REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Rozliczenia VAT

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Dostawa kurierem - kiedy rozliczyć VAT

Zyskującą popularność formą sprzedaży towarów jest prowadzenie sklepów internetowych. Nie ulega wątpliwości, że w przypadku nabycia towaru ze sklepu tego typu, zastosowanie znajdzie sprzedaż wysyłkowa. Dostarczenie towarów nabywcy w takiej sytuacji odbywa się najczęściej za pomocą kuriera. W wielu przypadkach zapłata za zamówiony towar następuje przed jego dostarczeniem.

Opodatkowanie pożyczek między podatnikami VAT

Umowa pożyczki udzielana przez przedsiębiorcę z czynnym statusem w VAT, który nie zajmuje się pożyczaniem pieniędzy na co dzień, będzie zwolniona z podatku od towarów i usług, a tym samym i z podatku od czynności cywilnoprawnych. Częstotliwość udzielania pożyczek, status stron umowy pożyczki czy status działalności pożyczkodawcy nie mają wpływu na opodatkowanie takiej pożyczki.

Błędy w informacji VAT-UE - na co zwracać uwagę?

Wypełnianie informacji podsumowującej o dokonanych transakcjach wewnątrzwspólnotowych może sprawić szereg problemów.Obliczanie poszczególnych transakcji oraz składanie druku wymaga zatem uwagi oraz skrupulatnych kalkulacji. Istnieje szereg zasad prawidłowego wypełniania VAT-UE. Każdy podatnik będzie miał jednak odrębne problemy wynikające ze specyfiki jego transakcji.

Czy na pewno gminne jednostki budżetowe nie są podatnikami VAT?

Od chwili podjęcia przez NSA w dniu 24 czerwca 2014 r. uchwały, w której arbitralnie stwierdzono, że jednostki budżetowe nie są (jakoby) podatnikami tego podatku, trwa i pogłębia się chaos w tym zakresie. Należy przypomnieć, że w ustnym uzasadnieniu do tej uchwały stwierdzono, że wszystkie jednostki budżetowe nie są podatnikami, bo (jakoby) nie prowadzą „samodzielne” działalności gospodarczej, o czym świadczy – zdaniem sądu – fakt, że nie dysponują swoim dochodem. W uzasadnieniu jednak stwierdzono, że tylko gminne jednostki budżetowe nie są podatnikami, choć państwowe już są, mimo że również „nie dysponują swoim dochodem”, bo w sensie prawnofinansowym niczym się nie różnią.

Optymalizacja VAT - dzielenie lub łączenie usług

Umiejętne łączenie lub dzielenie świadczeń może się podatkowo opłacać. Będzie tak dopóty, dopóki będą obowiązywać różne stawki na różne usługi. Zasadniczo problem dotyczy dwóch kwestii. Po pierwsze, ustalenia, czy oferowane przez podatnika usługi są świadczeniem kompleksowym, do którego stosuje się jedną stawkę VAT, czy świadczeniami odrębnymi, opodatkowanymi według stawek dla nich właściwych. Nawet jednak, gdy usługa zostanie uznana za kompleksową, pojawia się druga wątpliwość – co jest świadczeniem głównym decydującym o stawce podatku dla całej usługi. Przedsiębiorcy albo więc dzielą usługi, albo je łączą, wybierając przy tym – jako dominujące – te, które są opodatkowane niższą stawką podatku. Nie zawsze udaje im się obronić to w urzędzie i w sądzie.

VAT od zaliczki - jak ustalić kwotę podatku

Otrzymanie zaliczki na poczet dostawy towarów lub świadczenia usług powoduje powstanie obowiązku podatkowego w VAT. Jest to podstawowa zasada, od której istnieją nieliczne wyjątki. Pobraną sumę traktuje się wówczas jako kwotę brutto, zawierającą VAT. Natomiast wartość podatku oblicza się według stawki obowiązującej dla danego towaru lub usługi. Problem pojawia się jednak w sytuacjach, gdy dostawa lub świadczenie, na poczet których dokonano wpłaty zaliczki, są opodatkowane różnymi stawkami VAT.

