REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Odsetki, Kontrola podatkowa

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Kontrola podatkowa i skarbowa – prawa i obowiązki kontrolowanych oraz kontrolujących

Prawa i obowiązki kontrolowanych podatników i kontrolujących urzędników są co do zasady takie same zarówno podczas kontroli podatkowej prowadzonej przez urzędy skarbowe, jak też w postępowaniu kontrolnym przeprowadzanym przez urzędy kontroli skarbowej.

Korekta deklaracji VAT-7 po zakończeniu kontroli podatkowej

Skorygowanie deklaracji dla podatku od towarów i usług następuje poprzez złożenie jej korekty. Prawo do korekty deklaracji ulega jednak zawieszeniu na czas trwania kontroli podatkowej w zakresie objętym tą kontrolą. Po zakończeniu kontroli podatnikowi będzie ponownie przysługiwało prawo do korekty deklaracji. Jeśli podatnik zgadza się z ustaleniami pokontrolnymi, nie powinien zwlekać z korektą i zapłatą zaległego podatku. Od 1 stycznia 2016 r. w takiej sytuacji może być zobowiązany do zapłaty podwyższonej stawki odsetek.

Zarzut pozorności działalności gospodarczej - skutki w VAT

Jeżeli, przedsiębiorca nie osiąga przychodów albo jego przychody są dużo niższe niż koszty - powinien się liczyć, że organy podatkowe zarzucą mu pozorność działalności gospodarczej. Ta nowa taktyka fiskusa ma bardzo negatywne konsekwencje dla podatników VAT. Okazuje się jednak, że brak jest w przepisach prawa uprawnienia dla stwierdzenia pozorności działalności gospodarczej, Organy mogą jedynie stwierdzać pozorność konkretnej czynności prawnej oraz ustalenia istnienia lub nieistnienia stosunku prawnego lub prawa.

Czy Jednolity Plik Kontrolny pozwoli dokładniej skontrolować podatnika?

Od 1 lipca 2016 r. duże firmy, a od 1 lipca 2018 r. średni i mali przedsiębiorcy będą mieli obowiązek raportowania danych (ksiąg podatkowych i dowodów księgowych) w elektronicznym formacie tzw. Jednolitego Pliku Kontrolnego (JPK) na żądanie organów podatkowych na etapie każdej procedury podatkowej. Zarówno w ramach czynności sprawdzających (również w kontrolach krzyżowych), w trakcie prowadzenia kontroli podatkowej, czy też postępowania podatkowego lub kontrolnego.

Jednolity Plik Kontrolny (JPK) w dużych firmach od lipca 2016 r. - w MŚP 2 lata później

Według planów Ministerstwa Finansów już od lipca 2016 r. duże przedsiębiorstwa będą zobligowane do przekazywania szczegółowych danych podatkowych, dotyczących prowadzonej działalności. Informacje będą raportowane w ściśle określony sposób – za pomocą JPK czyli Jednolitego Pliku Kontrolnego, co wymaga zmian w systemach informatycznych przedsiębiorstw. Jak zapewniają eksperci, systemy Comarch ERP będą gotowe na czas. Ta pozytywna wizja ziści się pod jednym warunkiem – ostateczna wersja JPK musi zostać przedstawiona przez Ministerstwo Finansów zgodnie z wyznaczonym terminem, czyli 1 marca 2016 r.

Jednolity Plik Kontrolny uszczelni system podatkowy

Przedsiębiorców czeka rewolucja w kontroli podatku VAT. Wszystko za sprawą nowego narzędzia kontroli podatkowej, jakim będzie od 1 lipca br. Jednolity Plik Kontrolny (JPK), który ma uszczelnić system podatkowy. JPK zakłada uwzględnienie bardzo szczegółowych zestawień z kilku obszarów. Za nieprzekazanie pliku będzie grozić odpowiedzialność karno-skarbowa.

Kolejne inwestycje MF wzmacniające kontrolę podatkową

Ministerstwo Finansów przeznaczy kolejne miliony złotych na narzędzia informatyczne, które mają poprawić wykrywanie nieprawidłowości w podatkach - tak wynika z projektu ustawy w sprawie informatyzacji działalności organów administracji podatkowej i kontroli skarbowej.

Jednolity Plik Kontrolny (JPK) - przewodnik

Wprowadzenie od 1 lipca 2016 r. Jednolitego Pliku Kontrolnego (JPK) zakłada ustawa z 10 września 2015 r. o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2015 r. poz. 1649). Ta nowa metoda kontroli skarbowych będzie zobowiązywała przedsiębiorców do przekazywania danych na żądanie organu podatkowego w ujednoliconej formie elektronicznej.

