REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Kontrola skarbowa, Podatnik

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Jaką stawkę VAT trzeba stosować przy sprzedaży posiłków w stołówkach szkolnych


W zakresie stosowania obniżonych stawek duży problemem dla podatników sprawia kwestia opodatkowania sprzedaży posiłków w stołówkach szkolnych. W zależności bowiem od sytuacji faktycznej można zastosować różne normy prawne.
Kluczem zaś do prawidłowego opodatkowania sprzedaży posiłków w stołówkach szkolnych jest uzyskanie klasyfikacji statystycznej świadczonych w tym zakresie usług.

Czy trzeba płacić VAT przy sprzedaży działek


Osoba fizyczna dokonująca podziału, a następnie sprzedaży działek będących jej własnością co do zasady nie podlega opodatkowaniu VAT. Zasada ta nie ma zastosowania w sytuacji, gdy wejście w posiadanie gruntu nastąpiło z zamiarem handlowym.

Jakie skutki w VAT wywołuje umowa nieważna wg prawa cywilnego


Czy wywołuje skutki w podatku od towarów i usług fakt, że klient przy zawarciu umowy posłużył się sfałszowanym dokumentem, przez co czynność ta jest nieważna na gruncie prawa cywilnego? Czy w konsekwencji tego do czynności takich nie stosuje się przepisów ustawy o VAT?

Kiedy trzeba rozliczyć podatek dochodowy od dochodu ze sprzedaży akcji pracowniczych nabytych nieodpłatnie

Od mojego pracodawcy otrzymałem w 2009 r. nieodpłatnie akcje w ilości kilkudziesięciu sztuk, z terminem dysponowania przypadającym w 2011 r. Pracodawca nie opodatkował wartości przekazanych akcji podatkiem dochodowym. Czy w razie ewentualnej sprzedaży tych akcji uzyskany dochód będzie podlegać opodatkowaniu i jak należy ustalić jego wysokość? Nadmieniam, że nie prowadzę działalności gospodarczej i akcje będę sprzedawać prywatnie.

Dlaczego samochód osobowy bywa ciężarowym i na odwrót

Możliwość sprowadzania z terenu UE (w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego) samochodów osobowych a następnie rejestrowanie ich jako samochody ciężarowe, bez uiszczania należnej akcyzy, wynika z braku spójności przepisów akcyzowych i prawa drogowego.

Jak postępować w razie utraty dokumentów podczas powodzi

Prowadzimy spółkę. Na skutek podtopienia naszej siedziby straciliśmy ogromną część majątku jaki znajdował się na terenie siedziby firmy. Zalaniu uległo również biuro firmy w tym także dokumenty podatkowo-księgowe. Jak spółka powinna postąpić w takiej sytuacji wobec urzędu skarbowego i co zrobi urząd skarbowy względem naszej spółki?

Kiedy nie jest konieczne szacowanie podstawy opodatkowania

W efekcie kradzieży dokumentacji firma nie ma dowodów potwierdzających, ile powinna zapłacić fikusowi należności podatkowych. Ku zaskoczeniu podatnika może okazać się zbędne szacowanie podstawy opodatkowania. Nawet wtedy, gdy podatnik domaga się przeprowadzenia przez organy podatkowe szacowania.

Czy na karcie podatkowej można podnająć część lokalu użytkowego

Podatnik jest rzemieślnikiem. Jest na karcie podatkowej. W celu obniżenia kosztów prowadzenia działalności gospodarczej chce podnająć jedno z pomieszczeń wykorzystywanych przez siebie (lokal należy do rzemieślnika i jest składnikiem majątku firmy). Organy podatkowe uważają, że oznacza to utratę prawa do rozliczania się według zasady dla karty podatkowej.

Płatnik kontra podatnik, czyli kto płaci podatek, gdy płatnik nie pobrał zaliczki

Kilka lat temu kontrowersje wzbudziły przepisy Ordynacji podatkowej nakładające na płatników odpowiedzialność za niepobrane zaliczki. Przepisy były tak interpretowane, że płatnik po pomyłce co do prawidłowego rozliczenia z fiskusem zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych musi zapłacić te zaliczki z własnych środków. Co najwyżej ma później prawo dochodzić nadpłacony przez siebie podatek od np. pracownika.

