REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Księgowość

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Rzetelny przedsiębiorca płaci w terminie - wskaźnik rzetelności polskich firm 2020

Rzetelność można definiować na wiele sposobów, ale bez wątpienia to, czy ktoś płaci terminowo za towary i usługi, jest istotnym kryterium oceny solidności. Rzetelna Firma w oparciu o dane Krajowego Rejestru Długów sprawdziła rzetelność polskich firm. Tegoroczny wskaźnik rzetelności polskich przedsiębiorstw pokazuje pewne zmiany co do terminowości w regulowaniu faktur w porównaniu z zeszłym rokiem. W 2019 r. najwyższym wskaźnikiem rzetelności szczyciły się firmy z województwa podkarpackiego, lubelskiego i opolskiego. Dziś lubelskie spadło z podium, a firmy z Opolszczyzny zajęły pierwsze miejsce. Na podium stanęły także przedsiębiorstwa z Podlasia i Podkarpacia.

Połączenie spółek - co z sukcesją zwolnień podatkowych

Jeżeli spółka zobowiąże się do utworzenia nowych miejsc pracy, to nie zrealizuje tego zobowiązania, przejmując pracowników od innej firmy. Od tego zatrudnienie nie wzrośnie. To wniosek z wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z 4 lutego 2020 r. (sygn. akt I SA/Łd 717/19). Orzeczenie to właśnie się uprawomocniło. Dotyczyło spółki, która korzystała ze zwolnienia z podatku od nieruchomości i zamierzała połączyć się z inną firmą. Sąd uznał, że spółka powstała wskutek połączenia nie będzie mogła korzystać z preferencji.

Stawka VAT na świadczenie złożone (kompleksowe) - problemy z WIS

Wiążąca informacja stawkowa (WIS) miała ułatwić podatnikom stosowanie przepisów dotyczących stawek VAT i zapewnić im w tym zakresie odpowiednią ochronę. Okazuje się, ze podatnicy nie mogą uzyskać WIS w sprawie świadczeń złożonych (np. usług kompleksowych). Podatnicy nie dostaną też w tym zakresie interpretacji indywidualnych, bo nie dotyczą już one stawek VAT.

Podstawa prawna zwolnienia z VAT na fakturze - problemy

Kiedy na fakturze trzeba podać podstawę prawną zwolnienia z VAT? Przy jakich zwolnieniach z VAT nie trzeba tej podstawy prawnej zapisywać na fakturze? Wyjaśnia Michał Samborski, doradca podatkowy, Kierownik Zespołu ds. Podatków Pośrednich w ECDP TAX Żuk Komorniczak i Wspólnicy sp. k.

REKLAMA

Duże zmiany w kodeksie spółek handlowych pod koniec 2020 roku

Finał prac nad przygotowaną przez Ministerstwo Aktywów Państwowych nowelizacją Kodeksu spółek handlowych zaplanowano na czwarty kwartał 2020 r. - poinformowała Kancelaria Prezesa Rady Ministrów.

Ile wyniesie płaca minimalna (netto i brutto) w 2021 roku?

W roku 2021 minimalne wynagrodzenie za pracę (tzw. najniższa krajowa lub płaca minimalna) wyniesie najprawdopodobniej 2800 zł brutto, a minimalna stawka godzinowa 18,30 zł brutto. Takie kwoty zaproponowała Rada Ministrów 28 lipca 2020 r. A warto wiedzieć, że propozycja rządu zwykle staje się ostateczną kwotą minimalnego wynagrodzenia za pracę w roku następnym. Sprawdźmy zatem ile dostanie netto (do ręki) pracownik, który w 2021 roku otrzyma minimalne wynagrodzenie i minimalną stawkę godzinową.

Kasy fiskalne online 2021 - sklepy spożywcze

W sytuacji, gdy w sklepie spożywczym są sprzedawane przekąski (np. kanapki, sałatki), napoje (np. kawa, herbata), które można spożyć na miejscu, to od 1 stycznia 2021 r. trzeba będzie zainstalować w nim kasę fiskalną online. Taką wykładnię przepisów potwierdził Dyrektor Krajowej Administracji Skarbowej w interpretacji podatkowej z 7 lipca 2020 r.

