REKLAMA
Zarejestruj się
REKLAMA
Posiadam kasę fiskalną z elektronicznym zapisem kopii. Nie będę już dokonywała sprzedaży na rzecz osób prywatnych (konsumentów - czyli osób nieprowadzących działalności gospodarczej). Moimi kontrahentami będą tylko hurtownie. Czy nadal muszę ewidencjonować sprzedaż na kasie? A może mogę z niej zrezygnować? Jak to zrobić?
Jestem czynnym podatnikiem VAT. W pliku JPK_V7M za październik 2023 r. wykazałam nadwyżkę podatku naliczonego nad należnym do zwrotu na rachunek bankowy w terminie 60 dni. Nie otrzymałam jeszcze zwrotu. Muszę złożyć korektę pliku JPK_V7M za październik 2023 r., która spowoduje zwiększenie kwoty zwrotu o kilka tysięcy złotych. Czy złożenie korekty oznacza wydłużenie terminu zwrotu?
Czy sprzedaż używanego, firmowego laptopa (niebędącego środkiem trwałym) pracownikowi jest zwolniona z obowiązku rejestracji w kasie fiskalnej? Czy może powinniśmy zaewidencjonować tę transakcję z uwagi na fakt, że jest to tzw. towar wrażliwy?
Minister Finansów wydał 24 listopada 2023 r. rozporządzenie w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących. Rozporządzenie to weszło w życie 1 stycznia 2024 r. i określa od tego dnia zwolnienia na czas określony niektórych grup podatników i niektórych czynności z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących (tzw. kas fiskalnych) oraz warunki korzystania ze zwolnienia.
Funkcjonariusze i pracownicy ze śląskiej KAS (Krajowa Administracja Skarbowa) przeprowadzili kontrole m.in. w klubach, pubach, restauracjach oraz w punktach sprzedaży zniczy. Przeszło 100 kontroli przeprowadzono na terenie woj. śląskiego. Łączna wartość wystawionych mandatów to ponad 123 tys. zł.
Gotowy jest już projekt rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie zwolnień z obowiązku stosowania kas rejestrujących (kas fiskalnych) w 2024 roku. Nowe rozporządzenie ma powielić dotychczasowe rozwiązania przyjęte w zakresie zwolnień z obowiązku ewidencjonowania. Niezmienny pozostanie też katalog czynności objętych obowiązkiem ewidencjonowania od pierwszej sprzedaży.
Podatnikom dokonującym nabycia towarów w celu ich wykorzystania do działalności opodatkowanej przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego. Nie zawsze towar zakupiony w celach handlowych staje się jednak przedmiotem dalszego obrotu. Jak postąpić, jeżeli sprzedawca, z uwagi na utratę przez towar określonych walorów, jest zmuszony wycofać go ze sprzedaży i poddać utylizacji? Czy konieczna jest wówczas korekta odliczonego wcześniej podatku naliczonego, czy też pomimo zniszczenia towaru podatnik zachowuje swoje dotychczasowe uprawnienia?
Podatnik VAT czynny dokonał dostawy sprzętu elektronicznego w czerwcu. Prawidłowo wystawił fakturę i rozliczył VAT z niej wynikający. JPK_V7 również wysłał w terminie. Przez nieuwagę pracownika błędnie jednak wpisano w JPK_V7 kod GTU. Zamiast GTU_06 wpisano GTU_07. Natomiast na fakturze jest prawidłowy kod. Pomyłkę stwierdzono dopiero w sierpniu. Jak powinniśmy postąpić, aby skorygować błąd w kodzie w JPK_V7?
Już kilkaset firm w Polsce, od maja 2022 roku wystawia miesięcznie miliony elektronicznych dokumentów fiskalnych, jakimi są eparagony. Jest to możliwe dzięki nowelizacji ustawy o VAT z marca 2020 roku. Według badań firmy Deloitte aż 70 procent Polaków chce korzystać z eparagonów. Cenią oni przede wszystkim trwałość dokumentów i wygodę, kładąc również nacisk na bezpieczeństwo danych. Jednocześnie korzyści dla przedsiębiorców oraz uniwersalność rozwiązania sprawiają, że baza klientów i partnerów dynamicznie rośnie, upowszechniając nowy standard rynkowy. Pionierem usługi jest Platforma Detalistów, twórca HUB-u eparagony.pl, który jest rozwijany już od pięciu lat.
