Kategorie

Zobowiązania podatkowe

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Od 1 stycznia 2014 roku organy podatkowe mogą ustanowić zastaw skarbowy na rzeczach ruchomych oraz zbywalnych prawach majątkowych podatnika, jeżeli wartość poszczególnych rzeczy lub praw wynosi w dniu ustanowienia zastawu co najmniej 12.400,- zł. W 2013 r. tą minimalną wartością podstawy zastawu jest kwota 12.300,- zł.
Przeniesienie własności rzeczy lub praw majątkowych jest alternatywną wobec zapłaty podatku formą wygaszania zobowiązań podatkowych. Z tej opcji mogą korzystać podatnicy, którzy nie chcą lub nie mogą uregulować swoich zobowiązań podatkowych w formie pieniężnej. Wybór tej formy następuje na wniosek podatnika. Krokiem koniecznym do wygaśnięcia zobowiązania podatkowego jest również m. in. zawarcie umowy cywilnoprawnej w formie pisemnej z odpowiednim organem. Powstaje przy tym wątpliwość, czy ta forma zaspokojenia fiskusa objęta jest podatkiem od towarów i usług.
W praktyce gospodarczej zdarza się, że z jakiegoś powodu jednostki nie mogą w wyznaczonym terminie np. dokonać odwołania. Czy w każdym przypadku musi to oznaczać uchybienie terminowi? W jakich sytuacjach można wystąpić o przywrócenie terminu?
Minister Finansów przygotował nowy wzor deklaracji podatkowej dla podatku od gier, który ma zastosowanie począwszy od rozliczeń za lipiec 2013 r.
Przepisy prawa podatkowego ściśle określają terminy na wypełnienie przez podatników obowiązku podatkowego. Jednak nie tylko podatnik, ale także fiskus musi się trzymać określonych terminów podatkowych.
W przypadku, gdy podatnik wykazał w deklaracji nadwyżkę podatku naliczonego nad należnym do zwrotu, może domagać się następnie zliczenia zwrotu podatku od towarów i usług na poczet innego podatku, także takiego, dla poboru którego właściwy jest inny urząd skarbowy niż ten, do którego podatnik ma obowiązek uiścić VAT.
W postępowaniach sądowoadministracyjnych przed Wojewódzkim Sądem Administracyjnym w Warszawie, w której reprezentowałam dwóch członków zarządu spółki kapitałowej zapadły w maju 2012 r. cztery precedensowe wyroki w sprawach dotyczących odpowiedzialności członka zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością za zobowiązania podatkowe w PDOP i VAT.
Najbardziej rozwinięte państwa świata uzgodniły między sobą zasady wspólnej walki z uchylaniem się firm i obywateli od płacenia podatków. Ten temat poruszono na spotkaniu grupy G-7 w Aylesbury na północ od Londynu - z inicjatywy przewodniczącej w niej w tym roku Wielkiej Brytanii.
Kara porządkowa ma charakter sankcji administracyjnej. Jako taka nałożona może być tylko na osobę , co do której ordynacja podatkowa przewiduje możliwość wezwania do wykonania określonych czynności. Wyrażająca się w karze porządkowej odpowiedzialność porządkowa ma zatem charakter osobisty i dotyczyć może wyłącznie osoby, która nie zastosowała się do poleceń organu. Ordynacja podatkowa nie przewiduje dopuszczalności nałożenia kary porządkowej za nieprzekazanie wezwania właściwemu adresatowi, nawet jeśliby obowiązek przekazania wynikał z innych przepisów.
Jeżeli podatnik lub osoba trzecia dostanie wezwanie z urzędu skarbowego do osobistego stawienia się w urzędzie, to z reguły powinien to zrobić. Nieuzasadnione niestawiennictwo podatnika na wezwanie organu podatkowego podlega w 2013 roku karze porządkowej do 2800 zł. Ale są sytuacje, które zwalniają osobę wezwaną z obowiązku pójścia do urzędu.
Zasadą jest, że koszty postępowania przed organami podatkowymi ponosi Skarb Państwa, województwo albo gmina. Jednak od tej zasady istnieje szereg wyjątków. Są sytuacje, że to podatnik musi pokryć te koszty.
