REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Ordynacja podatkowa, Tarcza Antykryzysowa

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Zwrot nadpłaty podatku komornikowi mimo umorzonej egzekucji

Urząd skarbowy w chwili otrzymania zajęcia komorniczego na wierzytelności podatnika staje się podmiotem postępowania egzekucyjnego. Mimo zarzutów podatnika fiskus nie jest uprawniony do kontrolowania legalności działań komornika, bo organ ten nie jest podmiotem tego postępowania – w taki oto sposób fiskus tłumaczył, dlaczego naczelnik urzędu skarbowego przekazał należny podatnikowi zwrot nadpłaty podatku komornikowi, mimo że ten umorzył już postępowanie egzekucyjne.

Tarcza antykryzysowa 3.0 - doradcy podatkowi napisali darmowy przewodnik

Doradcy podatkowi zrzeszeni w Krajowej Izbie Doradców Podatkowych (KIDP) przygotowali bezpłatny informator dla przedsiębiorców na temat tarczy antykryzysowej 3.0.

Mniej korzystne warunki zatrudnienia pracowników w czasie epidemii koronawirusa

Wprowadzenie możliwości stosowania mniej korzystnych warunków zatrudnienia pracowników ma na celu pomoc pracodawcy w przezwyciężeniu trudności finansowych spowodowanych wystąpieniem COVID-19. Na mocy ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych, zwanej popularnie Tarczą antykryzysową, pracodawca może zawrzeć porozumienie z zakładową organizacją związkową, które pozwoli mu na przykład czasowo zrezygnować z wypłaty pracownikom niektórych świadczeń lub ograniczyć ich wysokość.

Tarcza antykryzysowa 3.0 - nieodpłatna pomoc prawna dla samozatrudnionych

Tarcza antykryzysowa 3.0 rozszerza nieodpłatną pomoc prawną na przedsiębiorców prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą; wprowadza również rozwiązania, które ułatwią dostęp do takiego wsparcia w czasie pandemii – podaje Ministerstwo Sprawiedliwości.

Kiedy rozliczenie VAT ulega przedawnieniu?

Zobowiązania podatkowe, w tym również w zakresie VAT, przedawniają się z upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku. Jednak specyfika podatku VAT powoduje problemy z ustaleniem terminu przedawnienia, szczególnie gdy rozliczenie kończyło się kwotą zwrotu lub nadwyżką do przeniesienia na następny okres rozliczeniowy, gdyż one też ulegają przedawnieniu. Ponadto nie można automatycznie przyjmować zawsze 5-letniego terminu, gdyż w praktyce ze względu na zawieszenie lub przerwanie często ulega on znacznemu wydłużeniu. Przedawnienie rozliczenia powoduje, że podatnik nie musi przechowywać już dokumentacji za ten okres, a organ nie może żądać zapłaty podatku i dokonywać kontroli rozliczenia. Podatnik nie może natomiast skorygować przedawnionego rozliczenia, wystąpić o zwrot czy nadpłatę za ten okres. Warto zatem wiedzieć, jak ustalać termin przedawnienia w VAT.

Jak odliczyć darowiznę przekazaną na zwalczanie koronawirusa

Podatnicy mają obecnie możliwość zmniejszenia podatku dzięki przekazaniu darowizny na rzecz walki z koronawirusem (chorobą COVID-19). Odliczeniu podlega wartość przekazanej darowizny pieniężnej lub rzeczowej. W przypadku darowizny przekazanej w maju można odliczyć kwotę odpowiadającą 150 proc. wartości darowizny.

Webinar "Zmiany podatkowe i tarcza antykryzysowa"

20 maja 2020 roku o godzinie 10:00 biuro rachunkowe VGD organizuje webinar "Zmiany podatkowe i tarcza antykryzysowa". Patronat medialny nad webinarem objął Infor.

Tarcza antykryzysowa 3.0 - Sejm za częścią poprawek Senatu

W dniu 14 maja Sejm poparł część poprawek Senatu do nowelizacji Tarczy antykryzysowej, tzw. Tarczy 3.0. Dotyczyły one m.in. ulgi w składkach na ZUS dla samozatrudnionych. Posłowie nie zgodzili się jednak, by wykreślić z ustawy przepisy dot. prezesa UKE.