E-kontrole podatkowe za pomocą Jednolitego Pliku Kontrolnego (JPK)

Ministerstwo Finansów przygotowało strategię działań na rzecz poprawy ściągalności podatków i rozpoczęło już jej wprowadzanie w życie. Dla polskich przedsiębiorców oznacza to poważne zmiany już w tym roku, szczególnie w obszarze kontroli podatkowych i skarbowych. Jednym z narzędzi e-kontroli podatkowych będzie Jednolity Plik Kontrolny (JPK). Szacuje się, że będzie to dla rynku rewolucja na miarę zmiany VAT w 2010 roku.

Ministerstwo Finansów zachęca podatników do przyznawania się do błędów – w nagrodę: częściowa abolicja od odsetek

W komunikacie prasowym wystosowanym 19 grudnia 2015 roku MF poinformowało, że II kwartał 2016 r. obfitować będzie w kontrole podatkowe, które nakierowane będą na podmioty niepłacące w latach ubiegłych podatku CIT pomimo znacznej dynamiki osiąganych przychodów. Ministerstwo wskazało jednocześnie na możliwość uniknięcia negatywnych konsekwencji planowanych kontroli. Poprzez złożenie odpowiednich korekt przed planowaną akcją kontroli, podatnicy nie tylko unikną nieprzyjemności związanych z postępowaniem podatkowym, ale także zapłacą o połowę mniejsze odsetki od zaległości fiskalnych. Warto w tym miejscu zastanowić się jednak, czy wskazana zachęta odnosi się jedynie do nieprawidłowości związanych z rozliczaniem podatku dochodowego w kontekście cen transferowych.

IFK poleca: Kontrole podatkowe będą bardziej skuteczne

Firmy muszą zainwestować w dostosowanie swoich systemów finansowo-księgowych. Od lipca br. kontrolerzy podatkowi będą mogli wymagać od przedsiębiorców Jednolitego Pliku Kontrolnego, czyli ujednoliconych w formie dokumentów.

Jednolity Plik Kontrolny będzie wymagany od lipca 2016 r.

Od 1 lipca 2016 r. urzędnicy skarbowi będą mogli wymagać od podatników wygenerowania specjalnego pliku, tzw. Jednolitego Pliku Kontrolnego. Chodzi o ujednolicone w elektronicznej formie dokumenty, takie jak księgi podatkowe i dowody księgowe, które będą mogły być skontrolowane przez fiskusa również w formie elektronicznej. Ma to być sposób na łatwiejsze i szybsze kontrolowanie podatników. Przedsiębiorcy muszą więc dostosować swoje systemy finansowo-księgowe do nowych wymogów, co będzie oczywiście kosztować.

Kontrole cen transferowych od II kwartału 2016 r. - Ministerstwo Finansów zachęca do korekt

Kontrolowanie cen transferowych jest jednym z priorytetów administracji podatkowej na 2016 r. W tym zakresie Ministerstwo Finansów zachęca podatników do złożenia korekt za lata ubiegłe do końca I kwartału 2016 r. W I kwartale resort finansów skoncentruje się na rozbudowie własnych zasobów osobowych i pogłębieniu wiedzy na temat tych zjawisk. Natomiast w II kwartale 2016 r. zostaną przeprowadzone kontrole skoncentrowane na podmiotach, które w ubiegłych latach nie zapłaciły w ogóle podatku CIT, pomimo znacznej dynamiki przychodów, co wskazuje na zaprojektowaną strukturę nakierowaną na obniżenie podstawy opodatkowania w RP do zera.

Podatek dochodowy od umorzonych odsetek od kredytów bankowych

W świetle ustawy o PIT zarówno wartość umorzonej części niespłaconego kredytu, jak i wartość umorzonych odsetek, które stały się wymagalne, stanowi przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej. Podatnik musi je więc wykazać w zeznaniu podatkowym. Nie są w Ministerstwie Finansów planowane zmiany legislacyjne w tej kwestii, nic nie wskazuje także, że w niedalekiej przyszłości pobieranie tego podatku zostanie zaniechane ani okresowo, ani trwale.

Które branże pod lupą fiskusa w 2016 roku?