Współwłaściciele budynku zawierają czasem umowę o wyodrębnienie własności jednego bądź kilku lokali, które przechodzą na własność niektórych dotychczasowych współwłaścicieli. Gdyby wartość nabytych praw była wyższa niż wartość dotychczasowych udziałów we współwłasności, strony mogą wyrównać różnicę za pomocą dopłat. Umowa taka podlega opodatkowaniu PCC na podstawie przepisu o zniesieniu współwłasności.
Polska coraz pełniej wdraża unijne przepisy dotyczące wymiany informacji podatkowych między administracjami podatkowymi państw Unii Europejskiej. Nierzetelny podatnik nie może się więc czuć bezpiecznie w żadnym państwie UE.
Organy podatkowe właściwe w zakresie zobowiązania podatkowego, z którego niewykonaniem wiąże się podejrzenie popełnienia przestępstwa skarbowego lub wykroczenia skarbowego, powinny zawiadamiać podatników o zawieszeniu biegu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego oraz o rozpoczęciu bądź dalszym biegu terminu przedawnienia po upływie okresu zawieszenia.
Od 1 stycznia 2013 roku organy podatkowe mogą ustanowić zastaw skarbowy na rzeczach ruchomych oraz zbywalnych prawach majątkowych podatnika, jeżeli wartość poszczególnych rzeczy lub praw wynosi w dniu ustanowienia zastawu co najmniej 12.300,- zł. W 2012 r. tą minimalną wartością podstawy zastawu jest kwota 11.900,- zł.
Podatnicy mający zaległości podatkowe i wyzbywający się swojego majątku, mogą się spotkać z reakcją fiskusa polegającą na zabezpieczeniu uiszczenia podatku jeszcze przed terminem jego zapłaty.
Podatnik dokonał sprzedaży złota lokacyjnego (sztabki, monety). Od czasu zakupu ww. złota minęło ponad 6 miesięcy licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie. Sprzedaż miała charakter prywatny i dokonana była na rzecz innej osoby fizycznej. Czy od dochodu uzyskanego z przedmiotowej sprzedaży należy zapłacić podatek dochodowy?
Reguły opodatkowania emerytury wypłacanej z Australii osobie mającej miejsce zamieszkania na terytorium Polski regulują przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (ustawa o PIT) oraz polsko-australijskiej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania z 7 maja 1991 r. (umowa).
Jednostka organizacyjna ZUS, która wypłaca emerytury osobom mającym miejsce zamieszkania w Kanadzie, jest obowiązana pobrać przy wypłacie podatek dochodowy zgodnie z art. 34 ustawy o PIT. Kwota podatku nie może przekroczyć 15% kwoty emerytury. Jeżeli kwota podatku obliczona zgodnie z art. 34 ustawy o PIT od wypłacanej emerytury jest niższa niż 15% kwoty emerytury, ZUS musi pobrać podatek zgodnie z wymienionym przepisem ustawy, w przeciwnym wypadku zobowiązany jest pobrać 15% kwoty wypłacanej emerytury.
Jak polskie prawo podatkowe reguluje obowiązki spadkobierców odnośnie zobowiązań podatkowych, nadpłat i innych spraw podatkowych spadkodawcy? Czy trzeba składać deklaracje podatkowe i regulować zaległości podatkowe zmarłego członka rodziny? Ministerstwo Finansów udzieliło obszernych wyjaśnień odpowiadając na pytania redakcji biznes.wieszjak.pl.
W 2012 roku obowiązują wyższe niż w 2011 r. kwoty grzywien, jakie można orzec za popełnienie przestępstwa skarbowego lub wykroczenia skarbowego. Związane jest to z obowiązującym od 1 stycznia 2012 r. rozporządzeniem Rady Ministrów z 13 września 2011 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę w 2012 r. (Dz.U. z 2011 Nr 192, poz. 1141), którym ustalono na 2012 rok minimalne wynagrodzenie za pracę (dalej również jako: „MW”) w wysokości 1 500 zł.
Co do zasady, na podstawie nieostatecznej decyzji podatkowej nie jest możliwe prowadzenie egzekucji. Decyzja nieostateczna, nakładająca na stronę obowiązek podlegający wykonaniu w trybie przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji, nie podlega wykonaniu.
Co do zasady decyzja ostateczna podlega wykonaniu, chyba że wstrzymano jej wykonanie. Organ podatkowy wstrzymuje wykonanie decyzji ostatecznej w razie wniesienia skargi do sądu administracyjnego do momentu uprawomocnienia się orzeczenia sądu administracyjnego na wniosek albo z urzędu.
