REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Faktura VAT, Najem i dzierżawa

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Faktura od zagranicznego dostawcy w kpir

Co należy wprowadzić do podatkowej księgi przychodów i rozchodów jako zakup - INVOICE, który jest dokumentem wprowadzeniowym na skład (dopóki nie będzie dopuszczenia do obrotu), czy częściowe wyprowadzenie ze składu celnego na podstawie dokumentu celnego SAD?

Jak wykazać w kpir dzierżawę środka trwałego

Pytanie: Czy z tytułu usługi dzierżawy środka trwałego podatnik powinien wystawić fakturę VAT jako firma i zaksięgować przychód w kolumnie 8 podatkowej księgi przychodów i rozchodów jako pozostałe przychody?

Jak ująć w kpir faktury, które potwierdzają obrót zarejestrowany na kasie fiskalnej

Pytanie: Czy pomniejszenie wartości raportu miesięcznego z kasy fiskalnej o wartość transakcji wprowadzonych na podstawie faktur VAT jest prawidłowe pod względem dokonywania zapisów w podatkowej księdze przychodów i rozchodów?

Zagraniczna faktura w kpir

Jak powinno wyglądać prawidłowe udokumentowanie i księgowanie w księdze przychodów i rozchodów w sytuacji gdy dostawca zagraniczny wystawia fakturę za towar?

REKLAMA

Najem lokalu w ramach działalności gospodarczej a ewidencja w kpir

Prowadzę działalność gospodarczą, w ramach której wynajmuję lokal. Właściciel lokalu nie jest uprawniony do wystawiania faktur VAT. W jaki sposób najemca powinien udokumentować poniesienie wydatków?

Fakturę można przesyłać e - mailem bez opatrzenia jej podpisem elektronicznym

20 maja 2010 r. zapadł przełomowy wyrok NSA (I FSK 1444/09) w sprawie możliwości wysyłania faktur nie pocztą a emailem (np. w formacie PDF). Sąd dopuścił taką możliwość pod warunkiem, że faktura będzie wydrukowana przez jej odbiorcę.

Czynsz za wynajem samochodu a „kilometrówka”

Przedsiębiorcy zepsuł się samochód. Miał pilne spotkanie z kontrahentem. Wynajął na dwa dni samochód. Przejechał nim 500 kilometrów. Do kosztów zaliczył wydatki wynikające z „kilometrówki”. Do kosztów zaliczył jednak poza tym limitem 600 zł z tytułu opłaty za wynajem samochodu. Czy postąpił słusznie?

Najemca w galerii handlowej - jak zaliczać opłaty jednorazowo do kosztów

Wynajęcie powierzchni handlowej w galerii handlowej jest kosztowną inwestycją. Podstawowy problem w zakresie zaliczania ponoszonych wydatków do kosztów uzyskania przychodu dotyczy ich kwalifikacji jako tzw. „inwestycje w obcych środkach trwałych” albo jako „jednorazowy koszt podatkowy”.

REKLAMA

Możesz przesłać fakturę VAT mailem bez e-podpisu

Fiskus nie powinien już kwestionować przesyłania faktur mailem lub faxem. Naczelny Sąd Administracyjny uznał bowiem (wyrok z 20 maja 2010 r., sygn. I FSK 1444/09), że faktura wysłana drogą mailową albo faksem, jest tak samo ważna jak faktura papierowa przesłana zwykłą pocztą.

Wydatki na lokal przed wynajmem a koszty uzyskania przychodów

Mając do dyspozycji lokal, który możemy wynajmować, może zaistnieć sytuacja, gdy stracimy jednego lokatora i będziemy zmuszeni poszukiwać kolejnego najemcy. Konsekwencją tego będzie to iż przez dłuższy bądź krótszy czas lokal będzie stał pusty a niezbędne wydatki na jego utrzymanie trzeba będzie ponosić (np. czynsz czy inne regularne opłaty za energię, garaż itp.).