Na stronie Ministerstwa Finansów przedstawiono główne założenia dla Planu Działań Administracji Podatkowej na rok 2016. Założenia te mają ułatwić konsultacje z organizacjami przedsiębiorców, które będą miały udział w identyfikowaniu nowych zagrożeń dla systemu podatkowego i ustalaniu kierunków działania organów podatkowych.

Jak obliczać odsetki od zaległości podatkowych w 2016 r.

Od początku 2016 r. obowiązuje niższa obniżona stawka odsetek za zwłokę od zaległości podatkowych. Pojawiła się jednocześnie nowa stawka – podwyższona, którą będą obowiązani płacić przedsiębiorcy zadłużeni z tytułu podatku VAT oraz akcyzy.

Zasady naliczania odsetek w obrocie cywilnoprawnym

Systemu naliczania odsetek w całym obrocie cywilnoprawnym został uproszczony i ujednolicony – w wyniku nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o terminach zapłaty w transakcjach handlowych, ustawy - Kodeks cywilny oraz niektórych innych ustaw, która częściowo w weszła życie 10 listopada 2015 r., a jej druga część 1 stycznia 2016 r.

Wzór zawiadomienia o zamiarze wszczęcia kontroli podatkowej 2016

Od 1 stycznia 2016 r. obowiązuje nowy wzór zawiadomienia o zamiarze wszczęcia kontroli podatkowej ZAW-K (3).

Wzór imiennego upoważnienia do przeprowadzenia kontroli podatkowej 2016

Od 1 stycznia 2016 r. obowiązuje nowy wzór imiennego upoważnienia do przeprowadzenia kontroli podatkowej (KON-W). Warto znać ten wzór, by móc sprawdzić kontrolującego urzędnika.

Stawki odsetek za zwłokę od zaległości podatkowych od 2016 r.

Ministerstwo Finansów poinformowało o zmianie przepisów w zakresie obniżonej stawki odsetek za zwłokę od zaległości podatkowej, w związku z wejściem w życie 1 stycznia 2016 r. przepisów ustawy z dnia 10 września 2015 r. o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1649).

Ujednolicony mechanizm naliczania odsetek w transakcjach handlowym

Z dniem 1 stycznia 2016 r. weszła w życie ustawa o terminach zapłaty w transakcjach handlowych. Głównym zadaniem noweli zainicjowanej przez Ministerstwo Gospodarki jest przeciwdziałanie opóźnieniom w płatnościach w transakcjach handlowych oraz wprowadzenie ujednoliconego mechanizmu naliczania odsetek w obrocie cywilnoprawnym.

Weryfikacja cen transferowych jednym z priorytetów administracji podatkowej w 2016 r.

Weryfikacja cen transferowych, które często służą tzw. optymalizacji podatkowej, będzie w przyszłym roku jednym z priorytetów fiskusa - poinformowała rzeczniczka prasowa ministerstwa finansów Wiesława Dróżdż.

Odsetki 2016 – rewolucyjne zmiany

W dniu 1 stycznia 2016 roku wchodzą w życie rewolucyjne zmiany dotyczące naliczania odsetek - zarówno tych obowiązujących w relacjach prywatnoprawnych (odsetek ustawowych), jak i odsetek za zwłokę od zaległości podatkowych. Od 1 stycznia 2016 r. wysokość odsetek ustawowych wynosi 5%, odsetek ustawowych za opóźnienie - 7%, odsetek ustawowych za opóźnienie w transakcjach handlowych - 9,50%, a odsetek za zwłokę od zaległości podatkowych 8%. Wszystkie stawki procentowe są ustalone oczywiście w stosunku rocznym.

Kontrola podatkowa w firmie

Organy podatkowe mają obowiązek zawiadomić kontrolowanego o zamiarze wszczęcia kontroli. Kontrolę wszczyna się nie wcześniej niż po upływie siedmiu dni i nie później niż po upływie 30 dni od doręczenia zawiadomienia. W czasie pomiędzy zawiadomieniem o kontroli a wszczęciem procedury możliwe jest skorygowanie ewentualnych błędów w dokumentacji podatkowej oraz zapłata zaległości.

IFK poleca: Odsetki od zaległości podatkowych na nowych zasadach w 2016 r.

W 2016 r. ustawodawca zdecydował o obniżeniu stawek odsetek od zaległości podatkowych w przypadku dobrowolnego dokonania korekty i zapłaty zaległości przez podatnika. Podatnicy dokonujący takiej korekty zapłacą odsetki w wysokości 50% stawki odsetek za zwłokę. Natomiast podatnicy, którzy dokonają korekty i zapłaty zaległego podatku dopiero po interwencji organu podatkowego, zapłacą odsetki podwyższone według stawki wynoszącej 150% stawki odsetek za zwłokę.

