REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Biegły rewident, Bilans 2015

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Wybór biegłego rewidenta - cena nie może być dominującym kryterium

Świadomy, poprzedzony zebraniem informacji o potencjalnych wykonawcach badania sprawozdania finansowego – tym powinien cechować się wybór biegłego rewidenta. Kierowanie się ceną jako jedynym kryterium jest niewłaściwe i pozbawia korzyści płynących ze współpracy z audytorem.

Jakie dokumenty sprawdza biegły rewident podczas badania sprawozdania

Biegły rewident badając sprawozdania finansowe jednostki, powinien mieć dostęp do dokumentów istotnych z punktu widzenia prowadzonego badania. Dzięki temu biegły może odtworzyć przeprowadzone przez jednostkę transakcje, co prowadzi do uwiarygodnienia informacji finansowych oraz służy zapewnieniu bezpieczeństwa obrotu gospodarczego w Polsce.

Inwentaryzacja należności elementem procesu zarządzania wierzytelnościami

Grudzień to czas, w którym zwalniamy tempo codziennych spraw, to czas podsumowań, porządków - nie tylko domowych, ale również jest to czas przeprowadzania inwentaryzacji należności w przedsiębiorstwach. Potwierdzając salda możemy wykryć nieprawidłowości i nadużycia w gospodarce finansowej.

Wycena bilansowa aktywów obrotowych

Każda jednostka zobligowana jest do wyceny nie rzadziej niż na dzień bilansowy posiadanych aktywów (majątku) oraz pasywów (źródeł finansowania majątku). Ponieważ zdecydowana większość podmiotów określa swój dzień bilansowy jako 31 grudnia, zostało już tylko kilka dni na przypomnienie sobie zasad wyceny składników bilansowych. Dziś podpowiadamy, jak należy wycenić aktywa obrotowe.

Należności nieściągalne, przedawnione i umorzone w bilansie

Jak prawidłowo wyceniać należności nieściągalne, przedawnione i umorzone w prawie bilansowym i podatkowym?

Zamknięcie roku 2014 r. – rozwiązanie najczęstszych problemów

Zamknięcie ksiąg rachunkowych następuje na dzień kończący dany rok obrotowy. Przed ich zamknięciem jednostka powinna przeprowadzić określone czynności, aby rzetelnie i jasno przedstawić sytuację majątkową i finansową oraz prawidłowo ustalić wynik finansowy.

Instrukcja inwentaryzacyjna

Jedną z czynności związanych z przygotowaniem inwentaryzacji jest również opracowanie odpowiednich zarządzeń wewnętrznych, do których należy też instrukcja inwentaryzacyjna. Do kierownika jednostki należy zatwierdzenie przepisów wewnętrznych w zakresie organizacji inwentaryzacji. Przepisy te są wydawane w formie dokumentu.

Zmiany w postępowaniu kwalifikacyjnym na biegłych rewidentów od 2015 roku

Od 1 stycznia 2015 r. zmieni się istotnie postępowanie kwalifikacyjne na biegłych rewidentów. Największa zmiana dotyczy zasad przeprowadzania egzaminu dyplomowego – nowością będzie część pisemna tego egzaminu. Nowe regulacje wyjaśnia dla infor.pl Maciej Chorostkowski, zastępca dyrektora biura Krajowej Izby Biegłych Rewidentów.

Jak inwentaryzować niskocenne środki trwałe

W zasadach (polityce) rachunkowości mamy zapisane, że środki trwałe powyżej 1500 zł do 3500 zł są wprowadzane do ewidencji środków trwałych i amortyzowane jednorazowo w miesiącu oddania ich do używania. Czy całkowicie zamortyzowane niskocenne środki trwałe należy inwentaryzować drogą spisu z natury?

Inwentaryzacja gotówki w kasie na dzień bilansowy

Zgodnie z przepisami ustawy o rachunkowości istnieje obowiązek inwentaryzowania środków pieniężnych w kasach. Inwentaryzację należy przeprowadzić drogą spisu z natury na dzień bilansowy. W przypadku gdy zgodnie z decyzją kierownika będzie to dzień wolny, spis należy przeprowadzić na koniec ostatniego dnia roboczego lub na początku pierwszego w nowym roku.

Etyka to stan umysłu

Biznes bez etyki, oparty wyłącznie na zysku to inwestycja, która opłaca się tylko na krótką metę. Kto liczy na długoterminowe zyski, nie powinien zapominać, że zaufanie w biznesie to podstawa. A tego nie da się zbudować bez etyki. Takie wnioski płyną z listopadowej konferencji Krajowej Izby Biegłych Rewidentów „Etyka w procesach zarządzania, sprawozdawczości i rewizji finansowej”.

