REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Rachunkowość

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Korekta kosztów z poprzednich miesięcy

Podczas analizy kont zauważono, że w miesiącach od września do października 2008 r. w spółce zawyżono koszty. Podatek został już zapłacony. Czy należy teraz skorygować zapisy w księgach rachunkowych i dopłacić podatek z odsetkami? Jeżeli tak, to czy pisać jakieś wyjaśnienie do urzędu skarbowego? A może należy to wyrównać dopiero w rozliczeniu rocznym?

Wniesienie dopłat przez wspólników

Ze wstępnie sporządzonego sprawozdania finansowego wynika, że spółka poniesie dość pokaźną stratę. Wspólnicy chcą uchwalić obowiązek wniesienia dopłat na jej pokrycie. Jak należy zaksięgować te dopłaty - na kapitał zapasowy czy rezerwowy?

Jak instytucja kultury powinna ewidencjonować przychody z tytułu publikacji

Instytucja kultury działająca na podstawie statutu nadanego jej przez organizatora w ramach działalności statutowej prowadzi działalność wydawniczą. Wydaje różne publikacje, które przeznacza do sprzedaży. Ceny sprzedaży ustalane są po kosztach druku. Przychody za sprzedane publikacje powiększają przychody instytucji i są przeznaczane na działalność statutową.

Jak ująć w księgach rachunkowych niedobór przedmiotu niskiej wartości

Firma stwierdziła niedobór wiertarki o wartości netto 400 zł. Kosztami został obciążony pracownik, który odpowiadał za ten sprzęt. W jaki sposób zaksięgować wpłatę od pracownika?

REKLAMA

Praktyczne porady dotyczące wybranych sprawozdań budżetowych

W pierwszym kwartale jednostki zobowiązane są do sporządzenia i przekazania wielu różnych sprawozdań budżetowych, m.in.: Rb-27S, Rb-28S, Rb-Z, Rb-N czy Rb-NDS. Chociaż nowy wzór sprawozdania Rb-Z i Rb-N obowiązywał w 2008 r., to nadal istnieje wiele wątpliwości dotyczących ich wypełniania. W którym wierszu sprawozdania Rb-N ująć przedpłaty i zaliczki na usługi i szkolenia, do której grupy zaliczyć niezidentyfikowanych wierzycieli (w przypadku braku danych na temat zatrudnienia) będących osobami fizycznymi lub prawnymi? W artykule wyjaśniamy te i wiele innych wątpliwości.

Zwolnienie z długu - ujęcie w księgach

Spółka z o.o. ma dwóch udziałowców. W 2004 r. udzielili oni spółce pożyczki po 100 000 zł. Zgodnie z umową raz w roku naliczane były odsetki w wysokości 5 proc. Teraz spółka chce spłacić kapitał, a z odsetek udziałowcy chcą zrezygnować. Czy należy przygotować jakieś pismo o rezygnacji? Jak to zaewidencjonować w księgach?

Jak zaewidencjonować i udokumentować likwidację środka trwałego w związku z nową inwestycją

W związku z budową nowej hali produkcyjnej postanowiliśmy wyburzyć stary obiekt, który nie jest całkowicie zamortyzowany. Teren, na którym rozpoczniemy budowę, stanowi własność naszej spółki. Jak udokumentować i zaewidencjonować likwidację „starego” obiektu?

Sporządzanie sprawozdania finansowego

Jestem członkiem rady nadzorczej w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością. Słyszałem, że zostały wprowadzone zmiany w przepisach o rachunkowości. Czy za sporządzanie i publikację sprawozdań finansowych za 2008 r. będą odpowiadać również rady nadzorcze?

REKLAMA

Franczyza w księgach rachunkowych

Spółka zawarła umowę franczyzową na zakup licencji oraz know-how i otrzymała fakturę VAT zawierającą wstępną opłatę. Gdzie należy ją wykazać w księgach?