Jak przygotować się do kontroli podatkowej w firmie?

Strach, a czasem nawet panika – takie emocje bardzo często towarzyszą przedsiębiorcom, którzy otrzymują zawiadomienia, że firma zostanie poddana kontroli podatkowej. Warto jednak mieć świadomość, że właściwa reakcja na fakt kontroli, rzutuje na cały jej przebieg. W związku z tym istotne jest, aby unikać błędów popełnianych podczas początkowych etapów kontroli podatkowej.

Termin dostarczenia fiskusowi rejestru i ewidencji dotyczących zagranicznych spółek kontrolowanych

Nasza spółka posiada udziały w zagranicznych spółkach spełniających kryteria uznania ich za zagraniczne spółki kontrolowane, w związku z czym ciążą na nas obowiązki związane z prowadzeniem rejestru tych spółek i ujmowania zdarzeń ich dotyczących w osobnych ewidencjach. Czy w razie kontroli mamy jakiś termin na dostarczenie tych dokumentów organowi podatkowemu?

Branże najbardziej narażone na kontrole podatkowe w 2016 roku

Ministerstwo Finansów wypowiada wojnę nieuczciwym podatnikom oraz podmiotom wykorzystującym konstrukcje podatkowe do dokonywania wyłudzeń zwrotów VAT. W 2016 roku resort planuje wzmożone kontrole wśród przedstawicieli branż, w których w okresie od lipca 2014 do czerwca 2015 roku urzędnicy kontroli skarbowej ujawnili najwięcej nieprawidłowości. Wizyty urzędników skarbowych po Nowym Roku spodziewać się mogą m. in. przedsiębiorcy świadczący usługi finansowe, prawne, doradztwa podatkowego, produkujący materiały budowlane czy też handlujący elektroniką.

Czy można ponownie wybrać alternatywny sposób wyliczania odsetek wyłączonych z kosztów

Zastanawiamy się nad wyborem alternatywnego sposobu wyliczania odsetek wyłączonych z kosztów podatkowych w odniesieniu do pożyczek otrzymanych przez naszą spółkę od podmiotów powiązanych. Wiemy, że możliwa jest rezygnacja z tego sposobu po upływie trzech lat jego stosowania. A czy po takiej rezygnacji będzie można w przyszłości ponownie wybrać ten sposób, czy też bezpowrotnie utracimy tę możliwość?

Czy można zaliczyć do kosztów uprzednio niezaliczone do nich kwoty odsetek w kolejnych latach podatkowych

Większościowy udziałowiec udzielił naszej spółce kilku pożyczek. Chcemy wybrać alternatywny spo­sób wyliczenia odsetek wyłączonych z kosztów podatkowych, bo w naszej ocenie pozwoli nam to zali­czyć do kosztów większą kwotę odsetek niż przy zastosowaniu przepisów o tzw. cienkiej kapitalizacji. Czy to prawda, że odsetki niezaliczone do kosztów w danym roku podatkowym możemy zaliczyć do kosztów w latach następnych?

Jak obliczyć kwoty odsetek wyłączonych z kosztów według alternatywnych zasad ich ustalania przy przedłużonym roku podatkowym

Planujemy zaciągnięcie pożyczki od większościowych udziałowców naszej spółki. Wyliczając od­setki podlegające wyłączeniu z kosztów podatkowych będziemy stosować nowe zasady określone w art. 15c updop. Jak poprawnie wyliczyć tę kwotę w sytuacji, gdy pierwszy rok podatkowy naszej spółki jest rokiem przedłużonym?

Limit odsetek podlegających zaliczeniu do kosztów podatkowych przy alternatywnym sposobie ich wyliczania

Nasza spółka zaciągnęła kilka pożyczek: od udziałowców i od powiązanych z nią spółek. W związku ze zmianą przepisów zastanawiamy się, czy wyliczając odsetki wyłączone z kosztów podatkowych po­winniśmy nadal stosować przepisy o tzw. cienkiej kapitalizacji, czy też skorzystać z prawa do wyboru alternatywnego sposobu ich wyliczania. Jaki jest limit odsetek podlegających wyłączeniu z kosztów podatkowych według zasad alternatywnych?