Zasady przeprowadzania inwentaryzacji metodą weryfikacji

Metoda inwentaryzacji za pomocą weryfikacji polega na porównaniu danych ksiąg rachunkowych z odpowiednimi dokumentami i weryfikacji wartości tych składników. Stosuje się ją w przypadku składników aktywów i pasywów, których z różnych przyczyn nie można zinwentaryzować metodą spisu z natury lub metodą potwierdzenia salda.

Czym jest bilans i o jakich zasadach należy pamiętać podczas jego sporządzania? Część 2. Bilans uproszczony

Bilans jest jednym z elementów sprawozdania finansowego. Informacje w nim zawarte mają charakter statyczny, ponieważ dotyczą sytuacji na wybrany dzień (w przeciwieństwie np. do rachunku wyników, w którym o dynamiczności danych świadczy to, że zarówno przychody, jak i koszty są ponoszone w pewnym okresie). Często bilans przyrównuje się do fotografii (obrazu) firmy na dzień jego sporządzenia. Jakie są zasady dotyczące sporządzania bilansu uproszczonego?

Czym jest bilans i o jakich zasadach należy pamiętać podczas jego sporządzania? Część 1.

Bilans przedsiębiorstwa jest jednym z elementów sprawozdania finansowego. Informacje w nim zawarte mają charakter statyczny, ponieważ dotyczą sytuacji na wybrany dzień (w przeciwieństwie np. do rachunku wyników, w którym o dynamiczności danych świadczy to, że zarówno przychody, jak i koszty są ponoszone w pewnym okresie). Często bilans przyrównuje się do fotografii (obrazu) firmy na dzień jego sporządzenia.

Rodzaje inwentaryzacji - inwentaryzacja niestandardowa

Ponieważ wkraczamy już w ostatni miesiąc tego roku, wiele firm jest na etapie planowania – a niektóre przeprowadzania – inwentaryzacji, która polega na uzgodnieniu zapisów księgowych ze stwierdzonym stanem faktycznym, wyjaśnieniu i rozliczeniu ewentualnych różnic. Jakie są rodzaje inwentaryzacji? Kiedy należy ją przeprowadzić? I co najważniejsze – jak zinwentaryzować np. znaczną ilość materiałów sypkich lub jakie są alternatywne metody zliczenia samochodów w Twojej firmie?

Inwentaryzacja przeprowadzana raz w ciągu dwóch lat

Przepisy ustawy o rachunkowości nakazują przeprowadzenie inwentaryzacji na ostatni dzień każdego roku obrotowego. Od tej reguły są jednak wyjątki. Termin i częstotliwość inwentaryzacji uważa się za dotrzymane m.in., jeżeli inwentaryzację zapasów materiałów, towarów, produktów gotowych i półproduktów znajdujących się w strzeżonych składowiskach i objętych ewidencją ilościowo-wartościową - przeprowadzono raz w ciągu dwóch lat.

Krajowa Izba Biegłych Rewidentów aktywna w debatach europejskich

W dniu 17 września 2014 r. w Paryżu odbyła się konferencja Audit Policy Conference. Celem spotkania była wymiana informacji i poglądów na temat aktualnych regulacji dot. europejskiego rynku audytu i oczekiwanych zmian w systemach krajów UE. O rezultatach konferencji opowiada Krzysztof Burnos, członek Krajowej Rady Biegłych Rewidentów i przewodniczący Komisji ds. rozwoju usług biegłego rewidenta w sektorze MŚP.

Spis z natury jako jedna z form inwentaryzacji

Jedną z najpopularniejszych form inwentaryzacji jest spis z natury, niejednokrotnie określany w języku potocznym jako remanent. Jakie składniki majątku mogą być zinwentaryzowane tą drogą? Jakie są zasady przeprowadzenia spisu z natury?

Spis z natury przy zastosowaniu jednostki miary

W przypadku, jeżeli w spisie z natury sporządzonym na dzień zaprowadzenia ewidencji, jak i w spisach z natury sporządzonych na koniec poprzednich lat podatkowych zakupione przez podatnika w ramach prowadzonej działalności gospodarczej towary handlowe były ujmowane w jednostce miary (kilogramach), to również w sporządzonym na koniec kolejnego roku podatkowego spisie z natury towary te należy ująć w tej samej jednostce miary.

