Kategorie

VAT, Księgi rachunkowe

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Na stronach Sejmu opublikowany został główny projekty ustawy wprowadzającej rozwiązania prawne składające się na tzw. tarczę antykryzysową. Jakie propozycje przygotował rząd w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem koronawirusa oraz wywołanymi nim sytuacjami kryzysowymi?
Uważamy, że potrzebne jest podejście systemowe, polegające na przesunięciu terminów dla wszystkich podatników. Niestety nie możemy podać konkretnej daty przesunięcia tych terminów, ponieważ nie wiemy jak długo utrzyma się paraliż związany z koronawirusem. Dlatego zaproponowaliśmy, aby terminy te zostały przesunięte na 30 dzień od dnia otwarcia żłobków, przedszkoli i szkół - powiedział prof. Stanisław Hońko, wiceprezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce w wywiadzie dla Infor.pl.
Polscy przedsiębiorcy utrzymujący kontakty gospodarcze z zagranicą otrzymują od swoich kontrahentów faktury wystawione w walutach obcych. Sami również wystawiają nierzadko faktury z kwotami wyrażonymi w obcych walutach. Ale dla celów księgowych (bilansowych), podatkowych, czy celnych należności i zobowiązania wyrażone w obcych walutach trzeba przeliczać na złotówki. Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii oraz Ministerstwo Finansów udzieliły wyjaśnień jakie kursy walut trzeba stosować przy tych przeliczeniach.
W praktyce gospodarczej zdarzają się sytuacje, że podczas np. porządkowania biuro czy firmowego samochodu, odnajduje się faktura kosztowa sprzed kilku miesięcy. Pojawia się wtedy pytanie - czy taką fakturę można jeszcze zaksięgować? Na pewno szkoda utracić szansę na obniżenie podatku, dlatego warto wiedzieć, jak postępować w takich przypadkach.
Bardzo popularną praktyką rozliczania rozrachunków jest zapłata w formie zaliczki. Jest to powszechna metoda, która polega na dokonaniu częściowej zapłaty z góry za złożone zamówienie przyszłych usług lub dostaw.
Rośnie zainteresowanie księgowością internetową (online). Oparte na nowych technologiach nowoczesne platformy internetowe służą nie tylko do rozliczeń podatkowych, lecz także do zarządzania sprzedażą czy analiz finansowych.
Na początku marca 2017 r. zacznie działać Krajowa Administracja Skarbowa, która zastąpi dotychczas funkcjonujące osobno piony administracji podatkowej, Służby Celnej i kontroli skarbowej. Wprowadzenie Krajowej Administracji Skarbowej wymusi konieczność podniesienia jakości prowadzenia księgowości i ewidencji.
1 stycznia 2017 r. weszły w życie pierwsze uproszczenia z pakietu 100 zmian dla firm. Ustawa o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy otoczenia prawnego przedsiębiorców wprowadza ponad 30 ułatwień dla biznesu.
W oparciu o kurs euro na pierwszy dzień roboczy października ustala się wiele limitów podatkowych istotnych dla prowadzących działalność gospodarczą w 2017 rok. Są to wartości określające m.in wysokość przychodów uprawniający do ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, limit prowadzenia ksiąg rachunkowych czy też limit uprawniający do zwolnienia z VAT.
Przygotowanie do kontroli z wykorzystaniem Jednolitego Pliku Kontrolnego (JPK) to temat bardzo gorący w ostatnim czasie. Mimo to nadal istnieje grupa podatników, która została praktycznie pominięta w zakresie JPK, czyli jednostki samorządu terytorialnego.
Firma zastanawia się nad wprowadzeniem sprzedaży na próbę. Ma nadzieję, że będzie wtedy większa sprzedaż, gdyż nabywca może się przekonać, czy rzecz jest dla niego odpowiednia. Jakich zapisów powinna dokonać w księgach rachunkowych?
Przedsiębiorstwa zobowiązane są stosować jedną wybraną formę opodatkowania. W praktyce jednak dochodzi niejednokrotnie do sytuacji, w której ze względu na potrzeby rozwoju działalności, optymalizację finansową lub obowiązki nałożone z mocy prawa przedsiębiorcy muszą przekształcić formę prawną prowadzonej działalności. Decydując się na zmiany, warto wcześniej ocenić jakie konsekwencje podatkowe się z tym wiążą.
Jak komitent będący przedsiębiorcą powinien ująć w swoich księgach rachunkowych operacje związane z rozliczeniem sprzedaży towarów w ramach komisu (komis sprzedaży)?
Już od 1 lipca 2016 r. organy podatkowe będą mogły zażądać od podatnika przekazania całości lub części ksiąg podatkowych oraz dowodów księgowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej lub na informatycznych nośnikach danych w postaci pliku elektronicznego o określonej strukturze – tzw. Jednolitego Pliku Kontrolnego (JPK).
Stowarzyszenie Księgowych w Polsce oraz Soneta sp. z o.o, organizują drugą edycję ogólnopolskiego konkursu Księgowi Przyszłości. W pierwszej edycji konkursu, która odbyła się w 2014 roku wzięło udział około 1400 osób. Patronat medialny nad konkursem objął portal Infor.pl.
Wprowadzenie od 1 lipca 2016 r. Jednolitego Pliku Kontrolnego (JPK) będzie się wiązać z koniecznością wyposażenia systemów księgowych podatników w nową funkcjonalność umożliwiającą wytworzenie JPK, a w niektórych przypadkach również z modyfikacją zasad prowadzenia ksiąg oraz sposobu dokumentowania transakcji handlowych.
