REKLAMA
Zarejestruj się
REKLAMA
Istotnym problemem prawnym i praktycznym jest możliwość wielokrotnego opodatkowania tego samego wyrobu akcyzowego na etapie wtórnego obowiązku podatkowego (zwanego również obowiązkiem podatkowym drugiego stopnia.) – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.
Od 1 kwietnia 2021 r. zmiana przepisów Prawa energetycznego oraz o energii odnawialnych wprowadziła nowe, mniej korzystne zasady rozliczania się prosumentów z dostawcą energii z sieci energetycznej. System net bilingu zastąpił net metering (który w okresie przejściowym jest dostępny dla wcześniej podłączonych użytkowników). Dodatkowo, dla prosumentów będących podatnikami VAT oznacza to opodatkowanie tym podatkiem energii wprowadzanej do sieci. Do dziś nie do końca wiadomo na jakich zasadach, a Krajowa Informacja Skarbowa robi wszystko by tak pozostało, czego doskonałym przykładem jest interpretacja indywidualna z 22 listopada 2024 r., znak: 0113-KDIPT1-1.4012.686.2024.1.WL.
Rosnące koszty energii są jednym z większych problemów polskich przedsiębiorców w 2025 roku. W obliczu wzrostu cen wielu firmom najłatwiej byłoby przenieść dodatkowe koszty na klientów, jednak taka strategia niesie za sobą ryzyko utraty konkurencyjności i osłabienia pozycji rynkowej. Zamiast tego, skutecznym i długoterminowym rozwiązaniem mogą być inwestycje w efektywność energetyczną. Przedsiębiorstwa mają do dyspozycji różne formy wsparcia finansowego – od ulgi badawczo-rozwojowej, po szeroki wachlarz programów dotacyjnych, które mogą pomóc w realizacji tych działań. Jakie narzędzia są dostępne i jak z nich skorzystać?
W 2025 roku polski rynek energii elektrycznej dla firm stoi przed szeregiem wyzwań i możliwości. Zrozumienie obecnej sytuacji cenowej oraz dostępnych form dofinansowania, zwłaszcza w kontekście inwestycji w fotowoltaikę, jest kluczowe dla przedsiębiorstw planujących optymalizację kosztów energetycznych.
REKLAMA
Jednym z głównych wyzwań przy imporcie alkoholu jest kwestia dokumentacji i formalności celnych. – Import towarów akcyzowych wymaga kompleksowego podejścia i znajomości wielu systemów. Kluczowe jest właściwe przygotowanie dokumentacji już na etapie jego planowania – podkreśla Joanna Porath, prezeska agencji celnej AC Porath. Akcyza wymaga rejestracji w innych systemach niż standardowe zgłoszenia celne. Konieczny warunek to dostarczenie alkoholu bezpiecznie zapakowanego w skrzynie lub palety. Kluczowym aktem prawnym regulującym zasady opodatkowania napojów alkoholowych jest ustawa z 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym.
Do ustalenia rzeczywistej ilości wyrobów akcyzowych nie zawsze konieczny jest ich rozładunek. Przepisy wprowadzające domniemanie rozładunku pojawiły się dopiero w 2023 roku w regulacjach wspólnotowych, podczas gdy podatnicy często toczą spory z organami podatkowymi dotyczące wcześniejszych lat. Organy podatkowe nie mają prawa tworzyć obowiązku podatkowego w oparciu o przepisy unijne, jeśli brak jest odpowiednich regulacji w prawie krajowym. Nie powinny także stosować wykładni rozszerzającej przepisów krajowych, lecz kierować się ich literalnym brzmieniem – wskazuje Jakub Sitarski, radca prawny i doradca podatkowy.
Ministerstwo Finansów planuje rekordowe podwyżki akcyzy od marca 2025 roku: papierosy +25%, tytoń +38%, e-papierosy +50-75%. MF chce w ten sposób walczyć z nałogiem tytoniowym a także zmniejszyć różnicę cen w porównaniu do innych państw UE. Bo polskie wyroby tytoniowe są jednymi z najtańszych w Europie. Więcej osób uwolni się od nałogu trzymając się za kieszeń?