KIBR zaprasza do rozmowy o etyce w biznesie

Biegli rewidenci zapraszają do rozmowy o „Etyce w procesach zarządzania, sprawozdawczości i rewizji finansowej”. Konferencja, której organizatorem jest Komisja ds. Etyki, odbędzie się 24 listopada w warszawskim Centrum Nauki Kopernik.

Zasady dotyczące przeprowadzania inwentaryzacji drogą potwierdzenia sald

Ustawa o rachunkowości nakłada na jednostki obowiązek inwentaryzacji składników majątku na ostatni dzień roku obrotowego. Słowo „inwentaryzacja” wychodzi się od łacińskiego określenia „invenire”, które znaczy tyle, co „znaleźć, odkryć”. Mimo iż w języku potocznym kojarzy się ona z dokonaniem spisu z natury określonych składników na wybranym obszarze, w prawie bilansowym może być przeprowadzona trzema metodami: wspomnianym spisem z natury, drogą potwierdzenia sald oraz porównania danych w księgach rachunkowych z danymi zawartymi w odpowiednich dokumentach źródłowych.

Spis z natury składników trudno mierzalnych i niedostępnych

Spis z natury umożliwia dokonanie fizycznego pomiaru ilości składników majątkowych za pomocą ich przeliczenia/zważenia/zmierzenia. Jeśli nie istnieje możliwość przeliczenia/zważenia/zmierzenia składników majątku, bo są one trudno mierzalne czy niedostępne, ponieważ występują w dużych partiach – sypkich (zboże), przestrzennych, czy są przechowywane w zwałach, zbiornikach, zasobnikach (paliwo, węgiel koks), to można ustalić ich ilość opierając się na obliczeniach technicznych za pomocą drogi tzw. szacunku.

Dokumenty tradycyjne a elektroniczne podczas procesu inwentaryzacji

Inwentaryzację można przeprowadzić w sposób tradycyjny lub elektroniczny. Pod pojęciem „tradycyjny” można rozumieć przeprowadzenie inwentaryzacji poprzez ręczny spis towarów i materiałów oraz środków trwałych na arkuszach spisowych.

Zmiany w ustawie o rachunkowości – uproszczone sprawozdania finansowe

Zmiany w ustawie o rachunkowości, które obowiązują od 5 września br., wprowadzają do ustawy definicję pojęcia jednostek mikro oraz dają możliwość sporządzania uproszczonych sprawozdań finansowych przez te podmioty.

Inwentaryzacja a amortyzacja środków trwałych

Inwentaryzacja ma na celu wykazanie w księgach rachunkowych najbardziej realnego stanu aktywów i pasywów. Amortyzacja natomiast odzwierciedla utratę wartości aktywów w czasie. Przyjrzyjmy się jakie zależności występują pomiędzy tymi dwoma procesami.

Sposób inwentaryzacji wartości niematerialnych i prawnych

Wartości niematerialne i prawne są to prawa majątkowe, które mają przewidywany okres ekonomicznej użyteczności dłuższy niż rok i są przeznaczone do użytkowania na potrzeby własne jednostki. To mogą być patenty, licencje, znaki towarowe, a przede wszystkim programy komputerowe. Niematerialne, czyli nie można ich w żaden sposób policzyć, ani zmierzyć, a więc nie można w przypadku wartości niematerialnych i prawnych przeprowadzać spisu z natury. Jedyną prawidłową i obowiązującą metodą jest metoda weryfikacji salda.

Inwentaryzacja za 2014 rok - czynności przygotowawcze

Obowiązek przeprowadzania inwentaryzacji wynika z art. 26–27 ustawy o rachunkowości. Inwentaryzacja, tj. okresowe ustalanie lub sprawdzanie rzeczywistego stanu aktywów i pasywów, jest elementem rachunkowości jednostki, za którą odpowiedzialność ponosi kierownik jednostki. Odpowiedzialność za spis z natury ponosi osoba, której ta czynność została powierzona, ale tylko w tym zakresie.

Jak się przygotować do inwentaryzacji

Inwentaryzację musi przeprowadzić każda jednostka na dzień bilansowy. Inwentaryzacja jest podstawą wiarygodnej wyceny bilansowej i poprawnego sprawozdania finansowego. Dlatego czynności inwentaryzacyjne należy przeprowadzić rzetelnie i z należytą starannością.

