REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Koszty, Księgowi

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Księgowość we franczyzie pomysłem na biznes

Katalog dostępnych franczyz na polskim rynku stał się bardzo szeroki. Coraz więcej dużych podmiotów oferuje możliwość rozwijania swoich sieci handlowych. Na naszym rynku po raz pierwszy pojawiła się franczyza usług księgowych.

Rynek usług księgowych w Polsce nadal się porządkuje

Rynek usług księgowych w Polsce przeszedł prawdziwą rewolucję. Deregulacja zawodu księgowego znacząco wpłynęła na kształtowanie się usług z tego zakresu. Mimo, że ponad 70 tys. osób fizycznych zarejestrowało świadczenie usług księgowych, to powoli na rynku pojawiają się pierwsze próby konsolidacji tych firm.

Wydatki na Społeczną Odpowiedzialność Biznesu w kosztach

Przedsiębiorcy coraz częściej toczą spory z fiskusem o to, czy można zaliczać do kosztów uzyskania przychodów wydatki związane z tzw. Społeczną Odpowiedzialnością Biznesu. Zdaniem specjalistów, problem istnieje, bo sądy administracyjne i organy skarbowe źle interpretują przepisy.

Jak pozyskać nowych klientów i zwiększyć obroty biura rachunkowego?

Częstą bolączką biur rachunkowych są klienci, których trzeba obsługiwać wielu, żeby wyjść na swoje, a także niskie ceny oferowanych usług, które spędzają sen z powiek ich właścicielom. Jak zatem pozyskać nowych klientów, a jednocześnie zwiększyć dochody własnego biura? Odpowiedzią na to może być program partnerski, oferowany na zasadzie franczyzy.

REKLAMA

Ewidencja księgowa przychodów z tytułu najmu

We wrześniu tego roku wystawiliśmy fakturę za najem za 4 miesiące z góry (wrzesień – grudzień). Czy wartość czynszu dotyczącą bieżącego roku (wrzesień – grudzień) można odpisać jednorazowo w koszty? Jednostka prowadzi pełną ewidencję kosztów.

Nieodpłatne świadczenie usług – skutki podatkowe

Nieodpłatne świadczenie usług ma swoje konsekwencje na gruncie podatkowym. Przedsiębiorca będzie zobowiązany do zapłaty podatku, jeśli daną usługę ktoś wykona dla niego nieodpłatnie. Korzystanie z darmowych usług stanowi bowiem przychód, z którego należy się rozliczyć. Co więcej nieodpłatne świadczenie może być przychodem albo kosztem - przychód stanowi wtedy, gdy darmowe usługi świadczone są na rzecz przedsiębiorcy, kosztem jest zaś wtedy, kiedy to przedsiębiorca wykonuje czynności na czyjąś rzecz za darmo.

Podróże służbowe: koszty wg Ministerstwa Finansów

Ministerstwo Finansów wyjaśniło, czym jest podróż służbowa i co może zaliczyć do kosztów przedsiębiorca odbywający podróż służbową.

Zmiany w cenach transferowych w 2017 r. - zasady ustalania przychodów i kosztów

Na potrzeby ustalenia istnienia oraz zakresu obowiązku dokumentacyjnego, wynikającego z przepisów w obszarze cen transferowych, które zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2017 r., prawidłowy jest taki sposób określenia przychodów/kosztów podatnika, który uwzględnia „ogół” przychodów oraz „ogół” kosztów.

REKLAMA

Jak dokumentować nabycie usług niematerialnych w celu zaliczenia do kosztów

Na potrzeby zakwalifikowania wydatków poniesionych na nabycie usług niematerialnych do kosztów uzyskania przychodów konieczne są dowody potwierdzające faktyczne (rzeczywiste) świadczenie tego rodzaju usług – sama umowa oraz faktury mogą okazać się niewystarczające w takiej sytuacji.

Można stosować 50% koszty do części wynagrodzenia

Pracodawca ma prawo zastosować 50% koszty uzyskania przychodu do tej części wynagrodzenia pracownika, która dotyczy jego działalności twórczej na rzecz pracodawcy. Do części wynagrodzenia za wykonywanie prac, które nie będą miały twórczego charakteru, należy zastosować zwykłe koszty pracownicze.

Czy wydatki na utrzymanie psa przedsiębiorca może zaliczyć do kosztów

Możliwość zaliczenia wydatków na zakup i utrzymanie psa do kosztów uzyskania przychodów zależy od tego z jakim rodzajem działalności mamy do czynienia. Nie powinno być wątpliwości, jeżeli przedsiębiorca prowadzi hodowlę psów lub np. gabinet zajmujący się „dogoterapią”. Czy istnieje natomiast taka możliwość w przypadku, jeśli posiada firmę, której przychody nie powstają w związku z posiadaniem czworonoga (np. zakład krawiecki czy warsztat samochodowy), ale pies pełni tam ważną funkcję, np. psa stróżującego?

