REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Faktura VAT, Kontrola podatkowa

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Usługa turystyczna opłacona bonem turystycznym a VAT

Bon turystyczny a VAT. Wykonanie usługi turystycznej w zamian za bon turystyczny podlega opodatkowaniu podatkiem VAT na zasadach określonych w ustawie o VAT właściwych dla świadczonych usług. Świadczenie usługi turystycznej w całości lub w części opłaconej bonem turystycznym dokumentowane jest paragonem lub fakturą VAT na zasadach ogólnych. Ministerstwo Finansów w odpowiedzi na pytanie redakcji portalu infor.pl udzieliło wyjaśnień odnośnie opodatkowania VAT usług turystycznych, za które zapłata została uiszczona bonem turystycznym.

E-faktury od 2022 r. Pilotaż od października 2021 r.

E-faktury są już na kolejnym etapie procesu legislacyjnego. Ustawodawca chce wspólnie z biznesem testować nowe rozwiązanie już od października 2021 r., tak aby jak najwięcej firm korzystało w pełni z e-faktury w 2022 r. Korzystanie z e-faktury stanie się obligatoryjne od 2023 r.

Kary umowne w budownictwie - rozliczanie VAT

Kary umowne w budownictwie - rozliczanie VAT. Realizacja projektów budowlanych nie zawsze przebiega zgodnie z złożeniami. Wpływ na to ma wiele czynników, z którymi muszą mierzyć się zarówno wykonawcy, jak i inwestorzy. Rosnące ceny materiałów budowlanych lub ograniczony dostęp do nich, brak wykwalifikowanej kadry, opóźnienia podwykonawców czy też błędy w dokumentacji, to chleb powszedni przy realizacji kontraktów budowlanych. Jak ograniczyć zatem ryzyko prawno-podatkowe przy kontraktach budowlanych?

Anulowanie faktury – zasady, przesłanki, praktyka organów podatkowych

Anulowanie faktury. Faktura jako dokument wskazujący podatek naliczony jak i uprawniający do odliczenia podatku naliczonego stanowi fundament podatku od towarów i usług. Z tego powodu, powinno się unikać jakichkolwiek błędów przy jej sporządzaniu. Jednak, przy zachowaniu nawet największej staranności można popełnić pomyłkę. Z tego powodu warto wiedzieć, co zrobić z błędne sporządzoną fakturą, kiedy należy dokonać korekty, a kiedy i w jaki sposób podatnik będzie mógł ją anulować.

Wystawianie faktur do paragonów

Wystawianie faktur do paragonów. Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (dalej: „ustawa o VAT”) podatnik dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej jest zobowiązany prowadzić ewidencję tej sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej. Ponadto podatnik ten musi także wystawić i wydać klientowi paragon fiskalny lub fakturę w postaci papierowej lub elektronicznej.

Wystawienie faktury osobie fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej a rejestracja transakcji na kasie fiskalnej

Wystawienie faktury a kasa fiskalna. Przepis art. 111 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (dalej: ustawa o VAT) określa generalną zasadę, w myśl której sprzedaż dokonywana na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych (w uproszczeniu: konsumentów), obligatoryjnie wymaga zaewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej. Pod pewnymi warunkami przedsiębiorcy mogą jednak skorzystać ze zwolnienia z obowiązku dokumentowania transakcji za pomocą paragonów fiskalnych. Czy w przypadku wystawienia faktury na rzecz konsumenta podatnik zwolniony jest z obowiązku zarejestrowania transakcji przy pomocy kasy fiskalnej?

Czynności sprawdzające a ulgi podatkowe

Czynności sprawdzające. Ulgi podatkowe są preferencjami dla podatników, dlatego możliwość skorzystania z nich jest ograniczona i wymaga spełnienia określonych warunków. Organy podatkowe w sposób szczególny mogą kontrolować skorzystanie przez podatnika z ulg, ponieważ formalnie nie muszą wszczynać kontroli podatkowej, a wystarczy sformalizowana procedura, jaką są czynności sprawdzające.