Zmiana zamówienia bez zwrotu zaliczki – jak rozliczyć VAT

Niejednokrotnie zdarza się, że kontrahent po wpłaceniu zaliczki na poczet dostawy konkretnego towaru zmienia swoją dyspozycję i wyraża wolę nabycia innego rodzaju produktu (w ramach pierwotnie wpłaconej kwoty). W tym momencie, pojawia się wątpliwość jak rozliczyć na gruncie podatku udokumentowaną wcześniej fakturą zaliczkę.

Wyrok TSUE w sprawie rozliczeń VAT gmin i ich jednostek budżetowych - wyjaśnienia MF

Minister Finansów po wyroku TSUE rozstrzygającym, że to gminy a nie ich jednostki budżetowe są podatnikami VAT, deklaruje, że dostosowanie rozliczeń VAT gmin do tezy wyroku nastąpi „w przód". Samorządy mogą jednak, zgodnie z wyrokiem TSUE, podjąć decyzję o dokonaniu korekt rozliczeń (uwzględniając model „scentralizowany" - czyli, że to gmina rozlicza VAT jako podatnik) nieobjętych przedawnieniem. Ministerstwo wyjaśnia jednocześnie, że aby zachować zasadę neutralności VAT – korekty muszą zostać sporządzone w odniesieniu do całego poprzedniego 5 letniego okresu nieobjętego przedawnieniem. Nie będzie możliwe sporządzanie korekt wybiórczych, tj. tylko za wybrane przez samorządy okresy rozliczeniowe.

Stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej w orzecznictwie TSUE

Pojęcie stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej jest niezwykle istotne z punktu widzenia prawidłowego ustalenia miejsca świadczenia usług w VAT. Przepisy polskiej ustawy o podatku od towarów i usług nie zawierają jednakże definicji tego pojęcia. Definicja taka istnieje wprawdzie w prawie unijnym, jednakże budzi ona liczne wątpliwości interpretacyjne. W celu prawidłowego zidentyfikowania, czy świadczenie lub nabycie usług jest związane z stałymi miejscem prowadzenia działalności, bardzo ważna jest zatem znajomość orzecznictwa TSUE.

Pozostawienie ulepszeń w obcym środku trwałym - korekta VAT

Musimy opuścić wynajmowany lokal. Umowa najmu nie przewiduje możliwości zwrotu przez wynajmującego wydatków poniesionych przez najemcę na przystosowanie wynajmowanego pomieszczenia do potrzeb jego działalności gospodarczej. Tak więc pozostawiamy nakłady poczynione w opuszczanym lokalu bez prawa do wynagrodzenia z tego tytułu. Okres korekty jeszcze nie upłynął. Czy to powoduje konieczność korekty podatku naliczonego odliczonego od wydatków na ulepszenie cudzego składnika majątku trwałego?

Termin korekty deklaracji VAT - rzetelny podatnik ma ponad 5 lat

Niestaranny przedsiębiorca ma o rok mniej na korektę deklaracji VAT. Rzetelny może korygować dłużej – tyle, ile przewiduje ordynacja, czyli ponad 5 lat. Tak uznał 21 września 2015 r. Naczelny Sąd Administracyjny (w wyroku o sygn. akt I FSK 849/14). Stwierdził, że nie może być tak, iż organy najpierw utwierdzają podatnika w przekonaniu o braku prawa do odliczenia VAT, a następnie, gdy okaże się, że nie miały racji, ograniczają mu termin na korektę.

Czy trzeba naliczać VAT w związku z wykorzystaniem towarów i usług do czynności niepodlegających VAT

Jako gmina ponosimy szereg wydatków, które są związane zarówno z działalnością w zakresie obszaru publicznoprawnego, jak i cywilnoprawnego (w tym zarówno ze sprzedażą opodatkowaną określoną stawką VAT, jak i sprzedaż zwolnioną z VAT) i w odniesieniu do których nie jesteśmy w stanie przyporządkować, jaka ich część związana jest z każdym z obszarów działalności. Są to w szczególności wydatki związane z utrzymaniem budynku urzędu gminy, takie jak: środki czystości, materiały biurowe, wyposażenie pomieszczeń, sprzęt komputerowy, energia elektryczna, ciepło, woda, wywóz nieczystości, usługi remontowe, usługi telekomunikacyjne, usługi prawnicze, doradcze, IT. Czy wykorzystując ww. wydatki „mieszane" również do czynności z obszaru publicznoprawnego musimy ustalać podstawę opodatkowania i naliczać VAT?