Profesjonaliści z księgowości i rachunkowości zarządczej zacieśniają współpracę

Instytuty CIMA (Chartered Institute of Management Accountants) i AICPA (American Institute of Certified Public Accountants) podjęły decyzję o zawiązaniu bliższej współpracy. W skutek porozumienia powstanie nowe stowarzyszenie – najbardziej wpływowa, globalna organizacja zawodowa, reprezentująca 600 000 obecnych oraz przyszłych profesjonalistów z branży księgowości oraz rachunkowości zarządczej. Jej członkowie zyskają unikalną możliwość rozwoju kariery w USA, Afryce, Azji oraz Europie, dzięki połączeniu sił w zakresie rozpoznawalności obu marek.

Jak zaksięgować koszty ponoszone na założenie plantacji

Została założona spółka z o.o., która będzie prowadziła działalność w zakresie uprawy drzew stanowiących biomasę dla elektrowni. Będą to plantacje wierzby energetycznej i topoli. W jaki sposób zaksięgować ponoszone koszty na założenie plantacji? Jako spółka z o.o. jesteśmy zobowiązani do prowadzenia pełnej księgowości.

Zawód księgowego wymaga podwyższania kwalifikacji

Zawód księgowego jest to zawód, który wymaga cały czas podwyższania kwalifikacji. Tym bardziej, że postępująca cyfryzacja usług księgowych będzie miała coraz większy wpływ na pracę księgowych. Nie oznacza to wcale, jak niektórzy wieszczą, że w związku z cyfryzacją, pracy dla księgowych będzie mniej, ale na pewno praca księgowych będzie jakościowo inna. Niezbędne w związku z tym, poza księgowymi, staną się dodatkowe kwalifikacje.

Jak ewidencjonować w księgach rachunkowych koszty zakupu

W związku z zakupem materiałów spółka musi ponosić coraz większe koszty ich transportu i ubezpieczenia. W jaki sposób prawidłowo ewidencjonować w księgach rachunkowych koszty zakupu tych materiałów?

Znamy zwycięzców II edycji konkursu Księgowi Przyszłości

9 czerwca 2016 odbył się finał II edycja ogólnopolskiego, drużynowego konkursu dla księgowych. „Księgowi Przyszłości” sprawdza nie tylko wiedzę z rachunkowości, ale również umiejętność pracy zespołowej oraz radzenia sobie z nietypowymi sytuacjami. Do grona patronów medialnych konkursu dołączył portal Infor.pl.

Prywatny samochód w ewidencji środków trwałych - korzyści

Co jest korzystniejsze – zakup nowego samochodu czy wprowadzenie do ewidencji środków trwałych swojego prywatnego auta? Jakie warunki należy spełnić, aby prywatny samochód wprowadzić do działalności?

Jak rozliczyć przychody ze sporadycznej sprzedaży dzieł sztuki

Osoby obdarzone talentem artystycznym niejednokrotnie dokonują sprzedaży wykonanych przez siebie dzieł sztuki - jedni czynią z tego podstawowe źródło utrzymania, inni natomiast sprzedają swoje przedmioty artystyczne jedynie od czasu do czasu. Jak należy rozliczać uzyskane w ten sposób przychody? Na jakim formularzu podatkowym?

Księgowi Przyszłości mierzą się z pracą półfinałową

III etap konkursu Księgowi Przyszłości zakończył się 5 maja i był ostatnim testem online przewidzianym w tej edycji. Do rywalizacji stanęło blisko 500 drużyn z całej Polski, spośród których wyłoniona została półfinałowa dwunastka (kategorie: studencka i zawodowa) oraz finałowa szóstka w kategorii uczniowskiej. Patronat medialny nad konkursem objął portal Infor.pl.

Wynagrodzenia osób po 50 roku życia - w tym wynagrodzenia księgowych

Z przeprowadzonych badań wynika, że w ubiegłym roku średnie wynagrodzenie osób, które miały co najmniej 50 lat, wynosiło 3 900 PLN brutto miesięcznie, a zarobki połowy z nich mieściły się w przedziale 2 800 PLN – 6 000 PLN brutto na miesiąc. Przeciętne zarobki księgowych w tej grupie wiekowej wyniosły natomiast 3 000 PLN, a głównych księgowych – 5 500 PLN.