Jak ująć w księgach rachunkowych i rozliczyć podatkowo różnice inwentaryzacyjne

W związku z obowiązkiem przeprowadzenia inwentaryzacji na ostatni dzień roku obrotowego niejednokrotnie powstają różnice inwentaryzacyjne, czyli różnice pomiędzy stanem faktycznym i zapisem w księgach rachunkowych. W jaki sposób należy prawidłowo rozliczyć powstałe podczas inwentaryzacji różnice?

Jak i kiedy dokonać wyboru biegłego rewidenta?

Osobą uprawnioną do badania sprawozdań finansowych jest biegły rewident. Jego praca polega na sprawdzaniu, czy informacje zawarte w sprawozdaniach wypływające na rynek od jednostek są prawdziwe. Jednostki powinny też odpowiednio wcześniej dokonać wyboru biegłego rewidenta.

Jak prawidłowo dokonać wyboru biegłego rewidenta

Każda jednostka sporządzająca sprawozdanie finansowe może je poddać badaniu przez biegłego rewidenta. Niektóre podmioty są do tego zobligowane z mocy ustawy o rachunkowości. Niepoddanie badaniu sprawozdania finansowego przez biegłego rewidenta podlega grzywnie albo karze ograniczenia wolności.

Jak efektywnie przeprowadzać spis przy wielu zespołach spisowych?

Inwentaryzacja majątku jest wymogiem polskiego prawa bilansowego. Jednocześnie jest sposobem kontroli wewnętrznej, która weryfikuje stan ilościowy i wartość mienia. Spis w jednostce gospodarczej powinien być przeprowadzany przynajmniej raz na cztery lata w odniesieniu do środków trwałych takich jak nieruchomości, maszyny i urządzenia oraz inne środki trwałe znajdujące się na terenie strzeżonym. W przypadku pozostałych środków trwałych inwentaryzacja powinna być przeprowadzana pod koniec każdego roku obrotowego. Inwentaryzacji dokonuje się za pomocą spisu z natury oraz weryfikacji danych w dokumentacji.

Odpisy aktualizujące wartość należności

Zgodnie z art. 35 ustawy o rachunkowości nabyte lub powstałe aktywa finansowe oraz inne inwestycje należy ująć w księgach rachunkowych na dzień ich nabycia albo powstania, według ceny nabycia albo ceny zakupu. Ustawodawca nałożył także obowiązek dokonywania odpisów aktualizujących, które wyrażają trwałą utratę wartości inwestycji. Odpisy muszą być dokonywane nie później niż na dzień bilansowy. Wynika to z faktu, że wartość środka ustalona na dzień przyjęcia do ksiąg rachunkowych staje się wartością historyczną, nie zawsze zgodną z wartością realną.

Odpowiedzialność karna za prowadzenie ksiąg rachunkowych

Do obowiązków księgowego należy wiele czynności, m.in.: prowadzenie ksiąg rachunkowych, sporządzanie sprawozdań, czy rozliczenie podatków. W związku z tym, że księgowy odpowiada za dokumentację jednostki, przyjmuje on na siebie odpowiedzialność, w tym często odpowiedzialność karną. Za przestępstwa w zakresie rachunkowości ustawa o rachunkowości przewiduje różne sankcje.

Dokumentacja przy inwentaryzacji

Inwentaryzacja to ogół czynności, które mają na celu ustalenie lub weryfikację obecnego stanu aktywów i pasywów. Uwzględniając różnorodność posiadanego majątku, niezbędne jest zastosowanie wielorakich sposobów inwentaryzacji, co przyczynia się do tego, iż proces jest zazwyczaj złożony i pracochłonny.

Otwarty dostęp do zawodu doradcy podatkowego, biegłego rewidenta, usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych

Od 10 sierpnia 2014 r. obowiązuje większość przepisów ustawy z 9 maja 2014 r. o ułatwieniu dostępu do wykonywania niektórych zawodów regulowanych (Dz. U. z 2014 r., poz. 768). Ustawa stanowi drugi etap otwierania dostępu do zawodów regulowanych (m.in. doradcy podatkowego, biegłego rewidenta, usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych). Na mocy ustawy zmniejszono ograniczenia w dostępie do wykonywania 9 zawodów rynku finansowego oraz 82 zawodów technicznych. Przedstawiamy najistotniejsze zmiany przewidziane w ustawie w odniesieniu do wybranych profesji. Osoby zainteresowane pozostałym zakresem deregulacji, zachęcamy do lektury całej ustawy.

