Jesteśmy stowarzyszeniem, które nie prowadzi działalności gospodarczej, utrzymujemy się między innymi z dotacji. Czy jeśli środki trwałe zostały nabyte w ramach dotacji, ale stanowią one jedynie część kosztorysu/harmonogramu wydatków, można nimi obciążać koszty? Przy czym nie jest to dotacja celowa na zakup środków trwałych. Wydaje nam się, że raczej nie powinno się obciążać kosztów. Osoba prowadząca księgi w poprzednich okresach odpisywała wartość amortyzacji środków trwałych nabytych z dotacji raz w roku w ciężar kosztów. Czy można mówić o błędzie podstawowym?
W 2004 r. firma wypracowała dużą kwotę zysku. Po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego za ten rok właściciele firmy postanowili przeznaczyć zysk na zakup środków trwałych oraz wypłatę dywidendy. W protokole nie została określona kwota przeznaczona na wypłatę dywidendy. Ze względu na brak środków pieniężnych w 2005 r. dywidendy za 2004 r. nie zostały wypłacone. W latach następnych, tj. w 2005 i 2006 r., firma poniosła straty, ale w roku bieżącym, czyli w 2007 r., ma środki pieniężne, które chce przeznaczyć na wypłatę dywidendy za 2004 r. Czy ta wypłata jest możliwa?