Faktura korygująca a zakończenie działalności gospodarczej

Faktura korygująca a zakończenie działalności gospodarczej. Zasady wystawiania faktur korygujących między czynnymi podatnikami VAT nie budzą większych wątpliwości. Kwestia ta staje się jednak bardziej skomplikowana, jeżeli jedna ze stron transakcji zlikwidowała już działalność gospodarczą. Gdy to sprzedawca, który zlikwidował działalność, ma wystawić korektę, zdaniem organów nie ma takiego prawa. Zajmują one takie stanowisko mimo korzystnych orzeczeń.

E-faktury - od kiedy, czy będą obowiązkowe?

E-faktury (faktury ustandaryzowane) mają wejść w życie 1 października 2021 r. Jaki jest cel wdrożenia e-faktur? Jak będzie działał system? Czy e-faktury będą obowiązkowe?

Jak rozliczyć faktury korygujące in minus po stronie sprzedawcy?

Faktury korygujące in minus - jak rozliczyć. Ustawa z dnia 27 listopada 2020 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2419, dalej jako: ustawa zmieniająca) wprowadziła pakiet rozwiązań tzw. SLIM VAT, który od początku bieżącego roku określa zasady rozliczania faktur korygujących in minus.

Paragon a faktura VAT

Paragon a faktura VAT. W przypadku transakcji między podatnikami VAT, zasadą ogólną jest dokumentowanie ich za pomocą faktur. Wyjątkiem jest wystawienie paragonu, który został uznany za fakturę uproszczoną. Kiedy sprzedawca ma prawo go wystawić? W jakich sytuacjach i jak będzie wyglądać faktura korygująca?

Mniejsze wpływy z kontroli podatników w 2020 r.

Kontrola podatkowa. Organy kontrolne są coraz bardziej skuteczne w wykrywaniu nieprawidłowości, a zmniejszenie wpływów z kontroli w 2020 r. to wynik pandemii - ocenili 20 kwietnia 2021 r. podczas webinarium poświęconego zagadnieniom ryzyka w sprawach podatkowych eksperci firmy Deloitte.

Faktury ustrukturyzowane jako rodzaj faktur elektronicznych

Rządowe Centrum Legislacji udostępniło kolejny projekt nowelizacji ustawy o VAT, w którym dopuszcza się stosowanie faktur ustrukturyzowanych jako dopuszczaną formę dokumentowania transakcji. W nowych przepisach będzie ona występowała jako forma faktury elektronicznej, a zasady jej stosowania będą określać ogólne regulacje dotyczące faktur elektronicznych, z wyjątkiem przepisów szczególnych wprowadzanych tą nowelizacją. Data wejścia w życie nowych regulacji to 1.10.2021 r.

Samofakturowanie – co warto wiedzieć?

Samofakturowanie to jedna z możliwości dokumentowania sprzedaży towarów i usług. Na czym polega i kto może stosować? Jak wystawiać korektę i duplikat faktury w procesie samofakturowania? Jak numerować faktury? Jak uwzględniać w JPK_VAT?

Czy podatnik nie może anulować dokumentu, który nazwał pod wpływem błędu „fakturą” podczas kontroli, czy to zakaz urojony?

Anulowanie dokumentu błędnie nazwanego fakturą. Problem, o którym mowa w tytule powstał w związku z niedawnym wyrokiem TSUE (z 18 marca 2021 r. - sygn. C 48/20), w którym stwierdza się, że jakoby prawo wspólnotowe sprzeciwia się przepisom podatkowym, które uniemożliwią skorygowanie w czasie kontroli faktur wystawionych w dobrej wierze pod wpływem błędu.

Kontrola podatkowa - większe kompetencje naczelników urzędów skarbowych

Kontrola podatkowa. Ministerstwo Finansów pracuje nad poszerzeniem zasięgu terytorialnego działania naczelników urzędów skarbowych w zakresie przeprowadzania czynności sprawdzających i kontroli. Zmiany te zawarte są w projekcie rozporządzenia, którego celem jest rozszerzenie kompetencji naczelników urzędów skarbowych do dokonywania kontroli podatkowych oraz czynności sprawdzających na teren całego województwa, w którym znajduje się siedziba danego naczelnika urzędu skarbowego, niezależnie od terytorium ich działania.

