REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Ustawa o rachunkowości, Faktura VAT

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Jak rozliczać VAT z faktur za media

Podatek VAT za media (gaz, wodę czy telefon i Internet) odliczamy w deklaracji za miesiąc bądź kwartał, w którym otrzymaliśmy fakturę. Data otrzymania dokumentów przez firmę decyduje także o rozliczeniu korekt i prognoz z gazowni czy elektrowni.

Odpisy na fundusz rekultywacyjny w księgach rachunkowych

Fundusz rekultywacyjny przeznaczony jest na poeksploatacyjne utrzymanie obiektu, który dziś przynosi spółce podstawowe przychody operacyjne – przychody ze sprzedaży. Oznacza to, że koszty tworzenia odpisu są związane z działalnością operacyjną jednostki. Jak powinna księgować koszty związane z tworzeniem funduszu rekultywacyjnego spółka, która prowadzi działalność gospodarczą w zakresie eksploatacji składowiska?

IFK poleca: Wysokie kary za niezłożenie sprawozdania finansowego w terminie

Od 1 stycznia 2015 r. niezłożenie sprawozdania finansowego w urzędzie skarbowym w terminie jest wykroczeniem skarbowym zagrożonym karą grzywny od 175 zł do 35 000 zł. Podatnicy powinni więc dochować staranności w wypełnianiu tego obowiązku, jeżeli chcą uniknąć kary.

Przechowywanie papierowych faktur w wersji elektronicznej

Elektroniczne faktury są coraz popularniejsze ale nadal wiele firm otrzymuje i archiwizuje dokumenty papierowe. Jednak do celów podatkowych można przechowywać skany dokumentów papierowych. Potwierdzają to organy podatkowe.

REKLAMA

Jak ująć koszty wysyłki w księgach rachunkowych

Jeden z klientów biura rachunkowego prowadzi sklep internetowy. Biuro ma wątpliwości, jak w takim przypadku zaewidencjonować koszty przesyłki, za które płaci klient. Jak prawidłowo ująć koszty wysyłki w księgach rachunkowych sprzedającego?

Rezygnacja z wystawienia faktury zaliczkowej, gdy dostawa jest dokonana w tym samym miesiącu

Spółka prowadzi hurtownię artykułów instalacyjno-sanitarnych. VAT rozliczamy za okresy miesięczne. Dość często zdarza się, że klient w trakcie miesiąca wpłaca nam zaliczkę i w tym samym miesiącu odbiera zamówione towary. Czy można zrezygnować z wystawienia faktury zaliczkowej i wystawić tylko jedną fakturę, która potwierdza całą dostawę towarów, jeżeli otrzymanie zaliczki i dostawa towarów mają miejsce w tym samym miesiącu?

Refakturowanie mediów przy najmie – kiedy powstaje obowiązek podatkowy

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w wydanym 17 lutego 2015 r. wyroku na podstawie skargi na interpretację indywidualną, potwierdził ustaloną linię orzeczniczą sądów, zgodnie z którą obowiązek podatkowy w przypadku refakturowania opłat za tzw. media (energia cieplna i elektryczna, woda itp.) powstaje niezależnie od obowiązku podatkowego dla samych opłat czynszowych jeśli w umowie obie te opłaty potraktowano oddzielnie.

Zasada "zamkniętych drzwi" przy inwentaryzacji

Przeprowadzenie inwentaryzacji umożliwia weryfikację rzetelności i aktualności ewidencji, a także pozwala na przyjrzenie się temu, w jaki sposób wygląda ochrona i zarządzanie majątkiem jednostki. Obowiązek rzetelnego i przejrzystego przedstawienia sytuacji majątkowej firmy określa art. 4 ust. 1 ustawy o rachunkowości. Wiarygodność danych zaistnieje tylko wtedy, gdy mogą one zostać porównane ze stanem rzeczywistym. Jedną z zasad, dzięki której można osiągnąć zamierzony cel inwentaryzacji, jest zasada „zamkniętych drzwi”.

