REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Amortyzacja, Rachunkowość

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Co powinny zawierać prawidłowo prowadzone księgi rachunkowe?

Poprawnie prowadzone księgi rachunkowe zawierają dosyć dużo obligatoryjnych elementów. Ustawodawca dokładnie wymienia je w ustawie o rachunkowości. Co powinny zawierać księgi rachunkowe, aby były poprawne?

Nakłady na przyłącza do budynków - czy są to środki trwałe?

Podczas budowy nowego budynku konieczne jest poniesienie nakładów na przyłącza (na przykład wodno-kanalizacyjne, energetyczne) do budynku. Niejednokrotnie są one następnie przekazywane miejskim zakładom wodociągów, kanalizacji czy energetyki. Czy takie przyłącza do budynków stanowią środki trwałe?

Obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych w przypadku spółek osobowych

Nie każdy podmiot jest obowiązany stosować przepisy ustawy o rachunkowości. Jest to bardzo ważne z punktu widzenia przedsiębiorców, ponieważ w niektórych przypadkach będą mieli obowiązek prowadzenia jedynie uproszczonej ewidencji operacji gospodarczych, czyli księgi przychodów i rozchodów.

Kiedy opłaca się amortyzacja jednorazowa?

Szukając metod amortyzacji nowych środków trwałych, przedsiębiorcy często zostają skuszeni amortyzacją jednorazową. Zwiększenie bieżących kosztów o dużą kwotę rzeczywiście jest kuszące – ale czy zawsze opłacalne?

REKLAMA

Miejsce prowadzenia i przechowywania ksiąg rachunkowych

Przedsiębiorca zobowiązany do prowadzenia ksiąg rachunkowych, może je prowadzić we własnym zakresie lub powierzyć ich prowadzenie wyspecjalizowanemu podmiotowi zewnętrznemu. Miejsce prowadzenia i przechowywania ksiąg rachunkowych przedsiębiorstwa może być zatem różne, w tym znajdować się poza krajem. Jakie przepisy to regulują i co warto wiedzieć, zlecając prowadzenie ksiąg firmy na zewnątrz?

Księgowanie likwidacji uszkodzonych towarów

Prowadząc działalność gospodarczą trudno uniknąć sytuacji, w których dochodzi do uszkodzenia towarów oferowanych przez przedsiębiorstwo. W jaki sposób należy przeprowadzić księgowanie likwidacji towarów uszkodzonych?

Jednorazowej amortyzacji maszyn i urządzeń do kwoty 100 tys. zł

W dniu 12 sierpnia br. wchodzi w życie nowelizacja ustaw o PIT i CIT, która zakłada możliwość jednorazowej amortyzacji maszyn i urządzeń do kwoty nieprzekraczającej 100 tys. zł (chodzi o wartość odpisów). Wartość początkowa jednego środka trwałego lub kilku nabytych w ciągu roku musi jednak wynieść co najmniej 10 tys. zł.

Konsekwencje zmian uszczelniających CIT i PIT

Głównym priorytetem Ministerstwa Finansów jest obecnie uszczelnienie systemu podatkowego. Po wprowadzeniu zmian mających na celu zapobieganie oszustwom i wyłudzeniom w VAT, przyszła kolej na podatki dochodowe. Projekt nowelizacji ustaw podatkowych ma uszczelnić przede wszystkim CIT i jest kolejnym po zapowiedziach gruntownych zmian systemowych oraz zastąpieniu PIT i CIT trzema nowymi ustawami, elementem uszczelniania systemu podatkowego.

REKLAMA

Krajowy Standard Rachunkowości Nr 10 – do sprawozdań finansowych za 2017 r.

Opublikowany został zaktualizowany Krajowy Standard Rachunkowości Nr 10 „Umowy o partnerstwie publiczno-prywatnym oraz umowy koncesji na roboty budowlane lub usługi”. Nowy standard ma zastosowanie po raz pierwszy do sprawozdań finansowych sporządzanych za rok obrotowy rozpoczynający się od 1 stycznia 2017 r.

Sukcesja przedsiębiorstw osób fizycznych - zmiany w ustawie o rachunkowości od 2018 roku

W projekcie ustawy o zarządzie sukcesyjnym przedsiębiorstwem w spadku pojawiają się nowe rozwiązania w zakresie ustawy rachunkowości, które ułatwiają kontynuację prowadzenia firmy po śmierci przedsiębiorcy. Pojawi się np. możliwość niezamykania ksiąg rachunkowych w przypadku kontynuowania działalności gospodarczej prowadzonej przy użyciu przedsiębiorstwa osoby fizycznej po jej śmierci. Ustawa o zarządzie sukcesyjnym, jak również wynikające z niej zmiany w ustawie o rachunkowości mają wejść w życie 1 stycznia 2018 r.