W 2011 roku wzrosły kwoty grzywien, jakie można orzec za popełnienie przestępstwa skarbowego lub wykroczenia skarbowego. Od 1 stycznia 2011 r. obowiązuje bowiem rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 5 października 2010 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę w 2011 r. (Dz.U. z 2010 Nr 194, poz. 1288), którym ustalono na 2011 r. minimalne wynagrodzenie za pracę (dalej również jako: „MW”) w wysokości 1 386 zł.
Zobowiązanie podatkowe powstaje albo z dniem zaistnienia zdarzenia, z którym ustawa podatkowa wiąże powstanie takiego zobowiązania, np. z dniem sprzedaży nieruchomości, jeśli przepisy podatkowe przewidują obowiązek zapłaty podatku od takiej czynności. Zobowiązanie podatkowe może też powstać z dniem doręczenia decyzji organu podatkowego, ustalającej wysokość tego zobowiązania. Podatników interesuje również kiedy następuje przedawnienie zobowiązania podatkowego?
Na podstawie art. 97 § 1 ordynacji podatkowej dziedziczący spadkobierca podatnika przejmuje “w spadku” obowiązek podatkowy spadkodawcy, który uzasadnia ustalenie wysokości zobowiązania podatkowego w PIT w wysokości 75 % dochodu - od dochodów z nieujawnionych źródeł przychodów lub nieznajdujących pokrycia w ujawnionych źródłach.
Jedna z form zabezpieczenia wykonania zobowiązań podatkowych jest zastaw skarbowy. W jakich wypadkach może być on ustanowiony i jak wygląda procedura jego ustanawiania?
W niektórych wypadkach przepisy przewidują możliwość wzajemnego potrącenia zobowiązań podatkowych podatnika, jak też jego zaległości podatkowych wraz z odsetkami za zwłokę z bezspornej wierzytelności podatnika wobec Skarbu Państwa. Jakie wierzytelności mogą podlegać potrąceniu?
Większość podatników wie, że zobowiązanie podatkowe wygasa w razie zapłaty podatku. Przepisy przewidują jednak również inne sytuacje, w których dochodzi do wygaśnięcia zobowiązania podatkowego.
Skutkiem dokonanego w ciągu roku remanentu jest ustalenie dochodu stanowiącego podstawę obliczenia zaliczek na podatek dochodowy w sposób określony w art. 24 ust. 2 ustawy o PIT – czyli z uwzględnieniem różnic remanentowych.
Zgodnie z art. 12 § 5 ordynacji podatkowej, jeżeli ostatni dzień terminu przypada na sobotę lub dzień ustawowo wolny od pracy, za ostatni dzień terminu uważa się następny dzień po dniu lub dniach wolnych od pracy.
Gdy rozliczamy się z urzędem skarbowym z tytułu podatku od towarów i usług (VAT), musimy ustalić w którym momencie dana transakcja wywołała powstanie obowiązku podatkowego. Od tego momentu zależy kiedy (w którym miesiącu lub kwartale) musimy wykazać podatek należy. W tym zakresie istnieją dwie zasady ogólne i wiele od nich wyjątków.
Szokiem dla niektórych jest informacja, że w niektórych sytuacjach mogą odpowiadać za cudze niezapłacone podatki. Tak właśnie stanowią przepisy ordynacji podatkowej. Warto więc wiedzieć kiedy może nam się przydarzyć takie nieszczęście.
Prawidłowe wszczęcie postępowania podatkowego jest istotne dla ustalenia właściwego terminu na załatwienie konkretnej sprawy. Ponadto ma ono znaczenie dla innych kwestii, takich jak chociażby ustalenie stron.
Od 1 stycznia 2009 roku obowiązuje zasada, zgodnie z którą decyzja nieostateczna, nakładająca na stronę obowiązek podlegający wykonaniu w trybie przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji. Może być jednak inaczej jeśli decyzji nadano rygor natychmiastowej wykonalności.
Nawet decyzja ostateczna, a więc taka od której nie służy już żaden środek odwoławczy, może zostać uchylona lub zmieniona po zaistnieniu pewnych przesłanek. Jest to tym samym nadzwyczajny tryb wzruszania decyzji. W jego stosowaniu istnieją jednak pewne istotne ograniczenia.
