Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

CIT - koszty

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jeżeli w wypadku błędnego rozliczenia usługi wykonawca pobrał wyższe wynagrodzenie od należnego, a nabywca zgłosił żądanie skorygowania na minus faktur wystawionych za okres rozliczeniowy w którym doszło do zawyżenia sprzedaży - pojawia się również konieczność korekty kosztów uzyskania tych przychodów.
Spółka zamierza kupić bazę klientów. Jednocześnie spółka nabędzie prawa i obowiązki wynikające z umów zawartych wcześniej przez sprzedających bazę z klientami. Wynagrodzenie za bazę kliencką będzie zatem kosztem przejęcia klientów, relacji gospodarczych z nimi oraz informacji o klientach. Jak rozliczyć podatkowo taki wydatek? Czy tak jak know-how?
Podatnicy obowiązani do sporządzania dokumentacji na podstawie art. 9a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych powinni ją sporządzać na bieżąco. Jej brak może prowadzić do opodatkowania części dochodów wg stawki 50%.
Dla stwierdzenia, czy powstał obowiązek sporządzenia dokumentacji podatkowej, konieczne jest prawidłowe wyodrębnienie transakcji. Dokumentowaniu podlegają tylko te, które przekroczyły określony limit kwotowy.
W jaki sposób należy ustalić na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych koszty przypadające na poszczególne źródła przychodów, jeśli źródło z którego dochód nie jest opodatkowany zostało utworzone w trakcie roku podatkowego?
Wydatki na reklamę i promocję produktów lub usług w mediach (internet, gazety, czasopisma, telewizja, radio, gazetki reklamowe) są kosztem podatkowym. Brak jest możliwości bezpośredniego powiązania kosztu reklamy z uzyskanym przychodem stąd koszty te mają charakter pośredni. Zatem można zaliczyć je do kosztów uzyskania przychodów w dacie poniesienia (dacie zaksięgowania jako koszt).
Przez nieściągalność wierzytelności rozumie się niemożność zaspokojenia wierzyciela z majątku dłużnika pomimo wyczerpania wszystkich przewidzianych prawem środków, w tym również przeprowadzenia postępowania egzekucyjnego. Ponadto nieściągalność wierzytelności zachodzi zawsze w przypadku niewypłacalności dłużnika, jeżeli jest oczywiste, że z wszczętej egzekucji nie uzyska się sumy wyższej od kosztów egzekucyjnych. Wierzytelności nieściągalne, bez względu na przyczynę ich nieściągalności oraz utworzone na ten cel rezerwy, a także odpisy aktualizujące wartość należności - co do zasady - nie są uznawane za koszty uzyskania przychodu. Jakie są zatem wyjątki od tej zasady?
Restrykcyjność przepisów dotyczących ochrony przed skutkami palenia tytoniu wywołuje czasami konieczność wyposażenia firmy w kabiny dla palaczy. Służyć mogą zarówno pracownikom, czy kontrahentom (np. w biurze) albo klientom (np. w prowadzonej przez nas restauracji). Czy wydatki na ten cel są kosztami podatkowymi?
Aczkolwiek dodany od 1 stycznia 2010 r. przepis art. 15 ust. 4h ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: ustawa o CIT) obowiązują już pewien czas, to podatnicy nadal miewają problemy z prawidłowym rozpoznaniem momentu ujęcia wydatków na składki na ubezpieczenie społeczne w części pokrywanej przez siebie w kosztach uzyskania przychodów. Zbadajmy zatem co jest źródłem tych problemów.
Realizacja projektu deweloperskiego wiąże się z koniecznością ponoszenia znacznych wydatków, które dopiero w przyszłości zostają skompensowane przychodami osiąganymi ze sprzedaży bądź eksploatacji inwestycji.
Kary umowne stanowią niestety nieodłączny element prowadzenia działalności gospodarczej i zapewne niewielu przedsiębiorców nie miało jeszcze z nimi do czynienia. Kary te zazwyczaj wywołują konflikty pomiędzy stronami danej umowy i czasami ich rozwiązanie następuje na drodze sądowej.
Trwa spór podatników z organami podatkowymi odnośnie podatkowych skutków przenoszenia praw do umów leasingowych. Organy podatkowe twierdzą, że cesja umowy leasingu oznacza na gruncie przepisów podatkowych, że nabywca rozpoczyna nową umowę leasingu. Natomiast sądy coraz częściej przyznają rację podatnikom, że w takim przypadku umowa jest kontynuowana przez podmiot, który nabył do niej prawa.