Wystawianie faktur VAT - zmiany

Wystawianie faktur VAT. Od 1 października 2021 r. [AKTUALIZACJA: Od 1 stycznia 2022 r.] podatnicy będą mogli nadal wystawiać papierowe oraz elektroniczne faktury - w dowolnym formacie lub ustrukturyzowanym. Faktury wystawiane w ustrukturyzowanym formacie będą trafiały do Krajowego Systemu e-Faktur (tzw. KSeF). Korzystanie z niego do końca 2022 r. będzie dobrowolne.

Mniej kontroli podatkowych podczas COVID-19

Kontrole podatkowe. Izby administracji skarbowej w ubiegłym roku wszczęły o 25% mniej kontroli podatkowych w porównaniu z 2019 rokiem. Spadki odnotowano we wszystkich województwach. Natomiast najwięcej takich działań rozpoczęła IAS w Warszawie, a najmniej – IAS w Opolu. Ostatnio nieprawidłowości zostały stwierdzone w przeszło 13 tys. przypadków. W minionym roku ustalenia kontroli przekroczyły 3,89 mld zł. Niemal połowa tej kwoty to efekt działań wspomnianej już IAS w Warszawie.

Jak przechowywać faktury?

Przechowywanie faktur VAT jest kluczowym elementem firmowej dokumentacji w kontekście prawa do odliczania VAT. Jak prawidłowo przechowywać faktury w firmie? W jaki sposób przechowywać faktury elektroniczne? Jak długo przechowywać faktury? Jak zapewnić autentyczność pochodzenia, integralność i czytelność faktur?

Korekta faktury uproszczonej

Jak skorygować fakturę uproszczoną? Przy wystawianiu paragonów do 450 zł będących fakturami uproszczonymi dochodzi do pomyłek przy podawaniu przez klienta numeru NIP. Co może zrobić sprzedawca, gdy klient zgłasza się z paragonem fiskalnym będącym fakturą uproszczoną, żądając skorygowania otrzymanego dokumentu poprzez zmianę błędnie podanego NIP na NIP prawidłowy?

Anulowanie faktury zwróconej przez odbiorcę

Anulowanie faktury. W praktyce gospodarczej nierzadko zdarzają się sytuacje, w których po wystawieniu faktury przez podatnika i przekazaniu jej odbiorcy, odbiorca fakturę odrzuca i zwraca wystawcy. Podatnicy w takiej sytuacji mają wątpliwości, jak z taką zwróconą fakturą postąpić. Czy taka faktura może zostać anulowana?

E-faktury od października 2021 r.

E-faktury. Ministerstwo Finansów liczy, że przedsiębiorcy będą mogli skorzystać z e-faktury już w październiku 2021 roku - poinformował podczas wideokonferencji wiceminister finansów Jan Sarnowski.

Faktura VAT przy płatności w ratach - jak wystawić?

Faktura VAT przy płatności w ratach. Dostawa licencji miała miejsce w dniu podpisaniu protokołu odbioru, tj. 31 grudnia 2020 r. Natomiast płatność rozłożono na dwie raty: pierwszą płatną w dniu sprzedaży, czyli 31 grudnia 2020 r., na 50% wartości licencji, oraz drugą na pozostałe 50% wartości licencji, płatną w terminie do 30 czerwca 2021 r. Jak w tej sytuacji prawidłowo wystawić fakturę VAT?

Obowiązek podatkowy w VAT - zasady szczególne

Obowiązek podatkowy w VAT. Zasadą ogólną w podatku od towarów i usług jest to, że obowiązek podatkowy powstaje w dacie dostawy towarów lub wykonania usługi. Przepisy o podatku od towarów i usług przewidują wyjątki od zasady ogólnej, wskazując szczególne zasady powstawania obowiązku podatkowego. Moment powstania obowiązku podatkowego jest jednym z elementów konstrukcyjnych ustawy o VAT i jest to element niezbędny do prawidłowego rozliczenia podatku za dany okres. Sytuację komplikuje dodatkowo szereg wyjątków od zasady ogólnej, a w wielu wypadkach może być przyczyną sporów z fiskusem.