Nowelizacja Tarczy antykryzysowej, tzw. Tarczy 3.0

Senat opowiedział się za wykreśleniem z nowelizacji Tarczy antykryzysowej, tzw. Tarczy 3.0, przepisów, które - zdaniem senatorów - nie mają nic wspólnego z pomocą związaną z epidemią koronawirusa, np. regulacji dotyczącej wyboru prezesa UKE.

Podatek od plastiku w Tarczy antykryzysowej?

Stowarzyszenie „Polski Recykling” wnioskuje do premiera o wprowadzenie (w ramach kolejnej aktualizacji Tarczy antykryzysowej) podatku od wyrobów plastikowych produkowanych lub importowanych, które nie zawierają co najmniej 30% plastiku pochodzącego z recyklingu. Podatek nie obejmowałby opakowań produktów farmaceutyczne oraz opakowań mających bezpośredni kontakt z żywnością. Do wprowadzenia takiego podatku („plastic tax”) przygotowują się Włochy i Wielka Brytania.

Pożyczka dla mikroprzedsiębiorców – pytania i odpowiedzi

Niskooprocentowana pożyczka dla mikroprzedsiębiorców do 5 tys. zł, z możliwością jej umorzenia jest jednym z ważniejszych elementów Tarczy Antykryzysowej. Na rządowej stronie gov.pl opublikowano odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania związane z tą pożyczką.

Ulga w ZUS dla samozatrudnionych o dochodach do 7 tys. zł - nie dla wszystkich

Uchwalone przez Sejm zwolnienie ze składek na ZUS dla samozatrudnionych o dochodach poniżej do 7 tys. zł obejmie tych, którzy takie dochody uzyskali w lutym br. - informują PAP eksperci. Tych, którzy zarobili mniej lub w ogóle, ale w kolejnych miesiącach, ulga już nie obejmie.

Pożyczka antykryzysowa a podatek dochodowy

Tarcza antykryzysowa, uchwalona w związku z epidemią koronawirusa, przewiduje możliwość udzielenia mikroprzedsiębiorcy pożyczki w kwocie do 5000 zł, na pokrycie bieżących kosztów prowadzenia działalności gospodarczej. Pożyczka wraz z odsetkami podlega umorzeniu na wniosek, pod warunkiem, że mikroprzedsiębiorca ten będzie prowadził działalność gospodarczą przez okres 3 miesięcy od dnia udzielenia pożyczki. Czy w ten sposób umorzona pożyczka podlega opodatkowaniu?

Luki w Tarczy 2.0 łatane Tarczą 3.0 – brak zwolnień z ZUS dla korzystających z ulgi na start

Przed wejściem w życie tzw. Tarczy Antykryzysowej 2.0 zapowiadano, że ze zwolnienia z ZUS będą mogli skorzystać przedsiębiorcy opłacający składki wyłącznie za siebie, niezależnie od osiągniętego przychodu. Jednak po publikacji ustawy okazało się, że dotychczasowy limit dla zwolnień z ZUS nie został zniesiony. Ustawodawca zlikwidował go za to dla przedsiębiorców, którzy ubiegają się o świadczenie postojowe. Zwolnienia nie obejmą także korzystających z ulgi na start.

Tarcza antykryzysowa 3.0 – przewodnik po zmianach

Tarcza antykryzysowa 3.0 - czyli rządowa nowelizacja niektórych ustaw w zakresie działań osłonowych w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2 - została przyjęta przez Sejm w dniu 30 kwietnia. Obecnie trwają prace senackie nad projektem. Oto najważniejsze nowości prawne zawarte w noweli.

Nowa danina w Tarczy antykryzysowej 3.0 - opłata na rzecz Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej

Parlament pracuje nad kolejnymi zmianami w przepisach podatkowych w ramach tzw. Tarczy antykryzysowej 3.0. Najnowsza nowelizacja (tym razem ustawy o kinematografii) wprowadza nową opłatę na rzecz Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej w wysokości 1,5% przychodu.

Ułatwienia w wywiązywaniu się z obowiązków podatkowych

W Sejmie trwają prace nad projektem noweli kilku ustaw podatkowych, które mają m.in. ułatwić podatnikom wywiązywanie się ze swoich obowiązków. Projekt noweli wprowadzi zmiany w ustawach o PIT, CIT, VAT i Ordynacji podatkowej. Zakłada się m.in. przesunięcie niektórych terminów związanych z obowiązkami podatników, m.in. split payment (przesunięcia terminu z 1 kwietnia na 1 lipca 2020 roku), czy korzystania z rachunku tzw. białej listy podatników VAT.

