Kategorie

CIT

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nieterminowe regulowanie płatności jest dla przedsiębiorców podwójnym obciążeniem: nawet bowiem niezapłacone faktury powodują powstanie obowiązku podatkowego. Nie dość, że wierzyciel nie otrzymuje zapłaty za wydany towar czy wykonaną usługę, to jeszcze musi odprowadzić podatek dochodowy i VAT. Zarówno bowiem podatek VAT, jak i podatek dochodowy z zasady rozliczane są metodą memoriałową (obowiązek rozliczenia się z urzędem skarbowym powstaje mimo tego, że nie otrzymano zapłaty). Ale warto wiedzieć, że w takiej sytuacji można skorzystać z pewnych udogodnień podatkowych.
W ostatnich dniach października Sejm uchwalił nowelizację ustawy o CIT wprowadzającą do polskiego systemu podatkowego ryczałt od dochodów spółek kapitałowych – czyli tzw. estoński CIT. Podstawowym założeniem estońskiego CIT jest odroczenie opodatkowania podatkiem dochodowym aż do momentu wypłaty zysku. Niestety, zaproponowane przez Ministerstwo Finansów rozwiązania tylko z nazwy przypominają estoński CIT, a w praktyce mogą okazać dla podatników nieatrakcyjne.
Zdaniem pracodawców CIT od spółek komandytowych uderzy w polski biznes i doprowadzi do zmniejszenia inwestycji oraz zatrudnienia.
W obliczu kolejnych pomysłów resortu finansów wielu podatników rozważa podzielenie biznesu na kilka spółek, tak aby przychody żadnej z nich nie przekraczały ustawowych progów, a w konsekwencji nie były objęte fiskalną daniną. Takie działanie krytycznie ocenił niedawno Szef Krajowej Administracji Skarbowej uznając, że stanowi ono formę sztucznego unikania opodatkowania. Jakkolwiek odmowa wydania opinii zabezpieczającej dotyczyła w tym przypadku podatku od sprzedaży detalicznej, dobrze obrazuje ona generalne podejście organów skarbowych do „pomysłowych” restrukturyzacji.
Jak sporządzać sprawozdania finansowe? Księgowi i biura rachunkowe mają liczne wątpliwości, ponieważ ustawodawca dał możliwość objęcia spółek komandytowych CIT dopiero od 1 maja 2021 r.
Od 1 maja 2021 roku spółki komandytowe mają zostać objęte opodatkowaniem podatkiem dochodowym od osób prawnych (CIT). Jak wskazują eksperci, część firm działających aktualnie w formie spółki komandytowej zastanawia się nad przekształceniem np. w spółkę jawną lub spółkę z o.o. Powstają w związku z tym wątpliwości, czy takie przekształcenie nie zostanie potraktowane przez organy podatkowe jako optymalizacja podatkowa? Czy taka zmiana formy prowadzenia biznesu nie będzie podlegała pod przepisy o schematach podatkowych (MDR) albo klauzulę obejścia przepisów prawa podatkowego? Jakie skutki wywoła przekształcenie spółki komandytowej? Czy w takim przypadku trzeba będzie zwracać np. wsparcie finansowe z Tarczy Finansowej PFR?
Od 2021 roku spółki komandytowe, które stanowią w Polsce około 7 proc. wszystkich spółek, czeka znaczny wzrost obciążeń podatkowych. Ze względu na wyższe obciążenie podatkowe spółki komandytowe mogą zacząć znikać z rynku.
W najbliższych trzech miesiącach każda złotówka przeznaczona na wsparcie ochrony zdrowia i szkolnictwa będzie podwójnie odliczona od dochodu - poinformował PAP wiceminister finansów Jan Sarnowski. MF pracuje też nad przedłużeniem stawki 0 proc. VAT na darowizny laptopów do szkół w czasie pandemii.
Sejm uchwalił nowelizację ustawy wprowadzającą estoński CIT dla firm. Chodzi o ustawę o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw.
Resort finansów chce umożliwić skorzystanie z estońskiego CIT przez spółdzielnie. Planuje się, że ta forma opodatkowania będzie spółdzielniom umożliwiona od początku 2022 r.