W jakim paragrafie ująć dokształcanie pracownika niebędącego nauczycielem

W jakim paragrafie zaplanować środki na dokształcanie pracownika niebędącego nauczycielem, skierowanego na studia podyplomowe zgodnie z rozporządzeniem z 12 października 1993 r. w sprawie zasad i warunków podnoszenia kwalifikacji zawodowych i wykształcenia ogólnego dorosłych? Czy wydatek można pokryć z dochodów własnych, gromadzonych z odpłatności za przedszkole, czy powinniśmy ująć to w planach na przyszły rok do sfinansowania z budżetu?

Obniżenie stawki amortyzacyjnej

Jestem księgową w spółce z o.o. Mam sporo wątpliwości dotyczących możliwości obniżania - jak proponuje kierownictwo spółki - podatkowej stawki amortyzacyjnej na posiadane samochody. Czy musimy spełniać jakieś dodatkowe warunki, żeby takiej obniżki dokonać? Czy obniżenie stawki amortyzacji podatkowej skutkuje korektą wstecz, czy amortyzujemy według obniżonej stawki począwszy od miesiąca, w którym taką decyzje podjęło kierownictwo firmy?

Udokumentowanie używania przez organizację prywatnego samochodu pracownika

Organizacje pozarządowe do swej działalności bardzo często wykorzystują prywatne samochody pracowników. Większość takich działań ma charakter sporadyczny i wynika z „potrzeby chwili”. Pracownicy na ogół nie roszczą wówczas pretensji do zwrotu kosztów paliwa i kosztów eksploatacji samochodu.

Sposób rozliczenia wyniku finansowego zależy od formy prawnej spółki

Wynik finansowy jest kategorią bilansową i występuje wyłącznie przy prowadzeniu ksiąg rachunkowych. Przebieg procesu ustalania i rozliczenia wyniku finansowego zależy od formy prowadzonej działalności gospodarczej.

Kiedy zdjąć z ewidencji bilansowej składniki majątku przeznaczone do nieodpłatnego przekazania

W artykule „Prawidłowa likwidacja zestawu komputerowego bez drukarki” poruszono temat środka trwałego przeznaczonego do likwidacji. W naszej jednostce (również jesteśmy jednostką państwową) mamy podobną sytuację. Różnica polega na tym, że składniki majątku uznane za zbędne nie będą zlikwidowane, lecz przeznaczone do zagospodarowania poprzez nieodpłatne przekazanie. Kiedy należy zdjąć je z ewidencji bilansowej? Czy należy prowadzić ewidencję pozabilansową, tak jak w przypadku środków trwałych postawionych w stan likwidacji?

Umowa zlecenia a nagroda jubileuszowa

Czy okres zatrudnienia na umowę zlecenia wlicza się do okresu uprawniającego do nagrody jubileuszowej pracownika administracji w szkole?

Prawidłowa likwidacja zestawu komputerowego bez drukarki

Jesteśmy jednostką państwową. Komisja powołana do oceny przydatności składników majątkowych zaliczyła pewien zestaw komputerowy do likwidacji, ale z wyłączeniem drukarki, która należała do tego zestawu. Problem w tym, że cały zestaw był wprowadzony na konto 011 w jednej wartości. Na podstawie jakiego dokumentu dokonać likwidacji? Jaką wartość należy zdjąć z konta 011, skoro drukarka będzie wykorzystywana dalej? Czy drukarka ma zostać na koncie 011, czy może należy ją przenieść na konto 013 albo na ilościówkę? Nadmieniam, że sprzęt ten jest w 100% umorzony.

Jak rozliczyć ubezpieczenie siedziby organizacji

Ubezpieczenie siedziby organizacji pozarządowej to najpowszechniejszy chyba zakres współpracy z instytucjami ubezpieczeniowymi. Koszty tych ubezpieczeń majątkowych są rozliczane w księgach rachunkowych za pośrednictwem czynnych rozliczeń międzyokresowych kosztów. Należy pamiętać, że koszty te również z reguły wymagają rozliczenia w czasie.

Jak ponownie ująć w ewidencji raz usunięty środek trwały

W maju spółka wycofała z ewidencji środek trwały - budynek. Miał on być zburzony, jednak nie zrobiono tego. We wrześniu postanowiono go wprowadzić z powrotem do ewidencji. Czy za okres czerwiec-sierpień należy naliczyć wstecz amortyzację?

