REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Rachunkowość, Księga przychodów i rozchodów

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Kreatywna księgowość w polskich firmach

Korupcja i kreatywna księgowość w polskich firmach to niemal codzienność - wynika z ogólnoświatowego Badania Nadużyć Gospodarczych przeprowadzonego przez firmę doradczą Ernst & Young. Zaledwie jedna piąta badanych firm stosuje sankcje w razie wykrycia korupcji w swojej organizacji.

Jak wycofać środek trwały z ewidencji i jak to zdarzenie zaksięgować

Osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą kupiła w 1998 r. lokal użytkowy, który wprowadziła do ewidencji środków trwałych (pełne księgi rachunkowe). VAT naliczony został rozliczony z podatkiem należnym. Lokal jest amortyzowany. Przez cały czas był wynajmowany. Obecnie właściciel chce wycofać lokal z działalności, a następnie przekazać córce w drodze darowizny. Jakim dokumentem należy wycofać lokal z ewidencji i jak to zdarzenie zaksięgować?

Zwolnienie podmiotowe z VAT – można wystawiać fakturę lub rachunek

Podatnik zwolniony z podatku VAT może od 2013 roku dokumentować dokonaną sprzedaż za pomocą faktur. Warto jednak pamiętać o szczególnych zasadach wystawiania ich.

Prowadzenie PKPiR powierzyć biuru rachunkowemu?

Prowadzenie PKPiR można zlecić albo prowadzić ją samodzielnie (ręcznie bądź komputerowo).

REKLAMA

Dobowy raport fiskalny - dzień bez sprzedaży

Podatnicy ewidencjonujący sprzedaż kasami fiskalnymi miewają wątpliwości, czy muszą sporządzić fiskalny raport dobowy w dniu, w którym nie wystąpiła sprzedaż.

Jakie są zasady ewidencji środków europejskich

Do ewidencji w zakresie przepływu środków europejskich wprowadzone zostały odrębne konta księgowe. Służą one do ewidencji rozliczenia wydatków budżetu środków europejskich, płatności, planu i zaangażowania wydatków środków europejskich.

Dowody księgowe w PKPiR

Podstawą zapisów w podatkowej księdze przychodów i rozchodów (PKPiR) są dowody księgowe. Jakie są wymagania dla dowodów księgowych?

Jak ująć w księgach opłaty za użytkowanie wieczyste

Przedsiębiorca jest użytkownikiem wieczystym gruntu. Jak powinien ująć w księgach rachunkowych opłaty roczne za użytkowanie wieczyste?

REKLAMA

Tekst ujednolicony ustawy o rachunkowości

Tekst ujednolicony ustawy o rachunkowości. Wersja aktualna od 2020-03-31 do 2021-02-28

Abonament na usługi doradcze – czy jest kosztem uzyskania przychodów

Firmy doradcze mogą oferować swoje usługi w ramach abonamentów pakietowych. Wykupienie takiego abonamentu uprawnia klienta do skorzystania z usług profesjonalnego doradcy w zakresie i w czasie objętym abonamentem. Wydatki na wspomniany powyżej abonament mogą być badane pod kątem racjonalności gospodarczej, ale – co do zasady – nie ma żadnych przeciwwskazań, by zaliczać je do kosztów uzyskania przychodów.

Kto ma podpisać sprawozdanie finansowe, gdy zmieniła się główna księgowa

Czy osoba, której powierzono prowadzenie ksiąg rachunkowych jednostki w styczniu 2013 r., jest zobowiązana do podpisania rocznego sprawozdania finansowego za rok 2012? Samo sprawozdanie finansowe za rok 2012 jest sporządzane już przez nową główną księgową.

Jak ująć w księgach koszty postępowania sądowego

Jak prawidłowo ująć w księgach rachunkowych koszty postępowania sądowego i koszty zastępstwa procesowego oraz należne odsetki ustawowe i karne w związku z dochodzeniem zwrotu należności z tytułu udzielonych pożyczek?