Jak zaksięgować bon turystyczny w księgach rachunkowych?

Ustawa o Polskim Bonie Turystycznym weszła w życie 18 lipca 2020 r. Bon ten będzie wyzwaniem dla rodziców, którzy muszą nauczyć się z niego korzystać, ale także dla hotelarzy, biur podróży i innych firm świadczących usługi turystyczne. Wiele z tych firm prowadzi księgi rachunkowe i musi w nich ująć prawidłowo rozliczenie tej formy zapłaty.

REKLAMA

Windykacja należności - prolongata i rozłożenie na raty

Wierzyciele z reguły są zdeterminowani, żeby odzyskać pieniądze od dłużników, ale nie chcą ich upadku. Część firm odstępuje od natychmiastowej windykacji, stosując prolongaty długów czy rozkładając je na raty. Przedsiębiorcy są jednak ostrożni i w gospodarce postcovidowej częściej decydują się na pieczęć prewencyjną czy monitoring płatności jeszcze przed terminem zapłaty. Wśród branż zlecających windykację królują obecnie: transportowa, budowlana, farmaceutyczna oraz szkoleniowa. Nowe kategorie dłużników to tzw. branża beauty, turystyka, hotele czy restauracje.

Likwidacja spółki z o.o. a przychód w CIT z tytułu niespłaconych zobowiązań

Przepisy dopuszczają możliwość likwidacji spółki z o.o. bez spłacenia wszystkich jej zobowiązań. Wykreślenie spółki z o.o. z rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego nie skutkuje wygaśnięciem tych zobowiązań. Dlatego w takiej sytuacji nie dojdzie po stronie spółki do powstania przychodu z tytułu umorzonych zobowiązań, na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. a ustawy o CIT. Tym bardziej, że wykreślona z rejestru spółka nie może być podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych.

Jednorazowa amortyzacja środków trwałych 2020

Amortyzacja środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych nie zawsze wiąże się z rozłożeniem kosztów w czasie. Spełniając określone w przepisach podatkowych warunki, możliwe jest skorzystanie z rozwiązań, które pozwolą na dokonanie jednorazowych odpisów amortyzacyjnych.

Najniższe wynagrodzenie w 2021 roku. Rząd proponuje 2800 zł - pracodawcy są przeciw

Organizacje zrzeszające pracodawców, tj. Pracodawcy RP i Konfederacja Lewiatan uważają, że płaca minimalna w 2021 r. powinna wynosić 2600 zł, czyli tyle ile w tym roku. "Taki poziom jest bezpieczny dla utrzymania miejsc pracy i szybkiego wychodzenia z kryzysu" - oceniają Pracodawcy RP.

Płaca minimalna w 2021 roku

Rząd proponuje, aby minimalne wynagrodzenie za pracę w 2021 r. wyniosło 2800 zł, a stawka godzinowa – 18,30 zł – poinformowało 28 lipca 2020 r. Centrum Informacyjne Rządu.

Drugi samochód firmowy w jednoosobowej działalności gospodarczej - raty leasingowe, a koszty uzyskania przychodu

Prowadząc działalność gospodarczą, przedsiębiorca stara się jak najbardziej racjonalnie podchodzić do swojego budżetu. Nic więc dziwnego, że poza biznesplanem dotyczącym przychodów, musi również odpowiednio zaplanować koszty. Jednym z nich mogą być opłaty leasingowe, związane z posiadanym pojazdem. W praktyce pojawiły się jednak pewne wątpliwości, czy jednoosobowy przedsiębiorca może uznać za koszty uzyskania przychodu więcej niż jeden pojazd. A dokładniej - czy może rozliczać opłaty leasingowe od zakupu drugiego samochodu osobowego w swojej firmie?

Egzekucja urzędu skarbowego wobec małżonków

Wstępując w związek małżeński w Polsce, kobieta i mężczyzna mogą podjąć decyzję odnośnie odrębności swoich dotychczasowych majątków. Jeżeli nie zdecydują inaczej (tj. jeżeli nie podpiszą umowy majątkowej małżeńskiej - intercyzy), to zgodnie z art. 31 Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego (KRiO), z chwilą zawarcia małżeństwa powstaje tak zwana wspólność majątkowa. Jaki jest zakres majątku wspólnego małżonków? Czym jest tak zwany majątek osobisty? Jak majątek wspólny i osobisty mają się do egzekucji podatkowej przez organy skarbowe?