Dochody z wynajmu oraz zaliczki stałe w sprawozdaniu Rb-N

Czy w sprawozdaniu Rb-N należy ujmować dochody z wynajmu (umowy zawierane ze szkołą)? W jakiej sytuacji i w której pozycji? Gdzie wpisać zaliczki stałe?

Urlop dla poratowania zdrowia a koszty uzyskania przychodu

Dyrektor szkoły, z którą mam podpisaną umowę o pracę, udzielił mi rocznego urlopu dla poratowania zdrowia z zachowaniem prawa do comiesięcznego wynagrodzenia zasadniczego i dodatku za wysługę lat oraz prawa do innych świadczeń pracowniczych. Czy nie stosując kosztów uzyskania przychodu 111,25 zł, szkoła jako płatnik postępuje zgodnie z prawem?

Obrót tranzytowy w księgach

Jak ujmować w księgach rachunkowych towary handlowe oraz ich sprzedaż, jeżeli są one bezpośrednio transportowane od dostawcy do odbiorcy? Czy towary te powinny być wprowadzane na magazyn, skoro magazynier nie może ich przyjąć fizycznie? Jak postępować w sytuacji, gdy towar wyjechał od dostawcy ostatniego dnia miesiąca, a dotarł do odbiorcy w miesiącu następnym? Z jaką datą sprzedaży należy wówczas wystawić fakturę VAT?

Metody wyceny wpłyną na wynik firmy

Stosowanie do wyceny towarów metody cen najwcześniejszych (FIFO) prowadzi do uzyskania wyższych zysków niż przy metodzie cen najpóźniejszych (LIFO).

Jak zaklasyfikować naprawę szkody i otrzymane odszkodowanie

Jesteśmy jednostką budżetową (zespołem szkół). W wyniku wichury został zerwany częściowo dach na budynku szkoły. Szkoda w celu zabezpieczenia przed dalszym zniszczeniem została naprawiona.

Jak ewidencjonować rozliczenia z tytułu ubezpieczeń społecznych i zdrowotnych

Rozrachunki z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych (ZUS) z tytułu ubezpieczeń społecznych i zdrowotnych wchodzą w zakres rozrachunków publicznoprawnych - obok podatków, dotacji, ceł i innych świadczeń. Dlatego niezwykle ważna jest ich prawidłowa i staranna ewidencja.

Darowizna z fundacji w księgach rachunkowych zakładu opieki zdrowotnej

Jesteśmy samodzielnym publicznym zakładem opieki zdrowotnej. Od WOŚP otrzymujemy na podstawie umowy darowizny pompy insulinowe o cenie jednostkowej 5600 zł. W umowie zawartej przez nas z WOŚP fundacja poleca nam, aby: przedmiot darowizny nie był wykorzystywany do celów komercyjnych, był wykorzystywany w sposób ciągły i wyłącznie w leczeniu dzieci.

Jakie dokumenty można archiwizować w postaci elektronicznej

Ustawa o rachunkowości daje możliwość przechowywania niektórych dokumentów w postaci elektronicznej. Czy taka metoda archiwizowania może dotyczyć oryginałów faktur obcych zakupu oraz kopii własnych faktur sprzedaży, dokumentów kasowych, wyciągów bankowych, poleceń księgowania, deklaracji podatkowych? Czy archiwizowania dokonać na przykład z użyciem skanera, zapisując pliki w formacie pdf i przechowując na dyskach optycznych jednokrotnego zapisu (płytach CD-R)?

Jak poprawnie ująć w bilansie gwarancje bankowe

Bank, udzielając gwarancji na wykonane roboty, zamraża pewną kwotę na lokacie, którą zwolni dopiero po upływie gwarancji. Zazwyczaj jest to okres trzech, pięciu lat. Firma zakłada w tym celu odrębne konto w tym banku. Czy w bilansie zdeponowane kwoty należy ująć jako lokaty długoterminowe, które stanowią zabezpieczenie zobowiązań gwarancyjnych?

