REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Księgi rachunkowe, Faktura VAT

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Jak przygotować się do zmian w VAT 2014

Z dniem 1 stycznia 2014 r. wchodzą w życie rewolucyjne zmiany w VAT. Jak bez większych problemów wejść w nowe realia podatkowe, zminimalizować ryzyko - podajemy kilka praktycznych wskazówek.

Kiedy warto wybrać zwolnienie z VAT w 2014 r.

Czynni podatnicy VAT, którzy chcą wybrać zwolnienie ze względu na wysokość obrotów i spełniają warunki, aby dokonać takiego wyboru, w nowym roku muszą wrócić do zwolnienia od 1 stycznia 2014 r. Organy podatkowe nie pozwalają, aby wrócić do zwolnienia w trakcie roku. Biorąc pod uwagę zmiany od 1 stycznia 2014 r., które dotyczą również zwolnień podmiotowych, należy już dziś zastanowić się, czy warto wybrać zwolnienie z VAT w 2014 r.

VAT należny po zmianach w 2014 r.

Nowe przepisy ustawy o VAT, które wchodzą w życie od 1 stycznia 2014 r., utrudnią w firmach zarządzanie cash flow. Firmy będą płacić VAT należny o 30 dni szybciej, niż ma to miejsce obecnie.

Jak służby finansowo-księgowe powinny przygotować się na zmiany w VAT 2014

Część zmian w ustawie o VAT zaczęła obowiązywać od 1 kwietnia 2013 r. Jednak zasadnicza część, można powiedzieć – fundamentalna dla funkcjonowania podatku od towarów i usług, zostanie wprowadzona od 1 stycznia 2014 r. Jak te zmiany w ustawie o VAT wpływają (lub mogą wpłynąć) na zasady funkcjonowania służb finansowo-księgowych i do których warto przygotować się już teraz?

REKLAMA

Zmiany przepisów ustawy o VAT 2013 i 2014

Najważniejsze zmiany przepisów ustawy o VAT wprowadzone nowelizacją z 26 lipca 2013 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw. Nowe przepisy wchodzą w życie w trzech terminach, czyli 20 września 2013 r., 1 października 2013 r. oraz od 1 stycznia 2014 r.

Terminy rozliczania VAT w 2014 r. - jak się zmienią?

Początek 2014 roku przyniesie przedsiębiorcom szereg zmian w VAT, które są o tyle istotne, że dotyczą podstaw – czyli terminów. Od przyszłego roku data wystawienia faktury dla rozliczenia VAT zwykle nie będzie miała znaczenia. Warto wiedzieć jak ten aspekt przedstawia się dziś, a jak będzie wyglądał za kilka tygodni. Szczególnie, że wprowadzony zostanie szereg wyjątków od nowych zasad.

Jak poprawnie przeprowadzić potwierdzenie sald

Stany składników aktywów i pasywów wykazane w księgach rachunkowych podlegają okresowej weryfikacji. Składniki, które nie mogą być zweryfikowane drogą spisu z natury, należy inwentaryzować drogą potwierdzenia sald lub porównania danych ksiąg z dokumentami. Jak prawidłowo przeprowadzić inwentaryzację drogą potwierdzenia sald?

Moment powstania obowiązku podatkowego w 2014 r.

Jedna z największych zmian, spośród tych które zaczną obowiązywać od stycznia 2014 r. w zakresie VAT dotyczy nowych zasad ustalenia momentu powstania obowiązku podatkowego. Uchwalone zmiany miałyby być odpowiedzią na zarzut o niezgodności części przepisów ustawy o VAT dotyczących obowiązku podatkowego z przepisami unijnymi.

REKLAMA

Ewidencja wykupu mebli z leasingu

Firma wykupiła meble po zakończeniu umowy leasingu o wartości początkowej w dniu rozpoczęcia leasingu 35 000 zł netto. Na wykup poniosła wydatek 500 zł netto. Czy meble należy ująć w ewidencji środków trwałych lub w ewidencji wyposażenia? Czy fakturę za wykup zalicza się do kosztów bezpośrednio?

