REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Rachunkowość

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Brak zgody jednostki na korekty biegłego rewidenta

Sprawozdanie finansowe spółki zostało zbadane przez biegłego rewidenta. Kierownictwo spółki nie chce wyrazić zgody na niektóre z poprawek. Jakie to może mieć konsekwencje dla spółki? Czy mimo tego jednostka może uzyskać pozytywną opinię z badania?

Czy księgi rachunkowe można prowadzić poza granicami Polski?

Nowelizacja ustawy o rachunkowości obowiązująca od 10 kwietnia 2010 r. dopuściła możliwość prowadzenia ksiąg rachunkowych poza granicami Polski. W wyniku nowelizacji polskie jednostki zyskały też możliwość korzystania z usług zagranicznych biur rachunkowych.

System sprawozdawczości wewnętrznej a kontrola wewnętrzna

Co to jest system sprawozdawczości wewnętrznej danej firmy? Na czym on polega? Czy to jest to samo co system kontroli wewnętrznej?

Jak zaksięgować wypłatę wynagrodzenia obciążonego tytułami egzekucyjnymi

Kwotę potrącenia z wynagrodzenia tytułem zajęcia komorniczego należy rozliczyć poprzez konta rozrachunkowe. Koszty przelewów na konto komornika lub wierzyciela obciążają pracodawcę i stanowią koszty uzyskania przychodów.

REKLAMA

Jak ewidencjonować różne formy zbycia samochodu należącego do organizacji

Zasady księgowania zbycia samochodu w wyniku sprzedaży, likwidacji oraz nieodpłatnego przekazania w ramach działalności organizacji non profit.

Opłata środowiskowa przy używaniu samochodów

Spółka wykorzystuje samochody w działalności gospodarczej. Czy w związku z tym powstaje obowiązek uiszczenia opłaty środowiskowej? Jeśli tak, to gdzie i do kiedy ją wpłacić? Jak ją obliczyć i ująć w księgach?

Rachunek za zastępstwo procesowe

Komornik sądowy przysłał do naszej jednostki rozliczenie z zajęcia wierzytelności z rachunku bankowego dłużnika.

Jak zaewidencjonować sprzedaż używanego samochodu osobowego

W kwietniu 2008 r. nasza spółka zakupiła używany samochód osobowy od niemieckiego kontrahenta. Od zakupu tego opłaciliśmy podatek akcyzowy, a z wystawionej faktury wewnętrznej odliczyliśmy VAT do kwoty limitu w wysokości 6000 zł. Obecnie planujemy sprzedać ten samochód. Czy mamy prawo do zwolnienia z podatku wymienionej transakcji? Czy odliczony VAT z faktury wewnętrznej będzie wymagał korekty? Proszę o przedstawienie sposobu ujęcia powyższych operacji w księgach rachunkowych spółki.

REKLAMA

Szkoła podatnikiem VAT

Szkoły, zarówno publiczne jak i niepubliczne, z racji wykonywania usług są podatnikami VAT. W zależności jednak od zakresu i rodzaju wykonywanych usług, w szczególności edukacyjnych, różne są ich obowiązki związane z opodatkowaniem podatkiem od towarów i usług.

Jak rozliczyć w księgach zaliczki na dywidendę

Czy możliwa jest zaliczkowa wypłata dywidendy w trakcie roku obrotowego? Jak ją zaksięgować, a potem rozliczyć?

Klasyfikacja wydatków na reprezentację i reklamę

Prawidłowa klasyfikacja kosztów poniesionych na reprezentację i reklamę jest bardzo trudna ze względu na wzajemne przenikanie się tych pojęć. W podejmowaniu decyzji mogą pomóc interpretacje urzędów skarbowych, choć i one nie zawsze są spójne.

Podmioty zobowiązane do badania i ogłaszania sprawozdań finansowych za rok 2010

Ustawa o rachunkowości wskazuje (art. 64), że badaniu i ogłaszaniu podlegają roczne skonsolidowane sprawozdania finansowe grup kapitałowych oraz roczne sprawozdania finansowe.

Od kiedy amortyzować znak towarowy

Podatnik może amortyzować znak towarowy dopiero po wydaniu decyzji przez Urząd Patentowy – wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 20 listopada 2009 r. (sygn. akt II FSK 1003/08).

Kontrola zarządcza zamiast finansowej

Obowiązująca od początku tego roku ustawa z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych zastąpiła wcześniej istniejący w sektorze finansów publicznych system kontroli finansowej systemem kontroli zarządczej.