Jak zmieniły się zasady prowadzenia kontroli krzyżowej przez UKS od 30 lipca 2010 r.

Od 30 lipca 2010 r. zmieniono w istotny sposób art. 13b ustawy o kontroli skarbowej, który jest podstawą sprawdzania dokumentacji kontrolowanego u jego kontrahentów. Tego typu czynności potocznie nazywa się „kontrolą krzyżową”. Celem nowelizacji jest zwiększenie skuteczności organów kontroli skarbowej w zwalczaniu wyłudzeń zwrotu podatku VAT.

Czy UKS może sprawdzić kto jest właścicielem rachunku bankowego

Od 30 lipca 2010 r. UKS może sprawdzić, kto jest właścicielem rachunku bankowego podanego np. w portalu aukcyjnym i przeznaczonego do wpłat dla nabywców towarów i usług. Nowe uprawnienie ma pozwolić UKS ustalać nazwiska osób prowadzących działalność gospodarczą bez jej rejestracji i płacenia podatku VAT i PIT. Bank, który odmówi ujawnienia informacji, zapłaci do 5000 zł kary.

Czy pożyczki z funduszu socjalnego są opodatkowane VAT

Czy otrzymywanie odsetek od udzielonych zwrotnych pożyczek na cele mieszkaniowe z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych stanowi czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?

Jakie skutki wiążą się z wykreśleniem spółki z rejestru podatników VAT

Czy w związku z wykreśleniem spółki cywilnej z rejestru podatników VAT czynnych będzie ona zobowiązana sporządzić inwentaryzację i rozliczyć podatek należny od towarów ujętych w spisie z natury? Czy nadwyżka podatku naliczonego do przeniesienia na następne okresy przepada? Czy zobowiązana jest składać deklaracje VAT-7? Czy w przypadku wznowienia działalności poniesie koszty rejestracyjne?

Jakie uprawnienia ma wywiad skarbowy

Wywiad skarbowy, to z jednej strony część zakresu kontroli skarbowej, a z drugiej wyodrębnione komórki organizacyjne urzędów kontroli skarbowej.

Co może Ci zrobić inspektor kontroli skarbowej

Oprócz zwykłych uprawnień kontrolnych np. odnośnie dokumentacji księgowej, przepisy wyposażają pracowników kontroli skarbowej w toku prowadzonych przez nich kontroli i innych służbowych czynności w uprawnienia podobne do Policji włącznie z prawem zatrzymania i użycia broni palnej.

Niedopuszczalność odpisów amortyzacyjnych w przypadku refundacji wydatku

Podatnik w swojej działalności gospodarczej może otrzymać od krajowych lub zagranicznych instytucji i organów środki stanowiące refundację poniesionych przez niego wydatków na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych. Najczęściej refundacja dokonywana jest ze środków PFRON, Funduszu Pracy, PHARE.

Amortyzacja budynku wykorzystywanego w ograniczonym zakresie na potrzeby działalności gospodarczej

Zgodnie z art. 22a ust. 1 pkt 1 ustawy o PIT, amortyzacji podlegają, z zastrzeżeniem art. 22c, stanowiące własność lub współwłasność podatnika, nabyte lub wytworzone we własnym zakresie, kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania: budowle, budynki oraz lokale będące odrębną własnością, o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą.

Sprzedaż nieruchomości a zaliczenie do kosztów niezamortyzowanej części wartości początkowej

Pewne wątpliwości budzi sytuacja, gdy przedsiębiorca użytkuje nieruchomości nabyte przez niego w formie spadku lub darowizny a następnie je sprzedaje. Nie wiadomo, czy może zaliczyć do kosztów niezamortyzowaną część wartości tej nieruchomości.

Czy straty związane z likwidacją środka trwałego można uznać za koszt uzyskania przychodu

Konstrukcja kosztów uzyskania przychodów określona w art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oparta jest na swego rodzaju klauzuli generalnej, która stanowi, że kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów enumeratywnie wymienionych w art. 16 tej ustawy.

Wystawienie faktury przez niezarejestrowanego podatnika

Zgodnie z art. 106 ustawy o VAT podatnicy, o których mowa w art. 15, tzn. osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą dokonanie sprzedaży.

