REKLAMA
Zarejestruj się
REKLAMA
W związku z rosnącym zainteresowaniem organów podatkowych cenami transferowymi można zaobserwować zwiększoną liczbę kontroli w tym zakresie. Choć prowadzenie kontroli na podstawie i w granicach przepisów prawa stanowi obowiązek organów podatkowych, kontrolującym zdarzają się w tym zakresie nadużycia.
Jednostki, których dotyczą ceny transferowe powinny dokładnie analizować transakcje z podmiotami powiązanymi. Może się bowiem okazać, że niektóre transakcje kontrolowane nie wymagają dokumentowania. Podatnicy spełniający określone w ustawie warunki mogą skorzystać z uproszczeń tzw. safe harbour w odniesieniu do usług o niskiej wartości dodanej oraz niektórych transakcji finansowych – pożyczek, kredytów i emisji obligacji.
Okazuje się, że przedsiębiorstwa wielonarodowe obawiają się, że globalna reforma podatkowa doprowadzi do podwójnego opodatkowania. Tak wynika z badania przeprowadzonego przez EY.
W Monitorze Polskim opublikowano obwieszczenie Ministra Finansów z 27 grudnia 2023 r. w sprawie ogłoszenia rodzaju bazowej stopy procentowej i marży dla potrzeb cen transferowych w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych i podatku dochodowego od osób prawnych. Obwieszczenie weszło w życie 1 stycznia 2024 r.
Indywidualna interpretacja podatkowa jest udzielana przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej. Daje ona podatnikom odpowiedź na pytania, czy zgodnie z prawem skorzystali z ulgi podatkowej lub czy powinni zapłacić podatek, jeśli np. sprzedali właśnie mieszkanie.
Jak rozliczyć zwrot kosztów używania prywatnego samochodu elektrycznego w podróży służbowej - interpretacja zmieniająca Szefa KAS.
Ułatwienie dla przedsiębiorców chcących sprawdzić, czy prawidłowo stosują przepisy podatkowe. Ministerstwo Finansów poinformowało, że Krajowa Administracja Skarbowa udostępniła kreator wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych.
W dniu 6 listopada 2023 r. Krajowa Administracja Skarbowa udostępniła kreator wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych. Interaktywny formularz umożliwi wygenerowanie i wypełnienie wniosku ORD-IN.
Polska fundacja rodzinna funkcjonuje już od ponad pięciu miesięcy. W tym czasie do Sądu Okręgowego w Piotrkowie Trybunalskim wpłynęło ok. 500 wniosków rejestracyjnych, a zarejestrowanych zostało ok. 200 fundacji rodzinnych. Wprowadzenie do polskiego systemu prawnego fundacji rodzinnej wiązało się również z dostosowaniem istniejących lub wprowadzeniem całkiem nowych przepisów podatkowych. Nic więc dziwnego, że wraz z wprowadzeniem tej nowej instytucji do dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej wpłynęły pierwsze wnioski o wydanie indywidualnych interpretacji podatkowych, w celu potwierdzenia prawidłowości interpretacji dotyczących jej przepisów.
Ministerstwo Finansów poinformowało 9 października 2023 r., że wzory dokumentów elektronicznych informacji o cenach transferowych w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych (TPR-P) i od osób prawnych (TPR-C) za 2022 rok zostały opublikowane na BIP MF
Czy biletomat może zastąpić kasę rejestrującą? Czy ewidencja i dowody, które dokumentują transakcje, i z których bezpośrednio wynika czego dotyczyła zapłata, są wystarczające do potwierdzenia sprzedaży? Jaka jest interpretacja dyrektora KIS?
Ministerstwo Finansów opublikowało objaśnienia podatkowe w zakresie cen transferowych nr 6 dotyczących metody koszt plus.
Kontrola przeprowadzona w międzynarodowej spółce przez pracowników dolnośląskiej Krajowej Administracji Skarbowej (KAS) wykazała zaniżenie podatku na ponad 1,2 mln zł – podała w piątek KAS.
Wielu przedsiębiorców zastanawia się, jakie są skutki przekroczenia limitu do ryczałtu w trakcie roku podatkowego. W niniejszym artykule postaramy się przybliżyć ten temat, bazując na interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej.
Dla większości podatników terminy na dopełnianie obowiązków związanych z cenami transferowymi zbliżają się wielkimi krokami. Warto zatem zwrócić uwagę na kilka nieoczywistych typów transakcji, w przypadku których przekroczenie progów wartościowych, może nieść za sobą obowiązki dokumentacyjno-sprawozdawcze.