Urząd Regulacji Energetyki poinformował, że od 1 lipca do 31 grudnia 2024 r. rachunek za energię elektryczną w gospodarstwie domowym, którego roczne zużycie wyniesie 2 MWh, wzrośnie o 27,5 zł netto (33,80 zł brutto) miesięcznie.
REKLAMA
Minister Finansów planuje przedłużyć o 1 rok (czyli do końca 2025 roku) okres ważności znaków akcyzy (banderol) naniesionych na opakowania jednostkowe win i wyrobów winiarskich, które są obecnie na rynku. Chodzi o wina wprowadzone do obrotu przed 2022 rokiem, które są oznaczone tzw. „starymi” znakami akcyzy. Ważność banderol akcyzowych tych win była już wcześniej dwukrotnie przedłużana. Ta zmiana, dokonywana w interesie firm z branży winiarskiej – by dać im więcej czasu na sprzedaż zapasów tych win – nie powinna skutkować podwyżką cen win.
Aktualnie znajdują się w legalnej sprzedaży wyroby winiarskie oznaczone znakami akcyzy, których ważność została przedłużona do 31 grudnia 2024 r.
Prezes URE Rafał Gawin szacuje, że w II połowie roku miesięczne rachunki za energię elektryczną, w tym za dystrybucję, wzrosną o ok. 30 zł dla przeciętnego gospodarstwa domowego o zużyciu do 2 MWh energii elektrycznej rocznie. Analizy URE pokazują, że średnia cena taryfowa sprzedaży prądu dla gospodarstw domowych w taryfie na II połowę 2024 i na rok 2025 może wynieść poniżej 600 zł za MWh
Ministerstwo Klimatu i Środowiska szacuje, że na mocy projektowanej ustawy o bonie energetycznym (zakładającej częściowe "odmrożenie" cen za energię elektryczną i gaz), od 1 lipca 2024 r. dla odbiorców taryfowanych rachunki za energię elektryczną mogą wzrosnąć o 29 proc., a za gaz o 15 proc. - o ile zajdzie odpowiednie obniżenie cen w taryfach. Proponowanie przez MKiŚ częściowe odmrożenie cen prądu i gazu podbije ścieżkę inflacji o ok. 1 pp., a CPI w grudniu może wynieść ok. 5,5 proc. - oceniają ekonomiści ING. Zdaniem ministra finansów Andrzeja Domańskiego działania osłonowe w zakresie cen energii (np. bon energetyczny) spowodują, że średnioroczna inflacja CPI w Polsce może być niższa przynajmniej o 1 pkt proc. w 2024 r. i o ok. 0,9 pkt. proc. w 2025 r. niż zakładają prognozy zawarte w Wieloletnim Planie Finansowym Państwa.
Ministerstwo Finansów chce zmienić od 2025 roku przepisy ustawy o podatku akcyzowym w zakresie saszetek nikotynowych. W komunikacie z 18 marca 2024 r. MF przedstawiło propozycje zmian. Resort zaprasza zainteresowanych tymi zmianami na spotkanie w celu uzgodnienia treści tej nowelizacji.
Na czym polega sprzedaż energii z OZE w ramach systemu auakcyjnego? Jak prawidłowo rozliczyć podatkowo tą sprzedaż? Jak rozpoznać moment uzyskania przychodu i koszty podatkowe z tytułu sprzedaży energii elektrycznej przez uczestników systemu aukcyjnego?
Na podstawie przepisów ustawy z 7 grudnia 2023 r. o zmianie ustaw w celu wsparcia odbiorców energii elektrycznej,
paliw gazowych i ciepła ceny energii elektrycznej dla gospodarstw domowych pozostaną niezmienne (zamrożone) przez do końca czerwca 2024 roku. A więc jeszcze przez ponad sześć miesięcy gospodarstwa domowe będą płacić stawki obowiązujące jeszcze przed wybuchem wojny w Ukrainie, czyli z początków 2022 roku. Trzeba wiedzieć, że są to stawki znacznie niższe w porównaniu do taryf i cen na hurtowych rynkach energii. Jak wzrosną ceny po ich "rozmrożeniu"?