Fikcyjne koszty na celowniku fiskusa

Zajmująca się obrotem nieruchomościami spółka cywilna zawyżyła koszty o 3 mln zł, zaliczając do nich wydatki, których nie poniosła. W efekcie kontroli zmniejszono o 3 mln stratę wykazaną przez spółkę oraz ustalono dochód w wysokości 2,6 mln zł. Dokonano również ustaleń w zakresie VAT w kwocie 1,5 mln zł. Spółka wniosła odwołanie od wydanej decyzji.

Przestępstwa karuzelowe polsko-austriacko-niemieckie

Pewna firma dokonująca wewnątrzwspólnotowych transakcji znalazła się w kręgu "podejrzanych" o dokonywanie oszustw podatkowych we współpracy z podmiotami z Austrii. Postępowanie potwierdziło jej uczestnictwo w oszustwie karuzelowym. Ustalono 2,6 tys. zł z tytułu VAT i zmniejszono o 21 tys. zł wykazaną stratę. Spółka nie odwołała się od wydanych decyzji.

Skarbówka na tropie pozornych transakcji

Spółka, która nie prowadziła działalności gospodarczej, wystawiła fakturę dokumentującą rzekomą sprzedaż maszyny do produkcji chusteczek higienicznych na wartość netto 1,4 mln zł. Ta pozorna transakcja kosztowała spółkę 314 tys. zł z tytułu VAT. Od decyzji nie wniesiono odwołania.

Szacowanie podstawy opodatkowania na cenzurowanym

Spółka wykorzystała związek gospodarczy z podmiotem powiązanym, aby zaniżyć dochód. Ponadto nie przedstawiła dokumentacji podatkowej, która dokumentowałaby transakcje z nim zawarte.

Zaniżanie obrotów się nie opłaca

Podatnik pośredniczący w obrocie nieruchomościami nie wykazywał całości przychodów. Kontrola skarbowa wykazała, że suma ustalonych nieprawidłowości wyniosła 146 tys. zł z tytułu VAT oraz 116 tys. zł z tytułu PIT.

Jak fiskus tropi nieujawnione dochody

Pewna młoda lekarka zakupiła nad morzem działkę budowlaną za 600 tys. zł. Pieniądze na zakup miały pochodzić z kredytu, z oszczędności oraz z walizki pełnej dolarów, którą rzekomo otrzymała dwadzieścia lat wcześniej od swojej nieżyjącej już babci. Historii tej nie dano wiary, w efekcie czego podatniczka musi zapłacić 109 tys. zł podatku z tytułu nieujawnionych źródeł. Odwołanie od decyzji zostało rozpatrzone przez izbę skarbową na korzyść organu I instancji.

Kontrole legalności działania warsztatów samochodowych

W czwartek 1 lipca 2010 r. od godz. 9 siedmiu funkcjonariuszy: Urzędu Kontroli Skarbowej w Białymstoku, Policji KMP w Białymstoku Wydziału Kryminalnego i Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska systematycznie wchodziło na teren nielegalnych warsztatów samochodowych w Białymstoku.

Taksówkarze nie zawsze drukują paragony

W nocy z 14 na 15 maja 2010 roku pracownicy Wydziału Realizacyjnego Urzędu Kontroli Skarbowej w Białymstoku w towarzystwie policjantów z Wydziału Kryminalnego Komendy Miejskiej Policji w Białymstoku oraz inspektorów z Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego w Białymstoku rozpoczęli akcję mającą na celu sprawdzenie czy taksówkarze wywiązują się z obowiązku rejestrowania za pomocą kas fiskalnych obrotów uzyskanych ze sprzedaży świadczonych usług.

Skarbówka ściga fikcyjne faktury

Dzięki wspólnym działaniom UKS w Białymstoku , CBŚ w Białymstoku oraz Prokuratury Okręgowej w Białymstoku udało się udaremnić nielegalny proceder sprzedaży pustych faktur, które wystawiane były wyłącznie w celu wyłudzenia prawa do odliczenia podatku oraz zaliczenia wykazanych w nich kwot do kosztów uzyskania przychodów. Wprowadzając do obrotu gospodarczego faktury opisujące fikcyjną sprzedaż paliwa oraz różnego rodzaju usługi niematerialne narazili Skarb Państwa na stratę ponad 100 tys. zł.