Jak ustalić podstawę opodatkowania przy sprzedaży przez dewelopera w ramach promocji mieszkania wykończonego pod klucz

Jesteśmy firmą deweloperską. W realizowanej inwestycji planujemy sprzedawać mieszkania w sta­nie wykończonym (tzw. pod klucz). Akcja kierowana jest do każdego potencjalnego klienta, na tych samych zasadach. Lokale będą sprzedawane zarówno na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, jak i podmiotów prowadzących taką działalność, w tym spółek prawa han­dlowego. Mieszkania objęte są społecznym programem mieszkaniowym. W ramach akcji promocyjnej klienci, którzy dokonają zakupu mieszkania w określonym czasie, mają możliwość nabycia wykończe­nia i wyposażenia lokalu w promocyjnej cenie istotnie odbiegającej od wartości rynkowej świadcze­nia (np. za 1 zł). Wartość ekonomiczna wykończenia i wyposażenia objętego promocją w rzeczywisto­ści zostanie wkalkulowana w cenę 1 m2 lokalu mieszkalnego będącego przedmiotem dostawy, a ww. obniżka w istocie wspiera jedynie cel marketingowy, mający uczynić naszą ofertę bardziej konkuren­cyjną. Czy w takim przypadku podstawą opodatkowania będzie promocyjna cena sprzedaży?

Podstawa opodatkowania dla usługi najmu lokalu

Jak ustalić podstawę opodatkowania dla usługi najmu lokalu, gdy najemca poniósł koszty, o które może obniżyć wpłacany czynsz?

Jak ustalić podstawę opodatkowania przy barterze

W ramach transakcji barterowej, w zamian za usługę, przekazaliśmy naszemu kontrahentowi towar. Ponieśliśmy koszty związane z jego dostarczeniem. Czy te koszty powinniśmy uwzględnić, określając podstawę opodatkowania tej transakcji?

Jak ustalić podstawę opodatkowania w razie pobierania opłat dodatkowych w ramach usługi leasingu operacyjnego samochodu

Zajmujemy się leasingiem samochodów. Oferujemy klientom usługę kompleksową, w ramach której oprócz usługi leasingu wykonujemy na rzecz klientów szereg świadczeń dodatkowych takich jak: re­jestracja samochodu w wydziale komunikacji, świadczenie usług serwisu, wydanie duplikatu umowy leasingu, wydanie upoważnienia na wyjazd za granicę, wydanie zgody na korzystanie z przedmiotu leasingu przez osoby trzecie, obsługa szkód częściowych, przygotowanie wniosku do towarzystwa ubezpieczeń o zwrot niewykorzystanej składki. W ramach umowy leasingobiorca może być obciążony różnymi opłatami manipulacyjnymi zgodnie z tabelą opłat i prowizji. Należą do nich m.in. opłaty za wy­stawianie wezwań do zapłaty, zmianę okresu obowiązywania umowy, symulacje zmiany harmonogra­mu opłat leasingowych, opłata za przelew środków do banku zewnętrznego, opłata za brak polecenia zapłaty, opłata za wycofanie dyspozycji pobrania, opłata za zmianę przeznaczenia lub parametrów technicznych przedmiotu leasingu, opłata za wznowienie umowy leasingu po jej uprzednim wypowie­dzeniu itp. Czy opłaty te powinniśmy wliczyć do podstawy opodatkowania usługi leasingu?

Czy uwzględnić skonto w podstawie opodatkowania

Zamierzamy na wystawianych przez siebie fakturach dla pewnej grupy klientów uwzględniać skonto w wysokości 2%, w przypadku zapłaty przez klienta za daną fakturę w terminie 14 dni od jej wy­stawienia. Na wystawionych na rzecz tych klientów fakturach widoczne będą: kwota netto, brutto oraz wartość podatku VAT już po uwzględnieniu skonta, z zaznaczeniem jego wysokości na fakturze. Traktujemy bowiem skonto jako rabat udzielany już w momencie sprzedaży i dlatego o jego wartość pomniejszamy należność z faktury. Czy postępujemy prawidłowo? Nadmieniamy, że będziemy kory­gować podstawę opodatkowania, przywracając ją do pierwotnej wysokości w razie, gdy klient nie skorzysta ze skonta.

