Podatnik, który w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą dokonuje zakupu towarów celem ich dalszej odsprzedaży jest w stanie wykazać bezpośredni związek pomiędzy dokonanym nabyciem, a czynnościami opodatkowanymi. W konsekwencji, prawo do odliczenia podatku naliczonego nie podlega dyskusji. Inaczej rzecz się przedstawia, gdy związek pomiędzy wydatkami, a czynnościami opodatkowanymi nie jest już tak bezpośredni.
Wypełniając roczne PIT-y, wiele osób ustaliło, że dostanie zwrot nadpłaty z urzędu skarbowego. Taka nadpłata, w zdecydowanej większości przypadków, powinna być zwrócona w terminie 3 miesięcy od złożenia deklaracji. Zdarzają się jednak sytuacje szczególne, kiedy termin ulega przesunięciu. Co to za sytuacje i o czym jeszcze warto wiedzieć oczekując na zwrot nadpłaty?
Więcej niż jedną podatkową księgę przychodów i rozchodów może prowadzić ten przedsiębiorca, który prowadzi przedsiębiorstwo wielozakładowe. Czyli przykładowo ma kilka oddzielnych sklepów, zakładów produkcyjnych, czy punktów usługowych. Wtedy musi prowadzić odrębne księgi w każdym zakładzie albo prowadzić jedną księgę w miejscu wskazanym jako jego siedziba, pod warunkiem, że w poszczególnych zakładach jest prowadzona co najmniej ewidencja sprzedaży.