Ministerstwo Finansów chce zwiększyć i zróżnicować opłaty za wydanie interpretacji podatkowych. Wynika to z przygotowanego w resorcie finansów projektu kompleksowej nowelizacji Ordynacji podatkowej. Co prawda pojawiają się obecnie głosy, ze rząd chce wycofać się z wprowadzenia tych kompleksowych zmian w Ordynacji podatkowej ale nie należy zapominać, że częsta praktyka jest wprowadzanie nowych przepisów „tylnymi drzwiami” – np. poprzez „wrzutki” do różnych innych procedowanych ustaw.
Przygotowany przez Ministerstwo Finansów projekt (z 13 czerwca 2023 r.) nowelizacji Ordynacji podatkowej zakłada zróżnicowanie (w zależności od kategorii podatników) wysokości opłaty od wniosku Dla przedsiębiorców opłata ta wzrośnie 10 krotnie (do 400 zł) a największe firmy zapłacą aż 2800 zł od jednego wniosku. Tak jak dotąd jedna opłata dotyczyć ma jednego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego, którego dotyczy wniosek. Zmiany mają wejść w życie 1 lipca 2024 r. Aktualnie projekt ten jest poddawany konsultacjom.
W komunikacie z 10 maja 2023 r. Ministerstwo Finansów poinformowało, że podmiot zobowiązany do złożenia Informacji TPR za rok 2022 może zamieścić treść oświadczenia o sporządzeniu lokalnej dokumentacji cen transferowych z wykorzystaniem formularza TPR-C (TPR-P) w wariancie 4 w Sekcji F Dodatkowe informacje.
Ceny transferowe są obecnie najczęstszym obszarem kontroli podatkowych. Najmocniej weryfikowane są transakcje zawarte z podmiotami powiązanymi posiadającymi siedziby w tzw. rajach podatkowych, a także wewnątrzgrupowe, dotyczące usług niematerialnych, szczególnie o niskiej wartości dodanej.
Na sposób ustalania obowiązków dokumentacyjnych w zakresie cen transferowych (TP) wpływa wiele czynników: specyfika przepisów z tego obszaru, orzecznictwo sądów administracyjnych, interpretacje indywidualne organów podatkowych, rekomendacje tzw. Forum Cen Transferowych oraz dokumenty Ministerstwa Finansów, takie jak pytania i odpowiedzi w sprawie formularza TPR czy odpowiedzi na interpelacje poselskie. Ponadto dynamicznie zmieniająca się sytuacja gospodarcza może znacząco wpłynąć na rynkowy charakter transakcji, i to już po ustaleniu obowiązków oraz statusu posiadanych analiz porównawczych. Wszystkie te problemy są szczególnie widoczne w przypadku takich transakcji finansowych jak pożyczki i poręczenia.
W dniu 30 marca 2023 r. Minister Finansów wydał ogólną interpretację podatkową, dotyczącą konsekwencji podatkowych (w podatku dochodowym od osób fizycznych – PIT i podatku dochodowym od osób prawnych - CIT) zapłaty przez płatnika zaległych składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne - w części, w której powinny być one sfinansowane z dochodu ubezpieczonego – podatnika (pracownika, zleceniobiorcy, byłego pracownika lub zleceniobiorcy). Zdaniem Ministra zapłata przez płatnika tych zaległych składek jest neutralna podatkowo dla podatnika, a płatnik nie może tych zapłaconych składek zaliczyć do kosztów podatkowych.
Przepisy o cenach transferowych nie pozwalają o sobie zapomnieć. Wielu podatników, księgowych i doradców ledwo złapało oddech po przygotowaniu lokalnych dokumentacji oraz informacji o cenach transferowych (TPR), a już zbliża się termin kolejnych obowiązków. Już 31 marca 2023 r. upływa termin przygotowania grupowej dokumentacji cen transferowych (masterfile) przez podatników, którzy mieli obowiązek sporządzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych za 2021 r. (co do zasady dotyczy to podatników o roku podatkowym zgodnym z rokiem kalendarzowym).