Jak ustalić podstawę opodatkowania przy zbyciu nieruchomości, gdy udzielono bonifikaty

Rada naszej gminy podjęła uchwałę w sprawie wyrażenia zgody na zbycie nieruchomości z przezna­czeniem na cele działalności sakralnej, upoważniając wójta gminy do udzielenia bonifikaty w wyso­kości 99% ustalonej ceny sprzedaży, zgodnie z przepisami ustawy o gospodarce nieruchomościami. Czy w takim przypadku opodatkowaniu będzie podlegać wyłącznie należność stanowiąca 1% ustalo­nej wartości zbywanej nieruchomości?

Czy koszty wysyłki pokryte przez kupującego należy wliczyć do podstawy opodatkowania

Prowadzę sklep internetowy. Zakupione przez klientów towary wysyłam, korzystając z usług poczty. Zamierzam zawrzeć w regulaminie sprzedaży zapis o tym, że kupujący - dokonując nabycia towaru - udziela mi pełnomocnictwa do zawarcia umowy o świadczenie usług w jego imieniu z dostawcą, w celu przesłania mu za pośrednictwem poczty nabytego towaru, a przekazane na ten cel środki nie stanowią mojego dodatkowego dochodu. Kupujący, oprócz kwoty za nabyty przedmiot, przekaże również środki na pokrycie kosztów związanych z wysyłką tego przedmiotu. Równowartość opłaty za przesyłkę pocztową będzie stanowić zwrot kosztu poniesionego w imieniu nabywcy. Kwoty otrzyma¬ne jako zwrot kosztów przesyłki będą dokładnie odpowiadały kwotom, jakie będę w imieniu kupującego wpłacał dostawcy za dostawę towarów. W razie otrzymania kwot wyższych, nadwyżkę będę zwracał na rachunek bankowy kupującego lub w inny sposób, zgodnie z życzeniem kupującego. Nie będę również pobierał żadnych dodatkowych opłat za zawieranie umowy dostawy towarów w imieniu kupującego. Czy pobierane opłaty wliczam do podstawy opodatkowania?

Kiedy rozpoznać obowiązek podatkowy z tytułu świadczenia usług najmu, jeżeli nie otrzymano zapłaty

Świadczę usługi najmu lokali użytkowych. Rozliczam się miesięcznie. Faktury wystawiam na począt­ku miesiąca, którego dotyczą, z terminem płatności upływającym na początku kolejnego miesiąca. Faktury za czerwiec wystawiłem 6 czerwca 2015 r. z terminem płatności upływającym 5 lipca 2015 r. Do 5 lipca 2015 r. dwie z wystawionych faktur nie zostały zapłacone. Kiedy powstał obowiązek po­datkowy?

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy w najmie

Wynajęliśmy klientowi lokal na biuro 20 maja 2015 r. Podpisaliśmy z nim umowę, ale nie daliśmy mu kluczy, ponieważ z powodu awarii sieci kanalizacyjnej musieliśmy to pomieszczenie długo remontować. Klucze razem z fakturą oddaliśmy klientowi 20 czerwca 2015 r. Termin płatności na fakturze to 10 lipca 2015 r. Kiedy powstanie u nas obowiązek podatkowy w VAT? Czy w dniu podpisania umowy?

Czy powstaje obowiązek podatkowy w przypadku zawarcia umowy przewłaszczenia na zabezpieczenie

Otrzymałem pożyczkę od instytucji finansowej. W celu zabezpieczenia jej spłaty musiałem podpisać umowę przewłaszczenia na zabezpieczenie, której przedmiotem jest samochód ciężarowy, stanowią­cy środek trwały w mojej firmie. Czy podpisanie takiej umowy spowodowało u mnie powstanie obo­wiązku podatkowego w VAT?