Jeżeli żadna ze stron dokumentowanej transakcji nie poniosła straty podatkowej, to można uniknąć obowiązku przygotowania dokumentacji podatkowej. Chodzi jednak o stratę z tego źródła przychodów, do którego zalicza się transakcję podlegającą obowiązkowi dokumentacyjnemu.
Procedura dochowania należytej staranności w przypadku podatku u źródła jest bardzo pracochłonna i obarczona niepewnością odnośnie do tego, czy wdrożone rozwiązania zostaną na etapie kontroli zaakceptowane przez urzędy. Podatnicy nie mają też pewności, czy taka weryfikacja wymagana jest przy płatnościach poniżej 2 mln zł.
Spółki komandytowe mogłyby być płatnikiem CIT w sytuacji, gdy nie złożą informacji o wspólnikach, bądź gdy ich wspólnikami są przedsiębiorcy z innych krajów - to propozycja zaprezentowana 21 października 2020 r. podczas konferencji on-line zorganizowanej przez Związek Przedsiębiorców i Pracodawców.
W efekcie planowanego wprowadzenia opodatkowania spółek komandytowych CIT budżet państwa niewiele zyska, stracą polscy przedsiębiorcy zajęci walką o przetrwanie w czasach pandemii – wynika z raportu CRIDO, ZPP i InfoCredit „Opodatkowanie spółek komandytowych w Europie”. Większość racjonalnie działających firm zmieni formę prowadzenia działalności na formę zapewniającą obecny poziom opodatkowania a firmy zagraniczne będą płaciły tyle co do tej pory.
Od 2021 r. ponad 40 tys. spółek komandytowych musi się liczyć z dodatkowymi obciążeniami podatkowymi. Zostaną one objęte 19-proc. CIT-em, co razem z podatkiem PIT od dywidendy pobieranym od wspólników złoży się na łączną daninę rzędu 34,4 proc.
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wydał korzystne dla podatników orzeczenie dotyczące warunków niepobierania podatku u źródła (WHT). Sąd uznał, że spółka wypłacająca wynagrodzenie (w ramach limitu 2 mln zł rocznie) musi jedynie posiadać certyfikat rezydencji i dokonać odpowiedniej kwalifikacji przychodu w umowie o unikaniu podwójnego opodatkowania. Innego zdania są organy podatkowe, które nakazują badanie statusu odbiorcy płatności jako rzeczywistego właściciela (beneficjenta) oraz prowadzenia przez niego rzeczywistej działalności gospodarczej (czyli wymagają one dochowania należytej staranności, czego udokumentowanie sprawia płatnikom w praktyce wiele trudności).
Spółkom komandytowym pozostawiony będzie wybór, czy stać się podatnikiem CIT od 1 stycznia 2021 r., czy dopiero od maja 2021 r. Definicja spółek nieruchomościowych będzie doprecyzowana. Ponadto z zerowego PIT dla młodych skorzystają również uczniowie i absolwenci. Takie poprawki wprowadziła na ubiegłotygodniowym posiedzeniu sejmowa komisja finansów publicznych. Chodzi o projekt nowelizacji ustaw o PIT, o CIT i o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz niektórych innych ustaw, procedowany obecnie w Sejmie.
W praktyce organów skarbowych dominuje ostatnio niekorzystne dla podatników stanowisko, zgodnie z którym płatności za usługi hostingu, również chmurowego, podlegają obowiązkowi poboru zryczałtowanego podatku dochodowego (tzw. podatku u źródła - ang. Withholding Tax - WHT) . Podejście to nie znajduje jednak potwierdzenia w najnowszych orzeczeniach sądów administracyjnych. Jak wobec tego należy traktować nabycie zagranicznych usług IT tego rodzaju pod kątem podatku u źródła?
Interpretacja ogólna Ministra Finansów z 15 kwietnia 2020 r. dotyczy obowiązku poboru zryczałtowanego podatku dochodowego (tzw. podatku u źródła) od wypłaty niektórych należności dokonywanych przez zagraniczny zakład polskiego rezydenta na rzecz nierezydenta. Interpretacja ta rozwiała część wątpliwości podatników, które pojawiały się dotychczas w praktyce, ale spowodowała także nowe problemy.
