REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

VAT - zakres opodatkowania, Przedsiębiorca

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

VAT od usług e-gabinetów lekarskich

Coraz więcej usług jest świadczonych on-line. Nawet część usług medycznych może być świadczonych w ten sposób. Organy podatkowe uważają, że konsultacje medyczne świadczone za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej, bez względu na ich rodzaj i zakres, nie stanowią usługi medycznej zwolnionej z podatku VAT.

IFK poleca: Przedsiębiorcy zapłacą wyższe składki na ZUS w 2016 r.

W 2016 r. przedsiębiorcy zapłacą wyższe składki na ubezpieczenie społeczne. Standardowa składka dla przedsiębiorców wzrośnie o 29,24 zł. Natomiast przedsiębiorcy opłacający składki na preferencyjnych zasadach zapłacą o 19,08 zł więcej miesięcznie niż w ubiegłym roku.

Kontrakt menedżerski i zakaz konkurencji mogą być opodatkowane VAT

Czynnością opodatkowaną podatkiem od towarów i usług jest m.in. odpłatne świadczenie usług rozumiane jako każde świadczenie niestanowiące dostawy towarów. Świadczeniem takim może być także wykonywanie czynności w ramach kontraktu menedżerskiego.

Najem mieszkania pracowniczego na rzecz spółki bez VAT

Zwolnieniu od podatku podlega świadczona na własny rachunek usługa wynajmu lub dzierżawy nieruchomości o charakterze mieszkalnym co istotne, na cele mieszkaniowe. Zaistnienie wszystkich powyższych przesłanek skutkuje zastosowaniem zwolnienia od podatku. Brak któregokolwiek z powyższych elementów nie pozwala na zastosowanie zwolnienia i powoduje konieczność zastosowania 23% stawki podatku VAT.

REKLAMA

IFK poleca: Jednolity plik kontrolny nie dla małych i średnich firm

Organy podatkowe będą miały prawo żądać przekazania całości lub części ksiąg podatkowych oraz dowodów księgowych podatnika w formie elektronicznej dostosowanej do wymogów organu kontrolującego podatnika. Przepisy nakładające ten obowiązek wejdą w życie dopiero 1 lipca 2016 r. Od tej daty będą jednak obowiązywały tylko tzw. dużych przedsiębiorców.

Centralny Rejestr Restrukturyzacji i Upadłości

Od 1 stycznia 2016 roku weszła w życie ustawa z dnia 15 maja 2015 r. Prawo restrukturyzacyjne (Dz. U. z 2015 r. poz. 978), która wprowadziła wiele zmian do dotychczasowych regulacji. Wprowadzone zostały m.in. nieznane do tej pory postępowania restrukturyzacyjne. Restrukturyzacje mają być obecnie prowadzone w następujących postępowaniach: o zatwierdzeniu układu, przyspieszonym postępowaniu układowym, postępowaniu układowym oraz postępowaniu sanacyjnym.

Firmy obawiają się wzrostu obciążeń podatkowych

Prawie dwie trzecie firm, które wzięły udział w sondażu przeprowadzonym przez Business Centre Club, przewiduje, że w 2016 r. koszty prowadzonej przez nie działalności wzrosną. Więcej firm niż w roku ubiegłym, bo aż 65,5 proc., przewiduje w tym roku wzrost obciążeń podatkowych.

Jednolity Plik Kontrolny (JPK) od 1 lipca 2016 r.

Wprowadzenie od 1 lipca 2016 r. Jednolitego Pliku Kontrolnego (JPK) będzie się wiązać z koniecznością wyposażenia systemów księgowych podatników w nową funkcjonalność umożliwiającą wytworzenie JPK, a w niektórych przypadkach również z modyfikacją zasad prowadzenia ksiąg oraz sposobu dokumentowania transakcji handlowych.