Zmiana stawki amortyzacji po zmianie kwalifikacji budynku

W 2008 r. spółka jawna zakupiła budynek. Większość jego całkowitej powierzchni użytkowej przeznaczona jest do celów mieszkalnych. Pozostałą część zajmują biura. Spółka wprowadziła ten budynek do ewidencji środków trwałych jako budynek mieszkalny.

Ulepszenie środków trwałych w organizacji pozarządowej

Jestem główną księgową w dużej fundacji prowadzącej działalność gospodarczą. Jak poprawnie zaewidencjonować nakłady na ulepszenie w środku trwałym, który był używany dotychczas na podstawie leasingu operacyjnego, a teraz został wykupiony? Jak potraktować modernizację środka trwałego, który sfinansowany został w 50% ze środków unijnych?

Za co odpowie kierownik jednostki sektora finansów publicznych

Z początkiem stycznia tego roku został poszerzony katalog czynów stanowiących naruszenie dyscypliny finansów publicznych o niesporządzenie lub nieprzekazanie w terminie sprawozdania z wykonania procesów gromadzenia środków publicznych. Jeżeli wiec jednostka sektora finansów publicznych nie sporządzi sprawozdań określonych w przepisach, np. nie sporządzi sprawozdania Rb-Z, bo nie wystąpią u niej zobowiązania wymagalne – to kierownik jednostki będzie odpowiadał za naruszenie dyscypliny finansów publicznych.

Droga i parking jako środek trwały

W jednostkach budżetowych do środków trwałych zalicza się – prócz środków, o których mowa w art. 3 ust. 1 pkt 15 ustawy o rachunkowości – środki trwałe stanowiące własność Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego, w stosunku do których jednostka wykonuje uprawnienia właścicielskie, niezależnie od sposobu ich wykorzystania.

Jak ujmować w księgach prowizje od kredytu

Nasza spółka zaciągnęła w banku kredyt obrotowy. Dokonując przelewu, bank potrącił określoną w umowie wartość prowizji za cały okres kredytowania. Czy do celów podatkowych możemy dokonać rozliczenia tego kosztu jednorazowo – w momencie potrącenia prowizji, czy musimy dokonać jego rozliczenia w czasie? Proszę o przedstawienie sposobu ujęcia wymienionych operacji w księgach rachunkowych spółki.

Ewidencja nieodpłatnie otrzymanego środka trwałego

Jak należy zaksięgować środek trwały (ksero) o wartości 11 900 zł, otrzymany od jednostki nadrzędnej, w całości umorzony? Czy ująć go do inwentarza?

Udostępnianie dokumentów księgowych poza firmą

Nasza firma od wielu lat współpracuje z jednym z kontrahentów, który dostarcza nam surowców do naszej produkcji. Jestem osobą wystawiającą faktury. Księgowa z tej firmy poprosiła mnie o udostępnienie faktur otrzymanych od nich za ostatni rok. Czy mogę udostępnić – jedynie na terenie firmy – nasze dokumenty księgowe temu kontrahentowi, z którym mamy bardzo dobre kontakty?

Jak prowadzić rachunkowość oddziału

Spółki wyodrębniają w ramach swojego przedsiębiorstwa oddziały z różnych powodów. Utworzenie oddziału wiąże się z dodatkowymi obowiązkami, m.in. z wydzieleniem jego księgowości, przekazaniem składników majątkowych oraz sporządzaniem łącznego sprawozdania finansowego.

Sprawozdawczość przy przekształceniu spółki z o.o. w spółkę komandytową

Spółka z o.o. została przekształcona w spółkę komandytową. Przez kilka lat spółka z o.o. ponosiła straty bilansowe. Na koniec działalności miała ujemny kapitał własny. Co należy zrobić, aby w nowo powstałej spółce komandytowej w kapitale własnym były wyłącznie wyniki z jej działalności? Czy stratę spółki z o.o. można wyodrębnić, tak aby nie wpływała na wyniki spółki komandytowej? Udziałowcami spółki z o.o. były osoby fizyczne.