Faktoring szeroko występuje w obrocie gospodarczym, jednak w dalszym ciągu sposób rozliczania przychodów i kosztów podatkowych budzi wątpliwości nie tylko podatników, ale i organów podatkowych i sądów, które prezentują różne stanowiska. Poniżej przedstawimy sposób rozliczenia w CIT faktoringu pełnego (tj. kiedy to faktor - np. bank - ponosi ryzyko niewypłacalności kontrahenta).
Objęcie spółek komandytowych CIT zacznie obowiązywać od maja 2021 r. - zadeklarował minister finansów, funduszy i polityki regionalnej Tadeusz Kościński. Projekt zmian w tej sprawie wzbudził liczne kontrowersje.
Status małego podatnika w podatku dochodowym od osób prawnych (CIT) w 2021 r. będą posiadali podatnicy, których przychody (wraz z kwotą należnego VAT) za 2020 r. nie przekroczą 9 031 000 zł (2 000 000 euro). Status małego podatnika CIT to jeden z warunków dających możliwość zastosowania 9% stawki CIT, drugim jest limit odnoszący się do przychodów bieżących (obecnie 1 200 000 euro). Prawdopodobnie już od 1 stycznia 2021 r. czekają nas jednak nowości w tym zakresie, o czym w artykule.
Koszty estońskiego CIT w pierwszym roku jego wprowadzenia wyniosą 4,3 mld zł dla budżetu państwa i 1,3 mld zł dla samorządów - poinformował w Sejmie wiceminister finansów Jan Sarnowski. Istotą estońskiego CIT jest przesunięcie czasu poboru podatku na moment wypłaty zysków z przedsiębiorstwa. Wprowadzenie estońskiego CIT planowane jest na 1 stycznia 2021 r.
Ministerstwo Finansów zapowiedziało zmiany w rozliczaniu części podatków m.in. wprowadzenie rozliczania podatku dochodowego od osób prywatnych na wzór estońskiego CIT oraz podniesienie progu do korzystania z CIT, oraz ryczałtowego PIT do 2 mln euro. Nowe przepisy mają być uzupełnieniem zapowiadanej jeszcze w 2019 roku „piątki dla przedsiębiorców”.
Ministerstwo Finansów przygotowało projektu objaśnień podatkowych w zakresie korekt cen transferowych. Konsultacje podatkowe tego projektu objaśnień podatkowych potrwają do dnia 6 listopada 2020 r.
Na przestrzeni ostatnich miesięcy w prawie podatkowym (VAT, podatki dochodowe) pojawiło się wiele nowości. Prezentujemy przegląd tych najważniejszych, wskazując jednocześnie na planowane zmiany.
Procedowana obecnie w Sejmie nowelizacja ustawy o CIT zakłada m.in. nałożenie na największych podatników obowiązku sporządzenia i podania do publicznej wiadomości informacji o realizowanej strategii (polityce) podatkowej za każdy rok podatkowy.
Zapowiedź opodatkowania spółek komandytowych podatkiem dochodowym od osób prawnych skłania przedsiębiorców do poszukiwania nowych form prowadzenia biznesu. Rok 2020 może być też ostatnią szansą na skorzystanie podmiotów powstałych z przekształconych spółek komandytowych z dobrodziejstw tzw. estońskiego CIT. Z kolei osoby fizyczne prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą z pewnością zainteresuje rozpoczęcie prac nad instytucją fundacji rodzinnej umożliwiającej korzystne, również podatkowo, przejęcie firmy przez spadkobierców.
Federacja Przedsiębiorców Polskich (FPP) wskazuje, że sposób wprowadzenia CIT od spółek komandytowych – którego skutkiem będzie wzrost opodatkowania o 9% dla małych firm i o 19% dla większych – jest absolutnie nieakceptowalny w procesie stanowienia prawa, które dotyka kilkadziesiąt tysięcy polskich przedsiębiorców. Brak vacatio legis oraz istotnie ograniczony proces konsultacji sprawia, że po raz kolejny przedsiębiorcy otrzymują sygnał o niepewności otoczenia prawnego i nieprzewidywalności prowadzenia biznesu. Dlatego FPP postuluje, aby każda zmiana zmieniająca warunki finansowe prowadzenia działalności gospodarczej była wprowadzana z zachowaniem 12 miesięcznego vacatio legis – by przedsiębiorcy mogli przygotować się na zmiany.
