REKLAMA
Zarejestruj się
REKLAMA
Prognoza Komisji Europejskiej zakładająca wzrost realnego PKB Polski na poziomie 2,7 proc. w 2024 r. oraz 3,2 proc. w 2025 r. jest zbliżona do przewidywań Ministerstwa Finansów, zwłaszcza zakładających wzrost realnego PKB w 2024 r. o 3 proc. i 3,4 proc. w 2025 r. - wskazał 15 listopada 2023 r. resort finansów.
Wszyscy płatnicy składek (w tym przedsiębiorcy) mają (od bieżącego roku) obowiązek posiadania profil na Platformie Usług Elektronicznych ZUS (PUE ZUS). Osoba, która dopiero startuje ze swoim biznesem musi pamiętać o tym, by założyć konto na PUE. Trzeba to zrobić w ciągu 14 dni od dnia rozpoczęcia prowadzenia działalności.
Polskie finanse publiczne są transparentne, obserwowane przez instytucje UE i niezależne instytucje ratingowe. Nie ma absolutnie mowy o ukrywaniu czegokolwiek – powiedziała minister finansów Magdalena Rzeczkowska.
Spory i konflikty zdarzają się wszędzie, w firmach rodzinnych również. Szczególnie, że często ceną, jaką płacą rodziny za swój sukces biznesowy jest pewna dysfunkcyjność, która objawia się w napięciach, nieporozumieniach i braku otwartej komunikacji. Gdy życie zawodowe miesza się z prywatnym, często trudno jest pogodzić różne role. W ramach sukcesji w firmach rodzinnych ważna jest więc mediacja, która odbywa się w kilku obszarach: między członkami rodziny (np. między małżonkami, między dziećmi i rodzicami, między rodzeństwem), ale także między przedsiębiorcą i kontrahentami, czy też między właścicielem firmy i pracownikami.
REKLAMA
Rodzinny biznes to częsty wybór Polaków. Jak wynika ze statystyk, w Polsce może być aż trzy miliony firm rodzinnych, a to oznacza, że jest to reprezentatywna grupa społeczna, która łączy ze sobą życie prywatne 
i zawodowe. O tym, jak to jest razem pracować, gdy łączą nas więzy krwi, rozmawiamy z dr n. prawnych Małgorzatą Rejmer, prowadzącą jedną z warszawskich kancelarii finansowych oraz z jej synem Dawidem Rejmerem, który również jest doktorem nauk prawnych, partnerem zarządzającym i sukcesorem rodzinnego biznesu. 
Zgodnie z jednolitą linią orzeczniczą Naczelnego Sądu Administracyjnego (w kontekście opodatkowania dochodów z najmu), to czy najem jest związany z prowadzeniem działalności gospodarczej, czy jest tzw. najmem prywatnym zależy od zamiaru podatnika (wynajmującego). Zatem to wynajmujący decyduje, czy przychody z najmu zaliczy do przychodów z działalności gospodarczej, czy nie. Wpływa to w oczywisty sposób na formę opodatkowania przychodów z najmu.
Krajowa Informacja Skarbowa w swojej interpretacji wyjaśniła, że przychód uzyskany ze sprzedaży lokalu użytkowego nie korzysta ze zwolnienia podatkowego na cele mieszkaniowe, nawet jeśli całość została przeznaczona na budowę budynku mieszkalnego.
Sprzedaż lokalu użytkowego po likwidacji działalności gospodarczej opodatkowanej ryczałtem ewidencjonowanym jest opodatkowana ryczałtem w wysokości 10%. Podatnik nie musi płacić podatku tylko wtedy, gdy do sprzedaży lokalu dojdzie po upływie sześciu lat, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym działalność została zlikwidowana. Takie stanowisko potwierdził Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji, której fragment przedstawiamy.
REKLAMA
Przedsiębiorca idzie na studia. Co może wliczyć w koszty uzyskania przychodu prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej?
Na czym polega przestępstwo firmanctwa? Jakie skutki prawne i podatkowe wywołuje ten proceder dla firmanta, firmującego i ich kontrahentów?
Rząd przedstawił projekt ustawy budżetowej na 2024 rok, który ma na celu zapewnienie stabilności finansowej kraju. Głównymi filarami tego projektu są bezpieczeństwo, wsparcie programów społecznych, ochrona zdrowia oraz strategie minimalizujące koszty obsługi długu Skarbu Państwa. W kontekście globalnych wyzwań, takich jak konflikt na Ukrainie, jakie kluczowe wskaźniki gospodarcze i założenia zostały uwzględnione w tym projekcie? Oto przegląd najważniejszych informacji.