Kiedy zaliczyć do kosztów wydatki na ubezpieczenie budowy

Jeżeli możliwe jest powiązanie kosztu ubezpieczenia budowy z konkretnym przychodem, to poniesione wydatki na ubezpieczenie budowy stanowią bezpośrednie koszty podatkowe. W takiej sytuacji wydatki te należy zaliczyć do kosztów podatkowych w momencie osiągnięcia odpowiadającego im przychodu.

Zmiany w prowadzeniu KPiR w 2016 roku

W kwietniu tego roku weszło w życie rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 31 marca 2016 r., które znacząco zmieniło regulacje w zakresie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Wprowadzony został nowy wzór KPiR, w związku ze zmianą przepisów o rozliczaniu kosztów działalności badawczo-rozwojowej. Zniesiony został też obowiązek sporządzania spisu z natury na dzień 1 stycznia oraz drukowania księgi prowadzonej w formie elektronicznej. Jak obecnie wygląda księga przychodów i rozchodów?

Jak archiwizować dokumenty księgowe

Zasady dotyczące archiwizacji dokumentów księgowych oraz ochrony danych związanych z dokumentacją określa ustawa o rachunkowości. W zakresie przechowywania dokumentacji księgowej zastosowanie mają również przepisy zawarte w innych aktach prawnych, do których należy ustawa Ordynacja podatkowa.

Wynagrodzenie za przeniesienie działalności nie jest kosztem

Wynagrodzenie, które spółka wypłaca podmiotowi powiązanemu z tytułu zaprzestania działalności produkcyjnej i przeniesienia na nią funkcji i aktywów związanych z tą działalnością, nie stanowi dla tej spółki kosztu uzyskania przychodów.

Nieściągalne należności w kosztach uzyskania przychodu

W zakres przychodu z działalności gospodarczej wchodzą również kwoty należne, nawet te, które nie zostały uregulowane i uznane zostały za nieściągalne. Należności tego rodzaju nie powiększają majątku przedsiębiorcy, jednak w niektórych sytuacjach mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodu.

Wydatki na społeczną odpowiedzialność biznesu w kosztach uzyskania przychodu

Coraz więcej firm zainteresowana jest prowadzeniem działań w ramach społecznej odpowiedzialności biznesu. Niejednokrotnie jednak przedsiębiorcy nie są pewni, jak rozliczać wydatki związane z tego rodzaju działaniem. Okazuje się jednak, że wydatki w tym zakresie można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu.

Płatność gotówką nadal do 15 tys. euro

Sejmowa komisja finansów publicznych zdecydowała, że przedsiębiorca nie wliczy faktury w koszty podatkowe, jeżeli przekaże dostawcy gotówkę za transakcje powyżej 15 tys. euro. W przypadku, kiedy przedsiębiorca nie wywiąże się z tego obowiązku i przekroczy ten limit płatności gotówką, zostaną wobec niego wyciągnięte sankcje podatkowe.

Rozpoczęła się II edycja konkursu Księgowi Przyszłości

Ruszyła II edycja konkursu Księgowi Przyszłości sprawdzającego wiedzę z rachunkowości. Od 4 kwietnia księgowi oraz osoby pretendujące do tego zawodu, mogą rozwiązywać testy on-line na specjalnie przygotowanej platformie na portalu www.ksiegowiprzyszlosci.pl. Do turnieju już zgłosiło się kilkaset osób - rejestracja trwa do końca I etapu czyli do 13 kwietnia 2016 r.! Patronat medialny nad konkursem objął portal Infor.pl.

Jak rozliczyć świąteczne upominki wręczone kontrahentom

Przedsiębiorcy dość często poza składaniem kontrahentom życzeń z okazji świąt (m.in. świąt Wielkiejnocy), przekazują im również świąteczne upominki. W przypadku zakupu ekskluzywnych prezentów powstaje obowiązek nie tylko do zapłaty podatku VAT, ale i możliwość rozliczenia zakupu w kosztach firmowych.

Druga edycja konkursu Księgowi Przyszłości

Stowarzyszenie Księgowych w Polsce oraz Soneta sp. z o.o, organizują drugą edycję ogólnopolskiego konkursu Księgowi Przyszłości. W pierwszej edycji konkursu, która odbyła się w 2014 roku wzięło udział około 1400 osób. Patronat medialny nad konkursem objął portal Infor.pl.

Jak obniżyć koszty podróży służbowych

Prawie każda firma chce zmniejszyć koszty podróży służbowych. Przeważnie oszczędności polegają na zmniejszeniu liczby tych wyjazdów, obniżeniu standardu podróży lub hotelu. Przedsiębiorstwom, których roczny budżet na podróże służbowe wynosi co najmniej 75-100 tys. opłaca korzystać z usług wyspecjalizowanych agencji.