REKLAMA

Zawieszenie działalności gospodarczej - prawa i obowiązki przedsiębiorcy

W okresie zawieszenia działalności gospodarczej niektóre obowiązki związane z prowadzeniem księgowości przedsiębiorstwa mogą zostać zawieszone. Zawieszenie działalności nie zwalnia przedsiębiorcy z obowiązku sporządzenia remanentu, zamknięcia księgi i ustalenia dochodu. Nie zwalnia także z obowiązku prowadzenia ewidencji przychodu. Za okres zawieszenia, co do zasady, nie musi składać deklaracji ZUS lub VAT.

Unijny Kodeks Celny (UKC) od 1 maja 2016 roku

Na początku maja 2016 roku ma wejść w życie Unijny Kodeks Celny (UKC). Niesie to ze sobą istotne zmiany dla przedsiębiorców uczestniczących w handlu zagranicznym oraz producentów korzystających z procedur celnych, np. w procesie uszlachetniania, (czyli przerobu towarów, produkcji z importowanych komponentów wysyłanej poza Unię Europejską).

Czy przedsiębiorca może zaliczać do kosztów wydatki na dokształcanie

Organy podatkowe zwykle uznawały, że osoba prowadząca działalność gospodarczą nie może odliczyć wydatków na dokształcanie się, w tym studia, jeśli zostały one rozpoczęta przed uruchomieniem firmy. Jeśli jednak nauka odbywała się już w trakcie prowadzenia działalności, wówczas zazwyczaj fiskus wyrażał zgodę na wpisanie czesnego w koszty. Pod warunkiem jednak, że można było wykazać związek między kierunkiem nauki a przychodami – również przyszłymi - firmy. Innymi słowy, przedsiębiorca studiujący filozofię raczej nie miał szans na wpisanie czesnego do kosztów firmy.

Odroczenie, rozłożenie na raty lub umorzenie zaległych składek ZUS

Przedsiębiorcy przeżywający problemy finansowe mogą skorzystać z możliwości odroczenia lub rozłożone na raty należności wobec ZUS. Taką możliwość dają nowe przepisy, które weszły w życie z początkiem grudnia 2015 r. Możliwe jest rozłożenie na raty należności zarówno za pracowników w części finansowanej przez płatnika, jak i przez ubezpieczonych. W wyjątkowych sytuacjach przedsiębiorcy mogą się ubiegać nawet o umorzenie należności.

Remanent (spis z natury) w PKPiR na koniec roku podatkowego

Remanent, nazywany także spisem z natury lub inwentaryzacją, to niezbędny element zamknięcia roku podatkowego. Przedsiębiorcy prowadzący podatkową księgę przychodów i rozchodów (PKPiR) powinni przygotować go na koniec roku oraz na pierwszy dzień stycznia. Dla wielu podatników jest to jednak twardy orzech do zgryzienia, nie wiedzą bowiem które składniki powinni objąć spisem z natury oraz jak je wycenić. Odpowiedzi na te pytania udzielimy poniżej.

Bezumowne korzystanie a VAT

W przypadku gdy podatnik podatku od towarów i usług (VAT) pozwala na korzystanie z jego nieruchomości przez inny podmiot bez tytułu prawnego, może być zobowiązany do zapłaty podatku podatku od towarów i usług (VAT). Co więcej, zdaniem organów podatkowych, obowiązek zapłaty podatku może pojawić się również w przypadku, gdy podatnik nie wiedział, że ktoś bezprawnie korzysta z jego własności.

Wsparcie dla rodzin w postaci 500 zł na dziecko bez podatku

Rządowe Centrum Legislacji opublikowało projekt ustawy o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci. To ten akt prawny ma umożliwić wypłacanie 500 zł na dziecko. 500 zł na dziecko otrzymają również przedsiębiorcy. Co ważne dla osób prowadzących działalność i rozliczających się według różnych podatków i skal, świadczenie będzie zwolnione z podatku.

Pożyczki udzielane przez spółkę – rozliczenie VAT

Planowego rozszerzenia podstawowej działalności gospodarczej o udzielanie pożyczek nie można kwalifikować jako czynności sporadycznych na gruncie ustawy o VAT.