Amortyzacja środków trwałych (maszyny i urządzenia) - zmiany 2017

Ministerstwo Finansów informuje, że ulegają zmianie zasady dokonywania przez przedsiębiorców jednorazowych odpisów amortyzacyjnych od wartości początkowej nabytych fabrycznie maszyn i urządzeń. Wysokość odpisów nie może przekroczyć w roku podatkowym 100 tys. zł, a wartość inwestycji w środek trwały powinna wynosić co najmniej 10 tys. zł.

Jednorazowa amortyzacja nowych środków trwałych do 100 tys. zł

W dniu 28 lipca 2017 r. opublikowana została ustawa o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. poz. 1448), która niesie kolejne korzystne rozwiązania dla przedsiębiorców.

Przedsiębiorcy rozliczą jednorazowo nakłady na środki trwałe do 100 tys.

Przedsiębiorcy będą mogli skorzystać z jednorazowej amortyzacji w przypadku fabrycznie nowych środków trwałych (maszyn i urządzeń przemysłowych) na nowych zasadach. Jednorazowo będą mogli odliczyć nakłady od 10 tys. zł do 100 tys. zł.

Zamiana składników aktywów niepieniężnych - stanowisko KSR

Komitet Standardów Rachunkowości wydał stanowisko w sprawie ujęcia transakcji zamiany składnika aktywów niepieniężnych na inny składnik aktywów niepieniężnych. Stanowisko weszło w życie 5 lipca 2017 r. ale ma (po raz pierwszy) zastosowanie do transakcji rozpoczynających się od 1 stycznia 2017 r.

Podwyższenie progu jednokrotnej amortyzacji - 5 tys. zł to za mało

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców pozytywnie ocenia pomysł podniesienia progu jednokrotnej amortyzacji z obecnego poziomu 3,5 tys. zł, jednak apeluje o większą podwyżkę, np. do 10 tysięcy złotych. Zdaniem ZPP podniesienie tego progu do 5 tys. złotych może okazać się zbyt małą zachętą do zwiększenia wysiłku inwestycyjnego polskich firm.

Wpływ klauzuli przeciwko unikaniu opodatkowania na sprawozdania finansowe

Jak wpływ może mieć zastosowania klauzuli przeciwko unikaniu opodatkowania na obowiązki informacyjne emitentów w zakresie sporządzania skonsolidowanych sprawozdań finansowych oraz sprawozdań finansowych emitentów?

Środki trwałe o wartości początkowej do 5000 zł zaliczysz od razu do kosztów podatkowych

Ministerstwo Finansów zamierza zmienić ustawy o podatkach dochodowych (PIT i CIT) i podwyższyć do 5.000 zł, limit wartości środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, dzięki czemu będzie można jednorazowo zaliczyć wydatki (w ramach ww. limitu) na nabycie takich składników majątku do kosztów uzyskania przychodów.

Umowy leasingu w sprawozdaniach finansowych według MSSF 16

Międzynarodowy standard w rachunkowości (MSSF 16) w zakresie umów leasingowych, który zacznie obowiązywać na początku 2019 r., przyniesie istotne zmiany w rozliczeniach szczególnie dla dużych firm, banków, międzynarodowych koncernów i spółek notowanych na warszawskiej giełdzie. Nowy standard zlikwiduje pojęcie leasingu operacyjnego w sprawozdaniach finansowych. Leasingobiorców będzie obowiązywał tylko jeden typ umów (finansowy).

Sprawozdanie z działalności według przepisów ustawy o rachunkowości

Od początku ubiegłego roku obowiązują zmiany w ustawie o rachunkowości, które wprowadziły obowiązek sporządzania sprawozdania z działalności również przez spółki jawne i komandytowe, których wszystkimi wspólnikami ponoszącymi nieograniczoną odpowiedzialność są spółki kapitałowe, spółki komandytowo-akcyjne lub spółki z innych państw o podobnej do tych spółek formie prawnej. Jak rozumieć nowe przepisy wyjaśnia ekspert Grant Thornton.