Transport kolejowy z Chin

Jedwabny Szlak stanowi sieć dróg łączących Chiny z Azją Centralną i Europą. Tym razem szlaki skupiają się nie tylko na drodze morskiej, ale przede wszystkim na drodze lądowej-kolejowej.

Ile wynosi luka podatkowa CIT w Polsce?

Z opublikowanego 8 lipca 2020 r. raportu Polskiego Instytutu Ekonomicznego wynika, że luka CIT wyniosła w 2018 roku 22 miliardy złotych i była o 35 proc. niższa niż w 2014. Jednocześnie, wpływy z tego podatku stanowiły w Polsce 5 proc. dochodów państwa i były zauważalnie niższe od średniej unijnej na poziomie 7 proc.

Czy warto przekształcić indywidualną działalność gospodarczą w spółkę by płacić estoński CIT?

Jeżeli w Polsce zostanie wprowadzony tzw. estoński CIT, to nie będzie on obejmował podatników PIT prowadzących działalność gospodarczą. Czy łatwo można zmienić się w płatnika CIT?

"Estoński CIT" wzmacnia konkurencyjność spółek i generuje inwestycje

Tak zwany "estoński CIT" to rozwiązanie wzmacniające konkurencyjność i napędzające inwestycje, a także skuteczna tarcza antykryzysowa - powiedział wiceminister finansów Jan Sarnowski. Dzięki reformie w Estonii konsumpcja wzrosła o 1,4 proc., a PKB o 2,9 proc. - wskazał.

Ministerstwo Finansów rozpoczyna konsultacje projektu "estońskiego CIT-u"

Dopóki przedsiębiorca będzie rozwijał firmę, tak długo nie będzie musiał płacić podatku CIT – to główna zasada nowego rozwiązania, które zacznie obowiązywać z początkiem 2021 roku. Z tzw. estońskiego CIT-u skorzysta około 200 tys. firm w Polsce, a uproszczone zasady rozliczania mają skłonić je do reinwestowania zysków i stymulowania całej gospodarki. Koszt dla budżetu jest szacowany na ok. 5 mld zł, ale – jak szacuje resort finansów – dość szybko się zwróci. Równolegle w życie mają wejść także zapowiedziane przez premiera Morawieckiego zmiany w podatku dochodowym od osób fizycznych.

Dokumentowanie sprzedaży w VAT - zapłata zaliczki i dostawa w tym samym miesiącu

Podatnik wystawił fakturę VAT pro forma, która następnie została zapłacona w 100%. Część towaru została dostarczona w tym samym miesiącu, w którym opłacono fakturę pro forma, a druga część w następnym miesiącu. Czy podatnik powinien wystawić fakturę zaliczkową tylko na kwotę za towary, które zostały dostarczone w następnym miesiącu?

Zmiany umów dot. zamówień publicznych w czasie epidemii COVID-19

Na stronach umowy w sprawie zamówienia publicznego ciąży nowy obowiązek polegający na niezwłocznym oraz wzajemnym informowaniu się o wpływie okoliczności związanych z wystąpieniem COVID-19 na należyte wykonanie tej umowy, o ile taki wpływ wystąpił lub może wystąpić. Zamawiający po stwierdzeniu wystąpienia okoliczności związanych z wystąpieniem COVID-19, które mogą wpłynąć lub wpływają na należyte wykonanie umowy, może w uzgodnieniu z wykonawcą dokonać zmiany umowy.

Odliczanie VAT od wydatków na samochody w firmie w 2020 roku - pytania i odpowiedzi

Kwestia odliczania VAT z tytułu nabycia czy używania samochodu często wywołuje wątpliwości, mimo że przepisy VAT w tym zakresie od 6 lat pozostają bez zmian. Warto więc odświeżyć wiedzę na ten temat, tym bardziej że przynajmniej pewna część zagadnień została wyjaśniona dzięki orzecznictwu sądowemu. Przedstawiamy odpowiedzi na najczęściej pojawiające się pytania.