Amortyzacja środka trwałego metodą degresywną

We wrześniu 2008 r. spółka kupiła środek trwały, który dla celów bilansowych został wprowadzony do użytkowania w miesiącu zakupu, natomiast dla celów podatkowych – w październiku. Następnie w grudniu 2008 r. został on ulepszony. Jednostka przyjęła degresywną metodę amortyzacji. Jak prawidłowo należało ustalić wartość początkową tego środka oraz jak ujmować odpisy amortyzacyjne dla celów rachunkowych i podatkowych?

Ewidencja dóbr kultury w jednostce budżetowej

W jednostce budżetowej w „Sali Tradycji” znajdują się np. sztandary, mundury, pistolety, lornetki, fotografie itp. Powołano komisję i wyceniono je jako eksponaty muzealne. Czy można zwiększyć majątek i zaewidencjonować wymienione przedmioty na koncie 016 „Dobra kultury”?

Jak rozliczyć w pkpir podróż służbową właściciela firmy

Prowadzę działalność gospodarczą w zakresie handlu obuwiem. Ostatnio musiałem skorzystać z prywatnego samochodu osobowego, ponieważ firmowy był w naprawie. Czy do kosztów uzyskania przychodów mogę zaliczyć wydatek na paliwo do tego samochodu? Czy jako właściciel firmy mogę zaliczyć do kosztów diety naliczone za czas podróży, którą odbyłem w celu zakupu towaru? Jak taką podróż rozliczyć w pkpir?

Opłata za korzystanie ze środowiska

Spółka wykorzystuje samochody w działalności gospodarczej. Czy w związku z tym powstaje obowiązek uiszczenia opłaty środowiskowej? Jeśli tak, to jak należy ją obliczyć i ująć w księgach oraz gdzie i do kiedy wpłacić?

Jak zaewidencjonować wpływy ze sprzedaży składników majątkowych

Czy kwoty uzyskane ze sprzedaży starych, nieprzydatnych biurek należy zaksięgować na koncie 750 „Przychody i koszty finansowe”, czy na 760 „Pozostałe przychody i koszty”? W którym paragrafie dochodów je ująć?

Jak ująć w pkpir zakup towaru otrzymanego długo po fakturze

Zakupiłam towar z importu. Faktura została wystawiona z datą 20 lutego 2009 r. Dokument SAD jest z 2 kwietnia 2009 r. Towar dostarczono 6 kwietnia 2009 r. W jakiej dacie ująć ten towar w księdze? Według jakiego kursu przeliczyć zakup tego towaru w pkpir?

Kiedy różnice kursowe mogą wpływać na cenę nabycia towarów

Spółka importuje towary z krajów Azji. W momencie przyjmowania towarów na magazyn (PZ) faktury importowe są już opłacone, znamy więc kurs, po jakim nastąpiła zapłata. Czy można przyjmować te towary na magazyn po cenach skorygowanych o różnice kursowe? Takiej ewidencji życzy sobie zarząd ze względu na możliwość ustalenia faktycznej marży.

Rozliczenie nadpłaty podatkowej w księgach rachunkowych

Nadpłata to według przepisów art. 72 Ordynacji podatkowej m.in. kwota nadpłaconego lub nienależnie zapłaconego podatku. Z nienależnie zapłaconym podatkiem mamy do czynienia wówczas, gdy jednostka zapłaciła go, mimo że nie miała takiego obowiązku. Natomiast o nadpłacie mówimy wtedy, gdy nie ma wątpliwości co do istnienia obowiązku podatkowego, ale kwota wpłacona do budżetu przewyższa kwotę zobowiązania podatkowego.

Jak ewidencjonować zaliczki w księgach jednostki non profit

Jednostka non profit może być zarówno dostawcą, jak i odbiorcą towarów lub usług. Z zaliczką na dostawę towarów lub usług mamy do czynienia wówczas, gdy zawarta z dostawcą umowa dotycząca dostawy towarów bądź usług posiada klauzulę o dokonaniu wpłaty zaliczki (przedpłaty).

Jak ująć w księgach nabycie dwóch przylegających działek

Spółka kupiła nieruchomość, na którą składają się dwie przyległe do siebie działki (o kolejnych numerach ewidencyjnych). Czy możemy przyjąć całość jako jeden środek trwały, czy też powinniśmy tę nieruchomość uznać za dwa oddzielne środki? Jeśli będą to dwa oddzielne środki trwałe, to w jakiej wartości wprowadzić je do ksiąg (w akcie notarialnym jest podana łączna kwota, wszelkie opłaty też są ponoszone łącznie)?