Jak wprowadzić do ksiąg rachunkowych majątek przekazany z operatem szacunkowym

Nastąpiła likwidacja placówki szkolnej. Pozostający po niej budynek i działkę przejęła jednostka budżetowa. Majątek przekazano protokołem zdawczo-odbiorczym, w którym ujęto wartości zakupu wraz z umorzeniem majątku. Nieruchomość oddana została w trwały zarząd łącznie z operatem szacunkowym majątku. Czy jednostka przejmująca, wprowadzając do ksiąg rachunkowych ten majątek, powinna przyjąć wartości z protokołu przekazania czy może z operatu szacunkowego?

Jak zaklasyfikować zdarzenia po dacie bilansu

W każdym przedsiębiorstwie po dniu bilansowym mają miejsce zdarzenia, które mimo że wystąpiły w kolejnym roku obrotowym, mogą mieć wpływ na informacje prezentowane w sprawozdaniu finansowym jednostki za rok, który już się zakończył. Podstawowym problemem w takiej sytuacji jest poprawne zaklasyfikowanie zaistniałych zdarzeń oraz określenie ich wpływu na dane zawarte w sporządzonym sprawozdaniu finansowym.

Zmiany w rozporządzeniu dotyczącym klasyfikacji budżetowej

Opublikowano kolejną zmianę do szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych. Nowelizacja obowiązuje, z niewielkimi wyjątkami, z mocą wsteczną od 1 stycznia 2013 r.

Jak długo przechowywać księgi rachunkowe

Czy możemy zniszczyć księgi rachunkowe za rok 2007? Jak zorganizować zniszczenie dokumentów?

Zapraszamy na konferencję "Rachunkowość i Podatki 2013"

Zapraszamy głównych księgowych, dyrektorów finansowych, właścicieli firm, dyrektorów zarządzających, biura rachunkowe na konferencję "Rachunkowość i Podatki 2013".

Gdzie w bilansie wykazać nadpłacone zobowiązanie

Gdzie w bilansie wykazać nadpłatę wynikającą z podwójnej zapłaty tej samej faktury? Z ksiąg rachunkowych na dzień bilansowy wynika, że nasz kontrahent pomylił się i dwukrotnie zapłacił za wystawioną przez nas fakturę z tytułu dostaw materiałów. Czy prawidłowe będzie wykazanie tej kwoty w poz. B.III.2d, tj. jako zobowiązania z tytułu dostaw i usług o okresie wymagalności do 12 miesięcy?

Jak w sprawozdaniu wykazać zwrócone wadium

Spółka nie wygrała przetargu, po czym otrzymała zwrot wpłaconego wadium. Jak zatem w sprawozdaniu finansowym wykazać wpłacone i zwrócone na początku kolejnego roku obrotowego wadium?

Radio INFOR.PL

Ruszyło Radio INFOR.PL (www.radio.infor.pl) i INFOR FK Platforma Księgowych (www.inforfk.pl) – początek cyfrowej rewolucji na rynku płatnych treści dla specjalistów.

Co zrobić z kilkugroszowymi zobowiązaniami na dzień bilansowy

Na koniec roku obrotowego na jednym z kont rozrachunków z kontrahentami figuruje saldo 5 groszy (nasze zobowiązanie wobec kontrahenta wynikające z pomyłki w przelewie gotówki w związku z opłaceniem faktury za zakupione materiały). Czy powinniśmy przeksięgować takie saldo w pozostałe przychody operacyjne, czy czekać aż zobowiązanie się przedawni i dopiero wtedy je przeksięgować?

Poczęstunek dla kontrahenta – koszt podatkowy, czy reprezentacja?

Organy podatkowe z reguły nie pozwalają podatnikom zaliczać do kosztów uzyskania przychodów wydatków na poczęstunek (posiłki) dla kontrahentów podczas spotkań biznesowych. W najbliższych miesiącach spodziewana jest uchwała NSA w tym zakresie.

Nowe obowiązki sprawozdawcze spółdzielczych kas oszczędnościowo-kredytowych

Zaczęły obowiązywać nowe obowiązki sprawozdawcze dotyczące sprawozdawczości spółdzielczych kas oszczędnościowo-kredytowych oraz Krajowej Spółdzielczej Kasy Oszczędnościowo-Kredytowej.