Forma potwierdzenia odbioru faktury korygującej przez nabywcę

Faktury korygujące, jako dokumenty służące doprowadzeniu faktur pierwotnych do stanu, który odzwierciedla faktycznie zrealizowaną transakcję, są powszechnie stosowane w obrocie gospodarczym. W przypadku części z nich ustawodawca zobowiązał sprzedawców do uzyskania potwierdzenia odbioru korekty przez nabywcę. Wymóg ten dotyczy faktur korygujących obniżających podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Przepisy ustawy nie precyzują jednak, jak takie potwierdzenie powinno wyglądać. Kwestia ta wywołuje zatem często wiele wątpliwości, stając się przedmiotem sporów przedsiębiorców z organami podatkowymi. Pod wpływem orzecznictwa sądów organy podatkowe zaczęły uznawać potwierdzenie dostarczenia e-maila z załączoną fakturą korygującą za wystarczający dowód doręczenia faktury.

Wystawianie faktur do paragonów z NIP kupującego – zmiana stanowiska MF

Od 1 stycznia 2020 r. fakturę z NIP nabywcy można wystawić do paragonu tylko wtedy, gdy paragon też zawierał NIP nabywcy. Jednocześnie paragony z NIP do 450 zł uznawane są za faktury uproszczone, co zdaniem MF powoduje, że nawet na żądanie nabywcy nie możemy wystawić pełnej faktury. Ostatnio wydana interpretacja sugeruje jednak, że MF zaczyna zmieniać zdanie. Odpowiadając na pytanie podatnika MF uznał, że może on wystawić pełną fakturę do paragonu z NIP nabywcy do 450 zł, pod warunkiem że ten zwróci mu paragon.

Ulga IP Box 2020 - wskaźnik Nexus i inne problemy praktyczne

IP Box jest nową zachętą podatkową, która cieszy się dużym zainteresowaniem w obszarze IT i nowych technologii. Wysokość ulgi wynosi 5% w stosunku do dochodu kwalifikowanego z praw własności intelektualnej i uprawnia do zmniejszenia stawki podatkowej PIT lub CIT, w zależności od adresowanego podmiotu. Należy jednak podkreślić, że tego typu opodatkowanie dotyczy jedynie części zwanej tzw. dochodu kwalifikowanego, nie dotyczy zaś całego uzyskanego dochodu przez dany podmiot.

Zarządzanie dokumentami w księgowości

Prawo podatkowe w Polsce zmienia się bardzo często. Z kolei ogrom pracy, z jakim codziennie mierzą się księgowi, nie sprzyja systematycznemu śledzeniu kolejnych nowości legislacyjnych. Trzeba jednak to robić, aby móc jak najlepiej zadbać o sprawy firmy. Warto zatem wdrożyć rozwiązania pozwalające zgromadzić wszystkie kluczowe informacje w jednym miejscu, dzięki którym łatwiej będzie znaleźć istotne dokumenty w dowolnym momencie.

Paszport strategicznego inwestora – nowe preferencje dla firm inwestujących w PSI

Ministerstwo Rozwoju pracuje nad paszportem strategicznego inwestora – nowym pakietem preferencji dla firm zainteresowanych inwestowaniem w Polskiej Strefie Inwestycji. – Ma on przyspieszyć proces uzyskania pozwolenia na inwestycje dzięki ułatwieniom dotyczącym np. pozwoleń wodno-prawnych czy zatrudniania cudzoziemców – wyjaśnia wiceminister rozwoju Olga Semeniuk. Prace w resorcie mają zakończyć się przed końcem wakacji.

„Bony na innowacje dla MŚP” - 160 mln zł na wdrażanie innowacji dla mikro-, małych i średnich firm

Kryzys wywołany pandemią koronawirusa zmusił firmy, zwłaszcza MŚP, do szukania dodatkowych źródeł kapitału – zarówno na sfinansowanie bieżącej działalności, jak i dalszy rozwój. Przedsiębiorstwa, które miały w planach wdrażanie innowacji, nie muszą z nich rezygnować mimo niepewnej sytuacji. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości w czterech prowadzonych konkursach „Bony na innowacje dla MŚP” ma do rozdysponowania 160 mln zł na takie projekty. O dotację mogą ubiegać się mikro-, małe i średnie firmy z całego kraju, niezależnie od branży. Do tej pory blisko 900 przedsiębiorców pozyskało już w ten sposób ponad 220 mln zł. W obecnie trwających konkursach jest do rozdysponowania 160 mln zł.