Najbardziej realny scenariusz na niespełna dwa miesiące przed początkiem 2024 roku jest następujący. Do połowy 2024 r. ceny prądu dla gospodarstw domowych zostaną zamrożone, ceny gazu mrożenie obejmie na cały 2024 rok, zaś wróci VAT 5 proc. na żywność, bo nie ma co liczyć na przedłużenie czasowego stosowania stawki VAT zero procent. Właśnie zniknęła ostatnia przeszkoda formalna - władze Unii Europejskiej zgodzą się na zamrożenie cen energii elektrycznej i gazu dla gospodarstw domowych, ale - przynajmniej na razie - tylko na pierwszy kwartał 2024 roku.
Czy w związku z rozliczeniem środków z depozytu prosumenckiego podatnik wprowadzający do sieci energię elektryczną z fotowoltaiki powinien wystawić fakturę VAT na rzecz Spółki działającej na rynku obrotu energią elektryczną? Na to pytanie odpowiedział Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji z 24 kwietnia 2023 r. (sygn. 0112-KDIL1-1.4012.21.2023.2.HW).
Od 19 stycznia 2024 r. obowiązywać zacznie nowy znacznik dla olejów napędowych wykorzystywanego do celów opałowych, a wycofany będzie stary. Tak wynika z opublikowanego 8 listopada 2023 r. projektu rozporządzenia Ministra Finansów. Jak wyjaśniono, ma ono zapobiec uchylaniu się od opodatkowania.
Rynkowe uwarunkowania podpowiadają nam jedno: bez hamowania cen rachunek za prąd może być potencjalnie wyższy o kilkadziesiąt procent. Społeczeństwo takich podwyżek może nie zaakceptować - mówi w wywiadzie dla poniedziałkowej "Rzeczpospolitej" prezes Urzędu Regulacji Energetyki Rafał Gawin.
Wdrażając unijne przepisy dotyczące VAT-u i akcyzy do polskiego prawa podatkowego nie podjęto jakichkolwiek prób wprowadzenia rozwiązań zabezpieczających interes publiczny, mimo że prawo UE dawało i daje tu pewne możliwości państwom członkowskim – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.
W zakresie form ewidencji akcyzowych ustawa o podatku akcyzowym przewiduje dwie – papierową lub elektroniczną. W dobie postępującej cyfryzacji nadal wiele podmiotów decyduje się na papierową formę prowadzenia ewidencji w celu uniknięcia wydatków na zakup oprogramowania potrzebnego do prowadzenia ewidencji w formie elektronicznej. Działanie takie może być racjonalne, gdy ilość dokonywanych wpisów nie jest zbyt duża. Przepisy ściśle określają w jaki sposób taka ewidencja powinna być zakładana i prowadzona. Uwaga! od dnia 1 lutego 2024 r., ewidencje akcyzowe będą mogły być prowadzone wyłączenie w formie elektronicznej.
W dniu 4 lipca 2023 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczenia nieprawidłowości w obrocie niektórymi towarami oraz usprawnienia funkcjonowania Krajowej Administracji Skarbowej. Te przepisy przygotowane przez Ministerstwo Finansów mają usprawnić monitorowanie przewozu benzyny i oleju napędowego oraz kontrole obrotu tymi wyrobami. Ponadto przewidziane jest wdrożenie Centralnej Ewidencji Wyrobów Akcyzowych (CEWA).
W dniu 27 czerwca 2023 r. opublikowano w Dzienniku Ustaw (pod poz. 1203) rozporządzenie Ministra Finansów z 9 czerwca 2023 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie przedłużenia okresu ważności znaków akcyzy naniesionych na opakowania jednostkowe wyrobów winiarskich.