Ewidencja zakupu inwestycyjnego sfinansowanego z dotacji celowej

Jak zakład budżetowy powinien zaewidencjonować zakup pieca kremacyjnego sfinansowanego z dotacji celowej, w przypadku gdy płatność za piec została określona w umowie z dostawcą, częściowo w 2009 r., a częściowo w 2010 r.?

Czy dokumenty księgowe muszą być ręcznie opisane

Dopuszczalne jest zastąpienie ręcznej dekretacji dokumentu wydrukiem z systemu komputerowego. Wydruk z systemu komputerowego powinien jednak zawierać analogiczne dla ręcznego dekretu elementy. Przede wszystkim - wskazanie sposobu ujęcia dokumentu w księgach rachunkowych.

Wycena i ewidencja nabytych gruntów

Spółka kupiła nieruchomość, na którą składają się dwie przyległe do siebie działki (o kolejnych numerach ewidencyjnych). Czy możemy przyjąć całość jako jeden środek trwały, czy też powinniśmy tę nieruchomość uznać za dwa oddzielne środki? Jeśli będą to dwa oddzielne środki trwałe, to w jakiej wartości wprowadzić je do ksiąg (w akcie notarialnym jest podana łączna kwota, wszelkie opłaty też są ponoszone łącznie)?

Lokowanie wolnych środków przez zakład budżetowy

Prosimy o definicję pojęcia „wolne środki” w zakładzie budżetowym użyte w art. 38 ustawy z 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych. Prosimy także o interpretację § 54 ust. 3 rozporządzenia Ministra Finansów z 29 czerwca 2006 r. w sprawie gospodarki finansowej jednostek budżetowych, zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych oraz trybu postępowania przy przekształcaniu w inną formę organizacyjno-prawną w zakresie odsetek od środków własnych, z wyłączeniem dotacji z budżetu, stanowiących przychody zakładu budżetowego w powiązaniu z zakazem lokowania wolnych środków na lokacie. Czy zakład budżetowy będący podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych może lokować pieniądze (będące częścią środków obrotowych) gromadzone w ciągu roku dla zabezpieczenia wypłat wynagrodzeń i pochodnych od wynagrodzeń na lokacie?

Kontrakty forward w księgach rachunkowych

11 kwietnia spółka jawna zawarła z bankiem kontrakty terminowe forward na zakup 50 000 euro z terminem realizacji 15 maja 2009 r. i następne 50 000 euro z terminem realizacji 30 maja 2009 r. Kupioną walutę spółka wykorzystuje na zapłacenie zobowiązań wobec kontrahentów zagranicznych. Kontrakt nie jest instrumentem zabezpieczającym. Jak prawidłowo ująć w księgach zawarte kontrakty forward oraz jak prawidłowo rozliczyć w podatku dochodowym ich realizację?

Ewidencja zaliczki pobranej przez pracownika na zakup towarów

Pracownik spółki pobiera zaliczki na zakup towarów. Od kontrahentów otrzymuje on faktury ze sposobem zapłaty gotówka. Sprzedawcy nie wydają dokumentu KP potwierdzającego zapłatę za fakturę. Przyjęcie towaru księgowane jest automatycznie przez system FK jednocześnie na magazyn i na konto dostawcy. Rozliczając pobraną zaliczkę pracownika, kasjerka wystawia dokument KP na zwrot zaliczki (Wn Kasa, Ma konto pracownika), a następnie dokument KW rozliczający zapłatę pracownika za fakturę już na konto dostawcy. Na dokumencie KW jako osoba pobierająca gotówkę podpisuje się pracownik, który pobrał zaliczkę i zapłacił sprzedawcy za towar. Czy jest to prawidłowe rozwiązanie? Czy spółka powinna umieścić w polityce rachunkowości zapis o takim sposobie rozliczania zaliczki?

Wynagrodzenie nie wpłynęło w terminie. Co robić?

Opóźnienie w wypłacie wynagrodzenia. W księgach rachunkowych jednostki - zgodnie z art. 6 ustawy o rachunkowości - należy ująć wszystkie osiągnięte, przypadające na jej rzecz przychody i obciążające ją koszty związane z tymi przychodami, dotyczące danego roku obrotowego, niezależnie od terminu ich zapłaty.

Jak ująć w księgach rachunkowych korektę faktury wewnętrznej

Przepisy ustawy o VAT oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy nie regulują wprost możliwości wystawiania zbiorczych faktur korygujących. Jak zatem ująć w księgach rachunkowych korektę faktury wewnętrznej?