Tarcza antykryzysowa 3.0 - jakie rozwiązania przewiduje?

Trwają prace parlamentarne nad kolejną nowelizację Tarczy antykryzysowej. Nowela przewiduje zmiany kilkudziesięciu ustaw. W Tarczy antykryzysowej 3.0 znalazły się korzystne rozwiązania dla firm, m.in. rozszerzenie zwolnienia opłacania składek ZUS dla samozatrudnionych.

Tarcza Finansowa - niezgodność przychodu z JPK_VAT powodem odrzucenia wniosku

System odrzuca wnioski o wsparcie z Tarczy Finansowej PFR składane przez przedsiębiorców, którzy rozliczają się metodą kasową. Przyczyną jest niezgodność przychodu z plikami JPK_VAT. Ale będzie możliwe inne rozwiązanie.

Doradcy podatkowi wskazują na dziury w przepisach Tarczy Finansowej

Krajowa Izba Doradców Podatkowych zgłosiła do Ministerstwa Rozwoju swoje zastrzeżenia co do sposobu weryfikacji przedsiębiorców, którzy mogą uzyskać prawo do pomocy finansowej z Polskiego Funduszu Rozwoju. W obecnym kształcie przepisy Tarczy Finansowej wykluczają z tej pomocy wiele przedsiębiorstw, które tego wsparcia potrzebują, aby uchronić się przed upadłością. Pierwsze odmowy już miały miejsce.

Wykładnia rozszerzająca na niekorzyść podatnika jest niedopuszczalna

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu zwrócił uwagę, że niedopuszczalne jest rozszerzające interpretowanie przepisów podatkowych, jeśli w konsekwencji prowadzi do zwiększenia ciężarów podatkowych. Wyjątkowo wykładnia rozszerzająca może zostać zaakceptowana, ale tylko, jeśli będzie z korzyścią dla podatnika.

Korzyści płynące z zerowej stawki VAT na książki

Mam nadzieję, że więcej książek trafi do czytelników, ale także lżej będzie prowadzić biznes księgarzom i wydawcom - mówił wicepremier, minister kultury Piotr Gliński, pytany o korzyści płynące z zerowej stawki VAT na książki. To będzie rozwiązania dobre dla wszystkich - ocenił.

Pożyczka dla mikroprzedsiębiorców z funduszu pracy - zasady, wniosek, spłata

Rząd wychodząc naprzeciw polskim mikroprzedsiębiorcom wprowadził w Tarczy Antykryzysowej, a następnie znowelizował w Tarczy Antykryzysowej 2.0 pożyczkę na pokrycie bieżących kosztów prowadzenia działalności gospodarczej. Pożyczka w głównej mierze ma za zadanie pomóc mikroprzedsiębiorcom przetrwać ciężki okres spowodowany epidemią koronawirusa.

Podatki dochodowe w dobie epidemii – aktualne problemy i wyzwania

W czasie kryzysu gospodarczego wywołanego epidemią COVID-19 przedsiębiorcy mogą ubiegać się o ulgi i odroczenia w zakresie płatności podatku dochodowego. Dzięki przepisom kolejnych wersji Tarczy Antykryzysowej niektóre obowiązki fiskalne uległy przesunięciu, nowe regulacje umożliwiają ponadto przedsiębiorcom zaliczenie do kosztów uzyskania przychodu wydatków, których nie uwzględniali dotychczas w rozliczeniach CIT i PIT. Niektóre problemy związane z kalkulacją podatku dochodowego pozostają aktualne, inne zaś w obliczu zmieniających się okoliczności gospodarczych wymagają dodatkowej analizy i rewizji dotychczasowego podejścia.

Tarcza antykryzysowa 3.0 - zwolnienie ze składek ZUS dla większej grupy przedsiębiorców

Tarcza antykryzysowa 3.0 zawiera rozwiązania dotyczące zwolnienia ze składek ZUS, które powiększają grono przedsiębiorców uprawnionych do zwolnienia. Po spełnieniu określonych przez ustawodawcę warunków, ze zwolnienia będą mogły skorzystać firm zatrudniające do 49 pracowników, jak również osoby korzystające z ulgi na start. Zwolnienie z obowiązku opłacania składek ZUS będzie miało zastosowanie dla dwóch miesięcy, tj. kwietnia i maja.

Pożyczka 5 000 zł w ramach tarczy antykryzysowej - jakie warunki trzeba spełnić?