W poprzednim artykule sygnalizowaliśmy niejednolite stanowisko organów podatkowych w kwestii oceny skutków podatkowych na gruncie VAT, wynikających z płatności wyrównawczych pomiędzy podmiotami powiązanymi, dostosowujących poziom rentowności do poziomu rynkowego. Źródłem problemu są niejasne przesłanki opodatkowania takich płatności. Dzisiaj przedstawiamy kolejne rozstrzygnięcie dotyczące korekty dochodowości – odmienne jednak od tego, które opisywaliśmy tydzień temu.
Płatności wyrównawcze pomiędzy podmiotami powiązanymi dostosowujące poziom rentowności do poziomu rynkowego, mogą w określonych przypadkach wpływać na rozliczenia VAT. Problem w tym, że przesłanki opodatkowania takich płatności, wypracowane w praktyce, są niejasne i budzą szereg wątpliwości. Pomimo utrwalonej linii interpretacyjnej w kwestii przesłanek opodatkowania, w związku z subiektywną oceną ich spełnienia w danych okolicznościach faktycznych, organy podatkowe wydają w tym zakresie odmienne rozstrzygnięcia.
Problemy związane z klasyfikacją towarów i usług wg PKWiU w indywidualnych interpretacjach podatkowych omawia i wyjaśnia Jagoda Kondratowska-Muszyńska, doradca podatkowy w Kancelarii prof. dr hab. Henryka Dzwonkowskiego.
Płatności wyrównawcze pomiędzy podmiotami powiązanymi, dostosowujące poziom rentowności do poziomu rynkowego, mogą wpływać na rozliczenia VAT. Brak jest jednak w tym zakresie stosownych regulacji na gruncie VAT, a wypracowane w praktyce przesłanki opodatkowania takich płatności są niejasne i budzą szereg wątpliwości. Wątpliwości te i ich wyjaśnienie będą przedmiotem bezpłatnego webinarium 9 marca 2023 r. Webinarium organizuje Enodo Advisors a portal infor.pl jest patronem medialnym tego wydarzenia.
Wdrożenie tzw. estońskiego CIT do polskiego systemu podatkowego ustanowiło ciekawą alternatywę w stosunku do klasycznego opodatkowania CIT. Kolejne nowelizacje istotnie stwarzają łatwiejszą przestrzeń do wdrażania i stosowania tego rozwiązania, choć niektóre kwestie pozostają nadal problematyczne i rodzą wiele niepewności wśród podatników, stąd tak wielu z nich dąży do rozwiązania swych wątpliwości, szukając odpowiedzi w interpretacjach podatkowych.
Przewalutowanie kredytów we frankach na kredyty w polskich złotych powoduje powstanie pewnej kwoty nadwyżki dotyczącej zapłaconego kapitału i odsetek, które podlegają zwrotowi. Wysokość tych kwot zależy od liczby zapłaconych rat i wielkości kredytu, aczkolwiek stany faktyczne zawarte we wnioskach o interpretacje podatkowe pokazują, że kwoty te mogą sięgać kilkudziesięciu tysięcy złotych. W efekcie po stronie osób fizycznych otrzymujących zwrot nadwyżki pojawiło się uzasadnione pytanie, czy taki zwrot powinien był opodatkowany. Jedną z takich spraw zajął się organ podatkowy w ramach interpretacji sygn. 0115-KDIT2.4011.395.2022.2.RS.
Ceny transferowe są obecnie najczęstszym obszarem kontroli podatkowych. Wprowadzona w 2019 r. instytucja recharakteryzacji pozwala na przekwalifikowanie danej transakcji na inną, jeśli podmioty na wolnym rynku zawarłyby ją na innych warunkach. Organy opierają się niekiedy na przypuszczeniach.
Klauzula GAAR to ogólna klauzula przeciwko unikaniu opodatkowania. Jej celem miało być zwalczanie sztucznych konstrukcji podatkowych. Jednak wydaje się, że fiskus chciałby ją wykorzystywać w odniesieniu do relacji biznesowych członków zarządu/wspólników ze spółkami.
Stosowanie ulgi B+R w praktyce powoduje liczne wątpliwości. Uzyskanie interpretacji podatkowej w tym zakresie niekiedy nie jest łatwe.
Podatnicy podejmujący transakcje z podmiotami powiązanymi powinni pamiętać o obowiązkach w zakresie cen transferowych. Istotne jest, że dana firma nie musi być częścią międzynarodowego holdingu, grupy kapitałowej. Obowiązki w zakresie cen transferowych mogą dotyczyć także transakcji między spółką a np. jej wspólnikami czy członkami zarządu.
REKLAMA