Prawo restrukturyzacyjne a egzekucje komornicze

Prawo restrukturyzacyjne przewiduje cztery postępowania restrukturyzacyjne: postępowanie o zatwierdzenie układu; przyspieszone postępowanie układowe; postępowanie układowe; postępowanie sanacyjne. Celem wymienionych postępowań restrukturyzacyjnych jest uniknięcie ogłoszenia upadłości dłużnika niewypłacalnego lub zagrożonego niewypłacalnością.

IFK poleca: Wyższy ZUS dla początkujących przedsiębiorców w 2016 r.

Podwyższenie od 1 stycznia 2016 r. minimalnego wynagrodzenia za pracę wpłynie na sytuację osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą. Wzrośnie bowiem podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe przedsiębiorców rozpoczynających prowadzenie firmy.

Mobilne rozwiązania biznesowe to wzrost produktywności firmy

Wiele przedsiębiorstw wciąż nie planuje wdrożenia mobilnego modelu biznesowego, mimo że firmy realizujące skuteczne strategie w tym zakresie osiągają zwrot z inwestycji na poziomie 150%.

Opodatkowanie VAT czynności podejmowanych w ramach cash poolingu

Usługi realizowane na podstawie umów cash poolingowych rodzą liczne wątpliwości na gruncie podatku VAT.

Przekazanie materiałów reklamowych bez opodatkowania VAT

Pewne niejasności w zakresie opodatkowania VAT mogą budzić sytuacje, w których podatnicy przekazują nieodpłatnie swoje materiały o charakterze reklamowym (informacyjnym) takie jak katalogi, ulotki lub broszury. Wątpliwości dotyczą tego, czy takie przekazywanie powinno być opodatkowane, zwłaszcza gdy wartość pojedynczego materiału przekracza 10 zł.

IFK poleca: Wydatki na świąteczne dekoracje w koszty

W okresie świątecznym zakupione dekoracje zdobią biura, sale konferencyjne, recepcje i sklepy. Świąteczny wystrój od dawna mieści się w zakresie działań marketingowych. Wielu przedsiębiorców może jednak zadawać sobie pytanie, czy ich wydatki na te ozdoby nie stanowią wydatków reprezentacyjnych wyłączonych z kosztów podatkowych.

Koncesja na sprzedaż alkoholu

Sprzedaż alkoholu bez zezwolenia, zgodnie z Kodeksem Karnym, oznacza popełnienie przestępstwa, za które kara grzywny może wynieść od 100 zł do 720 tys. zł. Dodatkowo sąd może orzec o zakazie prowadzenia działalności gospodarczej na sprzedaż albo podawanie napojów alkoholowych i przepadku napojów alkoholowych. Również nieprzestrzeganie przepisów może wiązać się z cofnięciem zezwolenia. A kolejne pozwolenie można uzyskać dopiero nie wcześniej niż po upływie 3 lat od wydania decyzji o jego cofnięciu.

Mikro i małe firmy źle oceniają dostępne narzędzia do raportowania

Większość mikro i małych firm źle ocenia moduły do raportowania, udostępniane w ramach posiadanych systemów informatycznych. Do obsługi wymagają posiadania wiedzy specjalistycznej lub zatrudnienia analityka, są nieintuicyjne, drogie w zakupie oraz wdrożeniu, a nierzadko - obejmują zbyt wąski zakres danych. Z obserwacji rynku wynika, że to najczęstsze bariery, które powstrzymują firmy sektora MSP przed wdrożeniem zaawansowanych programów informatycznych do pobierania i przetwarzania w formie raportów informacji pochodzących z różnych źródeł.

Działania wywiadu skarbowego

Wywiad skarbowy jest jednym a narządzi kontroli skarbowej, wykorzystywanym przez urzędy skarbowe do sprawdzania podatnika. Głównym zadaniem wywiadu skarbowego jest uzyskanie oraz wykorzystywanie informacji o dochodach, obrotach, prawach majątkowych podmiotów podlegających kontroli skarbowej lub co do których zachodzi uzasadnione podejrzenie o popełnieniu przestępstwa skarbowego. W związku z czym uprawniony jest także do przetwarzania oraz wykorzystywania pozyskanych w toku swoich działań informacji. Na czym dokładnie polegają działania w ramach wywiadu skarbowego?