Jak rozliczać wydatki na przystosowanie budynku pod wynajem

Przedsiębiorcy niejednokrotnie dokonują zakupu nieruchomości prywatnie, aby później zmienić jej przeznaczenie i włączyć do majątku firmowego. W takiej sytuacji zazwyczaj muszą zostać poniesione wydatki na przystosowanie budynku. Pojawia się więc pytanie, czy wydatki na przystosowanie budynku pod wynajem można zaliczyć do kosztów podatkowych oraz czy można taki lokal zaliczyć do środków trwałych.

Jak rozliczyć zakup towarów przeznaczonych na ekspozycję

W przypadkach, w których ekspozycja towarów w oknie wystawowym ma charakter trwały, może powstać konieczność rozliczenia wydatków z nią związanych poprzez odpisy amortyzacyjne.

Intelektualizacja zawodu księgowego

Następuje intelektualizacja zawodu księgowego. Współczesny księgowy musi znać prawo spółek, żeby wiedzieć jak choćby dany instrument zaksięgować, czy jako akcje, czy jako obligacje. Musi znać prawo administracyjne, bo musi wiedzieć jak koncesje, licencje, pozwolenia wpływają na składniki majątku. Musi znać prawo cywilne i precyzyjnie umieć przeczytać umowę leasingową czy też inną. Musi znać systemy komputerowe. I na końcu musi znać i umieć księgowość – powiedziała prof. Aldona Kamela-Sowińska w wywiadzie udzielonym dla Infor.pl.

Rozliczanie w kosztach składników majątku o niskiej wartości

Ministerstwo Finansów zaproponowało modyfikację zasad dotyczących jednorazowej amortyzacji, tj. nowy, dodatkowy mechanizm jednorazowej amortyzacji. Projektowane regulacje nie odnoszą się jednak do sposobu rozliczania w kosztach firmy drobniejszego sprzętu do kwoty 3,5 tys. zł.

Jednorazowa amortyzacja 2017 – limit minimalnego nakładu

Od 2 czerwca 2017 r. w Sejmie jest już rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przewidujący zmiany w zakresie tzw. jednorazowej amortyzacji. Problemem dla mniejszych firm może się okazać wprowadzany tą nowelizacją limit minimalnej wartości nakładów, które podlegają jednorazowej amortyzacji.

Zarejestrowany znak towarowy – wybrane aspekty amortyzacji podatkowej

W podatkach dochodowych, jeżeli podatnik wytworzył we własnym zakresie i zarejestrował znak towarowy, który jest używany w prowadzonej działalności gospodarczej np. jako logo, baner, hasło, to nie ma możliwości amortyzowania go. Choć przepisy art. 22g ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2016 r., poz. 2032 ze zm., zwana dalej „ustawą o PIT”) i art. 16g 1 pkt 2 o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2016 r., poz. 1888 ze zm., zwana dalej „ustawą o CIT”) wskazują na wartość początkową w postaci kosztu wytworzenia, to jednak w utartej praktyce organy skarbowe nie uznają amortyzacji własnego znaku towarowego po jego rejestracji. Oznacza to zatem, że aby doszło do jego amortyzacji, podatnik taki będzie musiał ten znak zbyć w jakiś sposób. Nie każdy może się okazać opłacalny czyli gospodarczo lub ekonomicznie uzasadniony.

Księgowy staje się kluczowym partnerem w biznesie

W ostatnich latach zawód księgowego uległ istotnym przeobrażeniom. Obecnie księgowy to w dużym stopniu doradca biznesowy, który wspomaga podejmowanie decyzji w firmie.

Ustawa o rachunkowości - jak powinna się zmienić?

Czy zasady dotyczące prowadzenia ksiąg rachunkowych powinny znajdować się w ustawie o rachunkowości? Czy może należałoby przenieść te przepisy do aktu prawnego niższej rangi, czyli przepisów rozporządzenia?

Rozliczanie kosztów w spółdzielni mieszkaniowej

Spółdzielnie mieszkaniowe, choć kojarzą się z minioną epoka, wciąż mają się dobrze. Te, utworzone wiele lat temu działają nieprzerwanie, a nowe rosną jak grzyby po deszczu. Eksperci Cafe Finance odkrywają mniej znaną stronę spółdzielni i opisują, w jaki sposób zrzeszenia mieszkańców prowadzą swoje rozliczenia.

Poznaliśmy Lidera Księgowości 2017

Justyna Bartela z Dąbrowy Górniczej została Liderem Księgowości 2017. Konkurs odbył się już po raz szósty. O ten prestiżowy tytuł walczyło ponad 400 osób z całej Polski.

Jak zmieni się rachunkowość? Jaka będzie rola księgowego w biznesie?