Udostępnianie on-line faktur elektronicznych

Zgodnie z § 4 ust.1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 14 lipca 2005 r. w sprawie wystawiania oraz przesyłania faktur w formie elektronicznej, a także przechowywania oraz udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej tych faktur (Dz. U. Nr 133, poz. 1119) faktury mogą być wystawiane, przesyłane i przechowywane w formie elektronicznej.

Obniżenie podatku a otrzymanie potwierdzenia odbioru faktury korygującej

Prowadząc działalność gospodarczą, w wyniku różnych, często nieprzewidzianych zdarzeń, podatnik zmuszony jest wystawiać faktury korygujące. Związane jest to z faktem utrzymywania kontaktów z wieloma kontrahentami i związanymi z tym sytuacjami udzielania rabatów, zwrotów towarów czy zwyczajnych pomyłek powstałych przy wystawianiu faktury.

Forma wystawienia faktury korygującej do faktury elektronicznej

Jednym z podstawowych obowiązków podatników VAT jest obowiązek wystawiania faktur dokumentujących dokonywane transakcje (sprzedaży towarów, świadczenia usług). Na podstawie rozporządzenia z dnia 14 lipca 2005 r. w sprawie wystawiania oraz przesyłania faktur w formie elektronicznej (Dz.U. Nr 133, poz. 1119) podatnicy otrzymali możliwość wystawiania i przysyłania tych faktur drogą elektroniczną, pod warunkiem uprzedniej akceptacji tej formy przez odbiorcę faktury.

Konieczność pozyskania potwierdzenia korekty faktury VAT

Zgodnie z przepisami ustawy o podatku od towarów i usług, podstawę opodatkowania podatkiem VAT stanowi, co do zasady, obrót rozumiany jako kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje zaś całość świadczenia należnego od nabywcy, przy czym niestety obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone jednak o kwotę należnego podatku.

Czy kopia faktury może się różnić formalnie od oryginału

Czasem kopia faktury może wyglądać inaczej niż oryginał, przy identycznej treści. Czy jest to dopuszczalne w świetle ustawy o VAT. Okazuje się, że tak.

Przechowywanie w formie elektronicznej kopi faktur papierowych

Organy podatkowe często stoją na stanowisku, że kopia faktury powinna być przechowywana w takiej samej formie w jakiej został wystawiony oryginał. Stwierdzają, że podatnicy są zobowiązani przechowywać oryginały i kopie faktur „w oryginalnej postaci”.

Zmiana ustawy o ryczałcie od 20 maja 2010 r.

Osoby chcące rozpocząć rozliczanie ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych - przychodów z tzw. prywatnego (czyli realizowanego poza działalnością gospodarczą) najmu lub dzierżawy - będą musiały trochę później niż przed 20 maja 2010 r. zawiadomić o tym urząd skarbowy. Od 1 stycznia 2011 roku nic się w tym zakresie nie zmieniło.

Faktury elektroniczne generowane przez SAP spełniają warunki określone w przepisach o VAT

Faktury wystawiane, przesyłane oraz przechowywane z wykorzystaniem oprogramowania SAP R/3 spełniają wymogi zawarte w przepisach prawa i pozostają w zgodzie z zasadami obrotu fakturami wystawionymi w formie elektronicznej.

Czy wynajem jednopokojowych kawalerek można opodatkować kartą podatkową

Mam kilka małych kawalerek (w różnych punktach miasta), które w czasie roku akademickiego wynajmuję studentom. Przychód z tytułu najmu, opodatkowuję na zasadach ogólnych. W bieżącym roku, w okresie wakacyjnym chciałbym wynajmować te lokale turystom na krótkotrwałe zakwaterowanie (noclegi). Czy uzyskane przychody z tytułu najmu jednopokojowych kawalerek na usługi noclegowe w ramach działalności gospodarczej mogą być opodatkowane w formie karty podatkowej?

Gdy żona wynajmuje, mąż nie traci prawa do karty podatkowej

Czy jeśli moja małżonka wynajęła lokal pod działalność gospodarczą, to czy z chwilą osiągnięcia przez nią dochodu z najmu, ja stracę prawo do opodatkowania w formie karty podatkowej?