Nie każdy przedsiębiorca stale wykazuje dochody. Jednak te firmy, które ciągle generują straty lub przy wysokich przychodach wykazują niski dochód zwracają uwagę organów podatkowych. Urzędnicy sprawdzają chętnie takie podmioty, czy przypadkiem nie zaliczają one do kosztów niewłaściwych wydatków i czy prawidłowo rozliczają straty.
Kwestia tytułowa jest jasna w przypadku podatników prowadzących kawiarnie i inne punkty gastronomiczne, w których serwowana jest kawa. Ci podatnicy bez żadnych wątpliwości muszą posiadać co najmniej jeden ekspres do kawy i mogą zaliczyć do kosztów podatkowych wydatki poniesione na jego nabycie. A co w przypadku pozostałych przedsiębiorców, którzy chcieliby np. częstować kawą z ekspresu swoich klientów, czy kontrahentów?
Aktualnie toczy się spór między organami podatkowymi i sądami czy przy sprzedaży wierzytelności własnych podatnik może uznać za koszty uzyskania przychodów kwotę brutto (z VAT), czy netto sprzedawanej wierzytelności.
Usługi związane z serwisowaniem sprzedawanego wyrobu wykonywane poza terenem specjalnej strefy ekonomicznej są ściśle związane z zakresem działalności strefowej polegającej na produkcji i sprzedaży wyrobów. A zatem koszty związane z wykonywaniem tych usług mogą być zaliczone na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: ustawa o CIT) do kosztów uzyskania przychodów w ramach działalności zwolnionej z opodatkowania.
Kwestia nieważności umów i jej wpływu na rozliczenia podatkowe jest od lat kontrowersyjna. Organy podatkowe uważają, że nieważne umowy nie mogą powodować powstania przychodów ani kosztów podatkowych. Inaczej argumentują sądy administracyjne i to z ich tezami warto się zapoznać na wypadek sporu z fiskusem.
W dniu 17 marca 2011 r. zapadł wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego w sprawie o sygn. akt II FSK 2004/09 - ważny dla spółek akcyjnych i z o.o. finansujących wypłatę dywidendy pożyczką albo kredytem. Sąd uznał, że poniesione wydatki (np. odsetki od kredytu) nie są kosztem.
Spółka produkuje i sprzedaje maszyny, które również serwisuje w tym w ramach udzielonej gwarancji jakości. Naprawy gwarancyjne Spółka realizuje m.in. za pośrednictwem innych podmiotów ale koszty tych napraw ponosi sama Spółka (podmioty zewnętrzne obciążają tymi kosztami Spółkę). Kiedy należy zaliczać do kosztów uzyskania przychodów wydatki na te naprawy?
Jeżeli podatnik zamierza zaliczyć wydatek do kosztów uzyskania przychodów, musi wykazać związek pomiędzy poniesieniem kosztu a uzyskaniem przychodu oraz posiadać dokumenty świadczące o poniesieniu wydatku. Zagubienie dokumentów potwierdzających wydatki jest zawsze kłopotliwe i może (ale nie musi) doprowadzić do wyłączenia danego wydatku z kosztów podatkowych.
Z osiąganiem przychodów z najmu lokali wiąże się konieczność ponoszenia kosztów, w tym związanych z poszukiwaniem najemców. Deweloperzy realizujący duże projekty budowlane (budynki biurowe, galerie handlowe, centra magazynowe) powszechnie korzystają w tym zakresie z zewnętrznych doradców do spraw nieruchomości, którzy na ich zlecenie prowadzą poszukiwania potencjalnych najemców.
Podmioty starające się o zamówienia publiczne mogą zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów, w myśl art. 15 ust. 1 ustawy o CIT, wydatki poniesione w związku z przygotowaniem się i uczestnictwem w procedurach przetargowych – i to niezależnie od wyniku tych przetargów.
24 stycznia 2011 r. została podjęta uchwała 7 sędziów NSA (sygn. akt II FPS 6/10) istotna dla oceny, które wydatki poniesione przez spółkę akcyjną w związku z podwyższaniem jej kapitału są kosztem uzyskania przychodu dla spółki. Zdaniem NSA wydatki związane z emisją nowych akcji, bez których nie jest możliwe podwyższenie przez spółkę akcyjną kapitału zakładowego, nie są kosztami uzyskania przychodów, stosownie do reguł wyrażonych w art. 12 ust. 4 pkt 4 i art. 7 ust. 1 i 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Spółka świadczy usługi transportu i konwojowaniu pieniędzy, a także zasilania bankomatów w gotówkę. Umowa z kontrahentem przewiduje kary umowne z powodu nieterminowego wywiązania się z umowy. Czy takie kary można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu?