Firmy związane z rajami podatkowymi bez pomocy państwa w czasie epidemii

Polska była pierwszym krajem w Unii Europejskiej, który ograniczył możliwość korzystania z "pomocy antycovidowej", w przypadku przedsiębiorstw powiązanych z rajami podatkowymi - informuje PAP wiceminister finansów Jan Sarnowski.

Zmiany w przepisach postępowania restrukturyzacyjnego z powodu COVID-19

Przyjęta 4 czerwca przez Sejm RP tarcza antykryzysowa 4.0 miała być uzupełnieniem poprzednich rozwiązań wprowadzanych przez rząd w ramach walki ze skutkami pandemii wirusa COVID-19. Zmianie uległo wiele przepisów i rozwiązań mających na celu ułatwienie prowadzenia działalności gospodarczej podmiotom rynkowym, notującym straty spowodowane kilkumiesięcznym zamknięciem gospodarki. Jednym z elementów tarczy antykryzysowej 4.0 było wprowadzanie uproszonego postępowania restrukturyzacyjnego, umożliwiającego nawiązanie negocjacji dłużnika z wierzycielem, bez konieczności wszczynania postępowania sądowego, w celu skrócenia postępowania (wg zapisów czas na zawarcie układu dłużnika z wierzycielem to 4 mies.) oraz nieangażowania zewnętrznych podmiotów arbitrażowych. Dłużnik w okresie trwania postępowania ma ograniczone możliwości dysponowania majątkiem.

Ośrodek interesów osobistych i gospodarczych podatnika

Ustalenie centrum (ośrodka) interesów osobistych i gospodarczych podatnika decyduje o rezydencji podatkowej, czyli obowiązku podatkowym w danym kraju. Fiskus jest tutaj bardzo rygorystyczny i większość sytuacji interpretuje na korzyść budżetu. Jednym z takich przykładów jest sprawa dotycząca przypadku opuszczenia kraju przez osobę oddelegowaną do pracy w innym państwie, która trafiła do NSA (sygn. II FSK 2653/16).

Dotacje na kapitał obrotowy - wnioski do 31 lipca lub do wyczerpania środków

Do końca lipca (lub do wyczerpania środków) jest czas na złożenie wniosku o pomoc z Unii Europejskiej przez średnie firmy, które na skutek pandemii znalazły się w trudnej sytuacji finansowej. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości ogłosiła piątą listę przedsiębiorstw, które zakwalifikowały się do otrzymania bezzwrotnego wsparcia w ramach „Dotacji na kapitał obrotowy”. Agencja pozytywnie rozpatrzyła kolejne 753 wnioski firm. Największa przyznana dotacja wyniosła prawie 430 tys. zł.

Uproszczenia dla jednostek nieprzekraczających limitów jednostki małej

Przedsiębiorcy często zastanawiają się, czy wymienione w ustawie o rachunkowości zasady należy stosować w sposób pełny. Czy prawo do uproszczeń mają tylko jednostki mikro i małe? Ustawodawca przewidział szereg ułatwień, dla zastosowania których nie trzeba posiadać statusu jednostki mikro czy jednostki małej.

Profil PUE ZUS do bonu turystycznego – jak założyć, jakie dane są potrzebne?

W celu skorzystania z bonu turystycznego konieczne jest założenie profilu PUE ZUS. Można to zrobić na kilka sposobów. Jak założyć konto w systemie PUE ZUS? Jakie dane są niezbędne przy zakładaniu konta?

Unijne dotacje na innowacje dla MŚP - nabór wniosków od 25 sierpnia 2020 r.