Papierowe korekty faktur VAT wystawionych elektronicznie

Dużym udogodnieniem i źródłem oszczędności dla wielu podatników jest możliwość elektronicznego wystawiania i przesyłania kontrahentom faktur VAT. Czasami jednak okazuje się, że przy wprowadzeniu systemu, który odpowiada u nas za wystawianie takich faktur, oszczędziliśmy zbyt bardzo.

Korekta faktury wewnętrznej - problemy

W ostatnim czasie korzystaliśmy z usług niemieckiej firmy, która dokonywała naprawy maszyny w naszym zakładzie. Otrzymaną fakturę za naprawę rozliczyliśmy w miesiącu marcu, a w kwietniu otrzymaliśmy od niemieckiego kontrahenta korektę faktury, która podwyższyła cenę usługi naprawy o dodatkowe koszty. Wskutek tego wystawiliśmy korektę faktury wewnętrznej w miesiącu kwietniu. W związku z powyższym nie mamy pewności za jaki okres tę korektę powinniśmy rozliczyć, czy za marzec czy może za kwiecień?

Czy przedsiębiorca może przechowywać kopię faktury papierowej w formie elektronicznej

Wielu przedsiębiorców nie ma pewności czy jako podatnicy wystawiający faktury w formie papierowej mogą jej kopie przechowywać w systemie elektronicznym (na elektronicznych nośnikach informacji). Problem ten dotyczy w szczególności przedsiębiorców (podatników) prowadzących szeroko zakrojoną działalność gospodarczą, którzy wystawiają wiele faktur VAT. Przechowywanie ich kopii w formie papierowej rodzi problemy natury finansowej, celowościowej, ekologicznej, lokalowej (utrudnienia związane z magazynowaniem papierowych kopii faktur).

Jakie są skutki błędu na fakturze VAT

Prowadząc firmę wypełniamy wiele faktur. Warto wiedzieć co grozi za błąd na fakturze.

Możliwość wystawienia dwóch faktur VAT do jednego paragonu

Jak zapewne wielokrotnie przekonało się wielu z nas, prawdziwym jest hasło „życie jest bogatsze od przepisów”, co potwierdza m.in. wydana w imieniu Ministra Finansów, przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy interpretacja indywidualna nr ITPP1/443-1067/09/BK z dnia 29 stycznia 2010 r.

Jak dokumentować koszty w księdze przychodów i rozchodów

Przepisy podatku dochodowego od osób fizycznych nie określają zasad dokumentowania wydatków. Należy jednak pamiętać, że właściwie udokumentowanie kosztu zabezpiecza podatnika przed kwestionowaniem jego zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów przez organy podatkowe.

Ustawa o VAT 2022 Dział XI Dokumentacja

Ustawa o podatku od towarów i usług - stan prawny na 1 luty 2022 roku - tekst jednolity, Dział XI Dokumentacja (art. 106-112c)

Ryczałt od najmu prywatnego od 2010 roku jest opłacalny jak nigdy dotąd

Od 1 stycznia 2010 r. (także w 2013 roku) osoby fizyczne osiągające przychody z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze (o ile umowy te nie są zawierane w ramach działalności gospodarczej), jeżeli wybiorą ryczałt ewidencjonowany, płacą podatek w wysokości 8,5% uzyskanych przychodów bez względu na ich wysokość.

Co zrobić kiedy zaginął oryginał faktury

Zdarza się nierzadko, że ginie oryginał faktury. Można wtedy wystawić duplikat.  Ale jak i kiedy można rozliczyć VAT na podstawie takiego duplikatu.

Jak wystawić fakturę VAT

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, faktura wystawiona przez podatnika powinna stwierdzać dokonanie sprzedaży, datę sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy.

Faktury wewnętrzne

Faktury wewnętrzne dokumentują czynności wykonane przez podatnika podatku VAT zarówno w obrocie krajowym, jak i zagranicznym. Ponieważ nie odnoszą się do nich wprost żadne przepisy, bardzo często pojawiają się problemy związane z ich wystawianiem.