Nota korygująca poza systemem e-Faktur

Nota korygująca nie będzie mogła być wystawiana w postaci ustrukturyzowanej do faktur ustrukturyzowanych w ramach Krajowego Systemu e-Faktur. Podatnik będą natomiast mieli możliwość wystawiać faktury korygujące według zasad dotychczas obowiązujących, jak i faktury korygującej w postaci faktury ustrukturyzowanej.

System e-Faktury - zwrot VAT w terminie 40 dni

e-Faktury a zwrot VAT. Po wprowadzeniu Krajowego Systemu e-Faktur zwrot VAT będzie możliwy już w terminie 40 dni. System ma wystartować od 1 października 2021 r.

E-faktury od 1 października 2021 r.- projekt nowelizacji ustawy o VAT i struktury logicznej

E-faktury - projekt. Ministerstwo Finansów rozpoczęło 5 lutego 2021 r. konsultacje publiczne projektu nowelizacji ustawy o VAT wprowadzającego e-fakturę ustrukturyzowaną, tj. fakturę elektroniczną wystawioną przy użyciu Krajowego Systemu e-Faktur. Będzie to ustandaryzowana forma dokumentu, przejrzysta i czytelna dla wszystkich użytkowników. W pierwszej fazie wdrażania ustrukturyzowanej e-faktury, polscy przedsiębiorcy będą z niej korzystać dobrowolnie. Podatnicy wybierający ustrukturyzowaną e-fakturę, otrzymają zwrot VAT o 1/3 szybciej – termin zwrotu skróci się dla nich o 20 dni, z 60 na 40. Nowe przepisy mają wejść w życie 1 października 2021 r. Również 5 lutego 2021 r. Ministerstwo Finansów rozpoczęło konsultacje podatkowe dotyczące struktury logicznej (schemy) ustrukturyzowanej e-Faktury.

Faktury korygujące u sprzedawcy a VAT – zmiany od 2021 roku

Faktury korygujące wystawia się w celu doprowadzenia dokumentacji księgowej do stanu odpowiadającego rzeczywistemu przebiegowi zdarzeń gospodarczych, przy czym w zależności od okoliczności, ich wystawienie wiąże się albo ze zwiększeniem, albo ze zmniejszeniem podstawy opodatkowania VAT i kwoty podatku naliczonego. Kwestią budzącą wątpliwość pozostaje moment rozliczenia korekt. W niniejszym artykule omówione zostaną zmiany, jakie w tym zakresie przyniosła ostatnia nowelizacja ustawy o podatku od towarów i usług (VAT), która weszła w życie 1 stycznia 2021 r.

Czy można odliczyć VAT na podstawie skanu lub zdjęcia faktury?

Czy skan lub zdjęcie faktury pozwala na odliczenie z niej VAT? Czy powinniśmy posiadać także faktury w formie papierowej, aby podczas ewentualnej kontroli podatkowej nie zarzucono nam, że odliczyliśmy VAT bezpodstawnie?

Pakiet Slim VAT od 1 stycznia 2021 r.

Pakiet Slim VAT, który wprowadza rozwiązania dotyczące uproszczenia rozliczania podatku VAT, został podpisany przez rezydenta. Nowe regulacje, z wyjątkiem niektórych przepisów, wchodzą w życie 1 stycznia 2021 r.

E-faktury - od 2021 r. dobrowolne, od 2023 r. obowiązkowe

E-faktury i KSeF to dwa nowe, planowane przez resort finansów rozwiązania w podatku VAT. Ministerstwo Finansów poinformowało 17 grudnia 2020 r., że projekt ustawy dotyczący e-faktur i centralnej bazy e-faktur - tj. Krajowego Systemu e-faktur (KSeF) już niebawem trafi do konsultacji publicznych. E-faktury będą stanowić rodzaj faktur elektronicznych, wystawianych i otrzymywanych za pośrednictwem KSeF. Pod koniec 2021 r. e-faktury mają zostać wdrożone w formule dobrowolnej, a następnie od 2023 r. obowiązkowej - poinformował wiceminister finansów Jan Sarnowski.