Najczęstsze błędy w rachunkowości

Często wielu przedsiębiorców decyduje się na samodzielne prowadzenie księgowości swojej firmy. Zdarza się jednak, że zarządzanie przedsiębiorstwem przy jednoczesnym pamiętaniu o dopełnieniu wszelkich obowiązków księgowych sprawia, że przedsiębiorca narażony jest na popełnianie błędów. Niestety wszelkie pomyłki mogą go słono kosztować. Oto najczęstsze z nich.

Wycofanie zgody na przetwarzanie danych osobowych

Większość z nas podchodzi do tematu danych osobowych i ich ochrony z dużą beztroską. Z przeprowadzonych badań wynika, że informacje prywatne nie tylko są niefrasobliwie udostępniane w internecie, ale i trafiają do kosza w formie faktur, rachunków, pism urzędowych czy korespondencji bankowej. Wszystko to sprawia, że bazy danych aż kipią od najróżniejszych informacji, które nie tylko wykorzystywane są w celach marketingowych, ale i bywają udostępniane oraz sprzedawane w mniej lub bardziej legalnym obrocie gospodarczym.

Kiedy sprzedaż mieszkań jest opodatkowana VAT

Czy sprzedaż mieszkań, powstałych po przeróbce prywatnego domu jednorodzinnego, będzie objęta VAT? Zdaniem fiskusa, będzie, jakkolwiek transakcja może być z podatku zwolniona przy określonych warunkach.

ZUS udziela wsparcia finansowego i doradza przedsiębiorcom

Zakład Ubezpieczeń Społecznych inwestuje w rozwiązania korzystne dla firm. Przedsiębiorcy mogą liczyć na wsparcie finansowe z ZUS i porady ekspertów.

Zapowiedź 15 proc. CIT-u dla małych firm dobrze przyjęta przez przedsiębiorców

Business Centre Club, komentując exposé premier Beaty Szydło, pozytywnie ocenił zapowiedź wprowadzenia 15 proc. CIT-u dla małych firm oraz propozycje działań na rzecz rozwoju gospodarczego i przedsiębiorczości.

Próbki towarów - kiedy ich przekazanie nie podlega VAT?

Zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy o VAT jeśli podatnikowi przysługiwało w całości lub w części prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu, imporcie, wytworzeniu towarów lub części składowych, to dostawa tych towarów nawet jeśli jest nieodpłatna podlega VAT. Dotyczy to w szczególności przekazania lub zużycia towarów na cele osobiste np. podatnika, jego pracowników, byłych pracowników, wspólników oraz wszelkie darowizny.

Jak przygotować się do kontroli ZUS?

Zakład Ubezpieczeń Społecznych posiada prawo do kontrolowania płatników składek, co oznacza, że pracownicy ZUS mogą złożyć wizytę w siedzibie firmy. Przedsiębiorca ma jednak na przygotowanie się na taką kontrolę co najmniej 7 dni. Warto zatem wcześniej wiedzieć, co urzędnik może zrobić, a czego mu nie wolno.

Podatek od nieruchomości w podstawie opodatkowania VAT dzierżawy

Podatnika wydzierżawiający budynki gospodarcze pobierał od dzierżawców opłaty obejmujące czynsz oraz m. in. podatek od nieruchomości od przekazywanych budynków. Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi w interpretacji z 4 sierpnia 2015 r., potwierdził, że kwota podatku od nieruchomości powinna wchodzić w skład podstawy opodatkowania VAT usługi dzierżawy.

ZUS dofinansuje BHP w firmach

Zakład Ubezpieczeń Społecznych realizuje program, który pozwala firmom skorzystać z dofinansowania na podnoszenie bezpieczeństwa i higieny pracy. Wsparcie jest zaadresowane do wszystkich płatników składek, ze szczególnym uwzględnieniem sektora małych i średnich przedsiębiorstw.