Katalog środków dowodowych jakie mogą być wykorzystane w postępowaniu podatkowym jest niezwykle szeroki. Niemałą rolę odgrywa przy tym inicjatywa oraz chęć kooperacji jaką przejawiają strony postępowania.
Decyzje podejmowane w trakcie postępowania podatkowego powinny być bezstronne. Realizacji tego celu służą między innymi przepisy regulujące kwestie wyłączenia pracowników organów podatkowych od udziału w konkretnych sprawach.

Wezwania

W postępowaniu podatkowym występują sytuacje, kiedy konieczne jest osobiste stawiennictwo strony lub innych osób przed organem podatkowym. Osoby te nie zawsze jednak muszą dopełniać tego obowiązku, nawet jeśli doręczone im wezwanie jest prawidłowe.
Nową instytucją na gruncie przepisów regulujących postępowanie podatkowe jest możliwość przeprowadzenia rozprawy. Jednym z jej głównych celów jest zagwarantowanie stronie czynnego udziału w postępowaniu. Może ona być jednak stosowana tylko w postępowaniu odwoławczym.
Wznowienie postępowania jest jednym z tak zwanych nadzwyczajnych trybów postępowania podatkowego. Znajduje on zastosowanie w odniesieniu do decyzji ostatecznych, które jednakże są dotknięte jedną z wad wyliczonych przez ustawodawcę.
Od decyzji podatkowej wydanej przez organ pierwszej instancji, strona może się odwołać. Podobną instytucją w wypadku postanowień jest zażalenie. Zasady korzystania z tych dwóch instytucji różnią się od siebie. Co więcej, zażalenie możliwe jest tylko w wyraźnie określonych przypadkach.
Nawet ostateczna decyzja może zostać uznana za nieważną, jeśli okaże się, że została ona wydana z naruszeniem przepisów formalnych lub materialnych. Postępowanie w tym zakresie może zostać wszczęte zarówno z urzędu jak i na wniosek strony.
Właścicielami Spółki jawnej są 2 osoby fizyczne zamieszkałe w Polsce, po 50 % udziałów Spółki. Poza Spółką nie prowadzą innej działalności gospodarczej Zarówno Spółka jak również jej właściciele nie mają żadnych powiązań kapitałowych, ani nie uczestniczą w zarządzaniu w innych podmiotach krajowych i zagranicznych.
Choć zasadniczo koszty postępowania przed organami podatkowymi ponosi Skarb Państwa, województwo, powiat lub gmina, to w pewnych sytuacjach może nimi zostać obciążona także strona oraz inne podmioty.
Organami podatkowymi właściwymi miejscowo w sprawach dotyczących stwierdzenia nadpłaty podatków na wniosek podatnika złożony w przypadkach, o których mowa w art. 75 § 1 ordynacji podatkowej, są:
Organy podatkowe, które na podstawie odrębnych przepisów są właściwe do ustalania lub określania zobowiązań z tytułu podatków, opłat oraz niepodatkowych należności budżetowych, zwanych dalej "podatkami", są właściwe w poniższych sprawach.
Właściwość miejscowa organów podatkowych w przypadku zaistnienia zdarzenia powodującego zmianę właściwości miejscowej w trakcie roku podatkowego lub okresu rozliczeniowego jest określona przepisami rozporządzenia Ministra Finansów z 22 sierpnia 2005 r. w sprawie właściwości organów podatkowych (Dz.U. Nr 165 poz.1371 z późn. zm.).
Właściwość miejscową organów podatkowych ustala się w sprawach: 1. opłaty targowej - według miejsca położenia targowiska; 2. opłaty miejscowej - według położenia miejscowości, w której jest pobierana opłata; 3. opłaty administracyjnej, o której mowa w przepisach o podatkach i opłatach lokalnych - według siedziby organu, który dokonał czynności urzędowej.
Zgodnie z ustawą o pcc organem podatkowym właściwym rzeczowo w sprawach podatku od czynności cywilnoprawnych jest naczelnik urzędu skarbowego.  Natomiast naczelnik którego urzędu skarbowego jest właściwy miejscowo w sprawach pcc od umów, których przedmiotem są rzeczy znajdujące się na terytorium Polski lub prawa majątkowe wykonywane w kraju - ustala się wg poniższych zasad.