Zabezpieczenie pieniężne dla najmu w postaci kaucji gwarancyjnej może być wykazywane u kontrahentów jako „Pozostałe rozrachunki”. Jeśli zaś dotyczy robót budowlanych, to ujmuje się je jako „Rozrachunki z tytułu dostaw towarów i usług”.
Często wielu przedsiębiorców decyduje się na samodzielne prowadzenie księgowości swojej firmy. Zdarza się jednak, że zarządzanie przedsiębiorstwem przy jednoczesnym pamiętaniu o dopełnieniu wszelkich obowiązków księgowych sprawia, że przedsiębiorca narażony jest na popełnianie błędów. Niestety wszelkie pomyłki mogą go słono kosztować. Oto najczęstsze z nich.
Rozliczając się w barterze, nie można jedynie wymienić się towarem lub usługami. Taką transakcję również trzeba zaksięgować. Jak zrobić to prawidłowo?
Jak po 1 lipca 2015 r. ująć w księgach rachunkowych zakup paliwa do pojazdów wykorzystywanych w działalności mieszanej? Czy nieodliczony VAT od zakupu paliwa do firmowych samochodów osobowych można zliczyć do kosztów uzyskania przychodów? W jaki sposób wykazać kwotę netto oraz odliczony VAT w deklaracji VAT?
Już 1 lipca 2015 r. wejdą w życie zmiany w ustawie o VAT, które pozwolą skorzystać z ulgi na złe długi w tym podatku, nawet jeżeli istnieją powiązania między wierzycielem a dłużnikiem, który nie zapłacił w ciągu 150 dni (licząc od terminu płatności z faktury). Jak w księgach rachunkowych ująć korektę VAT w związku z taką możliwością?
Firma użytkująca samochód osobowy na podstawie umowy leasingu operacyjnego odlicza 50 proc. VAT naliczonego z faktur dokumentujących raty leasingowe. Czy pozostała nieodliczona część podatku VAT może zostać zaliczona do kosztów uzyskania przychodów, jeżeli samochód jest wykorzystywany również do celów prywatnych?
Od 1 lipca 2015 r. do wartości księgowej paliwa, kupionego do samochodu użytkowanego do celów mieszanych, trzeba będzie wliczać połowę VAT. Jak prawidłowo zaewidencjonować to w księgach rachunkowych?
Zbycie środka trwałego przez osobę fizyczną w okresie amortyzacji powoduje konieczność uporządkowania ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych. Jakie skutki wywołuje sprzedaż środka trwałego na gruncie podatku dochodowego, podatku VAT czy ewidencji księgowej?
Podatnik ma prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W przypadku prowadzenia działalności opodatkowanej i zwolnionej obowiązkiem podatnika jest odrębne określanie kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami, w stosunku do których przysługuje mu prawo do obniżenia podatku należnego. W niektórych przypadkach dokonuje się tego na podstawie wskaźnika proporcji. Ma to odpowiedni wpływ na ewidencję księgową.
W przypadku gdy firma produkcyjna przekaże część wyprodukowanych przez siebie wyrobów w formie darowizny może pojawić się pytanie, jak ją prawidłowo zaewidencjonować w księgach rachunkowych. Dodatkowo należy prawidłowo udokumentować darowiznę i sprawdzić, czy zasadne jest jej opodatkowanie podatkiem VAT.
Nota księgowa (inaczej obciążeniowa, uznaniowa lub obciążeniowo-uznaniowa) jest dokumentem rozliczeniowym jednostki. Stosuje się ją przy dokumentowaniu transakcji, które nie podlegają przepisom ustawy o podatku VAT. Dodatkowo transakcje dokumentowane notą obciążeniową nie mogą dotyczyć sprzedaży czy świadczenia usług przez podatników, potwierdzanych w postaci rachunku wystawianego na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej.
Dokonujemy od rolników zakupu produktów rolnych na faktury VAT RR. Najczęściej zapłata odbywa się gotówką, ponieważ rolnicy nie posiadają kont bankowych. Jak należy ująć w księgach rachunkowych taki zakup? Czy w związku z tym zryczałtowana kwota VAT niepodlegająca odliczeniu zwiększa wartość nabytych produktów, czy VAT ten należy księgować jako niepodlegający odliczeniu, ale stanowiący koszt uzyskania przychodu?
Rozliczenia VAT i ewidencja księgowa tych operacji w państwowych i samorządowych jednostkach budżetowych oraz w samorządowych zakładach budżetowych są skomplikowane. Dotychczas podmiotowość prawno-podatkowa wymienionych jednostek organizacyjnych nie była kwestionowana. Sytuacja w tym zakresie zmieniła się w 2013 r. w związku z sentencją uchwały NSA z czerwca 2013 r. stanowiącej, że gminne jednostki budżetowe nie są podatnikami VAT.
Założenie działalności gospodarczej (własnej firmy) nie wydaje się niczym trudnym. Wystarczy dobry pomysł, biznesplan, rozpoznanie rynku. Jednak zanim rozpocznie się działalność, trzeba podjąć kilka decyzji o charakterze księgowym i podatkowym.
Podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego z zastosowaniem kas rejestrujących. Jak należy wykazać w księgach rachunkowych zakup kasy fiskalnej?
Założenie jednoosobowej firmy wydaje się obecnie dość proste. Przede wszystkim konieczny jest dobry pomysł, biznesplan, rozpoznanie rynku. Zanim jednak rozpocznie się prowadzenie działalność trzeba podjąć kilka decyzji o charakterze księgowym i wypełnić niezbędne dokumenty.
Jakie dokumenty potwierdzające wydatek są dopuszczalne dla celów podatkowych i księgowych? Czy firma może rozliczyć w kosztach podatkowych wydatek udokumentowany wydrukowanym potwierdzeniem przelewu?