REKLAMA

REKLAMA

Kategorie

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

CIT - koszty, Działalność gospodarcza

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Jak są opodatkowane dochody wspólników z tytułu umów menedżerskich?

Bez względu na to, czy umowy menedżerskie zostaną zawarte w ramach działalności gospodarczej, czy też poza nią, przychody z tytułu ich wykonywania będą zaliczane do przychodów z działalności wykonywanej osobiście i opodatkowane według jednakowych zasad. Zasady te wyłączają możliwość kwalifikowania przychodów z umów menedżerskich, nawet tych, które są zawierane w ramach działalności gospodarczej, jako przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej, a tym samym opodatkowania ich 19% podatkiem liniowym.

Jak ustalić koszt podatkowy przy sprzedaży wierzytelności własnych?

Aktualnie toczy się spór między organami podatkowymi i sądami czy przy sprzedaży wierzytelności własnych podatnik może uznać za koszty uzyskania przychodów kwotę brutto (z VAT), czy netto sprzedawanej wierzytelności.

Czy w czasie zawieszenia działalności przedsiębiorca może zaliczać wydatki do kosztów?

Jeżeli zobowiązanie do ponoszenia wydatków wynika z umów zawartych przed zawieszeniem działalności gospodarczej, to takie wydatki mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.

Czy można kontynuować odliczanie straty po podjęciu zawieszonej działalności gospodarczej ?

Od 10 lat prowadzimy w formie spółki cywilnej działalność gospodarczą w zakresie świadczenia usług poligraficznych. W 2007 r. ponieśliśmy stratę na prowadzonej działalności. Stratę odliczamy od 2008 r. Od 1 stycznia 2012 r. planujemy zawiesić na rok prowadzenie działalności gospodarczej. Czy po jej podjęciu, będziemy mogli kontynuować odliczanie straty.

REKLAMA

Jak rozliczać usługi serwisowania wyrobów strefowych wykonywane poza SSE?

Usługi związane z serwisowaniem sprzedawanego wyrobu wykonywane poza terenem specjalnej strefy ekonomicznej są ściśle związane z zakresem działalności strefowej polegającej na produkcji i sprzedaży wyrobów. A zatem koszty związane z wykonywaniem tych usług mogą być zaliczone na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: ustawa o CIT) do kosztów uzyskania przychodów w ramach działalności zwolnionej z opodatkowania.

Jakie są skutki nieważnej umowy dla przychodów i kosztów?

Kwestia nieważności umów i jej wpływu na rozliczenia podatkowe jest od lat kontrowersyjna. Organy podatkowe uważają, że nieważne umowy nie mogą powodować powstania przychodów ani kosztów podatkowych. Inaczej argumentują sądy administracyjne i to z ich tezami warto się zapoznać na wypadek sporu z fiskusem.

Czy koszty kredytu na wypłatę dywidendy są kosztem podatkowym?

W dniu 17 marca 2011 r. zapadł wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego w sprawie o sygn. akt II FSK 2004/09 - ważny dla spółek akcyjnych i z o.o. finansujących wypłatę dywidendy pożyczką albo kredytem. Sąd uznał, że poniesione wydatki (np. odsetki od kredytu) nie są kosztem.

Kiedy przedsiębiorca może prowadzić więcej niż jedną pkpir?

Więcej niż jedną podatkową księgę przychodów i rozchodów może prowadzić ten przedsiębiorca, który prowadzi przedsiębiorstwo wielozakładowe. Czyli przykładowo ma kilka oddzielnych sklepów, zakładów produkcyjnych, czy punktów usługowych. Wtedy musi prowadzić odrębne księgi w każdym zakładzie albo prowadzić jedną księgę w miejscu wskazanym jako jego siedziba, pod warunkiem, że w poszczególnych zakładach jest prowadzona co najmniej ewidencja sprzedaży.

REKLAMA

Czy koszty napraw gwarancyjnych powinny być potrącane w dacie ich poniesienia?

Spółka produkuje i sprzedaje maszyny, które również serwisuje w tym w ramach udzielonej gwarancji jakości. Naprawy gwarancyjne Spółka realizuje m.in. za pośrednictwem innych podmiotów ale koszty tych napraw ponosi sama Spółka (podmioty zewnętrzne obciążają tymi kosztami Spółkę). Kiedy należy zaliczać do kosztów uzyskania przychodów wydatki na te naprawy?

Czy wydatek na zagubiony przez pracownika w delegacji bilet może być kosztem podatkowym?