Moment ujęcia kosztów w księdze przychodów i rozchodów

W każdej firmie na koniec roku podatkowego dokonuje się zamknięcia ksiąg i sporządza spisy z natury, dzięki którym można dokonać podsumowania działalności. Najtrudniejsze są na pewno takie kwestie jak rozliczenie kosztów, powstających na przełomie roku podatkowego. Jak prawidłowo dokonać rozliczenia kosztów w księdze przychodów i rozchodów?

Zasady rozliczania faktur korygujących w 2016 r.

Od 1 stycznia 2016 r. podatnicy mają prawo i obowiązek odnotowywania korekt przychodów i kosztów w roku podatkowym, w którym faktury korygujące zostały wystawione lub otrzymane. A zatem podatnicy muszą pamiętać, że korekty wynikające z otrzymanych lub wystawionych w nowym roku faktur korygujących należy uwzględniać w 2016 r. Z kolei same koszty i przychody rozliczane są na dotychczasowych zasadach.

Korekta przychodów i kosztów na nowych zasadach

Od 1 stycznia 2016 r. podatnicy będą dokonywali korekty przychodów i kosztów na bieżąco, a nie jak teraz, czyli zawsze wstecz. Takie zmiany wprowadza ustawa o zmianie niektórych ustaw w związku ze wspieraniem polubownych metod rozwiązywania sporów.

Praca właściciela nie jest kosztem uzyskania przychodów firmy

Część przedsiębiorców stara się korzystać z różnego rodzaju dotacji i dofinansowania unijnego. W niektórych przypadkach istnieje możliwość zaliczenia do kosztów pracy właściciela firmy do wydatków w ramach projektu. Ale nie oznacza to, że można owe koszty pracy uznać za koszty podatkowe prowadzenia działalności gospodarczej.

Pełnokrwista postać księgowego, czyli wiedza, praktyka i etyka

Dobry księgowy, czyli osoba przygotowana do wykonywania zawodu księgowego, ma niezbędną wiedzę merytoryczną, posiada praktyczne umiejętności i doświadczenie w zawodzie, ale także przestrzega zasad etyki zawodowej. A zatem te trzy człony składają się na pełnokrwistą postać księgowego – mówi Franciszek Wala, prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce, w wywiadzie dla portalu Infor.pl

Czy przedsiębiorcy powinni kontrolować swoich księgowych?

Kontrola podstawą zaufania – to powiedzenie warto wprowadzać w codzienne życie biznesowe, także w odniesieniu do księgowych. Okazuje się, że zarobki pracownika piastującego stanowiska głównej księgowej w dużych miastach sięgają nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych za miesiąc pracy. Jest to więc posada wysoko ceniona i ciesząca się zaufaniem prezesów i właścicieli firm. Nierzadko jednak zdarza się, że chciwość i pazerność ludzka bierze górę nad racjonalnym myśleniem. Prezesi wpadają w pułapki finansowe zastawiane przez główne księgowe.

Likwidacja korekty kosztów od 1 stycznia 2016 r.

Instytucja korekty kosztów w związku z nieopłaceniem wydatków w terminie jest stosunkowo nowa, bo do polskiego systemu prawnego wprowadzono ją w 2013 r. Obecnie jednak, po trzech latach funkcjonowania zostanie z niego usunięta. Już od 1 stycznia 2016 r. przedsiębiorcy nie będą musieli pomniejszać kosztów uzyskania przychodu o niezapłacone w ustawowym terminie wydatki. Dla przedsiębiorców i księgowych, którym ta regulacja przysparzała wiele dodatkowej pracy, to z pewnością dobra wiadomość.

Jak ująć koszty kapitalnego remontu w księgach rachunkowych

Firma dokonała kapitalnego remontu biurowca. Czy koszty związane z tym remontem powinna rozłożyć w czasie, czy powiększyć wartość środka trwałego i dokonywać odpisów amortyzacyjnych? Jak ująć te koszty w księgach rachunkowych?

Nie ma ujemnych skutków deregulacji

Jako Stowarzyszenie Księgowych w Polsce przyjmujemy z zadowoleniem fakt, że nie potwierdziły się obawy i zagrożenia, o których dyskutowało środowisko. Na razie możemy powiedzieć, że nie ma ujemnych skutków deregulacji usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych – mówi Franciszek Wala, prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce, w wywiadzie udzielonym dla portalu Infor.pl

Ulgi podatkowe dla tworzących przyzakładowe żłobki i przedszkola od 1 stycznia 2016 r.