Na tropie szarej strefy podatkowej

Urząd Kontroli Skarbowej w Bydgoszczy wspólnie z funkcjonariuszami Straży Granicznej z Placówki Straży Granicznej w Bydgoszczy przeprowadził w dniu 11 lipca 2010 r. kolejną akcję wymierzoną w nieuczciwych sprzedawców handlujących na bazarach, targowiskach i giełdach.

Jak ująć diety i noclegi pracownicze w ewidencji kpir

Czy koszty delegacji: diety, noclegi pracownika są kosztem uzyskania przychodu z działalności oraz czy należy rozliczać każdy wyjazd i potwierdzać jego pobyt na druku delegacji?

W jaki sposób i jakim dowodem winien być udokumentowany zakup ziemi, kamienia lub piasku od rolników?

Dowodem umożliwiającym udokumentowanie wydatku poniesionego na zakup ziemi, kamienia, piasku od rolników może być rachunek wystawiony przez sprzedającego albo umowa kupna - sprzedaży zawarta między sprzedającym a kupującym.

Do czego służą poszczególne kolumny w pkpir

Zapisów w podatkowej księdze przychodów i rozchodów dokonuje się w tzw. kolumnach. Warto zapoznać się z objaśnieniami do pkpir, które wskazują jakie zdarzenia księguje się w poszczególnych kolumnach.

Jak rozliczyć w kpir nabywane materiały budowlane

Pytanie: Podatnik materiały budowlane nabywa na firmę i zalicza w koszty uzyskania przychodu. Jak powinien ewidencjonować zakupy w kpir?

Czy nierzetelność pkpir pozwala fiskusowi oszacować dochody podatnika

Podstawa opodatkowania jest ustalana na podstawie dokumentacji prowadzonej przez podatnika i innych dokumentów, które zawierają dane niezbędne do jej ustalenia. Gdy dokumentacji tej brakuje albo też jest ona niekompletna, organy podatkowe zastosują instytucję oszacowania podstawy opodatkowania. Jest to możliwe także wtedy, gdy podatkowa księga przychodów i rozchodów zostanie uznana za nierzetelną.

Działalność w zakresie udzielania pożyczek pod zastaw a kpir

Czy istnieje obowiązku księgowania po stronie zakupów (tj. w kolumnie 10 podatkowej księgi przychodów i rozchodów) przyjęcia towarów do lombardu pod zastaw pożyczki lub w chwili niezwrócenia pożyczki przez klienta?

Jak powinno wyglądać dokumentowanie faktury VAT w kpir przed wpłynięciem towaru do firmy

Zdarza się, że materiał lub towar handlowy, którego zakup - zgodnie z przepisami rozporządzenia - dokumentowany jest fakturami dostawców, został dostarczony do zakładu lub dokonano nim obrotu przed otrzymaniem faktury.

23 czerwca 2010 Dniem Wolności Podatkowej

Dzień Wolności Podatkowej przypada w 2010 roku według obliczeń Centrum im. Adama Smitha 23 czerwca. Od tego dnia zarabiamy zatem wyłącznie na siebie, bo dotąd pracowaliśmy na wydatki zaplanowane przez rząd.

Warunki kwalifikujące do rozliczania się w formie ryczałtu

Opodatkowanie ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają wskazane w ustawie z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, osoby fizyczne, które co do zasady osiągają przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej, nawet gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych lub spółki jawnej osób fizycznych. Należy wskazać, iż dodatkowo ustawa wskazuje na limity w kwocie uzyskanego przychodu.

Kto podlega opodatkowaniu w formie ryczałtu

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają co do zasady przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych lub spółki jawnej osób fizycznych. W jakich jeszcze przypadkach istnieje możliwość zastosowania ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych?

Kto może wybrać ryczałt

W świetle art. 10 ordynacji podatkowej wprowadzenie zryczałtowanej formy opodatkowania nie pozbawia podatnika możliwości dokonania wyboru opodatkowania na zasadach ogólnych. Jest to z pewnością prostsza w rozliczeniu forma niż opodatkowanie na zasadach ogólnych, która przy niskich kosztach pozwala także na uzyskanie korzyści fiskalnych.