Terminy wystawiania faktur VAT w 2014 r.

W 2014 r. wchodzi w życie obszerna nowelizacja ustawy o VAT. Jedną z najważniejszych zmian w VAT od 1 stycznia 2014 r. będą nowe terminy wystawiania faktur.

Jak naliczać odsetki w razie opóźnień w płatnościach faktury

Ustawa o terminach zapłaty w transakcjach handlowych określa zasady pobierania i wysokość odsetek od zaległości w płatnościach. Dowiedz się, w jaki sposób należy prawidłowo naliczać odsetki w razie opóźnień w płatnościach za wystawione faktury.

Jak rozliczyć rozchód środków z rachunku walutowego

Spółka posiada rachunek bankowy w euro. Jak powinien być rozliczany rozchód środków pieniężnych z tego rachunku? Jaki kurs należy stosować do rozliczenia: czy ma to być kurs faktycznie zastosowany, czy kurs średni NBP?

Korekta faktury wewnętrznej

Do końca 2013 r. faktury wewnętrzne koryguje się tak jak standardowo wystawiane faktury. Od 1 stycznia 2014 r. zasady wystawiania faktur wewnętrznych nie będą regulowane przez przepisy VAT. Podatnicy będą je mogli nadal wystawiać jako dokumenty wewnętrzne, ale sposób ich wystawiania i korekty będzie dowolny.

Jak wybrać biegłego rewidenta

Dokonanie wyboru biegłego rewidenta w odpowiednim terminie ułatwia prawidłowe przygotowanie sprawozdania finansowego, a także umożliwia właściwe zaplanowanie badania oraz przeprowadzenie badania wstępnego. Czym się kierować przy wyborze biegłego rewidenta i jak zawrzeć z nim umowę?

Faktura pro forma nie jest podstawą do odliczenia VAT

Przepisy dotyczące podatku VAT nie przewidują, w celu dokumentowania czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem, wystawiania faktur pro forma. Dokument o nazwie pro forma lub faktura pro forma nie zobowiązuje więc do zapłaty VAT należnego wykazanego w tym dokumencie, natomiast nabywcy nie daje prawa do odliczenia VAT naliczonego.

Jak ująć w księgach kredyt hipoteczny

Spółka zawarła umowę kredytu długoterminowego hipotecznego. Część środków z wypłaconych transz kredytu jest przekazywana na wydzielone konto spółki. Środki na tym koncie stanowią zabezpieczenie obsługi długu. Co miesiąc następuje kapitalizacja odsetek na tym koncie. Na jakim koncie księgowym należy zaewidencjonować w księgach te środki i w jakiej pozycji bilansu je wykazać?

Nowe zasady fakturowania od początku 2014 r.

Od 1 stycznia 2014 r. sposób wystawiania faktur ulegnie gruntownym zmianom. W życie wchodzą bowiem nowości w ustawie o VAT, które w dużej mierze dotyczą właśnie fakturowania. Trzeba będzie zapomnieć o wieloletnich nawykach związanych przede wszystkim z terminami dokumentowania transakcji i rozliczania VAT.

Automatyzacja rozliczania transakcji wewnątrzwspólnotowych

Transakcje zagraniczne w ujęciu księgowym są operacją specyficzną. Pomimo tego, że dokument wewnątrzwspólnotowego nabycia wymaga zaksięgowania z naliczeniem podatku VAT 0%, po stronie nabywcy tak czy inaczej leży obowiązek naliczenia właściwej stawki VAT oraz możliowść odliczenia naliczonej kwoty.

Odwrotne obciążenie w VAT - fakturowanie

Z dniem 1 października 2013 r. wszedł w życie nowy załącznik nr 11 do ustawy o podatku od towarów i usług, który wielokrotnie rozszerza zakres tzw. odwrotnego obciążenia w krajowym obrocie towarowym. Obok złomu i części odpadów, pojawia się tam prawie cały obrót wyrobami stalowymi, miedzią, resztą odpadów oraz rynek surowców wtórnych.