Wydatki na zakup żywności i napojów, w tym napojów alkoholowych podczas spotkań biznesowych w restauracji nie mogą stanowić kosztów uzyskania przychodów bez względu na to czy mają charakter wystawny, czy nie. Bez znaczenia jest fakt ich potencjalnego związku z przychodami, ponieważ są objęte wyłączeniem z art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: ustawa o CIT).
Wydatki ponoszone przez spółkę na zapewnienie pracownikom opieki medycznej, mogą mieć wpływ na efektywność wykonywanej pracy. Zatem, wydatki te jako związane w sposób pośredni z uzyskiwanymi przychodami z prowadzonej działalności gospodarczej mogą stanowić stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: ustawa o CIT) – koszty uzyskania przychodów.
Jesteśmy firmą zatrudniającą obecnie średnio ok. 18 pracowników. Wkrótce, z uwagi na pozyskanie nowych zleceń zamierzamy zatrudnić kolejne 10 osób. Nie prowadziliśmy do tej pory zakładowego funduszu świadczeń socjalnych dla pracowników. Czy w związku z podwyższeniem liczby zatrudnienia będziemy musieli taki fundusz utworzyć? Czy ewentualne odpisy na zfśs będziemy mogli zliczyć do kosztów uzyskania przychodów firmy?
Ustawy o podatkach dochodowych od osób prawnych i fizycznych nie definiują wprost pojęcia inwestycji w obcym środku trwałym, jednak znaleźć możemy wyjaśnienie samego pojęcia inwestycji.
W przypadku rozwiązania umowy najmu lokalu, strata powstała w wyniku likwidacji nie w pełni umorzonej inwestycji w obcym środku trwałym, może zostać uznana za koszt uzyskania przychodów w podatku CIT, jeżeli nie wiąże się ze zmianą charakteru prowadzonej działalności. Przepis art. 16 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: ustawa o CIT) nie ma bowiem wtedy zastosowania. Ponadto, pojęcie „likwidacji środka trwałego” należy rozumieć w sposób szeroki, czyli nie tylko jako jego zniszczenie, ale także jako wycofanie z użytkowania.
Wydatki na szkolenia bezpośrednio związane z trwającym lub mającym się rozpocząć projektem, w ramach którego podwykonawca świadczy zlecone usługi, spółka może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o CIT. Niestety do kosztów podatkowych nie powinno się zaliczać wydatków dotyczących szkoleń niezwiązanych w momencie ich odbywania z konkretnym projektem.
Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie przewidują możliwości amortyzacji wytworzonego przez podatnika we własnym zakresie programu komputerowego (ani żadnego innego utworu), jako wartości niematerialnej i prawnej.
Umowa dożywocia zawierana jest najczęściej między osobami fizycznymi. Zazwyczaj starsza osoba rezygnuje z prawa własności nieruchomości na rzecz osoby, która do końca życia byłego właściciela nieruchomości będzie zapewniać mu utrzymanie. Umowę dożywocia wykorzystują także firmy.
Rada nadzorcza jest organem nadzorczym w spółkach kapitałowych. W spółce akcyjnej jest organem obligatoryjnym, natomiast w spółce z o.o. lub komandytowo-akcyjnej tego organu być nie musi. Jeżeli rada nadzorcza funkcjonuje w danej spółce generuje zawsze określone wydatki. Czy jednak można te wydatki zaliczyć do kosztów podatkowych?
Jeżeli źródłem przychodów osoby prawnej jest działalność statutowa, wydatki związane z tą działalnością mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów tylko w sposób bezpośredni.
W najbliższym czasie spodziewamy się uchwały 7 sędziów NSA w sprawie możliwości zaliczenia do kosztów podatkowych wydatków związanych z podwyższeniem kapitału zakładowego. O jej konsekwencje dla podatników zapytaliśmy Piotra Woźniakiewicza, menedżera w dziale prawno - podatkowym PricewaterhouseCoopers.
Wydatki na posiłki w restauracji dla kontrahentów spółki podczas spotkań biznesowych mieszczą się w pojęciu reprezentacji. W orzecznictwie sądowym dominuje pogląd, wedle którego nabyte usługi gastronomiczne nie muszą cechować się okazałością czy wytwornością, by być uznane za reprezentację.