Możliwość otrzymania przez przedsiębiorców pożyczki na pokrycie bieżących kosztów prowadzenia działalności gospodarczej, w wysokości 5 000 zł, w związku z wystąpieniem epidemii koronawirusa została przewidziana już w pierwotnie uchwalonej wersji ,tzw. tarczy antykryzysowej. Jednak dopiero teraz, po upgrade’owaniu, tarczy słynniejszej od tarczy Achillesa, do wersji 2.0, pożyczka ta może trafić do najmniejszych przedsiębiorców.

Doradcy podatkowi napisali bezpłatny przewodnik po tarczy antykryzysowej

Doradcy podatkowi napisali specjalny przewodnik po przepisach tarczy antykryzysowej 2.0, który ma pomóc przedsiębiorcom w czasie kryzysu wywołanego koronawirusem. W przystępny sposób wyjaśniają w nim, na jaką pomoc od rządu może liczyć biznes i jakie warunki trzeba spełnić, żeby ją uzyskać.

Danina solidarnościowa w czasie epidemii

Danina solidarnościowa (zwana także III progiem podatkowym) została wprowadzona do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) 1 stycznia 2019 r., na mocy ustawy z 23 października 2018 r. o Solidarnościowym Funduszu Wsparcia Osób Niepełnosprawnych (Dz. U. poz. 2192). Obowiązek zapłaty 4% daniny solidarnościowej ciąży (w uproszczeniu) na podatnikach PIT, gdy suma osiągniętych przez nich dochodów (wykazywanych w rocznym obliczeniu podatku PIT-40A oraz w zeznaniach PIT-36, PIT-36L, PIT-37, PIT-38 oraz PIT-CFC) po odjęciu kwot pomniejszających, przekracza 1 000 000 zł. Z informacji Ministerstwa Finansów wynika, że daninę solidarnościową odprowadzi w 2020 roku około 25 tys. osób.

Kasy fiskalne online - można już wydawać e-paragony nabywcom

Od 25 kwietnia 2020 r. podatnicy, prowadząc ewidencję przy użyciu kasy fiskalnej online, mogą wystawiać i wydawać nabywcy, za jego zgodą i w sposób z nim uzgodniony, paragon fiskalny lub fakturę w postaci elektronicznej. A w przypadku gdy rozpoczęta sprzedaż nie zostanie dokonana, podatnik może wystawić e-paragon fiskalny anulowany lub fakturę anulowaną w postaci elektronicznej.

Stałe zwolnienie z PCC dla operacji na walutach wirtualnych

Przy okazji tzw. „tarczy antykryzysowej 2.0” wprowadzono stałe zwolnienie z podatku od czynności cywilnoprawnych (PCC) dla operacji na walutach wirtualnych. Nowe regulacje w tym zakresie wejdą w życie z dniem 1 lipca 2020 r.

Więcej czasu na przekazywanie 1% podatku na rzecz organizacji pożytku publicznego (OPP)

Tarcza antykryzysowa przewiduje rozwiązania dotyczące przekazywania 1% podatku na organizacje pożytku publicznego (OPP). W tym roku możemy przekazać 1% podatku składając zeznanie roczne lub PIT-OP do 31 maja, a w przypadku korekty do 30 czerwca. Zeznanie lub PIT-OP można złożyć przez e-PIT, ale również papierowo lub przez e-Deklaracje.

Przeprowadzenie dowodu przeciwnego w postępowaniu podatkowym

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie uchylił decyzję organu podatkowego, określającą podatnikowi wysokość zobowiązania akcyzowego, bo organ ten nie uwzględnił przy jej wydawaniu dowodów przedstawionych przez podatnika. Uznał tym samym, że organy podatkowe nie mogą opierać niekorzystnych dla podatników decyzji jedynie na urzędowych dokumentach, jednocześnie nie dopuszczając dowodów przeciwnych.

Zmiany w VAT wprowadzone przez Tarczę antykryzysową

31 marca 2020 r. Prezydent Rzeczypospolitej podpisał ustawę o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. 2020, poz. 568), zwaną Tarczą antykryzysową. Wprowadza ona kilka zmian w zakresie podatku VAT.

Zapłata VAT do urzędu skarbowego w czasie koronawirusa

Ani w ustawie o VAT, ani w innych ustawach podatkowych nie przewidziano zmiany zasad płacenia należnych podatków w związku z epidemią koronawirusa. Podatnik, który nie jest w stanie uregulować należnego VAT, może skorzystać z ogólnych reguł przewidzianych w Ordynacji podatkowej.