Faktury przesyłane przez Internet

Od 4 sierpnia 2005r. obowiązuje rozporządzenie ministra finansów z dnia 14 lipca 2005 r. w sprawie wystawiania oraz przesyłania faktur w formie elektronicznej, a także przechowywania oraz udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej tych faktur (Dz. U. z 2005r., Nr 133, poz. 1119).

Faktury za usługi turystyczne

Opodatkowanie usług turystycznych stanowi wyjątek od zasad ogólnych rozliczania działalności podlegającej opodatkowaniu VAT.

Jak rozliczyć faktury korygujące zwiększające obrót

Wystawiając fakturę korygującą możemy albo zwiększyć wcześniej wykazaną wartość sprzedaży albo ją zmniejszyć. Zasady rozliczenia faktur korygujących, podwyższających obrót nie zostały jednak określone w przepisach ustawy o VAT tak jednoznacznie jak w przypadku korekt obniżających obrót.

Czy można wycofać z obrotu fakturę wewnętrzną

Anulowanie dokumentów jest często stosowanym procederem w działalności gospodarczej. Kiedy kontrahent wycofał się z transakcji lub zaistnieją inne przesłanki skutkujące zakończeniem współpracy, a uprzednio wystawiono fakturę, przedsiębiorcy dokonują anulacji ww. dokumentu handlowego.

Obowiązek zapłaty podatku uwidocznionego na fakturze VAT

Zgodnie z art. 108 ustawy o VAT istnieje obowiązek zapłaty VAT należnego uwidocznionego na wystawionej fakturze.

Abolicja podatkowa

Przepisy prawne (rangi ustawowej), które incydentalnie i wyjątkowo uniemożliwiają ukaranie podatników za wyraźnie określone przestępstwa, czy wykroczenia skarbowe.

Rozliczenie faktur korygujących "in plus"

W obrocie gospodarczym spotyka się dwa rodzaje faktur korygujących. Pierwsze z nich są wystawiane w wyniku podwyższenia podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług, drugie natomiast dokumentują zmniejszenie obrotu w stosunku do wykazanego na fakturze pierwotnej.

Faktura i zapłata w różnych walutach

Jak dokonać przeliczenia należności i rozliczyć różnice kursowe w przypadku, gdy faktura jest wystawiona w euro, natomiast kontrahent chce zapłacić w USD?

Kiedy stowarzyszenie może wystawić fakturę za usługi reklamowe

Stowarzyszenie kultury fizycznej działa jako klub sportowy, nie prowadzi działalności zarobkowej i nie jest zarejestrowane jako „czynny podatnik VAT”. Utrzymuje się z różnych źródeł (m.in. z dotacji z urzędu gminy, składek członkowskich i sekcji klubowych, darowizn od firm i osób fizycznych), a wszelkie pozyskane środki przeznacza na działalność statutową. Klub od początku tego roku pozyskuje środki finansowe od firm w zamian za ich reklamę na imprezach i zawodach sportowych. Czy może wystawiać faktury (rachunki) tym firmom?

Rozliczamy ryczałtem dochody z najmu i dzierżawy na PIT-28 - PIT 2009

Do poniedziałku 1 lutego 2010 r. muszą złożyć PIT-28 podatnicy rozliczający ryczałtem przychody z najmu, dzierżawy i innych podobnych umów (bo 31 stycznia wypada w tym roku w niedzielę).

PIT-28 - rozliczamy ryczałtem przychody z najmu i dzierżawy - PIT 2011

Do wtorku 31 stycznia 2012 r. muszą złożyć PIT-28 za 2011 r. podatnicy rozliczający ryczałtem przychody z najmu, dzierżawy i innych podobnych umów.

Rozliczamy ryczałtem dochody z najmu i dzierżawy na PIT-28 - PIT 2010

Do poniedziałku 31 stycznia 2011 r. muszą złożyć PIT-28 podatnicy rozliczający ryczałtem przychody z najmu, dzierżawy i innych podobnych umów.