Jaki jest zakres pojęcia „odsetki" na potrzeby stosowania przepisów o tzw. cienkiej kapitalizacji

Nasza spółka zaciągnęła pożyczkę u większościowego udziałowca na potrzeby związane z bieżącą działalnością. Będziemy musieli stosować zmienione zasady obliczania odsetek podlegających wyłączeniu z kosztów podatkowych. Czy kalkulując tę kwotę powinniśmy brać pod uwagę tylko same odsetki od pożyczki (których wysokość i termin spłaty określa umowa), czy też powinniśmy do niej wliczyć również pozostałe wydatki związane z tą pożyczką?

Zawiadomienie o wyborze alternatywnych zasad zaliczania do kosztów podatkowych odsetek od pożyczek

Jesteśmy spółką z o.o. Mamy otrzymać pożyczkę w wysokości 1 mln zł od naszego większościowe¬go udziałowca. Kapitał zakładowy spółki wynosi 50 tys. zł, ale suma kapitałów własnych jest dużo wyższa. Księgowa przekazała nam informację, że po zmianie przepisów od 2015 r. możemy wybrać alternatywne zasady zaliczania do kosztów uzyskania przychodów odsetek od tej pożyczki, określone w art. 15c ustawy o CIT, ale musimy zawiadomić o tym wyborze naczelnika urzędu skarbowego. Do kiedy musimy złożyć to zawiadomienie?

Nowe regulacje dotyczące odsetek w transakcjach handlowych

Poprawa sytuacji przedsiębiorców w kwestiach płynności finansowej (poprzez przeciwdziałanie opóźnieniom w płatnościach w transakcjach handlowych oraz wprowadzenie ujednoliconego mechanizmu naliczania odsetek w obrocie cywilnoprawnym) - to oczekiwany efekt noweli ustawy o terminach zapłaty w transakcjach handlowych i innych ustaw, którą - z poprawkami - poparł Senat.

Przepisy o kontroli podatników zostaną w ustawie o swobodzie działalności gospodarczej

Komisja Kodyfikacyjna Ogólnego Prawa Podatkowego wyraziła zgodę, by przepisy dotyczące kontroli podatników pozostały w ustawie o swobodzie działalności gospodarczej - poinformował przewodniczący tej komisji prof. Leonard Etel. Początkowo Komisja chciała, żeby przepisy dotyczące kontroli znalazły się w Ordynacji podatkowej, ale resort gospodarki domagał się, by regulacje w sprawie kontroli firm pozostawić w przepisach adresowanych tylko do przedsiębiorców.

Ujednolicony mechanizm naliczania odsetek

Wprowadzenie ujednoliconego mechanizmu naliczania odsetek w obrocie cywilnoprawnym - to główne cele projektu ustawy o zmianie ustawy o terminach zapłaty w transakcjach handlowych oraz Kodeksu cywilnego, którym ma zająć się sejmowa Komisja gospodarki.

Odsetki od środków na koncie firmowym są przychodem z działalności gospodarczej

Odsetki od depozytów są obecnie przychodem osób prowadzących działalność gospodarczą. Ale nie każde, bo – jak wynika ze stanowiska skarbówki – decydujące znaczenie ma to, z jakiego rodzaju kontem jest powiązana dana lokata.

Nowe regulacje dotyczące odsetek poprawią sytuację firm

Polepszenie sytuacji firm między innymi w zakresie płynności finansowej - to oczekiwany efekt projektu zmian w ustawie o terminach zapłaty w transakcjach handlowych, mówi Jacek Cieplak, adwokat i dyrektor Związku Przedsiębiorców i Pracodawców. Propozycja zakłada wprowadzenie mechanizmu obliczania odsetek za opóźnienie w obrocie profesjonalnym, nowy mechanizm naliczania odsetek ustawowych z Kodeksu cywilnego oraz zróżnicowanie wysokości tych odsetek.

Spada liczba kontroli podatkowych ale rośnie ich efektywność

Ministerstwo Finansów przekazało 4 sierpnia 2015 r. statystyki kontroli podatkowych za lata 2007-2014. Jak wskazuje resort finansów, między 2007 a 2014 rokiem liczba kontroli nie wykazujących uszczupleń (zwanych potocznie „nękaniem uczciwych”) spadła o 72% (z niemal 130 tys. do nieco ponad 35 tys.), co więcej spadała systematycznie w tych latach.