Zasady przeprowadzania inwentaryzacji

Inwentaryzacja jest ważnym narzędziem kontroli oraz przeciwdziałania nieprawidłowościom w przedsiębiorstwie, stanowi także niezwykle istotny element rachunkowości jednostki. Celem inwentaryzacji jest ustalenie faktycznych stanów aktywów i pasywów, odpowiednie skorygowanie danych ewidencyjnych o powstałe różnice, tak aby dane te były zgodne ze stanem faktycznym, rozliczenie osób odpowiedzialnych materialnie za powierzony majątek oraz ocena stanu i przydatności posiadanych zasobów.

Inwentaryzacja a odpowiedzialność materialna pracowników

Inwentaryzacja jest istotną czynnością w obszarze odpowiedzialności pracownika za powierzone mienie. Pozwala ustalić rzeczywiste niedobory i daje możliwość egzekwowania ich od pracowników.

Uproszczone sprawozdania finansowe mikrofirm od 2015 r.

Posłowie zdecydowali o przyjęciu nowelizacji ustawy o rachunkowości. Proponowane przepisy upraszczają prowadzenie rachunkowości przez mikrofirmy m.in. przez umożliwienie im sporządzania znacznie skróconego sprawozdania finansowego uwzględniającego jedynie podstawowe informacje w bilansie oraz rachunku zysków i strat. Sporządzanie znacznie skróconych sprawozdań finansowych będzie możliwe już w 2015 r., tj. począwszy od sprawozdań finansowych za rok 2014.

Obowiązek badania sprawozdań finansowych

Obowiązkowemu badaniu podlegają roczne skonsolidowane sprawozdania finansowe grup kapitałowych oraz roczne sprawozdania finansowe – kontynuujących działalność:

Wybór biegłego rewidenta - jak i kiedy to zrobić

Wybór biegłego rewidenta to proces, który może trwać parę tygodni. Dlatego należy wcześniej, najlepiej po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego, rozpocząć przeglądanie ofert i rozmowy z biegłymi rewidentami.

Uproszczone sprawozdania finansowe jednostek mikro od 2015 r.

Od 2015 r. jednostki typu mikro otrzymają możliwość sporządzania znacznie skróconych sprawozdań finansowych - takie rozwiązanie przewiduje uchwalona przez Sejm nowelizacja ustawy o rachunkowości.

Przedmiot działalności biegłych rewidentów

Zawód biegłego rewidenta reguluje ustawa z dnia 7 maja 2009 r. o biegłych rewidentach i ich samorządzie, podmiotach uprawnionych do badania sprawozdań finansowych oraz o nadzorze publicznym (dalej ustawa). Wyznacza ona między innymi formę w jakiej może być wykonywany wyżej wskazany zawód i do jakich czynności osoba go wykonująca jest uprawniona.

Forma i zasady wykonywania zawodu biegłego rewidenta

Biegły rewident to zawód zaufania publicznego uregulowany w ustawie z dnia 7 maja 2009 r. o biegłych rewidentach i ich samorządzie, podmiotach uprawnionych do badania sprawozdań finansowych oraz o nadzorze publicznym (dalej ustawa). Osoba, która po pozytywnym ukończeniu postępowania kwalifikacyjnego uzyskała wpis do rejestru biegłych rewidentów zobowiązana jest do przestrzegania szeregu norm dotyczących między innymi formy i zasad wykonywania swojego zawodu.

Warunki uzyskania wpisu do rejestru biegłych rewidentów

Biegły rewident to prestiżowy zawód zaufania publicznego, który uprawnia między innymi do badania sprawozdań finansowych. Biegli rewidenci posiadają własny samorząd zawodowy zrzeszony wokół Krajowej Izbę Biegłych Rewidentów.

Biegli rewidenci - praktyki zawodowe i aplikacja

Osoba ubiegająca się o wpis do rejestru biegłych rewidentów, musi oprócz pomyślnego złożenia egzaminów pisemnych odbyć także praktykę oraz aplikację.

Zwolnienie z egzaminów na biegłego rewidenta

Obowiązek udzielenia zwolnienia z konieczności złożenia niektórych egzaminów pisemnych w przypadku legitymowania się zdanym egzaminem uniwersyteckim przewidziany jest w deregulacji zawodu biegłego rewidenta. Ale już obecnie istnieje możliwość uzyskania takiego zwolnienia za zgodą Komisji Egzaminacyjnej. Ustawa o ułatwieniu dostępu do wykonywania niektórych zawodów regulowanych - dotycząca zawodu biegłego rewidenta - została uchwalona przez Sejm w dniu 9 maja 2014 r. i podpisana przez Prezydenta RP w dniu 30 maja 2014 r.

REKLAMA