W konkursie „Wdrażanie innowacji przez MŚP” do zdobycia jest dofinansowanie ze środków unijnych na inwestycje związane z implementowaniem innowacyjnych produktów lub procesów technologicznych. Oferta skierowana jest do mikro, małych i średnich firm działających na terenie wschodniej Polski. Przedsiębiorca może otrzymać nawet 20 mln zł, a także pomoc w dostosowaniu pozostałych procesów zachodzących w firmie do funkcjonowania w sytuacji epidemiologicznej. Nabór wniosków ruszy 25 sierpnia 2020 r.

Podatek od tworzyw sztucznych ma mobilizować do działań w kierunku GOZ

Ostatnie posiedzenie Rady Europejskiej zakończyło się decyzjami, które będą miały duże skutki dla branży przetwórstwa tworzyw sztucznych. Nowy podatek, w wysokości 0,80€ za kilogram odpadów opakowaniowych z tworzyw nienadających się do recyklingu, to znaczący impuls do zmiany polityki wielu przetwórców. Zastosowanie nowej taryfy od 1 stycznia 2021 roku powoduje konieczność szybkiego dostosowania się do nowych realiów - pisze Tomasz Mikulski, prezes ML Polyolefins.

Ulga podatkowa IP BOX - warunki korzystania

Ulga podatkowa IP BOX została wprowadzona w Polsce z początkiem 2019 roku. Rozwiązanie ma służyć zwiększeniu atrakcyjności prowadzenia w Polsce działalności badawczo-rozwojowej. Jest to zachęta podatkowa dla inwestujących w innowacje i naturalne dopełnienie ulgi na badania i rozwój.

Przepisy nie zawierają ograniczeń co do sposobu prowadzenia firmy

Wspólnicy polskiej spółki z o.o. założyli holding spółek zagranicznych i z ich wykorzystaniem uzyskali dywidendy z pominięciem podatku PIT. Powołując się na różne przepisy prawa krajowego i międzynarodowego, fiskus próbował zakwestionować dopuszczalność takich działań. Po stronie przedsiębiorców stanął sąd, stwierdzając: „Żaden ze znanych Sądowi przepisów nie zawiera ograniczeń co do sposobu prowadzenia działalności gospodarczej przez Skarżącą spółkę i jej wspólników, jak też w zakresie sposobu redystrybuowania zysku z tej działalności”.

Przedsiębiorcy nie chcą podatku cukrowego

Przedsiębiorcy nie popierają wprowadzania jakiegokolwiek rodzaju danin o charakterze sektorowym. W związku z tym jednoznacznie negatywnie oceniają koncepcję podatku cukrowego.

Tarcze antykryzysowe okiem doradcy podatkowego. Podsumowanie przepisów pomocowych

Zwolnienie z ZUS, świadczenie postojowe oraz mikropożyczka – to były najważniejsze formy pomocy, z jakich skorzystali do tej pory przedsiębiorcy w czasie pandemii. Eksperci podatkowi podsumowują najpopularniejsze przepisy tarcz antykryzysowych i wskazują, które regulacje wprowadzały najwięcej wątpliwości i wymagały doprecyzowania.

Darowizny na walkę z COVID-19 oraz oświatę korzystne podatkowo

Przepisy tzw. tarczy antykryzysowej (ustawa z 31.03.2020 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw) zawierają szczególne rozwiązania dotyczące rozliczania określonego typu darowizn, zarówno w PIT jak i CIT.

Inwentaryzacja w czasie pandemii

Wiele firm w obliczu pandemii koronawirusa ma problem z przeprowadzeniem inwentaryzacji. Wiele z nich wystąpiło do Urzędu Skarbowego o zwolnienie z obowiązku jej wykonania i przesunięciu na przyszły rok. Czy takie podejście jest jedynym z możliwych? Poniżej opisuję nowatorskie podejście do inwentaryzacji, wspierane mobilnymi rozwiązaniami informatycznymi, dedykowane tym firmom, które mimo niesprzyjających okoliczności pandemicznych chcę się dynamicznie rozwijać.