Zgromadzenia wspólników i posiedzenia zarządu spółki z o.o. na odległość

Tarcza antykryzysowa przyjęta 31 marca 2020 r. wprowadziła do ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw, liczne usprawnienia prac spółek i ich organów. Art. 27 Tarczy antykryzysowej przewiduje istotne zmiany dotyczące bieżącego funkcjonowania spółki w zakresie posiedzeń zarządu oraz zgromadzeń wspólników. Zmiany wprowadzone do Kodeksu spółek handlowych mają charakter trwały co oznacza, że będą obowiązywać także po zakończeniu epidemii.

Jak rozumieć pojęcie obrotu w przepisach Tarczy Antykryzysowej?

Pojęcie „obrotu” na gruncie Ustawy o COVID-19 spowodowało wiele trudności interpretacyjnych. Brak jasno sformułowanego przekazu ze strony rządu, sprawiło, iż w praktyce interpretacja przepisów odnoszących się do „spadku obrotów” jest rozumiana w sposób różny. Wypracowanie właściwej wykładni jest konieczne przede wszystkim ze względu na prawidłowe rozpoznanie prawa do uzyskania określonego instrumentu pomocowego.

Ułatwienia w spłacie pożyczek dla mikrobiznesów

Na łatwiejsze spłacanie pożyczek mogą liczyć firmy, które powstały dzięki programowi „Pierwszy Biznes – Wsparcie w starcie”. Mogą skorzystać m.in. z możliwości czasowego zawieszenia działalności gospodarczej, wakacji kredytowych i karencji w spłacie. Rozwiązania są uzupełnieniem rządowej tarczy antykryzysowej.

Tarcza Antykryzysowa 2.0 - najważniejsze zmiany w zakresie podatków i ZUS

W dniu 17 kwietnia 2020 r. Sejm przyjął, a Prezydent podpisał ustawę o szczególnych instrumentach wsparcia w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2, w ramach której przewidziane zostały dalsze podatkowe rozwiązania pomocowe. Ustawa jest kontynuacją działań Rządu w obszarze realizacji Tarczy Antykryzysowej.

Ustawa o szczególnych instrumentach wsparcia dla firm - tzw. tarcza finansowa

W dniu 18 kwietnia br. weszła w życie ustawa o szczególnych instrumentach wsparcia w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2. Ustawa zawiera nowe instrumenty wsparcia dla firm, a także przewiduje możliwość uruchomienie tzw. tarczy finansowej. Przewidziano w niej, że Agencja Rozwoju Przemysłu (ARP) zaoferuje przedsiębiorcom różne instrumenty wspierające bieżącą płynność finansową. Wsparcie będzie przyznawane w szczególności w formie pożyczek, gwarancji lub poręczenia oraz leasingu lub innych instrumentów związanych z finansowaniem prowadzonej działalności, na warunkach rynkowych.

Wyższe limity zwolnień z PIT dla świadczeń socjalnych

Podwyższeniu uległy limity zwolnień w podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) dla niektórych świadczeń otrzymywanych przez podatników. Zwiększono m.in. limit zwolnienia od rzeczy lub świadczeń pieniężnych otrzymanych przez pracownika z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych (ZFŚS). Z wyższego limitu zwolnienia z PIT korzystają także dopłaty do wypoczynku dzieci.

Tarcza antykryzysowa - walne zebrania członków stowarzyszeń

Przepisy zawarte w tzw. tarczy antykryzysowej dają stowarzyszeniom możliwość przeprowadzenia walnego zebrania w formie elektronicznej. W tym celu konieczna jest zgoda członków danej władzy stowarzyszenia wyrażona w formie dokumentowej. Formą dokumentową może być skan oświadczenia lub nawet mail.

Ponaglenie i skarga na działanie organów podatkowych do sądu w praktyce

Wiele osób narzeka na działanie administracji. Podnoszą, że urzędy działają opieszale, przedstawiane przez nich argumenty i dokumenty są pomijane. Sprawy rozpatrywane są pobieżnie lub po prostu nieprawidłowo. W praktycznej walce z organami podatkowymi osoba fizyczna, czy nawet przedsiębiorca, jest jednostką najczęściej słabszą. Nie oznacza to jednak jego skazania na łaskę, czy niełaskę urzędników. Ustawodawca zauważył nierównowagę stron w postępowaniu administracyjnym i postępowaniu podatkowym – i wprowadził odpowiednie instrumenty i narzędzia, które mają pilnować prawidłowego działania całego systemu administracji. Sposób działania tych instrumentów oraz wyjaśnienie jak powinny funkcjonować, widać w praktyce orzeczniczej. Sądy na podstawie konkretnych stanów faktycznych i spraw indywidualnych jednostek, stworzyły pomocne wytyczne w formie tez orzeczniczych, z których może skorzystać każdy zainteresowany.