Bilans 2013 - szkolenie

Rachunkowe i podatkowe zamknięcie roku oraz sporządzenie sprawozdania finansowego za 2013 rok to tematy cyklu dwudniowych szkoleń, które odbędą się w listopadzie i grudniu 2013 r. w największych miastach Polski. Organizatorem tych szkoleń jest MDDP Akademia Biznesu.

Nowe standardy sprawozdawczości finansowej MSSF w 2014 r.

Na początku 2014 r. zaczną obowiązywać nowe standardy sprawozdawczości finansowej (MSSF 10, 11 i 12). Nowe standardy MSSF mają zapewnić większą przejrzystość sprawozdań finansowych. Jedną z najważniejszych zmian jest wprowadzenie nowej definicji kontroli w MSSF 10.

Odpowiedzialność za rachunkowość

Niewypełnienie lub nieprawidłowe wypełnienie obowiązków wynikających z ustawy o rachunkowości pociągają za sobą konsekwencje. Dlatego warto zwrócić uwagę na kwestię odpowiedzialności za rachunkowość.

Faktura uproszczona - jakie dane powinna zawierać

Czy sprzedawca może wystawić fakturę uproszczoną bez podania swojego numeru NIP oraz czy może wpisać na fakturze swój adres domowy, mimo że adresy siedziby firmy i miejsca wykonywania działalności są inne?

Zmiany w VAT od 1 października 2013 - wyjaśnienia MF

Przedstawiamy wyjaśnienia Ministerstwa Finansów dotyczące zmian w VAT obowiązujących od 1 października 2013 r., które zostały wprowadzone ustawą z dnia 26 lipca 2013 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw.

Jak skutecznie współpracować z biegłym rewidentem

Badanie sprawozdań finansowych to między innymi badanie procedur księgowości. Procedury te muszą podlegać badaniu, aby można było wykryć nieprawidłowości. Kontrola zewnętrzna, czyli badanie przez biegłego, jest jednym z warunków gwarantujących prawidłowość systemu, natomiast biegły rewident jest nie tylko kontrolującym, lecz pełni także funkcje doradcze, wskazując jednostce prawidłowe rozwiązania.

Jak ująć kredyt długoterminowy w księgach

Spółka zawarła umowę kredytu długoterminowego hipotecznego. Część środków z wypłaconych transz kredytu przekazywana jest na wydzielone konto spółki. Środki na tym koncie stanowią zabezpieczenie obsługi długu. Co miesiąc następuje kapitalizacja odsetek na tym koncie. Na jakim koncie księgowym należy zaewidencjonować w księgach te środki i w jakiej pozycji bilansu trzeba je wykazać?

Kiedy należy rozliczyć duplikat faktury

Jak potraktować duplikat faktury wystawiony w listopadzie, jeśli faktura pierwotna została wystawiona w czerwcu 2013 r. Nasz pracownik odebrał w czerwcu oryginał faktury, ale go zgubił. Faktura nie dotarła więc do działu księgowości, jednak wpłynęła do spółki, co zostało zaewidencjonowane. Czy duplikat należy zaewidencjonować w listopadzie, czy trzeba skorygować czerwiec?

Dodatnie nadwyżki ujawnione w trakcie inwentaryzacji stanowią przychód

Wykryte w trakcie remanentu nadwyżki magazynowe są przychodem spółki dla celów podatku dochodowego od osób prawnych. Tak uznał w wyroku z 16 lipca 2013 r. Naczelny Sąd Administracyjny w Warszawie (sygn. akt I FSK 2113/11). Dodatnie nadwyżki magazynowe stanowią przychód z nieodpłatnych świadczeń, który trzeba opodatkować zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT.

Wystawienie faktury na żądanie nabywcy 2013/2014

Prowadzę sklep. Zdarza się, że klient, któremu sprzedałem towar na paragon, po jakimś czasie przychodzi do mnie z paragonem i żąda wystawienia faktury. Czy mam taki obowiązek? Jeżeli tak, czy obowiązek ten jest ograniczony czasowo?