Wydatki na przeciwdziałanie epidemii w kosztach podatkowych - objaśnienia MF

Jeżeli przedsiębiorca ponosi wydatki, które wynikają z obowiązku w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy (prowadzenia działalności gospodarczej) albo wytycznych lub zaleceń organów (instytucji) kompetentnych w obszarze bezpieczeństwa sanitarnego, albo własnej decyzji i racjonalnego przeciwdziałania zagrożeniu epidemicznemu (epidemii), to takie wydatki stanowią koszt uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o CIT i art. 22 ust. 1 ustawy o PIT, o ile zostały właściwie udokumentowane. Przykładami takich wydatków są m.in.: zakup maseczek ochronnych dla pracowników, przyłbic, sfinansowanie pracownikom testów na koronawirusa. To samo dotyczy wydatków poniesionych przez przedsiębiorcę na działania gospodarcze, które wskutek zagrożenia epidemicznego (epidemii) zostały zaniechane (odwołane, przerwane, zawieszone itp.), o ile w momencie ich poniesienia spełniały wymienione wyżej warunki zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów (np. w zakresie szkoleń lub kursów pracowniczych).

Zwolnienie z podatku darowizn otrzymanych na walkę z pandemią COVID-19 i wsparcie oświaty - objaśnienia MF

Minister Finansów wydał 21 lipca 2020 r. objaśnienia podatkowe dotyczące zwolnienia z podatku od spadków i darowizn - darowizn otrzymanych na przeciwdziałanie COVID-19 oraz wsparcie oświaty.

Nowy JPK_VAT od 1 października 2020 r. - objaśnienia MF

Ministerstwo Finansów przygotowało objaśnienia podatkowe w sprawie COVID-19, w których wyjaśnia jak mają być stosowane zmiany w podatkach wprowadzone w związku z pandemią COVID-19. Cześć tych objaśnień odnosi się do nowego JPK_VAT, który od 1 października 2020 r. będzie obowiązywał wszystkich podatników VAT.

Przewodnik MF po zmianach w podatkach wprowadzonych w czasie COVID-19

Ministerstwo Finansów przygotowało specjalny przewodnik, jak mają być stosowane zmiany w podatkach wprowadzone w związku z pandemią COVID-19 - poinformował minister finansów Tadeusz Kościński.

Sukcesja przedsiębiorstwa a VAT

Nie podlegają opodatkowaniu VAT towary, które po nabyciu nie były przedmiotem dostawy, w przypadku wygaśnięcia zarządu sukcesyjnego albo uprawnienia do powołania zarządcy sukcesyjnego. Wobec czego obowiązek zapłaty VAT nie powstanie, jeżeli towary te będą wykorzystane przez właścicieli przedsiębiorstwa w spadku bezpośrednio do dalszego prowadzenia działalności.

Planując transakcje na nieruchomościach pamiętaj o możliwych problemach podatkowych

Sprzedaż lub wniesienie nieruchomości do spółki może wiązać się z określonymi konsekwencjami podatkowymi, zarówno dla sprzedawcy, jak i nabywcy. W wielu przypadkach będą one zamierzone, w innych mogą okazać się niemiłą niespodzianką, gdy po jakimś czasie od transakcji wnikliwiej przyjrzą się jej organy skarbowe. Z tego względu warto przeanalizować zarówno przedmiot, jak i strukturę całej operacji, gdyż jej celowość i biznesowe uzasadnienie również mogą być kwestionowane przez fiskusa.

Obniżenie wymiaru etatu lub wynagrodzenia za pracę oraz inne zmiany w stosunkach pracy w czasie pandemii

Przed wybuchem pandemii COVID-19 zasady rozwiązywania umów o pracę i zmiany ich istotnych elementów takich jak: wymiar czasu pracy czy wysokość wynagrodzenia opierały się na ściśle określonej zasadzie, były zwięzłe i klarowne. Potrzeba minimalizowania negatywnych skutków pandemii wymusiła wprowadzenie kolejnych wersji tak zwanej Tarczy antykryzysowej, czyli ustawy z 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (dalej: Tarcza). Przepisy tego aktu zdecydowanie urozmaiciły regulacje pracownicze, zwłaszcza te w zakresie dopuszczalności zmiany warunków zatrudnienia, a także przypomniały o innych rozwiązaniach, już dotychczas dopuszczalnych, ale nie tak popularnych.

REKLAMA