Rozporządzenie w sprawie kas rejestrujących mających postać oprogramowania. Resort finansów przygotował tekst jednolity tego rozporządzenia.
W odpowiedzi na pytanie redakcji portalu infor.pl Ministerstwo Finansów poinformowało, że zamierza uruchomić HUB paragonowy od 15 września 2023 r. natomiast dystrybucja przygotowanej przez resort finansów nowej wersji aplikacji e-Paragony w sklepach (Google Play Store i Apple Store) rozpocznie się 14 września br. Pierwsze kasy rejestrujące z funkcjonalnością wysyłania paragonów do HUBa paragonowego pojawią się w sprzedaży od października 2023 r. Dopiero wtedy nabywcy towarów i usług otrzymujący paragony fiskalne w formie elektronicznej (e-paragony) będą mogli wykorzystać w praktyce nowe funkcjonalności aplikacji i samego HUBa.
Leasing to jedna z wielu opcji korzystania z samochodu w przedsiębiorstwie, być może nawet najbardziej popularna. Przy spełnieniu określonych warunków prawnych, podatnik biorący w leasing samochód osobowy może odliczać podatek naliczony w wysokości 100% w zakresie wydatków związanych z takimi samochodami. Pojawia się wątpliwość, czy przy zmianie przeznaczenia samochodu konieczne jest skorygowanie odliczonego podatku naliczonego.
Podatnicy prowadzący sprzedaż wyłącznie przez internet mogą nie rejestrować sprzedaży wysyłkowej na kasie fiskalnej (rejestrującej) jeżeli zapłaty za konkretne transakcje przychodzą przelewem. Ale czy odbiór w sklepie towaru zamówionego online jest nadal sprzedażą wysyłkową? I czy w takim przypadku również można nie stosować kasy fiskalnej?
Kasy rejestrujące zostały skonstruowane w sposób, który uniemożliwia jakąkolwiek ingerencję w ich pamięć fiskalną. To oznacza, że danych wprowadzonych przez podatnika do kasy nie można zmodyfikować. W trakcie prowadzania działalności u podatników pojawia się natomiast często potrzeba skorygowania sprzedaży zarówno z powodu dokonania oczywistych pomyłek popełnionych w trakcie rejestrowania czy też uznania zwrotów i reklamacji. W tym celu konieczne jest prowadzenie odrębnych ewidencji zwrotów i reklamacji oraz oczywistych pomyłek.
Zmiana przeznaczenia pojazdu samochodowego na wykorzystywany również do celów innych niż działalność gospodarcza wymaga korekty podatku naliczonego odliczonego przy jego nabyciu. Obniżenia kwoty podatku naliczonego dokonuje się wówczas w wartości proporcjonalnej do pozostałego okresu korekty. Podatnicy mają jednak wątpliwości, czy zasady te znajdują również odpowiednie zastosowanie do pojazdów użytkowanych na podstawie umów leasingu.
Zdarza się, że odliczamy VAT z nieopłaconych faktur i następnie dokonujemy korekty. Co należy zrobić w przypadku, gdy w chwili odliczenia minęło już 90 dni od ustalonego terminu płatności, a faktura nadal nie jest opłacona? Czy wstrzymać się z odliczeniem?
W dniu 27 lutego 2023 r. (25 lutego 2023 r. przypada w sobotę) mija termin korekty rocznej VAT za 2022 r. Wbrew obiegowym opiniom obowiązek korekty nie dotyczy wyłącznie podatników, którzy dokonują tzw. sprzedaży mieszanej. Obowiązek rozliczenia korekty rocznej może dotyczyć podatników, którzy powrócili do zwolnienia z VAT. Natomiast prawo do zwolnienia mają podatnicy, którzy zrezygnowali ze zwolnienia lub utracili do niego prawo.
REKLAMA