Moment powstania obowiązku podatkowego z tytułu udzielania pożyczek

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy od usług udzielania pożyczek, a także kiedy powstaje obowiązek podatkowy w VAT z tytułu sporadycznego udzielania pożyczek innym podmiotom?

Jak postąpić, gdy zapłata za usługi pośrednictwa w sprzedaży rozliczane kwartalnie nastąpiła przed terminem

Zgodnie z zawartą w kwietniu 2014 r. umową świadczę usługi pośrednictwa w sprzedaży w okresie od 1 kwietnia 2014 r. do 31 grudnia 2014 r. Rozliczam VAT miesięcznie. Według umowy usługi będą rozliczane kwartalnie. Termin płatności przypada 15. dnia miesiąca następującego po każdym kolej­nym kwartale. Za I kwartał świadczonych usług otrzymam jednak płatność już 20 czerwca br. Kiedy powstał u mnie obowiązek podatkowy?

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy w przypadku sprzedaży biletów komunikacji miejskiej w automatach

Jesteśmy Miejskim Zakładem Komunikacyjnym. Przedmiotem naszej działalności jest wykonywanie autobusowych przewozów pasażerskich oraz dystrybucja i sprzedaż biletów na świadczone usługi. Sprzedajemy bilety jednorazowe, 75-minutowe, jednodniowe, weekendowe, tygodniowe, miesięczne i na trzy kolejne miesiące, za pośrednictwem automatów, punktów kasowych oraz kierowców autobusów. Bilety miesięczne i na trzy kolejne miesiące można nabyć w przedsprzedaży. Ponadto, wprowadziliśmy możliwość bezgotówkowego regulowania należności dla kontrahentów, z którymi mamy podpisane stosowne umowy. Pasażerowie mają także możliwość zapłaty kartą płatniczą za bilety kupowane w automatach. Kiedy powstaje obowiązek podatkowy w odniesieniu do naszych usług?

Obowiązek podatkowy od opłaconej z góry usługi reklamy nabytej od podatnika unijnego

Prowadzę jednoosobową działalność gospodarczą. Skorzystałem z możliwości zareklamowania świadczonych przeze mnie usług w Internecie. Zamówiłem usługę reklamy na czas nieokreślony, z rocznym okresem rozliczeniowym, od firmy mającej siedzibę w jednym z krajów UE. Otrzymałem fakturę bez VAT z adnotacją o odwrotnym obciążeniu, z 14-dniowym terminem płatności, liczonym od daty jej wystawienia. Faktura ta została przeze mnie opłacona terminowo i od tego momentu reklamy moich usług zostały uruchomione. Jednak po upływie rocznego okresu, który został już przeze mnie opłacony, nie będę dalej korzystał z usług tej firmy. Czy w takim przypadku powinienem rozliczyć VAT od importu tej usługi dopiero w momencie zakończenia przyjętego w umowie rocznego okresu rozliczeniowego?

Konieczny jest plan ratunkowy dla VAT-u

Katastrofalny stan podatku od towarów i usług jest już nieukrywanym faktem: dochody w sierpniu 2015 roku były rekordowo niskie, a wrzesień będzie jeszcze gorszy. Władza niechętnie potwierdza, że jak zwykle nie sprawdzają się jej prognozy, a dochody budżetu państwa z tego podatku za osiem miesięcy wyniosły około 80 mld zł, czyli mniej niż w zeszłym roku, a w kasie państwa zabraknie do końca roku około 16 mld zł.

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy z tytułu sprzedaży dostępu do czasopism i serwisów online

Zajmujemy się sprzedażą czasopism online, naukowych baz danych online oraz serwisów online w formie prenumerat. Klienci z góry opłacają prenumeratę za dostęp do tych usług na podstawie pro formy. Po zaksięgowaniu opłaty na naszym koncie, w pierwszym dniu okresu prenumeraty, wysyłamy klientom unikalne dane identyfikacyjne umożliwiające rozpoczęcie korzystania z usługi. W odniesieniu do tych usług obowiązek podatkowy w VAT rozpoznajemy w momencie umożliwienia klientowi dostępu do prenumeraty, która została przez niego opłacona, a fakturę za te usługi wystawiamy do 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym tę usługę udostępniliśmy klientowi. Czy postępujemy prawidłowo?