Zwolnienie ze składek ZUS a podstawa wymiaru składek przedsiębiorców

Czy zwolnienie ze składek ZUS ma wpływ na podstawę wymiaru składek osób prowadzących działalność gospodarczą? Odpowiedzi na to pytanie udzielają eksperci w ramach akcji Prawnicy Pro Bono.

Odpowiedzialność wspólników za długi podatkowe spółki cywilnej

Spółka kojarzy się z niezależnym bytem prawnym. Samodzielnym i odpowiadającym za swoje zobowiązania. Inaczej jednak kształtuje się sytuacja w przypadku spółki cywilnej. Ta swoistego rodzaju hybryda, łączy elementy spółki i odpowiedzialności osób fizycznych. Jak kształtują się przepisy oraz orzecznictwo w tym zakresie?

Jak uzyskać dofinansowanie wynagrodzeń pracowników w czasie epidemii koronawirusa?

O dofinansowanie wynagrodzeń swoich pracowników i zleceniobiorców może ubiegać się każdy przedsiębiorca (także np. spółki z o.o. czy wspólnicy spółki cywilnej), który zanotował przynajmniej 15% spadek tzw. obrotów gospodarczych (czyli spadek sprzedaży towarów lub usług).

Zmiana umowy w sprawie zamówienia publicznego wskutek okoliczności związanych z koronawirusem

Przyjęta pod koniec marca 2020 r. Tarcza Antykryzysowa wprowadziła do tzw. Specustawy, czyli ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw, nowy przepis dotyczący umów zawartych w trybie zamówienia publicznego w rozumieniu ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych. Mowa o art. 15r Specustawy, który reguluje obowiązki stron w razie wystąpienia okoliczności związanych z COVID-19 mogących mieć wpływ na należyte wykonanie umowy. Przepis ten wskazuje, jak szczegółowo powinna wyglądać procedura wzajemnego informowania się stron o ww. okolicznościach oraz w jaki sposób strony mogą dokonać niezbędnych zmian w umowie.

Podatek od nieruchomości - gmina może zwolnić z podatku i przedłużyć termin płatności rat

Na podstawie specustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, gmina, w drodze uchwały, może wprowadzić zwolnienie oraz przedłużenie terminów płatności rat podatku od nieruchomości. Ministerstwo Finansów przedstawiło szczegółowe wyjaśnienia w tej sprawie.

Tarcza antykryzysowa - ruszył Fundusz Gwarancji Płynnościowych (FGP)

Bank Gospodarstwa Krajowego uruchamia Fundusz Gwarancji Płynnościowych (FGP), z którego udzielane będą gwarancje dla średnich i dużych firm odczuwających negatywne skutki pandemii - poinformowała prezes BGK Beata Daszyńska-Muzyczka. Realna pomoc dzięki gwarancjom z FGP sięgnie 100 mld zł.

Rozszerzona tarcza antykryzysowa - rozwiązania dla rolników i prowadzących działalność rolniczą

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi przedstawiło kolejne rozwiązania, które mają na celu przeciwdziałanie skutkom epidemii COVID-19 oraz poinformowało, że przygotowywane są już następne. Rozwiązania dotyczą rolników lub przedsiębiorców, w tym prowadzących działalność rolniczą w różnych formach prawnych.

Pułapki kryterium przychodowego. Będzie strata, ale ZUS płacić trzeba

Rządowa „tarcza antykryzysowa” przewiduje zwolnienie z opłacania składek ZUS za trzy miesiące: marzec, kwiecień oraz maj. Mogą z tego skorzystać przedsiębiorcy, którzy prowadzili działalność gospodarczą przed 1 lutego 2020 roku. Drugim, znacznie bardziej kontrowersyjnym obostrzeniem dla przedsiębiorców, jest kryterium osiągnięcia przychodu nie wyższego niż 15 681 PLN, co nie jest właściwym miernikiem kondycji finansowej przedsiębiorstwa.

REKLAMA