Dokumentacja podatkowa i księgowa - potwierdzenie przelewu

Jakie dokumenty potwierdzające wydatek są dopuszczalne dla celów podatkowych i księgowych? Czy firma może rozliczyć w kosztach podatkowych wydatek udokumentowany wydrukowanym potwierdzeniem przelewu?

Deklaracja VAT - jeden wzór w całej UE

Komisja Europejska wystąpiła z wnioskiem legislacyjnym przewidującym jeden wzór deklaracji VAT w całej UE i jednolity zestaw wymogów dla przedsiębiorstw w zakresie wypełniania deklaracji VAT w każdym państwie członkowskim. Ma być jedynie 5 obowiązkowych rubryk ale państwa członkowskie mogą starać się o wprowadzenie dodatkowych - maksymalnie 26 rubryk.

Zwierzęta pracujące - ujęcie księgowe i podatkowe

Wykorzystanie zwierząt w działalności gospodarczej jest powszechne i dotyczy wielu gatunków. Obok kontrowersji ekologiczno-moralnych czasem też pojawiają się kontrowersje natury ewidencyjno-podatkowej. Dotyczy to szczególnie zwierząt typowo domowych – przede wszystkim psów, kotów, a także zwierząt ozdobnych i gatunków egzotycznych.

Jak odliczyć VAT od szkoleń

Firma może odliczyć podatek naliczony z faktur dokumentujących zakup płatnych szkoleń dla pracowników. Przy odliczeniu VAT nie ma znaczenia, ile różnych usług obejmuje szkolenie, ponieważ dla celów podatkowych usługi te mogą zostać uznane za kompleksowe.

Przeliczanie faktur wystawianych w euro i złotych

Z którego dnia należy zastosować kurs euro przy wystawianiu faktury za wykonanie usługi rozładunku – z dnia poprzedzającego wystawienie faktury czy wykonanie usługi?

Kiedy zawrzeć umowę z biegłym rewidentem

Sprawozdanie finansowe za 2013 r. będzie po raz pierwszy w naszej spółce objęte obowiązkowym badaniem przez biegłego rewidenta. Do kiedy powinno się podpisać umowę z biegłym rewidentem? Czy istnieje spis dokumentów, o które biegły rewident będzie prosił podczas badania sprawozdania?

VAT 2014 - moment powstania obowiązku podatkowego

Od 1 stycznia 2014 r. wchodzą w życie rewolucyjne zmiany w ustawie o VAT. Najważniejsza zmiana dotyczy momentu powstania obowiązku podatkowego. Od 1 stycznia 2014 r. obowiązek podatkowy będzie powstawał z chwilą dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi.

Zasady rachunkowości spółdzielczych kas oszczędnościowo-kredytowych

Od 10 października 2013 r. obowiązuje nowe roporządzenie w sprawie szczególnych zasad rachunkowości spółdzielczych kas oszczędnościowo-kredytowych.

Kto musi przejść na księgi rachunkowe od 2014 r.

Przekroczenie kwoty 5 059 560 zł przychodów netto w roku 2013 oznacza konieczność przejścia na księgi rachunkowe od 1 stycznia 2014 r.

Faktury zaliczkowe przed otrzymaniem zaliczki

Czy jest dopuszczalne wystawianie faktur zaliczkowych przed otrzymaniem zaliczki? Niektórzy kontrahenci wpłacają zaliczki dopiero po otrzymaniu dokumentu powiadamiającego o wysokości zaliczki. Dotychczas w takich przypadkach wystawialiśmy faktury pro forma, ale zastanawiamy się nad wystawianiem „zwykłych” faktur zaliczkowych.

Zmiany w VAT od 1 stycznia 2014 r.

Nadchodzą duże zmiany w VAT, na które warto się wcześniej przygotować. Od 1 stycznia 2014 r. zmieni się szereg istotnych zasad rozliczania VAT, które dotyczą m.in. momentu powstania obowiązku podatkowego, definicji podstawy opodatkowania. Od początku 2014 roku podatnicy uzyskają także możliwość wystawiania faktur zbiorczych, obejmujących transakcje z całego miesiąca kalendarzowego.