Dywidenda to dochód wspólnika albo akcjonariusza z posiadanych przez niego udziałów albo akcji w spółce. Dochód ten stanowi część zysku uzyskanego przez spółkę, który został przeznaczony do podziału dla wspólników (akcjonariuszy).
Jeżeli kredyt i pożyczka zaciągnięte pierwotnie na działalność gospodarczą (finansowanie budowy obiektu stanowiącego składnik majątkowy spółki) spełniały kryterium celowości określone w art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (CIT), to należy uznać, że zaciągnięcie kredytu na refinansowanie uprzedniego kredytu i pożyczki, uprawnia spółkę do zaliczania do kosztów podatkowych odsetek od tego kredytu w dacie ich kapitalizacji.
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi zajął się kwestią dotyczącą skutków podatkowych darowizny w postaci sprzętu medycznego, otrzymanej przez zakład opieki zdrowotnej. Powstała bowiem wątpliwość, czy obdarowany zakład może korzystać ze zwolnienia podatkowego także wtedy, gdy daruje ten sprzęt innej placówce medycznej.
Zagraniczni przedsiębiorcy mogą prowadzić działalność gospodarczą w Polsce w formie oddziałów oraz przedstawicielstw, co wynika z zapisów ustawy o swobodzie działalności gospodarczej.
Podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych są między innymi jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej. Przepisy prawa nie wskazują konkretnie co to jest jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej. Przyjmijmy, że jednostka taka musi być co najmniej zorganizowana (posiadać strukturę organizacyjną) oraz posiadać władzę, która będzie nią zarządzać. Takie cechy posiada wspólnota mieszkaniowa.
Umowa murabaha jest podobna w swym charakterze do kredytu kupieckiego. Jest to rodzaj finansowego instrumentu dłużnego, od którego wynagrodzenie powinno być traktowane na gruncie polskiego prawa podatkowego tak jak odsetki.
Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością zamierza kupić do sekretariatu oraz pomieszczeń biurowych kwiaty doniczkowe. Czy poniesione z tego tytułu wydatki stanowią koszty uzyskania przychodów
W prowadzeniu działalności gospodarczej zdarzają się sytuacje, w których kontrahent nie płaci przedsiębiorcy za sprzedane towary lub wykonane usługi. Niekiedy wierzycielowi uda się wyegzekwować należność, czasami do zapłaty w ogóle nie dochodzi, a upływ czasu powoduje przedawnienie przysługujących wierzycielowi świadczeń. W takich sytuacjach wierzyciel ponosi dwukrotnie stratę: nie uzyskuje zapłaty, a przedawnionej wierzytelności nie zaliczy do kosztów podatkowych.
Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością zajmuje się transportem, wykorzystuje w działalności gospodarczej kilka samochodów i jest zobowiązana do ponoszenia opłat za korzystanie ze środowiska. Czy opłaty te spółka może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów
Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością finansuje swoim pracownikom szkolenia i kursy o tematyce związanej z jej przedmiotem działalności. Czy poniesione na ten cel wydatki może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów
Koszty poczęstunku podanego podczas spotkania z kontrahentem (tzw. wydatki gastronomiczne), mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów bez względu na to, czy spotkanie miało miejsce w siedzibie podatnika, czy w restauracji lub innym lokalu gastronomicznym. Tak orzekł Wojewódzki Sąd Administracyjny w Bydgoszczy w precedensowym wyroku z dnia 1 czerwca 2010 r.
Na szczególną uwagę podatników podatku dochodowego od osób prawnych zasługuje wyrok NSA z dnia 18 maja 2010 r., sygn. II FSK 942/09, w którym Sąd uznał, że dniem poniesienia kosztu jest dzień ujęcia kosztu w księgach rachunkowych, bez potrzeby weryfikowania czy koszt ten został ujęty prawidłowo.
Na podstawie art. 7 ust. 3 pkt 4 ustawy o CIT przy ustalaniu dochodu stanowiącego podstawę opodatkowania nie uwzględnia się m.in. strat przedsiębiorców przejmowanych. Przepis ten dotyczy również sytuacji, w której spółka kapitałowa przejmuje inną spółkę kapitałową w trybie art. 492 § 1 pkt 1 kodeksu spółek handlowych.
Na początku 2010 r. skorzystałem z jednorazowej amortyzacji. W czerwcu 2010 r. zmodernizowałem tak rozliczony środek trwały. Czy wydatki modernizacyjne także mogę rozliczyć metodą jednorazowej amortyzacji?