Sztuczne utrzymywanie stanu wymagalności zobowiązania podatkowego

Sztuczne utrzymywanie stanu wymagalności zobowiązania podatkowego było przedmiotem rozstrzygnięcia sądu administracyjnego. Sąd uznał, że w przypadku gdy od dnia wszczęcia postępowania karno-skarbowego do dnia wydania zaskarżonej decyzji nie były podejmowane w postępowaniu karno-skarbowym żadne czynności procesowe, należy uznać, że postępowanie to zostało wszczęte w celu sztucznego utrzymania stanu wymagalności zobowiązania podatkowego.

Faktury elektroniczne ustrukturyzowane w 2021 roku

Faktury elektroniczne ustrukturyzowane będą nowym rodzajem faktur elektronicznych. Będzie to jednolity w skali kraju format faktury elektronicznej. W Ministerstwie Finansów przygotowywana jest nowelizacja ustawy o VAT, która da podatnikom VAT możliwość wystawiania faktur ustrukturyzowanych, jako jednej z dopuszczanych form dokumentowania sprzedaży obok faktur papierowych i obecnie występujących w obrocie gospodarczym faktur elektronicznych. Faktury elektroniczne ustrukturyzowane będzie można wystawiać i otrzymywać za pośrednictwem systemu teleinformatycznego, tj. Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Projekt nowelizacji ma zostać przyjęty przez Radę Ministrów i skierowany do Sejmu w I kwartale 2021 roku. Czym będą faktury elektroniczne ustrukturyzowane? Czym będzie Krajowy System e-Faktur (KSeF)?

Przechowywanie faktur wyłącznie w formie elektronicznej

Coraz więcej podatników VAT decyduje się na wystawianie i przechowywanie faktur jedynie w formie elektronicznej. Wątpliwości budzi jednak możliwość archiwizowania i przechowywania w formie elektronicznej faktur otrzymanych w formie papierowej. Czy faktury papierowe można przechowywać wyłącznie w formie elektronicznej?

Faktury uproszczone bez zmian - trzeba stosować objaśnienia

23 listopada 2020 r. Ministerstwo Finansów poinformowało PAP, że proponowane podczas konsultacji podatkowych zmiany dotyczące faktur uproszczonych nie będą procedowane, a do tych faktur podatnicy powinni stosować zasady przedstawione przez MF w ostatnich objaśnieniach podatkowych.

Jaki adres spółki na fakturze?

Spółka z o.o. będąca czynnym podatnikiem VAT powinna podać na fakturze (zarówno fakturze sprzedaży jak i zakupu) właściwy adres, zgodny z wpisem w Krajowym Rejestrze Sądowym. W zgłoszeniu rejestracyjnym w zakresie podatku od towarów i usług VAT-R oraz w rejestrze przedsiębiorców KRS, adres siedziby spółki zawiera ulicę, miejscowość, kod pocztowy oraz miejscowość poczty. Dlatego na fakturze trzeba zapisać zarówno miejscowość siedziby spółki jak i nazwę miejscowości poczty.

Weryfikacja rozliczeń kontrahentów podczas kontroli podatkowej

W trakcie kontroli podatkowej przeprowadzanej u podatnika organy skarbowe mogą dokonać weryfikacji rozliczeń jego kontrahentów. W ten sposób poznają dokładny przebieg transakcji i mogą zweryfikować, czy obie jej strony wykazały ją poprawnie na potrzeby podatkowe.

Jak i kiedy można anulować fakturę VAT?

Organy podatkowe wskazują, że zasadniczo korekta treści pierwotnie wystawionej faktury VAT powinno nastąpić przez wystawienie przez sprzedawcę faktury korygującej. Czasem jednak wystawiona faktura nie została wprowadzona do "obrotu prawnego" co oznacza, że wystawca nadal posiada 2 egzemplarze faktury i nie wysłał nikomu (np. kontrahentowi) żadnego jej egzemplarza. W takiej sytuacji nie ma podstaw do poprawienia błędów w fakturze poprzez wystawienie faktury korygującej ale za to można anulować taką fakturę.

Centralny Rejestr Faktur od 2021 r. Co czeka podatników?