Faktury za usługi ciągłe - termin wystawienia

Firma świadczy usługi analizy rynku. Usługi są świadczone w sposób ciągły i są rozliczane w miesięcznych okresach rozliczeniowych. Czy możemy wystawiać faktury za dany miesiąc na początku następnego miesiąca? Kiedy powstaje obowiązek podatkowy z tytułu świadczenia tych usług?

Handel obwoźny i obnośny - dokumentacja podatkowa

W handlu obnośnym i obwoźnym charakterystyczne jest to, że nabywcą towaru jest zwykle osoba fizyczna, która nie prowadzi własnej działalności gospodarczej, a jako potwierdzenia zakupu rzadko żąda rachunku lub faktury VAT.

Ponowne odliczenie VAT po korekcie

W styczniu korygowałam podatek naliczony z powodu niezapłaconej faktury z sierpnia 2012 r. W maju faktura została zapłacona, ale do tej pory nie dokonałam zwiększenia. Jak to zrobić?

Wiedza wyróżnia dobrego księgowego

Wideoszkolenia, audiokomentarze, a także łatwy dostęp do codzienne aktualizowanych serwisów informacyjnych, porad, przepisów, interpretacji, orzecznictwa, aktywnych formularzy – to nowoczesna, kompleksowa oferta INFOR-u skierowana do specjalistów z zakresu podatków i rachunkowości – INFORFK Platforma Nowoczesnych Księgowych.

Jak przygotować firmę na zmiany w VAT w 2014 r.

Od 1 stycznia 2014 r. zaczynają obowiązywać zmiany w ustawie o VAT. Inaczej niż w poprzednich latach znamy je wcześniej. Nie poprawia to jednak sytuacji podatników. Niestety, pod szyldem harmonizacji prawa krajowego ze wspólnotowym faktycznie pogarszają sytuację podatników lub wprowadzają nowe obszary ryzyka.

Przejście z pkpir na pełną księgowość

Ostatni kwartał roku to dobra chwila na to, by zastanowić się czy w firmie może powstać obowiązek przejścia z uproszczonej księgowości na pełną księgowość. Jak prawidłowo dokonać przejścia z pkpir na pełną księgowość?

Niskocenne środki trwałe - zasady ewidencji

W ustawie o rachunkowości nie ma dolnej granicy, od której środki trwałe są traktowane jako niskocenne i dla których można ustalać odpisy amortyzacyjne lub umorzeniowe w sposób uproszczony. Wiele jednostek, kierując się jednak kryterium określonym w ustawie o podatku dochodowym, do niskocennych zalicza środki trwałe o wartości poniżej 3,5 tys. zł. Jakie są zasady ewidencji dla niskocennych środków trwałych?

Odliczanie VAT z faktur w formacie pdf

Faktura w wersji elektronicznej może być podstawą do prawidłowego odliczenia VAT naliczonego nawet gdy nie jest opatrzona bezpiecznym podpisem elektronicznym. Do odliczenia wystarczy, że strony transakcji porozumieją się co do tej formy wystawiania faktur a podatnik odliczający VAT zapewni autentyczność jej pochodzenia, integralność treści i czytelność.

Limit prowadzenia ksiąg rachunkowych w 2014 r.

Limit zobowiązujący do prowadzenia ksiąg rachunkowych w 2014 r. wynosi 5 059 560 zł, tzn. tyle wynosi limit przychodów, którego osiągnięcie w 2013 r. zobowiązuje do prowadzenia ksiąg rachunkowych w 2014 r. Kwotę limitu prowadzenia ksiąg rachunkowych w 2014 r. wylicza się na podstawie średniego kursu euro ogłaszanego przez NBP 30 września 2013 r.

Faktura musi zawierać podstawę zwolnienia z podatku VAT

Przedsiębiorca zwolniony z podatku VAT zobowiązany jest podać na fakturze podstawę prawną tego zwolnienia. A zatem, wystawiając fakturę musi pamiętać, aby uzupełnić ją o przypis potwierdzający podstawę zwolnienia z podatku VAT.

REKLAMA