REKLAMA

Faktura podatnika zwolnionego z VAT – co powinna zawierać

Od 1 stycznia 2014 roku nowelizacja przepisów ustawy o VAT wprowadziła nowy dokument – fakturę podatnika zwolnionego. Jakie elementy powinna zawierać taka faktura?

Rozliczenie zakupu w księgach rachunkowych

Każdy przedsiębiorca do prowadzenia działalności potrzebuje materiałów lub towarów i jest zobowiązany do prowadzenia ewidencji takich zakupów. Aby w pełni rozliczyć zakup trzeba otrzymać odpowiednie dokumenty służące rozliczeniu i odpowiednim zaksięgowaniu.

Ewidencja księgowa różnic kursowych

Powstałe w wyniku bilansowej wyceny aktywów i pasywów różnice kursowe są zaliczane bezpośrednio do przychodów (dodatnie różnice) lub kosztów (ujemne różnice) finansowych (art. 30 ust. 4 uor). Należy je ująć w księgach rachunkowych na kontach zespołu 7 przychodów finansowych „Dodatnie różnice kursowe” i kosztów finansowych „Ujemne różnice kursowe” w korespondencji z kontem zespołu 1 lub 2.

Faktury zaliczkowe w walucie obcej między podmiotami krajowymi - przeliczanie

Wystawianie faktur w walutach obcych przy transakcjach między podmiotami krajowymi staje się coraz powszechniejsze. Wiąże się jednak każdorazowo z obowiązkiem zastosowania prawidłowych kursów walut. Przeliczenie kwot służących określeniu podstawy opodatkowania jest wymagane już na etapie sporządzania faktury. Dotyczy to również faktur zaliczkowych. Właśnie rozliczenie tych faktur wystawionych w walutach obcych sprawia najwięcej problemów.

Dane wystawcy faktury (podatnika VAT) przy najmie prywatnym lokali

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji indywidualnej prawa podatkowego z dnia 20 października 2014 r., (ITPP3/443-426/14/AT) rozstrzygnął kwestię dotyczącą podatku od towarów i usług w zakresie danych wystawcy na wystawianej fakturze.

Ustalenie wysokość progu istotności

W sprawozdaniu finansowym należy wiernie przedstawić stan majątkowy, finansowy i wynik finansowy jednostki. Oprócz tego nie może ono wprowadzać czytelnika w błąd. Ustawodawca daje przy tym możliwość stosowania uproszczenia, jednak jedynie wtedy, gdy nie zniekształci to obrazu jej sytuacji majątkowej i finansowej oraz jej wyniku finansowego.

Księgowy dowód zastępczy

Wszystkie operacje gospodarcze muszą być udokumentowane w księgach rachunkowych właściwym dowodem źródłowym. Zdarzają się jednak sytuacje, gdy brak jest obcego dokumentu źródłowego, a trzeba zamknąć okres sprawozdawczy. W takim wypadku można zastosować dowód zastępczy.

Wystawienie faktury przed datą sprzedaży – skutki w VAT

Podatnicy mają prawo wystawiania faktur przed dokonaniem dostawy, ale nie wcześniej niż na 30 dni przed planowaną sprzedażą. Takie prawo wynika wprost z przepisów ustawy o VAT. Przepisy nie stanowią jednak, jak należy wystawić fakturę przed dokonaniem sprzedaży, jaką datę sprzedaży wpisać i jaki przedmiot sprzedaży. Z przepisów nie wynika również, jak powinien postąpić podatnik, który co prawda planował sprzedaż w ciągu najbliższych 30 dni, ale termin ten przekroczył.

Należności nieściągalne, przedawnione i umorzone w bilansie

Jak prawidłowo wyceniać należności nieściągalne, przedawnione i umorzone w prawie bilansowym i podatkowym?

