Kategorie

CIT - koszty

Jeżeli podatnik zamierza zaliczyć wydatek do kosztów uzyskania przychodów, musi wykazać związek pomiędzy poniesieniem kosztu a uzyskaniem przychodu oraz posiadać dokumenty świadczące o poniesieniu wydatku. Zagubienie dokumentów potwierdzających wydatki jest zawsze kłopotliwe i może (ale nie musi) doprowadzić do wyłączenia danego wydatku z kosztów podatkowych.
Z osiąganiem przychodów z najmu lokali wiąże się konieczność ponoszenia kosztów, w tym związanych z poszukiwaniem najemców. Deweloperzy realizujący duże projekty budowlane (budynki biurowe, galerie handlowe, centra magazynowe) powszechnie korzystają w tym zakresie z zewnętrznych doradców do spraw nieruchomości, którzy na ich zlecenie prowadzą poszukiwania potencjalnych najemców.
Podmioty starające się o zamówienia publiczne mogą zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów, w myśl art. 15 ust. 1 ustawy o CIT, wydatki poniesione w związku z przygotowaniem się i uczestnictwem w procedurach przetargowych – i to niezależnie od wyniku tych przetargów.
24 stycznia 2011 r. została podjęta uchwała 7 sędziów NSA (sygn. akt II FPS 6/10) istotna dla oceny, które wydatki poniesione przez spółkę akcyjną w związku z podwyższaniem jej kapitału są kosztem uzyskania przychodu dla spółki. Zdaniem NSA wydatki związane z emisją nowych akcji, bez których nie jest możliwe podwyższenie przez spółkę akcyjną kapitału zakładowego, nie są kosztami uzyskania przychodów, stosownie do reguł wyrażonych w art. 12 ust. 4 pkt 4 i art. 7 ust. 1 i 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Spółka świadczy usługi transportu i konwojowaniu pieniędzy, a także zasilania bankomatów w gotówkę. Umowa z kontrahentem przewiduje kary umowne z powodu nieterminowego wywiązania się z umowy. Czy takie kary można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu?
Wydatki na zakup żywności i napojów, w tym napojów alkoholowych podczas spotkań biznesowych w restauracji nie mogą stanowić kosztów uzyskania przychodów bez względu na to czy mają charakter wystawny, czy nie. Bez znaczenia jest fakt ich potencjalnego związku z przychodami, ponieważ są objęte wyłączeniem z art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: ustawa o CIT).
Wydatki ponoszone przez spółkę na zapewnienie pracownikom opieki medycznej, mogą mieć wpływ na efektywność wykonywanej pracy. Zatem, wydatki te jako związane w sposób pośredni z uzyskiwanymi przychodami z prowadzonej działalności gospodarczej mogą stanowić stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: ustawa o CIT) – koszty uzyskania przychodów.
Jesteśmy firmą zatrudniającą obecnie średnio ok. 18 pracowników. Wkrótce, z uwagi na pozyskanie nowych zleceń zamierzamy zatrudnić kolejne 10 osób. Nie prowadziliśmy do tej pory zakładowego funduszu świadczeń socjalnych dla pracowników. Czy w związku z podwyższeniem liczby zatrudnienia będziemy musieli taki fundusz utworzyć? Czy ewentualne odpisy na zfśs będziemy mogli zliczyć do kosztów uzyskania przychodów firmy?
Ustawy o podatkach dochodowych od osób prawnych i fizycznych nie definiują wprost pojęcia inwestycji w obcym środku trwałym, jednak znaleźć możemy wyjaśnienie samego pojęcia inwestycji.
W przypadku rozwiązania umowy najmu lokalu, strata powstała w wyniku likwidacji nie w pełni umorzonej inwestycji w obcym środku trwałym, może zostać uznana za koszt uzyskania przychodów w podatku CIT, jeżeli nie wiąże się ze zmianą charakteru prowadzonej działalności. Przepis art. 16 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: ustawa o CIT) nie ma bowiem wtedy zastosowania. Ponadto, pojęcie „likwidacji środka trwałego” należy rozumieć w sposób szeroki, czyli nie tylko jako jego zniszczenie, ale także jako wycofanie z użytkowania.