Centralny Rejestr Faktur ma zostać uruchomiona w połowie 2021 r. Trafią tam e-faktury wystawiane przez przedsiębiorców. Na początku ma to być system dobrowolny, w kolejnym etapie - obowiązkowy. Prześledźmy jak podobne rozwiązanie funkcjonuje w innych krajach.

Kiedy faktura nie uprawnia do odliczenia VAT?

Prawo do odliczenia VAT wynikającego z faktur zakupowych jest nadrzędnym prawem podatnika, stanowiącym fundament zasady neutralności podatku VAT. Są jednak przypadki, gdzie ustawodawca zdecydował o ograniczeniu prawa do odliczenia VAT. Wynikają one m.in. z dokonywania zakupów niewykorzystywanych w działalności opodatkowanej, od podatników niezarejestrowanych jako podatnicy VAT czynni, zakupów związanych z samochodami wykorzystywanymi do celów mieszanych w działalności gospodarczej lub usługami noclegowymi i gastronomicznymi czy też wynikających z nadużyć lub oszustw podatkowych.

Mniej kontroli fiskusa latem - na jesieni będzie więcej

Blisko 20 proc. spadła liczba przeprowadzonych kontroli celno-skarbowych, a o prawie 50 proc. liczba zatwierdzonych kontroli podatkowych. Dane te dotyczą działań od 1 czerwca do 31 sierpnia 2020 r. w porównaniu z analogicznym okresem 2019 r. Zdaniem ekspertów, mniejsza aktywność Krajowej Administracji Skarbowej ma związek z pandemią. Ostatnio najwięcej kontroli celno-skarbowych zostało zakończonych przez Izbę Administracji Skarbowej w Bydgoszczy. Natomiast najwięcej zatwierdzonych kontroli podatkowych ma Izba Administracji Skarbowej w Warszawie. Eksperci uważają, że jesienią kontroli fiskusa może być więcej, m.in. ze względu na spadające wpływy budżetowe.

Kontrole podatkowe w nadchodzących miesiącach – co będą weryfikować organy podatkowe i jak przygotować firmę?

W najbliższym czasie należy spodziewać się wzmożonej aktywności ze strony organów skarbowych - kontrolujących będą interesować nie tylko przeszłe rozliczenia podatkowe, ale również prawidłowe wydatkowanie wsparcia finansowego przyznanego w ramach kolejnych Tarcz Antykryzysowych. Kierunek, w którym zmierza fiskus wskazują również planowane zmiany legislacyjne, wymierzone w zwalczanie transakcji i operacji służących sztucznej optymalizacji podatkowej. Z tego względu coraz więcej przedsiębiorców decyduje się zapewnić sobie profesjonalną asystę w relacjach z organami podatkowymi.

Odliczenie podatku naliczonego, a nierzetelna faktura

Jedną z fundamentalnych zasad podatku od towarów i usług, jest możliwość odliczenia podatku naliczonego. Dzięki takiemu rozwiązaniu, podatek może być neutralny dla przedsiębiorcy. Co do zasady - prawo do odliczenia nie powinno być ograniczane, ponieważ stanowi podstawową zasadę systemu podatku VAT, co wielokrotnie podkreślał Trybunał Sprawiedliwości (np. wyroku z 8.01.2002 r., C-409/99, Metropol Treuhand WirtschaftsstreuhandgmbH przeciwko Finanzlandesdirektion für Steiermark and Michael Stadler v Finanzlandesdirektion für Vorarlberg, EU:C:2002:2). Zdarzają się jednak sytuacje, gdzie błędy w fakturze mogą spowodować ograniczenie tego prawa – w szczególności, jeżeli taka zostanie uznana za nierzetelną.

Puste faktury – kiedy organ może odmówić odliczenia VAT?

Stwierdzenie nabycia przez podatnika pustych faktur w celu uzyskania korzyści podatkowych upoważnia organy do odmówienia mu prawa do odliczenia VAT. Nie oznacza jednak, że na tej podstawie mogą żądać od niego zapłaty VAT z faktur, które on wystawił. Jak orzekł Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi, to, iż przedsiębiorca kupował puste faktury, nie oznacza, że sam takie wystawiał. Organy muszą to udowodnić.