Powrót do zwolnienia podmiotowego w VAT w trakcie roku – jakie warunki należy spełnić?

Przedsiębiorca może dokonać zmiany statusu na zwolnionego z VAT w trakcie roku, ale nie odbywa się to na zasadzie dobrowolnej decyzji. W celu powrotu do zwolnienia podmiotowego w VAT, przedsiębiorca musi spełnić kilka warunków.

Nowe prawo restrukturyzacyjne od 1 stycznia 2016 r. - czy uratuje więcej firm?

Nowe regulacje dotyczące Prawa restrukturyzacyjnego i upadłościowego, będące efektem kilkuletnich prac resortu gospodarki, sprawiedliwości oraz grupy ekspertów pod kierownictwem sędzi Hrycaj, wchodzą w życie od 1 stycznia 2016 r. Czy nowe prawo pomoże uratować więcej firm w kłopotach finansowych?

Jak przygotować się do kontroli podatkowej w firmie?

Strach, a czasem nawet panika – takie emocje bardzo często towarzyszą przedsiębiorcom, którzy otrzymują zawiadomienia, że firma zostanie poddana kontroli podatkowej. Warto jednak mieć świadomość, że właściwa reakcja na fakt kontroli, rzutuje na cały jej przebieg. W związku z tym istotne jest, aby unikać błędów popełnianych podczas początkowych etapów kontroli podatkowej.

Nabycie praw autorskich do utworów małżonka może być kosztem

Praca małżonka w firmie przedsiębiorcy czy praca jego małoletnich dzieci nie stanowi kosztu uzyskania przychodu. Inaczej natomiast wygląda sytuacja w przypadku np. zakupu zdjęć czy innych utworów. Wydatki na ich zakup od małżonków stanowią koszt uzyskania przychodów, choć lepiej nie przesadzać z cenami.

Zasiłki macierzyńskie dla przedsiębiorców - Prezydent podpisał ustawę

Prezydent Andrzej Duda podpisał 26 października 2015 r. ustawę, która opóźni wejście w życie nowych zasad opłacania składek i wypłacania zasiłków macierzyńskich kobietom prowadzącym działalność gospodarczą. Pierwotnie przepisy z tym związane miały się zmienić 1 listopada 2015 r.

Jak zmniejszyć obciążenia podatkowe przedsiębiorców?

Zmiany w systemach podatkowych na całym świecie ukierunkowane są obecnie na rozwiązania elektronicznego generowania, wymiany i przesyłania dokumentów podatkowych. Polski system podatkowy również ewoluuje w kierunku zmniejszania obciążeń podatkowych. Pojawiło się w ostatnim czasie wiele nowych propozycji zmian w ustawodawstwie. Jak zatem ulżyć przedsiębiorcom w podatkach?

Ruchomy cel: dane o kliencie

Prezentacja wyników badania poziomu zaawansowania analiz danych o klientach w polskich przedsiębiorstwach. Patronat medialny nad badaniem objął portal Infor.pl

Pracownik zapłaci PIT za szczepienie przeciwko grypie, jeśli nie jest ono obowiązkowe

Przedsiębiorcy niejednokrotnie decydują się na sfinansowanie swoim pracownikom szczepień przeciwko grypie. Pracownik zapłaci jednak podatek PIT od takiego szczepienia, jeśli nie jest ono obowiązkowe – a w większości przypadków nie jest obowiązkowe.

Polubownie taniej – nowe zasady dotyczące kosztów postępowania mediacyjnego od 2016 r.

Ustawa o wspieraniu polubownych metod rozwiązywania sporów, która wejdzie w życie 1 stycznia 2016 r., przewiduje dla stron szereg korzyści, skłaniających do skorzystania z postępowania mediacyjnego, poprzez m.in. znaczną redukcję kosztów sądowych.