Małe organizacje pozarządowe wyłączone spod ustawy o rachunkowości

Małe organizacje pozarządowe nie będą musiały stosować przepisów ustawy o rachunkowości - przewiduje aktualna wersja projektu nowelizacji ustawy o rachunkowości, przygotowanego przez Ministerstwo Finansów. Zakłada on wprowadzenie kolejnych uproszczeń dla tzw. małych jednostek (m.in. możliwość sporządzania skróconego sprawozdania finansowego, zwolnienie - pod pewnymi warunkami - ze sporządzania sprawozdania z działalności, zwolnienie z obowiązku sporządzania zestawienia zmian w kapitale własnym oraz rachunku przepływów pieniężnych).

Skrócona nazwa spółki na fakturze a prawo do odliczenia VAT

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w wydanej 15 października 2014 r. interpretacji potwierdził, że posługiwanie się skróconą nazwą spółki na fakturze dokumentującej nabycie przez nią towarów i usług stanowi uchybienie techniczne i nie pozbawia jej prawa do odliczenia VAT. Jest to kolejna interpretacja prezentująca to stanowisko.

Faktury korygujące w związku ze zmianą umowy

Czy podpisanie aneksu do umowy powoduje konieczność wystawienia faktur korygujących? Zdaniem NSA dostawca towarów i usług nie ma obowiązku dokonywać korekty faktury wystawionej w związku z uiszczeniem zaliczki w sytuacji, gdy w wyniku zawarcia umowy cesji zmienią się strony umowy po stronie wierzyciela, a zmianie nie ulegnie treść samego zobowiązania umownego.

Obowiązek raportowania informacji niefinansowych przez duże jednostki

Jednostki zainteresowania publicznego, w wyniku zmian w dyrektywie 2013/34/UE, będą zobowiązane do ujawniania w sprawozdaniu z działalności minimum istotnych informacji dotyczących kwestii środowiskowych, pracowniczych i społecznych oraz ujawniania m.in. opisu polityki prowadzonej w danym zakresie, jej rezultatów oraz ryzyk i zarządzania ryzykami w kwestiach niefinansowych. Na dostosowanie ustawy o rachunkowości do nowych przepisów Polska ma czas do 6 grudnia 2016 r.

Rozłożenie płatności na raty a odliczenie VAT

W przypadku nieuregulowania należności wynikającej z faktury dokumentującej dostawę towarów lub świadczenie usług na terytorium kraju w terminie 150 dni od dnia upływu terminu jej płatności określonego w umowie lub na fakturze, dłużnik jest obowiązany do korekty odliczonej kwoty podatku wynikającej z tej faktury. Korekty trzeba dokonać w rozliczeniu za okres, w którym upłynął 150 dzień od dnia upływu terminu płatności określonego w umowie lub na fakturze. Powstaje pytanie, jak ta zasada odnosi się do płatności ustalonej w ratach.

Jak w praktyce należy stosować refakturowanie?

Standardowo wystawienie faktury to wynik transakcji zachodzącej pomiędzy dwiema stronami – nabywcą i kupującym. Czasami jednak zdarza się, że pojawia się jeszcze trzecia strona, którą można określić pośrednikiem. Dokonuje on zakupu w imieniu faktycznego nabywcy. W takiej sytuacji niezbędne może być refakturowanie.

Jak wyeliminować fałszywe e-faktury?

Fałszywe e-faktury są coraz bardziej powszechnym zjawiskiem w obrocie gospodarczym. Czy zatem istnieje skuteczny sposób na wyeliminowanie przestępczości opartej na rozsyłaniu fałszywych e-faktur lub zarażonych wirusami komputerowymi plików?

Czy opłacenie faktury VAT RR po terminie uprawnia do odliczenia VAT

Nabywamy produkty od rolnika ryczałtowego. Zdarzyło nam się, że opłaciliśmy fakturę po terminie. Jednak mamy przyzwolenie, że takie małe opóźnienia mogą nam się zdarzać. Czy mamy prawo odliczyć VAT?