Ministerstwo Finansów podniosło preferencyjną marżę październikowych obligacji 2-letnich, których oprocentowanie wynika ze stopy referencyjnej NBP i marże dla obligacji 4-, 6-, 10 i 12-letnich, których oprocentowanie uzależnione jest od inflacji - poinformował resort.
Za pośrednictwem aplikacji mobilnej e-Paragony Ministerstwa Finansów od 15 września 2023 r. kupujący będą mieli możliwość generowania unikalnych identyfikatorów. Umożliwią one bezpieczne przypisanie e-paragonów do konkretnych osób. Jest to istotny krok w procesie wdrażania elektronicznych dowodów zakupu. Nowe rozwiązanie ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa i zachęcenie zarówno klientów, jak i sprzedawców do korzystania z e-paragonów.
Małe klauzule dot. unikaniu opodatkowania stanowią przepisy szczególne wobec ogólnej klauzuli o unikaniu opodatkowania z art. 119a Ordynacji podatkowej. Co trzeba wiedzieć o tych klauzulach? Z przepisów dot. tych klauzul wynika jedno podstawowe zalecenie: podatnik powinien zadbać, aby jego działania miały biznesowe powody i nie wynikały przede wszystkim z chęci osiągnięcia korzyści podatkowej.
Powszechnie mówi się, że działalność gospodarcza jest opodatkowana „jednokrotnie", podczas gdy spółki „dwukrotnie". Z punktu widzenia przedsiębiorców „podatkiem" jest wszystko to, co płacą do Państwa lub instytucji Państwa. Nie ma dla nich znaczenia, czy zostało to nazwane „podatkiem", „składką", czy „daniną". Rozumiejąc „podatek" w szerokim tego słowa znaczeniu okazuje się, że działalności gospodarcze, spółki cywilne i jawne płacą 4 „podatki" a spółki kapitałowe i ich wspólnicy (sp. z o.o., p.s.a, S.A.) płacą 2 „podatki". Spółka komandytowa i komandytowo-akcyjna lokują się gdzieś pomiędzy tymi dwiema grupami.
Działalność gospodarczą bez konieczności rejestrowania w CEIDG i urzędzie skarbowym można prowadzić w ramach tzw. działalności nierejestrowanej. Ta forma aktywności gospodarczej przeznaczona jest dla osób, które prowadzą drobną aktywność. Od 1 lipca 2023 r. miesięczny próg przychodów dla działalności nierejestrowanej zwiększył się do kwoty 2,7 tys. zł brutto.
W dniu 10 lipca 2023 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu ulepszenia środowiska prawnego i instytucjonalnego dla przedsiębiorców, przedłożony przez ministra rozwoju i technologii. Rząd chce wprowadzić kolejne uproszczenia dotyczące prowadzenia firm. Chodzi m.in. o prostsze zasady wykonywania działalności gospodarczej czy usprawnienia na rzecz sukcesji. Nowe przepisy ograniczyć mają też zbędne wymagania regulacyjne, co skutkować ma oszczędnością czasu i kosztów dla przedsiębiorców i obywateli. Teraz projekt trafi do prac legislacyjnych w Sejmie.
Kwestia wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą budzi, od początku funkcjonowania estońskiego CIT, spore wątpliwości po stronie podatników.
Od 13 czerwca 2023 r. będzie można składać wnioski o kolejny instrument wsparcia dla przedsiębiorców – tak zwany „Kredyt ekologiczny” współfinansowany w ramach Programu 3.1 - „Finansowanie działań promujących ochronę środowiska i klimat” FENG (Fundusze Unijne dla Nowoczesnej Gospodarki 2021-2027).
Już 22 maja 2023 r. wchodzi w życie ustawa o fundacji rodzinnej, dzięki której będzie można uniknąć rozdrobnienia majątku firmowego i rodzinnego przez członków rodziny po śmierci pierwotnego założyciela firmy. Celem nowych przepisów jest budowanie kapitału na całe pokolenia oraz jego akumulacja i zaspokojenie bieżących potrzeb rodziny. Komu w szczególności będzie przydatna fundacja rodzinna i jakie warunki należy spełniać by móc ją założyć?
22 maja 2023 r. wejdzie w życie ustawa o fundacji rodzinnej. Jakie zmiany w działalności firm rodzinnych przyniesie ta ustawa? Co trzeba wiedzieć o nowych przepisach?
Od października 2024 roku zmienią się zasady prowadzenia działalności gospodarczej przez małoletnich. Zmiany w tym zakresie zajdą w Kodeksie cywilnym, Kodeksie postępowania cywilnego, Prawie przedsiębiorców oraz w ustawie o Centralnej Ewidencji i Informacji Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy.