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy z tytułu usługi naprawy telefonów

Prowadzę działalność gospodarczą w zakresie naprawy telefonów komórkowych. 20 czerwca 2014 r. od dwóch klientów otrzymałem zlecenie naprawy telefonów. Telefony zostały naprawione 23 czerwca 2014 r. Klienci zostali poinformowani telefonicznie o możliwości ich odbioru. Wysłałem im również maile. Pierwszy z klientów odebrał telefon 2 lipca 2014 r. Drugi nie odebrał go do tej pory. Kiedy powstał u mnie obowiązek podatkowy z tytułu tej naprawy? Płatność za naprawę następuje przy odbiorze telefonu.

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy od usług druku ulotek

20 czerwca 2015 r. drukarnia otrzymała zlecenie wydrukowania ulotek na materiałach własnych zleceniodawcy. Drukarnia wydrukowała ulotki 27 czerwca 2015 r. i telefonicznie poinformowała klienta o możliwości ich odebrania. Klient odebrał zamówione ulotki 2 lipca 2015 r. Kiedy należy rozliczyć VAT od wykonanej usługi?

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy z tytułu usług parkingowych oraz rezerwacji miejsc parkingowych

Świadczymy usługi parkingowe, polegające na udostępnianiu klientom (kierowcom samochodów) miejsc parkingowych w określonej lokalizacji przez ustalony czas, w zamian za wynagrodzenie. Oferujemy również klientom możliwość rezerwacji miejsc parkingowych za pośrednictwem strony internetowej. Zasady świadczenia usług rezerwacji miejsc parkingowych online są określane w regulaminie świadczenia usług rezerwacji miejsc parkingowych drogą elektroniczną. Zgodnie z regulaminem, opłata rezerwacyjna, uiszczona przez klienta w związku z zawarciem umowy o rezerwację, zostaje zaliczona na poczet opłaty za korzystanie z miejsca parkingowego. Jeżeli czas korzystania przez klienta z miejsca parkingowego nie przekroczy czasu wskazanego w rezerwacji, to nie pobieramy od klienta dodatkowych opłat z tego tytułu. W przypadku, gdy klient przekroczy czas postoju wskazany w potwierdzeniu rezerwacji, to przed opuszczeniem parkingu jest zobowiązany do uiszczenia opłaty za korzystanie z miejsca parkingowego ponad zarezerwowany czas postoju. Jak prawidłowo powinniśmy ustalić moment powstania obowiązku podatkowego dla tych czynności?

Obowiązek podatkowy w usługach transportowych

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy w usługach transportowych, w przypadku usług transportu sanitarnego, od importu usług transportowych, od usług spedycji oraz dla usług transportu krwi i jej preparatów na rzecz podmiotów leczniczych?

Obowiązek podatkowy od usługi rocznej licencji

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy od usługi rocznej licencji na dostęp do programu opłaconej jednorazowo?

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy z tytułu WDT

Czy w WDT obowiązek podatkowy powstaje w momencie wystawienia faktury, czy otrzymanie zaliczki w WDT wpływa na powstanie obowiązku, a także kiedy powstaje obowiązek podatkowy z tytułu WDT udokumentowanych fakturą zbiorczą?

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy u komisanta, jeżeli wydaje towar osobie trzeciej

24 kwietnia 2015 r. klient wstawił do mojego komisu samochód. Sprzedałem go 30 czerwca 2015 r. Wystawiłem fakturę 3 lipca 2015 r. Kiedy powstał u mnie obowiązek podatkowy: 30 czerwca 2015 r. czy 3 lipca 2015 r.?

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy przy sprzedaży towarów przez Internet

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy przy sprzedaży towarów przez Internet za zaliczeniem pocztowym, gdy płatność następuje za pomocą systemów płatności internetowej, a także w przypadku, gdy płatność następuje przed wysłaniem towaru?

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy z tytułu pierwszej opłaty za oddanie gruntu w użytkowanie wieczyste i opłat rocznych

Nasza gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Jako jednostka samorządu terytorialnego oddajemy grunty w użytkowanie wieczyste poprzez zawarcie umowy w formie aktu notarialnego. Kiedy powstanie obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług z tytułu oddania nieruchomości gruntowych w użytkowanie wieczyste w stosunku do pierwszej opłaty i opłat rocznych, o których jest mowa w art. 71 ustawy o gospodarce nieruchomościami?