Od początku 2016 r. pracodawcy będą mieli możliwość skorzystać z dodatkowych preferencji podatkowych. Pracodawcy tworzący zakładowy żłobek, klub dziecięcy albo przedszkole zaliczą do kosztów uzyskania przychodów koszty poniesione na utworzenie takiej placówki, a koszty związane z jej prowadzeniem podlegać będą zaliczeniu do kosztów do określonej wysokości.

IFK poleca: Od 1 stycznia 2016 r. nie trzeba korygować kosztów

Od 1 stycznia 2016 r. zostanie zniesiony obowiązek korygowania kosztów podatkowych w przypadku niedochowania terminu płatności. Takie zmiany wprowadza ustawa o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw.

Wynagrodzenie pełnomocnika jako koszt uzyskania przychodu mocodawcy

Koszty obsługi prawnej przedsiębiorcy stanowią koszty pośrednie związane z przychodem uzyskanym z prowadzonej przez przedsiębiorcę działalności gospodarczej (art. 22 ust. 1 w związku z art. 14 ust. 1 ustawy o PIT). Nie ma przy tym znaczenia, czy tego rodzaju wydatki ponoszone są na bieżącą obsługę prawną, czy też ponoszone są w związku z ustanowieniem pełnomocnika do reprezentowania przedsiębiorcy w konkretnych sprawach związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą.

Świadczenia pozapłacowe dla pracowników - koszty podatkowe dla pracodawcy

Koszty poniesione przez spółkę w związku z zakupem dodatkowych świadczeń pracowniczych w postaci kart uprawniających do udziału w zajęciach sportowych, wstępów do sali gimnastycznej i na boisko sportowe, szczepionek przeciwko grypie oraz miejsc parkingowych, sfinansowanych ze środków obrotowych spółki należy uznawać za koszty uzyskania przychodów, na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy CIT.

Księgowy to za mało, potrzebny jest prawnik i doradca podatkowy

Podejmowanie przez przedsiębiorcę prawidłowych decyzji gospodarczych wymaga nie tylko udziału księgowego, ale to grono powinno być poszerzone o prawnika i doradcę podatkowego, bo nawet najlepiej skonstruowana umowa o charakterze cywilnoprawnym może wywoływać daleko idące skutki podatkowe – podkreśla prof. Jadwiga Glumińska-Pawlic, przewodnicząca Krajowej Rady Doradców Podatkowych, w wywiadzie udzielonym dla portalu Infor.pl

Pracownik idzie do szkoły... czyli konsekwencje podatkowe szkoleń

Za nami 1 września – dzień, w którym większość dzieci rozpoczęła naukę w nowym roku szkolnym. Przywilej poszerzania swoich umiejętności nie dotyczy jednak tylko dzieci – również dorośli mogą podwyższać swoje kwalifikacje uczestnicząc w różnego rodzaju kursach i szkoleniach. Czy koszty poniesione na dokształcanie pracownika mogą być odliczone od podatku?

Akademia Księgomościa - nowy wymiar szkoleń dla księgowych!

Czy kursy związane z księgowością i finansami muszą mieć zawsze formalny charakter i trwać wiele godzin szkoleniowych? Okazuje się, że nie! Firma InFakt wprowadza kolejną innowację na polskim rynku księgowości - Akademię Księgomościa, czyli cykl Ogólnopolskich Spotkań Księgowych! Portal Infor.pl objął Akademię patronatem medialnym.

Oszustwa księgowe a rachunkowość kreatywna

Mimo, iż rachunkowość kreatywna stanowi postępowanie w granicach prawa to jest ona bardzo często używana w negatywnym znaczeniu. Tymczasem zniekształcenie obrazu sytuacji finansowej przedsiębiorstwa oraz działanie wykraczające poza obowiązujące przepisy stanowią oszustwo księgowe. Celem niniejszego artykułu jest rozróżnienie pojęcia rachunkowości kreatywnej od agresywnej, niezgodnej z istotą rachunkowości. Zjawiska omówione zostaną na przykładzie włoskich przedsiębiorstw. Uwaga skupiona zostanie na globalnej grupie Parmalat - najbardziej spektakularnym przypadku oszustwa księgowego we Włoszech.

Zapraszamy na II Forum Nowoczesnego Controllingu

Zapraszamy do uczestnictwa w II Forum Nowoczesnego Controllingu, którego hasłem przewodnim są koszty pod kontrolą. Wydarzenie odbędzie się w dniach 8-9 października 2015 r. w Warszawie (Airport Hotel). Patronat medialny nad Forum objął portal Infor.pl

ACCOUNTANT - księgowy

REKLAMA