Od czego zależy wysokość raty amortyzacji

W momencie gdy wartość początkowa środka trwałego, która ma wpływ na wysokość kosztów podatkowych, będzie niewspółmiernie wysoka, podatnik niezasłużenie pomniejszy podatek poprzez zawyżone odpisy amortyzacyjne. W takiej sytuacji może zostać pociągnięty do odpowiedzialności karnej skarbowej.

Jak ująć w księgach rachunkowych rezerwy na świadczenia pracownicze

Sprawdź, jak należy prawidłowo ustalić i jak ująć w księgach rachunkowych rezerwy na przyszłe świadczenia na rzecz pracowników.

Jak zmieniły się zasady publikacji sprawozdań finansowych

Z początkiem roku 2013 zniesiony został wymóg publikacji rocznych sprawozdań finansowych w „Monitorze Polskim B”.

Co decyduje o momencie powstania kosztów

Od pewnego czasu między organami podatkowymi a podatnikami trwają spory dotyczące momentu powstania kosztów podatkowych. W szczególności chodzi o koszty pośrednie, do których są zaliczane takie wydatki jak remonty i nabycie części zamiennych. Czy zapis w księgach rachunkowych decyduje o momencie powstania kosztów podatkowych?

Jak dokonać ewidencji odszkodowania od ubezpieczyciela

Jak zaewidencjonować wpływ w 2012 r. odszkodowania od ubezpieczyciela za uszkodzenie słupa oświetleniowego na skutek dewastacji, które wpłynęło na konto wydzielonego rachunku dochodów szkoły? W uchwale znajduje się zapis o możliwości przyjęcia odszkodowania. Czy należy użyć zapisu: Wn 132 i Ma 770 czy Wn 132 i Ma 760? Są różne interpretacje w tym zakresie.

Limity podatkowe 2013

Przedsiębiorcy, którzy przekroczyli w 2012 roku określone limity obrotów utracili możliwość korzystania w 2013 roku z niektórych ułatwień podatkowych. Te limity są sporo niższe niż rok wcześniej. Chodzi tu o małych podatników, ryczałtowców i stosujących księgę przychodów i rozchodów.

Jak wykazać w księgach nabywanie rzeczowych aktywów trwałych w drodze wymiany

Rzeczowe składniki majątku trwałego, podobnie jak towary i usługi, mogą być przedmiotem wymiany pomiędzy przedsiębiorcami. Ustawa o rachunkowości nie zawiera szczegółowych uregulowań w zakresie wyceny środków trwałych nabytych w drodze wymiany, dlatego można kierować się zapisami MSR 16 Rzeczowe aktywa trwałe.

Remont czy ulepszenie środka trwałego

Z problemem rozróżnienia remontu i ulepszenia spotyka się wielu księgowych. Rozróżnienie tych pojęć ma szczególne znaczenie w celu nie tylko prawidłowego ujęcia nakładów w księgach rachunkowych, ale także traktowania ich pod względem podatkowym.

Współpraca biegłego rewidenta z biurem rachunkowym

Coraz więcej firm decyduje się na korzystanie z usług biura księgowego, stąd coraz częściej pojawiają się pytania dotyczące współpracy biegłego rewidenta z zewnętrznym księgowym. Odpowiada na nie ekspert – Agnieszka Koperska, menedżer w Baker Tilly Poland.

Remanent, spis z natury lub inwentaryzacja 2015 / 2016

Przedsiębiorcy prowadzący podatkową księgę przychodów i rozchodów, zobowiązani są przygotować na koniec każdego roku podatkowego spis z natury składników majątkowych, potocznie zwanego remanentem lub inwentaryzacją. Remanentowi podlegają poszczególne składniki majątku, które po spisaniu należy jeszcze wycenić. Szczególną uwagę warto zwrócić na stwierdzone niedobory lub nadwyżki.

Badanie sprawozdania finansowego - ostatni moment na podjęcie decyzji

O tym kiedy badanie sprawozdania finansowego jest konieczne oraz jak powinno ono przebiegać opowiada ekspert- Marta Cyganik, Dyrektor Działu Usług Księgowych w Baker Tilly Poland.