Kiedy fiskus może nałożyć dodatkowe zobowiązanie w VAT?

W ramach prowadzonej kontroli organ podatkowy, obok prawidłowej wartości zobowiązania podatkowego, może także nałożyć dodatkowe zobowiązanie podatkowe w wysokości 30% kwoty różnicy. Kiedy wartość dodatkowego zobowiązania może zostać obniżona? A w jakie sytuacji sankcja ta może zostać zwiększona?

Czy przesłanie faktury w formacie PDF to wydanie faktury?

Czy podatnik przesyłając wystawioną fakturę (faktura elektroniczna w formacie PDF), z wykorzystaniem i za pośrednictwem infrastruktury związanej z aplikacją mobilną, na adres e-mail podany przez nabywcę może uznać, że jest to wydanie faktury nabywcy w myśl przepisu art. 111 ust. 3a pkt 1 ustawy o VAT?

Faktura do paragonu - błąd w numerze NIP na paragonie

Minister Finansów wyjaśnił, że w przypadku zaistnienia błędu w numerze NIP nabywcy umieszczonym na paragonie fiskalnym dopuszcza się możliwość wystawienia noty korygującej, zgodnie z art. 106k ustawy o VAT do wystawionej do takiego paragonu faktury albo paragonu fiskalnego będącego fakturą uproszczoną. Jednocześnie Minister sprecyzował, że jako błąd w numerze NIP należy rozumieć oczywistą pomyłkę, na przykład brak jednej cyfry, przestawienie cyfr, bądź pomyłkę w jednej cyfrze. W wypadku popełnienia takiej pomyłki należy wystawić fakturę z takim samym błędnym numerem NIP, jaki znalazł się na paragonie i następnie do tej faktury powinna być wystawiona nota korygującą z prawidłowym numerem NIP. Minister Finansów uznał jednak, że nie można wystawić noty korygującej w przypadku, gdy na paragonie fiskalnym nie umieszczono w ogóle numeru NIP lub podano kompletnie błędny numer NIP, np. 9999999999 lub NIP innego podatnika.

Kiedy organ może odmówić stronie wglądu w akta sprawy podatkowej?

Prawo określa pewne ograniczenia w zakresie wglądu w akta sprawy podatkowej. Organ może odmówić stronie wglądu do dokumentów zawierających informacje niejawne, a także do innych dokumentów, które organ podatkowy wyłączy z akt sprawy ze względu na interes publiczny.

Posądzenie o udział w karuzeli podatkowej i odmowa odliczenia VAT

Organ podatkowy uznał, że firma brała udział w karuzeli VAT i zakwestionował wiele działań przedsiębiorcy. Pośród zarzutów mających uzasadnić odmowę prawa do odliczenia VAT znalazł się również taki, że nie dochował on należytej staranności przy przeprowadzaniu transakcji, bo nie poddał swojego dostawcy weryfikacji, uznając go za wiarygodnego na podstawie wieloletniej współpracy. Jak podsumował to Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu: „Stwierdzenie takie jest oczywiście sprzeczne z logiką, doświadczeniem życiowym i realiami funkcjonowania obrotu gospodarczego” (wyrok z 17 marca 2020 r., sygn. akt I SA/Wr 768/19).

Adnotacja „mechanizm podzielonej płatności” na fakturze - zmiany od 1 października 2020 r.

Wysokie sankcje za brak oznaczenia „mechanizm podzielonej płatności” na fakturze, gdy należy obowiązkowo zastosować split payment, powodują, że niektórzy podatnicy oznaczają tak każdą fakturę. Zapewne usprawnia to fakturowanie, gdyż zwalnia sprzedawcę z obowiązku analizowania każdej transakcji. Organy podatkowe uznają, że taka praktyka jest nieprawidłowa, ale dozwolona. Problem z fakturami oznaczonymi na wyrost może pojawić się od 1 października 2020 r., gdy sprzedaż objęta obowiązkowym split payment będzie musiała mieć dodatkowo oznaczenie „MPP” w ewidencji zarówno u sprzedawcy, jak i u nabywcy.

REKLAMA