Jednolity mechanizmu naliczania odsetek w obrocie cywilnoprawnym

Wprowadzenie ujednoliconego mechanizmu naliczania odsetek w obrocie cywilnoprawnym - to jeden z głównych celów projektu zmian w ustawie o terminach zapłaty w transakcjach handlowych, Kodeksie cywilnym oraz niektórych innych ustaw. Przy czym odsetki za opóźnienie w zapłacie w obrocie profesjonalnym byłyby wyższe niż w obrocie konsumenckim, co ma przeciwdziałać opóźnieniom w płatnościach w transakcjach handlowych.

Nowe zasady ustalania odsetek w transakcjach handlowych

Zmiana metodologii ustalania odsetek za zwłokę w transakcjach handlowych - takie rozwiązanie zakłada projekt zmian w ustawie o terminach zapłaty w transakcjach handlowych, Kodeksie cywilnym oraz niektórych innych ustaw, którym zajmie się Sejm. Ekspert Lewiatana Bartosz Wyżykowski zwraca uwagę, że kwestię tę w inny sposób reguluje ustawa antylichwiarska.

Nowe zasady naliczania odsetek ustawowych od 2016 roku

Przeciwdziałanie opóźnieniom w płatnościach w transakcjach handlowych oraz wprowadzenie ujednoliconego mechanizmu naliczania odsetek w obrocie cywilnoprawnym, to główne cele projektu, który 21 lipca 2015 r. przyjął rząd. Zmiany mają wejść w życie z dniem 1 stycznia 2016 r.

Odsetki karne powinny być przypisane do należności głównej

Urzędy skarbowe uparcie każą podatnikom zaliczać odsetki karne do kategorii przychodów z innych źródeł. W przypadku jednak gdy podatnicy kierują sprawy do sądu, fiskus regularnie przegrywa. Sądy orzekają bowiem, że odsetki powinny przypisane do tego samego źródła co należność główna. Nadszedł więc czas, by Minister Finansów uregulował ten problem, publikując interpretację ogólną, która bierze pod uwagę linię orzecznictwa sądowego.

Odsetki od kredytu na zakup akcji w księgach rachunkowych

Spółka chce nabyć znaczący pakiet akcji innego podmiotu. W tym celu zaciągnęła kredyt i poniosła koszty odsetek oraz prowizji bankowych. Czy te koszty są elementem ceny nabycia? I czy spółka powinna je rozliczać tak samo jak koszty doradztwa przy zakupie czy prowizji pośredników?

IFK poleca: Potrzebna interpretacja ogólna w sprawie odsetek karnych

Urzędnicy fiskusa uparcie zaliczają odsetki karne, uzyskiwane przez podatników, do kategorii przychodów z innych źródeł. Ale kiedy podatnicy kierują sprawy do sądu, fiskus regularnie przegrywa. Czas najwyższy, aby Minister Finansów uregulował ten problem, publikując interpretację ogólną, która bierze pod uwagę linię orzecznictwa sądowego.

IFK poleca: Odsetki od kaucji gwarancyjnej

Ministerstwo Finansów w drodze rozporządzenia określiło zasady naliczania odsetek od kaucji gwarancyjnej złożonej w formie depozytu pieniężnego. Dotychczas kwestia oprocentowania depozytów pieniężnych składanych jako kaucje nie była uregulowana.

Uproszczenia w naliczaniu odsetek w transakcjach handlowych

Resort gospodarki przygotował projekt nowelizacji ustawy o terminach zapłaty w transakcjach handlowych oraz ustawy – Kodeks cywilny, który ma na celu m.in. ujednolicenie i uproszczenie systemu naliczania odsetek w obrocie cywilnoprawnym.

Ryczałt od najmu - jak rozliczyć odsetki od spóźnionego czynszu

Od dochodów z najmu mieszkania czy lokalu użytkowego można zapłacić podatek zryczałtowany. Ale od odsetek naliczonych od spóźnionego czynszu trzeba płacić podatek na zasadach ogólnych – uważają organy podatkowe. I to mimo orzeczeń sądowych, wg których odsetki powinny być traktowane pod względem podatkowym tak samo, jak należność główna.

Kontrole krzyżowe w VAT

Wystarczy, że podatnik skorzysta z ulgi na złe długi lub z procedury VAT-marża, by urzędnicy rozpoczęli kontrolę u jego kontrahenta. Kontrole krzyżowe prowadzą nie tylko urzędy skarbowe, lecz także urzędy kontroli skarbowej – wyjaśnia Łukasz Kyć, inspektor kontroli skarbowej z UKS w Katowicach.

REKLAMA