Jeżeli podatnik zamierza zaliczyć wydatek do kosztów uzyskania przychodów, musi wykazać związek pomiędzy poniesieniem kosztu a uzyskaniem przychodu oraz posiadać dokumenty świadczące o poniesieniu wydatku. Zagubienie dokumentów potwierdzających wydatki jest zawsze kłopotliwe i może (ale nie musi) doprowadzić do wyłączenia danego wydatku z kosztów podatkowych.

Czy usługi fizjoterapeutyczne są zwolnione z VAT?

Chciałbym otworzyć firmę świadczącą usługi fizjoterapeutyczne. Zabiegi fizjoterapeutyczne wykonywane będą bezpośrednio przez osoby posiadające stosowne kwalifikacje zawodowe, (pracownicy lub zleceniobiorcy). Firma nie będzie miała statusu zakładu opieki zdrowotnej. Czy te usługi będą opodatkowane VAT, czy zwolnione?

Stawki abonamentu RTV na 2012 rok. Sprawdź ile zapłacisz

Abonament za używanie odbiornika telewizyjnego i radiofonicznego w 2012 r. wyniesie 222 zł. Oznacza to wzrost abonamentu RTV o 16,2 zł w stosunku do 2011 r. Można zmniejszyć abonament RTV korzystając z przewidzianych w przepisach zniżek.

Jak kwalifikować catering dla celów VAT w świetle orzeczeń ETS?

Gdy dominującym elementem cateringu jest świadczenie usług, to działalność w tym zakresie będzie opodatkowana według stawki właściwej dla usług związanych z wyżywieniem (w Polsce możliwość stosowania stawki 8 %). Jeśli zaś zasadniczą częścią świadczenia jest dostarczanie dań bez usług towarzyszących - opodatkować je należy według stawki właściwej dla towaru dostarczanego (5 lub 23 %).

Kto może podpisać roczne zeznanie CIT-8?

Jednym z elementów prawidłowo sporządzonego zeznania rocznego CIT-8 jest jego podpisanie. W ten sposób oświadcza się prawdziwość zawartych w nich danych pod rygorem odpowiedzialności karnej. Nie każdy jednak może to poświadczyć swoim podpisem.

Na paragonie musi być imię i nazwisko przedsiębiorcy

Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, a więc przedsiębiorcy, posługują się w ramach prowadzonej działalności jakąś nazwą, która czasami zawiera w sobie imię i nazwisko tej osoby a czasami nie.

Jak rozliczyć w VAT nabycie towarów od podatnika nie mającego siedziby na terytorium Polski?

Spółka posiadająca siedzibę we Włoszech (zwana dalej Spółką lub Podatnikiem) dokonuje na terytorium Polski dostaw towarów. Spółka jest zarejestrowana na potrzeby polskiego podatku od towarów i usług, jednakże nie posiada w Polsce stałego miejsca prowadzenia działalności.
Spółka ma wątpliwości w jaki sposób w obecnie obowiązującym stanie prawnym (od 1 kwietnia 2011 r.) powinna dokumentować dokonywane dostawy krajowe.

Czy zawsze świadczenie usług przewozu osób musi być dokumentowane kasą fiskalną?

Analiza przepisów regulujących kwestie związane z obowiązkiem ewidencji świadczonych usług za pomocą kas rejestrujących prowadzi do wniosków, że praktycznie każde usługi polegające na odpłatnym przewozie osób polegają rejestracji na ww. urządzeniu.

Jakie są skutki rozszerzenia zakresu działalności o czynności opodatkowane VAT?

Rozszerzenie zakresu prowadzonej działalności u podatnika zarejestrowanego na potrzeby podatku od towarów i usług w zasadzie nie wywołuje żadnych konsekwencji na gruncie regulacji podatkowych. Inaczej rzecz się będzie przedstawiać, gdy osoba prowadząca działalność gospodarczą, która wykonywała czynności korzystające ze zwolnienia, podejmie decyzję o uruchomieniu drugiego profilu działalności – już opodatkowanego VAT.

Czy wydatki na poszukiwanie najemcy są kosztem uzyskania przychodów?

Z osiąganiem przychodów z najmu lokali wiąże się konieczność ponoszenia kosztów, w tym związanych z poszukiwaniem najemców. Deweloperzy realizujący duże projekty budowlane (budynki biurowe, galerie handlowe, centra magazynowe) powszechnie korzystają w tym zakresie z zewnętrznych doradców do spraw nieruchomości, którzy na ich zlecenie prowadzą poszukiwania potencjalnych najemców.

Czy wydatki na przystąpienie do przetargu są kosztem podatkowym?