Jak ewidencjonować ujawniony środek trwały

Na podstawie jakich dokumentów źródłowych i jak prawidłowo ująć w księgach rachunkowych ujawniony (otrzymany jako darowizna) środek trwały będący w używaniu od dwóch lat? Od którego momentu naliczać amortyzację?

Czy trzeba ująć w sprawozdaniu odsetki od kredytu

Czy powinniśmy ująć w bilansie odsetki od zaciągniętego kredytu, których termin spłaty jeszcze nie nadszedł? Jeśli tak, to w jakiej wysokości?

Jak rozliczyć zakupy służbowe opłacone prywatnymi pieniędzmi pracownika

Często zdarza się sytuacja, że pracownik dokonuje zakupów służbowych na potrzeby działalności jednostki za swoje własne pieniądze. Następnie po przedłożeniu w księgowości faktur zakupu (wystawionych na organizację) otrzymuje zwrot poniesionych wydatków. Wypisuje się wtedy dokument - Kasa wypłaci (KW) i pracownik kwituje, że otrzymał gotówkę za zrobione zakupy.

Jak prawidłowo przeprowadzić likwidację środków trwałych

Środki trwałe używane są w każdym profilu działalności, ale największe znaczenie mają w jednostkach prowadzących działalność wytwórczą. Z biegiem czasu ulegają one zużyciu lub zniszczeniu. W związku z brakiem celowości dalszego używania jednostka powinna dokonać likwidacji środka trwałego.

Zaliczki w bilansie ujmuje się w różnych pozycjach

Otrzymaną od kontrahenta zaliczkę na poczet dostawy środków trwałych ujmuje się w bilansie jako rozliczenia międzyokresowe przychodów. Jeżeli wpłacone środki dotyczą towarów lub usług, stanowią w sprawozdaniu zaliczkę na dostawy.

Jak zaksięgować zakup ozdób choinkowych

Jak ująć w księgach rachunkowych zakup bombek i lampek na choinkę do firmy. Choinka będzie stała w sali konferencyjnej.

Umieszczanie dekretów księgowych na wyciągu bankowym

Czy w jednostce samorządu terytorialnego konieczne jest umieszczanie dekretów księgowych na wyciągu bankowym, czy może wystarczy wydruk z programu księgowego z księgowaniami i podpisem głównego księgowego, podpięty pod wyciąg bankowy, raport kasowy? Czy polecenie księgowania może być w formie wydruku z programu komputerowego?

Jak ująć w księgach rachunkowych wydatki na organizację wyjazdów dla potencjalnych klientów

Nasza spółka jest przedstawicielem niemieckiej firmy z branży zasilania awaryjnego. W związku z prowadzoną działalnością organizujemy wyjazdy potencjalnych klientów do fabryki w Niemczech lub też na targi. Tam prezentujemy produkty firmy niemieckiej. Nasza spółka ponosi wszelkie związane z tym koszty (bilety, koszty noclegu i wyżywienia kontrahentów). Czy poniesione przez nas wydatki mogą stanowić koszt uzyskania przychodu (z tytułu dokonanej sprzedaży uzyskujemy prowizję)?

Jak udokumentować i ująć w księgach rachunkowych zwolnienie spółki z długu

Spółka z o.o. ma dwóch udziałowców. W 2004 r. udzielili oni spółce pożyczki po 100 000 zł. Zgodnie z umową raz w roku naliczane były odsetki w wysokości 5%. Teraz spółka chce spłacić kapitał, a z odsetek udziałowcy chcą zrezygnować. Czy należy przygotować jakieś pismo o rezygnacji? Jak to zaewidencjonować w księgach?

Zakup środków higieny dla pracowników

Jakie przepisy należy stosować oraz w ramach jakiego paragrafu budżetowego należy rozliczać zakup ręczników, mydła, herbaty dla pracowników? Proszę podać podstawę prawną z uwzględnieniem, czy jako jednostka budżetowa (samorządowa) możemy takich zakupów dokonać, czy czasami nie występują ograniczenia w tym zakresie. Jeśli występują, to jakie?