Zmiany w ustawie o rachunkowości - uproszczenia dla małych firm

Trwają uzgodnienia międzyresortowe i konsultacje publiczne projektu ustawy o zmianie ustawy o rachunkowości oraz niektórych innych ustaw. Nowelizacja ta ma wprowadzić do polskiego prawa zapisy dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/34/UE z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie rocznych sprawozdań finansowych, skonsolidowanych sprawozdań finansowych i powiązanych sprawozdań niektórych rodzajów jednostek, innych niż jednostki mikro.

Kto może wystawić notę korygującą

Przez wystawienie noty korygującej można wyeliminować jakiekolwiek błędy pojawiające się na fakturze dotyczące sprzedawców lub nabywców - także przez jej nabywcę. Nabywca ma prawo skorygować notą błędy powodujące, że w treści faktury zostanie omyłkowo wskazana osoba fizyczna lub prawna, która nie była stroną umowy sprzedaży.

Pusta faktura w deklaracji VAT-7

Wystawiona tzw. „pusta faktura” nie powinna zostać ujęta w ogólnym rozliczeniu podatku należnego, czyli w deklaracji VAT-7, ponieważ kwota wskazana w fakturze jako podatek należny nie jest w istocie podatkiem należnym w rozumieniu przepisów ustawy o VAT.

Remont czy ulepszenie środka trwałego – różnice podatkowe i ewidencja księgowa

Rozróżnienie pojęć „remont” i „ulepszenie środka trwałego” ma szczególne znaczenie pod względem podatkowym oraz ewidencji księgowej. Nieprawidłowe określenie charakteru poniesionych nakładów może doprowadzić do zaniżenia lub zawyżenia wartości początkowej środka trwałego, a w efekcie zawyżenia lub zaniżenia kosztów.

VAT z pustej faktury rozliczamy poza deklaracją VAT-7

VAT z tzw. pustej faktury, która nie dokumentuje rzeczywistej transakcji, nie powinien być ujęty w deklaracji złożonej dla potrzeb podatku od towarów i usług. Wystawca takiej faktury powinien bezpośrednio zapłacić do urzędu wykazany VAT. Takie stanowisko zajął NSA w wyroku z 17 lipca 2014 r. (sygn. akt I FSK 1252/13).

Numer rejestracyjny pojazdu na fakturze a odliczanie VAT

Pytanie dotyczy firmy przewozowej, która posiada samochody osobowe i autobusy. Samochody osobowe są wykorzystywane również do celów prywatnych. Jak od 1 kwietnia 2014 r. powinny być oznaczane faktury dokumentujące zakupy usług myjni, części itp.? Czy na fakturach tych powinny się znajdować numery rejestracyjne pojazdów?

Jednostki mikro mogą skorzystać z uproszczeń w sprawozdawczości już za 2014 r.

Obowiązująca od 5 września 2014 r. nowelizacja ustawy o rachunkowości przewiduje możliwość sporządzenia przez jednostki mikro uproszczonego sprawozdania finansowego już za 2014 r. Uproszczenie to dotyczy nie tylko firm kontynuujących działalność ale także tych, które rozpoczęły ją w 2014 r.

Samofakturowanie - zatwierdzanie faktur przez sprzedawcę

Faktura to podstawowy dokument potwierdzający dokonanie transakcji. Co do zasady jest ona wystawiana przez sprzedawcę dokonującego dostawy towarów bądź świadczącego usługi. Jednakże przepisy ustawy o VAT przewidują możliwość, aby to nabywca towaru lub usługi wystawił fakturę dokumentującą transakcję w imieniu i na rzecz sprzedawcy. Takie działanie określane jest mianem samofakturowania.