Podmioty starające się o zamówienia publiczne mogą zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów, w myśl art. 15 ust. 1 ustawy o CIT, wydatki poniesione w związku z przygotowaniem się i uczestnictwem w procedurach przetargowych – i to niezależnie od wyniku tych przetargów.

Czy diety z tytułu podróży służbowej przedsiębiorcy można zaliczyć do kosztów?

Osobom prowadzącym działalność gospodarczą przysługuje prawo uwzględniania w kosztach uzyskania przychodu wartości diet za czas podróży służbowych w ramach określonego limitu, tj. do wysokości diet przysługujących pracownikom.

Czy wydatki związane z przekształceniem firmy można zaliczyć do kosztów podatkowych?

Koszty związane z przekształceniem, poniesione przez przedsiębiorcę, stanowią koszty uzyskania przychodu w rozumieniu art. 22 ust. 1 ustawy o PIT.Chodzi tu np. o wydatki poniesione na usługi konsultingowe, doradcze, notarialne i podatek od czynności cywilnoprawnych.

Czy wydatki pokryte z pieniędzy uzyskanych z dotacji unijnej można zaliczyć do kosztów?

Otrzymana przez przedsiębiorcę jednorazowa dotacja przeznaczona na zakup środków trwałych nie stanowi przychodu, ale też nie jest kosztem uzyskania przychodów.

Które wydatki związane z podwyższeniem kapitału nie są kosztem podatkowym?

24 stycznia 2011 r. została podjęta uchwała 7 sędziów NSA (sygn. akt II FPS 6/10) istotna dla oceny, które wydatki poniesione przez spółkę akcyjną w związku z podwyższaniem jej kapitału są kosztem uzyskania przychodu dla spółki. Zdaniem NSA wydatki związane z emisją nowych akcji, bez których nie jest możliwe podwyższenie przez spółkę akcyjną kapitału zakładowego, nie są kosztami uzyskania przychodów, stosownie do reguł wyrażonych w art. 12 ust. 4 pkt 4 i art. 7 ust. 1 i 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Jak zaliczać do kosztów niskocenne środki trwałe?

Składniki majątkowe, takie jak np. drobne wyposażenie kuchenne i gastronomiczne, należą do tzw. niskocennych środków trwałych, czyli środków trwałych o wartości początkowej nieprzekraczającej 3.500 zł. Zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: ustawy o CIT), koszty nabycia tego typu środków mogą być rozliczane wyłącznie w oparciu o przepisy dotyczące amortyzacji podatkowej (art. 16a-16m).

Rozliczenie zakupu złomu od 1 kwietnia 2011 r.

1 kwietnia 2011 r. wchodzi w życie większość regulacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy – Prawo o miarach. Według nowych zasad będzie rozliczany m.in. zakup złomu.

Czy kary za nieterminowe wykonanie usług są kosztami uzyskania przychodu?

Spółka świadczy usługi transportu i konwojowaniu pieniędzy, a także zasilania bankomatów w gotówkę. Umowa z kontrahentem przewiduje kary umowne z powodu nieterminowego wywiązania się z umowy. Czy takie kary można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu?

Czy alkohol i obiad w restauracji można zaliczyć do kosztów podatkowych?

Wydatki na zakup żywności i napojów, w tym napojów alkoholowych podczas spotkań biznesowych w restauracji nie mogą stanowić kosztów uzyskania przychodów bez względu na to czy mają charakter wystawny, czy nie. Bez znaczenia jest fakt ich potencjalnego związku z przychodami, ponieważ są objęte wyłączeniem z art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: ustawa o CIT).

Czy pakiety medyczne dla pracowników są kosztami firmy?

Wydatki ponoszone przez spółkę na zapewnienie pracownikom opieki medycznej, mogą mieć wpływ na efektywność wykonywanej pracy. Zatem, wydatki te jako związane w sposób pośredni z uzyskiwanymi przychodami z prowadzonej działalności gospodarczej mogą stanowić stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: ustawa o CIT) – koszty uzyskania przychodów.

Jakie kwoty trzeba wpisywać w deklaracjach PIT-4R oraz PIT-8AR?


Jakie wartości powinien ująć w sporządzanych płatnik? Czy są to kwoty należne, czyli prawidłowo obliczone, czy też kwoty faktycznie pobrane (czyli również nieprawidłowo pobrane w wysokości wyższej bądź niższej od należnej)?

Czy odpis na zfśs jest kosztem podatkowym?