PIT-28 - rozliczamy ryczałtem przychody z najmu i dzierżawy

Do końca stycznia muszą złożyć PIT-28 podatnicy rozliczający ryczałtem przychody z najmu, dzierżawy i innych podobnych umów. Jeżeli ostatni dzień stycznia wypada sobotę - ostateczny termin przesuwa się na pierwszy dzień roboczy kolejnego miesiąca.

VAT przy prywatnym najmie mieszkań

Wynajmowanie (również dzierżawa) mieszkań na cele mieszkaniowe na własny rachunek jest usługą zwolnioną z VAT (art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT w zw. z poz. 4 załącznika nr 4 ustawy o VAT).  Tak więc wynajmujący mieszkania na cele mieszkaniowe nie muszą się rejestrować jako podatnicy VAT.

Czy wynajem mieszkania dla pracowników jest dla nich przychodem

Firma wynajmuje trzy umeblowane mieszkania dla swoich pracowników pochodzących z innej miejscowości. Mieszkania wynajmowane są na rachunki od osób niebędących czynnymi podatnikami VAT. Jak rozliczyć taki wynajem, jeżeli jedno mieszkanie jest wynajmowane dla jednego pracownika? A jak, gdy wynajmowane jest dla kilku pracowników? Czy wartość wynajmu należy doliczyć do dochodu pracownika? Czy taki wydatek jest dla nas kosztem uzyskania przychodów?

Kiedy można rozliczyć VAT na podstawie duplikatu faktury

Przedsiębiorca otrzymał fakturę VAT od swojego kontrahenta. Niestety w trakcie przeprowadzki firmy do nowego biura faktura zaginęła. Kontrahent przedsiębiorcy w związku z tym wystawił duplikat faktury. W tej sytuacji przedsiębiorca zastanawia się kiedy dokonać odliczenia VAT jeśli podstawą tego odliczenia nie jest faktura lecz jej duplikat.

Czy można odliczyć VAT z faktury RR, jeśli zapłata nastąpiła w gotówce

Zakupiłem u rolnika ryczałtowego towary. Jednak zapłaty dokonałem gotówką w momencie sprzedaży i odbioru towarów. W związku z tym mam wątpliwości, czy przysługuje mi prawo do odliczenia VAT z faktury RR. Czy muszę jeszcze spełnić dodatkowe warunki, czy najistotniejszy jest sposób zapłaty?

Jak rozliczyć zakup mebli biurowych do wynajmowanego lokalu

Prowadzę podatkową księgę przychodów i rozchodów. Zakupiłam meble biurowe do lokalu wynajmowanego na działalność. Na fakturze jest napisane: meble biurowe - komplet-zestaw mebli biurowych. Cena 6355 zł + VAT. Na fakturze nie wyszczególniono, co wchodzi w skład zestawu, ale w praktyce jest to: biurko z szafką zintegrowaną, szafka z szufladami i zestaw szafek kuchennych. Jak powinnam rozliczyć ten zakup w kosztach? Czy powinnam amortyzować cały komplet przez 5 lat? A może, mimo że nie ma wyszczególnienia poszczególnych elementów zestawu na fakturze, to najpierw powinnam podzielić go na 3 części i ustalić wartość początkową każdej z nich, a dopiero potem amortyzować osobno każdą z tych części?

W jaki sposób skorygować fakturę VAT RR, w której podano błędne wartości netto

Jesteśmy przedsiębiorstwem zarejestrowanym jako czynny podatnik VAT. Podstawowym przedmiotem naszej działalności jest świadczenie usług gastronomicznych (posiadamy sieć restauracji). Część surowców zużywanych do przygotowania posiłków, m.in. jaja, owoce i warzywa, skupujemy od rolników ryczałtowych. Podczas wewnętrznej kontroli dokumentów zauważyliśmy pomyłkę w fakturze VAT RR wystawionej w marcu br.

REKLAMA