Podział majątku likwidowanej spółki pomiędzy jej wspólników jest czynnością o innym charakterze niż regulowanie zobowiązań. Tym samym, do takiej czynności, nie znajdą zastosowania przepisy, nakazujące rozpoznanie przychodu w przypadku regulowania zobowiązań przez wykonanie świadczenia niepieniężnego.
Projekt zmian w CIT zaszkodzi dziesiątkom tysięcy polskich firm, bo dodatkowe obciążenia podatkowe sprawią, że będą mniej konkurencyjne na tle firm zagranicznych. Podwójne opodatkowanie spółek komandytowych spowoduje, że taka forma prowadzenia biznesu najprawdopodobniej zniknie z obrotu gospodarczego w Polsce – czytamy w uwagach, które Krajowa rada Doradców Podatkowych przesłała do Ministerstwa Finansów w związku z pracami nad zmianą przepisów o CIT, PIT i podatku ryczałtowym.
Wprowadzenie opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych (CIT) spółek komandytowych skutkować będzie istotnym wzrostem obciążenia podatkami dla prawie 73 tys. polskich firm. Taką tezę zaprezentowano w raporcie przygotowanym przez CRIDO, Związek Przedsiębiorców i Pracodawców oraz InfoCredit.
Po wprowadzeniu proponowanych przez resort finansów zmian, atrakcyjność spółek komandytowych dla przedsiębiorców i inwestorów wzrośnie; ich opodatkowanie będzie często niższe niż obecnie, szczególnie małych rodzinnych firm - uważa dyrektor departamentu podatków dochodowych Ministerstwa Finansów Aleksander Łożykowski.
Ustawodawca przygotował obszerną nowelizację prawa podatkowego. Nowe regulacje dotyczą podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT), podatku dochodowym od osób prawnych (CIT), a także zryczałtowanego podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Prezentujemy najważniejsze elementy tych zmian.
Informacja o cenach transferowych (TPR) zastąpiła dotychczasowe sprawozdania składane na formularzu CIT-TP lub PIT-TP. Ministerstwo Finansów opublikowało zestawienie odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania dotyczące nowych obowiązków w zakresie raportowania, tj. nowej informacji o cenach transferowych TPR.
Rada Ministrów przyjęła 28 września 2020 r. projekt nowelizacji ustawy o CIT, zakładający wprowadzenie od 1 stycznia 2021 r. możliwości rozliczania się firm za pomocą tzw. estońskiego CIT. Próg przychodów, poniżej którego można będzie korzystać z tego rozwiązania, to 100 mln zł rocznie.
Zgodnie z opublikowanym w dniu 16 września 2020 r. projektem ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz niektórych innych ustaw, opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych podlegać będą spółki komandytowe mające siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej. Ponadto podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych będą niektóre spółki jawne – jeżeli jej wspólnikami nie będą wyłącznie osoby fizyczne i zarazem nie zostaną ujawnione osoby osiągające zyski z tej spółki (dodatkowe obowiązki sprawozdawcze).
Ministerstwo Rozwoju chce rozważenia możliwości odłożenia w czasie opodatkowania spółek komandytowych - napisał resort w opinii do projektu ustawy.
W Rządowym Centrum legislacji 16 września 2020 r. pojawił się projekt ustawy m.in. zmieniający przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, który zakłada objęcie spółek komandytowych od 1 stycznia 2021 roku podatkiem CIT. Zdaniem ekspertów uderzy to w wiele rodzinnych firm i spowoduje koniec takiego rozwiązania jak spółka z o.o. spółka komandytowa.
Rozważamy podniesienie progu przychodowego, do którego będzie można stosować estoński CIT, powyżej 50 mln zł, a informacja w tej sprawie będzie podana wkrótce - powiedział premier Mateusz Morawiecki, otwierając w środę Kongres Impact'20 Connected Edition.
Amortyzacja degresywna opiera się na założeniu, że wartość środka trwałego na potrzeby amortyzacji spada szybciej w pierwszych latach jego używania niż w latach kolejnych. A zatem, metoda degresywna amortyzacji charakteryzuje się tym, iż dla każdego roku podatkowego występuje inna podstawa dokonywania odpisów amortyzacyjnych.