Kurs prawa jazdy samochodem osobowym - wydatki nie są kosztem podatkowym

Próby zaliczania wydatków na kurs prawa jazdy samochodem osobowym do kosztów uzyskania przychodu są zazwyczaj nieudane. Podatnicy potrafią wykazać, że prawo jazdy jest niezbędne w prowadzeniu firmy czy przy wykonywaniu obowiązków pracowniczych. W sporach z fiskusem argumenty te są zazwyczaj trafne i bardzo dobrze przedstawione.

Czynsz za wynajem samochodu a „kilometrówka”

Przedsiębiorcy zepsuł się samochód. Miał pilne spotkanie z kontrahentem. Wynajął na dwa dni samochód. Przejechał nim 500 kilometrów. Do kosztów zaliczył wydatki wynikające z „kilometrówki”. Do kosztów zaliczył jednak poza tym limitem 600 zł z tytułu opłaty za wynajem samochodu. Czy postąpił słusznie?

Utwardzenie parkingu jest modernizacją a nie remontem

Firma miała na swoim terenie sezonowy ziemny parking. Nie można było z niego korzystać po większych deszczach. Został wyrównany i pokryty asfaltem. Czy wydatki można uznać za remont i uniknąć prowadzenia amortyzacji?

Przywóz towarów, które ocliliśmy w innym kraju UE a VAT

Z uwagi na różne przepisy oraz aktualną sytuację firmy, musimy sobie czasami pozornie utrudniać życie, aby je faktycznie sobie ułatwić. Jednym z takich karkołomnych przypadków jest, często spotykane w życiu, clenie w innych krajach UE towarów importowanych przez nas spoza Unii. Przykładowo clenie w Hamburgu towarów przywożonych z USA czy Chin, co dokonywane jest bądź z powodów finansowych, bądź administracyjnych.

Jak opodatkowana jest sprzedaż wygranej (nagrody) w PIT

Dla niektórych osób wygrana w konkursie lub loterii jest początkowo wielką radością, a później bywa kłopotem. Wygrana niepieniężna, np. samochód lub mieszkanie zaczyna być obciążeniem dla domowego budżetu, który nie jest niestety z gumy i nie może unieść ciężaru utrzymania tej nagrody. 

Co warto wiedzieć jadąc na wakacje 2012

Minister Finansów wraz z kilkudziesięcioma innymi instytucjami przypomina o zasadach, prawach i obowiązkach, których znajomość przyda się osobom udającym się na letni wypoczynek lub podejmującym pracę sezonową. Warto zapoznać się z tymi informacjami, by uniknąć nieprzyjemnych często niespodzianek.

Przedsiębiorcy chetnie korzystają z darmowych porad prawno-podatkowych

Z uruchomionego przez Stowarzyszenie Podatników w Polsce numeru telefonu skorzystali głównie przedsiębiorcy, którzy ucierpieli z powodu powodzi, jak również zakłady pracy, które chcą udzielić pomocy swoim poszkodowanym pracownikom. Dyżury prowadzone są przez doradców i konsultantów podatkowych, m. in. z HLB Zespół Doradców Podatkowych Jacek Czernecki, będący społecznym ekspertem Stowarzyszenia Podatników w Polsce.

Wydatki na lokal przed wynajmem a koszty uzyskania przychodów

Mając do dyspozycji lokal, który możemy wynajmować, może zaistnieć sytuacja, gdy stracimy jednego lokatora i będziemy zmuszeni poszukiwać kolejnego najemcy. Konsekwencją tego będzie to iż przez dłuższy bądź krótszy czas lokal będzie stał pusty a niezbędne wydatki na jego utrzymanie trzeba będzie ponosić (np. czynsz czy inne regularne opłaty za energię, garaż itp.).

Skutki podatkowe podjęcia działalności gospodarczej po śmierci małżonka

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ani też ustawa z 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (tekst jedn. Dz.U. z 2004 r. Nr 269, poz. 1681 z późn. zm.) nie przewidują możliwości kontynuowania działalności za zmarłego podatnika, który prowadził działalność gospodarczą jednoosobowo.

REKLAMA