Jak w księgach rachunkowych ująć zakup kasetonu reklamowego z logo firmy

W sierpniu tego roku nasza spółka dokonała zakupu kasetonu reklamowego z logo firmy, który został zamontowany przed siedzibą firmy. Jego wartość wraz z montażem przekracza 3500 zł. Czy w związku z tym należy go zaliczyć do środków trwałych, a jeżeli tak - to do jakiej grupy z KŚT go zaliczyć? Czy zamontowany kaseton podlega opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości?

Czy można spisać nierozliczone zobowiązania i należności

Spółka ma na kilku kontach rozrachunkowych nierozliczone drobne salda figurujące w księgach już od kilku lat. Kontrahenci nie odpowiadają na wysyłane potwierdzenia. Czy spółka może zlikwidować te salda? Jeśli tak, to jak to zrobić i czy należy to jakoś udokumentować?

Ewidencja i klasyfikacja prenumeraty czasopisma

W jaki sposób powinnyśmy zaksięgować prenumeratę czasopisma w jednostce budżetowej?

Kaucja gwarancyjna w księgach rachunkowych

Kaucja stanowi określoną sumę pieniędzy wpłacaną w celu zabezpieczenia roszczeń. W zależności od jej charakteru może być wykazywana jako pozostałe rozrachunki lub jako należności z tytułu dostaw i usług.

Ewidencja odsetek od należności niezapłaconych na koniec kwartału

Jesteśmy jednostką budżetową. Jak należy księgować odsetki od należności niezapłaconych na koniec kwartału?

Jakie są konsekwencje nieprawidłowego prowadzenia ksiąg podatkowych

Jakie są podstawowe zasady prawidłowego prowadzenia ksiąg podatkowych?

Jak zmienić zakładowy plan kont w jednostce non profit

Zakładowy plan kont, jako jeden z podstawowych dokumentów opisujących zasady (politykę) rachunkowości, zawiera normy zapewniające prawidłowe sporządzanie sprawozdań finansowych jednostki. W miarę rozwoju działalności jednostki non profit może wystąpić potrzeba aktualizacji lub zmiany stosowanego w tej jednostce planu kont.

Można odstąpić od spisu środków trwałych

Spis z natury środków trwałych znajdujących się na terenie strzeżonym można przeprowadzać raz na cztery lata. W pozostałych latach konieczna jest weryfikacja sald tych aktywów.

Kto w jednostce budżetowej powinien prowadzić księgi inwentarzowe

Czy księgę środków trwałych, pozostałych środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych (programy) powinien prowadzić pracownik administracyjny (kierownik ds. administracyjno-obsługowych), czy księgowa, która księguje operacje dotyczące środków trwałych w księgach rachunkowych?

Ewidencja prowizji firmy windykacyjnej

Przedsiębiorstwo zleca firmie windykacyjnej odzyskanie wierzytelności od swoich kontrahentów, którzy nie płacą w terminie za usługi. Firma windykacyjna odzyskuje dług łącznie z odsetkami, ale pobiera prowizję od odzyskanej kwoty. Jak prawidłowo zaksięgować te rozliczenia?

Wyrównanie wynagrodzenia w księgach

Pracownik spółki wystąpił do sądu z powodu zaniżonego wynagrodzenia. Sąd uznał roszczenie pracownika i zasądził wyrównanie wynagrodzenia wraz z odsetkami. W jaki sposób należy ująć to zdarzenie w księgach rachunkowych?

Lokaty terminowe środków ZFŚS

Dla ZFŚS należy posiadać wyodrębniony rachunek bankowy. Bank nalicza nam bardzo niskie odsetki od środków zgromadzonych na tym rachunku. Czy mamy prawo, a może nawet obowiązek, założyć jakąś krótkoterminową lokatę z tych środków, aby rosła wartość Funduszu oraz aby w razie losowego zapotrzebowania na środki funduszu nie zrywać długotrwałej lokaty?

Ewidencja i rozliczanie rabatu cenowego w księgach dostawcy

Spółka chce wprowadzić system wynagradzania w postaci rabatu cenowego dla stałych klientów oraz dla kontrahentów, którzy przekroczyli w danym miesiącu określony limit zakupów. W jaki sposób należy to udokumentować oraz rozliczyć w księgach?

REKLAMA