Faktura wystawiona i opłacona przed wykonaniem usługi - odliczenie VAT

Otrzymałam wystawioną w lipcu fakturę kosztową za reklamę. W opisie mam informację, że chodzi o reklamę w okresie lipiec–wrzesień. Faktura została zapłacona w lipcu. Czy VAT mogę odliczyć w lipcu czy dopiero we wrześniu?

Ułatwienia w sporządzaniu sprawozdań finansowych dla jednostek mikro

W ostatnich latach instytucje unijne podjęły wysiłki w celu uproszczenia zasad dotyczących prowadzenia rachunkowości. Dnia 18 grudnia 2008 r. Parlament Europejski przyjął rezolucję w sprawie wymogów rachunkowości dotyczących małych i średnich przedsiębiorstw, w szczególności mikroprzedsiębiorstw, w której uznał, że dotychczasowe przepisy unijne dotyczące zasad rachunkowości „są często bardzo uciążliwe dla małych i średnich przedsiębiorstw, a w szczególności dla mikroprzedsiębiorstw”. W efekcie kilkuletnich prac w dniu 26 czerwca 2013 r. została przyjęta Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2013/34/UE implementowana w polskim porządku prawnym ustawą z dnia 11 lipca 2014 r. o zmianie ustawy o rachunkowości. Nowe przepisy weszły w życie dnia 5 września 2014 r.

Odliczenie VAT z faktury zawierającej dopisek „metoda kasowa”

Otrzymałam fakturę zakupową wystawioną 1 lipca 2014 r. z dopiskiem „metoda kasowa”. Data sprzedaży na fakturze to również 1 lipca 2014 r. Mam też protokół wykonania usługi z 30 czerwca 2014 r. Gdyby nie dopisek „metoda kasowa”, VAT mogłabym odliczyć już w czerwcu. W tym jednak wypadku nie biorę pod uwagę daty wykonania usługi, bo odliczenie przypada na miesiąc płatności. Czy mam rację?

Faktura opłacona częściowo a prawo do odliczenia VAT

Spółka jest czynnym podatnikiem VAT i rozlicza się metodą kasową. Większa część faktur kosztowych jest płacona w całości, jednak niekiedy następują sytuacje, gdzie część faktury jest płacona w jednym miesiącu, natomiast pozostała w następnym miesiącu. Czy spółce przysługuje prawo do odliczenia VAT naliczonego z częściowo zapłaconej faktury (proporcjonalnie do zapłaconej części tej faktury)?

Wydatki za złożenie sprawozdania finansowego

Nakłady, jakie są ponoszone na ogłoszenie sprawozdania finansowego powinny być ujęte w tym roku, w którym zostały poniesione i zaliczone do kosztów działalności operacyjnej. Co jednak w sytuacji, gdy sprawozdanie zostało złożone do Krajowego Rejestru Sądowego, a wpłaty do spółki trafiły później.

Każda faktura korygująca powinna się odnosić się do faktury pierwotnej

Wystawiając kolejną fakturę korygującą z tytułu zwrotu towarów, poprzedzoną zbiorczą fakturą korygującą dokumentującą udzielenie rabatu potransakcyjnego, należy odnieść się w treści do faktury pierwotnej dokumentującej sprzedaż towaru, z uwzględnieniem zmiany cen spowodowanych poprzednią fakturą korygującą.

Jak ustalić stawkę VAT na fakturze?

Rejestracja do VAT niesie z sobą podstawowy obowiązek wymagający znajomości przepisów. Każdy VAT-owiec musi pilnować, aby do transakcji doliczać VAT według odpowiednich stawek. Pomyłki w tym zakresie mogą pociągać za sobą skutki podatkowe odczuwalne zarówno przez przedsiębiorcę, jak i jego klienta.