Przypadające w 2023 roku trzydziestolecie podatku od towarów i usług oraz akcyzy w Polsce skłania do refleksji i uogólnień – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Profesor wskazuje, że ów trzydziestoletni okres dzielony jest na co najmniej dwa okresy: przedwspólnotowy (lata 1993-2004) oraz wspólnotowy, gdy te podatki poddano niekończącej się i w istotnej części nieprzewidywalnej harmonizacji.
Firmy energetyczne przypominają swoim klientom, że tylko do 30 czerwca 2023 r. można składać wnioski (oświadczenia) w sprawie zwiększenia limitu zużycia energii elektrycznej objętego zamrożeniem cen na poziomie 2022 roku.
W komunikacie z 5 czerwca 2023 r. Ministerstwo Finansów poinformowało, że służby Komisji Europejskiej potwierdziły, że brak jest podstaw do zwolnienia drobnych producentów wina z wymogów określonych w art. 33-43 dyrektywy 2020/262, w tym z obowiązku stosowania e-SAD przy przemieszczaniu wewnątrzwspólnotowym poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyprodukowanego przez nich wina oraz posiadania numeru akcyzowego uprawnionego/certyfikowanego wysyłającego.
Jakie zmiany przepisów weszły w życie w 2023 roku w zakresie półprofesjonalnego przywozu wyrobów akcyzowych do Polski z innych państw Unii Europejskiej? Co wynika z tych zmian dla praktyki obrotu towarowego? Wyjaśnia Mirosław Siwiński, radca prawny i doradca podatkowy, partner w Advicero Nexia.
W wyroku z 17 maja 2023 r. Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) uznał, że Polska nie musi zwracać akcyzy, gdy samochód po czasowej rejestracji w Polsce zostanie następnie wywieziony do innego kraju. Ten wyrok potwierdził, że polski system opodatkowania samochodów osobowych nie utrudnia swobody przemieszczania tych wyrobów.
Czy organ podatkowy powinien wydać postanowienie o odmowie wszczęcia postępowania w trybie art. 61a Kodeksu postępowania administracyjnego w sytuacji, gdy wniosek o zwrot podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego został złożony po terminie, tj. w marcu, a termin składania takiego wniosku przypada na okres od 1 lutego do 28 lutego?
Zgodnie z przyjętą nowelizacją ustawy o podatku akcyzowym od 1 stycznia 2023 r. definicja opodatkowanego akcyzą płynu do papierosów elektronicznych uległa zmianie. Każdy roztwór, który ze względu na skład i właściwości fizykochemiczne może być użyty w papierosach elektronicznych będzie klasyfikowany jako płyn do papierosów elektronicznych.
Od 13 lutego 2023 r. nowa kategoria podmiotów ma obowiązek dokonania zgłoszenia rejestracyjnego do CRPA jako wysyłający podmiot zagraniczny.
Kierownicy zobowiązanych jednostek sektora finansów publicznych do 31 marca 2023 r. muszą złożyć Prezesowi Urzędu Regulacji Energetyki pierwsze sprawozdanie z realizacji celu oszczędności energii elektrycznej za grudzień 2022 r. - przypomina URE, który przygotował formularz sprawozdawczy.
Ministerstwo Finansów informuje, że od 13 lutego 2023 r. na podstawie e-SAD nie można przemieszczać wyrobów energetycznych o kodach CN 2710 12 21 (benzyna lakiernicza), 2710 12 25 (benzyny specjalne z ropy naftowej lub materiałów bitumicznych), 2710 19 29 (oleje średnie i preparaty, z ropy naftowej lub z minerałów bitumicznych, gdzie indziej niesklasyfikowane) i 2710 20 90 (Oleje, zawierające 70 % masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymywanych z minerałów bitumicznych, zawierające biodiesel - z wył. olejów napędowych i opałowych), które znajdują się w opakowaniach jednostkowych o pojemności poniżej 210 litrów.
REKLAMA