Księgi rachunkowe 2014 - limit przychodów dla podatników PIT

W roku 2014r. pełną rachunkowość będą musieli prowadzić ci podatnicy PIT (osoby fizyczne, spółki cywilne osób fizycznych, spółki jawne osób fizycznych, spółki partnerskie, spółdzielnie socjalne), którzy w 2013 r. uzyskali co najmniej 5.059.560,- zł (1.200.000,- euro x 4,2163 zł) przychodów netto ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych.

Księgi rachunkowe 2013 - limit przychodów dla podatników PIT

W roku 2013 r. pełną rachunkowość muszą prowadzić ci podatnicy PIT (osoby fizyczne, spółki cywilne osób fizycznych, spółki jawne osób fizycznych, spółki partnerskie, spółdzielnie socjalne), którzy w 2012 r. uzyskali co najmniej 4.936.560,- zł (1.200.000,- euro x 4,1138 zł) przychodów netto ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych.

KPiR 2013 - limit obrotów

Podatkowe księgi przychodów i rozchodów (pkpir) będą mogli prowadzić w roku 2013 r. ci rozliczający się wg skali podatkowej PIT lub 19% podatkiem liniowym podatnicy PIT (osoby fizyczne, spółki cywilne osób fizycznych, spółki jawne osób fizycznych, spółki partnerskie, spółdzielnie socjalne), którzy w 2012 r. uzyskali mniej niż 4.936.560,- zł (1.200.000,- euro x 4,1138 zł) przychodów netto ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych.

KPiR 2014 - limit obrotów

Podatkowe księgi przychodów i rozchodów (pkpir) mogą prowadzić w roku 2014 r. ci rozliczający się wg skali podatkowej PIT lub 19% podatkiem liniowym podatnicy PIT (osoby fizyczne, spółki cywilne osób fizycznych, spółki jawne osób fizycznych, spółki partnerskie, spółdzielnie socjalne), którzy w 2013 r. uzyskali mniej niż 5.059.560,- zł (1.200.000,- euro x 4,2163 zł) przychodów netto ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych.

Limit prowadzenia ksiąg rachunkowych w 2013 roku

4 936 560 zł – tyle wynosi limit przychodów, którego osiągnięcie w 2012 roku zobowiązuje do prowadzenia ksiąg rachunkowych w 2013 roku. Kwotę tę wylicza się na podstawie średniego kursu euro ogłaszanego przez NBP na dzień 30 września 2012 r.

Jak ująć w księgach prawo wieczystego użytkowania gruntów?

W wielu przypadkach prawo użytkowania gruntu firmy uzyskują nieodpłatnie, a potem dokonują rocznych opłat. Niekiedy jednak pierwsza opłata za wieczyste użytkowanie gruntu jest bardzo wysoka. Według jakiej wartości początkowej ująć te składniki w księgach rachunkowych? Jak amortyzować (umarzać) to prawo? Jakie skutki podatkowe spowoduje wprowadzenie tego prawa do ksiąg rachunkowych?

Paragony bez danych podatnika nie dokumentują kosztów podatkowych w pkpir

Zdaniem organów podatkowych paragony, bilety, bądź inne wydruki bez danych podatnika, nie spełniają definicji dowodów księgowych w rozumieniu rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Nie można więc na ich podstawie ująć wydatków (nawet racjonalnych i gospodarczo uzasadnionych) jako kosztów podatkowych w prowadzonej przez przedsiębiorcę podatkowej księdze przychodów i rozchodów.

Błędy na paragonach z kasy fiskalnej a księgowanie w pkpir

W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości w wystawianych paragonach, w podatkowej księdze przychodów i rozchodów (pkpir) nie ujmuje się korekt poszczególnych paragonów, a wartości wynikające z raportów dobowych, bądź ich zestawień, pomniejszone, bądź powiększone o sumę wartości korekt poszczególnych paragonów, wynikającą z odrębnej ewidencji, prowadzonej dla celów podatku od towarów i usług. Jeżeli część z błędnie zarejestrowanych na kasie rejestrującej wpłat dotyczy środków pieniężnych nie stanowiących przychodu podatkowego (zaliczek na poczet wykonania przyszłych usług), ww. korekty będą miały również wpływ na kwoty wykazane uprzednio w kolumnie 16 podatkowej księgi przychodów i rozchodów.