Jesteśmy firmą zatrudniającą obecnie średnio ok. 18 pracowników. Wkrótce, z uwagi na pozyskanie nowych zleceń zamierzamy zatrudnić kolejne 10 osób. Nie prowadziliśmy do tej pory zakładowego funduszu świadczeń socjalnych dla pracowników. Czy w związku z podwyższeniem liczby zatrudnienia będziemy musieli taki fundusz utworzyć? Czy ewentualne odpisy na zfśs będziemy mogli zliczyć do kosztów uzyskania przychodów firmy?

Czy do kosztów uzyskania przychodów można zaliczyć umorzone wierzytelności?

Umorzenie wierzytelności stanowi koszt podatkowy, jeśli dotyczy przychodów opodatkowanych zaliczonych do przychodów należnych, zgodnie z art. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Czy trzech współwłaścicieli lokalu powinno wystawiać trzy faktury za najem?

Jeżeli każdy ze współwłaścicieli jest podatnikiem VAT zobowiązanym do jego rozliczenia w zakresie świadczonych usług najmu lokalu użytkowego, winny być wystawiane trzy odrębne faktury VAT z tytułu świadczenia usług najmu przez każdego ze współwłaścicieli, w zakresie posiadanego udziału w lokalu użytkowym.

Czy do kosztów uzyskania przychodów można zaliczyć zwrot nakładów na zakup środka trwałego?

Dokonany w jakiejkolwiek formie zwrot nakładów poniesionych na zakup środka trwałego nie pozwala na zaliczenie tych wydatków do kosztów podatkowych. W szczególności również odpisy amortyzacyjne od tej części wartości środka trwałego, która została zwrócona podatnikowi, nie mogą stanowić kosztu uzyskania przychodu w prowadzonej działalności gospodarczej.

Jak należy prawidłowo dokumentować usługi transportu towarów w świetle ustawy o VAT?

Przepisy prawa podatkowego nie wymagają, aby poza kopią wystawianych faktur za transport na terytorium kraju oraz wewnątrzwspólnotowy transport towarów, przedsiębiorca dysponował oryginałami dokumentów przewozowych. Wystarczające jest posiadanie i przechowywanie w swojej dokumentacji kopii faktur VAT, do czasu upływu okresu przedawnienia zobowiązania podatkowego.

Czy powstanie zawinionego niedoboru spowoduje obowiązek naliczenia VAT?

W związku z powstaniem niedoborów zawinionych u przedsiębiorcy nie wystąpi obowiązek w podatku VAT należnym – czyli obowiązek opodatkowania powyższych niedoborów podatkiem od towarów i usług.

Jak prawidłowo określić moment zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów nieściągalnej wierzytelności?

Nieściągalną wierzytelność należy uznać za koszt, który nie ma bezpośredniego związku z przychodem danego roku podatkowego. Dlatego możliwe jest zakwalifikowanie takich wierzytelności do podatkowych kosztów uzyskania przychodów w dniu ich ujęcia w księgach rachunkowych (zaksięgowano), na podstawie otrzymanej faktury, albo innego dowodu.

Czy koszty wysyłki ponoszone przy sprzedaży towarów przez Internet są opodatkowane VAT?

Dokonując sprzedaży towarów, sprzedawca dokonuje wyłącznie dostawy towarów, nie świadczy usług pocztowych. Koszty dodatkowe które ponosi, wchodzą w skład jego podstawowej czynności, jaką jest sprzedaż towarów. Stanowiąca koszt dodatkowy, opłata pocztowa, jest jednym z poniesionych kosztów związanych ze świadczeniem głównym, która w efekcie kształtuje kwotę ostateczną żądaną od nabywcy.

Jak rozliczyć podatkowo wniesienie nieruchomości do spółki jawnej?

Prowadzę działalność gospodarczą. Zamierzam wkrótce z kolegą założyć spółkę jawną. Obaj wnosimy do spółki wkłady w różnych wartościach i w ten sposób zostanie określona wysokość udziałów dla każdego z nas. Jeśli chodzi o mój wkład do spółki to będzie to zabudowana nieruchomość o wartości ok. 600 tys. zł. W związku z tym mam pytanie, czy wniesiony przeze mnie w ten sposób wkład w postaci nieruchomości do spółki będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem dochodowym PIT?

Jaki podatek od nieruchomości nie wykorzystywanej w całości?

Jestem właścicielem spółki z o.o. Zamierzam kupić od innej spółki częściowo zabudowaną nieruchomość. Na tej nieruchomości o pow. 4 ha znajdują się: stróżówka, droga dojazdowa, suwnica z utwardzonym placem, hala produkcyjna i budynek biurowy. Nabytą nieruchomość będę wykorzystywał dopiero po kilku miesiącach po zakupie, z uwagi na przeniesienie całej firmy i działalności z dotychczasowej siedziby. Czy w związku z tym będę miał obowiązek zapłaty podatku od nowo nabytej nieruchomości już od momentu jej zakupu czy też może od chwili przeniesienia i rozpoczęcia tam działalności? Ponadto po przeniesieniu działalności do nowej siedziby spółka i tak nie będzie wykorzystywała całej nieruchomości bowiem zakup ten realizuję z myślą o przyszłości i powiększeniu produkcji w trakcie najbliższych lat.