Czym jest fundacja rodzinna? Czy fundacja rodzinna jest wehikułem do unikania opodatkowania? Czy jest najlepszą formą prowadzenia działalności gospodarczej? Po co mi fundacja rodzinna skoro mam już spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością? Wyjaśniamy najczęstsze mity narosłe wokół fundacji rodzinnej.
Na czym polegają rozliczenia podatkowe i amortyzacja w przypadku najmu mieszkań w 2023 roku (zarówno w przypadku najmu prywatnego jak i najmu w działalności gospodarczej)?
Fundacja rodzinna, nowa w polskim prawie instytucja, zasługuje na uwagę ze względu na możliwość kumulacji, reinwestowania oraz wypłacania kapitału na korzystnych podatkowo warunkach. W artykule zostaną przedstawione przypadki, w których warto rozważyć utworzenie fundacji rodzinnej, a także jej sposób opodatkowania oraz korzyści, jakie przynosi.
W lutym 2023 roku rząd podjął decyzję o przesunięciu terminu wejścia w życie przepisów zobowiązujących firmy do wdrożenia usługi e-Doręczeń. Zresztą nie pierwszy raz. Według aktualnych informacji elektroniczna komunikacja z urzędami ruszy nie później niż z początkiem stycznia 2024 r. Ponadto komunikat wskazujący konkretną datę implementacji odpowiednich systemów zostanie opublikowany w dzienniku ustaw z przynajmniej 90-dniowym wyprzedzeniem, a organizacje figurujące w KRS będą zmuszone dostosować się do zmian legislacyjnych w ciągu 30 dni.
KSeF to elektroniczny system wymiany faktur, który w Polsce będzie obowiązkowy od 1 lipca 2024 roku. Integracja z nim jest konieczna dla wszystkich firm i wymaga odpowiedniego przygotowania, zwłaszcza w kwestii digitalizacji danych i dokumentów biznesowych.
Polski Ład przyniósł duże zmiany na rynku wynajmu nieruchomości. Od 2023 roku, osoby fizyczne osiągające przychody z tzw. najmu prywatnego mogą je opodatkowywać wyłącznie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, bez możliwości odliczenia kosztów uzyskania przychodów. A jak powinni rozliczać się podatkowo przedsiębiorcy, którzy wynajmują mieszkania w ramach prowadzonej działalności gospodarczej?
ZUS nie może kwestionować kwoty zadeklarowanej przez osobę prowadzącą działalność gospodarczą jako podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne, jeżeli mieści się ona w granicach określonych ustawą o systemie ubezpieczeń społecznych - orzekł Sąd Najwyższy w wyroku z 2 marca 2023 r.
Pracownicy często zastanawiają się, czy zatrudnienie w oparciu o umowę o pracę jest dla nich najkorzystniejszym rozwiązaniem. Zdarzają się sytuacje, w których prowadzenie własnej działalności i świadczenie usług na podstawie B2B pozwala osiągnąć więcej korzyści. Jednakże należy dokładnie przeanalizować kwestie związane z prowadzeniem działalności na rzecz byłego bądź obecnego pracodawcy, ponieważ nałożone zostały pewne ograniczenia w tej kwestii. Na co powinna zwrócić uwagę osoba, która chciałaby zmienić formę współpracy z pracodawcą z umowy o pracę na świadczenie usług B2B (tzw. samozatrudnienie)?
Osoba fizyczna prowadzi działalność nierejestrowaną jako miejski przewodnik. Osoba ta nie jest zarejestrowana jako podatnik VAT. Czy mimo to na prośbę nabywcy usługi może wystawić fakturę?
W dniu 12 stycznia 2023 r. Minister Finansów udzielił odpowiedzi na interpelację poselską nr 37882 w sprawie opodatkowania budynków mieszkalnych zajętych na działalność gospodarczą. Niestety odpowiedź Ministra Finansów wpisuje się w niekorzystną dla podatników linię orzeczniczą dotyczącą opodatkowania budynków mieszkalnych przez podatników prowadzących działalność gospodarczą w zakresie wynajmu. Podejście prezentowane przez fiskusa - zdaniem ekspertów PwC Polska - pozostawia jednak pewne wątpliwości.
W styczniu dochody budżetu wyniosły 54,5 mld zł, wydatki 43,3 mld zł, a nadwyżka wyniosła 11,2 mld zł – podało Ministerstwo Finansów w komunikacie.
Zaledwie niespełna 22 tysięcy – tyle faktur zostało do tej pory wystawionych przez firmy w Krajowym Systemie e-Faktur. To niewiele zważywszy na fakt, że resort finansów szacuje liczbę przetwarzanych przez system dokumentów na 2,5 mld dokumentów rocznie. Zdaniem przedsiębiorców, te liczby potwierdzają, że przesunięcie obowiązku dostosowania firm do KSeF, to dobry krok.