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy od zbycia spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego

Zbywamy spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego. Akt notarialny podpiszemy na początku lipca 2014 r., ale klucze do lokalu przekazaliśmy 24 czerwca 2014 r. Kiedy powstał obowiązek podatkowy?

Czy powstaje obowiązek podatkowy w związku z zaliczeniem wadium na poczet ceny zakupu nieruchomości

Rozstrzygnęliśmy przetarg na zakup nieruchomości. Wpłacone przez zwycięskiego oferenta wadium, zgodnie z warunkami przetargu, zostało zaliczone na poczet ceny jej zakupu. Czy w związku z tym powinniśmy kwotę wadium potraktować jak zaliczkę dla celów VAT?

Czy omyłkowa wpłata na rachunek bieżący dewelopera zamiast na rachunek powierniczy skutkuje powstaniem obowiązku podatkowego

Prowadzimy działalność deweloperską. Podlegamy tzw. ustawie deweloperskiej, dlatego podpisaliśmy z bankiem umowę o prowadzenie rachunku powierniczego. W razie zawarcia umowy deweloperskiej nabywcy lokali są zobowiązani odpowiednio do wpłacania na rachunek powierniczy kwot tytułem częściowego uczestnictwa w przedsięwzięciu deweloperskim lub wpłaty całości wynagrodzenia z tytułu zakupu danego lokalu po dokonaniu na ich rzecz przeniesienia prawa własności do tego lokalu. Zdarza się jednak, że klienci się mylą i wpłacają powyższe kwoty na nasz rachunek bieżący. Czy takie wpłaty obligują nas do rozpoznania obowiązku podatkowego w VAT?

Czy powstaje obowiązek podatkowy od wpłat dokonywanych przez klientów na rachunek powierniczy dewelopera

Prowadzimy działalność deweloperską. Ponieważ podlegamy przepisom ustawy z 16 września 2011 r. o ochronie praw nabywcy lokalu mieszkalnego lub domu jednorodzinnego, zawarliśmy z bankiem umowę o prowadzenie otwartego bądź zamkniętego mieszkaniowego rachunku powierniczego. Od przyszłych nabywców lokali mieszkalnych w budowanych przez nas budynkach wielorodzinnych przyjmujemy na ten rachunek środki pieniężne stanowiące zapłatę za przedmiot umowy, w ratach określonych w umowie deweloperskiej. Środki pieniężne zdeponowane na rachunku powierniczym będą nam wypłacane po stwierdzeniu przez bank zakończenia danego etapu realizacji przedsięwzięcia deweloperskiego, bądź otrzymaniu przez bank odpisu aktu notarialnego umowy przenoszącej na nabywcę prawo odrębnej własności lokalu mieszkalnego. Czy wpłata środków pieniężnych na rachu¬nek powierniczy przez nabywcę z tytułu zakupu przedmiotu umowy deweloperskiej powoduje powstanie obowiązku podatkowego w VAT?

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy przy sprzedaży domu jednorodzinnego

Budujemy domy jednorodzinne. Zazwyczaj, jeszcze przed podpisaniem aktu notarialnego, wydajemy klientom klucze do tych domów, żeby mogli je wykończyć. Naszym zdaniem, obowiązek podatkowy występuje u nas dopiero wtedy, gdy klienci podpiszą akty notarialne przenoszące na nich własność domów. Czy mamy rację?

Sprzedaży bonów podarunkowych - obowiązek podatkowy

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy w przypadku sprzedaży bonów podarunkowych?

Obowiązek podatkowy przy wniesieniu aportem znaków towarowych

Kiedy powstanie obowiązek podatkowy z tytułu wniesienia przez firmę aportem praw do znaków towarowych?

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy przy wniesieniu aportem prawa wieczystego użytkowania gruntu

Zamierzamy wnieść przysługujące nam prawo wieczystego użytkowania niezabudowanego gruntu w drodze aportu (wkład niepieniężny) do spółki komandytowej w zamian za objęcie udziałów. Wartość udziałów obejmowanych w związku z wniesieniem aportu zostanie określona w umowie spółki zgodnie z wartością rynkową nieruchomości. Kiedy powstanie obowiązek podatkowy w odniesieniu do tej czynności?