Wydatki na szkolenia bezpośrednio związane z trwającym lub mającym się rozpocząć projektem, w ramach którego podwykonawca świadczy zlecone usługi, spółka może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o CIT. Niestety do kosztów podatkowych nie powinno się zaliczać wydatków dotyczących szkoleń niezwiązanych w momencie ich odbywania z konkretnym projektem.
Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie przewidują możliwości amortyzacji wytworzonego przez podatnika we własnym zakresie programu komputerowego (ani żadnego innego utworu), jako wartości niematerialnej i prawnej.
Umowa dożywocia zawierana jest najczęściej między osobami fizycznymi. Zazwyczaj starsza osoba rezygnuje z prawa własności nieruchomości na rzecz osoby, która do końca życia byłego właściciela nieruchomości będzie zapewniać mu utrzymanie. Umowę dożywocia wykorzystują także firmy.
Rada nadzorcza jest organem nadzorczym w spółkach kapitałowych. W spółce akcyjnej jest organem obligatoryjnym, natomiast w spółce z o.o. lub komandytowo-akcyjnej tego organu być nie musi. Jeżeli rada nadzorcza funkcjonuje w danej spółce generuje zawsze określone wydatki. Czy jednak można te wydatki zaliczyć do kosztów podatkowych?
Jeżeli źródłem przychodów osoby prawnej jest działalność statutowa, wydatki związane z tą działalnością mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów tylko w sposób bezpośredni.
W najbliższym czasie spodziewamy się uchwały 7 sędziów NSA w sprawie możliwości zaliczenia do kosztów podatkowych wydatków związanych z podwyższeniem kapitału zakładowego. O jej konsekwencje dla podatników zapytaliśmy Piotra Woźniakiewicza, menedżera w dziale prawno - podatkowym PricewaterhouseCoopers.
Wydatki na posiłki w restauracji dla kontrahentów spółki podczas spotkań biznesowych mieszczą się w pojęciu reprezentacji. W orzecznictwie sądowym dominuje pogląd, wedle którego nabyte usługi gastronomiczne nie muszą cechować się okazałością czy wytwornością, by być uznane za reprezentację.
Dywidenda to dochód wspólnika albo akcjonariusza z posiadanych przez niego udziałów albo akcji w spółce. Dochód ten stanowi część zysku uzyskanego przez spółkę, który został przeznaczony do podziału dla wspólników (akcjonariuszy).
Jeżeli kredyt i pożyczka zaciągnięte pierwotnie na działalność gospodarczą (finansowanie budowy obiektu stanowiącego składnik majątkowy spółki) spełniały kryterium celowości określone w art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (CIT), to należy uznać, że zaciągnięcie kredytu na refinansowanie uprzedniego kredytu i pożyczki, uprawnia spółkę do zaliczania do kosztów podatkowych odsetek od tego kredytu w dacie ich kapitalizacji.
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi zajął się kwestią dotyczącą skutków podatkowych darowizny w postaci sprzętu medycznego, otrzymanej przez zakład opieki zdrowotnej. Powstała bowiem wątpliwość, czy obdarowany zakład może korzystać ze zwolnienia podatkowego także wtedy, gdy daruje ten sprzęt innej placówce medycznej.
Zagraniczni przedsiębiorcy mogą prowadzić działalność gospodarczą w Polsce w formie oddziałów oraz przedstawicielstw, co wynika z zapisów ustawy o swobodzie działalności gospodarczej.
Podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych są między innymi jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej. Przepisy prawa nie wskazują konkretnie co to jest jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej. Przyjmijmy, że jednostka taka musi być co najmniej zorganizowana (posiadać strukturę organizacyjną) oraz posiadać władzę, która będzie nią zarządzać. Takie cechy posiada wspólnota mieszkaniowa.
Umowa murabaha jest podobna w swym charakterze do kredytu kupieckiego. Jest to rodzaj finansowego instrumentu dłużnego, od którego wynagrodzenie powinno być traktowane na gruncie polskiego prawa podatkowego tak jak odsetki.
Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością zamierza kupić do sekretariatu oraz pomieszczeń biurowych kwiaty doniczkowe. Czy poniesione z tego tytułu wydatki stanowią koszty uzyskania przychodów
W prowadzeniu działalności gospodarczej zdarzają się sytuacje, w których kontrahent nie płaci przedsiębiorcy za sprzedane towary lub wykonane usługi. Niekiedy wierzycielowi uda się wyegzekwować należność, czasami do zapłaty w ogóle nie dochodzi, a upływ czasu powoduje przedawnienie przysługujących wierzycielowi świadczeń. W takich sytuacjach wierzyciel ponosi dwukrotnie stratę: nie uzyskuje zapłaty, a przedawnionej wierzytelności nie zaliczy do kosztów podatkowych.
Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością zajmuje się transportem, wykorzystuje w działalności gospodarczej kilka samochodów i jest zobowiązana do ponoszenia opłat za korzystanie ze środowiska. Czy opłaty te spółka może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów
Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością finansuje swoim pracownikom szkolenia i kursy o tematyce związanej z jej przedmiotem działalności. Czy poniesione na ten cel wydatki może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów
Koszty poczęstunku podanego podczas spotkania z kontrahentem (tzw. wydatki gastronomiczne), mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów bez względu na to, czy spotkanie miało miejsce w siedzibie podatnika, czy w restauracji lub innym lokalu gastronomicznym. Tak orzekł Wojewódzki Sąd Administracyjny w Bydgoszczy w precedensowym wyroku z dnia 1 czerwca 2010 r.
Na szczególną uwagę podatników podatku dochodowego od osób prawnych zasługuje wyrok NSA z dnia 18 maja 2010 r., sygn. II FSK 942/09, w którym Sąd uznał, że dniem poniesienia kosztu jest dzień ujęcia kosztu w księgach rachunkowych, bez potrzeby weryfikowania czy koszt ten został ujęty prawidłowo.
Na podstawie art. 7 ust. 3 pkt 4 ustawy o CIT przy ustalaniu dochodu stanowiącego podstawę opodatkowania nie uwzględnia się m.in. strat przedsiębiorców przejmowanych. Przepis ten dotyczy również sytuacji, w której spółka kapitałowa przejmuje inną spółkę kapitałową w trybie art. 492 § 1 pkt 1 kodeksu spółek handlowych.
Na początku 2010 r. skorzystałem z jednorazowej amortyzacji. W czerwcu 2010 r. zmodernizowałem tak rozliczony środek trwały. Czy wydatki modernizacyjne także mogę rozliczyć metodą jednorazowej amortyzacji?
Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością zatrudnia dwunastu pracowników. Spółka kupuje bilety na zajęcia sportowe oraz dofinansowuje posiłki pracownikom. Przydział biletów oraz kwota dofinansowania zależnie od sytuacji materialnej pracowników. W spółce utworzono zakładowy fundusz świadczeń socjalnych. Czy spółka może zaliczyć wydatki na zakup biletów oraz koszt dofinansowania posiłków do kosztów uzyskania przychodów.
Wątpliwości i rozbieżności dotyczą przede wszystkim momentu zaliczania do kosztów uzyskania przychodów wstępnych opłat leasingowych przez podatników ewidencjonujących koszty metodą memoriałową. A więc rozliczających koszty podatkowe w podziale na koszty bezpośrednio związane z przychodami danego roku oraz koszty pośrednie.
Spółka kapitałowa w organizacji (w tym spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w organizacji) powstaje z chwilą podpisania przez wspólników umowy spółki. Spółka w takiej formie istnieje od chwili zawarcia umowy do czasu rejestracji w Krajowym Rejestrze Sądowym. Do powstania spółki w organizacji wspólnicy nie muszą podejmować żadnych innych czynności (np. wnosić wkładu).
Z kontrahentami jak z sąsiadami – czasami się pokłócimy. Niektóre kłótnie prowadzą nas również do sądów, co związane jest z ponoszeniem różnych kosztów. Koszty te mogą mieć nie tylko wymiar bezpośredni, ale czasami mogą wpływać na wysokość podstawy opodatkowania w podatku dochodowym, a więc mogą nas „boleć” dwukrotnie.