Wadium zatrzymane przez zakład budżetowy

Jak zaksięgować w państwowym zakładzie budżetowym zatrzymane wadium oraz w jakim paragrafie przychodów je ująć? Czy zatrzymane wadium należy przekazać na rachunek dochodów budżetu państwa?

Korekta w związku z przekroczeniem rocznej podstawy wymiaru składek ZUS

Pracownik naliczający wynagrodzenia popełnił błąd, sporządzając listę płac – nie uwzględnił przekroczenia rocznej podstawy wymiaru składek na obowiązkowe ubezpieczenia emerytalne i rentowe. Błąd został szybko wychwycony, jednak zapisy w księgach już wprowadzono w niewłaściwych wartościach. Jak zaewidencjonować w księgach korektę związaną z błędnie naliczoną listą płac? Kiedy wypłacone wyrównanie należy opodatkować?

Zdarzenia nadzwyczajne w księgach rachunkowych

Kryteriami rozstrzygającymi o tym, czy dane zdarzenie ma charakter nadzwyczajny, czy też nie, są: jego związek (lub brak związku) z ryzykiem prowadzenia działalności oraz możliwość przewidzenia tego zdarzenia. Nie jest to łatwe, zważywszy na fakt, że zakres zdarzeń uznawanych za nadzwyczajne podawany w literaturze przedmiotu ulegał zmianom na przestrzeni ostatnich lat.

Wypłata wynagrodzeń w opóźnionym terminie

Z powodu kłopotów z płynnością spółka przez kilka miesięcy nie mogła wypłacić wynagrodzeń z zeszłego roku. Jak zaksięgować wypłatę zaległych wynagrodzeń w 2009 r.? Jakie będą tego skutki podatkowe?

Ewidencja wynajmu budynku przez organizację non profit

Z praktyki wynika, że na potrzeby urządzenia swojej siedziby i w celu prowadzenia działalności statutowej (lub gospodarczej) organizacje pozarządowe najczęściej wynajmują budynki lub lokale. Są wówczas ich najemcami. Organizacje wynajmują lub podnajmują też budynki, lokale lub ich części innym podmiotom – występują wtedy w roli wynajmującego. W każdym przypadku najem musi zostać udokumentowany odpowiednio zawartą umową. W dużym stopniu od umowy będzie też zależał sposób kwalifikacji i ewidencji najmu w księgach rachunkowych organizacji.

Ewidencja zasiłków celowych zwrotnych

Czy dochody z realizacji zadań własnych powinny zawsze korespondować: 221/750 lub 760? Ośrodek pomocy społecznej udziela zasiłków celowych zwrotnych, które na koniec roku są zaewidencjonowane na koncie Wn 240. Pod datą 1 stycznia są przeksięgowane zapisem 221/240. Czy jest to prawidłowy zapis?

Rozliczenie księgowe delegacji zagranicznych w organizacji non profit

Organizacje pozarządowe coraz częściej kierują swoich pracowników i współpracowników na wyjazdy zagraniczne. Zasady zwrotu kosztów takich podróży powinny zostać określone przez organizację w układzie zbiorowym, regulaminie wynagradzania, albo w umowie o pracę lub w innym dokumencie wewnętrznym. W przeciwnym wypadku obowiązują zasady określone w rozporządzeniu dotyczącym pracowników zatrudnionych w sferze budżetowej.

Rozliczanie i ewidencjonowanie VAT zapłaconego w innym państwie członkowskim

Spółka kupuje towary i usługi za granicą. W związku z tym ma zamiar ubiegać się o zwrot VAT zapłaconego w innym państwie członkowskim. Jakie warunki musi spełnić, aby zakwalifikować się do zwrotu, oraz jak księgować otrzymane pieniądze? Czy zwiększają one pozostałe przychody operacyjne, czy też należy zmniejszyć obciążone wcześniej wartością VAT konto kosztów działalności operacyjnej? Czy VAT wynikający z takiej faktury można zaksięgować na odrębnym koncie rozrachunkowym, które będzie rozliczone w chwili otrzymania zwrotu?

Jakie są zasady przechowywania i niszczenia dokumentów

Zasady przechowywania dokumentów księgowych są zawarte w art. 74 ustawy o rachunkowości. Ustawa nie zawiera zasad niszczenia dokumentów. Jak zrobić to profesjonalnie?

REKLAMA