In dubio pro tributario - in dubio pro libertate, czyli zmiany w nowej ustawie Prawo działalności gospodarczej

Założenia nowej ustawy Prawo działalności gospodarczej w zakresie zwiększenia ochrony przedsiębiorców wpisują się w trend zapoczątkowany przez przyszłoroczną nowelizację Ordynacji podatkowej, wprowadzającą zasadę rozstrzygania wątpliwości na korzyść podatnika.

IFK poleca: US dla dużych podatników powinien powstać w etapach

Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy od przyszłego roku będzie obsługiwał prawie 4 tys. największych przedsiębiorstw z całej Polski - zdecydowało Ministerstwo Finansów. Konfederacja Lewiatan uważa, że utworzenie tzw. krajowego wyspecjalizowanego urzędu skarbowego należałoby rozłożyć na dwa lata.

Stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej w orzecznictwie TSUE

Pojęcie stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej jest niezwykle istotne z punktu widzenia prawidłowego ustalenia miejsca świadczenia usług w VAT. Przepisy polskiej ustawy o podatku od towarów i usług nie zawierają jednakże definicji tego pojęcia. Definicja taka istnieje wprawdzie w prawie unijnym, jednakże budzi ona liczne wątpliwości interpretacyjne. W celu prawidłowego zidentyfikowania, czy świadczenie lub nabycie usług jest związane z stałymi miejscem prowadzenia działalności, bardzo ważna jest zatem znajomość orzecznictwa TSUE.

5 konsekwencji niesprawnego obiegu dokumentów w firmie

Firma bez ważnych papierów i dokumentów? To praktycznie niemożliwe. Już od samego początku działalności każde przedsiębiorstwo zaczyna gromadzić faktury, umowy i inne ważne dokumenty. W toku jego rozwoju, kiedy dokumentów (i związanych z nimi decyzji) przybywa, brak ustanowienia sprawnego i efektywnego obiegu tychże powoduje wiele negatywnych konsekwencji. Wielu z nich zaradzić może elektroniczny obieg dokumentów. Jakie są najczęstsze problemy związane z niesprawnym obiegiem dokumentów w firmie?

Nowe regulacje dotyczące odsetek w transakcjach handlowych

Poprawa sytuacji przedsiębiorców w kwestiach płynności finansowej (poprzez przeciwdziałanie opóźnieniom w płatnościach w transakcjach handlowych oraz wprowadzenie ujednoliconego mechanizmu naliczania odsetek w obrocie cywilnoprawnym) - to oczekiwany efekt noweli ustawy o terminach zapłaty w transakcjach handlowych i innych ustaw, którą - z poprawkami - poparł Senat.

Czy trzeba naliczać VAT w związku z wykorzystaniem towarów i usług do czynności niepodlegających VAT

Jako gmina ponosimy szereg wydatków, które są związane zarówno z działalnością w zakresie obszaru publicznoprawnego, jak i cywilnoprawnego (w tym zarówno ze sprzedażą opodatkowaną określoną stawką VAT, jak i sprzedaż zwolnioną z VAT) i w odniesieniu do których nie jesteśmy w stanie przyporządkować, jaka ich część związana jest z każdym z obszarów działalności. Są to w szczególności wydatki związane z utrzymaniem budynku urzędu gminy, takie jak: środki czystości, materiały biurowe, wyposażenie pomieszczeń, sprzęt komputerowy, energia elektryczna, ciepło, woda, wywóz nieczystości, usługi remontowe, usługi telekomunikacyjne, usługi prawnicze, doradcze, IT. Czy wykorzystując ww. wydatki „mieszane" również do czynności z obszaru publicznoprawnego musimy ustalać podstawę opodatkowania i naliczać VAT?

Elektroniczna księga podatkowa w ujednoliconej formie

Nowelizowane przepisy Ordynacji podatkowej zakładają wprowadzenie wielu automatycznych procesów, które będą się odbywać w środowisku informatycznym. Nowela przewiduje wprowadzenie ujednoliconej elektronicznej księgi podatkowej. W związku tym przedsiębiorca będzie prowadził elektroniczną księgę podatkową i podlegał elektronicznym kontrolom.

REKLAMA