W konsekwencji zmian technologicznych zmienia się rola księgowego w biznesie. Funkcja księgowego będzie bardziej doradcza, bliższa procesom zarządzania a wymagane kompetencje będą wykraczały daleko poza to, co jeszcze niedawno uznawano za rdzeń zawodu, czyli skrupulatne rejestrowanie transakcji, rozliczenia podatkowe czy okresowe sporządzanie sprawozdań finansowych – powiedział Krzysztof Burnos, prezes Krajowej Rady Biegłych Rewidentów, podczas II Kongresu Polskiej Rachunkowości.

Skutki podatkowe likwidacji środka trwałego

Podczas wykonywania działalności gospodarczej przedsiębiorcy dysponują najczęściej środkami trwałymi. Może się zdarzyć, iż ulegną one zużyciu, zniszczeniu bądź też w inny sposób dalsze korzystanie z nich staje się niemożliwe. Jak przeprowadzić likwidację środka trwałego? Jakie skutki podatkowe pociąga to za sobą?

Amortyzacja mieszkania wykorzystywanego w działalności gospodarczej

Lokal mieszkalny używany w ramach prowadzonej działalności gospodarczej podlegać może wpisowi do ewidencji środków trwałych, a następnie może zostać poddany amortyzacji. W jaki sposób dokonać amortyzacji takiego lokalu mieszkalnego?

Krajowy Standard Rachunkowości nr 11 – po raz pierwszy do sprawozdań finansowych za 2017 r.

Opublikowany został Krajowy Standard Rachunkowości nr 11, który określa zasady uznawania, wyceny i ujmowania środków trwałych oraz środków trwałych w budowie w księgach rachunkowych, w tym także dokonywania odpisów amortyzacyjnych lub umorzeniowych. Standard ma zastosowanie do sprawozdań finansowych sporządzonych po raz pierwszy za rok obrotowy rozpoczynający się od 1 stycznia 2017 r.

Jak ująć w księgach rachunkowych połączenie spółek

Łączenie spółek handlowy, które stosowane jest w praktyce gospodarczej i ma zazwyczaj na celu zwiększanie efektywności łączących się spółek, musi znaleźć swoje odzwierciedlenie także w księgach rachunkowych. Kiedy zdarzenie polegające na łączeniu spółek powinno zostać ujęte w księgach i jaką metodę (nabycia czy łączenia udziałów) należy zastosować?

Kiedy przedsiębiorstwa (lub firmy) nie muszą sporządzać skonsolidowanego sprawozdania finansowego?

Do sporządzenia skonsolidowanego sprawozdania finansowego zobowiązana jest jednostka dominująca, która przedstawia swoje wyniki finansowe wraz z danymi wszystkich jednostek zależnych.

Nowy system certyfikacji zawodu księgowego

Trwają prace na szczeblu ministerialnym, które wprowadzą zintegrowany system kwalifikacji w zakresie zawodu księgowego. Chodzi o określenie umiejętności i kwalifikacji posiadanych przez osobę, która uzyskuje certyfikat. Na chwilę obecną pracujemy nad określeniem tych umiejętności dla kilku szczebli zawodowych, które będą podobne do naszego obecnego systemu certyfikacji - powiedział Jerzy Koniecki, wiceprezes Stowarzyszenia Księgowych w Polsce, w wywiadzie udzielonym dla portalu Infor.pl.

Ogólnopolskie badanie „Portret księgowego 2017”

Z okazji 110-lecia działalności organizacji księgowych na ziemiach polskich Zarząd Główny Stowarzyszenia Księgowych w Polsce zorganizował ogólnopolskie badanie „Portret księgowego 2017”. Serdecznie zapraszamy do udziału w badaniu.

Jednorazowa amortyzacja - kto i jak może z niej skorzystać?

Czym jest jednorazowa amortyzacja? Kto może z niej skorzystać? Jaki jest limit jednorazowej amortyzacji? Co można rozliczać w ten sposób?

Zasady amortyzacji pojazdów samochodowych

Amortyzacja jest najogólniej mówiąc rozłożeniem kosztu w czasie. Podatnicy często zastanawiają się, czy można ten wydatek jednorazowo ująć w kosztach. Przepisy pozwalają na to, ale w odniesieniu do wybranych pojazdów, co do pozostałych mamy dwie możliwości.