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy z tytułu darowizny towarów na rzecz domu dziecka

Produkujemy odzież. 20 maja 2015 r. podpisaliśmy z lokalnym domem dziecka umowę darowizny sporej partii ubrań. Dostarczyliśmy je 1 czerwca 2015 r., tj. w Dzień Dziecka. Kiedy powstanie u nas obowiązek podatkowy? Czy w dniu podpisania umowy?

Czy otrzymanie wpłaty na poczet nieokreślonych zamówień skutkuje powstaniem obowiązku podatkowego w VAT

10 czerwca 2015 r. otrzymałem od stałego kontrahenta wpłatę w wysokości 8000 zł na poczet przyszłych, nieokreślonych na razie zamówień. Pierwsze zamówienie towarowe po dokonaniu powyższej wpłaty kontrahent złożył 4 lipca 2015 r. Dokonując zamówienia, kontrahent wskazał, że zapłatę za nie, tj. 3000 zł brutto, mam potrącić z wpłaconej 10 czerwca 2015 r. kwoty. Czy mogę uznać wpłaconą w czerwcu kwotę za zaliczkę i opodatkować ją w deklaracji za czerwiec?

Jak określić moment powstania obowiązku podatkowego, gdy klient nie odebrał przesyłki pocztowej z towarem

Wysłaliśmy do klienta towar pocztą. Klient jednak go nie odebrał i przesyłka do nas wróciła. Kiedy powstał u nas obowiązek podatkowy?

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy przy dostawie towarów za pośrednictwem firm spedycyjnych

Prowadzimy działalność handlową. Towary są często wysyłane spedycją na zlecenie spółki. Ponosimy koszty wynagrodzenia firmy spedycyjnej, a także odpowiedzialność za towar do momentu jego odbioru przez kupującego od spedytora. W razie uszkodzenia dostarczanego towaru w trakcie transportu, to my jesteśmy uprawnieni do otrzymania odszkodowania. Ryzyko związane z towarem przechodzi na kupującego dopiero w momencie jego odbioru od spedytora i od tego momentu ma on prawo dysponowania towarem jak właściciel. Sprzedawane towary w momencie wydania z magazynu pozostają naszą własnością do momentu ich dostarczenia odbiorcy. Dokumentem potwierdzającym dokonaną transakcję jest faktura VAT, którą wystawiamy z dniem wydania towaru spedytorowi. Nie mamy żadnego wpływu na termin dostarczenia towaru przez spedytora do nabywcy. W przypadku wydania towaru spedytorowi i wystawienia faktury sprzedaży w ostatnim dniu miesiąca może on zostać dostarczony na miejsce w pierwszym dniu roboczym następnego miesiąca lub jednym z kolejnych dni. Czy postępujemy prawidłowo, rozpoznając obowiązek podatkowy w momencie wydania spedytorowi towaru wraz z fakturą?

Czy powstaje obowiązek podatkowy z tytułu nieodpłatnej cesji wierzytelności

Jesteśmy spółką z o.o. Zamierzamy zawierać z innymi podmiotami umowy cesji wierzytelności. Podstawowe warunki umowy to: zbywca dokonuje cesji wierzytelności na naszą spółkę; nasza spółka zobowiązuje się dążyć do odzyskania tych wierzytelności; w przypadku odniesienia przez naszą spółkę sukcesu zwracamy część odzyskanej wierzytelności zbywcy; w przypadku nieskuteczności windykacji dokonujemy lub możemy dokonać zwrotu wierzytelności (bez wynagrodzenia); wysokość części odzyskanej wierzytelności zwracanej zbywcy będzie pomniejszona o koszty (lub część kosztów) windykacji oraz wynagrodzenie umowne. Nadmieniamy, że dokonywana przez zbywcę cesja wierzytelności nastąpi nieodpłatnie. Czy w odniesieniu do tej czynności powinniśmy rozpoznać obowiązek podatkowy w VAT?

REKLAMA