Wątpliwości i rozbieżności dotyczą przede wszystkim momentu zaliczania do kosztów podatkowych wstępnych opłat leasingowych przez podatników ewidencjonujących koszty metodą memoriałową, a więc rozliczających koszty podatkowe w podziale na koszty bezpośrednio związane z przychodami danego roku oraz koszty pośrednie.
Dochodem w podatku dochodowym od osób prawnych (CIT) jest osiągnięta w roku podatkowym nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania. Jeżeli natomiast koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą.
Czy faktycznie lunch, czy obiad w restauracji zafundowane kontrahentowi, czy klientowi to reprezentacja, czy europejski standard prowadzenia firmy? Trudno oprzeć się wrażeniu, że w tytułowej kwestii fiskus bawi się z podatnikami w kotka i myszkę. Upoważnieni do wydawania interpretacji podatkowych dyrektorzy izb skarbowych udzielają bowiem różnych odpowiedzi na de facto to samo pytanie podatników.
Wspólnicy spółki podpisali umowę spółki na mocy której powstała spółka z ograniczoną odpowiedzialnością „w organizacji” i ponieśli koszty jej założenia: opłatę za sporządzenie aktu notarialnego i jego wypisów, poświadczenie podpisu, podatek od czynności cywilnoprawnych. Czy spółka może zaliczyć wymienione wydatki do kosztów uzyskania przychodów.
Zmiana od 1 stycznia 2007 r. ustaw o podatkach dochodowych umożliwiła podatnikom ustalanie różnic kursowych zgodnie z metodą podatkową albo metodę bilansową (księgową), tj. według ustawy o rachunkowości.
Wszelkie przychody oraz koszty wyrażone w walucie obcej podatnicy zapisują w księdze rachunkowej albo podatkowej księdze przychodów i rozchodów w polskiej walucie. Dlatego dowody księgowe np. faktury, rachunki wystawione w obcych walutach przed ich ujęciem w ewidencjach księgowych podatnicy muszą przeliczać na złote po właściwym kursie, który może się zmieniać w czasie. Skutkiem zmian kursów walut pomiędzy określonymi w przepisach momentami ustalania kursów są różnice kursowe.
Odpowiedź na postawione pytanie nie jest tak oczywista jak w przypadku podatników rozliczających koszty podatkowe metodą uproszczoną.
Z przepisów ustaw o podatkach dochodowych wynikają dwie metody rozliczania kosztów uzyskania przychodów - metoda kasowa (uproszczona) i metoda memoriałowa.
Na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz podatku dochodowym od osób prawnych do kosztów uzyskania przychodów nie zaliczymy wydatków z tytułu zapłaty następujących podatków:- podatków dochodowych - podatku od spadków i darowizn- podatku akcyzowego, ale tylko od ubytków lub niedoborów wyrobów akcyzowych- podatku od towarów i usług – z wyjątkami.
Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i podatku dochodowym od osób prawnych przewidują takie same rozwiązania w zakresie nieuznawania strat za koszty uzyskania przychodów. Przyjmijmy, że strata oznacza utratę, zmniejszenie wartości składników majątkowych podatnika, na skutek wystąpienia zdarzeń losowych.Poniżej prezentujemy przypadki, w których ustawodawca nie uznaje straty za koszt uzyskania przychodów.
Prezentujemy wysokość zwrotu kosztów przejazdu i diety należne pracownikom z tytułu zagranicznych delegacji (podróży służbowych).
Bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów dokonywane są dla zapewnienia współmierności przychodów i kosztów oraz zachowania zasady memoriału w danym okresie sprawozdawczym. Służą one do prawidłowego określenia kosztów działalności operacyjnej dla każdego okresu sprawozdawczego.
Nasza spółka dokonuje sprzedaży towarów, na które udziela 12-miesięcznej gwarancji. Czy przewidywany koszt przyszłych napraw powinien stanowić tytuł do utworzenia rezerwy, czy też dokonania biernego rozliczenia międzyokresowego kosztów? W jaki sposób można rozróżnić te dwie kategorie i w jaki sposób wykazywać je w bilansie? Proszę o przedstawienie przykładu sposobu ujęcia oraz rozliczenia kosztów napraw gwarancyjnych w księgach rachunkowych spółki.