Niektórzy przedsiębiorcy mają prawo po raz pierwszy w zeznaniu rocznym za 2022 rok odliczyć od dochodu lub przychodu wydatki na nabycie terminala płatniczego oraz wydatki związane z obsługą transakcji płatniczych przy użyciu terminala płatniczego. Kto i jak może skorzystać z tej ulgi podatkowej?
Większość księgowych słyszała już o KSeF; gorzej jest ze znajomością szczegółów działania systemu. Księgowi nie ufają działaniom informacyjnym Ministerstwa Finansów i nisko oceniają jakość tworzonych przez resort przepisów. Wprowadzenie obowiązku korzystania z KSeF planowane jest obecnie na 1 lipca 2024 r.
Na podstawie przepisów nowelizacji przepisów podatkowych obowiązującej od 1 lipca 2022 r. (tzw. Polski Ładu 2.0), można w rozliczeniu za 2022 rok (do 2 maja 2023 r.) dokonać zmiany formy opodatkowania dochodów z działalności gospodarczej osiągniętych w 2022 roku. To wyjątkowa możliwość zmiany formy opodatkowania po zakończeniu roku podatkowego. Zatem przedsiębiorcy mają szansę wyboru najodpowiedniejszej formy rozliczenia podatkowego za 2022 rok. Jakie ryzyka wiążą się z tym wyborem? O czym koniecznie trzeba wiedzieć? Wyjaśniają eksperci z PwC Polska.
Ministerstwo Finansów rozważa poszerzenie ulgi rehabilitacyjnej na dalszych krewnych oraz zmiany w ryczałcie od najmu nieruchomości w sytuacji, w której rozlicza się wspólnie małżeństwo – powiedział 9 lutego 2023 r. na konferencji prasowej dyrektor Departamentu Podatków Dochodowych w MF Jarosław Szatański.
8 lutego 2023 r. Ministerstwo Finansów rozpoczęło konsultacje publiczne projektu ustawy o zmianie ustawy o wymianie informacji podatkowych z innymi państwami oraz niektórych innych ustaw - wdrażającej unijną dyrektywę DAC7. Przepisy tej ustawy mają na celu ujednolicenie obowiązków sprawozdawczych operatorów platform cyfrowych. Zdaniem resortu finansów nowe przepisy pomogą w ograniczaniu szarej strefy w internecie. Wejście w życie tej ustawy zaplanowano (pierwotnie) na 1 maja 2023 r. [Aktualizacja] Przesunięto termin wejścia w życie tej nowelizacji na 1 września 2023 r.
e-Doręczenia. Przedsiębiorcy zakładający działalność gospodarczą w CEIDG od 1 lutego 2023 r. będą musieli podać adres mailowy do e-Doręczeń korespondencji z urzędami.
Pocztą elektroniczną rozsyłane są fałszywe wiadomości w języku angielskim, których autor podszywa się pod Ministerstwo Finansów (MF) lub Krajową Administrację Skarbową (KAS).
W ramach programu Poland Prize zagraniczne startupy, w tym ukraińskie, mogą liczyć na wsparcie finansowe wynoszące do 300 tys. zł oraz opiekę partnera biznesowego - poinformowała 19 stycznia 2023 r. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości. Nabór wniosków trwa do 31 stycznia 2023 r.
Prowadzę jednoosobową działalność gospodarczą. W 2022 r. obrót przekroczył 200 000 zł. Dysponuję m.in. trzema nieruchomościami. W związku z planowaną od kwietnia 2023 r. likwidacją działalności gospodarczej zamierzam wynajmować te nieruchomości (byłby to najem prywatny). Planowany obrót to 5000 zł na miesiąc z jednego lokalu użytkowego oraz łącznie 5000 zł z dwóch mieszkań. Dodam, że obroty w okresie styczeń - marzec 2023 r. będą też po ok. 10 000 zł na miesiąc. Jakie skutki w VAT ma opisywany przypadek? Czy jako wynajmujący muszę być czynnym podatnikiem VAT? Czy należy naliczyć VAT w związku z planowanym, jeszcze przed zakończeniem działalności, wycofaniem nieruchomości ze środków trwałych? Odliczono VAT od zakupu, ale nieruchomości były wykorzystywane w działalności ponad 10 lat i nie dokonywano ulepszeń. Czy jeśli wystąpi zwolnienie przy przekazaniu, to zaistnieje obowiązek korekty VAT naliczonego?
REKLAMA