Jak rozliczyć dotacje otrzymane z urzędu pracy na wyposażenie stanowiska pracy?

Pracodawca, który zamierza wyposażyć lub doposażyć stanowisko pracy dla skierowanego bezrobotnego, może złożyć do starosty właściwego ze względu na miejsce położenia tego stanowiska pracy lub siedzibę pracodawcy, wniosek o refundację ze środków Funduszu Pracy, kosztów wyposażenia lub doposażenia stanowiska pracy.

Inwestycja w obcym środku trwałym w kosztach podatkowych

Ustawy o podatkach dochodowych od osób prawnych i fizycznych nie definiują wprost pojęcia inwestycji w obcym środku trwałym, jednak znaleźć możemy wyjaśnienie samego pojęcia inwestycji.

Jakie skutki w PIT powoduje umorzenie udziałów w spółce ?

Umorzenie udziałów może nastąpić według ich wartości nominalnej, przy równoczesnym braku podstaw do szacowana przez organ podatkowy przychodów podatnika powstałych w związku z umorzeniem udziałów. Odnośnie ustalania kosztu uzyskania przychodu, koszt nabycia umarzanych udziałów powinien zostać ustalony zgodnie z art. 23 ust 1 pkt 38 ustawy o PIT, czyli w wysokości wydatków poniesionych na objęcie lub nabycie udziałów.

Czy garnitur z logo firmy można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów ?

Wydatki poniesione na nabycie stroju biznesowego ze stałym oznaczeniem firmy pozostają w ścisłym związku z prowadzoną działalnością gospodarczą i stanowi koszt uzyskania przychodów na podstawie art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: ustawa o PIT).

O czym należy wiedzieć tworząc oddział spółki zagranicznej

Zgodnie z definicją zawartą w ustawie o swobodzie działalności gospodarczej, oddział to wyodrębniona i samodzielna organizacyjnie część działalności gospodarczej, wykonywana przez przedsiębiorcę poza jego siedzibą lub poza głównym miejscem wykonywania działalności.

Do 20 stycznia zdecyduj o formie opodatkowania w 2012 roku

Podatnicy, którzy chcą zmienić w 2012 roku formę opodatkowania dochodów swojej firmy, czy dochodów z prywatnego najmu (albo ci którzy zaczynają od początku 2012 r. taką działalność a nie chcą rozliczać się wg skali podatkowej) powinni złożyć do 20 stycznia odpowiednie pisemne oświadczenie do naczelnika swojego urzędu skarbowego. W tym samym terminie muszą zawiadomić urząd skarbowy podatnicy rozpoczynający od początku 2012 roku prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów.

W 2011 roku likwidacja firmy nie będzie opodatkowana PIT


Od 1 stycznia 2011 r. ustawodawca przesunął moment opodatkowania na dzień faktycznego uzyskania przychodu ze sprzedaży składników majątku otrzymanych w wyniku likwidacji spółki. Został zlikwidowany tzw. podatek od likwidacji firmy.

Czy wydatek na zakup CB radia można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów


Prowadząc działalność gospodarczą związaną z transportem można zaliczyć zakup CB radia do kosztów uzyskania przychodów.

Stawki karty podatkowej w 2011 roku

Podatnicy rozliczający się w formie karty podatkowej zapłacą w 2011 r. nieco wyższy podatek. Stawki karty podatkowej rosną bowiem, jak co roku o wskaźnik inflacji.

Czy były ryczałtowiec może zaliczyć do kosztów stare nieściągalne wierzytelności

Od 2010 roku moja firm zmieniła sposób opodatkowania z ryczałtu ewidencjonowanego na rozliczenia wg skali podatkowej (prowadzę książkę przychodów i rozchodów). Przed okresem zmiany formy opodatkowania, tj. przed 2010 r. otrzymałem z sądu okręgowego nakaz zapłaty należności wobec niewypłacalnego dłużnika oraz dokument komornika stwierdzający nieściągalność długu. Czy mogę w związku z powyższym zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów w 2010 roku nieściągalną wierzytelność powstałą przed 2010 r., kiedy to wówczas rozliczałem się z urzędem w formie ryczałtu?

REKLAMA