Nota obciążeniowa jako dokument księgowy

Nota księgowa (inaczej obciążeniowa, uznaniowa lub obciążeniowo-uznaniowa) jest dokumentem rozliczeniowym jednostki. Stosuje się ją przy dokumentowaniu transakcji, które nie podlegają przepisom ustawy o podatku VAT. Dodatkowo transakcje dokumentowane notą obciążeniową nie mogą dotyczyć sprzedaży czy świadczenia usług przez podatników, potwierdzanych w postaci rachunku wystawianego na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej.

Zmiany w ustawie o rachunkowości - uproszczone sprawozdania finansowe mikropodmiotów

5 września 2014 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o rachunkowości, która wprowadza nową kategorię podmiotów. Są to mikropodmioty, które mogą stosować uproszczoną sprawozdawczość finansową i dzięki temu zmniejszać swoje obciążenia administracyjne, zarówno kosztowe, jak i czasowe.

Dlaczego warto dbać o terminy zapłaty z faktur?

Faktury opłacane przelewem to bardzo popularna forma regulowania zobowiązań wśród jednoosobowych przedsiębiorców. Warto jednak kontrolować znajdujące się na takich fakturach terminy płatności, gdyż ich nieprzestrzeganie może mieć negatywne konsekwencje – zarówno w sferze biznesowej, jak i podatkowej.

Ustawa o rachunkowości – nowelizacja w 2014 r. i jej skutki

Dokonana w lipcu 2014 r. nowelizacja ustawy o rachunkowości przynosi znaczne uproszczenia w sprawozdawczości jednostek mikro. Uproszczenia obejmują nie tylko możliwość sporządzenia znacznie skróconego sprawozdania finansowego, ale również zakaz stosowania wyceny aktywów i pasywów według wartości godziwej oraz skorygowanej ceny nabycia. Nowe przepisy będą miały zastosowanie do sprawozdań finansowych już za 2014 r.

Rozliczenia międzyokresowe kosztów i przychodów

W jednostkach gospodarczych zdarza się, że przychody bądź koszty powstają w innym okresie niż ten, którego dotyczą. Aby zachować zasadę współmierności przychodów i kosztów należy rozliczyć koszty i przychody działalności w tych okresach sprawozdawczych, których dotyczą.

Główne zasady w rachunkowości

Każda jednostka ma obowiązek stosować przyjęte przez siebie zasady rachunkowości, które rzetelnie i jasno przedstawiają sytuację majątkową i finansową oraz wynik finansowy. W tym celu przedsiębiorstwa powinny przestrzegać ogólnych zasad rachunkowości.

Coraz więcej fałszywych e-faktur

Do Urzędu Komunikacji Elektronicznej spływa coraz więcej informacje o podejrzanych fakturach przesyłanych na e-mail. Urząd ostrzega, że jest to sposób na wyłudzenie pieniędzy przez cyberprzestępców.

Refakturowanie kosztów w najmie a VAT

Podatnik, który refakturuje koszty wynajmu lokalu użytkowego na podnajemcę, musi naliczyć na fakturach VAT w wysokości 23%. Nie ma przy tym znaczenia, że sam otrzymuje od właściciela lokalu (osoby fizycznej) rachunki za czynsz i media bez naliczonego VAT. Takie stanowisko zajął Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji indywidualnej z 28 kwietnia 2014 r. (sygn. ITPP1/443-149/14/MN), której fragment prezentujemy poniżej.

Elementy składowe sprawozdania finansowego

Sprawozdanie finansowe sporządza się na dzień zamknięcia ksiąg rachunkowych oraz na inny dzień bilansowy, stosując odpowiednio zasady wyceny aktywów i pasywów oraz ustalania wyniku finansowego.

Faktura korygująca a data powstania przychodu

Rozliczanie faktur korygujących bywa wyjątkowo kłopotliwe. Czy korekta kształtuje jednocześnie nową datę powstania przychodu? Czy jest to nadal chwila dokonania pierwotnej czynności gospodarczej, czy może moment wystawienia faktury korygującej? A może data zdarzenia powodującego konieczność korekty?

REKLAMA