Nowy standard rachunkowości MSSF 16 Leasing od 2019 roku – jak przygotować się do zmian

Rada Międzynarodowych Standardów Rachunkowości opublikowała w styczniu 2016 roku nowy standard MSSF nr 16 Leasing, który od 2019 roku ma zastąpić obecny standard MSR 17. Określa on sposoby prezentacji danych finansowych, przepływów środków, aktywów trwałych i ich wyceny w zakresie umów leasingowych. Informuje także jaki zakres informacji należy ujawnić w sprawozdaniu finansowym. Nowy standard określa zmiany, jakie będą musiały zostać wprowadzone do form księgowania od 1 stycznia 2019 roku, w zakresie ujmowania umów leasingowych. Warto zatem już dzisiaj pomyśleć o tym w jaki sposób zoptymalizować procesy księgowe.

Czy motocykl może być jednorazowo amortyzowany?

Motocykle coraz bardziej zyskują na popularności, coraz częściej również przedsiębiorcy prowadzący jednoosobowe działalności gospodarcze wykorzystują te właśnie środki transportu. Sam fakt rozliczenia w kosztach uzyskania przychodu takiego środka transportu przez przedsiębiorcę nie budzi żadnych wątpliwości, pojawiają się one dopiero wówczas, gdy przedsiębiorca chce dokonać jednorazowej amortyzacji takiego środka transportu.

Amortyzacja mieszkania wykorzystywanego częściowo w działalności gospodarczej

Podatnik może zaliczać do kosztów uzyskania przychodów odpisy amortyzacyjne stosując stawkę amortyzacyjną w wysokości 10% rocznie od wartości początkowej lokalu, w części, w jakiej jest wykorzystywany na cele działalności gospodarczej.

Zmiana stawek amortyzacyjnych dla celów bilansowych

Zasady ustalania, weryfikacji i zmian stawek amortyzacyjnych w prawie bilansowym wyjaśnia ekspert z zakresu rachunkowości Natalia Buchholc.

SAF-T – nowy obowiązek m.in. dla polskich firm działających na Litwie i w Norwegii

Duże, średnie i małe polskie firmy już wdrożyły w swoich systemach księgowych Jednolity Plik Kontrolny. Od stycznia 2018 roku przed podobnym wyzwaniem staną przedsiębiorcy prowadzący działalność na Litwie i w Norwegii, gdzie zacznie obowiązywać SAF-T.

Podpisanie sprawozdania finansowego do 31 marca

Ustawa o rachunkowości nie wskazuje, w jakim konkretnie dniu należy podpisać sprawozdanie finansowe. Przyjmuje się, że należy to zrobić w dniu jego sporządzenia. Dzień ten w jednostkach, których rok kalendarzowy jest równocześnie rokiem obrotowym, upływa 31 marca.

Amortyzacja podatkowa prawa ze zgłoszenia znaku towarowego do rejestracji

Użyte w art. 16b ust. 1 pkt 6 ustawy o CIT określenie „nabyte” należy odnosić do nabycia praw określonych w ustawie - Prawo własności przemysłowej, a więc nabycia ich tak pierwotnego, jak i pochodnego. Amortyzacji podlegają nie tylko prawa ochronne na znak towarowy, ale i prawo ze zgłoszenia znaku towarowego do rejestracji.

Jakie wynagrodzenia otrzymują księgowi?

Przyjrzyjmy się jakie wynagrodzenia otrzymują księgowi. Z przeprowadzonych badań wynika, że pensje księgowych wahają się w zależności o tego w jakim województwie pracują, w jakim mieście oraz w jakiej firmie (dużej czy małej), z kapitałem polskim czy zagranicznym. Średnie miesięczne wynagrodzenie księgowych biorących udział w badaniu wyniosło 3 900 zł brutto.

Wycena nieruchomości dla celów sprawozdawczości finansowej

Chcemy zainwestować w fundusz nieruchomości. Jak prawidłowo wyceniać nieruchomości inwestycyjne do raportowania finansowego funduszu? Na jakie czynniki powinniśmy zwrócić uwagę? Jak czytać i interpretować wyniki wycen nieruchomości? Czy poprawna metodologia wyceny może dawać mylne wyniki?

Błędy popełniane przy ewidencjonowaniu przychodów

W niniejszym artykule eksperci pokazują na przykładach błędy, jakie mogą się zdarzyć przy ujęciu przychodów i ich korekt.

Kiedy dokonać odpisów aktualizujących należności

W ramach zamknięcia roku obrotowego jednostki prowadzące księgi rachunkowe obowiązkowo muszą dokonać odpisów aktualizujących należności, które są obarczone istotnym ryzykiem niespłacalności. Oznacza to, że mogą nie przynieść w przyszłości żadnych korzyści ekonomicznych, dlatego na dzień bilansowy należy urealnić ich wartość.

REKLAMA