finansów potwierdza, że moment wykonania usługi budowlanej lub budowlano-montażowej na gruncie ustaw o podatkach dochodowych ustala się niezależnie od regulujących to zagadnienie przepisów ustawy o VAT. Rozwiewa tym samym wątpliwości powstałe w wyniku wejścia w życie od początku 2014 roku nowych przepisów w zakresie określania momentu powstania obowiązku podatkowego w VAT.

Usługowe prowadzenie ksiąg rachunkowych - zmiany w OC

Resort finansów przygotował projekt zmian dotyczący obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej przedsiębiorców wykonujących działalność z zakresu usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych. Zmiany w ubezpieczeniu OC związane są z deregulacją zawodu księgowego, która wchodzi w życie w sierpniu tego roku.

Łatwy dostęp do zawodu księgowego i doradcy podatkowego

Już 10 sierpnia 2014 r. wchodzi w życie tzw. trzecia transza deregulacji. Ma ona ułatwić dostęp m.in. do zawodu księgowego i doradcy podatkowego. – Niektóre z wprowadzonych zmian idą za daleko – ostrzega ekspert podatkowy Pracodawców RP Mariusz Korzeb.

Usługi świadczone przez kontrahenta z tzw. raju podatkowego – podatek u źródła

Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 9 kwietnia 2013 r. zawiera listę krajów i terytoriów stosujących szkodliwą konkurencję podatkową w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych. Uznanie kontrahenta podatnika za kraj stosujący szkodliwą konkurencje podatkową rodzi negatywne konsekwencje dla podatników na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Import usług – rozliczanie VAT od 2014 roku

Zmiany w VAT, które weszły w życie od 2014 roku dotyczyły przede wszystkim rozliczeń krajowych. Mają też jednak wpływ na rozliczenie transakcji zagranicznych, w tym importu usług. Zmieniły się terminy powstawania obowiązku podatkowego i zasady dokumentowania. Bez zmian pozostały natomiast zasady ustalania, czy polski podatnik jest zobowiązany do rozliczenia VAT od importu usług.

REKLAMA