W przepisach regulujących opodatkowanie podatkiem od nieruchomości postanowiono, że stawki tego podatku zależą m.in. od tego, jakie jest przeznaczenie budynku czy budowli, tzn. czy budynek jest związany z prowadzeniem działalności gospodarczej. Określono także, że budynek jest związany z prowadzeniem tej działalności, gdy jest w posiadaniu przedsiębiorcy, chyba że nie może być wykorzystywany do prowadzenia tej działalności ze względów technicznych. Proszę o wyjaśnienie, kto decyduje o tym złym stanie technicznym? Czy jest to organ podatkowy?
W sprawie mojego kontrahenta urząd skarbowy prowadził postępowanie, które dotyczyło podatku od towarów i usług. Postępowanie zostało umorzone i została w tej sprawie wydana decyzja. W związku z tym postępowaniem zostałem powołany na świadka i w celu złożenia zeznań musiałem stawić się na wezwanie, które otrzymałem z urzędu skarbowego. Ponieważ urząd prowadzący to postępowanie znajduje się w innym mieście, poniosłem koszty dojazdu. Po wydaniu decyzji o umorzeniu zwróciłem się na piśmie z wnioskiem o zwrócenie mi poniesionych kosztów. Do wniosku dołączyłem odpowiednie dokumenty (bilety kolejowe, rachunek za taksówkę). Otrzymałem jednak odpowiedź odmowną, gdyż podobno złożyłem ten wniosek po terminie. Czy rzeczywiście tak jest? Uważam, że powinienem otrzymać zwrot kosztów z urzędu, zwłaszcza, że postępowanie zostało umorzone, więc urząd bezpodstawnie je wszczął i fatygował świadków.