Przedsiębiorcy muszą przygotować się na znaczące zmiany w zakresie PIT i CIT. Ministerstwo Finansów przygotowało bowiem projekt nowelizacji w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych i osób prawnych. Jej celem ma być uszczelnienie systemu podatkowego. W praktyce oznacza to nowe obowiązki dla przedsiębiorców i potencjalne kary za błędy wynikające z niewłaściwej interpretacji prawa.
Podatkowa grupa kapitałowa (PGK) stanowi legalny sposób na zmniejszenie zobowiązań podatkowych oraz obowiązków formalnych dla podmiotów wchodzących w skład takiej grupy. Uczestnictwo w PGK wiąże się także z ryzykiem, przez co nie w każdym przypadku rozwiązanie to może być uznane za korzystne. Którzy podatnicy i w jaki sposób mogą utworzyć podatkową grupę kapitałową?
Pierwotnie zapowiedz projektu ustawy UD126 (nowelizacja ustaw PIT, CIT i kilku innych) w wypunktowanych hasłach spowodowała duże zaniepokojenie u podatników. Okazało się jednak, że warunki w przypadku spółek komandytowych i ulgi abolicyjnej będą nieco łagodniejsze niż zapowiadano w pierwszych komunikatach. Z drugiej strony opodatkowaniem CIT objęte mają być również spółki jawne, co pokazuje, że oficjalne uzasadnienie zmian (walka z agresywną optymalizacją) należy „między bajki” włożyć.
Ministerstwo Finansów przedstawiło długo oczekiwany projekt zmian w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych oraz fizycznych. Przedsiębiorców z pewnością najbardziej zaciekawią szczegóły zapowiadanego na rok 2021 opodatkowania CIT spółek komandytowych. Nie są to jednak jedyne zmiany planowane przez resort finansów – podatnikom przybędzie także obowiązków dokumentacyjnych z zakresu cen transferowych, a przejęcia spółek i możliwe dzięki nim rozliczanie strat podatkowych czeka prawdziwa rewolucja.
Samorząd doradców podatkowych wystosował do Ministerstwa Finansów apel o rzetelne konsultacje nowych przepisów podatkowych. Na przygotowanie uwag do nowej ustawy wprowadzającej m.in. CIT dla spółek komandytowych resort finansów dał doradcom podatkowym zaledwie 2 dni robocze, co zdaniem KIDP stanowi naruszenie przepisów i dobrej praktyki legislacyjnej.
Od 2021 r. więcej podatników skorzysta z obniżonej do 9% stawki podatku dochodowego od osób prawnych (CIT). Podwyższony zostanie bowiem limit przychodów osiąganych w roku podatkowym z obowiązujących obecnie 1,2 mln euro na 2 mln euro. Po zmianie podatek według stawki 9% będą płacić podatnicy, których przychody osiągnięte w roku podatkowym nie przekroczą wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2 mln euro.
Zwolnieniu z CIT podlega cały dochód osiągnięty w ramach takiej działalności gospodarczej, gdzie dotychczasową inwestycję wspiera innowacja lub nowa inwestycja dotycząca pierwotnej inwestycji, związana ściśle decyzją co do tych samych kodów PKWiU i tego samego miejsca, które jest określone w decyzji o wsparciu. Tak orzekł Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w wyroku z 3 września 2020 r. (sygn. I SA/Gl 1228/19).
Zbliża się termin na sporządzenie i przesłanie formularza TPR dotyczącego transakcji pomiędzy podmiotami powiązanymi w zakresie cen transferowych. Termin został przesunięty do końca grudnia 2020 r. za sprawą przepisów dotyczących tarczy antykryzysowej 4.0, dla tych podatników, których pierwotny termin raportowania za 2019 r. upływał w okresie od 31 marca 2020 r. do 30 września 2020 r.
W świetle art. 18d ust. 2 pkt 3 ustawy o CIT wydatki poniesione przez spółkę na zakup ekspertyz, opinii, usług doradczych i usług równorzędnych, świadczonych lub wykonywanych przez podmioty inne niż jednostki naukowe w rozumieniu ustawy o zasadach finansowania nauki, nie mogą zostać uznane za koszty kwalifikowane. Za koszty kwalifikowane w rozumieniu ustawy o CIT mogą być bowiem uznane tylko i wyłącznie te wydatki, które zostały poniesione na zakup ekspertyz, opinii, usług doradczych i usług równorzędnych od jednostek naukowych.