Czy przekształcając spółkę z o.o. w spółkę akcyjną należy zamknąć księgi rachunkowe?

W myśl art. 8 ust. 6 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (ustawa o CIT), jeżeli z odrębnych przepisów wynika obowiązek zamknięcia ksiąg rachunkowych (sporządzenia bilansu) przed upływem przyjętego przez podatnika roku podatkowego, za rok podatkowy uważa się okres od pierwszego dnia miesiąca następującego po zakończeniu poprzedniego roku podatkowego do dnia zamknięcia ksiąg rachunkowych.

Różnice inwentaryzacyjne w ujęciu bilansowym i podatkowym

Przeprowadzenie inwentaryzacji na koniec każdego roku obrotowego ma na celu sporządzenie m.in. szczegółowego spisu z natury składników majątkowych i źródeł ich pochodzenia na określony dzień. Za pomocą inwentaryzacji ustalamy stan wszystkich rzeczowych i pieniężnych składników majątkowych, jak też różnic pomiędzy stanem rzeczywistym stwierdzonym podczas inwentaryzacji, a stanem wynikającym z ewidencji księgowej.

Częstotliwość sporządzania spisu z natury przez podatników prowadzących kpir

Konieczność sporządzenia spisu z natury (remanentu) dla większości podatników prowadzących księgi przychodów i rozchodów przypada na dwa dni w roku - 1 stycznia (lub datę rozpoczęcia działalności w trakcie roku) i 31 grudnia. Niekiedy podatnicy prowadzący pkpir są zobowiązani dokonać spisu z natury także w trakcie roku.

Amortyzacja nieużywanych środków trwałych

Może się zdarzyć, że posiadane przez organizację środki trwałe z różnych powodów nie są już używane. Pojawia się pytanie, jaki ma to wpływ na amortyzację takiego składnika majątku. Można wówczas rozważyć likwidację nieużywanego środka trwałego, która może przybrać kilka różnych form.

Zakładowy Fundusz Szkoleniowy - wpływ na koszty podatkowe i rachunkowość

Na podstawie art. 67 i art. 68 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy jako instrument dotyczący rozwoju zasobów ludzkich wprowadzono możliwość tworzenia przez pracodawców w ramach posiadanych środków Zakładowego Funduszu Szkoleniowego (ZFS). Fundusz szkoleniowy w zamyśle ustawodawcy jest przeznaczony na finansowanie lub współfinansowanie kosztów kształcenia ustawicznego zarówno pracowników, jaki i pracodawców.

Dokumentowanie wydatków w podatkowej księdze przychodów i rozchodów na podstawie innych dowodów niż faktura VAT

Zasadniczym dowodem będącym podstawą zapisów w podatkowej księdze przychodów i rozchodów (w skrócie PKPiR) jest faktura VAT, w tym m.in. faktura VAT marża, faktura VAT RR, faktura VAT MP, dokument celny, rachunek, faktura korygująca czy nota korygująca. Niekiedy zdarza się jednak, że nie ma możliwości udokumentowania wydatku jednym z powyższych dowodów.

Jak ująć podatek odroczony w księgach rachunkowych

Na obciążenie podatkowe wykazane w rachunku zysków i strat składa się zarówno część bieżąca, jak i część odroczona podatku dochodowego. W związku z przejściowymi różnicami między wykazywaną w księgach rachunkowych wartością aktywów i pasywów a ich wartością podatkową oraz stratą podatkową możliwą do odliczenia w przyszłości należy tworzyć rezerwę i ustalić aktywa z tytułu odroczonego podatku dochodowego. Wymaga to ustalenia wartości bilansowej i podatkowej aktywów i zobowiązań.

Zakup towaru na aukcji internetowej - jak udokumentować w kpir?

Prowadzę działalność gospodarczą, w ramach której kupuję towary na aukcjach internetowych, zarówno od podmiotów prowadzących działalność gospodarczą, jak i osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Czy za udokumentowanie zakupu i podstawę księgowania w księdze przychodów i rozchodów mogę uznać dowody transakcji internetowej, dokumenty wykonanej płatności oraz oświadczenie, że zakup był dokonany w celach handlowych.

REKLAMA